Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:08

Fransje_70 schreef:
@Yamcha Ach ik zou niet de hele CR af willen doen als vaag, dat met die tol in je onderbuik werkt bij ons prima, Molly reageert daar goed op. Andere dingen werkten bij mij dan weer niet van de CR, zo neem je van alles wat mee wat past.
Ademhaling hoog vind ik niet fijn om daar mee te werken, ik vind dat ademhaling altijd laag moet zijn, daarom werkt die tol van CR bij mij beter, die kan ik volgen met schakelen in energie, waar het toch om gaat denk ik.

Dat ben ik helemaal met je eens van die ademhaling. Ik wil altijd -zoveel mogelijk- mijn ademhaling laag in m'n buik houden, dus niet als ik meer tempo wil ineens hem omhoog gooien.
Daarnaast red ik het niet alleen op m'n ademhaling te rijden omdat ik door m'n astma + slechte conditie nog wel eens wat achter adem kom en dat zou betekenen dat paardlief dan elke keer een sprintje mag trekken. Daarom vind ik het fijn als ik een duidelijke zithulp hierbij kan geven.
Maar hoe is dus nog niet helemaal duidelijk voor mij.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:24

Eefske schreef:
Fransje_70 schreef:
@Yamcha Ach ik zou niet de hele CR af willen doen als vaag, dat met die tol in je onderbuik werkt bij ons prima, Molly reageert daar goed op. Andere dingen werkten bij mij dan weer niet van de CR, zo neem je van alles wat mee wat past.
Ademhaling hoog vind ik niet fijn om daar mee te werken, ik vind dat ademhaling altijd laag moet zijn, daarom werkt die tol van CR bij mij beter, die kan ik volgen met schakelen in energie, waar het toch om gaat denk ik.

Dat ben ik helemaal met je eens van die ademhaling. Ik wil altijd -zoveel mogelijk- mijn ademhaling laag in m'n buik houden, dus niet als ik meer tempo wil ineens hem omhoog gooien.
Daarnaast red ik het niet alleen op m'n ademhaling te rijden omdat ik door m'n astma + slechte conditie nog wel eens wat achter adem kom en dat zou betekenen dat paardlief dan elke keer een sprintje mag trekken. Daarom vind ik het fijn als ik een duidelijke zithulp hierbij kan geven.
Maar hoe is dus nog niet helemaal duidelijk voor mij.

Ik heb even het boek van akasha rijkunst erbij gehad. Staan welke interessante tips en oefeningen in. Wil ik eventueel wel overtypen.

En toch ben ik nog wel benieuwd naar mijn bekkenvrasg.

Eefske

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:34

Als je dat wilt, heel graag Ankem.
Verder ben ik niet de uitgewezen persoon om je te helpen met je bekkenvraag.
Ik hoop dat iemand anders je kan helpen.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:38

sorry ankem ik kan je ook niet verder helpen met je bekkenvraag, maar ook ik ben wel benieuwd naar de stukken uit je boek

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:42

Ik kan het morgen op het werk ook even inscannen. Ismisschien welzo makkelijk. Dan moet ik het even e-mailen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:56

Je wou toch weten hoe het kon op je ademhaling? Ik zeg niet dat het ideaal is toch? Ik zeg alleen dat het kan :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:58

Zou iemand willen uitleggen wat het nut/effect is van arm langs je oor of oor op je schouder doen met aangalopperen? Ik heb mezelf aangeleerd (heeeel fout) om naar binnen-voren te gaan hangen met aangalopperen....
Mijn ademhaling kwm ik vorige week achter. Dacht dat ik er altijd goed op lette, totdat Japeloup terug gaf dat ik hoog aan het ademen was....betrapt! Heb dit nooit van mezelf door gehad, nog een aandachtspuntje.
Ik dacht eerder ltijd dat je juist een goede zit kreeg van zonder beugels en zonder zadel rijden. Heb er wel van geleerd om 'stevig' te zitten.

Met mijn meneer even minder, liep vorige week niet helemaal zuiver, maar niet duidelijk waar vandaan. Voel me weer terug bij af. Vrijdag komt DA foto's maken. Menno afgelopen dagen ook stil gestaan, vandag aan de longe. Hier heb ik al mijn aandahct bij nodig, omdat hij anders op me af komt. Ging al wel beter.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:54

Yamcha schreef:
@ Peetstap: Leuk leuk leuk :D Ik wil verslag.
Heb niet zoveel te melden helaas , mocht op me bekend sloom manegepaardje dat het liefste achter een ander aanloopt om er onderuit te komen. :z
Zijwaarts knoppie's werken niet meer, en je bent eigenlijk de hele les druk met em aan de gang houden.
Dan is er weinig sprake van op gevoel rijden, maar meer je paard steeds vooruitdrukken.
z'n achteruit deed het wel leuk nog ;) dus daar heb ik em maar mee verveeld.
Waar ik mee bezig wou ben ik geheel niet aan toe gekomen, heb wel stukjes met ogen dicht geprobeerd om em beter onder me te voelen, maar met 7 man om je heen kun je niet teveel je ogen dicht doen.
Deze week inhaalles, dan maar weer es proberen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 00:11

