[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:26

clarence schreef:
MarcelDufour schreef:
Hetzelfde wat iedereen gemiddeld doet. Vooruit, terug, inbuigen, ongeveer op de loodlijn, af en toe iets er achter. Dat werk.

Ja, maar je moet natuurlijk wel iets preciezer zijn. Ik ben niet zo slim. Hoe doe je dat dan. Vooruit rijden is wel redelijk makkelijk, maar zoals we hebben kunnen lezen in dit topic is vooral het terug een stuk moeilijker voor veel mensen. Dus, hoe rij je dan precies terug? Ik denk dat als mensen dit gewoon voor elkaar hebben, dan wordt het springen een stuk makkelijker. En heb je nooit moeite om je paard terug te krijgen nadat ie een half uur met z'n neus over de grond heeft gelopen? Dat kan namelijk ook gebeuren. Hoe zou je dat dan weer oplossen?

Ik verleng de galop bijvoorbeeld op de lange zijde, en aan het einde begin ik Hooooooooo te zeggen terwijl ik met min handen iets meer aan de teugel trek. En dan verkorten ze. Meer is het eigenlijk niet, om eerlijk te zijn. En, nee, dat heb ik inderdaad nooit om ze terug te krijgen na een half uur met de neus over de grond te hebben gelopen. Soms is paardrijden zo makkelijk! :D Maar serieus, het duurt een tijdje voor je paarden zo ver hebt, maar als ze het eenmaal kennen, heb ik nooit dat ik terug wil, en dat dat niet lukt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:29

Saar88 schreef:
Ik ben wel heel benieuwd of je ervaring hebt met bitloos rijden, en zo ja: wat is het verschil met bit?

Ben erg geinteresseerd in het bitloos rijden en zag een hele tijd terug iemand van de Italiaanse springequipe zonder bit rijden. Ik vroeg me dus af of dat heel anders voelt zodra je je aan de hogere springsport waagt?

Edit: typfoutje

De enige ervaring die ik heb met bitloos, is met een hackamore, en dat bevalt me geweldig. Als een paard een hackamore accepteert, en dat doen ze niet allemaal, dan springen ze er heel 'vrij' van. Dat voel je gelijk. Ik rijd er graag mee.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:44

Juventus schreef:
die van mij wil ook echt niet met zn neus over de grond,..
dan ziet ie weer wat en is weer afgeleid en boem daar gaat dat koppie weer de lucht in waar ie zo graag loopt,.. hij heeft een "opgerichte houding" van zichzelf en het gaat vrij lastig,.. al wel beter de laatste tijd maar aan de grond nooit,... boeghoogte haal ik vaak niet eens
denk wel dat het goed is voor hem,.. hij laat soms moeilijk los in de bovenlijn,...
Marcel jij oefende dat met een slof? (hals strekken?)
Edit: Joki misschien werkt jouw manier ook voor ons,... lees het net,...
ik lees weer van alles,... ik wil springen,... maar helaas,.. zaterdag pas weer,... :+
misschien vrijdag wat balkjes oefenen
mijn wisselt moeilijk, dat oefen je met een balkje over de diagonaal he,....
nou gaat dat met balkje heel goed maar zonder helemaal niet (springt altijd alleen voor om),... hoe kan ik dat nog meer oefenen? (ben op blz 30 met bijlezen en heb het nog niet gezien)
(hij kan wel snel terug naar draf en heel snel weer in de goeie galop inmiddels),...
maar ja handig is anders

Ja, met de slof rij ik hem half naar beneden en vanaf daar laat ik los. Op den duur gaan ze zakken met het hoofd.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn paarden nooit changeren leer, want als ik ze koop is dat een van de hoofdeisen die ik heb, dat ze van nature heel makkelijk changeren. Als ik een wending inrij, moet het paard zelf wisselen. Jan Tops noemde dat altijd natuurlijke balans, en zo noem ik het dan ook maar. Vroeger, toen ik ze nog niet daar op selecteerde, leerde ik het ze inderdaad met een balkje. En op den duur begrijpen ze de hulp om om te springen ook zonder balkje.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:55

dots83 schreef:
marcel ik ben thuis heel veel aan het schakelen en inbuigen. Alleen 1 wil rechts moeilijk inbuigen en als ik dan met mn been kom wil ze wel omhoog komen. Stap gaat nu redelijk, draf moeilijker en galop is moeilijk. Schakelen is weer echt helemaal geen punt, ik kan achter een rustig dravend paard in galop.
Op concours heb ik ook vrij lang werk haar los te maken rechts. ( Fijn als iedereen linksom rijd)
Heb je misschien tips?

