Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:59

Ansie schreef:
Zonder het filmpje gezien te hebben kan ik me denk ik wel vinden in jouw kijk er op. Grappig dat je schrijft dat je het een mooi en braaf dier vindt. Dat WAS het NIET. Mentaal overhoop en lichamelijk erg slecht:

http://www.avalonsruiterbegeleiding.nl/cms/wp-content/uploads/2013/02/Bondadoso-2004-2007.jpg

Maakt dat wat uit voor de uitvoering van de oefeningen?
Ga je het filmpje nog bekijken en uitleggen wat hoe zo'n ridderproef vanuit AR wordt beoordeeld en wat het doel daarmee is?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:03

Babootje schreef:
Ansie schreef:
Zonder het filmpje gezien te hebben kan ik me denk ik wel vinden in jouw kijk er op. Grappig dat je schrijft dat je het een mooi en braaf dier vindt. Dat WAS het NIET. Mentaal overhoop en lichamelijk erg slecht:

http://www.avalonsruiterbegeleiding.nl/cms/wp-content/uploads/2013/02/Bondadoso-2004-2007.jpg

Maakt dat wat uit voor de uitvoering van de oefeningen?

Nee zeker niet, maar vond het leuk om even in ogenschouw te nemen omdat die opmerking gemaakt was over 'mooi paard'. Paard kan zo lelijk en mooi worden zoals je er zelf mee om gaat, zowel mentaal als lichamelijk. Denk dat zij wel iets goeds gedaan heeft qua omgang en training. Maar dat neemt niet weg dat de oefening goed uitgevoerd moeten worden. Dus wil er geen zielig verhaal van maken hoor :)
Laatst bijgewerkt door Ansie op 20-11-13 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:08

Babootje schreef:
Voor mij bestaat er geen aanleuning zonder contact met de mond (natuurlijk ook zit en benen). Moet aanleuning een constante zijn in alle oefeningen en is aanleuning niet alleen het contact met de mond maar de totale durchlassigkeit waardoor het paard de hand volgt (zie oefening hals strekken).
Voor aanleuning moet er IMO altijd een zachte verbinding zijn met de mond en moet het paard de hand ook volgen als daarom wordt gevraagd. Zonder contact geen aanleuning.
IMO was er in de AR ridderproef dus ook geen sprake van aanleuning (omdat het paard dus niet de hand volgde bij het hals strekken).

nombrado schreef:
maar wat is het doel van de aanleuning dan?

Wat bedoel je Nombrado? Aanleuning is niet een doel maar een constante; onderdeel daarvan nageeflijkheid en durchlassigkeit. Doel is ultieme lichtheid, zo weinig mogelijk hulpen (vaak door Simpelman zo mooi omschreven).

nombrado schreef:
en hoe zwaar moet die aanleuning zijn?

Bedoel je nageeflijkheid en hoeveel weerstand (wijken voor druk) nodig is? Is voor ieder paard verschillend. Ik zou zeggen: zoveel als nodig om bovenstaand te bereiken. :D

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:10

@Ansie: Krijgen we dan nog jouw oordeel over de Ridderproef?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:13

Babootje schreef:
cherie78 schreef:
quote="cherie78"]AR is meer naar de franse rijkunst gericht.

Ik weet van AR te weinig om precies te weten of BB naar "eigen" inzicht een aantal zaken geïnterpreteerd heeft.

Dus weet ik ook te weinig van AR wat daar precies het einddoel zou zijn.

Dat vragen we niet :D . We vragen wat jij vind van de proef en de onderdelen daarin. Je hoeft hem niet te beoordelen naar AR maatstaven (heb ik ook niet gedaan, want ik weet daar ook te weinig van)

cherie78 schreef:
Ook daar heb ik al eerder antwoord op gegeven: ik heb een heel klein stukje gezien en wat ik dan een belangrijk "onderdeel" vind, ontbreekt.

Voor de rest geldt nogmaals: Paardrijden blijft "work in progress"

Flauw antwoord. Dit is natuurlijk geen "work in progress" maar een proef. Een meetmoment, het resultaat van work in progress. En daar zou je iets van kunnen vinden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:14

Babootje schreef:
@Ansie: Krijgen we dan nog jouw oordeel over de Ridderproef?

