Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:43

Leuk Amanda!

En lekker KT!

Wil je eens iemand vragen om foto's te maken als jij bij Nico rijdt?

Gooya: leuk dat je op Palousa gereden hebt, wat een lief meisje is het hè? Was het verschil heel groot?

S_en_Z: sja, alles wat ik weet is je hakken onder je heupen houden, en je idd laten opgooien, da's het makkelijkste :)

Ik heb heerlijk gereden vandaag. Vegs was erg fris toen we begonnen (gek hè, met die kou) had voor de zekerheid een fleecedeken meegenomen, die fungeert bij ons als uitrijdeken (we hebben geen echte uitrijdeken nog, vandaar). Maar een fleecedeken is goed genoeg :j als ik een uitrijdeken koop (moeten er sowieso 2 zijn dan) koop ik er één van wol of van fleece, en een regen-uitrijdeken (Vegs heeft de pest aan regen). En als het dan koud is én het regent, kunnen ze over elkaar :)* B-) vond ik wel heel briljant uitgedacht van mezelf.

Goed, hoe dan ook, omdat we zo een kilometer of 2 naar de bak moeten stappen (een kwartier, twintig minuten ongeveer) is Vegs al lekker warmgestapt als we aankomen, dus we kunnen gelijk beginnen. De fleecedeken blijft liggen tot na het eerste drafje. Dus begonnen met stapwerk, en als eerste een check voor mezelf: schouders laten vallen, gewichtjes aan mijn ellebogen, polsen los, rechtop zitten, hakken onder mijn heupen, benen los, en vooral bovenbenen, want dat is moeilijk.

Toen een checkup voor Vegs: is ze fijn aan mijn been, en kan ik haar schouders voor haar heupen plaatsen. En dus heel bewust bezig geweest mijn gewicht te plaatsen, links en rechts, binnenbeen lang en los, buitenbeen naar achter, binnenhand opzij naar voren, buitenteugel er continu bij houden. Het grappige is dat je dan een paar keer buitenstelling krijgt, maar dat is niet erg. Rechtsom ging dat best heel redelijk, linksom was moeilijker, dat is haar moeilijke kant, ik moet dan ook nadrukkelijk op links gaan zitten.

Goed, even een rondje stappen en goed over nadenken, en verwerken. Erg belangrijk. Besloot dat mijn buitenbeen te gespannen was, en ademhaling te hoog. Buitenteugelgebruik vond ik zelf wel goed, maar spanning in mijn benen dus. Dan even alles losmaken weer.

Aandraven, en geprobeerd wat gewicht te plaatsen, nu niet bewust bezig geweest met contrastelling, maar gewoon even met draven, ademhaling, spelen met lichtrijden, staan-staan-zit, zit-zit-staan, en dan weer een stukje gewoon zoals het hoort. Volgens mij ben ik er nu aardig bedreven in, het viel niemand op iig. Wat ik echt goed vond van mezelf, was dat ik me op zeker moment bewust werd dat mijn ademhaling te hoog zat (ik merk het vooral aan Vegs, want die dendert dan onder me uit, die gaat gelijk veel te hard) en ipv haar op de volte te zetten, heb ik bewust mijn ademhaling naar beneden gebracht, al dravende, en ik had haar tempo ook weer bij me.

Fleecedeken af, en weer verder aan het werk, want ik had nog steeds een redelijk lange teugel. Teugels op maat genomen, en weer even wat stapwerk gedaan, hetzelfde als eerder, en nu lukte de buitenstelling zonder veel spanning mijnerzijds. Heb het lot getard door op de hoefslag wat binnenstelling te vragen, en intussen rechtdoor te stappen, gewoon een paar passen, en dan weer rechtuit, buitenstelling en weer rechtuit (maakt in principe niks uit, bij binnenstelling doe ik gewoon alsof de binnenkant de buitenkant is. Vond het leuk om er even mee te experimenteren, om te weten of ik het idee snapte. Volgens mij wel, het feit dat Japeloup het demonstreerde op Palousa heeft mij ook goed geholpen, vind ik.

