Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:46

Ik ben bang dat ik me met een schaapje nog meer ga doorrijden aan de voorkant, omdat de zit nog krapper wordt. Daarom heb ik het nog niet geprobeerd.
Ik word gewoon een beetje ziek van het zadelgezeik.

Gefeliciteerd Zoo met je winst! Vraagje: Is Kelly wat makkelijk op de trailer te laden? Eventueel ook alleen? Dit i.v.m. de binnenbak waar ik naar toe wil gaan.

Amanda heeft ook zadelgezeik.

Sorry ben een beetje in een zeikbui...gelukkig ben ik vandaag vrij, hahaha.
Er ligt trouwens een poederlaagje sneeuw hier.

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:54

Kelly loopt er zo op. Gooi een wortel voorin, wandel je er zelf weer uit en doe je de stang erachter.
En na drie keer gooi je een wortel erin, touw over haar nek en ze rent erin. Wel op tijd opzij springen :))

Amanda, KN is behoorlijk plat :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:59

_O-
Heerlijk, zo'n makkelijk paard :j

KN plat. Mooi, dan zetten we die ook maar op de lijst :j
Verder nog het zadel van Equine. En de Kent & Masters dan.
Had gehoopt dat dit zadel toch iets langer mee ging -O-

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:07

moge ...
weekend was weer lekker paard gevuld.

maar allereerst ff reageren op sommige berichten.

@Zooist +:)+ je mag trots zijn op jezelf en je kinders

@Yamcha, wat schrijf jij altijd mooi, knap dat je je gevoelens zo kan verwoorden.
vind het eigenlijk wel een goed idee om tussendoor bewust te gaan stappen om te gaan nadenken waarom iets werkt of niet werkt. Ga daar eens over denken of ik dat met suuske ga meenemen.

@KT...foto op de whatsapp is je gelukt... dus dan moet bokt je toch ook wel lukken ?
Anders kom ik je helpen volgende keer :D

Ik heb ook een KN de Tango... ik ben er blij mee. Heb tot nu toe altijd KN gereden. Symphonie is plat, Tango en Allegro is met diepere zit en wrong maar niet overdreven. Overtuere is met veel wrong en hele diepe zit en voor mensen met lange slanke bovenbenen.
Kent en Master is soort afgeleiden van KN heb ik begrepen van zadelmaker. Echter is Kent en Master iets beter gefit op niet KWPN-ers.

Ik heb vrijdag weer bij KT mogen lessen. Suuske liep erg lekker kan niets anders zeggen. Ik zelf was op tijd met opvangen en controle van tempo. Ik moet nog rustiger worden met mijn handen maar ook duidelijker zijn in wat ik wil. Stap is stap en niet nog paar passen doordraven... ik laat haar soms soort van uitvloeien naar de stap omdat ik anders ophouding moet maken die duidelijker is waardoor ik spanning krijg. Dat vind ik weer lastig omdat door de spanning de aanleuning weer verprutst word. volgens KT word dat vanzelf minder. dus ik ga braaf doen wat juf me opdraagt.
Zaterdag hadden we wedstrijd in Woubrugge. suuske was braaf maar wel erg druk. Ben ruim 50 minuten van te voren gaan losrijden en opwarmen enzo. Suuske had binnen 2 minuten de turbo gevonden en daar heb ik eigelijk lang mee staan stoeien. Iedere keer naar halthouden en wachten... rustig (uitgeademt) dan weer verder. Heb wel 30 keer stilgestaan. Op een gegeven moment was ze klaar met jagen en tempodrammen. Maar ja me aanleuning was niet netjes. Te hoog en teveel die onderhals erop. Ik kreeg haar ondanks mijn controle van ontspanning armen, benen, schouders, ademhaling niet onder controle.
suuske heeft de proef braaf gelopen maar doordat de aanleuning niet fijn was waren de overgangen niet goed te rijden. Doorzitten op volte ging wel goed *\o/* en de voltes waren rond *\o/* *\o/*

Tweede proefje was suus beter, rustiger en braver en aanleuning was ook iets beter. Echter was ze wel wat te kort in de hals maar ja uitschuiven werd lastig omdat dan de aanleuning ver te zoeken was. Maar moet eerlijk zeggen dat ik niet echt het gevoel had dat ze veel te kort in hals was. Jury had op protecol geschreven... paard is te kort in hals. Dus blijkbaar was het wel te kort. Prima heb ik geen moeite mee.
Maar doordat ze beter in aanleuning was ging het allemaal netter. Kijk het zijn geen top proeven die ik gereden heb maar voor ons zeker vooruitgang. Volgende keer als de aanleuning beter bevestigd is hoop ik dat dan de andere foutjes verminderd kunnen worden. Nu was ik soms teveel bezig met tempo en aanleuning dat ik was minder netjes op de letters reed. dus opmerkingen als "eerder voorbereiden", overgang t.d.h. wil ik dan eruit hebben.