Ja waarschijnlijk vanavond.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:26

Ansie schreef:
Zodra ik merk dat het paard geconcentreerd is en fijn de hand wil volgen gooi ik het niet zomaar weer weg. Op het moment dat ik de aanleuning krijg, laat ik het langzaam stukjes van de training weg als ik merk dat het paard in balans kan blijven en door kan blijven gaan zonder die aanleuning met het hoofd. Door je been en zit heb je al een constante aanleuning met het paard. Het enige waar ik mijn hand dan nog voor gebruik is het vragen van stelling, zo nodig begrenzen van buitenschouder, en het maken van een halve ophouding. Die halve ophoudingen komen dan ook nog door omdat het paard via zit en been nog steeds in aanleuning is. Het is dus niet iets wat abrupt gevraagd wordt vanuit het niets. En die ophoudingen met de hand zijn licht omdat het paard direct alert reageert, je hoeft niet door de constante aanleuning heen te werken.
Juist het rijden van zijgangen, draagt voor mij bij aan de lichtheid.

Wat bedoel je hiermee Ansie? Op het moment dat je aanleuning hebt, laat je het aan de voorkant weer weg? Maar als je een juiste aanleuning hebt, zal het paard je hand opzoeken en volgen, niet een paar cm, maar desnoods tot zijn neus over de grond gaat...dus wat laat je dan weg??? Ik geloof dus dat paarden die de hand niet volgen, en waarbij je dus het contact met de teugel kan verbreken, in eerste instantie al geen correcte aanleuning hebben. Zo ook bij de piaffe-foto van Ingrid Klimke (wat ik overigens ook een hele fijne amazone vind!!!). Jij ziet dit als fijn los contact, ik zie dit als een paard dat net even achter de hulpen blijft en daardoor een stukje aanleuning verliest (wat ongetwijfeld een seconde daarna weer hersteld is).

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:38

Ik kan het niet vinden op internet waarop de ridderproef beoordeelt wordt. Ik weet wel dat het alleen door Bent Branderup beoordeelt/gejureerd wordt en je de officiële test dus niet bij iemand anders kunt afleggen. Denk dat alleen insiders uit de AR kunnen vertellen waar de getoonde oefeningen uit de ridderproef op beoordeelt wordt.

Ik vind het een prima uitziende combinatie die geconcentreerd bezig is. Wat ik mis is soms de overgang naar voren (schakelen) maar ik weet uit lessen die ik vanuit de AR gezien heb dat ze dat wel trainen. (ik heb niet het hele filmpje bekeken)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:49

oji schreef:
Ansie schreef:
Zodra ik merk dat het paard geconcentreerd is en fijn de hand wil volgen gooi ik het niet zomaar weer weg. Op het moment dat ik de aanleuning krijg, laat ik het langzaam stukjes van de training weg als ik merk dat het paard in balans kan blijven en door kan blijven gaan zonder die aanleuning met het hoofd. Door je been en zit heb je al een constante aanleuning met het paard. Het enige waar ik mijn hand dan nog voor gebruik is het vragen van stelling, zo nodig begrenzen van buitenschouder, en het maken van een halve ophouding. Die halve ophoudingen komen dan ook nog door omdat het paard via zit en been nog steeds in aanleuning is. Het is dus niet iets wat abrupt gevraagd wordt vanuit het niets. En die ophoudingen met de hand zijn licht omdat het paard direct alert reageert, je hoeft niet door de constante aanleuning heen te werken.

Wat bedoel je hiermee Ansie? Op het moment dat je aanleuning hebt, laat je het aan de voorkant weer weg? Maar als je een juiste aanleuning hebt, zal het paard je hand opzoeken en volgen, niet een paar cm, maar desnoods tot zijn neus over de grond gaat...dus wat laat je dan weg??? Ik geloof dus dat paarden die de hand niet volgen, en waarbij je dus het contact met de teugel kan verbreken, in eerste instantie al geen correcte aanleuning hebben. Zo ook bij de piaffe-foto van Ingrid Klimke (wat ik overigens ook een hele fijne amazone vind!!!). Jij ziet dit als fijn los contact, ik zie dit als een paard dat net even achter de hulpen blijft en daardoor een stukje aanleuning verliest (wat ongetwijfeld een seconde daarna weer hersteld is).

Ik snap wat je bedoelt Oji. De voorwaarts-neerwaartse tendens moet aanwezig zijn. Zodoende volgt het paard altijd de hand. Maar als ik meer verzamel, bijv in een oefening, dan voelt het paard aan de zit dat het niet de bedoeling is om (ondanks weinig contact met de hand te hebben) naar de grond te zakken met de neus. Gebeurt dat wel maak ik weer een halve ophouding. Ik wil ook niet dat het paard steun zoekt in mijn hand dus laat dan ook weer los om te checken of het paard dan wel in de zelfhouding in balans blijft. Zo ervaar ik dat tenminste. Geef je met je zit weer aan dat je de oefening uit rijdt en bijv weer vw-nw de volte op wil dan zal de hoofdhalshouding weer gelijkmatig zijn met de rest van het lijf en wat lager zakken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:08

oji schreef:
Ansie schreef:

Helemaal mee eens oji.

