ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:14

In de zomer rustig aan beginnen met Eclipse. Word nog een hele klus denk ik, pfoee!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:27

moonprayer schreef:
(wat is PQ) ?

heeft iets te maken met de één april grap :+

lindy dat paard waar ik dat bij heb meegemaakt ging met het longeren gewoon tegen het bit in denk ik. soort angst in mijn ogen.
Bij Britt merk ik ook dat het angst is, maar dat leg ik nog verder terug in het verleden (mishandeld) dus dan schiet de paniek er in. Dat wil ik voorkomen, dus dan maar zonder bijzets hoor.

snackie je link doet het niet bij mij
moonprayer jippie
Shiivagold: rechtrichten als eerste.. in de bak beide kanten goed trainen, zeker niet op de makkelijke hand blijven rijden.
maar lange stukken recht aan recht uit is ook goed, dus naar buiten?
change waarom wordt het een hele klus denk je :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:12

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:39

Dames ik ben zó blij en trots!! Charlie & ik zijn gisteren voor het eerst op buitenrit geweest, lekker naar het bos. Hij was zo dapper dat hij liever voorop liep! Een paar dribbelpasjes gehad als het spannend werd en geschrokken van een haas. Wel fijn om te weten dat als hij dus schrikt hij een 'sprongetje' naar de zijkant maakt..

Jippiee!! :-D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:40

Jeej, klinkt goed!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:46

Snackie: je moet me niet zo laten schrikken, dacht ff dat je Jaron te koop had gezet! Helaas, weet niemand.

Moonprayer: goed joh!!

Cashlee: wat super!

Gister voor de 2e x op Daantje gezeten :) Alsof ze niet beter weet. Ben zo trots op haar! Vooral omdat ze vrijdag meer op 2 benen heeft gestaan ipv 4. :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:32

nooooo :oo die heb ik net 3 maand!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:53

Daarom schrok ik ook zo!
Het is wel een knappe tink!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:44

Vanmorgen ben ik voor het eerst op Yu gaan zitten, nu ik weet dat ze dat geen probleem vindt ga ik de komende weken verder met langelijnen en als ze dan volgende maand 3 is gaan we pas echt beginnen met 'rijden', dus de eerste keer iemand ernaast die haar begeleidt, tot het kwartje is gevallen en ze zelfstandig weg kan stappen op mijn hulpen.. verder kent ze (als het goed is) het sturen en de stemcommando's al door het langelijnen vanuit de drijvende/menpositie :)

Afbeelding
Wat een stoere meid he?? *\o/*

'Was dat alles??' tja waar kunnen die mensen zich soms druk om maken he.. :')
Afbeelding

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:54

Leuk Klimop :) fijn dat ze zo braaf was !

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:56

Super Klimp! Ze lijkt inderdaad niet onder de indruk.
Yu is wel een onwijs knap paard!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:41

Ik heb dan ook gewacht tot het moment dat ik 99,9% zeker was (dat laatste beetje is voor als er spontaan een F16 heel laag over komt vliegen oid :Y) je kunt nou eenmaal nooit 100% zeggen..) dat ze niets zou doen, op die manier straal je zelf geen spanning/onzekerheid uit en breng je dit dus ook niet over op het paard... ze heeft nooit een reden gehad om onder de indruk te zijn want ik heb van tevoren al veel 'engere' dingen met haar gedaan (extreme schriktraining :)) ) en tientallen keren gehangen natuurlijk expres op een hele lompe manier, zodat ze daar maar meteen aan leert wennen dus dit stelde eigenlijk niks voor :=
En thanks, ik ben nog elke dag even verliefd op d'r :D :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:48

wat leuk!! brave Yu!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:05

cashlee super!! :D
mistralleke, op 2 benen?? := (dat kan ik opvatten als draven of als steigeren hihi)
klimop geweldig! leuke foto's :j

mijn paarden zijn net verhuist naar de zomerwei. en Britt moet toch altijd even wennen als er veranderingen hebben plaatsgevonden. Dat merkte ik thuis al toen ze van alleen (ivm met bijvoeren die tijd) weer bij de rest mocht: gelijk van slag. Ze is dan weer heel onzeker en weet dan ook even niet wat ze met mij aan moet (onzeker hoofd, weglopen en draaien met de bips!) dus een 'terugval' zoals ik die dan maar noem.
Dinsdag denk ik dat ik mn zadel pas weer laat zien. dan eerst eens in de wei rijden, en dan een keer naar buiten (heb nu tijdelijk geen bak).

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:59

super berichten hier vandaan! gaat allemaal lekker.

Ik weet nu zeker dat het echt heel goed is dat ik pas in MEI terecht kan voor zadelmak maken.
omdat ze nog steeds weleens heel nerveus kan doen, maar zoals ze de eerste keer helemaal van de kaart was door het bitje, en nu na 5 minuutjes het bit in had, en geen stress had, zegt wel wat :P
met heel veel geduld, kan alles toch lekker vertrouwd en bijna stressloos, bijna zeg ik omdat ik mij niet kan voorstellen dat ze straks bij het opstappen écht als een ei blijft staan haha.

