Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:41

Ik heb alleen geen idee hoe hoog ik sprong. De balk lag in het derde gaatje van de staander, dus ik schat zo een 50cm, kan dit?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:06

Marleeentje, oh oke ik snap het.wel super dat je deze week weer bent begonnen. Succes er mee en ik hoop dat je binnenkprt ook op onbekend terrein kan (lijkt mij dan toch wel het leukst).

Debra, jaaaaaaa goed zo!zie je,je komt er wel *\o/* ben echt blij voor je.

Hier ging het rijden ook goed. Vaardigheidsproef geoefend en dat ging ook goed (voor de sprong hadden we even geen tijd,die komt de volgende keer). Het enige waar we even tegen aan liepen was dat ze totaal geen respect voor mijn been had in het begin van de les. Even flink op geoefend en toen ging het wel. Met aangalopperen toch even een zweepje erbij gehaald voor net dat kleine beetje dat ik mis met aangaloperen. Ze gaf na het (zachte) tikje drie bokken achter elkaar...maaaar ik heb ze uitgezeten.hihi weet iemand tips ervoor zodat ze niet gaat bokken met licht zweep gebruik?want ik raakte haar amper en toen ging ze al bokken. Maar uit eindelijk hielp het wel want we hebben lekker veel gegaloppeerd.
Ben er met een goed gevoel vanaf gestapt en daar gaat het om!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:33

Helaas, ik ben er vandaag niet opgestapt. Ik voelde me er totaal niet fijn bij.. Ik heb haar zeker een uur gelongeerd ! en dat ging gelukkig super. Ze was super moe dus morgen hoop ik op een rustig paard onder het zadel :j

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:47

M_hartje_M: Je moet het niet forceren, voelt het niet goed, niet doen, want je paardje voelt die spanning.

Lies1994: Misschien moet je haar leren dat de zweep niet slecht is. Grondwerk dus, zweepje over haar laten glijden zodat ze ziet van hmmm zo erg niet, allé dat is wat ik zou proberen, ik ben hier hatuurlijk helemaal geen expert in. Mijn paardje heeft geen schrik van de zweep, maar reageert wel als ik ze gebruik

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:19

Nee maar dat is juist het rare debra,ze is totaal niet bang voor de zweep als er ermee naast haar staat te zwiepen of hem op haar rug legt enzo. Ze heeft er denk ik dan gewoon geen respect voor. Anders zou ik het echt niet weten. :=
M_hartje_M, inderdaad,zoals debra zegt.niet doen als jij je er niet goed bij voelt. Dat gaat alleen maar tegenwerken als je er met een onprettig gevoel op gaat.heb ik zelf van de week ook mee gemaakt (pagina terug staat het stukje hierover).

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:34

debravanesch schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste sprongetjes gemaakt met mijn eigen paardje. Op zich was er niet echt angst, wel een lichte spanning en dit was bij de sprong te merken aan mijn teugels, maar naarmate ik meer sprong kreeg ik ook dit wat beter onder controle. Er is nog veeeeeel werk al, maar woehoe ik heb gesprongen!!!! *\o/*
He, he wat fijn dat je ervan kan genieten want springen is erg leuk om te doen en voor paard als ruiter een leuke afwisseling.
Met goede instructie op het juiste moment komt er vanzelf het goede gevoel bij , zeker als het je eigen paard betreft.
Smaakt naar meer dus voor jou ?, en vindt je paard het ook leuk ?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:21

Mijn paard vind het super leuk, zo leuk zelfs dat ze soms van te ver en veel te hoog springt, maar zij voelt ook jou, dus als je uit balans ofzo bent zal ze niet onder je uit springen, in tegendeel, ze vangt je op (heb dit eens gemerkt, niet nu, maar ervoor bij cavaletti). Met de vorige eigenares deed ze het veel vaker

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:08

Dat moet vast een goed gevoel geven Debra! Leuk dat jullie beiden plezier hebben/krijgen in het springen.

