ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:53

Ohh het is elke keer aan het halster, maakt niet uit of dat een gewone of een touwhalster is.
En daarna ging het bit er in... maar toen was de pessoa eraan,en maakte hij weinig kans..

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:22

Balen snackie, dat hij zich los trekt! Mijn oudje heeft dat ook een hele tijd gedaan, voornamelijk met naar de wei brengen en uit de wei halen. Gelukkig is dat vanzelf over gegaan (stalverhuizing, verandering eigenaar etc.)
Kan je dus niet echt helpen. Doet ie dit ook als je hem naar de wei brengt?

Fahyafemke: gaat weer lekker met Britt dus? :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:23

nee alleen met longeren.
Wei/paddock is vrienden= leuk

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:27

snackie kun je nog eens uitleggen hoe hij zich los rukt want ik begrijp het niet helemaal. en is dit als hij los is of aan de pessoa?en op een bepaald punt of gewoon zomaar als hij het plots in zijn hoofd heeft. Of wanneer je iets van hem vraagt?

brittje gaat weer lekker ja! En weer bitloos he, kind reageert gewoon nog te heftig op het bit haha. morgen is ze weer aan de beurt :)

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:32

Hmm, lastig. Longeren met bit en dan de longeerlijn door de binnenste bitring, langs de oren en vastmaken aan de buitenste? Dat is het enige wat ik toen deed bij mijn oudje, hielp naar mijn idee.

Brittje dus toch weer bitloos, groot gelijk als ze er te heftig op reageert. Komt vanzelf wel en anders maar niet toch?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:36

precies ik had vorige week, of 2 weken terug toch weer het bitje er bij gedaan omdat ze even niet te houden was ( NI TE HOUWUHH :P ) bitloos, maar vervolgens weer op een miniscule fout van mij zo heftig reageert in de mond dat ik nu weer bitloos ben gegaan. En ik kijk wel weer of , en wanneer er een bitje weer terug bij kan :) no hurries :) verkopen doe ik ze nu toch niet haha.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:38

we longeren gewoon, meneer krijgt de kolder, remt af, zwiept eerst zijn hoofd naar binnen, om daarna hard naar buiten te knallen, loopt over zijn schouder weg, want zo lijkt hij het sterkste.
Daarvoor kun je zijn hoofd niet om trekken,en kan hij lekker door denderen.

Door de pessoa kon hij zijn hoofd niet opzij gooien, en dus ook niet zijn gewicht erin gooien om weg te rennen.
Gisteren werd hij gecorrigeerd, door een zwiepje met het touw, respect voor de ruimte, en whopla, weg was ie. Met als resultaat brandblaren en een blauw been voor bijrijder.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:44

enige oplossing is hier in toch zijn hoofd bij je houden. zolang je zijn hoofd hebt, heb je alles. als je zijn hoofd kwijt bent (kwijt :') ) dan ben je alles kwijt. zodra ze het hoofd hebben kunnen wegdraaien heb je niks meer, zelfs niet bij een shetlander.

Als hij zijn hoofd naar binnen zwiept, heb jij de tijd om je lijn dus korter te zetten en desnoods direct een ruk aan het touw te geven. dat moet je redden. niet afwachten of hij rechtdoor blijft lopen, maar zodra dat hoofd naar binnenkomt ga jij IN de ankers (dus aan het hoofd). en daarna drijf je hem weer naar voren. Het is nu prioriteit dat je hem bij je houd, daarna komt het wel weer dat hij voorwaarts blijft. Want het is voor mij duidelijk dat hij het niet pikt dat jij (of je bijrijder) hem daarna weer voorwaarts wilt houden en daarom durft hij dan zelfs te trappen tijdens het draaien. Not-done. Ben je toch te laat: ren dan gauw naar de kant op waar hij naar toe rent om hem daar dus weer TERUG te sturen op je wildste duidelijkste manier zodat hij weer de GOEDE kant op gaat: 1-0 voor jou.

en het respect voor jou eigen ruimte eerst in stilstand bevestigen. daarna als je wat mee loopt, en daarna pas op de cirkel. Aangezien hij zich dus nog stoer genoeg vind om te trappen kun je dit beter niet doen terwijl jij in het midden staan. Beter is het dan als je voor hem gaat staan, en met het touw / stick op de billen/achterhand dus aangeeft dat hij moet wijken voor de druk. en dan kan hij slaan wat hij wilt maar raken zal hij jou nooit.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:53

Jep, hem voor zijn is wel heel lastig.
De boer heeft de palen om de bak gezet, maar nog geen lint. Dus dat moet eerst in orde zijn, als hij dan er vandoor gaat dat hij niet verder kan.
Paar lessen grondwerk,en wijken voor mijn druk en respect voor mijn ruimte, zouden ook handig zijn denk ik.

