[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:36

@ simpelman
ik probeer om mijn paard te laten ontspannen, op momenten spant ze zich volledig op en rent onder mij vandaan, rug wegdrukken, ik die mezelf opspan daardoor.. :/
ik ben daarom net op RUST gaan focussen, lang en laag, ontspannen zitten, mijn tempo en niet het hare, stille rustige hand..dat hoofd boeit mij dan echt geen zak :) en als ik dan wat contact opneem geeft ze vanzelf fijn na en het gaat steesr beter en ja, ik ben al blij met dat beeld, zo sloom en in de krul vind ik het er niet uitzien :). als ik been geef dan zal ze wel meteen actiever en meer voorwaarts gaan, maar dat wil ik nu even gewoon niet, ik wil ontspanning, rust en controle. zoalß ik al zei is ze goed ah been en ze geeft fijn snel na en als ik eenmaal de ontspanning en cotrole "er in heb zitten" dan gaat de rest "vanzelf" dan ook wel! de foto plaatste ik overigens alleen omdat ik een vraag over spieren heb, welke je moet zien als het goed is, en hoe die "deuk" er komt, wat niks met mijn paard te maken heeft. Gewoon algemeen, en op deze foto van ons vond ik het (hals + spier) goed zichtbaar. ik kon evengoed fotos van internet geplukt hebben maar dat is ook niet zo fijn :)

ben niet kwaad op je ofzo,, maar vond t een beetje "bot" omdat ik het net goed wil doen en veel wil leren, ook over spieren enzo, ik probeer veel te lezen en te kijken en ik had hier gepost in de hoop antwoord te krijgen op mijn "bedenkingen" en dat hoeft niet eens zo Jip-en-janneke stijl te zijn. Als mijn "rij-idee" met mijn paard helemaal fout ìs mag je me gerust ook eens uitgebreid vertellen hoe het dan wel moet! :D
ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:23

Simpelman schreef:
Als je paard de hals laat vallen en slomer wordt sta je voor de eerste fase van het gaan dragen.
"Het is er klaar voor"
Je moet hier dus heel tevreden mee zijn.

Het "slomer" worden wordt veroorzaakt doordat het nu harder moet werken met de nog niet ontwikkelde spieren van de achterhand het is dus in feite een gebrek aan kracht.
Ook neemt door het vallen van de hals de stress van het gereden worden af en daardoor zal het paard minder "weglopen", het wordt kalm..

hmm, dit verhaal eerder gehoord, maar zet daar wel mijn vraagtekens bij.

Toen ik járen geleden nog moeite had met het "aan de teugel" rijden, viel het paard ook terug in tempo. echter was dit achteraf gezien, doordat ik te laat was met aanvoelen dat hij minder actief werd. Het hoofd begon te zakken en ik stopte met hulpen geven in de hoop dat hij "netjes" bleef lopen ipv gewoon blijven schakelen en rijden. De achterhand werd dus steeds minder gebruikt ipv meer.

Nu met jonge paarden of volwassen paarden met weinig bespiering merk ik ook niks meer van het terug vallen in tempo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:31

Hannepan, die ene foto geeft niet zo'n duidelijk beeld, maar wat ik er van kan zien is dat het best netjes en vriendelijk is. Een prima begin dus.
Denk eraan dat je niet te lang blijft hangen in deze houding, maar ga geleidelijk wel meer vragen in de zin van "aan elkaar en daarbij ook een andere halshouding.
Voor nu kun je ook regelmatig lange teugel geven en weer oppakken en letten op je tempo-controle. Een spel maken dus om zo steeds een stapje te verbeteren. Vaak zie je dat mensen te voorzichtig zijn en ergens op blijven hangen omdat dat "goed" gaat, terwijl je met een beetje meer lef en soms wat terug vallen, wel meer zal bereiken. Dit natuurlijk onder begeleiding.

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:35

Paardjes45 schreef:
Ja, dat heb ik vaker gehoord, dat ze haar achterhand niet echt gebruikt. Hoe kan ik de achterhand sterker maken? en hoe kan ik meer op de achterhand rijden?