Al met al ben ik onwijs trots op mijn Suuske (en op mezelf :o )
We hadden 174 en 182 punten... dus nu staan we B+9 <<)
en met KT haar hulp gaan we zo goed vooruit dat ik zeker weet dat we de volgende keer het laatste puntje rijden. Kan ik iig zeggen dat ik met die gestoorde etterbak van een pismerrie (zo werd ze genoemd op oude stal) van me L startgerechtigd ben :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:14

Ik begreep dat Kent & Masters de leren variant van Thorowgood is :?
Heb een niet-KWPN'er, dus dat is geen probleem dan :D
KN Symphonie... *gaat googlen*

Gefeliciteerd met je wp :D +:)+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:18

oh... dat weet ik niet. Hoorde dat van mijn zadelmaker... Ach.. who cares... als het maar past en zit.
Ik had voor de Tango een Symphonie... is echt wel plat hoor. Zeker de wrongen zitten er bijna niet op.
't zijn alleen wel keiharde zadels.

Tnx ... ben ook blij met de winst :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:21

Ik heb twee symphonies :))
Heel fijn!

Gefeliciteerd SabM! Jullie gaan goed vooruit! +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:28

Keihard is niet. Ik wil vooral plat :))
Ik merk dat Jim nu heel erg belemmerd wordt in zijn beweging. Dus daar moet ik ook even goed naar kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:33

@Amanda: Ik rijd met Thorrowgood (Kent en Masters is daar inderdaad de leren versie van), en vind die persoonlijk niet heel erg plat, als heeft het ook zeker geen diepe zit. Ook vind ik de stijgbeugelhaken vrij ver naar voren zitten, maar misschien is dit bij het dressuurzadel anders (ik heb VZH).
Voordelen zijn wel dat je alle wrongen er af kunt halen, je zweetblad is dan echt plat, en dat de boom verwisselbaar is.
Ben opzich helemaal niet ontevreden, maar het zou nóg beter kunnen zegmaar :)

Ik denk dat jij met Jim wel aan de koudbloed (Cob) versie komt, [***] heeft nu de een na breedste boom (oranje) voor het gewone zadel, en die is geloof ik maat 34.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:36

Ohh, wauw, helemaal goed!
Kan ik straks alleen met haar naar de binnenbak. Ze hebben op stal ook een tweepaards vrachtwagentje, dus als de staleigenaresse gaat, kan ik meerijden. Verder hebben ze ook een trailer die ik achter de auto kan hangen.
Ik wil gewoon ook wat meer bakwerk. Buitenrijden is leuk, maar niet altijd en het lukt ook niet altijd, want het is vaak al donker als ik op stal kom. De bak is echt nat en blubberig, kan er al een poosje niet meer in draven of galopperen. En dat wil ik juistttttt!!!
Ze gaan de bak aanpakken zeggen ze, dus dat wachten we even af. De paarden hebben het er goed, krijgen goed en vaak voer, komen elke dag buiten. De andere paardeneigenaren die daar staan rijden niet zoveel, die komen 1x in de 1 a 2 weken, zadelen en doen een buitenritje. Dat kun je niet vergelijken.

Plat of hard zadel maakt mij niet uit, ik wil gewoon goed kunnen zitten.
Ik gooi de Ainsley in de verkoop, maar die is vast te smal voor Jim. Is wel een vlak zadel, met niet al teveel wrong. Is een fit 3.

Wat stoer Sabm dat je op wedstrijd bent geweest. Helemaal goed zeg!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:47

Woeeeeeh wat moet ik weer bijlezen :D

Leuk om jullie verslagen allemaal te lezen.
Yamcha, ik herken wel veel in je verhaal.
Ik heb afgelopen vrijdag belabberd gereden. Mevrouw was een brok spanning en daar werd het bij mij ook niet beter van ;)
Maar zaterdag ging het een stuk lekkerder. Er was een ander paardje bij in de bak dus dat scheelt altijd.
Ik blijf wat moeite houden met ontspanning in m'n benen en met m'n buitenteugel erbij houden.
Ze heeft de neiging om dan continu met contrastelling te lopen en ik probeer dat te corrigeren maar dan heb ik weer de neiging om te streng met m'n binnenhand te worden.
Dus daar moet ik zaterdag maar weer even met Esther op oefenen :)
Na het rijden ben ik nog even met stalgenootje naar buiten gegaan.
Dit was de tweede keer voor paardlief. De vorige keer een heel klein stukje wat heel erg goed ging, maar zaterdag was ze wat meer gespannen en had ze aardig wat aanmoediging nodig de heen weg en de terugweg wist ze niet hoe hard ze naar huis moest stappen. Dus dat gaan we gewoon langzaamaan wat vaker doen en wat uitbreiden :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:52

Ankem: Fit 3 is te smal :j
Dat is 32/33 ongeveer toch?
Jim zit aan 34/35 boommaat. Of nou ja, hij heeft nu 36 maar die is dus te groot.