Lies, over de zweep... ik denk inderdaad ook dat het met respect te maken heeft. Op zo'n moment accepteert je paard je hulpen niet. Eerst reageert hij al niet als je been geeft, vervolgens bokt hij naar de zweep. Mijn instructeur heeft me altijd geleerd dat ik dan nog een tik moet geven. Dus als ie bokt als je een tik geeft met de zweep, geef je er nog een tik achteraan. Net zolang totdat je paard wel de gewenste reactie geeft, namelijk voorwaarts. Dit gaat natuurlijk niet lukken als je uit balans bent, want de kans is groot dat je er nog een bok achteraan krijgt. Een paard van iemand uit mijn les bokte ook regelmatig naar de zweep. Dan ging het echt zo van tik-bok-tik-bok-tik-bok-tik en dan ging ie. Maar uiteindelijk reageert hij nu wel altijd goed op de zweep. En nog een tip, zorg wel dat het altijd duidelijk is voor je paard wat je vraagt van hem. Dus eerst been geven, reageert hij niet dan snel het zweepje er achter aan. Als je dat een halve minuut later doet, dan weet hij niet meer waar het over gaat. En verder veel overgangen rijden en schakelen. Daar worden ze vaak ook beter van aan je been. Zet hem maar lekker aan het werk!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:34

Dankjewel voor de tips!
Ik ben inderdaad zo duidelijk mogelijk.eerst been geven,geen reactie is nog een keer been geven,daarna nog geen reactie = gelijk tikje geven.

Zal je tips zeker meenemen in de lessen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:34

Ik zou dit ook moeten meenemen, maar ik gebruik de zweep niet graag, en dus ook niet wanneer het nodig is,

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:49

Ja ikzelf vind dat je zweep best kan gebruiken (net als bij spoortjes) als je er goed mee om kan gaan en ze alleen gebruikt wanneer het nodig is. En je hoeft er heust niet mee te tikken.heb een tijdje een pony gereden die reageerde al als je met je zweep bewoog.
Roch had dat kleine tikje toch echt even nodig,ze reageerde tot twee keer toe niet op mijn beenhulp en dan mag je imo gelijk na het tweede keer beengeven (zonder reactie) gelijk een klein tikje geven.

Maar,gewoon uit interesse,wat is de reden waarom je liever geen zweep gebruikt?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:11

ik heb geen idee eigenlijk. Ik denk dat ik eerder schrik heb dat ik ze inderdaad verkeerd gebruik :? Hoe dom is dat. Ik heb ze wel altijd vast en tijdens de les zegt de instructrice wel van als ze niet meteen reageert geef ze maar een tik. Maar wat als het aan mij ligt da ze niet reageert en dan geef ik haar een tik van de zweep voor niets.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:41

Ik heb niets tegen op het gebruik van een zweep, mits normaal gebruikt. Dus niet meteen een keiharde pets of blijven tikken, maar een tikje op zn kont om hem even te helpen herinneren dat je iets van hem hebt gevraagd, kan echt geen kwaad.
Debra, niet te onzeker zijn over je eigen rijkunsten hoor! Als je paard 7 van de 10 keer wel reageert als je been geeft. En de andere 3 keer dat je been geeft niet reageert, dan ligt dat waarschijnlijk niet aan jou hoor (tenzij je hem op dat moment in zijn mond tegen zit te houden, maar dan zou je instructrice dat ook wel zien). Je kunt beter 1x wat strenger zijn, dan het nog 4x lief te vragen, daar heb je veel meer profijt van. Ik vond en vind dat ook soms nog steeds moeilijk hoor. Ik heb ook de neiging om te lief te zijn voor mijn paard. Maar ik merk nu wel dat als ik even laat weten dat ik van hem verwacht dat hij aan het werk moet, dat ik veeel lekkerder rij dan dat ik maar door blijf modderen en been blijf geven zonder reactie.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:14

Ik snap wat je bedoeld debra. maar ik heb het ook,altijd mn zweep bij me tijdens de les maar bij tikken hoeft eigenlijk maar zelden. Tenzij ik geen reactie krijg door luiheid.
Maar marleeentje heeft weer 'n goede uitleg gegeven.dus meer hoef ik er niet meer van te maken.haha

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:59

Dank je Lies! Ja op papier (of op beeldscherm) kan ik altijd wel uitleggen hoe het zou moeten... nu in de praktijk nog... dat is vaak veel lastiger! haha!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:06

