[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:06

francescalex schreef:
Hi Marcel,

Gezien mijn beperkte kennis een vraagje over voorwaarts/neerwaarts.

Loopt een paard wat voorwaarts/neerwaarts loopt ten alle tijden extreem op de voorhand?

gr.

FraLex

Nee hoor...vooral niet als je ze helemaal op eigen benen laat lopen.
Deze hieronder komt al aardig in de buurt van wat ik graag zie.
Afbeelding

Eigenlijk is het beste zoals dit paard, maar dan uiteraard
terwijl je er op zit en geen contact met de mond hebben.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-03-10 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:07

ik heb verleden week één grote nog tamelijk slappe vijfjarige weggebracht ..merrie heeft veel bloed en heeft de neiging om (vooral in draf ) dan te hoogin opgekruld te lopen ..gisteren kreeg ik een telefoontje dat de merrie al helemaal met het neusje over de vloer loopt Marcel ..ik moest gelijk denken aan wat we hier besproken hebben ;) ..als je wil weten waar ze staat moet je maar effe gillen :P

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:14

besita schreef:
ik heb verleden week één grote nog tamelijk slappe vijfjarige weggebracht ..merrie heeft veel bloed en heeft de neiging om (vooral in draf ) dan te hoogin opgekruld te lopen ..gisteren kreeg ik een telefoontje dat de merrie al helemaal met het neusje over de vloer loopt Marcel ..ik moest gelijk denken aan wat we hier besproken hebben ;) ..als je wil weten waar ze staat moet je maar effe gillen :P

Goed is dat he! Mensen zouden het eens moeten proberen, dan pas weten ze wat het is om een paard onder je zadel te hebben dat helemaal op eigen benen loopt. Dat is zo'n groot verschil met een paard dat (bijna) altijd de ondersteuning van de hand krijgt.
Maar het is blijkbaar heel moeilijk om mensen die dit niet kennen, zo ver te krijgen dat ze het gaan proberen. Ik weet wel dat ik nooit meer anders wil. Het is echt een van de allereerste dingen die ik ze leer, want de ontspanning die het voortbrengt is geweldig.

Zoiets maar dan minder contact met de mond, en neus nog iets lager.
Stofzuiger, zoals jij zegt, dat is precies wat ik bedoel.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-03-10 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

francescalex

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:17

Beste Marcel,

Duidelijk uitgelegd.

bedankt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:22

yep , je moet echt durven geven !!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:30

Mag ik vragen hoe jullie ze ooit weer op de achterhand krijgen? Ik vind het voorwaarts neerwaarts super, maar is dat alles wat jullie doen? Maken jullie ook kleine voltes met de neus op de grond?
Zal toch echt eens moeten komen kijken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:30

besita schreef:
yep , je moet echt durven geven !!

Om vervolgens zo veel terug te krijgen!

Misschien ga ik deze spreuk aan de muur hangen! :D _O-

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:31

clarence schreef:
Mag ik vragen hoe jullie ze ooit weer op de achterhand krijgen? Ik vind het voorwaarts neerwaarts super, maar is dat alles wat jullie doen? Maken jullie ook kleine voltes met de neus op de grond?
Zal toch echt eens moeten komen kijken.

Ja, alles, maar zodra gaan we galloperen dan is het feestje voorbij. Dan wordt er ook gewerkt en alle oefeningen gedaan die nodig zijn om als een harmonica in en uit te schuiven. Galloperen doe ik zelden zo. Wel af en toe, gewoon voor de ontspanning, maar over het algemeen is galopwerk ook werk.
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-03-10 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:31

Marcel, wat doe jij dan als het paard tijdens het 'stofzuigertje lopen' steeds weer onder je vandaan loopt (en de zithulp niet meer doorkomt)?
Toch een ophouding het de handen? Bij mij komt de hals/hoofd dan weer zo enorm omhoog. Voelt soms net alsof ik met een jojo bezig ben :o

edit:
en wanneer jij het paard 'opgepakt' hebt, ga je dan tussendoor ook weer een paar rondjes terug naar de stofzuiger-modus? Bijv. als het paard weer wat te gespannen worden en zich wat voor de hulpen afsluit? :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:34

