Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:36

Hier komt ook de kerstversiering langzamerhand weer uit de kast _O-
Op zich vermijd ik wel echt in het donker te rijden omdat mijn stal langs een polderweg staat die niet fantastisch verlicht is, maar rijden tijdens schemer komt wel eens voor helaas. Bedacht me gisterenochtend dat ik mijn reflectie-uitrijdeken wel weer tevoorschijn kon halen (ook voor het afkoelen natuurlijk). Zelf ga ik maar eens eerst langs halffords om te kijken naar betaalbare lichtjes ipv via een ruitershop. Als het woord paard of ruiter erbij staat is het nl vaak 50% duurder >.< Hesje voor mezelf jat ik wel even uit mijn auto _O-

Gisteren met Sprietje wel weer lekker aan het werk geweest, al merk ik wel dat zonder begeleiding ik het toch even wat lastiger vind haar in de totale ontspanning te krijgen als waar ik haar had vorige week, plus dat madammeke weer eens erg veel energie had . Ik betrapte mezelf erop dat als ik probeer te remmen op mijn zit ik af en toe zoveel spanning op mijn binnenbovenbenen zette dat ik daardoor juist mijn kont uit het zadel wurm ipv dieper te zitten ;(

De komende dagen zorgt er iemand anders even voor Spriet, ivm onderzoeken in het ziekenhuis waar ik even van bij moet komen

Apple

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:52

Ik rij nu ook met hesje uit de auto/halfords lichtjes en later ook de reflecterende uitrijdeken.

Ik vrees dat ik dus als piek op de kerstboom O:) nu aan het knipperende hesje moet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:12

Charmant hoor :D
Maar wel veilig :j

Wij gingen weer als de brandweer vandaag. Qua tempo dan :+
In stap ging het al dubbel tempo, paar keer halt gehouden, maar het had geen effect. Toen in draf gezet, turbo en hangen.
Dus gelijk maar door naar de galop. Daar kan hij zich minder sterk maken en kan ik dus net wat beter inwerken. Eerst vriendelijk, maar toen hij besloot het bit rechts klem te zetten en er vandoor te knallen heb ik hem met rechts echt even flink doorgepakt, vast gehouden en toen weer los om uit te nodigen ook los te laten. En verdomd, hij deed het :D
Uiteindelijk veel gegaloppeerd, afgesloten met een fijne draf. Alles wel in een wat hoger tempo gedaan, maar hij was wel ontspannen en liet los. Dus ik was voor vandaag tevreden.
Hij was wel behoorlijk bezweet :(:)

Positief punt: ik bleef rustig. Tot ik het dus zat was en even doorpakte. Maar ik liet gelijk weer los en ging het gevecht niet aan. Zijn reactie was ook top +:)+

Minpuntje: ik heb met zo'n bui nog steeds geen tempocontrole. Maar ja, beter ontspannen en turbo tempo, dan niet ontspannen en turbo tempo :+
We gaan dus wel vooruit :')

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:43

Hoi, ik heb een stuk van dit topic gelezen maar niet alles, dat is me nog niet gelukt! Ik vind het leuk dit te blijven volgen, ik rijd zelf op mijn Tinker van 17 maar ben nu ook pas begonnen met het echt ontspannen proberen te zitten, en elke keer weer opnieuw afvragen of je niet alweer aangespannen zit, ik moet zeggen, het rijden is een stuk prettiger geworden, zowel voor mij als voor mijn Tinker. Zelf ben ik zangeres van beroep en doe ik ook veel met lage ademhaling, ik kan daar makkelijk 'bij' omdat ik zelf ook les geef en al 20 jaar die lage ademhaling moet trainen. Wat ik vaak doe is (het klinkt misschien raar) is mijn kaak loslaten, dus niet met een vast bekkie op het paard zitten. Je kaak zit nl gekoppeld aan je buikademhaling, als je de kaak loslaat ga je van onder, bij je buik ook open. Dan voel je van onder heel breed worden en krijg je ook de 'zachte billen' waar ik al veel over las.
Niet onbelangrijk om te melden is dat ik net eigenaar ben geworden van een twenter PRE die ik volgende week donderdag ga ophalen in Friesland, en met haar wil ik de 'hele' weg gaan bewandelen, van grondwerk tot werk aan de hand tot voorbereidend werk aan de lange lijnen en dan aan de dubbele longe en dan uhm een keer erop denk ik (over nog wel zeker 2 jaar denk ik, ze is nog geen 2,5). Ik roep hierbij prof. begeleiding in, maar ik heb er erge zin in (en zal ook soms met handen in mijn haar zitten).

