Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:25

ankem schreef:
Boek erbij en typen maar....

Oefening handen stil ten opzichte van...
Duw je vuisten zacht tegen de rand van het aanrecht, laat ze daar ontspannen en stil staan, terwijl je ondertussen met de rest van je lichaam doet alsof je in volle galop op een paard zit. Wat is ervoor nodig om je handen stil te houden? Let op je schouders, laat ze zakken! Denk aan het jasje op de kleerhanger.

Teugels geven...
Ga zitten op een stoel. Zet je knokkels tegen de rand van het tafelblad en adem duidelijk uit. Dat is wat je bij 'geven aan de teugel' doet en voelt. Kun je ook opstaan zonder ongewild je knokkels los van de rand te maken, kunnen je armen een eigen leven leiden...? Stilstaan ten opzichte van=lichaam beweegt, je armen blijven stil.

Aanrollen in stap...
Stap op de skippybal. 'stap' zeggen in lichaamstaal:ga zitten op een skippybal met je voeten plat op se grond. Maak door een beetje gewicht een klein deukje in de bal. Rol de bal (let op je verticale as, die blijft loodrecht) een klein stukje voorwaarts en maak je tegelijk langer en lichter.

Aanstappen op de grond...
Ga op de grond staan, een voet voor, een voet achter. Sta met je gewicht op je achterste been, verplaats je gewicht (denk dat je lichter wordt) van je achterste been naar je voorste been, inslowmotion en waterpas. Herhaal enige malen.

De tweede oefening vond ik nog best lastig. Voelde het behoorlijk in mijn buitenste bovenbeenspieren.

Die ga ik opslaan, dat is leuk om mee te gaan spelen :) dank!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:33

Fransje_70 schreef:
Yamcha schreef:
Edit: ook hielen naar buiten ga je vanuit de knie dan oplossen, en in het ergste geval bij de enkel, en dat werkt helemaal niet :n De oplossing zit hem in de heupen.

Vertel? Kan je iets wel/niet met je heupen doen waardoor je beenstand beter wordt?

Ja, je kunt je heupen naar voren openen, wat je doet als je op een stoel zou gaan zitten en dan je benen wijd doet. Je kunt ze ook naar opzij openen. Dat doe je als je met je benen wijd gaat staan, met je voeten.recht vooruit.

Als je het eerste doet op een pasrd, zit je gegarandeerd in stoelzit met kapstokjes, en je krijgt wiebelende onderbenen.
Het tweede maakt dat je keurig met je tenen recht zit. Het tenen naar binnen verhaal slaat dus wel ergens op, maar je moet er wel bij vertellen hoe het werkt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:37

Anke, dat is ook wat ik met CR heb geleerd. :j Is voor Rhys denk ik ook wel herkenbaar.

Ik ben vanmiddag voor het eerst in een half jaar weer bij de fysio geweest. Mijn rug deed pijn en een spier in mijn rechterbil zat vast, daardoor ging mijn rechtervoet tintelen als ik langer dan een half uur op een stoel zat. Bekende kwaal, maar ik kon em nu zelf niet oplossen. Fysio was niet blij me te zien, we hadden gehoopt dat het nu weg zou blijven, en ze heeft me een intensieve behandeling gegeven. Auwie. :\ Daarna ben ik gaan rijden, maar ik had nog last van de behandeling dus dat ging niet zo best. De aanhechting van mijn bovenbenen aan mijn heupen deed zeer en ik had het gevoel dat ik scheef zat. Zat ik niet (laten controleren door iemand op de grond), en ik kon mijn gewichtshulpen in stap ook beter geven. Aangalopperen was pijnlijk. Volgende keer toch maar even wat langer wachten voordat ik op mijn paard stap.

maaikiemike

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:49

Zo, wat gaat iedereen snel!
Merk dat ik moeite heb met alle theorie. Heb nu al moeite met recht zitten, buikspieren aanspannen, terug op adem en schouders los. Dus de rest is allemaal nog even te ver voor me, denk dat ik over een tijd (hopelijk) alles nogmaals door ga lezen.
Vanmiddag met beide peerden 'gereden'. Mijn meneer vind ik erg lastig, want hij was erg voorwaarts vandaag en wil enkel stappen. Toch een klein drafje gedaan en hierin voel ik amper dat hij niet zuiver loopt, behalve linkervolte dan drukt hij zich weg/uit. (hoofd omhoog en scheef lopen).
Met menno veel overgangen gereden en op eigen houding gelet, heb nu al spierpijn! Ik probeer hem zoveel mogelijk los te laten aan de voorkant en puur op zit en ademhaling te rijden, maar hij voelt soms zo controle-loos. En als hij zijn hoofd in giraffe-stand brengt vind ik het lastig om te blijven zitten. Iemand tips?

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:36

Yamcha schreef:
Fransje_70 schreef:
Vertel? Kan je iets wel/niet met je heupen doen waardoor je beenstand beter wordt?

Ja, je kunt je heupen naar voren openen, wat je doet als je op een stoel zou gaan zitten en dan je benen wijd doet. Je kunt ze ook naar opzij openen. Dat doe je als je met je benen wijd gaat staan, met je voeten.recht vooruit.

