Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:41

Ik moet hem dat echt eens afleren, ja :j

toute Raphi :D

*ivm niet mogen spammen*

*wijst naar onderschrift, bovenste link: Vegs in the pictuere
|
V

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:03

Zo Yamcha, potverdrie... wat heeft dat paard een stel mooie kijkers..... volgens mij vind ze zichzelf stiekem ook wel een knappe deerne?
Leuk om jou ook eens een keer (deels) te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:09

Vindt ze ook :D

Ik vind haar ook knap :D
Maar ze is.niet altijd zo stoer hoor, als je het haar niet regelmatig vertelt, wordt ze onzeker.
Ze kan wél leuk met.die lange wimpers knipperen als ze iets wil <3

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:10

Even dit, voordat iedereen denkt dat het 'opnieuw leren rijden' me niet langer bezighoud....

Met mijn merrie gaat het niet goed... we dachten dat ze zandkoliek had, is 2x met paraffine gespoeld.... maar nu deed ze tijden shet rijden dingen die ze nooit eerder heeft gedaan. Ze heeft duidelijk pijn of ongemak, ziet er niet goed uit..... ineens; haar blik is anders.
Ik heb haar 3 jaar, en al 3 jaar kan ik nooit echt doorrijden... iedere keer is er iets, en komt er weer een 'waarcshijnlijke' diagnose waar we op behandelen....
Ik ben er inmiddels 5x pd, al mijn tijd, geld, liefde en zorg gaat er naartoe.... maar wat er nu toch is?

Mijn DA heeft me geadviseerd haar nu maar helemaal te laten doorlichten.
We gaan dus naar Emmeloord de 25ste.

Ik hoop dat we iets vinden waar we mee aan het werk kunnen. Ook al zou ik nooit meer kunnen rijden, als zij maar pijnvrij kan leven... maakt mij niet uit....
Mijn meisje was al veel vaker niet in orde, maar nu is haar blik hol.... ze kijkt verdrietig, moe.... is zichzelf niet, het arrogante, ongeduldige, slecht opgevoede nuffige prinsesje is weg.... ze sloft, struikelt, is sloom, lusteloos....

Duim voor ons.... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:13

Meisje toch......... sterkte wat vreselijk naar, zo'n zorgen.......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:16

Yamcha schreef:
Meisje toch......... sterkte wat vreselijk naar, zo'n zorgen.......

Ja... het duurt inmiddels al zo lang... ik bedoel: iedere keer dat ik hoop heb dat we er nu echt zijn gaat het weer mis.
Inmiddels heb ik me zo vaak zoveel zorgen gemaakt dat het een beetje 'op' is.... Ik zorg voor haar, doe research, maak de afspraken.... maar slaap goed, leef verder..... moet wel.
Aan erge dingen wil ik niet denken.... ik blijf denken dat het sowieso goed komt.

Ondertussen ben ik mijn jonge ruintje maar eea aan het leren en heb ik het rijden per direct met haar stilgezet.... vind het niet verantwoord nu.....

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:32

Ninx, ik duim zeker voor jullie! Heel veel sterkte :(:)

Offtopic, heb zojuist de petitie uit je onderschrift ondertekend. Woon vlakbij en maak mee wat voor impact dit heeft voor vele paardenbezitters in de buurt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:36

Ninx, heel veel sterkte met de situatie.
@Gooya, heb nog niet echt aansprekende reacties gehad op mijn topic. Ik probeer in ieder geval voor volgende week een afspraak te maken om te gaan kijken bij het paard wat ik had gezien. Vanmorgen was ik voor hapto bij mijn instructrice. Hebben we ook alles besproken. Ze denkt dat het type paard wel goed bij me past. Ik ben heel benieuwd....

Olleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:50

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. In Maart een whiplash opgelopen door een val met paard.
Met de rug en spierproblemen die ik al had duurt de revalidatie behoorlijk lang.
Angst heb ik er ook aan over gehouden, helaas reageert mijn paard daar heel sterk op.
Ik hoop volgend jaar ook opnieuw te starten, wel met mijn super makke hafje.