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:17

Welkom fransje. Wat je schrijft over je kaak dat klopt. (kom je waarschijnlijk wel een stukje over tegen als je verder leest). Leuk nog een paardje erbij, spannend.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:02

Ik lees ook nog steeds mee al post ik weinig :o Ben ook niet aan het rijden door omstandigheden, maar leer hier toch veel.
@Fransje: wat mooi dat jij bekend bent met de ademhaling en ontspannen kaak. Ik heb ook een instructrice die dat met mij doet, eerst oefeningen op de grond, later op mijn paard en het helpt echt. Het is ook zo ontzettend leuk, omdat je de ontspanning bij je paard meteen merkt. Wat ontzettend leuk dat je een PRE gaat ophalen en alles lekker zelf rustig gaat oppakken. Veel geluk met haar.
Ook de andere "nieuwelingen" van harte welkom natuurlijk op het meest interessante, leerzame en respectvolle topic van Bokt :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:56

Ademhaling is inderdaad zo belangrijk!!
Ik heb het geluk fanatiek saxofoon te spelen en kan dat heel goed toepassen.
Mijn spanning zit meer in onbewuste spierspanning. Die ik overigens niet alleen te paard heb.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:16

Ik had gister een akkefietje met iemand op stal, ik was zo boos dat toen ik opstapt ik [***] helemaal
"WAT IS DIIIIIIIIIT" onder me voelde staan. Haar oren gelijk op standje oplettendheid. Heb 5 minuten
stilgestaan en mezelf rustig gemaakt voordat ik de bak in ben gegaan, aangezien mevrouw mijn spanning
heel snel opneemt.

Het ging hartstikke goed al heeft ze het toch wel wat gemerkt want ze was ietsjes minder ontspannen dan
vandeweek.

Ben net 3 dagen bezig met achterwaarts en gister had ze hem helemaal door *\o/* netjes diagonaal,
mooi stappen en een beetje zitten. Ietsjes langzaam misschien en ze komt uit zichzelf soms ietsjes diep
maar ach het is pas voor de L2. Nu alleen nog snappen dat als ik mn benen ontspan en mn bekken kantel
dat ze dan stilstaan moet en weer naar voren gaat... omdat ze zo goed reageert zeg ik braaaaaaaf of
goedzoooooooo en dan denkt ze:

"oooooooooooh wil je dát!? Nou dan doe ik toch nog een paar passen extra!!??" :=

Wat heb ik toch een snoezig paard :) *op dr roze wolkje*

Ademhaling is idd heel belangrijk.. met trainen heb ik eigenlijk altijd wel genoeg "lucht" met wedstrijden toch minder _O-
Komt ook door die belachelijk dikke jas die ik dan aan heb.. ik rijd normaal altijd in een shirtje.. ben altijd bek af als we
gestart zijn.. en [***] is dan nog nieteens bezweet haahahaha.

Japeloup en/of knollentuin. Weten jullie of het veel uitmaakt voor de L dat ze niet heeeel erg vlot achterwaarts stapt?
Het is wel tactmatig maar nog een beetje kortere passen. (ook weer niet vreselijk kort, maar het zit tussen kort en goed in)
(zondag kom ik er wel achter denk ik, maar denk vraag het hier even)

HorseRunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:32

Goedemorgen, ook ik lees hier al een tijdje mee en heb veel aan de tips van jullie. Ik stel me eventjes voor.

Ben Jacqueline en ik ben sinds afgelopen voorjaar weer begonnen met rijden. Heb vroeger op een manege gereden maar door wat nare ervaringen heel veel angst gekregen. Ben er een jaar of 6 tussenuit geweest. Maar het bleef trekken en ik miste het rijden erg.
Gelukkig heb ik een lieve vriendin die een lief paard heeft waar ik op mag rijden. Ik vind het nog steeds spannend maar het gaat al steeds beter. Het ziet er allemaal redelijk ontspannen uit, maar ik voel nog genoeg spanningen. Elke keer na het rijden een zere rug en schouders en armen dus nog genoeg om aan te werken. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:52

hallo fransje en horserunner, welkom.
ik reageer wat minder komende tijd, we zitten hier in een computercrisis, laptop gecrashed en terug naar de fabriek en de vaste herkent sinds gisteren de router niet _-:( zeer selectief want zo heb je verbinding en zo weer niet... :x ) en vanaf mn mobiel..ach laat ik nu black-berry hebben -:(-
volgens mij is het in de l nog niet zo zwaar geteld hoor het achterwaarts. het gaat om de inzet dat je niet moet sjorren en dat je paard niet blokkeerd.
ik maak ervandaag een werk in je huishouden dag van, paardjes vrije dag..pestweer!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:10

Nee ze komt niet tegen de hand en ik doe ook niets met mijn handen behalve licht sluiten.

