Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:42

Je tenen naar binnen is anatomisch niet mogelijk als je je been goed wilt houden. Dat is net zo'n dogma als dat hakken laag-verhaal.
Volgens Eckart Meyners (Auteur Das Bewegungsgefühl des Reiters), moet je juist je tenen ietsje naar buiten houden voorde beste beenligging. Theorie erachter is mij alleen eventjes ontschoten... :o

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:45

Om nog even terug te komen op CR: ik kon ook echt heel weinig met de boeken. Deel twee heeft hier jaren ongelezen in de kast gestaan, ik kwam er niet doorheen. :n Maar de praktijk vind ik geweldig! De metaforen die in het boek genoemd worden zijn mij vaak ook te vaag, er zijn er een boel waar ik niets mee kon. De termen dus, de oefeningen kan ik juist heel veel mee. Ik gebruik die termen in mijn lessen dus ook niet, maar de oefeningen wel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:46

@ Rhys: De theorie erachter is simpel, anders past er geen paard meer tussen, je knieën kunnen niet zijwaarts scharnieren namelijk :)

@ Imre: jij snapt mij :j dat is het bij mij dus ook :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:50

In dit geval wel, Yamcha. :D

Wil nog wel toevoegen dat ik het heel fijn vind dat we hier nu weer wat inhoudelijker bezig zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:51

Je hoeft me ook niet altijd te snappen, hoor :D Dat doet niemand, ikzelf ook niet :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:16

Ik zit goed na te denken Ankem over jou probleem, maar ben er zo 1.2.3 nog niet uit. Maar je zet me wel aan het denken, vind ik leuk....

Over CR ik heb er nog nooit les in gehad, althans niet van een CR instructeur. Wel grappig dat ik een keer aan het lesgeven was en dat de instructeur in de bak naast mij, na de les naar me toe kwam of ik ook een CR instructeur was.
Maar ik snap het haar wel, want ik ben voornamelijk bezig met de ruiter, door de ruiter anders op het paard te zetten en met kleine hulpen dingen gaat vragen aan het paard, zie je vaak de paarden sterk veranderen.
Voor mij is dat heel belangrijk, dat een paard mij verteld wat de ruiter wel en niet goed doet.
Gister ook tijdens een les, ruiter merkte op dat het paard door haar binnenbeen viel op de volte, dus zij kwam als reactie met meer binnenbeen. Dus ik vroeg aan haar, wat was de reactie van jou paard? Tja zei ze, hij gaat wel naar buiten, maar nog steeds voel ik de ribbenkast tegen mijn binnenbeen. Liet haar op de zelfde volte haar binnenbeen langer maken en iets meer (gevoelsmatig) aan de binnenkant van de rug zitten (praktijk recht boven de rug). En het antwoord van het paard vertelde ons dat ze het beter deed, want zonder moeite nam hij meer lengte buiging aan en drukte dus niet meer tegen haar binnenbeen aan. Kleine dingen veranderen aan de ruiter soms grote effecten te zien aan het paard. Dat vind ik leuk, dat maakt mij blij.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:24

Wordt de nadruk op 'hakken naar beneden/uitrdukken' in (manege)lessen misschien niet ook gelegd om te voorkomen dat mensen op hun tenen gaan staan in de beugels, bijvoorbeeld met lichtrijden? En om te voorkomen dat men hakken optrekt om te drijven? Dus dat het doel is voetzolen plat, maar om dat te bereiken sommigen hun hakken meer uit moeten drukken? Gas los/pomp vol laten lopen is een goeie inderdaad!
Boek van Heather Moffet is top inderdaad. Boek van Akasha rijkunst kon ik persoonlijk echt helemaal niks mee, vanwege de schrifstijl, één en al metafoor/vage taal...
Ik lees nog steeds mee (zelf niets te melden qua rijden), blijft een interessant topic!

