Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:23

Blijheid: dat bedoel ik met de kanteling in het mondstuk :j daarom vind ik die dus echt te streng :j

Silenna

Yamcha schreef:
De salsa dansen met je paard:
Ik zie Vegs niet als een ondergeschikte. Ik heb een partnership met haar. Ik wil geen knopjes indrukken, ik wil dansen met haar. Zij is mijn danspartner, en ik dans met haar de salsa en de tango, gepassioneerde dansen, liefdevol, en intens.
Met kracht en dwang zul je nooit iemand aan het dansen krijgen. Je kunt met een zweep geen dans afdwingen. Je kunt wel je partner uitnodigen, toe maar, kom maar, samen. Ik weet hoe het moet, jij het het ritme, jij kunt dansen, kom en dans met mij, verlies jezelf in mij, zoals ik me verlies in jou.
Rijden op niet meer dan een gedachte, als een dans. Dat is de salsa dansen met je paard.

Hmmm, klinkt goed..
Voel je meteen het verschil tussen 'rijden' en 'dansen' zegmaar? :o

Indraatje

Japeloup schreef:
Liesje:
Ga voor een spiegel staan en wel zo dat je in een soort van dressuurzit houding staat. Leg je handen op je billen. Doen dan alsof je een wending wilt gaan maken, voor het gemak loop ik hem met je door naar links.
Leg/zet je rechterbeen iets naar achter (om buitenachterbeen te kunnen begrenzen).
Zorg dat je kruin op de zelfde plek blijft maar draai je navel naar links.
Kan je mij dan omschrijven wat er gebeurt in je lijf en vooral in je benen?

Ik wacht wel ff.........
ben benieuwd wat je ontdekt

Oh ja, in het begin van de les heb ik dit ook nog geprobeerd. Ik kan me alleen niet meer herinneren wat ik precies op dat moment met mijn benen heb gedaan, of is dat iets wat je dan automatisch mee doet?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:25

Liesje1611 schreef:
Japeloup schreef:
Liesje:
Ga voor een spiegel staan en wel zo dat je in een soort van dressuurzit houding staat. Leg je handen op je billen. Doen dan alsof je een wending wilt gaan maken, voor het gemak loop ik hem met je door naar links.
Leg/zet je rechterbeen iets naar achter (om buitenachterbeen te kunnen begrenzen).
Zorg dat je kruin op de zelfde plek blijft maar draai je navel naar links.
Kan je mij dan omschrijven wat er gebeurt in je lijf en vooral in je benen?
Ik wacht wel ff.........
ben benieuwd wat je ontdekt

*ouders staan me heel raar aan te kijken*
Okee de eerste keer knakten al mn ruggewervels :D (gebeurt wel vaker > scoliose in mijn rug)
En de tweede keer draaiden mn heupen naar links zegmaar.. Beetje lastig uit te leggen, haha.
Doe ik het goed? :o

Als je goed staat, dus met je buitenbeen al iets naar achter, dan voel je al dat je binnen zitbeen knobbel lager komt dan de buitenste.
Als je dan je navel draait, dan komt je buitenbovenbeen mee naar binnen, dus meer tegen je zadel aan. Binnen bovenbeen komt op het zelfde moment ook mee naar binnen en dus iets losser langs het zadel. Zo duw je als het ware met je bovenbeen je paard naar binnen en geen je ruimte met je binnen been zodat hij ook mooi met zijn binnenschouder naar binnen kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:25

Yamcha schreef:
Blijheid: dat bedoel ik met de kanteling in het mondstuk :j daarom vind ik die dus echt te streng :j

Ah, oke :) Ik dacht dat je alleen de kanteling door de bus ipv water-ring bedoelde, maar je bedoelde daar ook de vorm mee dus :j
In dat geval kan ik het alleen maar met je eens zijn, ik zou dat bit ook niet uitkiezen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:28

Ja, dat voel je. Ik ben nu nog niet verder dan de cha cha cha, maar ik heb momenten dat ik denk aan draven en ze draaft...... dat ik denk stappen en ze doet het, maar dan moet ik het ritme ook voelen, dan moet ik met mijn gedachten helemaal bij haar zijn...... dan werkt het, dan is rijden heel intuïtief.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:28

jongens.. even..

Als ik mijn beugels langer doe kan ik helemaal niet meer staan of zitten.. hakken onder mijn heupen is dan echt 100% niet mogelijk.. het is dan nog makkelijker om licht te rijden zonder beugels.... ik zit dan echt op mn doos als ik met benen lang en terug (stap) en ik kan NIET op mn kont zitten..

En als ik ze een gat korter doe dan normaal.. dan liggen mijn hakken wel onder mijn heup.. uitdrukken lukt niet behalve in stap.. maar met doorzitten (en ook soms met lichtrijden) liggen mijn knieen teveel op de kniekussens..

