Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:22

Zoals al gezegd wil ik wel eerst alle wegen bewandelen voor dat ik ga denken of het wel het geschikte dier voor mij is. Dat vind ik nu nog niet aan de orde en een te makkelijke oplossing. Ik heb ook heel goede ervaringen met haar en ze is verder hartstikke lief in de omgang. Dus ik ken ook de andere kant. ga nu eerst bijkomen van de spierpijn en dan morgen starten bij de nieuwe instructeur (zal niet meevallen met dat beurse lijf)

justkid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:58

Dat zou ik ook doen hoor PP :j
Eerst kijken of er een oplossing te vinden is.
maar ik zou het gewoon niet te lang aankijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:34

snap ik pp, maar als je eenmaal niet meer prettig zit op een paard wbt vertrouwen ,is het heel moeilijk om dat om te draaien. idd geef het een kans ,absoluut. maar stel jezelf een doel,ultimatum.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:55

Ohh, men...
Ik ben dit weekend echt in een zwart gat gedonderd, nu mijn paard is overleden en ik niets meer te rijden heb. Ik mis haar en het rijden zo, pfff....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:56

:(:)
Hoe is het met dat paard waar je zo'n goed gevoel bij had ?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:58

Ik ga misschien in de herfstvakantie kijken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:09

ach ankem :(:)
Ik kan het me zo goed voorstellen, zeker naast je baan is het echt zo'n fijne afleiding.
Je moet jezelf het verdriet wel gunnen hoor. :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:27

Ja, ik heb echt een drukke baan en om mezelf gezond in het koppie te houden was het rijden erg fijn en ook belangrijk.
Ik hoef ook niet direct weer een eigen. Er komt vanzelf wel wat op mijn pad, maar had ik maar iets te rijden 1 a 2 keer per week. Dat zou al heel fijn zijn.

Nadeel daarvan is dat de meeste mensen een echte dressuurprikker zoeken. Ik rijd wel dressuurmatig, maar ga uit van andere principes. Voor mij komt ontspanning van paard en ruiter eerst en daarna verder. Bij veel ruiters is dat niet zo en dan ga ik in de prestatie zitten, waardoor er spanning ontstaat en ik weer in mijn oude patroon van voorover zitten verval. Dat gebeurde vorige week ook. Terwijl ik van mening ben dat je zoveel minder kunt doen als ruiter, qua hulpen e.d. door gewoon ontspannen mee te bewegen met het paard en te voelen hoe het paard onder je beweegt en daarop te anticiperen.
Ik heb nog steeds de laatste keer rijden met mijn eigen paard in het hoofd en dat was bijna gewoon telepatisch rijden.

Ik heb ook een aanbod gehad van een ouder, ik mocht wel een Fries in bruikleen. Maar ik ben zo bang dat er wat met die Fries gebeurd en ik ben wel directeur van de school in het dorp. Dat vind ik gewoon erg spannend.

Dus heb nu de breipennen maar te voorschijn gehaald en probeer een sjaal te breien voor mijn dochter. Nog nooit gedaan, maar goed vorig jaar ook mezelf leren haken en daar maak ik nu ook de mooiste dingen mee. Maar het is wel heel wat anders en ik merk dat er een onrust in mijn lijf komt en een spanning in mijn bekkenbodem. Vaak weet ik dan wel hoelaat het is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:32

Dat zou ik ook zeker niet doen :n
Heeft je lesgeefster niet een paardje wat je zo af en toe kunt gebruiken?
Dat was toch een westerinstructrice als ik het goed weet?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:38

Ja, klopt, alleen woont ze 75 km verderop. Dus ga ik daar niet geregeld langs, helaas.
Misschien weet zij iemand die door ziekte of zwangerschap even een paar maandjes uit de roulatie is. Zou voor mij een mooie kennismaking zijn met western.
Dat zou me op zich wel mooi lijken, een paard even voor een paar maandjes opvangen, omdat de eigenaar er even niet voor kan zorgen. Weet dat ik er zelf ook behoorlijk lang naar heb gezocht, toen ik zwanger was.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:13

@Ankem; mijn 'pony' (1.58) zou denk ik wel passen bij jouw manier van rijden en staat het grootste gedeelte van de week stil, als het zou klikken mag je die gerust 1 a 2 keer in de week rijden. Ik weet niet waar je woont in Friesland?