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:42

@visitor: Aangezien jij het over maneges in het algemeen heb, durf ik hier ook in het algemeen te stellen dat dat voor die maneges enz. niet geldt dat je niet op je tenen mag staan maar omdat gewoon in het algemeen hakken laag als 'correct' gezien wordt. Ik merk nu dat door dat debiele 'hakken laag' en 'hakken naar buiten' ik al jaren k*t zit. Hierdoor ben ik gaan klemmen met mijn knieën, wat dan nl. bijna onvermijdelijk is.
Nog zo'n debiel ding dat als algemeen 'correct' beschouwd wordt: zonder beugels rijden, vooral dat lichtrijden. Logisch gevolg is wederom dat je met je knieën/bovenbenen gaat klemmen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:18

Japeloup schreef:
Ik zit goed na te denken Ankem over jou probleem, maar ben er zo 1.2.3 nog niet uit. Maar je zet me wel aan het denken, vind ik leuk....

Over CR ik heb er nog nooit les in gehad, althans niet van een CR instructeur. Wel grappig dat ik een keer aan het lesgeven was en dat de instructeur in de bak naast mij, na de les naar me toe kwam of ik ook een CR instructeur was.
Maar ik snap het haar wel, want ik ben voornamelijk bezig met de ruiter, door de ruiter anders op het paard te zetten en met kleine hulpen dingen gaat vragen aan het paard, zie je vaak de paarden sterk veranderen.
Voor mij is dat heel belangrijk, dat een paard mij verteld wat de ruiter wel en niet goed doet.
Gister ook tijdens een les, ruiter merkte op dat het paard door haar binnenbeen viel op de volte, dus zij kwam als reactie met meer binnenbeen. Dus ik vroeg aan haar, wat was de reactie van jou paard? Tja zei ze, hij gaat wel naar buiten, maar nog steeds voel ik de ribbenkast tegen mijn binnenbeen. Liet haar op de zelfde volte haar binnenbeen langer maken en iets meer (gevoelsmatig) aan de binnenkant van de rug zitten (praktijk recht boven de rug). En het antwoord van het paard vertelde ons dat ze het beter deed, want zonder moeite nam hij meer lengte buiging aan en drukte dus niet meer tegen haar binnenbeen aan. Kleine dingen veranderen aan de ruiter soms grote effecten te zien aan het paard. Dat vind ik leuk, dat maakt mij blij.

Altijd het idee gehad dat jullie CR-instructrices waren... :o

Ik ben benieuwd naar je idee vanuit het bekken. Het zette mij in die zin aan het denken dat ik zo'n moeite heb met het vinden van een zadel.
Dit zijn 3 bekkentypes:

Horizontaal (holle rug en meestal royale bips)
Normaal bekken (alles tussen steil en horizontaal in)
Steil bekken ( platte/ bolle onderrug en meestal weinig bips)
Ik ben van de laatste soort, al heb ik in mijn onderrug wel een lichte lordose. Van vrouwen van de eerste soort weet je dat ze snel met holle rug zitten en dat brengt de mogelijk- en onmogelijkheden met zich mee.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:26

ZZonneglans schreef:
@visitor: Aangezien jij het over maneges in het algemeen heb, durf ik hier ook in het algemeen te stellen dat dat voor die maneges enz. niet geldt dat je niet op je tenen mag staan maar omdat gewoon in het algemeen hakken laag als 'correct' gezien wordt. Ik merk nu dat door dat debiele 'hakken laag' en 'hakken naar buiten' ik al jaren k*t zit. Hierdoor ben ik gaan klemmen met mijn knieën, wat dan nl. bijna onvermijdelijk is.
Nog zo'n debiel ding dat als algemeen 'correct' beschouwd wordt: zonder beugels rijden, vooral dat lichtrijden. Logisch gevolg is wederom dat je met je knieën/bovenbenen gaat klemmen.
maar waarom doen we het dan ? waarom is vlakke voet niet voldoende en voor sommige die wat anders zijn gebouwd iets voorover in helling met je voet ?
Als de winst is dat je beter aanzit met je bovenbenen op je zadel, je rustiger in je benen wordt.. , zachter in je bilspieren (klopt dit nog ?) waarom laten we ons dan dwingen in die houding ?
waarom zie je doorlopend bij elke foto hier op bokt het comment: haken wat lager....
Is het om het plaatje ? stiekum heeft iedere manage dat in z'n dressuurhoofd zitten ? of is er ook een technische reden ?

wordt er bijna boos van.. grrrrr :?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:35

Het idee achter het hele 'hakken uitdrukken' is onder andere dat je kuitspier aangespannen is als je je hakken laag hebt, waardoor je effectiever kan drijven. Met je hakken omhoog is je kuitspier slap en kan je minder goed drijven met je kuit. Wel met je hak, maar dat willen we natuurlijk niet. Maar je hakken echt zo ver mogelijk naar beneden drukken verstart je hele beenligging, waardoor je de beweging van je paard blokkeert. Bovendien trap je door je hakken zo ver uit te drukken je onderbeen naar voren, waardoor je bovenlichaam makkelijk te ver naar achter kan hellen. Met je onderbenen te ver naar achter val je trouwens weer makkelijker naar voren.

