[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:21

Yamcha schreef:
Toch is het idd wel zo, dat een paard dat goed opgeleid is, zelf aanleuning zoekt :) wat je daarvan kunt leren is zelf nageven en weerstand bieden wanneer nodig. Je kunt leren hoe het voelt wanneer een paard nageeflijk is, dan voel je ze ook echt in de hand. Soms zwaarder, soms heel licht, maar contact zou er altijd moeten zijn. Ik denk dat je juist van zo een paard veel kunt leren, zodat je het ook bij andere paarden kunt leren herkennen.

_/-\o_
Paardrijden is idd herkennen, soms opzoeken en dan toepassen. Daarom is les ook zo belangrijk. Zodat je leert wanneer je iets moet voelen en hoe je daar komt.

CrazyIris

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:42

Oké, bedankt iedereen! Vandaag heb ik nog eens met mijn verzorgpony gereden (zij is wel nog maar een jaar zadelmak) Normaal rijd ik haar gewoon in aanleuning, maar de eigenaresse (ook een instructrice, maar niet de mijne) zei dat we eens gingen werken om haar nageeflijk te rijden. Ze kan haar zelf al nageeflijk kunnen rijden. Ik moest haar vooral vooruit rijden, veel overgangen maken en veel wendingen, na een tijdje zei ze dat ik wat moest spelen met mijn handen, beetje knijpen links, beetje rechts, en terwijll wel zorgen dat de buitenteugel eraan bleef en ze stelling bleef houden in de bochten en dan kwam haar hoofdje wel, maar eerder in 1 keer en na enkele seconden ging dat hoofdje terug de lucht in, zo in de typische welsh-houding, hoofdje recht omhoog ... Ik heb geen idee, hoe ze nageeflijk kan blijven lopen

@superwomen: bedankt voor die uitleg!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:23

Kneepjes geven is echt niet de manier. Een kneepje is een halve ophouding. Als je niet langzamer wilt is een kneepje dus niet de juiste hulp. Ook is het zo dat elke hulp direct moet werken, zoals bijv been geven. Als je dit blijft doen,wordt je pony eerder slechter aan het been,dan beter. Met kneepjes geven worden ze harder in de mond.
Ik hoop dat je snapt dat die methode niet duidelijk is voor het paard.
Een kneepje geven kan wel,maar dan slechts 1 en dan moet het paard ook terug komen - van daaruit kun je weer been geven en een pasje harder vragen dus. Door het terug laten komen,kan je paard net iets compecter worden (bij elkaar rijden) zodat hij makkelijker kan buigen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:10

Ik snap het! bedankt voor de uitleg, ik ga die uitleg eens doorsturen naar de eigenares!
Enkel snap ik het 'terug laten komen' niet echt , wat bedoelt u daar juist mee?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:51

Terug komen is terug in tempo komen, langzamer in draf.
Je moet ook vooral veel schakelen om je paard actief en scherp aan je been te maken. Dus steeds een stapje harder vrafen en daarna weer wat langzamer. Zorg dat de hulpen klein zijn en dat je paard snel reageerd. Hij moet niet voorruit schieten bij het aanleggen van je been,maar je moet verschil VOELEN. ;-)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:03

Oké, ik snap het, bedankt! :D

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:56

Ik heb even een vraagje: Ik rijd regelmatig op een manege paard (supergevoelig, erg goed aan alle hulpen) wat na een halfuurtje rijden vanzelf zakt. Hij loopt dan een kwartiertje heel prettig maar na een tijdje gaat hij hangen. En niet een klein beetje ook. Hij wordt echt heel zwaar en valt redelijk op de voorhand. Mijn hulpen voor het aan de teugel rijden zijn eigenlijk niets (geen kneepjes enz), ik rijd mijn paard gewoon de hele tijd actief, veel tempowisselingen, veel wendingen, stelling af en toe een pasje wijken enz. Dit blijf ik ook doen als hij eenmaal nageeflijk is, maar wat doe ik fout? Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij niet gaat hangen? Een pasje voorwaarts helpt niet dan gaat hij sneller maar blijft gewoon hangen en teugel langer of korter maken helpt ook niet. Ik weet dat een paard in principe niet kan hangen, als jij hem maar niets geeft om op te hangen zeg maar, maar hoe pak ik dat aan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:29

Als je zeker weet dat het paard actief blijft, want meestal is dat de oorzaak. Dan moet je het gaan leren aanvoelen voordat
Gij gaat hangen naar een beetje hangen. Dan geef je even een rukje,wiebeltje met de teugels. Dan is het dus niet fijn om daarop te hangen. Wanneer jij het laat voelt,moet je hulp groter zijn om het op te lossen en dat is dus voor beide niet fijn. Hoe sneller je het voelt,hoe kleiner de hulp en het liefst oplossen met het paard actief te houden.
Op de voorhand rijden is namelijk minder actief dan op de achterhand.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:20

Oké, ik zal het proberen. Dankje voor je reactie. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:32