Leg mijn kuiten een tik naar achter, geef een beentje welk been ik als 1e achterwaarts hebben wil
(gezien ze nog niet vierkant staat altijd) en zeg zachtjes terug de 1e keer. Verder reageert ze heel
fijn op mijn benen en blijft mooi diagonaal dus zal wel meevallen dan denk ik idd. :)

Ze stapt fijn door, dat wel.

HorseRunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:24

Dank je knollentuin! Succes met je huishouddag. Ik zou vandaag gaan rijden maar stel het maar even uit denk ik. Paardje is niet gesteld op regen. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:25

Ik zou oppassen met één been eerst aandrukken voor achterwaarts ivm scheefgaan. Vooral ivm wijken voor eenzijdige kuitdruk ;)

Schiet op knollentuin!

Vandaag wordt Beeb gereden door instructeur als het goed is, heb het zelf zó druk en weinig doen wordt hij lastig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:48

:wave:

Knappe Zya, met 'r achterwaartsn goed hoor :D

:wave: Horserunner!

Mijn pees is nog niet heel :n
Ik mag wel weer longeren, dus gister Vegs maar aan de pessoa geknoopt, ging best goed :j

Mag nog niet rijden, nog zeker 3 weken niet ;(

Volgens mij moet is straks het weer helemaal opnieuw leren, dat wordt toch niks zo?
Eind van de week komt wel mijn Kieffer :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:08

MyWishMax schreef:
Ik zou oppassen met één been eerst aandrukken voor achterwaarts ivm scheefgaan. Vooral ivm wijken voor eenzijdige kuitdruk ;)

Ja ik weet het, maar ik hou hem niet constant aan, het is alleen kuitdrukje en los.
Ze is eigenlijk nog niet scheefgegaan, ja 1x.. toen ik haar niet aangaf welk been ze eerst moest :=
dan twijfelt ze ook nog heel erg wat ik wil.. vooruit of achteruit.. en met welk been eerst.. haha :)

Maar ben het wel met je eens dat dit absoluut niet DE manier is normaal gesproken hoor _O-

Heb nog nooit meegemaakt dat een paard het op deze manier makkelijker vind/snapt :') Maargoed als
ze het wat makkelijker "linkt" straks laat ik mijn hulpen ook zakken natuurlijk. Wil het liefst zo min mogelijk doen.

Ja wel cool vind ik het Yamcha, dat ze het allemaal zo "appeltje eitje" doet, als ik het maar simpel hou.
Vervelend zeg van je pees :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:26

Dokter was op zich wel tevreden hoor, over de vooruitgang, mag iig paard wel weer longeren, dus nu met de pessoa, en dan de lijn zo dat ze zich niet sterk kan maken, dat kan ik echt nog niet hebben :)

Nu, ik vind het best heel knap, is toch moeilijk voor ze, achterwaarts, het vraagt toch wel kracht, en het is wel denken voor ze natuurlijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:33

Ja ik vraag het haar ook alleen op de diagonaal of op de korte zijde bij "A" op 20x40 lengte
(dus nooit aan de bakrand) zodat ze niet kan leunen aan de bakrand of er juist vanaf kan/wil lopen.

Dat ze het moeilijk vind merk je wel, maar ze doet zo haar best. Probeer het als het goed gaat ook
niet te vaak te doen, dat heeft voor haar toch geen meerwaarde :n

Heb een paar weken zonder spoortjes gereden, lijkt wel of ze nu veel beter begrijpt dat het voelen
van het spoortje zijwaarts gaan betekend := Na de wedstrijd zondag trek ik ze er weer af.