Als je het eerste doet op een pasrd, zit je gegarandeerd in stoelzit met kapstokjes, en je krijgt wiebelende onderbenen.
Het tweede maakt dat je keurig met je tenen recht zit. Het tenen naar binnen verhaal slaat dus wel ergens op, maar je moet er wel bij vertellen hoe het werkt.

Yamcha, volgens mij klopt dat niet. We hadden het een paar pagina's eerder ook over houding te paard (post KT met die stijgbeugelfoto), ik vroeg toen knieeën naar binnen of naar buiten en je antwoordde gewoon rechthouden. Maar ik denk dat dat niet kan. Het lijkt me niet te vermijden, zeker als je op een (nog) ronder paard zit dat je je heupen wat 'naar voren opent' net zoals op die paar pagina's eerder je waarschijnlijk toch enigszins je knieen naar buiten zal moeten buigen. Een paardenrug heeft niet de vorm van een driehoek. Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:51

Je zult je knieën idd wel enigzins moeten buigen, en het is ook niet te vermijden dat je op een paard zonder zadel wat meer op de achterkant van je bovenbenen zit, maar toch, als jij je hakken onder je heupen wilt hebben, gaat dat niet zonder op de binnenkant van je bovenbenen te zitten. En je wilt die hakken onder je heupen, omdat je alleen dan in balans kunt blijven, gekke dingen kunt doen zoals 2x staan en 1x zitten in draf, en omdat jij jezelf dan kunt opvangen en niet op de lepel klapt als je gaat lichtrijden (en daarmee het ruggebruik van je paard blokkeert, want geen paard dat de rug los gaat laten als die ruiter er steeds op klapt).
Zo zitten is met een smal paard wel idd een stuk makkelijker dan op een breed paard, en je zult idd je knieën iets moeten buigen, en het is ook niet te voorkomen dat je tenen enigzins naar buiten gaan staan, dat moet wel als je zonder spanning op je paard wilt gaan zitten.
Tegelijk heb je het ook echt nodig, ook omdat je zonder spanning wilt zitten, om op de binnenkant van je bovenbenen te zitten, omdat je anders je onderbeen vanuit de knie of vanuit de enkel gaat verdraaien om toch correcte beenhulpen te geven (want met je hakken aandrijven is niet erg correct en ook niet bepaald sympathiek naar je paard), en daardoor krijg je gespannen onderbenen die gaan wiebelen en flapperen.

Je zult dus ergens een balans moeten gaan vinden daarin.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:55

Daarnaast is bovenstaande dus geheel afhankelijk van de stand van je bekken en de stand van je knieen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:58

:j absoluut, en veel vrouwen hebben vet op de binnenkant van je bovenbenen, en dan wordt het al een stukkie lastiger :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:06

vet! nou dat zit zowel op mijn kont, binnenkant bovenbeen en buik.

Daarop is mijn houding dus bagger :)* _O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:08

ohhhh is dat vet!? dan heb ik dat ook

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:14

ja ik dacht eerst dat dat calorieen waren.. maar dat blijken beestjes te zijn die 's nachts mijn kleding kleiner maken. :D Dus is dat spul wat ik meesjouw blijkbaar vet :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:16

Heb zo'n zin in mijn nieuwe zadel. Ben zo benieuwd hoe mijn houding dan veranderd. Hopelijk minder het gevoel dat ik voorover zit, maar ja wel weer moeilijker om balans te houden. Nu overcompenseer ik snel en straks zal ik mijn balans toch weer moeten hervinden denk.

Ben vooral benieuwd naar mijn rug, ik heb snel last... nu las ik ergens dat het kon komen door teveel spannen of juist teveel meegaan?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:23

Fransje_70 schreef:
Yamcha schreef:

Ja, duidelijk!
Nu snap ik ook waarom iemand schreef dat het op een rondgeribt paard moeilijker is je benen stil te houden, je heupen zijwaarts openen gaat makkelijker op een smaller paard (dan hangen je benen meer naar beneden) dan op een rond paard, want dan moeten je benen verder zijwaarts gaan. En dat is niet zo comfortabel als op een smaller paard. En daarom hingen mijn benen veel stiller op mijn eerste paard (een tengere NRPS merrie) dan op mijn Tinker. Wat overigens niet wil zeggen dat ik nog steeds erg mijn best blijf doen om mijn beenstand beter te krijgen. Maar moeilijker is het wel op een breder paard.

*Edit ik lees net in een andere post van Yamcha exact hetzelfde over smal en breed paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:28

SabM schreef:
vet! nou dat zit zowel op mijn kont, binnenkant bovenbeen en buik.

Daarop is mijn houding dus bagger :)* _O-

Ehm ja, dat maakt het voor een vrouw dus wel moeilijker idd :D

Daarom is rijden zoveel makkelijker als je afgevallen bent, maar dat is volledig offtopic :D

Beestjes die je kleding kleiner maken _O-

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:31

Waar heb je in je rug last Sabm?

