[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:25

Het is de bedoeling dat ze haar achterbeen goed gebruikt onder het zadel en ook de rug kan ontspannen onder het zadel.
Paardrijden gaat op gevoel. Als jij niet de juiste instructie heb, kom je niet verder en ook als je zelf weinig gevoel heb met rijden zul je erg langzaam verder komen.
Hoe lang het gaat duren ligt altijd aan jezelf.
Het paard zal geen moeite hebben met het lopen aan de teugel als hij niks lichamelijks mankeerd. Het is aan de ruiter of die juist reageerd op de signalen van het paard.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:46

onder het zadel hebben we ook gekeken. ik weet zeker dat ik nou goede instructie heb, want verder kunnen we alles.. we wijken, doen passages, piaffes.. ze kent álles! en ik rijd ook paarden van iemand anders, en die lopen wel aan de teugel, zonder dat ik vraag.. dat doe ik met mijn zit en overgangen enzo, waarom dit paardje niet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:19

Hoe kun je nu piaffe en passage rijden als je je paard niet aan de teugel kunt rijden?

Met een uit elkaar gevallen paard is passage en piaffe per definitie onmogelijk. Piaffe en passage zijn de meest verzamelde gangen die er zijn.... dat vraagt van de ruiter heel wat meer als aan de teugel rijden Lachen

Ik denk dat jouw paard toevallig de benen af en toe iets meer optilt, of wat aan het dribbelen is, maar dat heeft niets met verzameling te maken

Jij zegt ook dat je paard haar achterbenen en rug geweldig gebruikt, nu, als dat het geval was, zou je dit probleem niet hebben.
Volgens jou is er niets mis, toch heb je een probleem.... hoe kan dat dan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:59

idd yamcha - paard wat niet nageeflijk is, kan nooit die oefeningen correct uitvoeren..

De reden waarom het bij dit paard niet lukt, heb ik al eerder gezegd:
Als het paard lichamelijk in orde is, lijkt het aan de hulpen van de ruiter.
Dat andere paarden wel aan de teugel lopen bij jouw,kan ik me niet erg voorstellen dat ze correct aan de teugel lopen.(niet l*llig bedoeld) (ik denk eerlijk gezegd aan een valse knik of achter de teugel) Bij elk paard werkt het namelijk precies hetzelfde, al zal de 1 iets makkelijker zijn dan de ander, maar dat komt vaak door óf de lichaamsbouw of de (harde)hand van de vaste ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 06:24

Totaal en volledig eens!!!!
Valt me ook op dat het "probleem" (ook niet l*llig bedoeld dit) aan van alles geweten wordt, behalve de ruiter Scheve mond

Zelfs een gewenningsperiode wordt erbij gehaald, terwijl een paard aan elkaar en aan de teugel rijden met niks anders te maken heeft dat rijtechniek.... een goede ruiter zou het altijd moeten kunnen als het paard in orde is Ja

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:00

Margoot :
Als je huidige instructrice net zo les geeft als je vorige dan heb je niets aan die wissel gehad. dan zul je op een ander systeem over moeten stappen. wat doet je paard als er een ander op rijd? Is je instructrice er zelf al wel eens op gestapt?

Horse_lover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:17

misschien is het een idee om er een keer iemand op te laten rijden die er meer verstand van heeft,, die kan jou dan ook wel vertellen waarom je hem niet aan de teugel krijgt,, en aangezien het waarschijnlijk aan jouzelfs ligt kan diegene jou ook wel vertellen wat je beter of anders moet doen.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:33

denk dat ieder paard weer anders reageert en iedere ruiter daar weer anders op reageert.. Kortom lessen, proberen en volgens mij m.n. voelen. Zeg ik makkelijk terwijl ik het ook nog hartstikke moeilijk vind. M.n. als ze weer eens iets ziet of denk bang te moeten zijn...

groeten,

Ezelinetje

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 01:43

Ik weet inmiddels dat elk paard anders reageert. Mijn huidige paardje zoekt heel zwaar mijn hand op en pas als ik me aanspan ontspant zij (volgens iedereen die ons heeft zien rijden tenminste) en loopt ze fantastisch vanuit haar achterhand. Andere paarden hebben weer amper teugeldruk nodig en een compleet ontspannen ruiter. Dat een goede ruiter elk paard meteen aan de teugel kan rijden geloof ik niet, bij ons op stal is een meisje dat Z+ rijdt met haar eigen paarden, maar mijn paard niet aan de teugel krijgt. Ze rijdt zelf veel te ontspannen voor mijn paardje en dat geeft ze ook grif toe. Ik ben absoluut geen sterruiter en heb ook niet die ambitie, maar bij mij doet ze het moeiteloos. En steeds van te voren heb ik het idee dat ik enorm aan de teugels aan het trekken ben, maar mijn paard vind die zware aanleuning juist prettig en zoekt het zelf ook op. En vooral als ze angstig is loopt ze perfect, zoekt ze enorm mijn hand op. En nee, ze loopt niet in de krul getrokken. Zodra ze die zware aanleuning heeft ontspant ze volledig en heb je amper nog teugeldruk nodig. Wel goed je been eraan houden.