Gaat best fijn zo (al moet ze nog genoeg leren ofcourse)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:34

Leuk dat ze die link zo snel legt, slim paard hoor!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:36

ja beter idd.. maar had ze er vooral afgehaald omdat ze teveel tegen mn linkerbeen aan wil wandelen.
Dus moest haar telkens "sporen" om haar "er vanaf" te duwen. En dat is gewoon niet waar ik mn sporen
voor om heb :n

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:09

Pff.. ik ben ondertussen op pagina 40 van dit topic en ik lees nog fanatiek door :D
Heb vandaag m'n rijden ook compleet omgegooid en ik werd even flink met m'n neus op de feiten gedrukt.
Maar ok. Ik zal me later even fatsoenlijk voorstellen, nu eerst maar eens verder lezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:30

Succes met lezen! :D

Heb Vegs vandaag aan de pessoa gehad, en ze snapt hem nu. Durfde er ook echt in te zakken, ging haar rug goed gebruiken, echt heel fijn. Met dank aan Japeloup haar tips.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:33

Ik heb vandaag weer voor het eerst thuis gereden na een 3-daagse stage AdB. Wel spannend en heel anders dan eerst. Paardlief ging goed ze was binnen tien minuten helemaal met de neus op de grond, ontspannen dus. Ik heb mijn startkaart voorlopig opgezegd. Alle druk die ik mezelf opgelegd had is eraf. Ga nu eerst maar eens een hoop leren. Ik heb de afgelopen dagen een grote spiegel voor mijn neus gehad en dat was niet altij makkelijk.
@ eefske; welkom. Wat ben je gaan doen? Ben heel benieuwd

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:11

'avond :)

Heb je nog reacties gehad op je advertentie Ankem? Ik had het zo met je te doen, toen ik je berichtje las. Ga je nog naar het paard kijken in de herfstvakantie?

Rhys, hoe gaat het nu met je paard? Nog een pijnlijke plek op zijn rug? Balen hè, maar goed, dan weet je de volgende keer dat je toch gewoon naar je eigen gevoel moet luisteren

PinkyPie, super om te lezen dat het lessen zo goed is gegaan +:)+

Amanda, heerlijk van die pennymomenten met je paardje.
Leuk om te lezen dat je vooruit gaat, ondanks je "racemonster". Het is al een hele grote pre dat je zelf de rust kan bewaren. Dan kan je nl ook nuchter blijven denken, en vervolgens bewust handelen.

Apple, bijna van je sokken gereden in het donker? Inderdaad dan maar als kerstboom naar buiten. Safety First. Jammer dat de andere weggebruikers zo weinig rekening met je hebben gehouden.

Annemiek, sterkte met de onderzoeken en de nasleep ervan.

Hallo Franje 70. Welkom hier :) Leuk, jij ook een tinker. Wat je schrijft van gespannen kaak is helemaal waar. Mijn paard gaat gewoon niet terug van draf naar stap als ik mijn kaak gespannen houdt.
Zingen te paard daar zal ik me maar niet aan wagen _O- Veel geluk en succes met je nieuwe paardje!

svdijk, altijd leuk om te lezen hoe je aan het oefenen bent met je paard.

Horserunner, ook welkom :) Zag ik pasgeleden niet een topic van jou? Volgens mij heb ik er nog in gereageerd. Leuk dat je dit topic gevonden hebt. Ik denk dat je er veel aan zult hebben.

Jeetje Yamcha, errug vervelend van het paard afgestapt. Hopelijk geneest het snel. Sterkte!

Eefske, welkom in dit topic :) Pfoe, alles bijlezen is echt veel. Leuk als je jezelf voor wilt stellen.

PinkyPie, ook ik ga mijn startkaart afzeggen. Gewoon lekker thuis genieten, geen druk van wedstrijden, en eerst de "nieuwe technieken" onder de knie krijgen. Een spiegel is soms inderdaad niet makkelijk, maar ik hoop dat je net zo enthousiast gaat worden als ik.

Ik heb vandaag mijn nieuwe zadel opgehaald. Wat heerlijk, het zit zo lekker, en Janus loopt zoveel beter _/-\o_ Janus was erg braaf vanavond. Ik heb echt alles op zit kunnen doen. Iedere keer van die vreugdemomentjes te paard. Woehoe, wat liggen mijn benen stil *\o/* , voorwaarts gaan op mijn zit :# , terugkomen op mijn zit :):) , afwenden op mijn zit 8-) , halthouden zonder drammen :)) En dan zo genieten, dat ik op een gegeven moment niet echt aan het opletten ben, en ik galop op de rechtervolte vergeet mijn heupen en schouders mee te nemen, waardoor paard linksaf ging, en we in de contragalop linksom gingen :') _O- Oké... earth to Gooya... Maar wel ontzettend tevreden afgestapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:15

Lag niet aan paard :n Vegs is een schatje :+:

Mijn schattige Raphi vond het nodig mij te lanceren, vandaar :+

Lekker is dat, hè Gooya? Gaaf voor je :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:20

Ik las dat je pees in je arm beschadigd was. Lastige blessure. Foei Raphi >;)

Zeker gaaf, dank je :j