De foto's die KT een paar pagina's geleden plaatste geven wel een mooi beeld. Op de eerste drukt ze haar hakken wat te ver uit en gaat haar onderbeen naar voren. Op de tweede heeft ze haar voeten horizontaal.
Afbeelding
Afbeelding

Op maneges wordt 'hakken uitdrukken' volgens mij vooral gebruikt om je steviger in het zadel te laten zitten. Dat werkt overigens helemaal niet zo, want door die verkeerde beenligging zit je juist niet stevig. Je kan de beweging veel beter opvangen met je voeten horizontaal en op de schouder-heup-hiel lijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:02

even een hele snelle reactie van mij, heb niet meer tijd om uitgebreider te reageren\vanavond weer..
idd imre, zoals de fotos hier staan geven t verschil mooi weer maar dan met nog een kanttekening-in de 2 e foto hou ik mn enkel te strak. de bedoeling in het hakken laag verhaal is beenlengte maken vermoed ik maar zoals je het op de manege leert haal je de lengte uit t verkeerde gedeelte van je lichaam- jawel je been, maar je drukt je been onder je weg en je ziet meteen op de eerste foto dat mn bovenlijf naar achter gaat.
Afbeelding
in deze foto zie je meer de veerbeweging die ik in mn enkel maak ,dan blijft been onder t lichaam en mn bovenlijf rechtstandig.
de kunst is dus in het staan in je lichtrijden te staan met je enkel los en verend, in de doorzitbeweging in de draf je enkel scharnierend- alleen zo kan je de beweging opvangen en absorberen... denk aan het strand golven kalven af op de vlak aflopende zandvlakte en komen niet meer terug. in een kanaal met rechte wallekanten kaatsten de golven met dezelfde snelheid terug het kanaal in...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:15

Ankem, ik ben het eerste type. Dus holle rug en royaal achterwerk :o ;) En dan, wat zegt dat ?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:23

ankem schreef:
Altijd het idee gehad dat jullie CR-instructrices waren... :o

Ik ben benieuwd naar je idee vanuit het bekken. Het zette mij in die zin aan het denken dat ik zo'n moeite heb met het vinden van een zadel.
Dit zijn 3 bekkentypes:

Horizontaal (holle rug en meestal royale bips)
Normaal bekken (alles tussen steil en horizontaal in)
Steil bekken ( platte/ bolle onderrug en meestal weinig bips)
Ik ben van de laatste soort, al heb ik in mijn onderrug wel een lichte lordose. Van vrouwen van de eerste soort weet je dat ze snel met holle rug zitten en dat brengt de mogelijk- en onmogelijkheden met zich mee.

Ik heb ook een steil bekken. Ik zak daarom ook wat door mijn onderrug en kantel mijn bekken naar voren als ik rij.

Binnenkort ga ik met een mensendiektherapeute aan de slag voor mijn zit. Ze heeft al gekeken en ik heb een behoorlijke beperking in mijn bekken. Daarnaast heb ik holle benen en staan mijn knieen naar buiten als ik mijn tenen recht naar voren heb.
Om mijn knie te kunnen buigen KAN ik niet anders dan mijn tenen naar buiten draaien.

Dat was een leuke eye-opener en voel me dus nu niet meer zo rot over mijn zit.

Ze heeft lekker aan mijn benen getrokken en gevouwen en binnenkort komt ze dat dus doen als ik te paard zit.

Echt machtig interessant.

Ik lees overigens wel gewoon mee maar heb er zelf nogal moeite mee als een paard zo vermenselijkt wordt. Dus toen ben ik even afgehaakt :)

Las dat er een vraag was over onderbenen. Die wiebelen dus voornamelijk door mijn beperking in mijn heupen. Ik MOET overcompenseren om normaal op een paard te zitten en dat heeft dat wiebelen tot gevolg.