@Fahyafemke, britt mag blij zijn met zo'n vetrouwd baasje als jij! zo kan ze rustig al haar vertrouwen terug winnen! en we weten zeker dat haar toekomstige baasje ook goed zal zijn, aangezien die door jou keuring heen moet komen haha.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:19

haha precies :D
en het is al bijna mei!! :):)

nou vandaag dus opgezadelt, in de wei. jaspertje stond raar te kijken, maar bleef op afstand tijdens het longeren. Heb dr een aantal rondjes 'rondgeslingerd' links en rechts en toen merkte ik al dat ze heel rustig was. dus ik dacht hop, er op. En door de wei gestapt, en wat gedraaft. en ze was heel braaf :D knap paaardd :j
Wordt alleen lastig om dr nu verkeersmak te maken, denk niet dat veulen t pikt als mama weer weg gaat (die staan sinds dit weekend weer samen).

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:05

Nou, ook ik ben begonnen met het zadelmak maken van inmiddels een ware kudde paarden... Paar weken geleden alweer postte ik m’n eerste berichtje in dit topic met de aankondiging. Nog even een samenvatting daarvan:
Ik woon al een paar jaar in de spaanse pyreneeen, hier zijn op zich niet zo heel veel paarden (iedereen denkt altijd dat heel Spanje vol staat met ‘Spaanse Schonen’) en nog veel minder ‘paardenmensen’. Het dorpje waar de paardjes verzameld zijn (ze zijn van verschillende eigenaren die daar wonen en tussen de 3 en 5 jaar oud) is ruim een half uur rijden bij mij vandaan. Inmiddels bestaat het groepje slachtoffers uit 6 paarden, waarvan de meesten nog nooit een halster om hadden gehad en eentje echt nog helemaal wild is.

De eerste keer met ze werken, vorige week maandag, bestond dus voornamelijk uit vangen, aaien, poetsen, stukjes appel aan de hand aan laten nemen. Toen wandelen aan de hand en uiteindelijk 2 ook zelfs even longeren. Half uurtje per paard per keer, en de paarden geven aan hoe snel het gaat. Alleen als zij aangeven dat het kan ga ik een stapje verder. Alles gaat over vertrouwen krijgen, desensibiliseren, wijken voor druk, etc. Respect en vertrouwen in en voor mij dus...

Dit zijn de paardjes:
Zena – bruine hoogdrachtige merrie. Klein, rustig, beetje wantrouwig nog maar niet bang. Nu 3 keer mee gewerkt en heeft longeersingel en vandaag ook even een zadeltje op gehad aan de longe
Negra – zwarte merrie, iets banger en wantrouwiger, wel lief en rustig, 2 keer gelongeerd met longeersingel inmiddels
Estrella – donkerbruine merrie, rustig, braaf met pit aan de longe, longeersingel 2 keer omgehad waarbij ze af en toe nog een bok geeft
Torda – valkkleurige erg sensibele maar mooie en lieve merrie met veel looplust, 2 keer longeersingel omgehad, nog best ril. Erg leergierig en veel balans aan de longe. Wil alleen nog niet stappen aan de longe...
Enqi – Lieve, kleine, jonge en bange merrie. 3 jaar en gaat volgend jaar pas echt zadelmak gemaakt worden (is jammer genoeg ook drachtig geraakt vorige zomer door onwetendheid van de eigenaar). Mag nu vertrouwen krijgen, longeersingel 1 keer omgehad, heel braaf maar sensibel dier
Blanca – een verhaal apart. 5 jaar oude Cruzado, nooit bij andere paarden gestaan en nooit in handen geweest. Prachtige merrie, 1 bonk spieren met goede gangen. Geen respect, vertrouwen en manieren... 2e keer longeren ging vandaag 100% beter (lees, mijn armen zijn niet meer uit m’n lijf getrokken en ze denderde niet meer m’n longeercircel uit dwars door de draad heen zoals de eerste keer) intelligent, maar sterk en lomp. Ik verwacht niet dat deze makkelijk zadelmak gemaakt kan gaan worden...
Dat haar vertrouwen in mij zo snel al groeit is hoopgevend, maar ik kan me echt niet voorstellen dat ze ‘getemd’ zal raken en berijdbaar wordt. We zullen zien. Het is ook nog eens de grootste van het stel, maar dat zegt meer over de rest: die echt formaat ‘bergpony’ zijn.

Nou, dat is dus de stand van zaken na 3 keer een half uurtje per paard met ze gewerkt te hebben (2 keer per week doe ik ze). Als ik kom loopt het dorp uit. Serieus tientallen toeschouwers, haha. Ik negeer het maar over het algemeen en doe gewoon rustig mijn ding. De eigenaren zijn tevreden en helpen waar nodig met het vangen van het volgende paard, af en toe ernstige rodeo met de wildste, maar de progressie is geweldig, dus voor de toeschouwers wordt het steeds oninteressanter, en zo hoort het, haha.