Helaas was meneer paard zo druk dat het niet echt verantwoord was om met een hand de galop te oefenen. En dat is ook wel logisch. Hij heeft al weer een week niet veel gedaan. Volgende keer beter.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:57

Het aangalopperen heb ik laatst van KT uitgelegd gekregen. Voor mij was het rustig zitten, adem laag en denken aan overgang naar stap. Dan buitenbeen iets naar buiten (niet zoveel als dat ik deed) en direct binnenheup naar voren plaatsen en denken ...galop.
Gaat steeds beter en suus doet het tegenwoordig al zonder dat ik het wil. Dus zit ik scheef of iig verkeerd waardoor suus denkt... AH GALOP~!!! dat vind ze namelijk leuk.

Gisteren heerlijk buiten gereden, toch kan ik haar buiten altijd beter op zit rijden en met lange teugel. Is ze veel meer ontspannen. De bak vind ze toch niet zo leuk volgens mij.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:58

maaikiemike schreef:
Zou iemand willen uitleggen wat het nut/effect is van arm langs je oor of oor op je schouder doen met aangalopperen? Ik heb mezelf aangeleerd (heeeel fout) om naar binnen-voren te gaan hangen met aangalopperen....
Mijn ademhaling kwm ik vorige week achter. Dacht dat ik er altijd goed op lette, totdat Japeloup terug gaf dat ik hoog aan het ademen was....betrapt! Heb dit nooit van mezelf door gehad, nog een aandachtspuntje.
Ik dacht eerder ltijd dat je juist een goede zit kreeg van zonder beugels en zonder zadel rijden. Heb er wel van geleerd om 'stevig' te zitten.

Met mijn meneer even minder, liep vorige week niet helemaal zuiver, maar niet duidelijk waar vandaan. Voel me weer terug bij af. Vrijdag komt DA foto's maken. Menno afgelopen dagen ook stil gestaan, vandag aan de longe. Hier heb ik al mijn aandahct bij nodig, omdat hij anders op me af komt. Ging al wel beter.

Korte reactie:
Als je niet het gewicht hebt op beide zitbeenknobbels, knik je in bij je heup. Je hand omhoog strekken helpt je om het inknikken te voorkomen en daardoor op beide zitbeenknobbels te zitten. Soms wil het ook wel helpen om je aan die kant lang te denken.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:24

Yamcha schreef:
Oh, CR is niks voor mij, dat is te vaag.

Waar baseer je dat op dat CR vaag is? Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.
Volgens mij is nl dat wat jij bij Japeloup leert nauw verwant aan CR.
Ik vind er iig niks zweverigs aan, het is juist heel erg logisch allemaal. Maar misschien hangt het er ook vanaf WIE het overbrengt :)

Over naar voor en terug op zit: Japeloup heeft ooit zo'n mooi tekeningetje gemaakt daarvan, maar die kan ik nu ff niet vinden. Iemand?
Toen bleek trouwens wel in de discussie hier dat sommige mensen hem tegengesteld toepassen (toch mensen?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:31

Nou, ik heb het boek van Sally Swift proberen te lezen, maar ik kwam er niet door, al die analogieën, dat is mij te vaag.
Het idee van Centered Riding is heel logisch, en dat klopt idd heel goed met wat ik bij Japeloup leer, maar dingen als tollen in je buik en zo, daar kan ik niks mee :n dat is gewoon te vaag voor mij, ik kan daar fysiek niks mee. Zachte billen, dat is simpel, je billen voelen zacht aan als ze ontspannen zijn, maar je moet bij mij redelijk rechtlijnig zijn in je vergelijkingen zeg maar, ik moet er een plaatje bij kunnen maken, anders kan ik er gewoon niks mee.
En dat vind ik met meer instructeurs, teveel vage analogieën waardoor je aan het rijden gewoon niet meer toekomt. Het moet wel to the point zijn zeg maar, en dat mis ik bij CR. Japeloup geeft er een nogal praktische invulling aan, en daar kan ik dan wel iets mee.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:35

Aha de metaforen spreken je niet zo aan....dat kan ik volgen, dat heb ik trouwens van meer mensen gehoord. Die zijn in het boek veel pregnanter aanwezig dan in de les. Dus om dan heel CR weg te zetten als vaag vind ik wel een beetje kort door de bocht.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:38

Voor mij werkt dat juist heel goed!
Gisteravond nog weer een fantastische tip gelezen in het boek van Akasha-rijkunst over het gebruik van handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:40

Dat is waar, daar heb jij gelijk in :j

Dan is het wel wat voor mij natuurlijk. Maar dat is toch met meer dingen wel, dat het er erg vanaf hangt wie het overbrengt.
Ik bedoel, ik kan haast alles leren wat je mij wilt leren. Alleen moet je het dan wel zo uitleggen dat ik het begrijp en vooral interessant vind, en dan leer ik snel :D het onderwerp maakt dan niet eens uit, ik heb zelfs ooit goede cijfers gehaald voor talen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:42

ankem schreef:
Voor mij werkt dat juist heel goed!
Gisteravond nog weer een fantastische tip gelezen in het boek van Akasha-rijkunst over het gebruik van handen.

