[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:18

ik merkte zelf niet dat ze aan de teugel liep, dat vertelde mijn instructrice. en deze is 100x beter, ik ben weer overgestapt.
ik weet niet of jullie Rob van Kempen kennen?, vast niet.. maar die is dus pas Nederlands Kampioen geworden, nou, zijn oude instructrice is mijn nieuwe instructrice! dus hoop dat deze goed is, weet het wel zeker. zij heeft bevestigd dat mijn paard op de goede manier aan de teugel liep. ik moet zeggen, ze knikt zeg maar niet helemaal door, maar het begin is er! ze loopt niet meer met haar neus zo mega hoog in de lucht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:18

Rob van Kempen?
Nederlands Kampioen...... met wat? Op welk niveau? Welke discipline?

En je hebt nog niet gereageerd op mijn opmerkingen dat bitloos zo vriendelijk niet is.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:18

Yamcha schreef:
Rob van Kempen?
Nederlands Kampioen...... met wat? Op welk niveau? Welke discipline?

En je hebt nog niet gereageerd op mijn opmerkingen dat bitloos zo vriendelijk niet is.

Rob van kempen, nederlands kampioen springen of dressuur, ik dacht dressuur. Z niveau.

en bitloos is niet zo heel vriendelijk, dat weet ik. maar als mijn pony hierdoor vanzelf aan de teugel loopt, hoef ik toch niet te klagen? ze doet het nou geweldig, ik verwacht niet meer van haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:24

Je moet het zelf weten.
Maar als jouw pony met een niet vriendelijke manier het wél doet, zegt ook iets imo.

Maar goed, het is je eigen keus, en als je instructrice zegt dat het op een correcte manier is....

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:27

ik was gewoon normaal aan het rijden hoor? geen kneepjes, trekken of geruk aan de teugels. dus hou alsjeblieft op.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:56

Net zoals met zovele topics kaner nooit eens serieus over iets gesproken worden. Problemen met aan de teugel rijden? kijk naar jezelf. aan de teugel rijden is geen issue op zich, of mag dit geenzins worden. alles bgint met een correcte opleiding waarin het paard vooruit gezet wordt met een constante vaste aanleuning in de mond. dus niks afdwingen of dergelijke, gewoon de weerstandbiedende hand. het is dus een reactie tussen spanning en ontspanning, druk en geen druk. Maar altijd komen we op hetzelfde punt terecht ongeacht welke trainigsmethode, zonder de moteur vanachter gaat er niets. afdwingen met slofteugels, ed heeft geen zin, want dit heeft enkel een lapmiddel. ik rijd mijn paarden vanuit een onafhankelijke zit op de benen met gelijke druk op beide teugels. heb nog nooit problemen gekend als mijn paard niet aan de teugel te rijden. in het slechtste geval zijn het vaak eerdere ervaringen waardoor een paard lastig wordt in de aanleuning (lees gelijk velen het willzen zeggen "aan de teugel lopen". daar dien je dus altijd stappen terug mee te zetten, terug vooruit en van het bit halen. een paard moet zichzelf dragen niet op de handen van een ruiter. dus de moteur moet gestart zijn, gelijke druk op twee handen, geen gevecht. vele van deze zaken hangen dan ook nog eens verbonden met het rechtrichten. kortom dit is eigenlijk te complex om even neer te schrijven.

DionnexA

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:01

Je kan proberen om met sloffen te rijden en dan de hulpen te geven waarop jij wilt dat hij aan de teugel gaat, heb ik ook gedaan. Je moet de sloffen alleen niet te strak doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:12

DionnexA schreef:
Je kan proberen om met sloffen te rijden en dan de hulpen te geven waarop jij wilt dat hij aan de teugel gaat, heb ik ook gedaan. Je moet de sloffen alleen niet te strak doen

Ik hoop echt zó dat je nu grappen maakt Ja

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:45

Yamcha schreef:
DionnexA schreef:

Ik hoop echt zó dat je nu grappen maakt Ja

dat vind ik dus ECHT héél HÉÉÉÉÉL zielig! zo ga ik NEVER NEVER NEVER nooit rijden, dat meen ik! en dan zet jij in je onderschrift dat je onbeleerde ARABISCHE volbloeden van 2 of 3 iwlt, om te berijden? DOE NORMAAL. ik wil niet zeggen dat ik heel veel ervaring heb, maar zo te zien méér dan jij!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 00:09

das idd niet echt handige manier, misschien een cursus anatomie en beweging volgen? en dan nog eens nadenken en een conclusie trekken.

pas als je weet hoe een paard werkt en goed kunt rijden kun je met slof rijden maare dan heb je het eigelijk bijna nooit nodig....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 01:21

DionnexA schreef:

nee joh,
je moet bijzets eraan doen,
10cm is lang zat.