Ach, dat hele inbuigen is voor een springpaard geen noodzaak. Ik doe het meer om de ontspanning te controleren, maar ook ik heb wel eens beesten die dat niet geweldig doen, dan laat ik het maar, want als het schakelen goed is dan heb ik alles wat ik wil. Wat ik wel vaak doe is paarden een suikerklontje voeren terwijl ik mijn hand aan hun zijkant heb, en dan buigen ze maar al te graag helemaal hun nek dubbel zowat. Voor vreterij doen ze alles, haha

francescalex

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:02

Beste Marcel,

Zit de hele avond alle andere pagina's te bekijken.

Ongelooflijk veel goede mensen die je motiveert en gerichte antwoorden die je geef.

Vindt het zo " Tof " dat je de tijd neemt om iedereen te antwoorden.

10 februari begonnen en nu al haast 100 pagina's.

Bij deze zeg ik je als je de 500 pagina's haalt dan stuur ik je persoonlijk een fles wijn vanuit ITalie.

gr.

Emile

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:29

francescalex schreef:
Beste Marcel,

Zit de hele avond alle andere pagina's te bekijken.

Ongelooflijk veel goede mensen die je motiveert en gerichte antwoorden die je geef.

Vindt het zo " Tof " dat je de tijd neemt om iedereen te antwoorden.

10 februari begonnen en nu al haast 100 pagina's.

Bij deze zeg ik je als je de 500 pagina's haalt dan stuur ik je persoonlijk een fles wijn vanuit ITalie.

gr.

Emile

Haha....ik hoop dat ik dan nog fut heb om em op te drinken!!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:47

Zo ik heb gisteren ook eens gestofzuigerd met de jonge paarden (4 en 5 jaar), dat was relaxed :D Het ging nog niet zo als op de foto's maar kwam er wel bij in de buurt.
Daarna pakte ze ook weer goed aan in galop. Heb ook de 10 min in gestapt met lange teugel en dat viel me ook alles mee.
Vanavond ga ik het een keer proberen met mijn probleem geval. Ben heel erg benieuwd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:09

LetsgoKelly schreef:
Zo ik heb gisteren ook eens gestofzuigerd met de jonge paarden (4 en 5 jaar), dat was relaxed :D Het ging nog niet zo als op de foto's maar kwam er wel bij in de buurt.
Daarna pakte ze ook weer goed aan in galop. Heb ook de 10 min in gestapt met lange teugel en dat viel me ook alles mee.
Vanavond ga ik het een keer proberen met mijn probleem geval. Ben heel erg benieuwd.

Dat klopt wel wat je zegt. Dat heeft wat tijd nodig voordat paarden helemaal vertrouwen dat ze dat mogen. Maar als ze dat eenmaal doen, dan gaat de neus echt over de grond.
Goed gedaan Kel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:41

jonge paarden leer ik meestal stofzuigen aan het eind van de werksessie ..ik heb het dan over 4 à 4.5 jarigen ..die werk ik een kwartiertje en als beloning gaan we 10 minuutjes stofzuigen ..( mijn man gaat dan meestal roepen dat het nu wel genoeg is ..zo graag doe ik het ..) en in die stofzuigsessie maak ik meestal veel 8 -tjes ..in het begin doen ze meestal even het hoofsd omhoog bij het veranderen van richting als ze het eenmaal snappen blijven ze zelf in de 8 -tjes helemaal beneden lopen ..maar zijn meestal zo ontspannen dat ze niet onderuit willen lopen ( hebben natuurlijk ook hun kwartiertje werk achter de rug
terug doe ik ook al Marcel ..voorla met de stem..maar inderdaad op de lange zijde ..paar galopsprongen voorwaarts ( maar dan ook met duidelijk verschil -wat je opvoert ) en dan hup terug ..en terug voor waarts en terug ..
oudere paarden is prettig om ze ook op de cirkel voor en terug te leren ..en das dan echt 3 passen voorwaarts en 3 passen op de kont ..en als ze eeffe tegenstribbelen moeten ze gelijk een volte maken ~~}>

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:47

Ik vond het wel prettig om het aan het begin te doen ook in stap omdat ze dan gelijk ontspannen zijn. Normaal willen ze direct beginnen in draf of galop en nu deden ze niet eens de moeite om aan te draven. Het werkt gewoon stukken relaxter.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:49

Over dat terugrijden nadat ze hebben gestofzuigerd, mijn ervaring is dat dat dan alleen maar makkelijker wordt, ze zijn dan helemaal relaxed in hun lijf en dan rij je ze zo weg en als je dan iets terugzit (verlichte zit) en je hand naar voren doet (!) komen ze zo op je zit terug.

Oh zie dat Besita eigenlijk hetzelfde doet...

