[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:52

Maar spelen met je vingers of weerstand bieden is een groot verschil.

Ik zou eerder een andere instructeur aanraden. Jammer, maar geld uitgeven aan iemand die het verkeerd aanleert is natuurlijk zonde van je geld.
Paardrijden is idd leren aanvoelen. Een instructeur moet je daaebij begeleiden, aangeven wanneer je iets moet voelen. Iets wat dus goed is en dan ook nog hoe je naar dat gevoel moet rijden.

Wat je kan vragen is hoe je instructeur denkt over het van achter naar voren rijden of andersom.
Door je te richten op het hoofd, ben je aan de voorkant bezig.
Je moet dus beginnen aan de achterkant door het paard actief te maken. Met kneepjes (dus blijven spelen) rem je het paard af en verlies je dus de actie van achter. Want drijven en remmen gaat natuurlijk tegelijk -tegenovergestelde hulpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:57

Leetje1996 schreef:
Hoi allemaal ik heb een vraagje, ik ben nu heel druk bezig met de ontspanning bij mijn paard erin te krijgen, maar als ik helemaal alleen op stal ben gaat dat super goed, we zijn dan allebei geconcentreerd, maar zodra het druk word op stal raken we allebei snel afgeleid en gaat het dus flink mis. Heeft iemand tips hoe ik zowel me eigen concentratie als die van me paard kan houden ook al is het druk op stal.

Verder vroeg ik me af of jullie nog tips hebben voor de ontspanning

Ik heb nu sinds kort een aantal lessen gehad en ik moet minder met mijn binnenhand doen, dit vinden wij vrij lastig. Ik heb een foto bijgevoegd en ben benieuwd naar wat jullie er van vinden

[ Afbeelding ]

Pas op voor teveel ontspanning. Paard gaat sukkelen op de voorhand.
Juist veel schakelen en probeer wat te verandering in de halshouding te rijden en dus niet 1 houding.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:50

@superwoman, zodra ze gaat zakken met de hoofd valt ze inderdaad op de voorhand en word ze ook een stuk slomer. Maar als ik haar dan word korter pak als het ware gaat ze lopen hangen en trekken en ook meteen der hoofd weer in de lucht, heb je hier toevallig nog tips voor? :+

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:52

_xrose schreef:
Ik wil ook graag aan ontspanning werken en het paard wat ik nu rij aan de teugel laten lopen. Alleen ik begin net op hem. Dus ik heb wat hulp nodig.

Ik heb een filmpje waar ik voor de eerste keer op hem rij. Het contact houden gaat op dit paard zo slecht nog niet, vergeleken met het paard waar ik eerst op reed. Ik rij nu een jaar paard.
Als jullie dit filmpje zien, wat zijn dan de eerste punten waarmee ik moet beginnen om uiteindelijk het paard aan de teugel kan laten rijden? :)

Ik rij overigens op het bruine paard met de witte aftekeningen op drie van zijn benen en de witte aftekening op zijn hoofd.

[ Video ]

Ik heb er niet zo heel veel verstand van , maar van wat ik kan zien zit jij zelf heel gespannen, vooral in je armen en schouders. Probeer zelf te ontspannen dan zal je paard ook eerder gaan ontspannen. Hopelijk heb je hier wat aan.

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:16

M09071996 schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie het paard dat ik rij vinden lopen. Ik vind het van mezelf altijd erg moeilijk te beoordelen namelijk. Ik rij deze 12 jarige merrie nog geen 3 weken, dus ik ben aardig tevreden. Wel is ze ongelofelijk sterk, sensibel en heeft ze een eigen willetje. Haar vader is een springpaard, haar moeder een arabier. Wellicht komt haar karakter daar ook wel vandaan.
Oke. Wat ik zelf zie. Ik hoop dat ik een beetje gelijk heb. Ik zie zelf een paard met goede takt, die actief loopt. Achterbeengebruik vind ik redelijk tot goed. Ook zie ik een ruim voorbeen. Ik vind haar wel gespannen in de hals en kaak, klopt dit of zie ik spoken? Ik mag zelf wat trotser zitten, schouders naar achter, hakken laag en handen hoger en rechtop.

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden!