Thanks, jou tips zijn handig, echter , ik kan hem de pas pas afsnijden op het moment dat hij de bak niet uit kan..

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:13

Grmpfh, heel verhaal getypt alles opeens weg.
Ik dacht dat je bedoelde met lopen aan het halster. Altijd weer lastig die platte tekst, mijn reaktie is ook niet zo kort door de bocht bedoeld al is het zo natuurlijk wel te interpreteren :o . Ik bedoelde ook niet dat ik dacht dat je als een idioot stond te schreeuwen 8-) .
Ik zette ook wel eens een stuk van de bak af met prikpalen met draad als ik met een paard wat ontsnappingsneigingen had aan het werk moest. Wij hadden standaard een precies op maat gemaakt stuk touw en palen klaarliggen langs de rand van de bak (natuurlijk buiten het bereik van paarden). En inderdaad, denk aan je veiligheid, dit soort gedrag is niet grappig! Pessoa is wel een goed idee. Dubbele longe zou ook kunnen werken, maar dan moet je wel handig en snel ermee zijn. Goed timen is dan extra belangrijk. Wij hebben ook zo'n grapjas gehad, een haflinger. Die tankte ook door alles heen en is zelfs een keer met longe en al de binnenbak uitgesprongen over het schot heen zo hup richting wei. Pffff, ik snap je gevoel :\ .

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:31

ik heb het niet gek opgevat hoor ;) _O-
Dubbele longe werkt nog niet bij hem, dan gaat hij rennen zodra hij hem voelt (de 2e) en voor hij dan koest is, heb ik er 1 kant van los moeten laten. Gevalletje van drukt door als het hem niet zint.

En zo'n gevalletje haflinger in tinkervorm heb ik volgens mij ook wel.
Die denderd ook ergens doorheen als hij echt niet wilt..

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:52

vet lastig snackie, ik zou ook alleen maar kennen bedenken "hoofd bij je houden, misschien een bijzet aan de binnenkant ? en idd de cirkel afzetten.

ik ben ook blij dat ik (en paard) nog leven :P
deze week zijn tractor rijders erg gevaarlijk.

1e aanvaring, ik kwam de bocht om, en kwam oog in oog met een trekker (zo'n nieuwe, joekel, groter en sneller) dus ik kon nog net een dot gas geven om de berm (en bijna de sloot die volgde) in te sturen. stoep op, berm in, en ademenen :P want het hart zat wel ff in mijn keel, jeetje mina, wat bezielt zo'n chauffeur dan he, mijn Nissan micra houd het echt niet tegen zo'n bakbeest monster. Levensgevaarlijk :(

en de aanvaring daarna, was gisteren.

Ik ging voor het eerst met mijn paardje langs de weg, had geen idee of ze verkeersmak was of iets dergelijks, gewoon aan de hand, 10 meter het pad af en we komen oog in oog met een enorme vrachtwagen, die remde netjes af, en reed heel rustig, geen problemen, paard keek niet eens BRAAF!.

en toen kwam een trekker met grote oplegger van achteren, dus ik dacht, ik loop hem liever tegemoet, maar nog voor ik kon omdraaien was die trekker al bij ons, en hij bleef echt douwen, hij moest remmen omdat het paard midden op de weg stond met grote paniek ogen, en hij liet die motor joelen, en probeerde ons echt de weg af te duwen, en maar gas geven, vervolgens stopt hij, ik denk oh gelukkig, hij begrijpt het, dus paard is gelijk weer braaf en volgt, doet die man de cabine open en begint mij uit te schelden, dat ik naar huis moet, en dat ik levensgevaarlijk doe... -O- Whut?

nouja, wat ik al zei, hij was gestopt, dus paard sjokte braaf achter mij aan, en heeft niet eens gekeken naar de grote knalgele oplegger die ook nog knallend geluid maakte bij het remmen en optrekken van de trekker.

later hoorde ik, "oh was die man kalend? dat was die en die, hij heeft mijn moeder een keer bedreigd, en hij is ook al een keer in elkaar geslagen om zijn gedrag.. :(:) gezellige man dus.