En dat stofzuigen, vaak kun je er ook niet mee beginnen, voor mij is het eerst eigenlijk een doel, daar gaat ook wel wat werk aan vooraf, inderdaad, 8-jes maken en schakelen en dan gan ze wel zakken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:00

En ik maar al die jaren denken dat alleen Piet, Eric en ik dit zo deden. Ons grote geheim blijkt zo'n groot geheim helemaal niet te zijn!! Hahahaha _O-
Dit is de rollkur op zn kop!! En zo hoort het ook.
Zonder flauwekul....het is zo fijn dat gebruikers nu hun ervaring hier mee delen, omdat dat weer een extra steutnje zal zijn voor degene die het misschien nog niet aan durven omdat ze bang zijn dat hun paard dan er vandoor zou gaan met ze. Bedankt allemaal, we gaan een stofzuigerrevolutie teweeg brengen. ZEGT HET VOORT, ZEGT HET VOORT!
Laatst bijgewerkt door Springert op 02-03-10 11:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:01

hebben we weer mooi wat om te oefenen :-)
thanx iedereen voor de stofzuigertips!

(iemand ook nog strijktips :+ ) toch wel handig zo'n paard dat huishoudelijke dingen doet)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:04

:') _O-
Marcel wat is de ideal WATT van stofzuiger :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:12

besita schreef:
:') _O-
Marcel wat is de ideal WATT van stofzuiger :D

Behoorlijk watt! (wijsneusje....)

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:13

MarcelDufour schreef:
En ik maar al die jaren denken dat alleen Piet, Eric en ik dit zo deden. Ons grote geheim blijkt zo'n groot geheim helemaal niet te zijn!! Hahahaha _O-
Dit is de rollkur op zn kop!! En zo hoort het ook.
Zonder flauwekul....het is zo fijn dat gebruikers nu hun ervaring hier mee delen, omdat dat weer een extra steutnje zal zijn voor degene die het misschien nog niet aan durven omdat ze bang zijn dat hun paard dan er vandoor zou gaan met ze. Bedankt allemaal, we gaan een stofzuigerrevolutie teweeg brengen. ZEGT HET VOORT, ZEGT HET VOORT!

Mijn vriendin doet dit ook met haar dressuurpaard en in principe doet elk paard wat ze traint dit ook binnen afzienbare tijd. Ze heeft het inderdaad bij een springruiter vandaan.

Maar ik ben wel benieuwd hoe jij het voor elkaar krijgt dat de paarden zo gaan stofzuigeren.
Sorry als je het al eens uitgelegd hebt, ik heb niet alles gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:25

Even een vraagje hoor, ik zelf ben helemaal voorstander van het lage, ronde en over de rug (zoals de stofzuiger) maar hoe komt het dan dat ze in duitsland juist werken met het opgerichte en het diepe? dat zijn toch 2 totale verschillende dingen, en ze willen hetzelfde bereiken..

iig, mijn neef had op 2 verschillende nationale/int. springstallen gewerkt in Duitsland, en die vond dat het grootste verschil, daar moest alles diep en hoog lopen..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:27

SanderP schreef:
Mijn vriendin doet dit ook met haar dressuurpaard en in principe doet elk paard wat ze traint dit ook binnen afzienbare tijd. Ze heeft het inderdaad bij een springruiter vandaan.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jij het voor elkaar krijgt dat de paarden zo gaan stofzuigeren.
Sorry als je het al eens uitgelegd hebt, ik heb niet alles gelezen.

Eigenlijk gaan ze dat helemaal uit zichzelf doen, op den duur. Ik geloof dat Besita een paar pagina's geleden al goed beschreef hoe dat zit. Ze schreef, als ik het goed heb, dat het heel belangrijk is dat als je paard naar beneden gaat, deze ook geen enkele weerstand van je hand en bit tegenkomt, want dat ze het dan niet meer vertrouwen. Zo zie en voel ik dat ook. Ze moeten zoveel vertrouwen in de ruiter en zijn hand hebben, dat ze met vol vertrouwen naar beneden gaan, en daar blijven. Op den duur, als ze goed gewend zijn, kan je zelfs met contact komen, want ze doen het heel graag. In de wei is het ook hun favoriete stand. Vooral als er veel gras staat! :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:32

Marloes ..ik vind het gewoon een fijne gedachte ..een springpaard heeft zijn rug echt nodig ..als jij hem helemaal bovenin zit te rukken ( want je moet dan steeds van die halve ophoudinen gaan doen om ze bovenin te houden ) dan werk je toch imo niet de juiste rugspieren ..terwijl je met dat stofzuigen net het gevoel hebt een accordeon onder je kont te hebben ..ze kunnen net zo makkelijk in en uit elkaar schuiven als je het zelf hebben wil
Laatst bijgewerkt door besita op 02-03-10 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:34

bovendien heb je echt nog geen 100 gram in je handen ..en dat is een prettig gevoel ..als je ze steeds bovenin moet gaan houden heb je na een halfuurtje rijden het gevoel dat je een uur fitness hebt gedaan met van die bodybulder dingen ..terwijl je met stofuigen afstapt en zin hebt om al op de volgende te stappen :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:35

__Marloes schreef:
Even een vraagje hoor, ik zelf ben helemaal voorstander van het lage, ronde en over de rug (zoals de stofzuiger) maar hoe komt het dan dat ze in duitsland juist werken met het opgerichte en het diepe? dat zijn toch 2 totale verschillende dingen, en ze willen hetzelfde bereiken..

iig, mijn neef had op 2 verschillende nationale/int. springstallen gewerkt in Duitsland, en die vond dat het grootste verschil, daar moest alles diep en hoog lopen..