Weer even een rondje stap lange teugel, en nadenken en verwerken. Vond het goed dat de spanning in mijn benen minder was, merk dat mijn ademhaling wat hoger gaat als ik iets moeilijk vind, toch ook stukken gehad waar mijn ademhaling goed was.

Teugels voorzichtig op maat gepakt, en aangedraafd, en toen in draf allerhande figuren gereden, Vegs zoekt ook gelijk de hand op als mijn teugelvoering correct is, ik voldoende steun geef aan de buitenkant en ruimte aan de binnenkant, had uiteindelijk een nageeflijk paard, evenveel gewicht op beide teugels, en steeds ook evenveel gewicht (kan ik dan concluderen dat paard nageeft, ja toch?) Ik vind haar nog wel zwaar worden dan, en ik heb de neiging om dan los te laten ipv mee te veren, dan ben je gelijk je verbinding kwijt natuurlijk, en het lukte me nu om mee te veren, maar dat vind ik moeilijk merk ik. Ik heb toch de neiging om mijn schouders, ellebogen en polsen vast te zetten, merk dat als ik mijn buikspieren aanspan, dat het dan ook lukt. Vegs is echt redelijk zwaar in de hand, je hebt serieus wat in je handen op het moment dat ze haar onderkaak tegen het bit legt, en als ik mijn buikspieren niet aanspan, trekt ze me naar voren, en zo niet.

Sorry voor het uitgebreide verhaal, heb het bewust zo uitgebreid gedaan, omdat ik van een aantal momenten het gevoel goed wil onthouden, en schrijven is voor mij dé manier om iets te verwerken.......

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:49

Japeloup schreef:
Je voet naar je bil trekken en vast houden. Dan rek je je bovenbeenspieren op.
Maar waar ik benieuwd naar ben wat er gebeurt met je houding en balans. Als je de achterkant van je zadel even iets hoger legt. Door er bv even een handdoek onder te leggen. Gaat me er dan niet om of hij nog perfect lig op je paard maar meer jou reactie in je lijf.

Heb het sta sta zit geprobeerd.. en me op laten gooien en van daaruit gaan staan.. dat laatste ging wel redelijk behalve dat Zya trager wordt omdat ze gewend is terug te komen als ik langzamer ga (en ja.. wachten tot je opgegooid word is langzamer gaan := )

Na eventjes lukte het lichtrijden met losse benen aardig.. (al gingen mn knieen wel van voor naar achter) maar toen ik sta-sta-zit wou doen werd het sta-sta--stappeeeeeen _O-

Iedere keer weer.. :')

Japeloup ik zit ook in stoelzit zonder zadel. Als ik mijn knieen hoger leg kan ik makkelijker met de beweging meekomen en zit ik stiller.. hoe langer ik mijn been maak hoe meer ik ga schuiven.

Kan wel een handdoek onder mijn zadel leggen maar denk niet dat zya me dat in dank afneemt omdat er meer druk in haar gezonken ruggetje komt.

Wel weet ik dat ik altijd al zo heb gezeten (of nee.. het was zelfs veel erger)

Silenna

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:49

Nou, mijn eerste stap is genomen!
Heb besloten om (tijdelijk) te stoppen met mijn bijrijdpaardje in Soest, aangezien het nog wel weet-ik-veel-hoelang kan duren voordat ons huis is verkocht en we een huis in Soest hebben gekocht.
Zo kan ik hier in Mijdrecht op zoek naar een verzorg/bijrijdpaard waar ik serieus mee kan gaan lessen!