Help? Ik doe zo mijn best om "normaal" te lichtrijden.. maar ik ken alleen de knie klem en omhoog variant of de teen-duw-sta variant. Als ik met lichtrijden mijn hak probeer uit te drukken kom ik niet meer omhoog of knal ik achterin de lepel neer omdat ik mijn evenwicht kwijt ben.. Met kortere beugels leek Ztje wel fijner in de aanleuning..

Ik snap er niets meer van.... :(

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:30

Japeloup schreef:
Als je goed staat, dus met je buitenbeen al iets naar achter, dan voel je al dat je binnen zitbeen knobbel lager komt dan de buitenste.
Als je dan je navel draait, dan komt je buitenbovenbeen mee naar binnen, dus meer tegen je zadel aan. Binnen bovenbeen komt op het zelfde moment ook mee naar binnen en dus iets losser langs het zadel. Zo duw je als het ware met je bovenbeen je paard naar binnen en geen je ruimte met je binnen been zodat hij ook mooi met zijn binnenschouder naar binnen kan komen.

hahah, sta nu ook nog een keer te voelen, merk ik toch dat ik minder soepel ben rechtom dan linksom, en da's eigenlijk gek, want te paard heb ik meer moeite met linksom B-) Dussss :o?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:31

Ik heb voor mijn Palousje een simpel dubbel gebroken bitje, Joepje liep het fijnst op de dubbel gebroken van Rotary.
Voor Palous moet ik niet een te dik bit hebben, ze heeft maar een klein bekkie.
Wat bitten betreft zeg ik gewoon; proberen. De ruiterhand bepaald of hij scherp is of niet, paard bepaald of hij het fijn vind.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:32

SenZ heb je mogelijk een foto van jou te paard?
Ligt je zadel nog goed? Als je zadel niet in evenwicht ligt dan wordt het goed zitten voor jou lastig.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:32

Japeloup schreef:
Liesje1611 schreef:

*ouders staan me heel raar aan te kijken*
Okee de eerste keer knakten al mn ruggewervels :D (gebeurt wel vaker > scoliose in mijn rug)
En de tweede keer draaiden mn heupen naar links zegmaar.. Beetje lastig uit te leggen, haha.
Doe ik het goed? :o

Hmm nee dat was in eerste instantie niet wat ik voelde.
Maar hoe vaker ik het doe hoe meer ik wel begrijpt wat je bedoelt :j
Toch eens een keer op een paard oefenen!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:34

Yamcha schreef:
Ja, dat voel je. Ik ben nu nog niet verder dan de cha cha cha, maar ik heb momenten dat ik denk aan draven en ze draaft...... dat ik denk stappen en ze doet het, maar dan moet ik het ritme ook voelen, dan moet ik met mijn gedachten helemaal bij haar zijn...... dan werkt het, dan is rijden heel intuïtief.

Ik heb altijd begrepen dat als je denkt 'stappen' dat je dan intuïtief je eigen gedachte opvolgt met je lichaamshouding, en dat je paard daarom gaat stappen.. Klopt dat?

Heb het vaak geprobeerd.. Op manegepaarden. :') Geloof me, dat heeft niet echt gewerkt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:34

S_en_Z schreef:
jongens.. even..

Als ik mijn beugels langer doe kan ik helemaal niet meer staan of zitten.. hakken onder mijn heupen is dan echt 100% niet mogelijk.. het is dan nog makkelijker om licht te rijden zonder beugels.... ik zit dan echt op mn doos als ik met benen lang en terug (stap) en ik kan NIET op mn kont zitten..

En als ik ze een gat korter doe dan normaal.. dan liggen mijn hakken wel onder mijn heup.. uitdrukken lukt niet behalve in stap.. maar met doorzitten (en ook soms met lichtrijden) liggen mijn knieen teveel op de kniekussens..

Help? Ik doe zo mijn best om "normaal" te lichtrijden.. maar ik ken alleen de knie klem en omhoog variant of de teen-duw-sta variant. Als ik met lichtrijden mijn hak probeer uit te drukken kom ik niet meer omhoog of knal ik achterin de lepel neer omdat ik mijn evenwicht kwijt ben.. Met kortere beugels leek Ztje wel fijner in de aanleuning..

Denk dat ik wel snap wat er aan de hand is. Omdat je je oor, schouder, heup, enkel niet mooi in 1 lijn hebt. Moet je bijna wel spanning opbouwen in je benen om te kunnen lichtrijden. Dit is een soort gewoonte voor jou geworden. Dus benen lang en los proberen te houden en niet willen gaan staan, geen moeite doen om te blijven zitten, maar je oplaten gooien door je paard. En heel veel die oefening doen met 2x staan 1x zitten, 2x staan, 1x zitten.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:35

S en Z, ik lees dat je veel bezig bent met het uitdrukken van je hak, misschien moet je dat even loslaten om eerst het ritme goed krijgen op de manier die JL zegt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:13

Japeloup schreef:
S_en_Z schreef:
jongens.. even..