Aan de teugel rijden en de achterhand niet gebruiken, gaan niet echt samen.
Je moet namelijk van achter naar voren rijden, dus beginnen met de achterhand en de voorkant, het hoofd komt dan als het ware vanzelf.
Zorgen dat deze actief is. Dus steeds schakelen - mooie gelijkmatige overgangen en dus scherp aan je been.
Deze houding is idd te diep en zorgt juist dat ze meer op de voorhand gaat lopen ipv op de achterhand.
Ik weet niet hoe jij haar aan de teugel rijdt, je hulpen, maar wsl gaat dat niet helemaal correct.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:51

superwoman schreef:
Hannepan, die ene foto geeft niet zo'n duidelijk beeld, maar wat ik er van kan zien is dat het best netjes en vriendelijk is. Een prima begin dus.
Denk eraan dat je niet te lang blijft hangen in deze houding, maar ga geleidelijk wel meer vragen in de zin van "aan elkaar en daarbij ook een andere halshouding.
Voor nu kun je ook regelmatig lange teugel geven en weer oppakken en letten op je tempo-controle. Een spel maken dus om zo steeds een stapje te verbeteren. Vaak zie je dat mensen te voorzichtig zijn en ergens op blijven hangen omdat dat "goed" gaat, terwijl je met een beetje meer lef en soms wat terug vallen, wel meer zal bereiken. Dit natuurlijk onder begeleiding.

Succes!

Dankje! Goede begeleiding heb ik wel :)
Ik zal erop letten dat ik niet te voorzichtig wordt; dat is misschien wel een puntje, om eens iets anders te "durven" doen/ vragen.
Als ik op mezelf rij zal ik dat niet snel doen, dan wil ik gewoon ontspanning en focus ik op hoe ik zit- niet zelf gespannen gaan zitten of haar te kort willen nemen, op de handrem,,..; ik ging vroeger gewoon fout om met die spanning en zij die zo sensibel is, waardoor het eig vooral werken is aan mezelf ook; maar in de les proberen we daar al een beetje mee te "spelen" met wat anders te vragen qua houding etc. wat jij ook zegt. Soms gaat het dan idd wel eens "fout" en spant ze zich op waardoor ik dan zelf niet snel ga "prullen" maar gewoon rust wil houden als ik op mezelf rij.
Als ik mezelf nu zo lees klinkt het best "dof" van mezelf, maar ik wil gewoon uit dat "stress-straatje" en een blij paard- ik doe ook veel grondwerk en dan zie ik ook we hoe fijn en blij ze kan bewegen! Veel minder spanning maar meer "nieuwsgierigheid" als het "moeilijker" wordt, zoeken naar wat ik wil ipv gelijk stressen! Gewoon omdat ik er vroeger niet goed mee omging en het moeilijk is om te veranderen, maar toch komen we er ohz steeds dichterbij maarja, het is gewoon zo dat oude patronen moeilijk te vervangen zijn door nieuwe en soms begint ze dan weer op te spannen, maar misschien moet ik dan idd wat meer durven en de dingen "opzoeken".

Ik maak mijn posts echt te lang :) en ik ben precies echt kampioen in het "gebruik van aanhalingstekens" maar hoop dat dit beetje duidelijk is geschreven :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:53

superwoman schreef:
Simpelman schreef:
Als je paard de hals laat vallen en slomer wordt sta je voor de eerste fase van het gaan dragen.
"Het is er klaar voor"
Je moet hier dus heel tevreden mee zijn.

Het "slomer" worden wordt veroorzaakt doordat het nu harder moet werken met de nog niet ontwikkelde spieren van de achterhand het is dus in feite een gebrek aan kracht.
Ook neemt door het vallen van de hals de stress van het gereden worden af en daardoor zal het paard minder "weglopen", het wordt kalm..

hmm, dit verhaal eerder gehoord, maar zet daar wel mijn vraagtekens bij.

Toen ik járen geleden nog moeite had met het "aan de teugel" rijden, viel het paard ook terug in tempo. echter was dit achteraf gezien, doordat ik te laat was met aanvoelen dat hij minder actief werd. Het hoofd begon te zakken en ik stopte met hulpen geven in de hoop dat hij "netjes" bleef lopen ipv gewoon blijven schakelen en rijden. De achterhand werd dus steeds minder gebruikt ipv meer.