maar het rondje over de weg en een stukje fietsbosje ging super, ze was nieuwsgierig, maar volgde als een trouwe pup, ook toen ik ging rennen, bleef ze heel netjes naast me draven. *\o/*

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:08

heftig..!! gelukkig was je paard zo braaf zeg *\o/*
maar wat een rare vent..die moeten ze een rijverbod opleggen vind ik persoonlijk bah.

daarom ben ik een angsthaas buiten, om van die aso-types die gewoon door douwen. ik heb al verschillende bestuurder meegemaakt die echt niet op de weg horen met beesten, die snappen het echt niet (b.v. een auto: komt met grote snelheid aan, toeteren en seinen dat je aan de kant moet terwijl je paard draait en steigert en niet aan de kant te krijgen is. ik had em nét op tijd op zij en toen stóóf de stationwagen echt voorbij. ik dacht dat ik ging flauwvallen van schrik/angst)

voor snackie; waarom zou een dubbele longe helpen in dit geval, hij breekt toch naar buiten uit; dus je komt toch bij de binnenste lijn aan die je strak moet houden... dus dan kan ook met een enkele longe.
als de palen er al staan, doe er er toch draad/touw/lint om heen. daar zal hij toch ook wel tussen blijven?
anders pas weer longeren als je bakje klaar is, anders kun je hem niet 'straffen'..

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:18

FahyaFemke schreef:
enige oplossing is hier in toch zijn hoofd bij je houden. zolang je zijn hoofd hebt, heb je alles. als je zijn hoofd kwijt bent (kwijt :') ) dan ben je alles kwijt. zodra ze het hoofd hebben kunnen wegdraaien heb je niks meer, zelfs niet bij een shetlander.

Als hij zijn hoofd naar binnen zwiept, heb jij de tijd om je lijn dus korter te zetten en desnoods direct een ruk aan het touw te geven. dat moet je redden. niet afwachten of hij rechtdoor blijft lopen, maar zodra dat hoofd naar binnenkomt ga jij IN de ankers (dus aan het hoofd). en daarna drijf je hem weer naar voren. Het is nu prioriteit dat je hem bij je houd, daarna komt het wel weer dat hij voorwaarts blijft. Want het is voor mij duidelijk dat hij het niet pikt dat jij (of je bijrijder) hem daarna weer voorwaarts wilt houden en daarom durft hij dan zelfs te trappen tijdens het draaien. Not-done. Ben je toch te laat: ren dan gauw naar de kant op waar hij naar toe rent om hem daar dus weer TERUG te sturen op je wildste duidelijkste manier zodat hij weer de GOEDE kant op gaat: 1-0 voor jou.

en het respect voor jou eigen ruimte eerst in stilstand bevestigen. daarna als je wat mee loopt, en daarna pas op de cirkel. Aangezien hij zich dus nog stoer genoeg vind om te trappen kun je dit beter niet doen terwijl jij in het midden staan. Beter is het dan als je voor hem gaat staan, en met het touw / stick op de billen/achterhand dus aangeeft dat hij moet wijken voor de druk. en dan kan hij slaan wat hij wilt maar raken zal hij jou nooit.

Snackie, hier sluit ik me ook helemaal bij aan!

Maar, eigenlijk als eerste opmerking, je bent te laat, te langzaam. En als ze eenmaal een trucje als dat aanleren, kun je er donder op zeggen dat ze het blijven proberen, het werkt immers om aan iets moeilijks (zoals de spieren aan de linkerkant oprekken bij een linksgebogen paard) te ontkomen. Besef dat hij het (in eerste instantie in ieder geval) doet/deed omdat hij het werk op dat moment moeilijk vindt! Tevreden zijn met korte stukjes lengtebuiging naar rechts dus! Regelmatig wisselen van kant en terug naar stap en een grotere volte met dus in verhouding minder buiging als hij een stukje met lengtebuiging gedraafd heeft.
Hoe heb je de longeerlijn nu aan je bit bevestigd? Ik doe een slag om de binnenste bitring en dan de lijn onder de kin door en de musketon aan de buitenste bitring vast als ik met bit longeer. Dan ligt de meeste druk op de binnenste bitring zonder dat het bit door de mond getrokken kan worden.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:46

Moonprayer: super dat ze zo braaf was, maar erg jammer van die man! Helaas heb je altijd zulke mensen.