Verward Rolleyes Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:01

Margoot schreef:
DionnexA schreef:

dat vind ik dus ECHT héél HÉÉÉÉÉL zielig! zo ga ik NEVER NEVER NEVER nooit rijden, dat meen ik! en dan zet jij in je onderschrift dat je onbeleerde ARABISCHE volbloeden van 2 of 3 iwlt, om te berijden? DOE NORMAAL. ik wil niet zeggen dat ik heel veel ervaring heb, maar zo te zien méér dan jij!

Iig meer verstand....

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:39

Het begint me wel op te vallen dat bokkers zoals Yamcha, Kiwiki, Urielle, Runningkawa en nog een aantal die ik ongetwijfeld vergeten ben altijd weer hun best doen om andere bokkers van advies te dienen. Nu hoef je het niet altijd met elkaar eens te zijn, dat ben ik ook niet altijd, maar hun adviezen zijn iig serieus en komen voort (volgens mij) uit een schat aan ervaring.
Ze zetten me igg vaak aan het denken, maar sommige reacties zijn zo kort door de bocht, of imo ronduit dom, dat ziet zelfs dit mens met een paard.
Worden jullie daar nou nooit eens moe van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:58

Ik wel iig.
En soms kan ik er ook behoorlijk pissed om worden....
Wat mij nog het meest frustreert is de hardnekkige gedachte dat paarden het blijkbaar moeten LEREN om aan de teugel te lopen, en dat daar blijkbaar allerlei hulpmiddelen voor uit de kast getrokken mogen worden.....

Dat, terwijl ik eens op een paard reed dat voor de 6e keer onder het zadel was, en de dame was keurig nageeflijk.... keurig aan de teugel, ja. Het is niet het paard dat moet leren, het is de ruiter die moet leren.
De ruiter moet leren zijn handen niet zo allemachtig veel te gebruiken, moet leren voelen met het hele lijf (en veel mensen hebben bar weinig gevoel in de kont) moet leren meegaan met de beweging...... moet leren het paard op geen enkele manier te hinderen. En als je dat dan allemaal fijn geleerd hebt, kan ik je vertellen dat je paard al een hele tijd keurig nageeflijk is..... de ruiter geeft namelijk na....

Dat is paardrijden. En op een gegeven moment kun je zelfs een beetje sturen, en op het paard inwerken, en dan kun je je voltes netjes rijden, en je overgangen, en een beetje opzij.... dan ben je al een heel eind op weg Lachen

Wij vragen van het paard voortdurend te geven, te volgen, te luisteren, te gehoorzamen.
Maar als we een gehoorzaam paard willen, moeten wij leren onze opdrachten en signalen duidelijk te geven. Dus niet voorwaarts schoppen, maar met onze handen geen ruimte geven om voorwaarts te gaan. Dat is niet eerlijk, en vanuit het paard gezien totaal onbegrijpelijk.....
Als wij willen dat ons paard nageeflijk is, zullen wij zelf eerst moeten nageven....

Als wij willen dat ons paard ons volgt, zullen wij eerst een leider moeten zijn, en dat is veel meer als een "baasje". Een baasje zijn kan iedereen, leiderschap vraagt veel van je persoonlijkheid.

En als ik en anderen dát aan maar een paar mensen duidelijk kunnen maken, weet ik toch weer waar ik het voor doe Lachen
Dan zijn er weer een paar paarden meer, die een eigenaar hebben die het eindelijk een beetje snapt.... en die wat begrijpelijker is voor het paard.

Prachtige spreuk die ik pas geleden las:

"Stop met fluisteren, en begin met luisteren".

Ik geloof dat het daarmee begint..... mensen praten teveel en luisteren te weinig..... vragen teveel en geven te weinig....
Leren luisteren en geven is de basis van je rijden. Daarna komen al die andere dingen pas.....