Met de jongste was het echt storend. Met name omdat ik me er zelf aan irriteerde.

Tijdens een lezing met Anky en Joep Bartels ging het daar ook even over. Toen vertelde ze dat je beweeglijk wordt op je paard als het paard niet zelf loopt. Toen ben ik daarop gaan letten en heb ik hem (nog) meer aan het been gezet. Dus nog strenger laten reageren. Nu loopt tie inmiddels zelf en kan ik mijn been gewoon af laten hangen zoals bij de anderen. Nog wel wat gewiebel dus, maar niet meer zo hysterisch als een paar weken terug.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:36

Maris schreef:
Ankem, ik ben het eerste type. Dus holle rug en royaal achterwerk :o ;) En dan, wat zegt dat ?

That's the question en daar was ik ook benieuwd naar. Wat zijn de beperkingen gezien vanuit de diverse bekkentypes. Ik vroeg of er mensen waren die daar meer uitleg/theorie over hadden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:03

Ow ja, dat is uitgelegd. Maar ik zou het zo niet meer goed weten!

Holle rug dan zit je vaak op je tumtum en met je boven lichaam naar voren. Maar ik kan er wel naar vragen. Heb alleen nog geen datum. Ze had zelf ook een holle rug en royaal achterwerk en zeheeft het ook uitgelegd maar ik was zelf zo aan het wiebelen met mijn bekken toen dat ik dat niet onthouden heb :o

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:09

Inmiddels weer een groot stuk verder met zingaro.
Heb de bal geoefend zoals in het vorige topic besproken, ben vervolgens begonnen met de elastieken aan de pinken en inderdaad de handen blijven nu nagenoeg op de goede plaats zitten.
de oefeningen om mijn benen stil te houden beginnen ook vruchten af te werpen en inmiddels zijn we nagenoeg weer een eenheid aan het worden.
Inmiddels er wel achter dat ik 10 verschoven wervels heb dus loop nu bij een chiropraktor, geen idee dat ik toch gewoon kon blijven rijden. maar ik ben helemaal happy en zit momenteel op een roze wolk.
Deze week gaan we nog verder met het oefenen van de achterkant en als hij dat blijft doen zoals hij het nu doet gaan we dinsdag de galop proberen in goede banen te leiden. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen.

KT bedankt voor je tips tot nu toe.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:12

Ik ben duidelijk type 1 met dus een lekkere holle rug. Nadeel voor mij is dat ik altijd op moet passen dat ik de beweging niet ga opvangen door mijn rug van hol naar nog holler te trekken. Voor mij is het belangrijk dat ik mijn buikspieren het werk laat doen. Heb ik een zadel met een diepe zit (model badkuip), dan trek ik mijn rug veel te hol. Ik wil graag een platte zitting. Dat ik echt om m'n kont kan gaan zitten. Als ik er zo over nadenk dan snap ik dus wel dat als je type 3 bent, dat je meer baad hebt bij een zadel met het diepste punt iets meer naar voren.
Even om voor me zelf een goed beeld te krijgen hoor, heb graag dat jullie met me meedenken.
Eigenlijk zou je dus naar de houding van de ruiter moeten kijken en de rug van het paard om bij het juiste zadel te komen. Maar wat je ook weer niet wil is dat het zadel zijn draagvlak ongelijk verdeeld heeft over voor en achter.
Moet zeggen dat ik het erg boeiend vind om over na te denken. Neem je een zadel en leg je deze bewust iets voorover dan kom je in de knel met je zweetblad want die ligt dan niet recht naar beneden, maar wijst naar achter. Dan kom je weer niet weg met je benen, zeker niet als je lange benen hebt zoals jij Ankem. En kan me dan ook voorstellen dat je met een zadel met dikke wrongen je benen niet meer kwijt kan, dan komen ze te veel naar achter, waardoor je je balans niet meer kan vinden.
Volgen jullie me nog?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:17

Citaat:
Toen vertelde ze dat je beweeglijk wordt op je paard als het paard niet zelf loopt

Dit klopt echt helemaal bij Kid :j tssssss dat ik daar nou zelf niet echt aan heb gedacht :o?
Als ik word gefilmd is dat bijna altijd als het bagger gaat :roll: en dan kun je mijn benen ook echt goed zien bewegen maar op andere momenten loopt ze als een zonnetje en dan voelt dat ook meteen zoveel beter.