Je geeft dus zelf al aan waar jaren geleden fout zat...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:02

Dus??
Ik verwacht dus dat hetzelfde probleem zich voor doet bij diegene waar jij op reageerde.
Het afschuiven op het paard die er moeite mee heeft,klopt volgens mij niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:05

Hannepan, ik denk dat je nu bewuster raakt van je valkuilen. Prima toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:43

superwoman schreef:
Dus??
Ik verwacht dus dat hetzelfde probleem zich voor doet bij diegene waar jij op reageerde.

Kan me wel voorstellen dat het zwaarder is voor het paard om gewicht op de achterhand te nemen en de buikspieren aan te spannen, dat is een heel ander lichaamsgebruik dan normaal.

Met mijn puppie de pup niet zoveel last van gehad, maar die liet eigenlijk vrij snel de hals al vallen, niet perse dat ze gelijk al kon dragen natuurlijk, maar die komt niet tegen de hand in, heeft ze weleens gedaan, maar dan is er iets. Al merk ik wel dat als ze echt gaat dragen, ik nog steeds impuls heb, eigenlijk meer, maar minder snelheid.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:22

Hoi ik lees even mee.
mijn 4 jarige PRE laat wel heel duidelijk zien dat als ze haar hals laat vallen ze terugkomt in tempo omdat het voor haar dan moeilijker wordt. Andere balans, gebruik van andere spieren. Ik zie dat terug als ik haar longeer. Als ik haar dan wat meer vooruit laat lopen kwam ze eerst weer omhoog met haar hals. Nu we verder zijn met de training en ze sterker wordt kan ze al veel langere stukken lang laag blijven in een gelijk tempo.
Ohz zijn we nu ook zover dat ze langlaag blijft, en we toch voorwaarts kunnen blijven, in ieder geval in stap. Van mijn instructrice moet ik dit eerst voortdurend in stap blijven doen, haar helpen uitbalanceren mbv de zitbeenknobbels, lang laag vragen en dan in een gezond voorwaarts tempo. Zij leert mij, als de hoeven echt gaan 'ploffen' in t zand, dan gaat het goed. Ze begint dan los in haar lijf te lopen in een goed ritme. Als je niks hoort ploffen in t zand, dan houdt ze de rug nog vast.
Draf doe ik soms kleine stukjes maar daar moeten we weer helemaal van voor af aan beginnen. Kleine stukjes laat ze even vallen en dan stop en beloon ik meteen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:11

Yamcha schreef:
superwoman schreef:
Dus??

Kan me wel voorstellen dat het zwaarder is voor het paard om gewicht op de achterhand te nemen en de buikspieren aan te spannen, dat is een heel ander lichaamsgebruik dan normaal.

Met mijn puppie de pup niet zoveel last van gehad, maar die liet eigenlijk vrij snel de hals al vallen, niet perse dat ze gelijk al kon dragen natuurlijk, maar die komt niet tegen de hand in, heeft ze weleens gedaan, maar dan is er iets. Al merk ik wel dat als ze echt gaat dragen, ik nog steeds impuls heb, eigenlijk meer, maar minder snelheid.

Mijn jonge paarden liepen ook niet gelijk het juiste tempo en waren ook niet stil in de aanleuning. Dat is een leerproces én het gebruik van andere spieren. De balans zoeken etc. Toch heeft het terugvallen in tempo voor de meeste paarden niet echt te maken met het "aan de teugel lopen", maar aan het gehele plaatje. juist weer balans vinden in een andere houding is volgens mij lastig, waarbij sommige juist harder gaan lopen. Denk daarbij ook de ruiter die nooit 100% in balans zal zitten.
Bij paarden die een beetje verreden zijn, merk ik dat terugvalllen iig niet. Echter heb ik daar ook niet heel veel ervaring in ofzo. Gewoon een aantal.
Misschien mijn ervaring nu dat ik het oplos of iig het paard voldoende "ondersteun".
Ik vind het terugvallen in tempo bij het aan de teugel rijden iig geen standaard gevolg. Het dragen komt als je aan het leren bent om aan de teugel te rijden pas later. De meeste lopen in het begin heerlijk op de voorhand.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:33