Het longeren pikten ze allemaal geweldig op, en ik heb nu opdracht gegeven aan de eigenaren dat de dieren meer gepoetst en geaaid moeten worden iedere dag. Nu moet je dus van die stoere spaanse jonge boeren voor je zien, die iedere dag verplicht met de paardjes moeten kroelen, haha. Ze moeten gewoon meer in handen zijn om het vertrouwen in mensen te laten groeien, ik kom immers maar 2 keer per week om met ze te werken.
Alles gaat nu nog alleen met halster, de eigenaren willen gewoon met hackamore rijden (hier heel gangbaar) dus hoeven ze niet te wennen aan bitjes. Paarden zullen alleen gebruikt worden om buitenritten mee in de bergen te maken, maar juist daar is stuur en rem natuurlijk essentieel.

Fysiek en mentaal vind ik het zelf nog best vermoeiend en intensief om met 6 paarden achter elkaar te werken, maar dat is ook gewoon weer even wennen voor me. Maar met die jonge onervaren dieren moet je je aandacht gewoon continue 100% erbij hebben, zoals jullie in dit topic wel zullen weten en zelf ervaren hebben.
Ik zal eens kijken of ik straks nog wat foto-tjes erbij kan zetten,man en kind waren vandaag mee (paasvakantie) en hij heeft een paar foto’s gemaakt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:38

klinkt heel gaaf om te doen Marja. Top werk toch!! +:)+
ben heel benieuwd naar foto's!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:03

klinkt super marja, maar inderdaad 6 paarden per keer is wel erg intensief.
je mag je aandacht inderdaad niet laten verslappen, dan gaat het vaak mis :P

ik ben benieuwd naar je foto's ik denk dat menig bokker dan jaloers zal zijn op je :)

Blanca klinkt wel als een leuk "project" := ik hoop wel dat het gaat lukken met haar!

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:43

Leuk project Marja ! succes ermee erg leuk :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:44

Mijn paard heeft vandaag nog mazzel dat hij leeft.
Na gister (en maandag had hij zich ook een keer losgetrokken bij bijrijdster)
Flikte hij mij dit vandaag ook 3x, de 3e keer was ik het zooooo spuug zat, en ik heb echt zo'n engelengeduld.
Dat ik hem zo ongenadig op zijn sodemieter heb gegeven, dat hij na een half uur pessoa helemaal nat was.
Stomme k*t bok, dit moet hij heel gauw gaan afleren.
Lostrekken is not done..
Dus longeren, dan maar met pessoa,. heel erg jammer voor hem.

(gister had hij zich losgetrokken,en op het laatst even zijn hoefafdruk op bijrijder haar been gezet)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:05

oeioeioei wat een donder. Maar ik ben het met je eens, de kop in drukken hoor...want als hij ook zijn hoeven er bij gaat gebruiken!! losrukken is nog tot daar aan toe, maar zodra ze gevaarlijke capriolen gaan uithalen ga ik gevaarlijk terug doen zeg maar ;)

Ik ben gisteren met Britt voor het eerst vanuit de nieuwe wei het fietspad op gegaan. 2 fietsers langsgekomen, wat auto's. ze deed het goed! Ik ben na het rijden in de wei, er naast gegaan. nog niet er op :) das voor de volgende keer :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:42

Wat fijn dat ze het zo goed deed!!

Nog tips, tegen het lostrekken? hij gooit namelijk zijn gewicht er ten volle in,

Als in : hoofd naar binnen, op de rem, hoofd naar buiten en gewoon zijn schouder erin, en al zet ik mijn volle gewicht erin, hij dramt gewoon door.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:50

Snackie, doet ie het alleen aan het halster of gaat ie er ook vandoor onder het zadel?
Aan het halster zou het kunnen helpen een trainingshalster aan te doen (Emiel Voest bv of Monty Roberts) of een kaptoom. Verder is het denk ik heel belangrijk dat je zonder emotie reageert. Ik denk ook niet dat het gaat helpen om uit frustratie lang te longeren, die link legt hij niet. Als je corrigeert zorg er dan voor dat je dat zonder emotie doet, dus gewoon kordaat reageren en ervoor zorgen dat je houding dusdanig blijft dat je boven hem blijft staan, zonder te schreeuwen, dat helpt namelijk niet. Hoe gefrustreerder je je voelt hoe meer hij zich boven je zal voelen. En zorg ervoor dat je correctie ook duidelijk terug te voeren is op wat hij doet, dus niet teveel tijd ertussen.
Succes :-0.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:52

Mel,
Als hij er vandoor gaat, worden we meegesleept. Het is niet dat we tijd hebben om hard te brullen, Tis alleen in de hoop dat we hem kunnen remmen, maar hij is zo sterk, niet te houden.

Daarbij, ik heb hem beide kanten een keer gepakt, en zolang hij vecht moet hij door. tot hij zich overgeeft.
Anders win je nooit bij wijze van.

Zijn moeilijk en frustratie kant, toen hij eindelijk gekalmeerd was.. na 10min ofzo.
Je ziet hem nog wel verzetten. maar er waren ook stofzuig stukjes bij uiteindelijk.

En ik brul etc niet tegen hem, krijg je alleen maar een panisch paard van