Blijheid: Welk model heb je, behalve VZH?
Ik wil wel dressuur, voorkeur voor de T6 of T8, cob :j
Of de K&M, zelfde model.
Maar goed, dat is wat ik zo vanaf een plaatje zie. Niet echt een goede graadmeter :+
Het wordt toch proberen.

Eefske: Dus wel vooruitgang +:)+
Dat is altijd positief :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:57

Ik heb de T6, en dan dus niet de cob maar het gewone VZH model :)

edit: Het kunststof bevalt me wel erg goed. Even een doekje er over en het is schoon. Het slijt niet snel en de zitting voelt echt als leer, anders dan bij de T4 met die ruwe bovenkant, daar plak je zo aan vast :=
Mensen staan soms heel geschokt te kijken als ik met een emmertje water en een doekje m'n zadel sta schoon te maken, denken allemaal dat het leer is :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-12 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:58

Ankem lekker zeg dat je naar de binnenbak kan! Dat is toch ff lekker... en warmer :D

Wij hebben ook alleen een buitenbak, maar die is super, kan niets anders zeggen. Hij is goed te rijden... ook met bakken regen is het ff blubber maar met paar uurtjes is het droog genoeg om te rijden. En nu met sneeuw en vrieskou gaan we strooien zodat hij te rijden blijft. Ff goed hoefjes vetten vooraf en erna schoonmaken en weer vetten. Dan gaat het super.
bij ons ligt nu dun laagje sneeuw.... Jammer weer... betekend dat de paardjes niet naar het land mogen wss. Want 3 van de 4 staan met ijzers.

Eefske lekker blijven doen. Gewoon naar buiten gaan en opletten op je eigen ontspanning. Je zal zien dat ze het snel erg leuk vind en braver wordt.

Tja wedstrijdje blijven we doen af en toe... suuske moet echt in ritme blijven. Laatste keer was te lang geleden volgens mij. Want suus had best wel wat spanning. Eigenlijk moeten we het meer doen. Maar vind het zo'n gedoe. Paard mooi maken, spullen in auto stampen, trailer aankoppelen, laden, zadelen en losrijden, proefjes doen, uitstappen, laden en naar huis. Daar alles uitladen en opruimen. PFfffff wat een gedoe voor 10 min. in de ring.
Gelukkig gaat tegenwoordig meisje van stal mee. Suuske is gek op haar en loopt zo achter haar aan de trailer in >;) terwijl ze bij mij nog wel eens tegen pruttelt. En zij leest ook voor en helpt met suuske uitstappen aan de hand terwijl ik alle rotzooi inruim. Dat is wel fijn want meestal was ik alleen. Dat is STRESSSSSSSS want dan moest ik ook nog een lezer zoeken.
Eigenlijk is het niet echt leuk...HAHAHAHAHAHA waarom doe ik het dan??? HAHAHAHA

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:05

Blijheid schreef:
Ik heb de T6, en dan dus niet de cob maar het gewone VZH model :)

edit: Het kunststof bevalt me wel erg goed. Even een doekje er over en het is schoon. Het slijt niet snel en de zitting voelt echt als leer, anders dan bij de T4 met die ruwe bovenkant, daar plak je zo aan vast :=
Mensen staan soms heel geschokt te kijken als ik met een emmertje water en een doekje m'n zadel sta schoon te maken, denken allemaal dat het leer is :))

Heb als 1e zadel een Wintec gehad. Ideaal schoonmaken vond ik het!
Alleen jammer dat ik na een galopje ongeveer op zijn hals zat :=
Ik wil ook geen ruwe bovenkant. Dat zit niet lekker.

Ik wil nu wel echt een dressuurzadel. Geen VZH meer.
Zadelmaker had van alles aan testmodellen liggen, nog wat 2dehands, dus komt wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:07

@Amanda: Ik vind de kwaliteit van Thorrowgood ook wel echt beter dan Wintec :j
Ooit eens een wintec gehad, en daar had ik veel sneller slijtage aan, terwijl mijn thorrowgood na twee jaar er nog zo goed als nieuw uitziet :j
Succes ermee in elk geval :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:12

Twee pagina's erbij sinds gisterochtend! Kletskousen! :D

Amanda lekker naar buiten geweest met Jim! +:)+

Uitgebreid verslag van Yamcha, leuk! Blijf inderdaad vooral posten, het is heel leuk om te lezen hoe andere mensen hun training doen, waar ze tegenaan lopen en hoe ze het oplossen. Leerzaam!