Ik denk overigens dat het enigszins achter de teugel komen in de piaffe bijna onvermijdelijk is, je ziet het veel.
Het paard is hier (als het goed is) in uiterste verzameling en oprichting, er is nagenoeg geen voorwaarts meer en dus niets meer te reguleren.
Zie het rijden in de AR.... :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:49

Oh ik regel het voorwaartse tempo graag met m'n zit. En maak dan gebruik van halve ophoudingen om meer verzameling te vragen. Ik verwacht dan dat het paard ook daarin blijft zonder constante aanleuning op het hoofd, zoals ik hierboven omschreven heb.
Alleen als je het paard continue van de achterbenen af laat lopen kan ik me voorstellen dat je aan de voorkant constant moet begrenzen om te kunnen reguleren. Anders is het volgens mij middels de constante aanleuning via je zit goed te reguleren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:50

Ansie schreef:
Ik geloof niet bestempeld als levensgevaarlijk, maar wel angstig en onbegrepen inderdaad. Ook ziekte gehad en vermagerd (wel door stress vanwege laat castreren op 11 jarige leeftijd).

Hij was idd niet gevaarlijk, maar juist een super eerlijk dier, wat idd door onwetendheid verkeert begrepen is geweest, hij heeft de laatste 6 jaar van zijn leven een super baasje gehad en ik heb daar 5 jaar dag en nacht voor mogen zorgen, hij was idd snel gestrest, maar als er een paard was wat wilde werken voor zijn baas dan was het deze wel,
En dat de proef niet helemaal zo is als hij zou moeten zijn is nou eenmaal zo als jullie weten waar dit paard vandaan kwam dan zou je het beter begrijpen , als hij niet in de AR terecht was gekomen bij deze eigenares had hij al jaren eerder in de worst gezeten, nou ja er zat toen niet veel vlees aan zoals jullie kunnen zien ;) Het was een bijzonder en apart dier, ook qua karakter en omgang, eten , huisvesting enzenz

Vraag me af of er zoveel mensen zoveel geduld zouden hebben kunnen opbrengen om met dit dier om te gaan met respect, want hij kon idd soms heel apart reageren ;) en we missen hem nog steeds ;(

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:57

Ik vind dit plaatje echt heel goed weergeven hoe je naar de aanleuning toewerkt. Wat je met je been aangeeft laat je afvloeien met je hand.

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:59

kvind dat je het netjes omschrijft Ansie
Het hoofd en halshouding van een paard is inherent aan de mate van verzameling (zakken, dragen achterhand) dat kan je van voor dan idd niet afdwingen.
Ik geef liever iets teveel met hand, dan dat ik als ruiter teveel tegenwerk (afdwing)
tenslotte is hun hoofd en hals altijd nog een onderdeel van hun balans...wat je onbewust kan verstoren.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:00

Peppertree schreef:
Citaat:
Ik vind op het moment van deze foto de teugelvoering te los

Denk je dat hij bij een strakkere teugelvoering beter gaat piafferen? Overigens voldoet de amazone op de betrokken foto wel aan deze bindend voorgeschreven FEI-voorwaarde.

FEI

418 The position and aids of the rider

1. All movements should be obtained without apparent effort of the rider. He should be well balanced, with his loins and hips supple, thighs and legs steady and well stretched downwards. The upper part of the body easy, free and erect, with the hands low and close together without, however, touching either each other or the horse and with the thumbs as the highest point, the elbows and the arms close to the body, enabling the rider to follow the movements of the horse smoothly and freely and to apply his aids imperceptibly. This is the only position making it possible for the rider to school his horse progessively and correctly.
2. Not only the aids of the hand and the legs but also of the seat are of great importance in Dressage. Only the rider who understands how to contract and relax his loin muscles at the right moment is able to influence his horse correctly.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:03

Mooie plaat idd, Zooist! Ga ik ff bewaren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:06

Dankjewel Peppertree!