Over het verhaal van het bekken. Zoals Yamcha het beschrijft is het het meest ideaal. Vandaar ook mijn vraag van de bekkenvorm/stand en beperkingen die daar uit voortvloeien. Soms is het ideaal gewoon niet mogelijk. Dan is het belangrijk om vooral functioneel te zitten en het paard niet belemmeren, binnen de grenzen van je lijf.

Ik had btw weer een nieuw testzadel mee, maar ben zondag na 3 rondjes van ellende weer afgestapt. Ik kom toch iedere keer weer terug op mijn Ainsley Lincoln. Zondag na het testzadel weer overgestapt naar de Ainsley, met flink wat vullingen in de prolite. Heb toen heerlijk gereden. Het zadel moet achter behoorlijk omhoog, anders kan ik niet goed zitten en krijg ik giga last van mijn onderrug.
Ik ga met de zadelmaker overleggen of hij die ook kan aanpassen. Andere kussens ofzo.

Ik merk wel dat als ik goed in een zadel kan zitten, ik ook direct onafhankelijker kan zitten en mijn armen ook meer ontspannen zijn.
En iemand schreef over de wiebelbenen en een paard dat niet liep. Ik heb zondag mogen ervaren aan het einde van ons rijden dat Kelly helemaal ontspannen en nageeflijk was. Mijn benen leken wel om de buik heen gesmolten. Fijn gevoel was dat. Het is alleen jammer dat ik er eerst 3 kwartier flink aan moet rijden, voordat ik daar kom.

Gisteren hebben we in de stromende regen gelongeerd. Ook daar zie je dat het een poosje duurt voordat ze loskomt. In het begin loopt ze met de handrem erop en pas en een galopje beide kanten om wordt ze losser en ruimer.
Ik durf tijdens het rijden nog niet te vroeg te galopperen, omdat ik haar rustig wil laten opwarmen (leeftijd), maar zou het kwaad kunnen om eerder in het rijden de galop mee te nemen?

Btw ik geniet ervan om weer zo inhoudelijk met elkaar te praten/discussiëren :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:33

Hoe lang wacht je daar nu mee en wat doe je tijdens zo'n eerste galopje? Ik neem aan dat je niet meteen vol in de verzameling allerlei ingewikkelde dingen gaat doen. Misschien vindt ze het juist wel heel fijn om even een galopje te trekken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:34

Nee hoor, soms worden ze daar juist losser van :j
Mi maakt draf of galop niet uit. Zeker niet als je eerst even gestapt hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:34

Helemaal niet, sommige mensen gebruiken de galop ook om het paard los te rijden.

Ik weet er nog één voor je, en dat is de Kieffer Inzell, die is helemaal ontworpen naar de vrouwelijke anatomie, heeft ook geen diepe zit. Als je je Ainsley kunt laten aanpassen ben je helemaal klaar natuurlijk :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:36

Ik wacht er nu zeker 25 minuten mee.
Ik ben gewoon heel zuinig op dr en wil dr niet overvragen.
Galopje is rechtuit en volte. Beetje terugrijden op zit en weer voorwaarts. Tempowisselingen.
Maar gisteren kon ik aan de longe duidelijk het verschil in draf voor en na galop zien.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:37

Yamcha schreef:
Helemaal niet, sommige mensen gebruiken de galop ook om het paard los te rijden.

Ik weet er nog één voor je, en dat is de Kieffer Inzell, die is helemaal ontworpen naar de vrouwelijke anatomie, heeft ook geen diepe zit. Als je je Ainsley kunt laten aanpassen ben je helemaal klaar natuurlijk :j

Ik had nu ook een kieffer mee, de allernieuwste Ascona.
Ik vind de randen zo scherp van de kieffer bij de voorboom. Na 3 rondjes had ik alweer genoeg zadelpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:40

Kan ik me ook goed voorstellen bij dat zadel, ik vind de zit ook eigenlijk te diep voor jou om fijn te kunnen zijn, snap ook niet zo goed dat je die meekreeg, want dat zadel is volgens mij vragen om doorrijden. Ik zou bij jou bijna een nogal vlak IJslanderzadel adviseren :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:53

Dat is wel een idee ja. Die ijslanderzadels schijnen echt superfijn te zitten. En vaak zacht :j

Ik zou het gewoon een proberen, om na het stappen even te gaan galoperen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:55

Yamcha schreef:
Kan ik me ook goed voorstellen bij dat zadel, ik vind de zit ook eigenlijk te diep voor jou om fijn te kunnen zijn, snap ook niet zo goed dat je die meekreeg, want dat zadel is volgens mij vragen om doorrijden. Ik zou bij jou bijna een nogal vlak IJslanderzadel adviseren :j

Dat kwam omdat het zadel tussen mijn benen wel smal is en dat moet ook.
Anders heb ik andere problemen ;)
Men als ik van tevoren had geweten dat je zo krakkemikkig van een kind krijgen werd....|(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:57

Was je er niet aan begonnen? _O-

Dat is de Inzell ook, en die is lang zo diep niet :n

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:00

:o
Ik weet nu wat ik heb en dat wil ik absoluut niet meer kwijt. Maar had het graag van tevoren geweten, i.p.v. achteraf ervaren ;)
Gek genoeg praat bijna niemand erover.... :+