Heel veel plezier, en bedankt voor je verhaal op bokt.
Je hebt mij weer wat moed gegeven.
Hopelijk vind ik ook iemand die mij goed kan helpen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:32

Zo ben er weer. Terug van vakantie.. :brr: wat is het hier koud.
Dinsdag zijn we uit het zonnig Turkije terug gekomen. Heb alles bijgelezen maar reageren op alles is gewoon teveel :o
Iig wel Welkom aan alle nieuwe :wave:

Donderdag heb ik suus gereden. Ze liep lekker en best goed ontspannen. En dat terwijl ik had gehoord van de vrouw die haar reed in mijn vakantie (4x) dat ze niet lekker wilde ontspannen. Ze heeft zelfs geprobeerd haar eraf te krijgen. Vreemd want dat doet ze al lang niet meer. Maar op een of andere manier probeerd ze het toch een keer bij iemand als ik op vakantie ben. Maar gelukkig liep ze de keren erop braver zei ze.

Donderdag heb ik haar ff beetje los gewerkt en lang en laag gereden. Ondanks de wind was ze braaf en lief.
Ik merkte dat ik niet in mijn oude patroon terugviel *\o/* dus daar was ik heel blij mee.
Vrijdag en zaterdag ook gereden... wat liep ze super <3 Ze was uitermate braaf en ontspannen. Kon zelfs stoeien met het doorzitten. Meestal gaat ze dan denderen maar nu accepteerde ze het dat ik aan mijn houding ging werken en ging verzitten enzo zonder protest van haar. Ze liet me keurig voelen wanneer ik iets scheef zat of teveel spanning had. Echt heel fijn.
Lijkt wel alsof we nu veel beter op elkaar raken in gespeeld en elkaar beter aanvoelen. De klik is nog intenser... ben er zo blij mee.

Vandaag dagje rust voor haar en mij want moest ff me huis bijwerken. Straks ff paardjes van het land halen en voeren en dan morgen weer lekker rijden... Heb er nu al zin an!!

edit... ff type fouten hersteld
Laatst bijgewerkt door SabM op 16-10-11 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:33

Ankem ik hoop dat het dier iets voor je is. Geeft je de afleiding die je nodig hebt en helpt ook met het verwerken van je verlies. Ben benieuwd wat je van het diertje vind.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:00

Pfff Ninx, heftig...
Hoe is het weekend gegaan?

Ankem: ik hoop dat het wat voor je is en dat het klikt :j

SabM +:)+
En dat vakantiegebeuren... Zo herkenbaar :D
Toch ff uitproberen, haha.

PinkyPie: die rust is misschien wel even goed. Even de druk eraf en gewoon lekker trainen en zoeken naar de manier die het beste bij je past :j

Met mij en Jim gaat het kleine stappen goed vooruit :j
Zaterdag echt zo heerlijk relaxt gereden. Hij pakt het goed op, krijgt steeds meer kracht heb ik het idee en wordt veel constanter.
Ik heb de lol in rijden weer helemaal terug. Moet er alleen nog erg in houden dat ik gewoon niet op stap als ik zelf een drukke dag heb gehad. Want dan komt het niet goed en breng ik veel te veel spanning over.
Gister niet gereden, want ik heb zaterdag een aanrijding met de auto gehad. Dus ik heb een onwijs stijve nek en rug. Straks even afspraak bij de huisarts maken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:39

Jammer genoeg krijg ik nog geen reactie op mijn verstuurde mail.
Later vandaag maar proberen te bellen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:32

@Ninx; ik heb dat ook heel lang gehad, als er iets met mijn paard was kon ik het niet van me af zetten. Nu lukt dat al beter. In jouw geval logisch dat je je zorgen maakt, Sterkte de komende tijd en hopelijk vinden ze de oorzaak de 25e.

@Gooya, je vroeg naar mijn paard, wat lief!
Ik longeer nu een paar keer per week licht. Volgens mij gaat ze al een stuk beter dan 2 weken geleden. De 24e heb ik een afspraak met een osteopaat. Niet mijn vaste, maar deze mevrouw komt toevallig die dag bij een vriendin van mij en is dus in de buurt. Ik hoop dat zij mijn paard weer goed krijgt. Tot die tijd ga ik maar rustig zo door.
Mijn oude merrie heeft geluk, die krijgt nu wat meer aandacht. Normaal heb ik vaak te weinig tijd voor haar.