Hoi, ik heb ook een vraag.
Tijdens het losrijden heb ik mn pony altijd wat dieper lopen en na een poosje wil ik hem dan wat hoger oppakken. Dit gaat allemaal prima mbv mijn instructrice.
Maar nu had ik vanmiddag het probleempje, als ik thuis rijd word er niet tegen me gezegd 'Oke Renée, pak hem nu maar wat meer op.'.
Nu echt de vraag: Hoelang rijden jullie hem/haar dieper en wanneer pak je hem/haar op. Rijden jullie je paard in stap, draf en galop los of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:31

In stap en draf, als ik merk dat ik haar naar binnen en naar buiten kan stellen, ze tempowisselingen en overgangen makkelijk maakt en daarbij los voelt en ontspannen, pak ik haar meer op.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:34

Hoi! Ik rij al een wat oudere hackney-kruising (merrie) en ik vroeg me af hoe ik haar aan de teugel zou kunnen krijgen? (simpel uitgelegd) Aangezien ik het wel probeer en soms lukt het wel, maar dan komt ze weer omhoog en wil ze niet meer. Dus wat zou ik anders kunnen doen of hebben jullie nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:35

Komt de standaard vraag? Wat doe je?

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:39

Ik geef (ja hoe leg je dat uit) lichte knijpjes, en dan geef ik licht benen, het helpt soms wel maar soms dan lukt het niet meer. In draf doet ze het wel iets makkelijker maar als ze dan omhoog komt wil ze niet meer.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:43

Maar ik zaag niet, dat zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:34

Sorry, ik kan hier niet zo heel veel mee :) ik krijg er geen beeld bij, heb je een filmpje? Waarbij jij goed in beeld bent, liefst van de zijkant, en de camera redelijk stil blijft. Daar kan ik wel wat mee denk ik.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:50

Ja snap ik, is ook wel lastig haha. Nee helaas :(
Kan je misschien tips geven hoe jij je paard(en) aan de teugel krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:55

Als je mijn berichten terugleest heb ik dat al vrij uitgebreid uitgelegd :)

maar je kan niet zomaar nadoen wat er staan, ik kan niet zien of jij het goed doet namelijk, en het meeste leer je door op het juiste moment tips en aanwijzingen te krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:57

Yamcha schreef:
Ik snap je wel :)

Ik ga een poging doen.

imo als je dat zegt
nobellover1 schreef:
een paard heeft last van zijn rug, dus moet je hem 'aan de teugel' rijden door te spelen met je handen voor een beter gebruik van de rug.

snap je niet wat aan de teugel is. Het is niet omdat je de hals in de krul rijdt, dat het paard de rug ook loslaat, en hem gaat gebruiken en gaat swingen, dat is imo de zaken omdraaien. Maar:

nobellover1 schreef:
Het is toch eigenlijk zo: doordat de achterhand onder de massa komt en de rug ontspannen is gaat een paard nageeflijk lopen. Dus het nageefijk lopen is een gevolg van een ontspannen rug, dan kan het toch nooit een oorzaak zijn??

imo is dit ook te kort door de bocht. Het antwoord is ja en nee.
Doordat de achterhand gaat dragen, wat iets anders is als dat hij echt ver onder de massa komt hoor, kan het paard de rug loslaten. Dat komt alleen ergens anders vandaan. Het komt omdat je paard de buikspieren aan gaat spannen, en daardoor komt er ook ruimte voor dat achterbeen. En omdat het paard de buikspieren aanspant, laat ze de rug los, want ze kan onmogelijk beide tegelijk vasthouden. En dan krijg je eigenlijk al een paard dat het hoofd laat zakken en de hals laat vallen (ze kan niet én sterrenkijken én de rug loslaten).

En nu de nee, want op dat moment is een paard nog niet nageeflijk.
Als je nu een stille, vriendelijke hand hebt, zal je paard die op willen gaan zoeken. Als dat stabiel is, dan spreek je van aanleuning, die komt dus altijd vanuit het paard, het paard legt de onderkaak tegen het bit. Op dat moment moet je dat als ruiter opvangen, dat doe je door iets weerstand te bieden, dat is wat anders dan kneepjes geven, en ook iets anders dan je hand vastzetten, je vangt op en je geeft na. Als het paard op het moment dat jij weerstand biedt, nageeft, dus loslaat in kaak en nek, geef jij ook na, en dan heb je dus een paard wat nageeft, je hebt een stabiele, stille aanleuning, waarbij je teugels continu signaaltjes doorgeven, je hebt een paard dat op eigen benen loopt, van achter naar voren, met een goed rug- en achterhandgebruik, dan heb je je paard aan de teugel gereden.