Nou Daan heeft in het begin weer rodeo laten zien, maar daarna goed dr best gedaan. Ook een sportcoupe aangemeten gekregen, maar dat moeten we morgen nog herstellen. :=

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:33

al weer even niet geweest,
even alles op een laag pitje gezet wegens dat mijn lichaam niet echt mee wil werken.
wel is iejoor er elke dag uit geweest en word hij minimaal 2 keer in de week gelongeert, 3 keer per week met vriendjes spelen in de bak, en 1 keer wandelen
maar op dit moment word hij erg sterk met longeren aan het halster.
is het nu verstandig om hem met hoofstel te gaan longeren of wat kan ik beter denken jullie doen?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:24

consequenter zijn.. :)
gewoon op je strepen staan, ho = ho. hierblijven = hierblijven. Het is gezond dat hij je uit gaat proberen (vind ik dan ;) ) en daarin moet jij je niet laten kennen, en je grenzen duidelijk aangeven.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:36

Ik sluit me ook aan ;) Ik heb een driejarige volgende week vierjarige haflinger ruin staan. Ik ben in het begin voornamelijk bezig geweest met longeren en op voorwaarde van de veearts ook aan de slag gegaan met longeren met een slof, hierdoor ging hij meer lopen op zijn achterhand in plaats van de voorhand.
Vervolgens er op gestapt, hij was super braaf en heeft tot nu toe nog geen misstap gedaan.
Nu heb ik alleen één vraag, het is toch niet de bedoeling dat hij vanaf het begin af aan al met zijn hoofdje naar beneden loopt. Hij moet toch eerst aan je been zijn en netjes de overgangen kunnen rijden, dit lijkt mij logischer. Wanneer dit allemaal netjes en correct is dan pas met het hoofdje beginnen.. Wat vinden jullie hiervan?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:18

@sjar, paar keer longeren, met bijzet of iets wat het paard rond over de rug vraagt (niet dwingt) is prima, mits de bodem goed is, en het paardje zijn balans heeft.

zelf zou ik in de training niet beginnen met dat koppie, dat komt, aanleuning is namelijk een gevolg van het hebben van impuls, en een volgende hand, waarmee je uiteraard weleens kan vragen voor een andere hoofdhouding, en hem dan de hemel in belonen als hij zijn koppie laat zakken (maar niet de teugels uit je hand rukt :P) maar nee, eerst voorwaarts kunnen :)

ik heb even een vraag; gisteren is er iets voorgevallen bij ons op stal, en ik ben er van geschrokken.
sinds 2 weken ben ik begonnen met het aanleren van het bitje bij mijn paard, we zijn daar altijd zo'n 10 minuten mee bezig, en ze gaat hierbij hangen. nou is onze methode verder heel geduldig en volgens ons paardvriendelijk, en dat ze gaat hangen moet ze afleren door niet los te komen.

wij denken dat het werkt, ze hangt lang zo erg niet meer, en hersteld zich steeds vlugger.
en na het hangen krijg je gewoon het bitje erin als je met je duim in haar mond komt.

we nemen de tijd, zetten haar wel vast. en blijven hoe dan ook rustig en geduldig. en we vinden het belangrijk dat ze uiteindelijk het bitje inheeft (dan is er ook geen drama meer) en dat we dan iets leuks gaan doen in de zin van wat grondwerk. waar ze echt zichtbaar plezier in heeft.

maar nu waren we gisteren nét begonnen, en omdat zij ff ging trekken aan het touw, (nog geen eens hangen, maar het maakt wel lawaai) gingen de honden ff tekeer. en toen kwam de eigenaresse van stal ineens naar de box gelopen om te zeggen dat ze het verschrikkelijk vond wat wij deden, en zo dier onvriendelijk, mijn paard zou helemaal in de stress zijn, en ze kregen haar halster niet meer om. Het ging haar echt aan het hart wat wij deden.

dus wij stonden eigenlijk helemaal "flabbergasted" daar, van ja. ik weet geen andere methode, en wij staan hier beide achter. ik zie mijn paard als een vrolijke tante, en krijg zowieso zonder problemen haar halster om en af en weer om ( ja heb het meteen maar ff een paar keer gedaan) ook volgt ze in de bak als een hondje, komt naar je toe als je haar roept, en ging ook nog ff rollen waar wij bij waren, dus mijn paardenkennis zegt niet dat ze over de zeik is door ons.