Het is een manegepaard, dat maakt het IMO al moeilijk om er individueel iets aan te doen.
Maar zijgangen zou je kunnen inzetten, zoals wijken.
Maar als morgen of een uur later iemand er op gaat die alles weer anders doet is je inspanning voor niets.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:13

Ik denk eigenlijk dat het meer door mij dan door het paard komt. Hij heeft wel een beetje neiging tot hangen als dat kan, maar ik doe toch iets waardoor het heel erg wordt en ik vind het moeilijk om het te corrigeren. Bij andere ruiters kan hij ook fantastisch lopen, dus het ligt niet aan het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:10

Ik vind een zijgang inzetten bij een manegepaard al helemaal geen "oplossing" tegen hangen.
Zijgangen zijn lastig voor de ruiter,waardoor je dat altijd kan terugzien in een minder goede houding van de ruiter met de daarbij horende minder goede teugelvoering.
Dus wel een leuke oefening om te leren,maar niet als oplossing.

Lijkt me wel een fijn leerpaard. Misschien een x een priveles, dat kan zeker het extra geld waard zijn.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:30

Ja, ik rijd altijd maximaal met drie en soms helemaal allleen in de les. Dus heb ik in het afgelopen jaar dat ik in deze les rijd meer geleerd dan alle zeven jaar ervoor. Sowieso ben ik erg blij met mijn instructrice. Zij helpt mij ook met het hang probleem maar ik was benieuwt hoe anderen het aan zouden pakken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:36

goed bezig! +:)+

Soof24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:02

xLottee98 schreef:
Ik heb ook een vraag, ik rijd op een manege paard en als het paard zich gaat ontspannen en dus nagefelijk gaat lopen gaat die met zijn hoofd schudden terwijl ik mijn handen niet vast zet ofzo, iemand tips?

Teugels misschien juist strakker doen, ik rij ook op een manege paard en die rij ik ook aan de teugel, maar als ik mijn teugels los heb of ze klapperen dan komt ie omhoog.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:32

Hoi allemaal ik heb een vraagje, ik ben nu heel druk bezig met de ontspanning bij mijn paard erin te krijgen, maar als ik helemaal alleen op stal ben gaat dat super goed, we zijn dan allebei geconcentreerd, maar zodra het druk word op stal raken we allebei snel afgeleid en gaat het dus flink mis. Heeft iemand tips hoe ik zowel me eigen concentratie als die van me paard kan houden ook al is het druk op stal.

Verder vroeg ik me af of jullie nog tips hebben voor de ontspanning

Ik heb nu sinds kort een aantal lessen gehad en ik moet minder met mijn binnenhand doen, dit vinden wij vrij lastig. Ik heb een foto bijgevoegd en ben benieuwd naar wat jullie er van vinden

Afbeelding

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:41

Leetje1996, dat heb ik een beetje hetzelfde met mijn bijrijdpaard. Hij vindt het leuk om over de bakrand te kijken welke paarden er langslopen, als mensen in hun auto rommelen etc. Wat bij ons helpt is dat ik hem echt bezig moet houden. Schakelen in tempo, overgangen rijden en veel figuren. Zodra hij ergens naar gaat kijken wend ik af. Als ik alleen een beetje rondjes rij dan gaat hij zelf op zoek naar iets leukers :P
Over de foto durf ik niet zoveel te zeggen, want ik moet zelf ook nog heel veel leren (ben een stille meelezer in dit topic). Wel vind ik het een fijn, ontspannen plaatje.

Bailando1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:29

leetje1996 net wat *** zegt, je moet je paard bezig houden (figuren rijden, stelling vragen, wijken en nog veel meer dingen die je kunt bedenken), daardoor kan jij minder snel afgeleid worden omdat je fanatiek met je paard bezig bent en dan word je paard minder afgeleid doordat jij met hem bezig bent!
succes!

squirrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 01:04

Wat vinden jullie van de redenering: een paard heeft last van zijn rug, dus moet je hem 'aan de teugel' rijden door te spelen met je handen voor een beter gebruik van de rug. Het is toch eigenlijk zo: doordat de achterhand onder de massa komt en de rug ontspannen is gaat een paard nageeflijk lopen. Dus het nageefijk lopen is een gevolg van een ontspannen rug, dan kan het toch nooit een oorzaak zijn??

Ik kan het niet helemaal goed verwoorden, ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:45

Ik snap je wel :)

Ik ga een poging doen.

imo als je dat zegt
nobellover1 schreef:
een paard heeft last van zijn rug, dus moet je hem 'aan de teugel' rijden door te spelen met je handen voor een beter gebruik van de rug.

snap je niet wat aan de teugel is. Het is niet omdat je de hals in de krul rijdt, dat het paard de rug ook loslaat, en hem gaat gebruiken en gaat swingen, dat is imo de zaken omdraaien. Maar:

nobellover1 schreef:
Het is toch eigenlijk zo: doordat de achterhand onder de massa komt en de rug ontspannen is gaat een paard nageeflijk lopen. Dus het nageefijk lopen is een gevolg van een ontspannen rug, dan kan het toch nooit een oorzaak zijn??

imo is dit ook te kort door de bocht. Het antwoord is ja en nee.
Doordat de achterhand gaat dragen, wat iets anders is als dat hij echt ver onder de massa komt hoor, kan het paard de rug loslaten. Dat komt alleen ergens anders vandaan. Het komt omdat je paard de buikspieren aan gaat spannen, en daardoor komt er ook ruimte voor dat achterbeen. En omdat het paard de buikspieren aanspant, laat ze de rug los, want ze kan onmogelijk beide tegelijk vasthouden. En dan krijg je eigenlijk al een paard dat het hoofd laat zakken en de hals laat vallen (ze kan niet én sterrenkijken én de rug loslaten).