Het is een kwestie van waar je voorkeur naar uit gaat. Ik wil ook zeker niet beweren dat dit de enige weg is die naar Rome leidt. Maar ik vind het plezierig om de toeristische route te nemen, op het gemak door alle dorpjes. Terwijl anderen liever de snelweg nemen. Beiden komen in Rome, alleen de een wat gestresster en vermoeider dan de ander. Dus dit moet je zien als een van de mogelijkheden om met paarden te werken. Wel denk ik persoonlijk dat deze stofzuiger methode voor veel vrijetijdsruiters veel plezieriger is, daar ik ook in dit topic toch heel veel heb gelezen over paarden die te druk en gespannen zijn. Topruiters als Beerbaum, Ehning en noem ze maar op, die kunnen daar goed mee overweg, maar voor velen is dat toch iets wat ze moeilijk onder controle kunnen houden.
Over het algemeen is deze stofzuiger rijerij bij heel veel Nederlandse springruiters een standaard methode, terwijl bij Duitse ruiters vaak de Ludger methode gehanteerd wordt. Voorbeelden doen vaak volgen, dus in Duitsland zullen jonge ruiters opkijken tegen Ludger en zn collega's en in Nederland vaak tegen Piet Raijmakers en Eric v/d Vleuten bijvoorbeeld. Dit zijn ruiters die ontspanning weer heel hoog in het vaandel hebben staan.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:37

MarcelDufour schreef:
Eigenlijk gaan ze dat helemaal uit zichzelf doen, op den duur. Ik geloof dat Besita een paar pagina's geleden al goed beschreef hoe dat zit. Ze schreef, als ik het goed heb, dat het heel belangrijk is dat als je paard naar beneden gaat, deze ook geen enkele weerstand van je hand en bit tegenkomt, want dat ze het dan niet meer vertrouwen. Zo zie en voel ik dat ook. Ze moeten zoveel vertrouwen in de ruiter en zijn hand hebben, dat ze met vol vertrouwen naar beneden gaan, en daar blijven. Op den duur, als ze goed gewend zijn, kan je zelfs met contact komen, want ze doen het heel graag. In de wei is het ook hun favoriete stand. Vooral als er veel gras staat! :D

Okee, ik denk dat dat ook wel ongeveer is wat mijn vriendin doet :D
Volgens mij houdt ze wel verbinding, alleen in het begin niet om het ze te leren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:39

besita schreef:
Marloes ..ik vind het gewoon een fijne gedachte ..een springpaard heeft zijn rug echt nodig ..als jij hem helemaal bovenin zit te rukken ( want je moet dan steeds van die halve ophoudinen gaan doen om ze bovenin te houden ) dan werk je toch imo niet de juiste rugspieren ..terwijl je met dat stofzuigen net het gevoel hebt een accordeon onder je kont te hebben ..ze kunnen net zo makkelijk in en uit elkaar schuiven als je het zelf hebben wil

Daar haalt Besita wel een waar woord aan. Deze manier van rijden werkt bij een springpaard heel goed, maar hoe dat voor dressuur is weet ik echt niet. Misschien dat voor dressuur hele andere wetten gelden, dat zou goed kunnen.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:40

besita schreef:
bovendien heb je echt nog geen 100 gram in je handen ..en dat is een prettig gevoel ..als je ze steeds bovenin moet gaan houden heb je na een halfuurtje rijden het gevoel dat je een uur fitness hebt gedaan met van die bodybulder dingen ..terwijl je met stofuigen afstapt en zin hebt om al op de volgende te stappen :o

Ik ben geen ruiter, maar je weet wie ik dagelijks zie rijden ;)
Bovenin moeten ze net zo licht zijn als in een lage houding en continu halve ophoudingen zijn uit den boze!

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:45

Ik heb ook een vraagje.
Mijn pony vind springen super leuk, maar vlak voor een hindernis gaat ze dan dus onder me uit galopperen. En ook na de sprong vliegt ze weer weg. Ook vind ze het moeilijk om met haar neus te zakken.
Ik hoop op een tip waar ik wat aan heb! :D