Lappie_Lap schreef:
Marcel, wat doe jij dan als het paard tijdens het 'stofzuigertje lopen' steeds weer onder je vandaan loopt (en de zithulp niet meer doorkomt)?
Toch een ophouding het de handen? Bij mij komt de hals/hoofd dan weer zo enorm omhoog. Voelt soms net alsof ik met een jojo bezig ben :o

Zithulp? Dat gebruik ik helemaal niet. Ik doe juist mijn uiterste best om een paard helemaal op zn eigen te laten lopen, en dan ga ik zeker niet met mn zit storende dingen doen, want dan komt ie zo weer omhoog met het hoofd. Gewoon lichtrijden, nooit doorzitten.
Ik pak pas op als ik ga galloperen, en zodra ga ik stappen dan is het inderdaad gelijk nilfisken (stofzuigeren)

@Besita
Dat heb je leuk gedaan, vanaf nu wordt het stofzuigeren genoemd! Bedankt, hahaha
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-03-10 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:35

Ik vind dit topic echt geweldig en volg het ook al een tijdje.
Ik heb zelf een 4-jarige (in april 5) waar ik tot nu toe enkel dressuur mee getraind heb.
Hij is eigenlijk redelijk springgericht gefokt en dat wilde ik ook met hem doen.
We hebben nu een aantal keer gesprongen maar omdat ik ook al lang niet meer echt gesprongen had was dit een een beetje moeilijk.
Ik had wat moeite met mijn afstanden en tjah paard had nog nooit gesprongen dus kende ook niets.
In het begin was hij heel erg sloom en tilde maar met moeite zijn benen op.
Vandaag de oefeningen geprobeerd met de balkjes die hier beschreven stond en ook telkens balkje weghalen en sprongetje zetten.
Geen in uitjes maar wel 1 galoppas ertussen.
Dit ging echt super! afstanden kwamen echt goed uit en paard begon ook echt enthousiast te worden en er plezier in te hebben!
Dus ik ben heel erg blij :D

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:36

Met lichtrijden bijv. iets vertragen in je sta-zit ritme :)

Hoe rij jij het paard weer terug als het onder je vandaag loopt tijdens het lang-laag met de neus over de grond lopen?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:36

MarcelDufour schreef:
Ja, alles, maar zodra gaan we galloperen dan is het feestje voorbij. Dan wordt er ook gewerkt en alle oefeningen gedaan die nodig zijn om als een harmonica in en uit te schuiven. Galloperen doe ik zelden zo. Wel af en toe, gewoon voor de ontspanning, maar over het algemeen is galopwerk ook werk.

Oké. Duidelijk. Nu vraag ik me dan natuurlijk af hoe opgericht je galoppeert en wat voor oefeningen je precies doet om je paard te leren harmoniceren (m'n eigenste werkwoord :D ).

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:38

Yontheke schreef:
Ik vind dit topic echt geweldig en volg het ook al een tijdje.
Ik heb zelf een 4-jarige (in april 5) waar ik tot nu toe enkel dressuur mee getraind heb.
Hij is eigenlijk redelijk springgericht gefokt en dat wilde ik ook met hem doen.
We hebben nu een aantal keer gesprongen maar omdat ik ook al lang niet meer echt gesprongen had was dit een een beetje moeilijk.
Ik had wat moeite met mijn afstanden en tjah paard had nog nooit gesprongen dus kende ook niets.
In het begin was hij heel erg sloom en tilde maar met moeite zijn benen op.
Vandaag de oefeningen geprobeerd met de balkjes die hier beschreven stond en ook telkens balkje weghalen en sprongetje zetten.
Geen in uitjes maar wel 1 galoppas ertussen.
Dit ging echt super! afstanden kwamen echt goed uit en paard begon ook echt enthousiast te worden en er plezier in te hebben!
Dus ik ben heel erg blij :D

heel goed gedaan. Dat is een oefening waar jij en je paard, buiten het plezier, ook heel veel aan gaan hebben wat ritme betreft. En je paard kan op die manier een manier van springen aanleren, en dat is wat je wilt, niet de ene sprong zo, en de andere weer zo.
Doe dat maar eens een paar maanden, en je gaat een heel fijn paard overhouden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:40

clarence schreef:
MarcelDufour schreef:

Oké. Duidelijk. Nu vraag ik me dan natuurlijk af hoe opgericht je galoppeert en wat voor oefeningen je precies doet om je paard te leren harmoniceren (m'n eigenste werkwoord :D ).