Met mijn paard gaat het even niet zo goed. Vorige week in de springles voelde ze niet fijn. Dus instructeur gevraagd wat hij zag, en hij zag niks bijzonders. Afgaande op zijn oordeel toch doorgereden.
De dag erna heb ik haar gelongeerd en toen schrok ik gewoon. Voel me zo dom dat ik in de les niet op mijn eigen gevoel ben afgegaan!
Ze heeft duidelijk last van haar rug, er is 1 plekje aan de rechterkant waar ze behoorlijk reageert als ik daar druk. Ik heb meteen mijn vaste osteopaat gebeld, maar die zit zelf in de lappenmand. Nu twijfel ik of ik er een ander bij moet halen of wachten tot mijn 'eigen' osteo weer aan het werk is. Maar wat rijden betreft is het in elk geval even pas op de plaats, ik longeer haar om de paar dagen en verder niet.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:49

Rhys, dat is lief aangeboden. Ik woon in leeuwarden. Ik denk niet echt in de buurt. Heb zelf goede ervaringen met michael hamerslag. Heb diverse osteo's gehad, maar hij maakte daadwerkelijk een heel groot verschil. Hij woont wat zuidelijker, maar komt sowieso 1x in de 6 weken richting het noorden.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:53

Nee dat is helaas niet echt in de buurt...als je in de richting van Oosterwolde/Appelscha had gezeten was het prima te doen, maar Leeuwarden is niet handig idd.
Bedankt voor je tip!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:04

PinkyPie, wat een verhaal zeg :\ Gezien je medische geschiedenis niet al te handig om er vaak op die manier af te gaan :\

Leuk trouwens dat je een Donnerwind hebt :-) Bij ons op stal staan een hoop Donnerwind afstammelingen en familieleden :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:52

Jeetje PinkiePie :(:)
Wat heftig zeg.
Ik sluit me bij de rest aan. Is dit wel het paard voor je?
Moeilijk...

ankem :(:)
Een bijrijdpaard zoeken klinkt niet verkeerd. Het zal jouw paard zeker niet vervangen, maar zo kun je wel bezig blijven en je hoofd leegmaken.

Rhys: wat vervelend zeg. Als ze er echt zo'n last van heeft zou ik nu kijken naar een osteo. :j

Jim is vrijdag gemasseerd. Zaterdag was hij fris met rijden. Zijn Meiske (shetlander) stond namelijk nog in de wei ipv de uitloop.
Maar voorheen ging dat met heel veel spanning en rennerigheid, nu was hij wel heerlijk ontspannen en merkte ik het alleen aan een iets hoger tempo dan normaal en iets minder concentratie :+
Gister echt heerlijk gereden. Super ontspannen, fijn aan de hulpen, heerlijk los. Hij was wel heel moe na 20 minuten :(:)

Vriendinnetje was er bij en zij merkte op dat hij strijkt achter. Dat heeft hij nooit gedaan, maar hij loopt nu op een smaller spoor.
Zou dat komen door het nieuwe rijden/balans probleem/benen anders onder de massa zetten?
Voor vandaag mijn strijklappen maar even uit het stof trekken :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:55

@Amanda
Dat strijken komt mij niet bekend voor, misschien een ander wel?
Ik heb een advertentie op bokt gezet, ben benieuwd ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:06

Succes Ankem. Ik hoop dat er een leuk paard op je pad komt.

Amanda, dat strijken deed mijn paard toen ie nog wat slap was in de spieren, op het moment dat het zwaar werd voor hem, ging ie strijken. Als ik hem nu hoor strijken (dat is nog zelden) dan weet ik dat ie achter niet actief genoeg loopt en moet ik hem er wat bijdrijven. Mogelijk moet de spieren van jouw paard wennen aan je nieuwe manier van rijden?