[ Afbeelding ]

Ik vind jouw helemaal niet te groot voor je e-pony.
Ik ben 1.65m en rijd op een pony van 1.40m
Je stijgbeugels mogen wel wat langer dan los je vanzelf het probleem dat je te na achter zit.
Als je pony iets dieper laat lopen en meer over zijn rug gaat lopen zal je pony meer onspannen en komt dat benen stil houden vanzelf wel !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:30

Leetje1996 schreef:
@superwoman, zodra ze gaat zakken met de hoofd valt ze inderdaad op de voorhand en word ze ook een stuk slomer. Maar als ik haar dan word korter pak als het ware gaat ze lopen hangen en trekken en ook meteen der hoofd weer in de lucht, heb je hier toevallig nog tips voor? :+

Eerst zorgen dat ze actief blijft, of je gaat zodra ze gaat zakken haar juist scherp aan je been maken
Dus veel schakelen en zorgen dat ze gaat reageren op lichte kuitdruk en niet op je hak.
Pas daarna kun je de halslengte naar je wensen doen. Simpelweg de teugels korter is idd niet de oplossing.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:31

Leetje1996 schreef:
_xrose schreef:
Ik wil ook graag aan ontspanning werken en het paard wat ik nu rij aan de teugel laten lopen. Alleen ik begin net op hem. Dus ik heb wat hulp nodig.

Ik heb een filmpje waar ik voor de eerste keer op hem rij. Het contact houden gaat op dit paard zo slecht nog niet, vergeleken met het paard waar ik eerst op reed. Ik rij nu een jaar paard.
Als jullie dit filmpje zien, wat zijn dan de eerste punten waarmee ik moet beginnen om uiteindelijk het paard aan de teugel kan laten rijden? :)

Ik rij overigens op het bruine paard met de witte aftekeningen op drie van zijn benen en de witte aftekening op zijn hoofd.

[ Video ]

Ik heb er niet zo heel veel verstand van , maar van wat ik kan zien zit jij zelf heel gespannen, vooral in je armen en schouders. Probeer zelf te ontspannen dan zal je paard ook eerder gaan ontspannen. Hopelijk heb je hier wat aan.

Klopt dat ik gespannen was toen. :) Was er niet lang geleden afgevallen en dit was weer een van de eerste lessen daarna. Ik moet inderdaad echt aan m'n ontspanning werken! Bedankt voor de tip!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:53

Xrose, je moet beginnen met je zit. Je handen wiebelen veelste veel en dat komt omdat je niet afhankelijk zit. Je hebt onbewust dus steun aan de teugels. Je armen en handen moet je zonder teugels op dezelfde plaats kunnen houden (zitles) en met teugels moet je ze zo onstspannen dat ze mee gaan met de beweging.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:44

Leetje1996 schreef:

Als je paard de hals laat vallen en slomer wordt sta je voor de eerste fase van het gaan dragen.
"Het is er klaar voor"
Je moet hier dus heel tevreden mee zijn.

Het "slomer" worden wordt veroorzaakt doordat het nu harder moet werken met de nog niet ontwikkelde spieren van de achterhand het is dus in feite een gebrek aan kracht.
Ook neemt door het vallen van de hals de stress van het gereden worden af en daardoor zal het paard minder "weglopen", het wordt kalm.

Je moet nu rustig maar actief voorwaarts gaan rijden.
In de houding die je paard nu aanneemt zal het gedwongen zijn te beginnen de buikspieren intensiever te gebruiken.
Deze heeft het nodig om in de beweging de rugspieren aan te kunnen spannen om de voorhand op te tillen.

Wanneer je het paard nu weer in de gebruikelijke krul zou zetten zet je het proces van de ontwikkeling naar het gaan dragen weer op 0. Je blokkeert hiermee nl de losgelatenheid, je zet de rug vast.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:27

Simpelman schreef:
Als je paard de hals laat vallen en slomer wordt sta je voor de eerste fase van het gaan dragen.
"Het is er klaar voor"
Je moet hier dus heel tevreden mee zijn.

Het "slomer" worden wordt veroorzaakt doordat het nu harder moet werken met de nog niet ontwikkelde spieren van de achterhand het is dus in feite een gebrek aan kracht.
Ook neemt door het vallen van de hals de stress van het gereden worden af en daardoor zal het paard minder "weglopen", het wordt kalm.