En nu de nee, want op dat moment is een paard nog niet nageeflijk.
Als je nu een stille, vriendelijke hand hebt, zal je paard die op willen gaan zoeken. Als dat stabiel is, dan spreek je van aanleuning, die komt dus altijd vanuit het paard, het paard legt de onderkaak tegen het bit. Op dat moment moet je dat als ruiter opvangen, dat doe je door iets weerstand te bieden, dat is wat anders dan kneepjes geven, en ook iets anders dan je hand vastzetten, je vangt op en je geeft na. Als het paard op het moment dat jij weerstand biedt, nageeft, dus loslaat in kaak en nek, geef jij ook na, en dan heb je dus een paard wat nageeft, je hebt een stabiele, stille aanleuning, waarbij je teugels continu signaaltjes doorgeven, je hebt een paard dat op eigen benen loopt, van achter naar voren, met een goed rug- en achterhandgebruik, dan heb je je paard aan de teugel gereden.

Kneepjes zijn wat mij betreft de omgekeerde manier. Dan leg je het bit tegen de onderkaak aan. En dan zal je paard wijken voor het vervelende gevoel in de mond wat ook een krulletje oplevert, maar je paard is dan niet aan de teugel, een paard kan prima de hals buigen, maar de kaak en de rug vast blijven houden.
Maar voor aan de teugel is imo dus meer nodig dan alleen een achterhand die aan het werk is en een rug die ontspannen is.

squirrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:06

Bedankt voor je uitleg ;)
Ik zit er een beetje mee dat ik op de manege een pony 'aan de teugel' (hier bedoel ik mee hoofd-halshouding) Moet laten lopen voor een goed ruggebruik, terwijl ik hier overal lees dat dat niet de goede manier is en al helemaal niet met kneepjes. Nu weet ik even niet meer wat ik moet doen .. hmm.. Hoe kan ik dan de instructrice duidelijk maken dat ik niet meer met 'spelen' wil werken, wil natuurlijk niet beter overkomen want ik heb er minder verstand van dan zij.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:44

Bij mij op de manege zijn er echt paarden met een hele lange hals, maar als je die rustig aan de teugel laat komen lukt dat ook. Alleen je moet wel een goed euitleg krijgen, haha.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:19

julya schreef:
Bij mij op de manege zijn er echt paarden met een hele lange hals, maar als je die rustig aan de teugel laat komen lukt dat ook. Alleen je moet wel een goed euitleg krijgen, haha.

Wat voor uitleg bedoel je dan, julya?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:47

Ik wil ook graag aan ontspanning werken en het paard wat ik nu rij aan de teugel laten lopen. Alleen ik begin net op hem. Dus ik heb wat hulp nodig.

Ik heb een filmpje waar ik voor de eerste keer op hem rij. Het contact houden gaat op dit paard zo slecht nog niet, vergeleken met het paard waar ik eerst op reed. Ik rij nu een jaar paard.
Als jullie dit filmpje zien, wat zijn dan de eerste punten waarmee ik moet beginnen om uiteindelijk het paard aan de teugel kan laten rijden? :)

Ik rij overigens op het bruine paard met de witte aftekeningen op drie van zijn benen en de witte aftekening op zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:33

squirrel schreef:
Bedankt voor je uitleg ;)
Ik zit er een beetje mee dat ik op de manege een pony 'aan de teugel' (hier bedoel ik mee hoofd-halshouding) Moet laten lopen voor een goed ruggebruik, terwijl ik hier overal lees dat dat niet de goede manier is en al helemaal niet met kneepjes. Nu weet ik even niet meer wat ik moet doen .. hmm.. Hoe kan ik dan de instructrice duidelijk maken dat ik niet meer met 'spelen' wil werken, wil natuurlijk niet beter overkomen want ik heb er minder verstand van dan zij.

Ik snap je, maar spelen en spelen is twee.
Dom kneepjes blijven geven heeft geen nut. Rijden moet je doen met veel gevoel, voelen wat er in je hand gebeurt, voelen wat die mond doet, voelen, voelen, voelen. Soms ben je idd een beetje aan het spelen, een verbinding is nooit statisch, maar moet altijd elastisch en verend zijn, dus je bent in die zin aan het spelen, dat je soms wat weerstand biedt, en soms nageeft, en dat is allemaal millimeterwerk, klein en subtiel. Je moet het van buitenaf eigenlijk niet kunnen zien.