Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:49

de vorige eigenaars hebben haar verder ingereden!!! Ze is pas sinds mei van mij :-)

Mijn hoefsmid wist me te vertellen dat dit rond de leeftijd van 8 jaar is, maar uiteraard kan dit wel wat verschillen per paard. Sommige beginnen vroeger andere later

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:49

zo veel meer ervaring heb ik ook niet, ik heb wel hulp van een goede instructrice

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:17

Super Lies! Veel succes met je paard. :)

Hier ging het super, zelfs weer gegaloppeerd zonder bokken, geheel ontspannen. Helaas wel een hoestje want ze is heel gevoelig voor stof en er is net nieuw stro binnen gekomen, teveel stof vrijgegeven en helaas.. hoestend paard. Niet heel ernstig maar wel weer jammer. Alsnog heel lekker kunnen rijden dus. Super ontspannen! Merk wel dat ze heel erg terugvalt, gebrek aan balans denk ik, sowieso is ze ook niet voorwaarts denkend maar daar werken we aan. Misschien iemand nog tips? Ze draaft dan gewoon lekker door maar in 1 stap valt ze terug.. Kan het niet echt voorzien, heel jammer.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:36

Oh oke sorry,verkeerd begrepen.hihi
Dank je voor het antwoord. Wist het echt niet :')

Narita, dankje! Het is nog niet zeker dat we hem nemen maar ik ga binnenkort even 'serieus' proefrijden er op.
Wat jammer dat je paard zo gevoelig is voor stof. Maar wel super dat het rijden goed ging.Op het laatste kan ik geen tips geven,loop soms zelf ook hier tegen aan namelijk.hihi

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:21

Mijn paard heb ik 2,5 jaar geleden als 5-jarige gekocht. Nu dus inmiddels 7 jaar. Toen ik hem kocht was hij ook pas een paar maanden echt onder het zadel. Hij is ook laat zadelmak gemaakt. Mijn paard is nooit echt aan het puberen geweest. Hij is nooit lastig in omgang of met rijden. Tuurlijk vind ie sommige dingen wel spannend en moet ie aan veel dingen wennen, maar hij is eigenlijk nooit vervelend.
Het paard dat ik hiervoor heb gehad, kocht ik toen ie 3 was. Die heeft wel echt een pubertijd gehad. Ongeveer van zijn 4e tot 6e jaar probeerde hij me iedere dag uit. Zowel in omgang als met rijden. Bijna dagelijks rodeo shows de eerste 5 min dat ik er op zat. Om dat te voorkomen zette ik hem meteen flink aan het werk en dan was er niet veel aan de hand. Maar het bleef altijd opletten en consequent blijven. Na zijn 6e jaar is hij wel makkelijker en rustiger geworden. Met z'n 10e jaar heb ik hem verkocht als bomproof recreatiepaard.

Narita, fijn dat je weer zo lekker ontspannen kunt rijden! Wel jammer van die hoest. Kan het zijn dat het met rijden misschien iets teveel ontspannen is, waardoor je paard snel terugvalt? Dat hij te weinig actief is in met name zijn achterbenen. Ontspannen is natuurlijk goed en zeker als je zelf wat onzeker/angstig bent. Dan is dit heel fijn, want het geeft je zelfvertrouwen. Maar zorg er wel voor dat je je paard aan het werk zet. Met overgangen en slangevoltes kun je hem actiever en sterker krijgen in het (achter) been.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:26

@marleeentje: jou paardje was een vroegbloeier dus ;-)
Die van mij probeert mij ook uit. Corrigeren en verder niet gefrustreerd raken, want net zoals bij mensen is dat wat ze willen hé