Anke lekker bezig geweest met Kelly, maar nog steeds zadelperikelen.:\

Malene ondanks de woeste Zoo toch veren gescoord op concours en ook SabM goed resultaat! +:)+

Eefske ook lekker gereden, volgens mij had iedereen een goed weekend! :D

Ik heb zaterdag mijn oude zadel opgehaald. Zadelmaker was zeer te spreken over de kwaliteit ervan (echte Duitse degelijkheid). Het ligt al een stuk beter, maar nog niet helemaal optimaal. Het is verbreed, maar ook opgevuld en de vulling aan de voorkant moet nog wat zachter worden. Met een andere (lees: minder dikke) onderlegger en plattere vulling komt het vast helemaal goed. :j Jonas liep er in ieder geval prima mee en ik zit er veel fijner op dan op de Kentaur.

Met witje zaterdag heel erg fijn gereden. Gister een buitenritje gedaan met een stalgenootje. Haar paard was nogal kijkerig, waar Sæunn wat wakker van werd. Ze was weer heerlijk de eigenwijslander aan het uithangen. Op een zandpad waar we niet zo vaak komen dook ze ineens een steegje in waar ze voor zover ik weet nog nooit is geweest. Hoe ze wist dat daar een pad is is me echt een raadsel! We kwamen er in draf voorbij en mevrouw vloog ineens de hoek om. Ik heb vreselijk gelachen. :') Kleine draak! :)) Zal mijn bijrijder eens vragen of zij daar toevallig een keer langs gegaan is. Het is niet echt een route om met paarden te nemen, maar goed, kan natuurlijk best.

Jonas heeft zich gister uitgeleefd in ons binnenbakje. Hij vindt de vorst echt heerlijk en is dan blij en wakker. Ik had hem meegenomen naar de boerderij (10 minuten wandelen) om even te laten rollen en te voeren, maar toen ik hem na het rollen even in de bak liet staan ging hij uit zijn toga. Twee weken geleden heb ik hem gefilmd in de buitenbak en liep hij vreselijk te strompelen. Nu met een warmere deken, een nieuw supplement (cortaflex) en minder vocht in de lucht voelt hij zich duidelijk een heel stuk minder bejaard. Aanschouw mijn woeste oudje. :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:13

Bedankt voor de info in ieder geval.
Had mijn twijfels omdat ik de zadels verder niet ken. Maar zo te lezen is het wel de moeite waard om zowel naar de Thorowgood als de K&M te kijken :j

Jim werd echt narrig gister. Wilde aanspringen, dus zette hem terug op het achterbeen, geef de galophulp, krijg ik me toch een rotbok.
En dat een paar keer.
Andere hand niet.
Terugrijden in draf ging ook niet makkelijk. Hij werd erg strak in zijn lijf en aanleuning.
Terwijl dat een paar weken terug, voor bezoek zadelmaker, niet het geval was.
Alleen toen zat ik bijna op zijn nek en/of 10cm naar rechts...

Imre: wat voor zadels heb jij op je ijsco's?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:18

Ik hoor de laatste tijd veel positieve dingen over de Massimo. Daar ben ik nog wel nieuwsgierig naar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:27

Ja, die heb ik :+
Dus die valt af. ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:39

Een breed zadel van JC (celebration island) en een Goertz (oud Duits merk) en een dressuurzadel van Kentaur, maar die is te smal voor je (fit 3).

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:31

Ach gut dat oudje :D Hij voelt zich duidelijk lekker en goed in zijn vachtje. Hij is nog best lenig met dat beentje hoog in de lucht met bokje.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:45

Wat vervelend Ankem, dat je zo'n last hebt van de zadels. Je zou inderdaad ook eens naar Massimozadels kunnen kijken. Ik heb de trail, dressuurmodel, en na een paar dagen wennen aan dat zadel, was ik overtuigd. De zit is niet heel vlak, ik denk medium diep, maar het zadel geeft veel bewegingsruimte. Ik heb bewust een 18,5 inch gekozen, omdat de inchmaat zonder zitting gemeten wordt, dus eigenlijk zit ik nu in een 18 inch. Ik heb voor me én achter me ruimte in het zadel en ik heb niets meer kapot gereden sindsdat ik dit zadel heb.

Jammer Amanda, dat je nu toch aan een ander zadel moet. Kent en masters wordt best veel bij tinkers gebruikt. Dus waarschijnlijk voor je haf ook geschikt.

Gefeli Zooist!

SabM lekker gelest en weer wedstrijd gereden. Gefeli met winstpunt!

Imre, woest oudje :D

Vanmorgen overlegd met de dierenarts gehad mbt Janus zijn hoef. Hoef was weer gaan bloeden vanmorgen. Koud weer schijnt niet mee te helpen aan de genezing. Moet rekening houden met nog een paar weken op rust :\

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:49

Arme Janus :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:07

Wat balen van Janus zeg...
Is het wel schoon?