Ik gebruik hem naar mijn nieuwe leerlingen met weinig ervaring om visueel te maken wat ik wil dat ze doen.
Vaak hebben ze geleerd om te skuppen en te trekken en dit plaatje vertelt ze dan een heleboel! :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:16

nee, ik kan niet veel met het plaatje
er moet een andere manier zijn, om de opgewekte energie op te vangen (met bovenbeen) ipv hand
een paard kan zelf zijn energie ook terugnemen, daarbij heeft hij altijd zijn hoofd en hals nodig zich in balans te houden bij het terugkomen in tempo.
de text van de FEI kan ik me meer in vinden.
the seat are of great importance in Dressage. Only the rider who understands how to contract and relax his loin muscles at the right moment is able to influence his horse correctly.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:17

Zooist schreef:
Dankjewel Peppertree!

Ik gebruik hem naar mijn nieuwe leerlingen met weinig ervaring om visueel te maken wat ik wil dat ze doen.
Vaak hebben ze geleerd om te skuppen en te trekken en dit plaatje vertelt ze dan een heleboel! :)

Ik leer ze dan juist eerst eens van voren helemaal los te laten, om eens bewust te worden van wat ze met hun lichaam doen.
handjes los, is toch wel heel confronterend voor de meeste ruiters (controle verlies voor hun gevoel)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:22

En ja het was te verwachten... Lopen er nu echt bij AR geen paarden rond, die zielig, verkeerd begrepen en door AR gered zijn? Met alle respect hoor, dit kun je toch niet serieus "goed" noemen? Als dit de top is, hoe ziet de subtop er dan uit en alles wat eronder komt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:29

midgie schreef:
Hij was idd niet gevaarlijk, maar juist een super eerlijk dier, wat idd door onwetendheid verkeert begrepen is geweest, hij heeft de laatste 6 jaar van zijn leven een super baasje gehad en ik heb daar 5 jaar dag en nacht voor mogen zorgen, hij was idd snel gestrest, maar als er een paard was wat wilde werken voor zijn baas dan was het deze wel,
En dat de proef niet helemaal zo is als hij zou moeten zijn is nou eenmaal zo als jullie weten waar dit paard vandaan kwam dan zou je het beter begrijpen , als hij niet in de AR terecht was gekomen bij deze eigenares had hij al jaren eerder in de worst gezeten, nou ja er zat toen niet veel vlees aan zoals jullie kunnen zien ;) Het was een bijzonder en apart dier, ook qua karakter en omgang, eten , huisvesting enzenz

Vraag me af of er zoveel mensen zoveel geduld zouden hebben kunnen opbrengen om met dit dier om te gaan met respect, want hij kon idd soms heel apart reageren ;) en we missen hem nog steeds ;(

Ik vind hem ook zeker bijzonder!
Hou altijd van de gevoelige typjes en kan er altijd mee lezen en schrijven.
Het is met deze dieren een langere weg, maar zeker niet onmogelijk hiermee nog wat te bereiken
Maar idd niet geschikt voor de hoge huidige wedstrijdsport wat toch het merendeel wil van de ruiters.
(terwijl dit maar aan enkele is besteed helaas)
Ik kan me voorstellen dat je hem nog steeds mist.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:33

Ok, vraagje aan de AR 'side' hebben jullie misschien beeldmateriaal van een paard dat een proef rijdt die helemaal correct is?

Of zijn het allemaal, niet naar bedoeld, zielige paarden waar elke pas sowieso eigenlijk wel goed is?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:50

Ik vind het gejank om een paard zijn verleden, karakter of gezondheid als excuus te gebruiken :o
een jury dient te beoordelen wat hij op dat moment ziet in de ring!

Mijn paard is door een ongeluk op 1,5 jarige leeftijd atactisch geworden (wobbler gradatie 4),
hij is door 3 veeartsen afgeschreven en zou met geluk nog (50% kans) als recreatiepaard kunnen dienen.
Daarnaast was hij niet zadelmak te krijgen en is hij nog steeds erg ril
en zit er een Chinese gebruiksaanwijzing bij + nog allerlei bijwerkingen/mankementen.
Alleen een vergevorderde ruiter kan erop, ben je bang of afwachtend of kun je niet heel stil zitten dan gaat ie aan de kletter...

Nu is hij 8 en gaan we binnenkort Z2 starten, maar geen een jury
die bovenstaande meeneemt in zijn beoordeling hoor, ze weten er niets van ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:54

listiglistje schreef:
Ik vind het gejank om een paard zijn verleden, karakter of gezondheid als excuus te gebruiken

helemaal mee eens... Ik vind het een slappe uitweg om de aandacht af te leiden van de wijze waarop gereden wordt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:56

Training kan een paard verbeteren of verslechteren, ongeacht welke stroming....