Hoera, aan het werk!
Nu op zoek naar een paardje.. -O-

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:07

Wat fijn Knollentuin, dat je zo lekker gereden hebt. Zo te lezen zit je nu nog na te genieten :)

Hahah Amanda, als ik een shet mét karretje achter Janus aan gehad had, had je alleen nog iets zien wegstuiven op de foto! Janus en karretjes is sstrreesssss
Leuke foto en lekker ontspannen ritje gemaakt +:)+

Leuk om je verslag van het rijden te lezen Yamcha. Dat bewust zijn van je houding etc. daar ben ik ook altijd heel druk mee bezig. Mijn zit is al zo ontzettend veel verbeterd, maar ik moet bewust blijven, en mezelf blijven controleren. Sommige dingen niet, maar sommige dingen juist heel erg. Mijn zwakke punt in mijn bovenlijf is dat als ik mijn linkerschouder meedraai in een bocht, ik echt niet mijn onderarm naar achteren hoef te bewegen, maar het lijkt soms wel alsof mijn onderarm aan mijn schouder vastgetimmerd zit :+ Ben heel bewust thuis (ook tijdens autorijden, voor de spiegel, tijdens de afwas etc) bezig met oefenen. Schouder terug, arm naar voren. Hahahah het werkt wel.
Ik vind het prima hoor, dit soort uitgebreide verhalen. Dus je hoeft geen sorry te zeggen. Erg leuk om te lezen.

Succes Liesje. Hoop dat je snel een leuk paard vindt. Misschien een advertentie op Boktmarkt plaatsen?

Kwa rijden heb ik verder niks te melden. Helaas ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:10

Oh, fijn dat het niet erg is, was voor mij wel een leuke manier om een en ander te verwerken, en ik ben echt benieuwd naar feedback erop :j
Ik vind het leuk dat jij ook zo bezig bent, wel niet met dezelfde dingen, maar wel op dezelfde manier, bewust worden, en dan veranderen, en dan merkern: verd* ik doe het weer, en ga zo maar door...... oh, ben nog vergeten te melden dat ik vandaag echt heel relaxed was, denk dat dat nog het meest genieten was :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:14

Juist dit soort dingen delen, vind ik zo waardevol in dit topic. Waar je mee bezig bent met opnieuw leren rijden, hoe het proces bij iedereen verloopt, waar iemand tegen aan loopt, wat voor tips de juffen geven etc. Wat mij betreft kunnen we dat niet genoeg delen :j
Wat fijn dat je zo relaxed was vandaag en heerlijk hebt kunnen genieten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:16

ja, ik kan eens iemand vragen op stal om fotos te maken en te plaatsen...ben ik meteen van dat probleem af :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:18

Daarom schrijf ik ook steeds wat ik moet oefenen :j ook omdat ik het zo makkelijker onthou, en omdat het voor jullie ook leuk is :j
thanks, ja dat was heerlijk idd, heb écht heel fijn gereden, merrie is dan ook zo fijn, die geniet er echt van, merk ik (dan zit ik 'r toch een stuk minder in de weg, ha!)
knollentuin schreef:
ja, ik kan eens iemand vragen op stal om fotos te maken en te plaatsen...ben ik meteen van dat probleem af :+

cool! 8-)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:18

NEEEE! Heb ik eindelijk mijn advertentie af voor de Boktmarkt,
sluit mijn computer af!!

*ramt van frustratie op het toetsenbord*

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:21

knollentuin schreef:

Van welk probleem ? :o?
Foto's is altijd leuk!

Baaalen Liesje!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:24

Grrr. Nouja, ik maak morgen tijdens de les wel een nieuwe :')
Ben er nou even helemaal klaar mee, haha.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:26

mijn probleem om fotos geplaatst te krijgen, als ik daar nou iemand voor vind, hoef ik niet te prutsen.. :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:26

Ik heb jou toch een uitgebreide cursus gedaan?