@AnkeM hopelijk lukt het om een afspraak te maken, wel spannend!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:20

@ Ankem; wat spannend. Hou je ons op de hoogte ?
@ Ninx, wat balen zeg, sterkte !
@ Olleke; dat klinkt heftig.. ik heb gelukkig "alleen" een flink gekneusd stuitje aan mijn valpartij overgehouden, maar wel een hoop andere lichamelijke problemen (zie profiel). Angst is een slechte raadgever, ik spreek uit ervaring :o
@ Rhys: mijn ervaringen met osteopaat (3x geweest afgelopen half jaar) zijn heel goed. Mijn beestje is er echt van opgeknapt !

Even een update van mij:
Vandaag heb ik les gehad na mijn intensieve start vorige week volgens de methode AdB. Vandaag een les aan huis. Aischa pakte het afgelopen week thuis al heel goed op vond ik zelf, en dat hoorde ik nu ook van mijn instructrice die positief verrast was over onze vooruitgang in korte tijd. Zowel van mij als van paardlief. We hebben veel naar de ontspanning gereden, soms nog wel lastig linksom, maar met name dan aan mij te wijten omdat ik mijn gewicht niet voldoende naar binnen zet en ze mij dan dus op de buitenkant zet (rechts) en rechtdoor dreigt te lopen i.p.v. de volte in. Ik merk dat zodra ik het wél goed doe, zij ook direct goed reageert en de goede kant oploopt... mét lengtebuiging... *\o/*

Heel bijzonder om te ervaren wat gewicht en balans doen met je paard. Heb ik nooit geleerd, ben nu heel blij het te leren van een fijne instructeur. :D

Tot slot heb ik nog 2 nieuwe oefeningen erbij gekregen en ik heb beide kanten om in verlichte zit gegaloppeerd... Dat vond ik wel even een drempel om over te stappen, want ik was toch weer even bang voor disbalans en vallen (terwijl paardje het hartstikke braaf en lief deed, dus die angst lag meer bij mezelf). Geduld en vertrouwen is het toverwoord.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:53

Grappig PP vandaag waren we in de les met hetzelfde bezig. Ik verlies in draf nogal eens de binnenbeugel, en nadat we helemaal weer terug naar de basis gingen bleek het euvel vergelijkbaar. Ik draai niet voldoende in mijn bekken mee, breng mijn gewicht ipv op mijn binnenzitbot naar buiten en om te compenseren span ik op, trek mijn schouders omhoog en gaat mijn been omhoog, los van de beugel.

Gek is dat, het was al weer heel wat lessen geleden dat ik los aan de longe op het paard zat. En ik vond het gewoon een beetje griezelig zonder teugels. Terwijl ik echt niet in de teugels hang. Het is meer het psychologisch effect. Goed om weer te doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:49

Klinkt goed PP :j
En fijn dat je paard zoveel bevestiging geeft :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:30

PP wat goed dat je een fijne instructeur hebt gevonden. Heerlijk hé als je merkt dat kleine veranderingen zoveel vorderingen geven.

Ninx.. wat zielig, hopelijk kunnen ze oorzaak vinden de 25ste. Ik hoop dat je meisje zich gauw beter voelt.

Rhys, ik hoor altijd goede verhalen over osteopaten dus komt vast wel goed met je paard.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:04

Donderdag ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:13

wow spannend Ankem :j
Ik post even niet zo veel omdat ik niks nieuws te melden heb.
En omdat het toch een rt topic is wil ik niet teveel offtopic gaan. :D

Kid blijft een beetje hetzelfde, ik denk dat het toch een kwestie is van veel oefenen.
Vandaag zette ze het gewicht steeds over bij het spinnen en dat is al een stuk beter dan het verkeerde been in de grond draaien.
Het probleem is dat ze haar ribbenkast recht moet maken ipv bol tegen mijn been.
Nu voel ik haar ineens het gewicht verplaatsen dus wel een beetje vooruitgang.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:35

Succes Ankem!