Je moet nu rustig maar actief voorwaarts gaan rijden.
In de houding die je paard nu aanneemt zal het gedwongen zijn te beginnen de buikspieren intensiever te gebruiken.
Deze heeft het nodig om in de beweging de rugspieren aan te kunnen spannen om de voorhand op te tillen.

Wanneer je het paard nu weer in de gebruikelijke krul zou zetten zet je het proces van de ontwikkeling naar het gaan dragen weer op 0. Je blokkeert hiermee nl de losgelatenheid, je zet de rug vast.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Hier heb ik echt wat aan!! Dankjewel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:01

Ah, dat verklaart.. Daar zit ik nu ook mee dan. :D

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:15

superwoman schreef:
Xrose, je moet beginnen met je zit. Je handen wiebelen veelste veel en dat komt omdat je niet afhankelijk zit. Je hebt onbewust dus steun aan de teugels. Je armen en handen moet je zonder teugels op dezelfde plaats kunnen houden (zitles) en met teugels moet je ze zo onstspannen dat ze mee gaan met de beweging.

Bedankt voor de tip! Ik weet niet of ik op het moment zitles kan regelen, wil het wel graag doen! Zijn er ook andere dingen die mijn zit beter kunnen maken?

lindavanluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:25

kim_dura schreef:
Hoi hoi! :)
Ik heb weer eens wat fotos opgezocht, ze stonden op camera maar alle batterijen waren leeg :+
Maargoed, hier zijn ze:
[ Afbeelding ]
Twee ruiters hoor! Mijn beugels zijn daar ontzettend kort, i know, maar ik was eraf gevallen en wou er niet nóg eenbkeer vanaf vallen. Hier, bij de bovenste twee fotos, heeft hij eigenlijk meer uit zichzelf gelopen. Af en toe wat gespannen, vandaar dat ik eraf viel, maar volgens mij komt dit in de buurt?

Onderste foto is mn zusje, lijkt dat wel goed? Ik had er zo mn twijfels bij :?

Maar verder heb ik alleen been gebruikt, zit gebruikt en de teugelhulp beperkt gehad. :D

Met korte beugels heb je uiteindelijk alleen maar minder stabiliteit.

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:32

Daar zit ik ook mee. Eerst zet ik haar aan het beeen, dan gaat haar hoofd vanzelf naar beneden, maar zakt meteen het tempo en wordt ze weer trager voor mijn been. (Want dragen is moeilijk!)
Daarna geef ik haar extra been of een tikje, omdat ze niet reageert en ben ik haar weer kwijt. (Beetje een ja-knik effect krijg je dan. )
Ik ben aan het leren om sneller te reageren met mijn been, zodra het tempo maar iets naar beneden gaat en om mijn teugels niet teveel mee te geven bij het hoofd omhoog doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:29

Ik heb nog even alles nagelezen uit de eerste post. En ja ik kwam alle aspecten tegen vandaag. :D Daantje is weg tot maandag dus ik moest op een ander paard (jonge half-fries, nog niet zo lang onder het zadel) lessen. Nu snap ik pas echt wat sommige dingen betekenen.

Citaat:
kalm, gehoorzaam, harmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter.

Aan het begin van de les: Onrustig, ongehoorzaam, ze wilde totaal niet luisteren en de hoekslag op gaan en in draf ging ze onbeheersbaar en zo hard als ze maar kon op de voorhand.

Met een geduldige instructeur is het gelukkig allemaal goedgekomen. Uiteindelijk liep ze zelfs stukjes aan de teugel. 8)7 Maar dat lukt me met Daantje nog steeds niet, maar we zijn wel aardig op weg. :D Het is me alleen maar gelukt doordat ik in al mijn vorige lessen bij hem vooral op deze onderdelen heb geoefend. Mijn dag kan niet meer stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:53