Hihihi daar ben je niet de enige in.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:56

Ooh wat ben ik trots. Na 7 jaar eindelijk DE galopknop gevonden zonder bokken en toestanden. We gingen als n gek door de bak,echt super!
Ook hebben we balkjes gedraafd.hier in was ze wel erg eigenwijs maar opzich ging het wel.
En als verassing mocht ik na de les nog op het pas ingereden paard van de eigenaresse rijden. Op de foto lijkt het wel mee te vallen maar hij is echt HUGE!
Afbeelding

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:42

+:)+ Lies!! Ik kan er eigenlijk niets anders over zeggen, goed gedaan!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:29

Dankjewel!is goed voor het zelfvertrouwen,zo'n goede les. Ben toch ook wel trots dat ik op dat grote paard mocht. Hij word nu doorgereden en is het dus wel een verandwoordelijkheid om iemand anders er op te zetten,en mij vertrouwen ze dus toe. Dat vind ik toch ook een punt waar je zelfverzekerder van word.hihi

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:31

Ik ga ook even een foto'tje met jullie delen. Afgelopen zondag heb ik oefencross gereden bij onze vereniging. Eerste rondje ging veel te hard en ongecontroleerd, maar tweede rondje ging echt super! Dus uiteindelijk erg tevreden!
Aanstaande donderdag komt mijn springinstructeur me op stal helpen met opstijgen. Ben benieuwd...

Afbeelding

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:59

Super super super! ik weet niet of de foto met het eerste of het tweede rondje is gemaakt?maar het ziet er in ieder geval ontspannen uit. En zo te zien hebben jullie hier ook ECHT plezier in.

Ik heb nieuws,na een jaar zoeken ga ik eindelijk 'proefrijden'....en dat is die van mijn laatste foto! Mn ouders zijn er ook helemaal verliefd op en hij stond zowieso al te koop. hij is nog wel erg geoen maar met alle hulp van de eigenaren (tevens instructie) komt dat denk ik wel goed. Zijn karakter spreekt mij ook erg aan. Het is een grote goedzak maar wel een beetje lompjes af en toe. En op stal erg ondeugend,maar daar hou ik wel van.haha

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:16

zalig dat je een paardje gevonden hebt dat jou aanspreekt. Dat is de eerste stap naar succes. Ik had dat ook met die van mij. Gisteren liet ze zelfs even een puberkantje zien. Ze liep heel mooi, alleen na het wijken dacht ze dat we elke keer wanneer we afwenden op de middelijn gingen wijken en dan nam ze echt het bit vast zodat ik ze helemaal niet kon rechtstellen. Maar daarna liep ze weer super.

Hun karaktertje is de echt uitdaging

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:39

Hihi,leuk he die puber streken? :P
Ja,ookal is het niet waar ik naar zocht (maar 3 jaar,heuiil groot,en nog maar net ohz). Maar dat verhaal heb ik wel vaker gehoord van ruiters die bijv. een luxe type paard zoeken en met een tinker thuis komen. En ondanks die dingen vind ik hem helemaal geweldig,zal wel veeel bloed zweet en tranen gaan kosten maar dat heb ik er zeker voor over. Een groot voordeel is dat hij gewoon bij zijn vriendjes blijft staan op dezelfde stal. Scheelt al wat stress.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:15

Mijn paardje is eigenlijk ook nog maar 2 jaar ingereden, heeft dus ook nog wel wat te leren. Lang verhaal, ze was hiervoor zadelmak maar heeeeel lang niet gereden en ze ging omhoog als ze het zadel zag. De vorige eigenaars zijn van 0 af aan begonnen. Maar als ik zo een puber (dat staat jou nog te wachten) kan berijden, zal het bij jouw 3 jarige zeker lukken

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:27

Oke,dus eigenlijk heb je haar zelf opnieuw ingereden?
even een hele domme vraag die ik eigenlijk moet weten: tussen welke leeftijden is een paard ongeveer puber? Want dat weet ik niet eens :+

Als het wat gaat worden met dit paard,vraag ik jou,als ervaren, vast wel meer om hulp.hihi