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:15

Gisteren is mijn spring instructeur langs geweest om te oefenen met het opstijgen (waar mijn probleem dus ligt). Van tevoren was ik zenuwachtig, want de laatste keer dat ik buiten de box opsteeg, ging mijn paard aan de kletter de weg op. Sindsdien altijd in de box erop en dan naar buiten, maar dat is natuurlijk niet handig. Wil ook weer gewoon een buitenrit kunnen maken en wedstrijden rijden. Goed, gisteren dus samen met mijn instructeur aan de slag. Ik moest mijn binnenteugel redelijk kort houden en mijn rechterteugel er ook bij, zodat mijn paard alleen naar mij toe kon draaien. En dat deed ie natuurlijk ook. Hij bleef rondjes draaien en was gespannen, maar gewoon rustig blijven wachten en tegen hem blijven praten. Op een gegeven moment stond ie wel gewoon stil. Belonen en nog een paar keer proberen. Toen weer een stapje verder. Voet in de beugel en ook weer wachten totdat ie stil staat. Was geen handige houding trouwens, heb nu al spierpijn! Toen dat ook goed ging, staan in de beugel en als laatste been erover een gaan zitten. Door het zo stapje voor stapje aan te pakken en steeds te wachten totdat hij ontspant, kon ik er gewoon op gaan zitten zonder dat ie er vandoor ging of ging stijgeren. Ben er denk wel 15x op en af gestapt op deze manier en dat is steeds gelukt zonder dat ie gekke dingen deed. Heel fijn! Nu zelf door blijven oefenen, want uiteindelijk moet hij natuurlijk gewoon meteen stil blijven staan. Nu moet ik er echt nog de tijd voor nemen. Maar het begin is er en het vertrouwen ook!

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:11

Hoi hoi,

Bijna 2 jaar geleden heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt als jij. Ik draafde aan in het bos en het paard struikelde. Hij sloeg over de kop waardoor ik als eerste op de grond lag en hij vervolgens op mij landde. Ik ben daarna even buiten westen geweest denk ik. Gelukkig was ik met 2 vriendinnen die geweldig hebben gehandeld. De een pakte de paarden en de ander heeft mij geholpen, cap af gedaan, sjaal af, jas open. Toen begon ik te roepen dat ik niet kon ademen, pijn aan mijn been had enz. Zij hebben de pensioneigenaar gebeld en die is met een andere amazone gekomen die mijn paard heeft teruggebracht en ik ben met de auto naar huis gegaan. Ik kon helaas niet direct weer opstappen, omdat ik verging van de pijn. Na een doktersbezoekje bleek dat ik een zware hersenschudding had, 5 licht gekneusde ribben, 3 zwaar gekneusde ribben waarvan 2 met een scheurtje en mijn hele rechterzijde van mijn lijf was gekneusd. Ik heb het er dus nog aardig goed vanaf gebracht. Wel werd mij verboden om 4 weken te paardrijden en 2 weken te autorijden. Drama, want mijn paard stond ruim 10km verder en fietsen met zulke ribben is niet te doen. Toch gegaan, direct contact opgezocht met het paard, poetsen enz enz. Maar nu 2 jaar verder, schrik ik nog altijd als een paard struikelt.
Een paard kan alles doen, steigeren, bokken, er vandoorgaan, prima, dat zit ik wel uit, maar als ie struikelt zit mijn hart in mijn keel.
Ergens is het beter dat ik daar nog van schrik, omdat ik dan automatisch mijn zit verplaats en mijn handen terugtrek, waarmee ik hem eigenlijk op de been houd. Het afgelopen jaar heb ik wel veel meer lessen gehad dan daarvoor, om mijn houding te verbeteren en mijn paard beter te controleren, op te sluiten en voorwaarts te rijden zodat ze minder snel struikelen. Inmiddels heb ik een nieuw paard en deze is al wat ouder dus struikelt ook regelmatig, maar ik merk dat ik door de lessen die ik heb gehad vertrouwen heb in mezelf en mijn rijstijl en daarmee de angst voor een groot deel weg is.
Lang verhaal kort: neem lessen, je hebt er iemand bij die je de juiste handvaten kan geven en het wekt ook wat vertrouwen op doordat je weet dat iemand je in de gaten houdt. Het heeft voor mij heel erg gebaat.
Succes!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:32

haha,

Ik vandaag ook een beetje een mijlpaal. Paardje stond hevig vandaag. Ik weet niet wat het was, pubergedrag, het hoofdstel (er is een deel van de neusriem weg, het deeltje dat rond de mond gaat) dat ze haar vorige eigenaars mist, of gewoon een slechte dag. Maar ze was bijna niet in stap te houden, ze wou steeds draven. Bij het galopperen ging ze met momenten echt crossen (niet altijd) en ze pakte steeds het bit vast (vandaar mss het hoofdstel). Maar om eerlijk te zijn vond ik die hevigheid helemaal niet eng. Ik vond het zelfs leuk. Alleen dat ze het bit vastnam vond ik niet leuk, want dan is de controle weg. Ze heeft hierdoor dus helemaal niet mooi gerenden. Dit deed ze voordien niet (alleen bij het aangalopperen op haar slechte kant). Alleen de vorige keer deed ze het voor de eerste keer tijdens een oefening en vandaag deed ze het constant.