Volgens mij heb ik een normaal bekken maar dan zonder kont :') wel met zwemband trouwens Afbeelding

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:38

hahahaha justkid. Ik moest hard lachen om je zwemband :+

Ik heb een holle onderrug en ik moet inderdaad ook oppassen dat ik hem niet nog krommer trek.
Dus buikspiertjes aangespannen :j

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:46

Vanavond en gister even lekker gereden :)
Nooit echt op mn ademhaling gelet, nu dus wel door dit topic en wat een effect! Nooit verwacht!
Vind het wel moeilijk niks aan die voorkant te willen zeg maar. Maar mijn idee heb ik afgelopen 2 dagen goed
gelet op rechtop zitten en zit er ook wel resultaat in, Kas begint fijner te lopen, maar we zullen t zien als ik weer les heb van Knollentuin :Y)
Merk aan mezelf dat als ik rechtop zit ik wel moet opletten dat ik me niet hol maak bij het lichrijden waardoor ik eigenlijk alleen mn kont beweeg,
ook beetje holle rug dus. Al heb ik dat voor de rest niet echt. Zal ook wel aan mn iets wat slappe buikspieren kunnen liggen O:)

Ook altijd geleerd mijn enkel uit te drukken, gelukkig heb ik dat nooit echt erg gedaan. Volgens mij doe ik t nu ook nauwelijks meer,
maar dat zie ik zelf natuurlijk niet. Maar ik voel geen spanning in mn kuit en voel t als mn enkel te gespannen is, dan krijg ik steken in mn
gewricht (heb reuma). Afgelopen tijd merk ik wel dat ik dat minder heb en dat mn enkels wat soepeler bewegen met rijden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:52

Leuk Loiz dat je het effect zo merkt!

Ik rijd nooit meer met sportieve schoenen, drama.... voet schuift te ver de beugel in :(

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:12

Boek erbij en typen maar....

Oefening handen stil ten opzichte van...
Duw je vuisten zacht tegen de rand van het aanrecht, laat ze daar ontspannen en stil staan, terwijl je ondertussen met de rest van je lichaam doet alsof je in volle galop op een paard zit. Wat is ervoor nodig om je handen stil te houden? Let op je schouders, laat ze zakken! Denk aan het jasje op de kleerhanger.

Teugels geven...
Ga zitten op een stoel. Zet je knokkels tegen de rand van het tafelblad en adem duidelijk uit. Dat is wat je bij 'geven aan de teugel' doet en voelt. Kun je ook opstaan zonder ongewild je knokkels los van de rand te maken, kunnen je armen een eigen leven leiden...? Stilstaan ten opzichte van=lichaam beweegt, je armen blijven stil.

Aanrollen in stap...
Stap op de skippybal. 'stap' zeggen in lichaamstaal:ga zitten op een skippybal met je voeten plat op se grond. Maak door een beetje gewicht een klein deukje in de bal. Rol de bal (let op je verticale as, die blijft loodrecht) een klein stukje voorwaarts en maak je tegelijk langer en lichter.

Aanstappen op de grond...
Ga op de grond staan, een voet voor, een voet achter. Sta met je gewicht op je achterste been, verplaats je gewicht (denk dat je lichter wordt) van je achterste been naar je voorste been, inslowmotion en waterpas. Herhaal enige malen.

De tweede oefening vond ik nog best lastig. Voelde het behoorlijk in mijn buitenste bovenbeenspieren.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:16

Zooist schreef:
Toen vertelde ze dat je beweeglijk wordt op je paard als het paard niet zelf loopt.

Oef das 'pijnlijk' waar als ik het bij mezelf naga...

Vandaag een vreemd dagje, lekker gereden hoor maar ervoor :?
Mijn paardje heeft weer wat nieuws bedacht om me iets duidelijk te maken, en zoals ze is maakt ze dat dan ook gelijk 'extreem' duidelijk.