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:07

mooi gezegd Yamcha!

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:06

nou zelf hou ik echt niet van een hulp teugel
want ik vind dan van 'o het lukt niet dus haal de
hulp teugels maar weer uit de kast' gebruik
dan nog liever een thiedemann teugel. maar het
beste is om het zonder hulp teugel te doen.
het helpt je maar lost niet je probleem op. in
de meeste gevallen dan hoor.
maar als je echt al een jaar mee bezich bent om
hem te laten ontspannen kun je natuurlijk ook je rij
instructeur/ instructrice raad plegen. misschien raden hun
het dan wel aan. iederen is verschillend en heeft weer
ander advies. ik reageren alleen even op dat stukje over
die slof. maar meestal ligt aan het paard zij achter benen
dat die niet actief genoeg zijn daarom moet je een paard
van achter naar voor rijden. want dan loopt die wel in de krul
voor het plaatje maar niet goed en dat krijg je dan meestal met
een slof aan de voorkant loopt die in de krul maar achter niet hoe het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 06:39

sonjador schreef:
ik reageren alleen even op dat stukje over
die slof. maar meestal ligt aan het paard zij achter benen
dat die niet actief genoeg zijn daarom moet je een paard
van achter naar voor rijden. want dan loopt die wel in de krul
voor het plaatje maar niet goed en dat krijg je dan meestal met
een slof aan de voorkant loopt die in de krul maar achter niet hoe het hoort.

Klopt.
En dat ligt aan de ruiterbenen..... en het niet loslaten aan de voorkant.

Zie je bij veel mensen trouwens, te weinig been en teveel hand Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:09

Dat was bij mij ook het geval.
Mooi gevoel als het kwartje dan valt en hij ineens wel loopt zoals het hoort en je je niet meer suf hoeft te drijven. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:13

Hihi, is wel leuk.
Dan gaat alles opeens veel makkelijker....
En blijkt rijden heus wel mee te vallen Lachen

En de volgende keer ben je weer te streng in je binnenhand, en begrens je te weinig in je buitenhand..... en dan loopt meneer opeens met de kin op de borst en valt hij door de buitenschouder Boos!

En dan besef je weer dat er nog zooooooooveel te leren is.....
En word je weer nederig Bloos

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:31

Oooooh, die binnenhand! Had ik ook veel last van ja.
En veeeel te vaak drijven.
Nu heb ik geen zweep meer nodig, maar rijd wel met spoortjes.
Ik heb dan ook heel wat geleerd het afgelopen jaar. Mazzel dat mijn paard jong en soepel is, dus die is niet zo gauw verpest.
Stel dat ik 5 jaar zo gereden had.....schaam

xNickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:42

Een vriendin van mij en ik wouden haar paard aan de teugel laten lopen.
Hierbij heb ik kunnen helpen.
We deden dit in stap.
Zij hield haar teugels goed en ik duwde op zijn teugels onder zijn hals zeg maar. Zo liep hij aan de teugel.
Dan liet ik voorzichtig los en liep hij aan de teugel. We hebben het een paar keer geoefend en toen ging het hardstikke goed!

xX

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:44

xNickyy schreef:
Een vriendin van mij en ik wouden haar paard aan de teugel laten lopen.
Hierbij heb ik kunnen helpen.
We deden dit in stap.
Zij hield haar teugels goed en ik duwde op zijn teugels onder zijn hals zeg maar. Zo liep hij aan de teugel.
Dan liet ik voorzichtig los en liep hij aan de teugel. We hebben het een paar keer geoefend en toen ging het hardstikke goed!

xX

Dat is dus, trek 'm in de krul en heeft niks met correct aan de teugel lopen te maken.
Lees dit topic eens goed door, kun je wat van leren Pling

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:47

dat doen ze dus op maneges

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:36

NIET op mijn manege. daar word niks aan de teugel geleerd[i][/i] bij mijn manege leer je alles op gevoel, in het begin rijd je zelfs zonder beugels. eerst zonder extra hulpen leren, daarna wat handigheidjes erbij, die het paard niet hinderen. hier heb ik enorm veel aangehad.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:38

ik had laatst ruzie met een meisje omdat zij ook zat: ja die pony loopt automatisch aan de teugel en dat heb ik niet geleerd en dit&dat