Maar de hevigheid vond ik wel iets hebben

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:09

Goed zo debra,dat is al een hele vooruitgang dat je tijdens al die hevigheid gewoon rustig bleef (en het dus leuk vond). Toppie

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:24

Ze was eigenlijk heel voorwaarts, wat ik vroeger niet aandurfde ;-)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:42

Ja, ik snap het. Goed dat je er nu dan totaal geen angst bij had. Ben heel blij voor je!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:51

een beetje een mijlpaal zei je Debra, ik vind het juist een hele grote mijlpaal! Je bent goed bezig zeg, ga zo door!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:16

Goed hoor Debra!

Mijn les ging helemaal super, prachtige stukken galop meegepakt en ze was voorwaartser als normaal (ze is normaal nooit zo snel, is net een manegepaard normaal, hahaha :+ ) En ik moet zeggen dat ik dat heel fijn vond! Natuurlijk zijn er nog veel verbeterpuntjes maar ze wordt 14 september pas 4, dus we hebben de tijd!

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:49

Man man .. er zijn meer ruiters dan ik gedacht met stress op hun paard ... ik zelf ben ook met mijn paard mee gevallen bij het galopperen ... en dat is toch 2 jaar blijven hangen ... ik heb dan ook een paardje wat nogal graag struikelt ( naar het schijnt mijn fout ) ..
Wat bij mij redelijk goed helpt voor te ontstressen is volgend ... 3 x diep in en uit ademen , niet naar je paard kijken maar voor je uit en naar de richting waar je gaat ... voortdurend je zit ontspannen zodat je paard ook ontspannen blijft ...Praten tegen je paard en tegen jezelf ( in dit geval mag dat zonder dat je geplaagd wordt dat je op leeftijd komt ) ... tegen jezelf luidop .. dat er echt geen reden is voor stress en dat je moet ophouden met zo onnozel te doen .. (klinkt belachelijk maar hielp bij mij )
De meeste paarden nemen de stress van hun baasje over en dan is het echt eerst aan jou om te ontstressen zodat je paard ook weer rustig wordt en jij je meer op je gemak voelt ...
Bij mij heeft dit veel geholpen ... en heb de stress als die komt nu redelijk vlug onder controle , ik kan weer genieten van mijn paardje en ons rijden !
Veel succes :-)

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:19

Ik heb in het begin van dit topic ook al eens gereageerd en volg jullie verhalen nog steeds
Knap hoe jullie toch maar je angst overwinnen en telkens een stapje vooruit gaan
Ik zelf heb een goed zak van een haflinger, en rij voornamelijk in de bak dressuur, wij mogen nu M1 starten
In de bak is hij altijd braaf en het is voor mij ook een veilige plek om te rijden zonder angst
Maar buiten rijden had ik al 2jaar niet meer gedaan, mijn hafje af en toe wel maar dan met iemand anders
Verleden week toch maar met hart in mijn keel een buitenritje gemaakt met mijn verzorgstertje op mijn shetlander en mijn man op de fiets ernaast
En ondanks dat ik in het begin erg gespannen was, bleef mijn haf super braaf
Hoe langer we onderweg waren hoe rustiger ik werd en toen kon ik ook een beetje genieten van ons ritje
We zijn anderhalf uur op pad geweest en hij heeft geen stap verkeerd gezet
Was daarna wel super trots om mijn haf, want met zo,n stress kip op je rug en dan nog braaf blijven is toch niet niks
Vanavond gaan we weer een buitenritje maken, dus ik hoop dan wat rustiger te zijn

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:23

maresie schreef:
Ik heb in het begin van dit topic ook al eens gereageerd en volg jullie verhalen nog steeds
Knap hoe jullie toch maar je angst overwinnen en telkens een stapje vooruit gaan
Ik zelf heb een goed zak van een haflinger, en rij voornamelijk in de bak dressuur, wij mogen nu M1 starten
In de bak is hij altijd braaf en het is voor mij ook een veilige plek om te rijden zonder angst
Maar buiten rijden had ik al 2jaar niet meer gedaan, mijn hafje af en toe wel maar dan met iemand anders
Verleden week toch maar met hart in mijn keel een buitenritje gemaakt met mijn verzorgstertje op mijn shetlander en mijn man op de fiets ernaast
En ondanks dat ik in het begin erg gespannen was, bleef mijn haf super braaf
Hoe langer we onderweg waren hoe rustiger ik werd en toen kon ik ook een beetje genieten van ons ritje
We zijn anderhalf uur op pad geweest en hij heeft geen stap verkeerd gezet
Was daarna wel super trots om mijn haf, want met zo,n stress kip op je rug en dan nog braaf blijven is toch niet niks
Vanavond gaan we weer een buitenritje maken, dus ik hoop dan wat rustiger te zijn