Denk dat ik wel snap wat er aan de hand is. Omdat je je oor, schouder, heup, enkel niet mooi in 1 lijn hebt. Moet je bijna wel spanning opbouwen in je benen om te kunnen lichtrijden. Dit is een soort gewoonte voor jou geworden. Dus benen lang en los proberen te houden en niet willen gaan staan, geen moeite doen om te blijven zitten, maar je oplaten gooien door je paard. En heel veel die oefening doen met 2x staan 1x zitten, 2x staan, 1x zitten.

Ik begrijp het wel.. en dat heb ik ook geprobeerd.. maar als ik ze los houdt klapper ik alleen maar in het zadel. Op de tuiger waar ik afentoe op zit lukt het me wel.. (die gooit hoger op dus wordt makkelijker.. op hem liggen mijn voeten ook meer naar achter en mijn benen zijn veel stiller??? Ook tijdens het doorzitten.. lijkt wel of ik gemaakt ben voor paarden die hun rug meer opgooien in draf..) maar op Zya lukt het me maar niet.

Met doorzitten ook. Ik heb niet het idee dat ik mijn bovenbenen klem.. ik probeer mijn onderrug los te laten en met mijn heupen mee te swingen met haar beweging.. maar ik moet zoveel moeite doen om mijn benen naar achteren te leggen dat ik daardoor juist ga klemmen thv mijn knieeen.. los krijg ik ze niet tenzij ik mn tenen/kuiten ontspan maar dan schieten ze weer naar stoelzit...? Als ik zonder stijgbeugels ga rijden met mijn benen lang land ik ook iedere keer dat zij mij opgooit eerder op mijn doos dan op mijn kont... tenzij ik achterover ga hangen in de beweging.. dan kom ik enigzins achterop.. maar dat hoort niet + is niet vol te houden omdat ik dan achter de beweging aanga ipv met haar mee...

Wordt er radeloos van... 2x staan 1x zitten ga ik proberen maar denk dat ik alleen maar meer druk opbouw om te blijven staan.. mezelf kennende..

Nado dat hakken uitdrukken hoor ik telkens van moeders.. maar dat heb ik al opgegeven.. maar ik wil zo graag van mn stoelzit af..

Ik heb nu geen idee hoelang ik mn beugels moet doen.. als ik ze op normale lengte doe die ik had en ik leg mijn benen lang en ontspannen langs mijn paard dan ligt mijn knie bijna 10 cm van het kniekussen af..

Indraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:17

Ik ben dit hele topic nu van beide kanten aan het lezen (op pagina 10 van deel 1 en hier). Schoot mij nog iets te binnen van de les van gisteren. Tijdens de stap moest ik de teugels ontspannen/in een boogje houden (en -nu nog- voor mijn gevoel redelijk los) tijdens de draf moest ik de teugels wat verder aannemen. Maar als ik, wat ik tot nu toe gelezen heb, het goed begrijp hoeft dit eigenlijk niet nodig te zijn? Of moet je wel licht contact/spanning houden? Het innemen van de teugels gaat voor mijn gevoel niet soepel en het lijkt me dat het paard daar ook op reageert of kan reageren.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:46

Indraatje schreef:
Ik ben dit hele topic nu van beide kanten aan het lezen (op pagina 10 van deel 1 en hier). Schoot mij nog iets te binnen van de les van gisteren. Tijdens de stap moest ik de teugels ontspannen/in een boogje houden (en -nu nog- voor mijn gevoel redelijk los) tijdens de draf moest ik de teugels wat verder aannemen. Maar als ik, wat ik tot nu toe gelezen heb, het goed begrijp hoeft dit eigenlijk niet nodig te zijn? Of moet je wel licht contact/spanning houden? Het innemen van de teugels gaat voor mijn gevoel niet soepel en het lijkt me dat het paard daar ook op reageert of kan reageren.

Als het goed is loop je een soort van hand in hand met je paard door de bak. Je hebt een constante veer krachtige verbinding. Waarbij het paard zijn onderkaak tegen het bit aanlegt en jou hand opzoekt en meeneemt.
Maar heb jij ergens verkeerde spanning dan lukt dat het paard niet. Ik zeg ook wel eens tegen een leerling dat ze nog beter de teugels in een boogje kunnen houden. Tot ze voldoende meekunnen gaan met de beweging van de paardenmond. Ik zou zeggen oefenen met iemand thuis of op stal om een veerkrachtige arm te krijgen. Dit doe je door een set teugels vast te pakken en omste beurt paard en ruiter "spelen".