En die is?

Oh, de spanning, de suspence...... vertel, de tip van de voeten kon ik alleen niet zo veel mee, maar dat is omdat ik niet kan autorijden.

Maar nou wil ik het weten ook! Al typende word ik steeds nieuwsgieriger :=

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:45

Moet je even geduld hebben tot vanavond ;)
Ben nu op het werk. Ik zal vanavond de oefening van de handen, alsmede de oefening van het aanstappen op zit hier neerzetten.
De oefeningen draaien allemaal om een bepaald gevoel te ontdekken, dat je later, tijdens het rijden, weer kunt opzoeken.

Oja en die van het ontspannen van de enkel die kun je ook vergelijken met het pompen met een voetpomp. Je hak blijft op de grond en je haalt de bal van de voet omhoog om dat ding weer vol te laten lopen. Dat voel je in je enkel, die wordt losser en voelt ook heel anders dan bewust je hak uitduwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:56

Oh, die is goed, jeetje...... da's je tenen optillen ipv je hak omlaag duwen :D een subtiel verschil met grootse effecten 8-)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:09

Yamcha schreef:
Oh, die is goed, jeetje...... da's je tenen optillen ipv je hak omlaag duwen :D een subtiel verschil met grootse effecten 8-)
He ja.. ga ik ook es bewust uitproberen ..
Het is altijd: "hakken laag" maar hoe je dat soepel doet vertellen ze je dus niet :9
En terwijl feitelijk een vlakke voethouding al genoeg is.
Is floep (knol's tovertruc...) paard onder je weg dan donder je achterover als je op je hakken zou "landen" en met vlakke voet blijf je wel staan.
Wordt er niet veel teveel nadruk op gelegd op die voethouding ? ik verkramp er toch vaak wat door als ik m'n voeten hou zoals instructeur het wil.
Kijk dan wel es in bakspiegel en denk dan toch vaak: mhhh dat valt toch best wel mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:16

als jij je hakken netjes onder je heupen hebt, donder je heus niet achterover, want je voeten heb je rappies recht :D

Ik vind dat dat overdreven wordt trouwens, ja, overdreven naar beneden drukken geeft imo alleen maar spanning in je lijf, en je been moet als een natte dweil tegen je paard aanliggen, los en ontspannen, en dat zal niet gaan met je hakken overdreven uitgedrukt, ik geef knollentuin dus gelijk met de vlakke voeten :j
Afbeelding
Hier zou ik achterover vallen denk ik :+

Afbeelding
Als je Freggle hier onder me uit zou trekken land ik denk ik netjes op mijn voeten, en ik val iig niet :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-12 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:23

Yamcha schreef:
Hier zou ik achterover vallen denk ik :+

Als je Freggle hier onder me uit zou trekken land ik denk ik netjes op mijn voeten, en ik val iig niet :D
Je laat het weer erg mooi zien _/-\o_ op beide foto's.
Nieuwe term erbij? >> natte dweil <<

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:27

Ja, die komt van Heather Moffett, Enlightened Equitation, zij doet in wezen hetzelfde in Engeland als Nico, konollentuin en Japeloup in NL doen :j

Opnieuw leren rijden maar dan met veel aandacht voor je houding en zit :) wat wij doen :)
Zij zegt dat je je been zo ontspannen moet hebben dat ie als een natte dweil tegen je paard geplakt moet zitten, een natte doek kun je zo ergens tegenaan plakken ja, en die geeft geen druk en flappert ook niet, alsof ie plakt zegt maar. En dat kan alleen als je je been goed ontspant.

En dank je :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:29

Maar datzelfde geld voor 'Tenen naar binnen!'. Als je dat hoort als 'Hielen naar buiten!' voelt het opeens heel anders. Maar voor de toeschouwer ziet het er hetzelfde uit.

EDIT: dit ging over hakken of tenen naar beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:31

Ja, maar het is allebei onzin. Want dan ga je je knie verdraaien en klemmen, en als je op de binnenkant van je bovenbeen gaan zitten, heb je 't in één keer voor elkaar. Daar ben ik dan weer wel goed in 8-) maar ik ben gezegend met heel weinig vet daar, in tegenstelling tot veel vrouwen. Het is voor een vrouw niet makkelijk om dat te doen :)

Edit: ook hielen naar buiten ga je vanuit de knie dan oplossen, en in het ergste geval bij de enkel, en dat werkt helemaal niet :n De oplossing zit hem in de heupen.