Hetzelfde wat iedereen gemiddeld doet. Vooruit, terug, inbuigen, ongeveer op de loodlijn, af en toe iets er achter. Dat werk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:42

Lappie_Lap schreef:
Met lichtrijden bijv. iets vertragen in je sta-zit ritme :)

Hoe rij jij het paard weer terug als het onder je vandaag loopt tijdens het lang-laag met de neus over de grond lopen?

Dat doen ze over het algemeen niet, als ik al iets moet doen is het met been komen, maar te hard gaan ze nooit. Zelfs de jonge paarden hebben dit al heel snel in de gaten, en zijn zo lekker rustig ontspannen. Maar als ze al weglopen, houd ik ze gewoon in, en zodra ik weer het fijne tempo heb, gaat de teugel weer lang.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:47

Ok. Bedankt :)
Die van mij loopt dus constant onder me vandaan. Ja, de 1e 5 a 10 minuten draven niet .. dan heerlijk rust met de snufferd over de grond ... maar daarna :=
Ik doe tot nu toe ook een ophouding, maar aangezien dat blijkbaar maar voor een paar meter effect heeft .. wordt ik een beetje tureluurs van het aantal ophoudingen die wel niet moet doen :o
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 01-03-10 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:47

MarcelDufour schreef:
Hetzelfde wat iedereen gemiddeld doet. Vooruit, terug, inbuigen, ongeveer op de loodlijn, af en toe iets er achter. Dat werk.

Ja, maar je moet natuurlijk wel iets preciezer zijn. Ik ben niet zo slim. Hoe doe je dat dan. Vooruit rijden is wel redelijk makkelijk, maar zoals we hebben kunnen lezen in dit topic is vooral het terug een stuk moeilijker voor veel mensen. Dus, hoe rij je dan precies terug? Ik denk dat als mensen dit gewoon voor elkaar hebben, dan wordt het springen een stuk makkelijker. En heb je nooit moeite om je paard terug te krijgen nadat ie een half uur met z'n neus over de grond heeft gelopen? Dat kan namelijk ook gebeuren. Hoe zou je dat dan weer oplossen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:49

Lappie_Lap schreef:
Ok. Bedankt :)
Die van mij loopt dus constant onder me vandaan. Ja, de 1e 5 a 10 minuten draven niet .. dan heerlijk rust met de snufferd over de grond ... maar daarna :=
Ik doe tot nu toe ook een ophouding, maar aangezien dat blijkbaar maar voor een paar meter effect heeft .. wordt ik een beetje tureluurs van het aantal ophoudingen die wel niet moet doen :o

Het is vaak ook een kwestie van wennen. Hoe vaker je dit doet, des te rustiger worden ze. Uiteraard heb je altijd uitzonderingen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:58

mo_van_dijk schreef:
Hmm, we hebben hier laatst een discussie over gehad. Mijn paard is erg gespannen en blokkeert zich voor alle hulpen als hij de kans krijgt. Op het moment probeer ik hem lang en laag te rijden (wat in galop het makkelijkst is) om hem los in zijn lijf te krijgen!

Morgen krijg ij de filmpjes en zal ik nog een galopfoto plaatsen, daar wil hij de hals dus wel laten vallen. In draf wil hij nog niet meer dan dit.

Misschien werkt het ook voor jou. Wat ik geleerd heb en wat bij mijn paard duidelijk verschil maakt om een goede dehnungshaltung te krijgen (= een halshouding die zakt vanuit de schoft, dus echt zich vallen laat. Dat kan dus zowel met contactteugel als zonder zijn) is iets voorover te zitten en daarmee de rug wat te verlichten en daarbij je handen ook mee naar voren te doen indien nodig (bij een grote als die van mij wel nodig; teugels zijn niet altijd lang genoeg). Een paard dat hiermee begint, mag zich namelijk nooit stoten aan de hand als het paard wil zakken, want dan 'vertrouwen' ze het weer minder. In galop rijd ik ook wel hele stukken in 'verlichte zit' (tussen haakjes want mijn verlichte zit met lange dressuurbeugels is niet een verlichte zit zoals ik die op een springzadel met beugels op dwergenlengte rijd) met ook hierbij mijn handen eventueel mee naar voren en ook op die manier zakt mijn paard beter. En mijn paard is gebouwd voor pure oprichting en zodra ze ergens onderuit wil komen zal ze zich foutief oprichten, dus ze moet altijd eerst netjes in dehnungshaltung beginnen anders is alles wat daarna komt fout. Het heeft me een hele tijd gekost maar het gaat steeds makkelijker.