Anders moet SabM je maar even helpen, die kan het ook :j

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:31

Yamcha, wat kan jij mooi visueel schrijven, vooral blijven doen, ik vind het erg leerzaam.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:33

jaaa, maar als die er is zijn we druk met andere dingen -rijden -swingstick zoeken-koffie drinken-kleppen-en nu moeten we binnenkort ook nog paardenvoetballen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:37

:))

Nado, thanks :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:13

ja, die cursus heb ik nog ergens opgeslagen hoor, ik moet gewoon eens tijd en energie hebben om alle fotos op disc en weetalnietwat uit te zoeken ,ordenen. maar de ene helft opent niet en de andere helft doet ook niet wat ik wil, dus voor ik aan jouw uitleg fotos plaatsen toe ben ,ben ik al aan een vakantie toe |o _-:(

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:24

Leuk om alle goede verslagen te lezen. Ik ben niet zo actief geweest de laatste dagen. Beetje een blegh zin. Ben wel twee dagen bij Kel geweest. Zaterdag hebben we samen een nog grotere buitenrit gemaakt, zonder ander paard. Ging helemaal goed, ons vertrouwen stijgt met de dag.
Gisteren is een vriendin geweest. Ze heeft me vanaf de grond even geholpen. Ik was goed bezig. Moet de komende tijd lekker spelen met stelling en buiging, zodat ze lekker soepel wordt.

Ik ben al een poosje aan het balen van de slechte buitenbak. Ik ga wrs lid worden van de vereniging, dan kan ik daar in de binnenbak gaan rijden.
Verder rommel ik met het zadel. Ik rijd me op bijna elk zadel door aan de voorkant. Heb de afgelopen dagen weer op de Ainsley gereden, daar rijd ik me niet op door, maar daar krijg ik last van mijn rug van. Ook lukt het me in dat zadel niet om ontspannen mijn been af te laten hangen. Dus ik ga weer op zoek naar wat anders. Zag bij bestfit een zadel met een uitsparing in de kamer ( een kn, jammergenoeg een 43, die is echt te klein). Kennen jullie meer zadels die dat hebben?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:01

Ankem, kan je een seatsaver of schaapje op je zadel doen? Of heb je dat al geprobeerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:21

Hier mijn bijleespoging :))

Even het lijstje aanvullen met de spagheti :D
Gooya schreef:
Zachte billen
Salsa dansen
Slagroom kloppen
Champagneglazen (in 't Gooi dan hè, de rest had toch cola? :D )
Boodschappenwagen
Spagheti
..... (weet niet meer :o )

Ging over bitten. Bitten zijn een lastig iets. Je moet met zoveel factoren rekening houden :j
Eerst de anatomische vorm van je paard zijn mond.
Kleine of grote mond, hoe groot is de tong, laag gehemelte, ruimte op de lagen, enz.
En dan: wat vind je paard prettig: stabiel bit, of juist een wiebelig bit om mee te spelen.
Hoe stil is je eigen hand? M.a.w. hoe komt je hulp door, of beweeg je teveel en wordt het te verwarrend voor een paard?
Daarnaast speelt een neusriem ook mee. Rij je zonder neusriem, dan is het bit beweeglijker. Snoer je de gecombineerde neusriem vast, dan ligt het bit stil. En alles dat er tussenin zit.
Zelf heb ik gekozen voor de Dynamic RS van Sprenger. Een anatomisch gevormd bit, dubbelgebroken, niet te dik, D-trens.
Een beweeglijk bit. Jim vindt het namelijk heerlijk om te spelen met het bit :+
Met een ongebroken bit wordt hij zelfs een ietwat gefrustreerd omdat het niet beweegt :))
Anatomisch gevormd omdat hij maar een klein bekkie heeft en een D-trens omdat hij schuurplekjes kreeg van het draaien van de ringen met een watertrens.

Yamcha: mooi verslag :j
Je bent erg bewust bezig met alles.
Schrijven helpt zeker om dingen te overdenken, om te kunnen plaatsen, en om te kunnen onthouden.