Een ander paard dat ik rij heeft juist amper aanleuning nodig en pas als je ontspannen zit wil hij nageven en zich ontspannen. Die geeft al na met een bijna losse teugel en goed beengebruik/ zit. Mooi voorbeeld ook van hoe verschillend paarden kunnen zijn.

Het blijft een kwestie van proberen en oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Eindeloos geduld en goede instructie helpt enorm. Een instructeur die echt kan zien wat er gebeurt, wat jij doet en de interactie tussen jou en je paard ziet is onmisbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:36

Sorry, mick, ik vind dit een heel vreemd verhaal.... een paard dat vooral als het angstig is perfect loopt?

Zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat niet echt normaal Rolleyes

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:40

Als een paard tijdens spanning beter loopt komt dit vaak omdat er op dat moment adrenaline vrij komt die andere pijntjes verdoezeld. Dan kan het dus zo zijn dat ie tijdens spanning beter loopt maar de kans is ook vele malen groter dat ie dan dus harder slijt.
Het ene paard is zwaarder in de aanleuning dan de ander maar een volledig opgericht paard kan nooit in de hand hangen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:37

idd oosterhoff, nu ben ik het totaal met je eens Tong uitsteken

Nu zou het ook een manier van rijden kunnen zijn waar het paard aan gewend is. áls het is wat ik een x heb meegemaakt en het niet voor komt uit pijn. Paardje liep eerst met minimale aanleuning al gelijk naar beneden, nu met de andere ruiter niet meer. Paard loopt rond, maar ik krijg dat ook niet makkelijk voor elkaar. Ik wíl niet op/met druk het paard aan de teugel rijden Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:50

Ik bedoel niet dat ze volledig opgericht is of zo, ze loopt altijd wel redelijk laag, maar nageven doet ze inderdaad op een vrij aparte manier. Ben niet de enige die het op is gevallen. En zodra ze de aanleuning heeft die ze wil ontspant ze volledig. Wij denken dat het een soort van steun zoeken is en als ze die krijgt pas kan ontspannen. Alsof het "goed" is wanneer ze die steun krijgt. Als ze die steun heeft kan je de teugels net zo lief loslaten, dan zijn ze amper meer nodig en hoef je alleen je been er goed aan te houden om haar voorwaarts te houden. En iedereen die haar berijdt (vrijwel de hele stal dus in de praktijk, we wisselen onderling nogal eens voor de lol) valt hetzelfde op.

Als je haar te ontspannen rijdt weigert ze na te geven en gaat ze ook grappen uithalen. Je zou het moeten zien. Maar iedereen zegt dat we een super-combinatie zijn, alsof we voor elkaar gemaakt zijn. En in een krul lopen vertikt ze echt, dan wordt ze echt opstandig. Iemand die het niet lukte heeft het wel eens met een slof geprobeerd, maar daarvan ging mevrouw ongelooflijk in het verzet. Ze bokt nooit, maar met die slof deed ze niets anders. En wegracen terwijl ze zonder nooit uitbreekt.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:57

wat gek mick, misschien toch pijn of een blokkade in de nekwervels misschien? zere spieren?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:00

Ik hoop dat het mijn schuld niet was dat mijn paardje niet aan de teugel liep. maar nou doen we het helemaal anders, we rijden bitloos. dit pakt ze perfect op en loopt compleet aan de teugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:09

Margoot schreef:
Ik hoop dat het mijn schuld niet was dat mijn paardje niet aan de teugel liep. maar nou doen we het helemaal anders, we rijden bitloos. dit pakt ze perfect op en loopt compleet aan de teugel.

Sorry, maar ik heb er een hard hoofd in dat het aan het bit lag.
Aan de eerdere reacties geloof ik niet dat je erg ervaren bent, waardoor ik bezorgd ben.
Met of zonder bit zou niet uit moeten maken. Ook bitloos kan behoorlijk hard inwerken, onderschat dat niet. Als het wel een het bit lag, denk ik eerder aan de tandarts die dan nu alsnog moet komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:00

nee alles was er al bij geweest.
Margoot geeft aan dat het nu goed gaat denk dat ze er ook mee wilt zeggen dat ze geen commentaar meer wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:45

superwoman schreef:
Margoot schreef:

Aan de eerdere reacties geloof ik niet dat je erg ervaren bent, waardoor ik bezorgd ben.
Met of zonder bit zou niet uit moeten maken. Ook bitloos kan behoorlijk hard inwerken, onderschat dat niet. Als het wel een het bit lag, denk ik eerder aan de tandarts die dan nu alsnog moet komen.

Eens. Ik hoor zelfs van meerdere mensen dat bitloos scherper inwerkt als met bit (wat imo wel logisch is, want het is gewoon vel over been, met heel veel zenuwuiteinden) waarschijnlijk ontwijkt je paard de druk, en loopt niet aan de teugel, maar erachter.... Gewoon weer een bitje in, lijkt me beter Lachen
Bitloos is lang niet zo vriendelijk als het lijkt.... ook al willen bepaalde mensen je dat wel doen geloven.

