Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:De salsa dansen met je paard:
Ik zie Vegs niet als een ondergeschikte. Ik heb een partnership met haar. Ik wil geen knopjes indrukken, ik wil dansen met haar. Zij is mijn danspartner, en ik dans met haar de salsa en de tango, gepassioneerde dansen, liefdevol, en intens.
Met kracht en dwang zul je nooit iemand aan het dansen krijgen. Je kunt met een zweep geen dans afdwingen. Je kunt wel je partner uitnodigen, toe maar, kom maar, samen. Ik weet hoe het moet, jij het het ritme, jij kunt dansen, kom en dans met mij, verlies jezelf in mij, zoals ik me verlies in jou.
Rijden op niet meer dan een gedachte, als een dans. Dat is de salsa dansen met je paard.
Japeloup schreef:Liesje:
Ga voor een spiegel staan en wel zo dat je in een soort van dressuurzit houding staat. Leg je handen op je billen. Doen dan alsof je een wending wilt gaan maken, voor het gemak loop ik hem met je door naar links.
Leg/zet je rechterbeen iets naar achter (om buitenachterbeen te kunnen begrenzen).
Zorg dat je kruin op de zelfde plek blijft maar draai je navel naar links.
Kan je mij dan omschrijven wat er gebeurt in je lijf en vooral in je benen?
Ik wacht wel ff.........
ben benieuwd wat je ontdekt
Liesje1611 schreef:Japeloup schreef:Liesje:
Ga voor een spiegel staan en wel zo dat je in een soort van dressuurzit houding staat. Leg je handen op je billen. Doen dan alsof je een wending wilt gaan maken, voor het gemak loop ik hem met je door naar links.
Leg/zet je rechterbeen iets naar achter (om buitenachterbeen te kunnen begrenzen).
Zorg dat je kruin op de zelfde plek blijft maar draai je navel naar links.
Kan je mij dan omschrijven wat er gebeurt in je lijf en vooral in je benen?
Ik wacht wel ff.........
ben benieuwd wat je ontdekt
*ouders staan me heel raar aan te kijken*
Okee de eerste keer knakten al mn ruggewervels(gebeurt wel vaker > scoliose in mijn rug)
En de tweede keer draaiden mn heupen naar links zegmaar.. Beetje lastig uit te leggen, haha.
Doe ik het goed?
Yamcha schreef:Blijheid: dat bedoel ik met de kanteling in het mondstukdaarom vind ik die dus echt te streng
Japeloup schreef:Als je goed staat, dus met je buitenbeen al iets naar achter, dan voel je al dat je binnen zitbeen knobbel lager komt dan de buitenste.
Als je dan je navel draait, dan komt je buitenbovenbeen mee naar binnen, dus meer tegen je zadel aan. Binnen bovenbeen komt op het zelfde moment ook mee naar binnen en dus iets losser langs het zadel. Zo duw je als het ware met je bovenbeen je paard naar binnen en geen je ruimte met je binnen been zodat hij ook mooi met zijn binnenschouder naar binnen kan komen.
Japeloup schreef:Liesje1611 schreef:
*ouders staan me heel raar aan te kijken*
Okee de eerste keer knakten al mn ruggewervels(gebeurt wel vaker > scoliose in mijn rug)
En de tweede keer draaiden mn heupen naar links zegmaar.. Beetje lastig uit te leggen, haha.
Doe ik het goed?
Als je goed staat, dus met je buitenbeen al iets naar achter, dan voel je al dat je binnen zitbeen knobbel lager komt dan de buitenste.
Als je dan je navel draait, dan komt je buitenbovenbeen mee naar binnen, dus meer tegen je zadel aan. Binnen bovenbeen komt op het zelfde moment ook mee naar binnen en dus iets losser langs het zadel. Zo duw je als het ware met je bovenbeen je paard naar binnen en geen je ruimte met je binnen been zodat hij ook mooi met zijn binnenschouder naar binnen kan komen.
Yamcha schreef:Ja, dat voel je. Ik ben nu nog niet verder dan de cha cha cha, maar ik heb momenten dat ik denk aan draven en ze draaft...... dat ik denk stappen en ze doet het, maar dan moet ik het ritme ook voelen, dan moet ik met mijn gedachten helemaal bij haar zijn...... dan werkt het, dan is rijden heel intuïtief.
S_en_Z schreef:jongens.. even..
Als ik mijn beugels langer doe kan ik helemaal niet meer staan of zitten.. hakken onder mijn heupen is dan echt 100% niet mogelijk.. het is dan nog makkelijker om licht te rijden zonder beugels.... ik zit dan echt op mn doos als ik met benen lang en terug (stap) en ik kan NIET op mn kont zitten..
En als ik ze een gat korter doe dan normaal.. dan liggen mijn hakken wel onder mijn heup.. uitdrukken lukt niet behalve in stap.. maar met doorzitten (en ook soms met lichtrijden) liggen mijn knieen teveel op de kniekussens..
Help? Ik doe zo mijn best om "normaal" te lichtrijden.. maar ik ken alleen de knie klem en omhoog variant of de teen-duw-sta variant. Als ik met lichtrijden mijn hak probeer uit te drukken kom ik niet meer omhoog of knal ik achterin de lepel neer omdat ik mijn evenwicht kwijt ben.. Met kortere beugels leek Ztje wel fijner in de aanleuning..
Ik snap er niets meer van....
Japeloup schreef:S_en_Z schreef:jongens.. even..
Als ik mijn beugels langer doe kan ik helemaal niet meer staan of zitten.. hakken onder mijn heupen is dan echt 100% niet mogelijk.. het is dan nog makkelijker om licht te rijden zonder beugels.... ik zit dan echt op mn doos als ik met benen lang en terug (stap) en ik kan NIET op mn kont zitten..
En als ik ze een gat korter doe dan normaal.. dan liggen mijn hakken wel onder mijn heup.. uitdrukken lukt niet behalve in stap.. maar met doorzitten (en ook soms met lichtrijden) liggen mijn knieen teveel op de kniekussens..
Help? Ik doe zo mijn best om "normaal" te lichtrijden.. maar ik ken alleen de knie klem en omhoog variant of de teen-duw-sta variant. Als ik met lichtrijden mijn hak probeer uit te drukken kom ik niet meer omhoog of knal ik achterin de lepel neer omdat ik mijn evenwicht kwijt ben.. Met kortere beugels leek Ztje wel fijner in de aanleuning..
Ik snap er niets meer van....
Denk dat ik wel snap wat er aan de hand is. Omdat je je oor, schouder, heup, enkel niet mooi in 1 lijn hebt. Moet je bijna wel spanning opbouwen in je benen om te kunnen lichtrijden. Dit is een soort gewoonte voor jou geworden. Dus benen lang en los proberen te houden en niet willen gaan staan, geen moeite doen om te blijven zitten, maar je oplaten gooien door je paard. En heel veel die oefening doen met 2x staan 1x zitten, 2x staan, 1x zitten.
Indraatje schreef:Ik ben dit hele topic nu van beide kanten aan het lezen (op pagina 10 van deel 1 en hier). Schoot mij nog iets te binnen van de les van gisteren. Tijdens de stap moest ik de teugels ontspannen/in een boogje houden (en -nu nog- voor mijn gevoel redelijk los) tijdens de draf moest ik de teugels wat verder aannemen. Maar als ik, wat ik tot nu toe gelezen heb, het goed begrijp hoeft dit eigenlijk niet nodig te zijn? Of moet je wel licht contact/spanning houden? Het innemen van de teugels gaat voor mijn gevoel niet soepel en het lijkt me dat het paard daar ook op reageert of kan reageren.