die beheerste drang naar voren ben ik mee aan het stoeien nu, af en toe is ze zó fijn, net een veertje, licht in mijn handen, maar wel een fijn, verend contact, en haar rug veert, dan voelt het haast of ze de achterbenen onder m'n kont neerzet :D
tempocontrole is een leuk iets, maar wel retemoeilijk, mijn paard is jong, en ik ben er mee bezig dat ze onder me blijft, ipv weg te scheuren op de voorhand. Vandaag was ze super, maar goed, anderhalve week geleden ben ik eraf geflikkerd omdat ik teveel deed, te sterke hulp gaf, en m'n paard uit balans bracht, en toen bokte ze me eraf, en terecht ook nog...... doseren, doseren, doseren.
Kalm ie hier ook zo een puntje, ze wil snel heet worden, en dan gaat ze (typisch volbloed wel) op de voorhand, met een weggedrukte rug scheuren, en dan is ze bijna niet uit te zitten.
Als ze dan weer ontspant op mijn ontspannen, en ik zit mee, ik begrens haar en ben nageeflijk, kan ik haar weer op de achterhand zetten, onder me krijgen, en dan is rijden opeens heel makkelijk, paard volkomen nageeflijk en gehoorzaam, en doe je weer heel snel teveel, dan moet je opeens naar heel kleine hulpen. Paardrijden is niet makkelijk......

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:30

hey
ik heb eigenlijk 2 "vragen" ,, hoop dat ik hier wat hulp krijg

1
Ik rij momenteel op een paadje in mijn dressuurles nu dat nog niet gaat met mijn paard, is dus niet mijn eigen maar soortvan manegepaard. Nouja, dat ook weer niet helemaal, maar het paard staat op een manege en er rijden verschillende mensen op, maar geen beginners; de gevorderdere (is dat een woord?) die een seen springles willen of "echt" dressuur willen rijden gaan er wel eens op maar veel moet ze niet lopen.
Ze is echt helemaal anders dan mijn eigen paard.

Mijn paardje ( Picasso) is een halve (tuig) gelderse merrie is klein, breed, korte hals, zit heerlijk maar is heel erg actief en voortwaarts, been = weg, maar grootste probleem is spanning. Schrik van zweep heeft ze niet, gebruik die ook vaak bij grondwerk, ze weet wat het betekent en heeft er respect voor. Niet echt een dresuurpaard, heeft bij springen een fijne techniek en we rijden dressuur om haar bespiering te verbeteren, leren ontspannen, balans, mij rijkunsten.
Paard waar ik op rij is een merrie, een oldenburger, weet niet hoe oud ze is of wat ze al heeft gelopen. ZE is meer dab 10 cm groter en veel langer en "warmbloediger" gebouwd. De eerste keer volde ik me echt een beginner, ik zat preices zo heen en weer te stuiteren met die hoog opgooiende, mega passen en dat lange paard dat bijna uit elkaar viel. Ze is echt niet aan het been, maar als ze de zweep ziet dan zit je oppeens aand e andere kant van de bak en leg je 1 been wat naar achter (bv voor galop of wijken) raakt ze echt compleet overstuur, ze kent dat gewoon niet.

het is dus echt wennen en mijn instructeur zei ook, dat ik haar teveel als Picasso wil rijden, maar dat ik me aan paard moet aanpassen, dat is moeilijk als je al 4 jaar op hetzelfde paard rijd en ervoor altijd op ponys zat; ben dit totaaaal niet gewend.
Maar goed, het gaat steeds beter en het is een heel fijn paardje, ze is steeds fijner aan de hulpen, moest dit gewoon leren, en nu begint ze echt tee "zoeken" . Dan begin ze te zakken en loopt ze fijn, dan inneens weer een hoofdzwaai, weer zakken..als ze nageeft loopt ze echt super leuk, moeder die stond te kijken vond het net ballarina-benen :p
Ze heeft nu echter de neiging om te diep te gaan lopen, in draf en in galop, en dan op haar voorhand te vallen, en dan "trekt" ( niet letterlijk trekken, ze zakt steeds meer en ik volg gewoon..) ze mij mee naar voren, valt nog meer op voorhand, dan heb je echt teveel in je hand..ik probeer haar dan voortwaarts te rijdne maar zoals ik al zei is ze niet echt aan het been, is al beter maar in zo'n situaties is ze het gewoon vergeten, soms merk ik dat ik weer bijna een heel rondje constant aan het drijven , wat niet goed is en dan kan ik niet anders dan een tikje geven met als gevolg dus dat je een hele bokpartij krijgt,, met hoofd bijna tegen je gezicht (maar ze hangt dan wel niet meer), en het een tijdje duurt voor ze weer fijn nageeft. Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik de zweep moet gebruiken en dat ze gaat hangen, maar ik weet echt niet hoe want ik ben zo'n lang paard dat makkelijk uit elkaar valt niet gewoon, die van mij is super licht in de hand en gaat eerder achter de teugel lopen als je niet oplet. Ik ben zelf nog een beetje aan het zoeken en ze kan echt zo ongelofelijk fijn bewegen, maar dat gaan hangen dat is echt niet fijn en ik wil het vóór zijn, voorkomen dat ze het doet en wil dat ze gewoon fijn nageelfijk blijft, of een andere , fijnere oplossing!