Misschien helpt het je

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:01

Ik ben wel heel benieuwd of je ervaring hebt met bitloos rijden, en zo ja: wat is het verschil met bit?

Ben erg geinteresseerd in het bitloos rijden en zag een hele tijd terug iemand van de Italiaanse springequipe zonder bit rijden. Ik vroeg me dus af of dat heel anders voelt zodra je je aan de hogere springsport waagt?

Edit: typfoutje

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:06

die van mij wil ook echt niet met zn neus over de grond,..
dan ziet ie weer wat en is weer afgeleid en boem daar gaat dat koppie weer de lucht in waar ie zo graag loopt,.. hij heeft een "opgerichte houding" van zichzelf en het gaat vrij lastig,.. al wel beter de laatste tijd maar aan de grond nooit,... boeghoogte haal ik vaak niet eens

denk wel dat het goed is voor hem,.. hij laat soms moeilijk los in de bovenlijn,...

Marcel jij oefende dat met een slof? (hals strekken?)

Edit: Joki misschien werkt jouw manier ook voor ons,... lees het net,...

ik lees weer van alles,... ik wil springen,... maar helaas,.. zaterdag pas weer,... :+
misschien vrijdag wat balkjes oefenen

mijn wisselt moeilijk, dat oefen je met een balkje over de diagonaal he,....
nou gaat dat met balkje heel goed maar zonder helemaal niet (springt altijd alleen voor om),... hoe kan ik dat nog meer oefenen? (ben op blz 30 met bijlezen en heb het nog niet gezien)
(hij kan wel snel terug naar draf en heel snel weer in de goeie galop inmiddels),...
maar ja handig is anders
Laatst bijgewerkt door Qizz op 02-03-10 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:11

een van mijn paarden wil juist erg graag met dr neus naar beneden en zo rij ik haar ook vaak in stap en draf, alleen heb ik in draf wel eens het gevoel dat ik voorover kiep, aangezien ze ook nog wat smallig is en ik dus weinig 'paard' voor me heb...ik doe het dus wel omdat ze zo wel fijn wil ontspannen, maar het zit niet echt fijn als ik eerlijk ben..

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:14

marcel ik ben thuis heel veel aan het schakelen en inbuigen. Alleen 1 wil rechts moeilijk inbuigen en als ik dan met mn been kom wil ze wel omhoog komen. Stap gaat nu redelijk, draf moeilijker en galop is moeilijk. Schakelen is weer echt helemaal geen punt, ik kan achter een rustig dravend paard in galop.
Op concours heb ik ook vrij lang werk haar los te maken rechts. ( Fijn als iedereen linksom rijd)
Heb je misschien tips?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:17

dots83 schreef:
een van mijn paarden wil juist erg graag met dr neus naar beneden en zo rij ik haar ook vaak in stap en draf, alleen heb ik in draf wel eens het gevoel dat ik voorover kiep, aangezien ze ook nog wat smallig is en ik dus weinig 'paard' voor me heb...ik doe het dus wel omdat ze zo wel fijn wil ontspannen, maar het zit niet echt fijn als ik eerlijk ben..

dots83 misschien een typische dressuurgedachte maar is het achterbeen dan wel actief genoeg, want naar wat je beschrijft heb ik het idee dat je paard het achterbeen wat uitschakelt. En dan is mijn oplossing meer drijven en (ik weet het Marcel niet jouw manier, maar ik ben van huis uit dressuuropgeleid, dus doe nog al eens iets dressuurachtigs :Y) ) voltes draaien waarbij ik met mijn binnenbeen, het binnenachterbeen activeer