KT: ben wel benieuwd naar foto's van je vosje nu :D

Wat betreft mijn buitenrijden... Ik rijd zelden buiten met Jim. En vaak moet ik halverwege afstappen omdat Jim dan de grens van prikkels bereikt en dan spooky wordt.
Het karretje was ik ook wel benieuwd naar hoe hij er op zou reageren. Dus heb hem uitgebreid laten kijken naar het inspannen en daarna er eerst achter gereden.
Maar hij was zo in love met Lotte de shet dat het totaal geen probleem was. Soms kan hij ineens onverwacht zo stoer zijn! Dus heerlijk op weg. Puk voorop, die was totaal niet sociaal en liep zijn eigen rondje :')
Tussenin Jim en shet achterop of er soms naast.
Jim had continu een oog en een oor op Lotte gericht. <3
Ik lijk wel enorm scheef te zitten trouwens :oo
Nou zit mijn jas scheef, dat vertekent. En Jim schommelt net naar rechts. Als ik naar mijn schouders kijk, valt de schade wel mee.

Mijn zadel wordt wel een probleem overigens. Jim laat niet fijn los in zijn lijf en liep gister zelfs te bokken toen hij zijn rug wat meer moest bollen -O-
Dekje schuift ook weer/nog steeds en ik word weer/nog steeds naar rechts gezet.
Dus zadelmaker weer gemaild en besloten om nu toch maar voor een nieuw zadel te gaan. Hij is gewoon klaar met dit zadel. Plan was om dit over een half jaar te doen, maar dit kan echt niet meer :n
Wel een beetje jammer...
Zadelmaker kwam ook nog met de tip: Kent & Masters. Iemand bekend met deze zadels?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:29

Mijn dank is groot Amanda, dat scheelt m heel veel bijlezen :D

Had er doorheen gescant want het was best veel. Heb zelf een erg druk weekend gehad.

Ankem, ik vind KN echt onwijs fijne zadels. Mocht ik mijn zwarte verkopen dan kan ik haar zadel op Chee aan laten passen en de KN opsturen of langsbrengen :D

KT, ik ben ook erg benieuwd naar je vosje :j

Amanda, balen van je zadel.

Ik ben met What door met de MacRiderCup en Zoo had gisteren weer twee winst in onze tweede Z2 wedstrijd :D
Ik ben dus erg trots op de kinders en ga vandaag lekker lanterfanten met ze!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:31

gefeliciteerd! Gaaf hoor Zooist. Vond je het leuk? (ik doe in maart mee)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:31

+:)+
Gefeliciteerd!
Waar heb je de MRCup gereden?

KN... Daar had de zadelmaker het ook nog over voor op Jim.
Vraag me alleen af of dat gaat passen...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:39

KN gaat wel passen hoor!

Ik heb in Hoornaar gereden. Met allebei. Zoo helemaal overstuur want ze mocht op de trailer met What. En toen moest zij eraf en What mocht blijven staan. En toen was ze zomaar alleen zonder haar bff <3

Dus dat resulteerde in stijgeren en stijgeren en strijgeren. Met moeite het zadel erop gekregen, naar de losrijbak gelopen, daar net zo lang gewandeld tot ze weer toegankelijk was. En toen er pas op gegaan. Gelukkig liet ze zich toen gelijk rijden want ik zag me alweer aan de muur hangen %)

Een vriendinnetje heeft toen What gezadeld, die moest ik gelijk erna rijden. Dus kon zo overstappen. Commentaar van de jury was bij beide paarden echt super. Mijn kont doet nog zeer van de enorme veer die erin gepropt werd :P

Vooral de rust maar ook de positieve energie die ik en paard samen uitstralen. Het enthousiasme en gemak waar ik alles mee oppak en de instructie ook helemaal positief maak. Na een hele dag (ik zat in de laatste twee groepjes) vonden ze dat echt heerlijk :D

Zal zo eens op zoek naar foto's!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:44

Mooie locatie daar hè?
Arme Zoo :(:)
Helemaal alleentjes :(:) :=

Hoe is de zitting van KN? Ik wil zo plat en vlak mogelijk :))