2
Ik heb nog een vraag over de halsspieren,, welke je precies moet zien. Nouja, dat weet ik wel, maar waar de spier moet beginnen opbollen en tot waar je hem moet zien.
Afbeelding
Dit is de juiste spier, toch? Hij "begint" echt achter haar oor zegmaar, maar loopt niet helemaal door tot haar schoft, ofzoiets. Moet dat wel zo zijn? En krijg je door deze "manier" na een tijd zo'n deukje in het begin van de hals wat je soms ziet?

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:32

Ik heb ook een vraagje :)

Ik ben zelf totaal niet bezig met aan de teugel lopen, omdat mijn paard pas beleerd is, en ik het nu nog niet nodig vind. Maar vanaf wanneer kan ik ermee "beginnen"?, of ligt dat eigenlijk aan het paard?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:38

Ik heb ook een vraagje

Ik kreeg onlang te horen dat mijn pony te diep/laag liep. Ik rij haar altijd zo, is dat verkeerd.

Draf
Afbeelding
Galop
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:02

melvinrandy schreef:
Ik heb ook een vraagje :)

Ik ben zelf totaal niet bezig met aan de teugel lopen, omdat mijn paard pas beleerd is, en ik het nu nog niet nodig vind. Maar vanaf wanneer kan ik ermee "beginnen"?, of ligt dat eigenlijk aan het paard?

Dat ligt er helemaal aan hoe je je paard aan de teugel rijdt :)

je moet je paard voorwaarts rijden, niet over het tempo, maar op een tempo dat past bij je paard. Je paard moet actief aan je been zijn, en naar voren willen, en dan zul je merken dat ze op den duur zelf je hand wat op gaan zoeken :)

@ Hannepan: imo idd de goede spier :j
snap alleen niet zo goed wat voor deukje je bedoelt?

@ paardjes45: ik heb niet zoveel moeite met een paard dat achter de loodlijn loopt, vind diep en rond ook geen probleem. Wat ik wel een beetje een probleem vind hier, is niet zozeer de hoofdhalshouding van je paard, maar wel een achterhand die er voor mijn gevoel totaal niet bij is. En de motor zit aan de achterkant, die moet je eerst activeren. Als gevolg daarvan komt paard aan de teugel (even heel ontzettend kort door de bocht, de uitgebreidere versie is al uitvoerig beschreven, ik vind het niet nodig dat helemaal uit te schrijven nu).

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:03

Ja, dat heb ik vaker gehoord, dat ze haar achterhand niet echt gebruikt. Hoe kan ik de achterhand sterker maken? en hoe kan ik meer op de achterhand rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:50

Ik vind dat heel lastig zo uit le leggen, denk het beste is als je les neemt, dat er iemand naast staat, die je ter plekke helpt :)

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:01

@ Yamcha : ik bedoel dan dat de hals niet helemaal rond is van begin tot eind zegmaar, maar net na de schoft een beetje "hol" is, soort van indeuking; dat het paard zich daar precies niet helemaal loslaat, of daar minder bespierd is. Heb niet meteen een foto ervan maar je ziet het toch wel eens :p

en wat gebruik ik vaak het woord "zegmaar" , oeps :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:48

@Hannepan,

Vergeet die spier...
Je paard is niet voorwaarts!
Vraag je paard de hals te strekken, blijf van zijn hoofd af en en rijdt voorwaarts.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:50

@Paardjes45,

Hier geldt hetzelfde, je paard loopt bijna op zijn kop!
Blijf van zijn hoofd af, rijdt je paard voorwaarts.