Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Leetje1996 schreef:Hoi allemaal ik heb een vraagje, ik ben nu heel druk bezig met de ontspanning bij mijn paard erin te krijgen, maar als ik helemaal alleen op stal ben gaat dat super goed, we zijn dan allebei geconcentreerd, maar zodra het druk word op stal raken we allebei snel afgeleid en gaat het dus flink mis. Heeft iemand tips hoe ik zowel me eigen concentratie als die van me paard kan houden ook al is het druk op stal.
Verder vroeg ik me af of jullie nog tips hebben voor de ontspanning
Ik heb nu sinds kort een aantal lessen gehad en ik moet minder met mijn binnenhand doen, dit vinden wij vrij lastig. Ik heb een foto bijgevoegd en ben benieuwd naar wat jullie er van vinden
[ Afbeelding ]
_xrose schreef:Ik wil ook graag aan ontspanning werken en het paard wat ik nu rij aan de teugel laten lopen. Alleen ik begin net op hem. Dus ik heb wat hulp nodig.
Ik heb een filmpje waar ik voor de eerste keer op hem rij. Het contact houden gaat op dit paard zo slecht nog niet, vergeleken met het paard waar ik eerst op reed. Ik rij nu een jaar paard.
Als jullie dit filmpje zien, wat zijn dan de eerste punten waarmee ik moet beginnen om uiteindelijk het paard aan de teugel kan laten rijden?
Ik rij overigens op het bruine paard met de witte aftekeningen op drie van zijn benen en de witte aftekening op zijn hoofd.
[ Video ]
M09071996 schreef:Ik ben wel benieuwd hoe jullie het paard dat ik rij vinden lopen. Ik vind het van mezelf altijd erg moeilijk te beoordelen namelijk. Ik rij deze 12 jarige merrie nog geen 3 weken, dus ik ben aardig tevreden. Wel is ze ongelofelijk sterk, sensibel en heeft ze een eigen willetje. Haar vader is een springpaard, haar moeder een arabier. Wellicht komt haar karakter daar ook wel vandaan.
Oke. Wat ik zelf zie. Ik hoop dat ik een beetje gelijk heb. Ik zie zelf een paard met goede takt, die actief loopt. Achterbeengebruik vind ik redelijk tot goed. Ook zie ik een ruim voorbeen. Ik vind haar wel gespannen in de hals en kaak, klopt dit of zie ik spoken? Ik mag zelf wat trotser zitten, schouders naar achter, hakken laag en handen hoger en rechtop.
Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden!
[ Afbeelding ]
Leetje1996 schreef:@superwoman, zodra ze gaat zakken met de hoofd valt ze inderdaad op de voorhand en word ze ook een stuk slomer. Maar als ik haar dan word korter pak als het ware gaat ze lopen hangen en trekken en ook meteen der hoofd weer in de lucht, heb je hier toevallig nog tips voor?
Leetje1996 schreef:_xrose schreef:Ik wil ook graag aan ontspanning werken en het paard wat ik nu rij aan de teugel laten lopen. Alleen ik begin net op hem. Dus ik heb wat hulp nodig.
Ik heb een filmpje waar ik voor de eerste keer op hem rij. Het contact houden gaat op dit paard zo slecht nog niet, vergeleken met het paard waar ik eerst op reed. Ik rij nu een jaar paard.
Als jullie dit filmpje zien, wat zijn dan de eerste punten waarmee ik moet beginnen om uiteindelijk het paard aan de teugel kan laten rijden?
Ik rij overigens op het bruine paard met de witte aftekeningen op drie van zijn benen en de witte aftekening op zijn hoofd.
[ Video ]
Ik heb er niet zo heel veel verstand van , maar van wat ik kan zien zit jij zelf heel gespannen, vooral in je armen en schouders. Probeer zelf te ontspannen dan zal je paard ook eerder gaan ontspannen. Hopelijk heb je hier wat aan.
Leetje1996 schreef:@superwoman, zodra ze gaat zakken met de hoofd valt ze inderdaad op de voorhand en word ze ook een stuk slomer. Maar als ik haar dan word korter pak als het ware gaat ze lopen hangen en trekken en ook meteen der hoofd weer in de lucht, heb je hier toevallig nog tips voor?
Simpelman schreef:Als je paard de hals laat vallen en slomer wordt sta je voor de eerste fase van het gaan dragen.
"Het is er klaar voor"
Je moet hier dus heel tevreden mee zijn.
Het "slomer" worden wordt veroorzaakt doordat het nu harder moet werken met de nog niet ontwikkelde spieren van de achterhand het is dus in feite een gebrek aan kracht.
Ook neemt door het vallen van de hals de stress van het gereden worden af en daardoor zal het paard minder "weglopen", het wordt kalm.
Je moet nu rustig maar actief voorwaarts gaan rijden.
In de houding die je paard nu aanneemt zal het gedwongen zijn te beginnen de buikspieren intensiever te gebruiken.
Deze heeft het nodig om in de beweging de rugspieren aan te kunnen spannen om de voorhand op te tillen.
Wanneer je het paard nu weer in de gebruikelijke krul zou zetten zet je het proces van de ontwikkeling naar het gaan dragen weer op 0. Je blokkeert hiermee nl de losgelatenheid, je zet de rug vast.
superwoman schreef:Xrose, je moet beginnen met je zit. Je handen wiebelen veelste veel en dat komt omdat je niet afhankelijk zit. Je hebt onbewust dus steun aan de teugels. Je armen en handen moet je zonder teugels op dezelfde plaats kunnen houden (zitles) en met teugels moet je ze zo onstspannen dat ze mee gaan met de beweging.
kim_dura schreef:Hoi hoi!
Ik heb weer eens wat fotos opgezocht, ze stonden op camera maar alle batterijen waren leeg![]()
Maargoed, hier zijn ze:
[ Afbeelding ]
Twee ruiters hoor! Mijn beugels zijn daar ontzettend kort, i know, maar ik was eraf gevallen en wou er niet nóg eenbkeer vanaf vallen. Hier, bij de bovenste twee fotos, heeft hij eigenlijk meer uit zichzelf gelopen. Af en toe wat gespannen, vandaar dat ik eraf viel, maar volgens mij komt dit in de buurt?
Onderste foto is mn zusje, lijkt dat wel goed? Ik had er zo mn twijfels bij![]()
Maar verder heb ik alleen been gebruikt, zit gebruikt en de teugelhulp beperkt gehad.
Citaat:kalm, gehoorzaam, harmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter.
melvinrandy schreef:Ik heb ook een vraagje
Ik ben zelf totaal niet bezig met aan de teugel lopen, omdat mijn paard pas beleerd is, en ik het nu nog niet nodig vind. Maar vanaf wanneer kan ik ermee "beginnen"?, of ligt dat eigenlijk aan het paard?