Kneepjes zijn wat mij betreft de omgekeerde manier. Dan leg je het bit tegen de onderkaak aan. En dan zal je paard wijken voor het vervelende gevoel in de mond wat ook een krulletje oplevert, maar je paard is dan niet aan de teugel, een paard kan prima de hals buigen, maar de kaak en de rug vast blijven houden.
Maar voor aan de teugel is imo dus meer nodig dan alleen een achterhand die aan het werk is en een rug die ontspannen is.

Zo dus :)

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:26

Ik heb niet heel het topic door gelezen aangezien het nogal wat pagina's zijn dus ik weet niet of het misschien al ergens tussen de 93 pagina's staat maar de vraag:

Ik rijd sinds een tijdje een 15 jarig pittig engels volbloed paardje. We rijden eigenlijk alleen recreatief door het bos zoals ook de eigenaresse jaren heeft gedaan. Ik vind hem erg leuk maar totaal niet gericht op mij. Hij neemt altijd zijn eigen houding aan(geheven hoofd) en ik heb daar niet heel veel aan in te brengen. Ik ga binnenkort lessen met hem volgen omdat ik graag wil dat hij zich meer op mij richt en meer ontspannen gaat lopen. Zodra we aandraven is het namelijk, koppie in de lucht, en lekker om zich heen kijken en een strakke rug. Daarom mijn vraag: Hoe zouden jullie hier mee omgaan, denk je dat een 15 jarige die altijd recreatief gereden is(naar mijn idee nooit heel erg veel van gevraagd) nog wat ontspanning bij gebracht kan worden en wat dressuurmatig gereden kan worden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:14

Je kunt het paard best veranderen doormiddel van training. Alleen wanneer je minder ervaren bent, kan dat wel heel moeilijk worden. Misschien zit hij ook wat vast in zijn lijf door al die spanning.
hoe ik dat zou doen,heb je wsl niet heel veel aan,omdat we verschillen met ervaring.
Wel zou ik het combineren met bijgezet longeren en grondwerk.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:08

Ik ga misschien heel bokt over mij heen krijgen, maar ik vond een pessoateugel aangenaam en handig om mijn paard te leren ontspannen, maar vraag zeker hulp hiervoor, want alleen bij juist gebruik werkt het positief, zoniet kan het een dwang veroorzaken en dat is helemaal niet de bedoeling

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:38

Hallo :) Ik kom hier ook even binnen vallen met een vraagje/vragen over het na laten geven. Ik heb altijd in het bos gehobbeld met mijn pony, maar sinds eind vorig jaar rijd ik een ander paard bij die dressuur matig in de sport uitgebracht moet worden. Ik reed haar van november tot maart. In mei heeft ze een veulen gekregen en nu ben ik haar weer sinds 2 weken langzaam aan het oppakken. De merrie is trouwens een 5 jarige Gelderse (sport) en is erg nuchter van karakter.

Nu het 'probleem': ik heb iedere week privéles en 1x in de week ook nog clubles. Maar waar wij(ik) tegen aan blijven lopen is balans. Als wij bijvoorbeeld van stap naar draf gaan op een lange zijde, drukt ze zichzelf uit de nagefelijkheid en voel ik dat ze blijft slingeren. Ze valt of naar binnen of naar buiten. Ik krijg dit balans probleem niet opgelost. Simpel weg omdat ik niet goed weet wat ik moet doen.. De merrie heeft echt de kwaliteiten, maar ik weet gewoon niet hoe ik haar (ook buiten de balans om) fijn aan het lopen kan krijgen.

Ook iets anders: in de les moet ik het paard halt laten houden en pas verder gaan met rijden als ze heeft nagegeven tijdens het stil staan. Maar hierin blijf ze vooral in het begin erg stug. Daarom vroeg ik me af; heeft dit halt houden en 'vragen om na te geven' wel nut?

Kortom; ik heb niet genoeg ervaring om het beste uit een paard te kunnen halen denk ik. Wel wil ik super graag leren! Dus ik vroeg me af of iemand tips had :)

Misschien ben ik nog iets vergeten, maar daar kom ik dan later op terug!