Juistkid lekker aan het oefenen én er is vooruitgang. Toppie!

Gisteren weer een heerlijke rijles gehad. Jeetje wat zit mijn nieuwe zadel fijn _/-\o_ en wat een zadel kan doen met je zit en beenligging ....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:42

Succes Ankem!

Gooya: een succes dus :D
Leuk!

Gister heeft de verzorgster van Jim gereden. Ik heb haar wat tips gegeven (spaghetti :+ ) en ze moest wel erg wennen aan het anders rijden. Zij is ook gewend om van achter naar voren te rijden, van voren druk te houden tot hij nageeft en dan loslaten. Maar ja, dan kun je een uur druk houden en vechten en dan geeft hij nog niet na.
Dus ik uitgelegd waar we mee bezig zijn, zij proberen. Jim boos natuurlijk, want dat werd niet op zijn Jan-Boeren-fluitjes rondlopen :+
Maar op een gegeven momen ging het echt super! Je zag wel dat ze allebei nog aan het zoeken waren, maar er zaten moment tussen +:)+
Echt heel fijn!
Hij liep als een zonnetje en ze kon ook voor het eerst zitten in galop.
*trots*

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:58

Zo dat is fijn Amanda. Toch lekker dat je verzorgster het op pikt en bereid is er energie in te steken. Dat is voor jou natuurlijk ook fijn. Dan word hij iig alle keren op dezelfde manier gereden.

Succes Ankem!!
Justkid... goed volhouden, oefening baart kunst :) En zolang er vorderingen zijn is het het harde werken waard. toch?

Gisteren ben ik met suus weer zonder zadel buitenritje gaan maken. ze vind het helemaal leuk en laat me nu zelfs opstappen vanaf het bankje _/-\o_ Ipv dat ik een krukje naar haar moet slepen. Vertrouwen is er dus en ze draaft zelfs met mij al stuiterend op de rug hahahaha

Ben nu met rijden in de bak begonnen met meer doorzitten. Dat vind ik lastig. vooral omdat Suus door de druk op haar rug en het gehobbel van mij nog snel haar rug spant. En dan stuiter ik juist nog erger :o

Iemand tips waar ik op moet letten op moment dat ik blijf doorzitten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:02

In principe rijdt ze hem nooit, maar met vakantie of als ik in de kreukels zit zoals nu :+
Ze heeft zelf een haflinger, dus rijdt al veel. En Jim voert ze af en toe of rommelt ze een beetje VD mee.
Maar nu komt het wel even goed uit :D
Kreeg net een smsje dat hij vandaag heel fijn oppakte, alleen in draf nog wat aan het zoeken was, maar niet zwaar was en dat ze weer kon blijven zitten in de galop.
Zo leuk :D

Lekker zeg, zonder zadel een buitenritje!!
Doorzitten: beginnen met kleine stukjes. Want anders hou je het niet zo lang vol en ga je je spieren steeds meer aanspannen, waardoor Suus ook aanspant.
Verder de spanning in je buikspieren zoeken en niet in je benen.
Benen lang maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:02

Ik ga mee met Justkid, alles gaat zijn gangetje hier dus ik heb niet veel te melden maar lees met grote interesse mee :)
Wat wel een wauw momentje was laatst was dat ponymans aan een hele losse teugel (los a la western, écht los) heerlijk met zijn neus op zijn knieeën ging lopen in een drafje en zijn rug daarbij zo los hield dat ik er zonder problemen op kon blijven doorzitten. Toen ik hem net had durfde hij uberhaupt niet met zijn neus zo ver omlaag, laat staan dat hij zijn rug daarbij zo los hield :)

@Sabm: Wat mij helpt is om op andere dingen te letten. Als ik nonstop aan het denken ben 'blijven zitten, blijven zitten' dan gaat het juist mis. Als ik lekker figuren en overgangen ga rijden, en af en toe mijn zit controleer dan gaat het veel beter :j Wat je ook kan doen is maar kleine stukjes doorzitten, en weer gaan lichtrijden voor je gaat stuiteren en Suus aanspant, want op een strakke rug kun je niet zitten.