Super tof hé .... en vanavond weer genieten hoor .:-)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:15

laatst be ik er ook weer afgevallen -O-
een jong paard en het onweerde en regende, daar had ie nog nooit mee gereden.
toen kreeg ie ook nog regen in zn gezicht en gaf ie een 4 benen in de lucht met vet bolle rug bok.
ik werd helemaal gelanceerd om vervolgens op mn zij en mn hoofd tebelanden.
daarna zat ik er gespannnen op. ik heb de rest van de les (3 kwartier) aan de andere kant van de bak op de vlte gereden.
wel gwn gegaloppeerd enzo. dikke blaren op mn handen.

maar zo ben ik bang dat ik ook ooit een keer zo bang word.

gister had ik ook de keus om op julia of jelle te gaan.

julia is een jong braaf paard doet niks. moet je alleen wel goed been dr bij houden.

jelle is een kleine pony die steeds gemeen bokt. al eerder p gereden. nietafgevallen ofzo maar ik vind het toch niet leuk.

ik heb toen voor julia gekozen omdat ik toch niet heel ged durfde bang dat ik er wel hard afdonder.

ik ben niet heel snel bang maar zulke dingen doe ik liver niet.

wat vinden jullie?
had ik op jelle moeten gaan of niet?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:59

Dan je yutah, en dat ga ik zeker proberen

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:39

maresie, zeker gaan genieten zoals al gezegd was.

prugelpiet, je moet gaan op de pony waar jij je het prettigst bij voelt. Als je er aan toe bent kan je op die andere pony waar je nu misschien nog niet goed op durf.

Morgen ga ik waarschijnlijk proefrijden op dat paard!krijg toch wel een beetje,positieve, kriebels. In de les heb ik ook zin, vooral ook omdat het best lekker weer word (dan kunnen we naar buiten).

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:33

Hier weer een update. Ik zou toch een spring wedstrijd doen? Nou,die is ondertussen gereden hoor!
En het ging voor mijn doen en pony haar doen heel goed (pony is zeker niet de makkelijkste)....

Nu vragen jullie je misschien af:hoe hoveelste ben je geworden?....
Nou ik had er niks van verwacht,er deden er ook nog eens 12 combinaties mee. Maar ik ben....EERSTE GEWORDEN! Ben zo trots op mezelf en Rochelle. Nu kan ik dat ongeluk echt afsluiten (als ik een hindernis zag,moest ik gelijk daar aan denken. Maar als het nu gebeurd, kan ik denken aan de overwinning).

Zelfs mijn zus wou met deze toppoown op de foto:
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:48

yeah! super!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:50

Dankje! Ben ook echt heel blij *\o/* goed voor het zelfvertrouwen

tiesto25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 02:13

Fiefster schreef:
Ik had dit ook! Maar alleen met buiten rijden. Mijn paard was altijd zo heet buiten en ik maakte dat alleen maar erger. Ik dwong mezelf om het toch steeds weer te proberen, maar dat voelde stiekem niet goed. Smalle landweggetjes met aan beide kanten een slootje waren een hel voor mij.
Ik heb nog steeds niet echt een oplossing voor dit probleem gevonden, dus ik lees mee met de tips die gegeven worden.
Ik wil er echt iets aan doen, want als je je angsten niet aanpakt, worden ze alleen maar groter!

tiesto25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 02:20

Mijn paard is mij buiten ook uit aan het proberen. Ik heb hem nog niet zo lang en ben erg onzeker. Ik had al eens op dit landweggetje met aan weerskanten een sloot, gereden. Toen zonder problemen. Laatst ging ik met een stalgenootje en haar paard naar buiten over dat zelfde weggetje en toen was hij zo super vervelend. Hij deed net of alles eng was, steigerde draaide om ging in zijn achteruit op de sloot af en zodra ik hem vooruit spoorde bokte hij. Heel eng word daardoor super onzeker. Ook in de bak als hij geen zin heeft gaat hij bokken in de draf. Wat moet ik hiermee?? Alle tips zijn welkom!!