Echt, leer eens gewoon goed zitten en het paard voorwaarts rijden (en niet snel, maar actief!) en je handen stil houden. Dan krijg je echt, echt, echt ieder paard dat geen lichamelijk probleem heeft aan de teugel.
Jouw paard heeft duidelijk geen enkel lichamelijk probleem, welnu, dat betekent dat jij moet leren rijden!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:54

Bij mijn paardje kan een gebrek aan conditie wel meespelen trouwens. Toen ik haar net had kon ze helemaal niet nageven, de spieren zaten te vast en nu we regelmatig werken gaat het dus ook steeds beter.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:41

lailapri schreef:
nee alles was er al bij geweest.
Margoot geeft aan dat het nu goed gaat denk dat ze er ook mee wilt zeggen dat ze geen commentaar meer wilt.

dankje!
superwoman; het is voor mij een raadsel wat het nou was, maar ik heb nou een week bitloos gereden, en toen weer geprobeerd met bit. ze loopt gewoon perfect, mooi en ontspannen. ze loopt nageeflijk en doet wat ik wil! het zal de omschakeling wel zijn, ookal kan ik dat eigenlijk niet geloven. maarja, nou rijdt ze veel fijner, dus wat het ook was, het werkte!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:43

Met of zonder bit zou niet uit moeten maken. Ook bitloos kan behoorlijk hard inwerken, onderschat dat niet. Als het wel een het bit lag, denk ik eerder aan de tandarts die dan nu alsnog moet komen.[/quote]

Eens. Ik hoor zelfs van meerdere mensen dat bitloos scherper inwerkt als met bit (wat imo wel logisch is, want het is gewoon vel over been, met heel veel zenuwuiteinden) waarschijnlijk ontwijkt je paard de druk, en loopt niet aan de teugel, maar erachter.... Gewoon weer een bitje in, lijkt me beter Lachen
Bitloos is lang niet zo vriendelijk als het lijkt.... ook al willen bepaalde mensen je dat wel doen geloven.

Echt, leer eens gewoon goed zitten en het paard voorwaarts rijden (en niet snel, maar actief!) en je handen stil houden. Dan krijg je echt, echt, echt ieder paard dat geen lichamelijk probleem heeft aan de teugel.
Jouw paard heeft duidelijk geen enkel lichamelijk probleem, welnu, dat betekent dat jij moet leren rijden![/quote]

jamaar, geen een paard is toch hetzelfde? dat zeggen jullie allemaal 100x. mijn paard loopt nou goed, dus daar ga ik helemaal niks aan veranderen hoor. mijn paard is gewoon een apart ding.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:43

Margoot schreef:

Jouw paard heeft duidelijk geen enkel lichamelijk probleem, welnu, dat betekent dat jij moet leren rijden![/quote]

jamaar, geen een paard is toch hetzelfde? dat zeggen jullie allemaal 100x. mijn paard loopt nou goed, dus daar ga ik helemaal niks aan veranderen hoor. mijn paard is gewoon een apart ding.[/quote]

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:14

voor een paard is bitloos echt niet aangenamer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:26

Yamcha schreef:
superwoman schreef:

Jouw paard heeft duidelijk geen enkel lichamelijk probleem, welnu, dat betekent dat jij moet leren rijden!

Margoot schreef:
jamaar, geen een paard is toch hetzelfde? dat zeggen jullie allemaal 100x. mijn paard loopt nou goed, dus daar ga ik helemaal niks aan veranderen hoor. mijn paard is gewoon een apart ding.

Ik heb idd gezegd dat geen enkel paard hetzelfde is.
Maar biomechanisch werken ze wel allemaal hetzelfde, al zal je bij een barok paard meer aandacht besteden aan het langer en soepeler maken van relatief korte en dikke spieren, en bij een Engels Volbloed zal het wijs zijn te werken aan het soepel maken en houden van achterhand en rug.....

De manier waaróp je dat doet is WEL bij ieder paard hetzelfde, omdat ieder paard dezelfde opbouw heeft. Alleen de details zijn verschillend, maar een Shet rijd je op precies dezelfde manier aan de teugel als een Shire.

Heel hard gezegd: als jouw paard lichamelijk 100% in orde is, en het zadel past goed, moet je het moeiteloos nageeflijk kunnen rijden. Als dat niet lukt, doe je gewoon iets verkeerd.
Jouw paard is heus niet zo apart, ik ben bang dat het gewoon keihard gezegd aan jou ligt.

Goed nieuws: goede les hoeft niet duur te zijn, en een goede instructeur is je geld méér dan waard. Verder is investeren in goede les het behoud van het lijf en de constitutie van je paard.
Ik hoop wel dat je beter naar je instructeur zult luisteren als naar ons Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:46

Margoot schreef:
[/quote]

Zoals yamcha al zei, is de manier van een de teugel rijden hetzelfde, ookal zijn paarden verschillend.

Ik hoop dat je paard nu correct loopt Ja en hoop ook dat een goede instructrice dat heeft bevestigd. (wanneer het paard verkeerd aan de teugel loopt = dat extra slecht voor de rug, dus zeker de moeite waard om te laten controleren)

succes!