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:56

S en Z
Ik snap je spanning in je knie wel. Probeer eens het volgende: zit op je paard en laat hem voor de spiegel halthouden. Je been gewoon houden zoals je zit. Nu gaan staan, ik heb het grote vermoeden dat je dan naar voren komt in je boven lichaam en je knie moet klemmen om te blijven staan. Dus wat je hierboven omschrijft.
Goed nu vraag je iemand om voor je paard te gaan staan, en je voeten een stukje naar achter te duwen zodat ze op de juiste plek liggen. En dan weer gaan staan. Ik durf te wedden dat je dan veel minder of zelfs geen spanning in je been/knie hebt. Als dat zo is dan kunnen er een paar dingen zijn; je bovenbeen spieren zijn te kort; je zadel is voor jou net niet fijn; ergens in je lijf verkeerde spanning waardoor je compenseert. Kan heel klein zijn maar wel zo dat je dit probleem hebt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:05

Ik denk dat het een combi is van beiden.. met zadels passen was er een zadel waar ik heel lekker in kon doorzitten (maar ook in stoelzit) en als ik nu staand door mijn knieen buig en mijn billen naar voren duw voel ik dat ik niet verder kan en dat mijn hak van de grond komt. Vooral in mijn rechterlies voel ik dan een spier heel hard trekken en mijn knieen voelen "zwaar".

Als ik dit op het zadel doe stilstaand gaat het redelijk maar als ik te lang mn benen lang maak en uitdruk voel ik vanuit mijn bovenbenen tot mijn onderbuik die spieren "trekken"

Mijn kuiten zijn het probleem niet want als ik op de trap mijn hak naar beneden druk voel ik geen enkele spier in mijn kuit.

Wat kan ik er aan doen (zonder paard) om die spieren op te rekken dan?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:15

Ik heb ergens in dit topic een linkje naar een oefening geplaatst, moet je even zoeken op 'psoas'.
*edit* Gevonden: Imre @ [RT-P] Opnieuw leren rijden - deel 2

Wat je in het zadel nog kan proberen is voordat je wegrijdt je voeten uit de beugels, benen helemaal naar achter brengen en dan langs het zadel terug naar de juiste positie schuiven. Let op dat je om je beugels weer op te zoeken niet je benen van het zadel tilt. Door dat schuiven komen de spieren in je bovenbenen anders te liggen, waardoor je been platter en stabieler tegen het zadel liggen. Enkels inderdaad loslaten, hakken uitdrukken zorgt voor teveel spanning in je gewrichten en dan kan je niet fijn rijden. Zorg dat je je beugels echt onder de bal van je voet hebt, dat is de plek die de meeste steun en stabiliteit geeft.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:18

thnx ik ga zoeken!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:20

Je voet naar je bil trekken en vast houden. Dan rek je je bovenbeenspieren op.
Maar waar ik benieuwd naar ben wat er gebeurt met je houding en balans. Als je de achterkant van je zadel even iets hoger legt. Door er bv even een handdoek onder te leggen. Gaat me er dan niet om of hij nog perfect lig op je paard maar meer jou reactie in je lijf.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:51

van de week had ik gemeld dat ik met vos voor t z ga, dus vadaag er een stang en trens ingehangen en eens uitgeprobeerd.. en ik heb heerlijk gereden! hij liep alsof t de gewoonste zaak van de wereld was en ik merkte zo enorm veel verschil! :oo ik kon heel klein blijven in mn hulp (waar ik anders nog wel eens een beetje kon stoeien met m omdat ie net zo groot en sterk kan reageren als ie groot en sterk is)en hierdoor een superlos paard onder me hield. dat gaan we dus vaker doen :j ik heb zo ontzettend lekker gereden vandaag, kan niet wachten tot ik er morgen weer opkan :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:56

Wat een heerlijk paard KT!!

Ik ga morgen even uitgebreid reageren. Dat gaat lastig op mobiel, lezen en reageren tegelijk.

Maar wilde dit wel even delen. Heb vanmiddag een heerlijk relaxte buitenrit gemaakt <3
Normaal dan is Jim erg kijkerig en snel overprikkeld. Maar nu was hij zo onwijs braaf!
Shet met karretje ging voor het eerst mee. Shet was doodsbraaf, Jim verliefd op shet, dus spontaan ook heel braaf :D
Heb echt kunnen genieten!
Was wel koud overigens :brr:
Afbeelding

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:40

Super knollentuin!

Lekker zo'n buitenrit Amanda :) Ik wil dat ook zo graag, maar durf het nog niet..