lang verhaal, sorry. maar ik moet het hoe dan ook wel even van mij afschrijven.

ik heb de stal eigenaresse wel ge-smst, dat ik van mijn stuk gebracht was, en wij wel achter onze methode staan, en ik zeker het beste voor heb met mijn paard en open sta voor andere opties, maar er graag even over wil praten. maar het is haar stal en ik wil niet rechtstreeks tegen haar principes ingaan.

ik bedacht mij ook later dat zij momenteel wel in de stress zit om andere prive redenen, dan kan een mens ook weer anders reageren, en minder hebben, misschien was het geblaf van de honden gewoon even teveel voor haar.

hoe zouden jullie dat aanpakken?

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:22

hoi hoi weer even geleden dat ik een update heb geschreven
(3 jarige PRE valk hengst)

heb vandaag de eerste stapjes op hem gemaakt*\o/*
lag er op mijn buik over en een helper heeft met hem een paar stapjes gemaakt

het gaat echt zo vlot maar binnenkort gaat hij sowieso op de weide voor 5-6 maanden
even weer helemaal niets doen gewoon paard zijn
(wel nog gaan bezoeken en borstelen enz maar niet meer zo "intensief" als het nu is

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:29

sjar als het een ontspannen hoofd hals houding is zou ik me er niet druk om maken. Als hij maar niet de teugels uit je handen trekt zoals moonprayer ook zegt.

en moonprayer, ik begrijp het stukje hangen niet. Zet je hem dan vast aan het halster ofzo, en probeer je dán het bitje in te doen?
Dat zou ook niet mijn methode zijn. Dat is wel stressvol, je staat vast, je kunt geen kant op, en dan komt ook dat enge bit nog. je kan het in mijn ogen beter los doen, en ja dan lopen ze weg, naar achter of wat dan ook ; maar dat kun je oplossen door een muur, of gewoon blijven meelopen; ze geven vanzelf op.

Alle paarden die ik beleer staan ten alle tijden los, zodat ze echt zelf er voor kiezen om opgetuigd te worden. als ze hier niet voor kiezen, en draaien of weglopen of wat dan ook; blijf ik ze terug zetten op de plek die ik heb uitgekozen om op te tuigen, of soms blijf ik met ze meelopen tot ze stilstaan en dan belonen en weer verder gaan.

Maar missschien begrijp ik het verkeerd en hangt ze aan het hoofdstel?
Wel vervelend dat dat voor is gevallen met de staleigenaresse, maar goed dat je er over gaat praten, wellicht heeft zij een oplossing. en ze zal het vast begrijpen dat je er van schrok als je uitlegt dat jij het echt niet beter weet om te doen. Succes er mee!

dana leuk dat het hangen en lopen goed ging. lekker rustig aan:)

vandaag zijn bij mij weer 2 nieuwe inrijdpaarden gearriveerd! Het zijn eigenlijk ponies: Fellponies! Maar die vind ik toch ook wel paard-noemenswaardig :D

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:22

Hoi, ik kom me hier ook even melden!

Mijn merrie wordt in mei 3 en we zijn nu spelenderwijs begonnen met longeren.
Het idee is er om eind augustus voor het eerst op te gaan en tot die tijd wil ik dat rustig voorbereiden, en we gaan tussendoor nog even naar de keuring.
Ze is nu gewend aan een dekje + longeersingel en ik doe af en toe eens peesbeschermers om.
Het hoofdstel heeft ze een paar keer in stal om gehad, maar dat laat ik nu even zo omdat ze ontzettend aan het wisselen is.
Op aanraden van de tandarts wacht ik nog even met druk op het hoofdstel (met longeren of wandelen), omdat het nu erg gevoelig is in haar mond.
Ik ben tot nu toe erg tevreden over hoe het gaat. Nieuwe dingen accepteert ze goed, ze gaat geen rare dingen doen.
Ze is wel erg gevoelig en tegelijkertijd aan het testen hoe consequent ik ben. Boos worden heeft absoluut geen zin, daar gaat ze alleen maar raar van doen.
Met geduld en rust kom ik het verst en krijg ik wederzijds respect en vertrouwen :j
Ik probeer altijd zo veel mogelijk naar haar te kijken, naar hoe mijn houding is, wat ik uitstraal en hoe ze daar op reageert.
Dit werkt het beste tijdens het longeren. Als ik maar even een verkeerd signaal af geef, raakt ze in de war.
http://6.media.hyves-static.net/1486037 ... 37965.jpeg
http://1.media.hyves-static.net/1486036 ... 36464.jpeg