Ze blaast zich altijd wat op met aansingelen, zelf singel ik dan ook heel rustig aan gaatje voor gaatje en doe andere dingen 'tussendoor' (als even het hoofdstel pakken, mijn laarzen aandoen, cap opdoen en laatste 'gaatje' net voor ik opsta). Vandaag was ik wat gehaast aan het zadelen want er stond iemand achter me in de stalgang die er eigenlijk langs moest, maar ze zou even op me wachten... iig kon ik dus minder 'rustig' aansingelen en mijn stalgenoot zou wel even aan de andere kant aansingelen terwijl ik het hoofdstel aan het aandoen was. Ze singelde gelijk 2 gaten omhoog en dat pikte mijn merrie niet en bedacht zich om er maar bij te gaan liggen. Stalgenoot (en ik ook) schrok zich een hoedje natuurlijk, ik heb het wel eens eerder met haar meegemaakt maar dat is jaren geleden.
Ik ging al bij mezelf na... zadel is goed, recent gecontroleerd door goede zadelmaker, rug was niet gevoelig met poetsen etc... zo'n rijtje wat je in jezelf kan opdreunen.

Nou ja, ik heb de singel een gaatje losser gemaakt toen madame weer op vier benen en rechtop stond en weer op mijn eigen manier verder aangesingelt. Ik stap in de bak op, stap een kwart rondje en zeg tegen mijn stalgenoot, het zadel ligt niet goed, ga even 'overzadelen', zat helaas dus een rimpel in mijn dekje wat waarschijnlijk het hele euvel was, want met aansingelen/opstappen/wegstappen etc erna voelde alles prima en was ze ook gewoon braaf.

Stom baasje, peerdlief zei toch dat er iets was!

Met rijden was ik trots op ons, galopperen is altijd een punt bij ons geweest, op onze slechtere kant heeft ze iets minder balans, en als zij minder balans heeft wordt ik gespannen omdat ik een keer ongelooflijk onderuit ben gegaan met paard en al tijdens het galopperen (niet mijn paard) omdat ze rechtsom wat meer moeite heeft gaat ze ook harder... en platter door de bochten _O- en 'hoe platter we gaan', hoe enger ik het weer vind natuurlijk.
Maar zoals ik al zei, ik was trots op ons beiden, ipv haar weer terug te nemen terwijl ze uiteen was gevallen (hoe platter door de bocht hoe meer ze ook onder me vandaan loopt), heb ik haar gewoon weer netjes 'aaneen' kunnen rijden, en als gevolg van 'mocht' ik ook weer lekker van peerdlief gaan zitten en hadden we even dat heerlijke gevoel zoals een gecontroleerde galop kan zijn *\o/*

Verder nog weer eens een hele domme vraag, als je op de volte zit op de 'lastige kant' plakt ze behoorlijk tegen mijn binnenbeen aan als ze nog niet lekker los is, terwijl ik daarmee aan het prutsen was, hoe ik haar nu het beste kan ondersteunen toch in te buigen daar vroeg ik me opeens af: als je op de volte zit, je maakt je binnenbeen lang want daar moet ze omheen buigen, verder moet ik aan die kant voor mijn gevoel zelf wat extremer meebuigen (heupen/schouders) aangezien het ook mijn slechtere kant is. Maar waar laat je je gewicht nu? :? Gewicht wat meer op je binnenbeen, recht boven je paard of juist meer op je buitenbeen.
Vind het enerzijds echt een domme vraag maar kom er niet helemaal meer uit qua 'theorie' en het in het plaatje passen van mij en mijn paard... op de andere hand 'gaat het vanzelf' lol

Verder ga ik even bijlezen....

ps: heb mijn beugels weer een gaatje korter gezet, deze had ik recent wat langer gedaan omdat dat mooier staat voor het plaatje zegmaar en ik gevoelsmatig wat meer op mijn kont zit, echter ik kreeg dus (weer) last van slapende tenen tijdens mijn stapritten buiten en vandaag tijdens het draven merkte ik dat ik toch 1 korter lekkerder vind voelen

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:06

Yamcha schreef:
Edit: ook hielen naar buiten ga je vanuit de knie dan oplossen, en in het ergste geval bij de enkel, en dat werkt helemaal niet :n De oplossing zit hem in de heupen.

Vertel? Kan je iets wel/niet met je heupen doen waardoor je beenstand beter wordt?