Volgens Eckart Meyners (Auteur Das Bewegungsgefühl des Reiters), moet je juist je tenen ietsje naar buiten houden voorde beste beenligging. Theorie erachter is mij alleen eventjes ontschoten...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Japeloup schreef:Ik zit goed na te denken Ankem over jou probleem, maar ben er zo 1.2.3 nog niet uit. Maar je zet me wel aan het denken, vind ik leuk....
Over CR ik heb er nog nooit les in gehad, althans niet van een CR instructeur. Wel grappig dat ik een keer aan het lesgeven was en dat de instructeur in de bak naast mij, na de les naar me toe kwam of ik ook een CR instructeur was.
Maar ik snap het haar wel, want ik ben voornamelijk bezig met de ruiter, door de ruiter anders op het paard te zetten en met kleine hulpen dingen gaat vragen aan het paard, zie je vaak de paarden sterk veranderen.
Voor mij is dat heel belangrijk, dat een paard mij verteld wat de ruiter wel en niet goed doet.
Gister ook tijdens een les, ruiter merkte op dat het paard door haar binnenbeen viel op de volte, dus zij kwam als reactie met meer binnenbeen. Dus ik vroeg aan haar, wat was de reactie van jou paard? Tja zei ze, hij gaat wel naar buiten, maar nog steeds voel ik de ribbenkast tegen mijn binnenbeen. Liet haar op de zelfde volte haar binnenbeen langer maken en iets meer (gevoelsmatig) aan de binnenkant van de rug zitten (praktijk recht boven de rug). En het antwoord van het paard vertelde ons dat ze het beter deed, want zonder moeite nam hij meer lengte buiging aan en drukte dus niet meer tegen haar binnenbeen aan. Kleine dingen veranderen aan de ruiter soms grote effecten te zien aan het paard. Dat vind ik leuk, dat maakt mij blij.
ZZonneglans schreef:maar waarom doen we het dan ? waarom is vlakke voet niet voldoende en voor sommige die wat anders zijn gebouwd iets voorover in helling met je voet ?@visitor: Aangezien jij het over maneges in het algemeen heb, durf ik hier ook in het algemeen te stellen dat dat voor die maneges enz. niet geldt dat je niet op je tenen mag staan maar omdat gewoon in het algemeen hakken laag als 'correct' gezien wordt. Ik merk nu dat door dat debiele 'hakken laag' en 'hakken naar buiten' ik al jaren k*t zit. Hierdoor ben ik gaan klemmen met mijn knieën, wat dan nl. bijna onvermijdelijk is.
Nog zo'n debiel ding dat als algemeen 'correct' beschouwd wordt: zonder beugels rijden, vooral dat lichtrijden. Logisch gevolg is wederom dat je met je knieën/bovenbenen gaat klemmen.
ankem schreef:Altijd het idee gehad dat jullie CR-instructrices waren...![]()
Ik ben benieuwd naar je idee vanuit het bekken. Het zette mij in die zin aan het denken dat ik zo'n moeite heb met het vinden van een zadel.
Dit zijn 3 bekkentypes:
Horizontaal (holle rug en meestal royale bips)
Normaal bekken (alles tussen steil en horizontaal in)
Steil bekken ( platte/ bolle onderrug en meestal weinig bips)
Ik ben van de laatste soort, al heb ik in mijn onderrug wel een lichte lordose. Van vrouwen van de eerste soort weet je dat ze snel met holle rug zitten en dat brengt de mogelijk- en onmogelijkheden met zich mee.
Citaat:Toen vertelde ze dat je beweeglijk wordt op je paard als het paard niet zelf loopt
Zooist schreef:Toen vertelde ze dat je beweeglijk wordt op je paard als het paard niet zelf loopt.