Voor de geïnteresseerden heb ik nog wat foto's in mijn profiel.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:30

Moonprayer, ik zou er ook niet voor kiezen om het bitje in te doen als het paard vast staat.
Ik denk dit voor een paard erg stressvol is, als het niet weg kan komen op een moment van angst.
Mijn paard heb ik los in stal laten kennismaken met het bitje. Dan kan ze wegdraaien als ze dat wilt, maar ben ik haar niet meteen kwijt (zoals in een bak of paddock).
Ik heb het haar het hoofdstel laten zien en haar eraan laten snuffelen. Daarna ben ik haar gaan aaien en rustig mijn arm over haar neus gelegd.
Vervolgens het hoofdstel voorgehouden en het bit aangeboden. Even geholpen met mijn duim en toen pakte ze het aan.
De eerste paar keer schoot ze daarna gelijk met haar hoofd omhoog, maar bleef wel staan.
Als het bit er dan uit schoot, begon ik weer van voren af aan met rustig aaien. Bleef het bit in haar mond, dan liet ik haar hoofd zakken en deed ik het over haar oren.
De derde keer deed ze haar mond al zelf open voor het bit.

Goed dat je het van je afschrijft hoor :j
Ik hoop dat je er uit komt met de staleigenaresse!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:23

Moonprayer, bijzet aan de binnenkant zal het niet voorkomen, want dan zal hij alsnog proberen over zijn buitenschouder weg te rennen.
En wat een nare trekker ervaringen zeg! daar gaat je hart van in je keel kloppen.
Die vent is in elkaar geslagen om zijn gedrag? dan heeft ie er niet van geleerd dus.
Maar wel super dat je paard eigenlijk zo braaf er voorbij ging op het laatste!

Ik heb ook weer lekker gereden vandaag.
Na 2 weken rust, afgelopen week weer begonnen, maandag 3x lostrekken, woensdag weer plus bijrijder die een trap kreeg. Donderdag weer gelongeerd ditmaal ikzelf. weer lostrekken, dus de pessoa eraan gehad, en gelongeerd tot zijn tong op zijn knieen hing. (bij wijze van ;) ) vrijdag bos in, meneer raakte in paniek , (ik wilde galopje doen, rustig wel te verstaan,en hij heeft alleen versnelling hard. Dus rustig terug rijden, valt eruit, duw hem weer aan, paniek, stilgezet met een brul (liever een brul dan een tik) sleept ie me even door de bossen, malloot. resultaat.. gescheurde lip, thanks paard!
Zaterdag bijrijder gereden, de bak uitgeknald als een ongeleid projectiel. daarna meteen aan de longe met haar erop, dreigt ie te steigeren tenminste, hij stapt schuin achteruit, van mij af, kop helemaal hoog in de lucht,en dan zijn neus ook nog eens omhoog, dreigen dus. Ik opgestapt, bijrijder longe vast. ik rijden (met mijn hart op plekken waar hij niet hoort te kloppen) en bij mij ook dreigen, 'schop'naar voren gegeven en het was klaar.

Dus met hartkloppngen vandaag weer, paardenfluisteraars mee (vriend en collega die jaron de trailer op lokten met een plukkie hooi) zelf losgestapt, aan de longe op beide kanten gedraafd en 2x gegalopeerd. normaal tempo en toen hij er uit viel, en ik hem terug de galop in draaf geen paniek. na 20min aan de longe gestopt (als het al zo lang duurde)

Ben ik even blij dat hij zo was vandaag. en de paardenfluisteraars.. die zijn helemaal trots he ;)

En hopelijk van de week een dichte omheining, zoals de paddock, en daar gaan ze ook niet doorheen, dus ik hoop ook in de bak niet.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:28

Oeh, nog een vraagje.
Deze meneer is zeer licht aan het been. je kunt hem niet aanraken of hij is weg.
Enerzijds is dat fijn, maar anderzijds ga je dus je voeten afsteken. (dus er vanaf blijven) is niet de bedoeling.

Hoe 'stomp'ik hem een beetje af, zodat hij minder gevoelig is? want zodra bijrijder er op zit,en wat minder stil is met been is hij ook echt weg. (draaft harder en harder, zoals gister, en in de poging om te blijven zitten drijf je perongeluk nog wel eens aan)