Edit: tiepvoud
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 10-10-11 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:11

Dat denk ik ook Gooya. Een stukje onbalans en wennen. Hij heeft echt nog nooit gestreken.
Dus dat was ook het eerste waar ik aan dacht :j
Komt wel goed.
Hij tikte van de week ook ineens aan van achter naar voren.
Achter teveel onder de massa en voor te laat weg... Moet hij ook nog aan wennen.
Dus de komende tijd maar weer beenbescherming weer op.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:15

O ja, ik heb het Massimo Trail zadel gekocht *\o/* Wordt nu helemaal pas gemaakt op rug van Janus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:19

Oooh wat goed :D
Toch aan kunnen wennen? :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:47

Ik ben aardig gewend aan het zadel. Zit nu tijdelijk weer even op mijn Kentaur, met diepe zit, en weet nu ook weer waarom ik met lichtrijden hoger uit zadel kwam. Knots, auw :+

Vanavond was het echt spookyweer. Ik had een hele frisse Janus verwacht, en dan stap ik toch op met een gevoel van oeps, wanneer vertrekt ie. Maar Janus was zo braaf en rustig in zijn hoofd. Kon door de slechte bodem (blubber) alleen maar stappen, en heb heel relaxed aan wat oefeningen gewerkt, en peerd en ik waren beide ontspannen.
Dat was een half jaar geleden niet mogelijk geweest met deze wind.
Hele fijne ervaring dit.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:22

Ik heb vandaag de vuurdoop achter de rug. De eerste les vond ik wel spannend omdat ik zaterdag echt heel hard gevallen ben tijdens een paar enorme rodeosprongen van mijn paard. Dat zat mij nog vers in het geheugen. Instructeur zag wel dat ik spanning had en speelde daar gelijk goed op in. Als eerste bleek het bit veel te groot wat ik gebruikte, mijn beugels moesten een gaatje korter en ik heb de sperriem van mijn hoofdstel afgehaald. :D (waarom gebruik je dat ding eigenlijk ..). Ik vond de eerste minuten echt wel spannend. Hoe zou mijn paard reageren, en kan ik dit allemaal wel. Instructeur is heel duidelijk, confronteert je met je eigen angsten en laat je je afvragen waarom je dingen doet. Daarin is ze eerlijk en rechtstreeks maar nooit schreeuwerig of dwingend. Als ik het niet vertrouw, ga ik stappen. Dat voelde heel veilig. In het begin sprong mijn paard even aan in galop en ging ze heel hard draven, maar ze praatte me daar helemaal doorheen met veel aanwijzingen. De handhouding is idd even wennen maar vanmiddag bij de 2e les ging het al beter en merkte ik al het eerste resultaat. Ook mijn balans was natuurlijk bagger :o en daarin heb ik ook al een aantal goede tips gehad. Je bent ineens zo met jezelf bezig, ongelooflijk, er gaat een wereld voor me open.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:54

Ik ben net begonnen met het lezen van dit topic, heel interessant je persoonlijke ervaringen. je eigen handelingen gedachten en vaardigheden, als wisselwerking op het paard. wil dit topic graag blijven volgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 07:54

Lekker Gooya :D
Genieten is dat :j

PinkyPie: wel goed :j
Confronterend, dat wel ja. Maar als je er maar bij geholpen bent :j

Ik had gister een pennymoment met Jim <3
Heb ook niet meer gereden, daar had ik niet eens meer zin in. Hij kwam al hinnikend dravend naar me toe en we hebben gewoon lekker gespeeld, gerommeld, gekroeld, nog meer gespeeld. Heerlijke momenten zijn dat.
Hij is zo veranderd, sinds ik dingen anders bekijk.
Hij durft zelfs weer grapjes uit te halen _O-
Nu besef ik pas hoe fout ik bezig was de laatste tijd :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:22

Confronterend Aman :(:) Dan realiseer je je plots dat het al een poos niet zo denderend ging :\
Gelukkig zitten jullie nu weer in de opgaande lijn :-)

PinkyPie, klinkt alsof je een goede instructeur hebt getroffen die voldoende ruimte geeft aan jou en aan je paard :-)

Wij hebben gisteravond een rondje buiten gereden. We doen vaak op maandagavond een rustig stap/draf rondje door het dorp, maar dit was weer de eerste keer in het donker. Paardjes waren erg braaf (ondanks harde wind), maar het lijkt wel of er elk jaar meer fietsers/automobilisten/weggebruikers verschijnen die totaal geen idee hebben van wat een paard is of doet :\ .
Ik rij er al bij als een kerstboom, maar misschien voor Kerst of Sinterklaas maar eens zo'n reflecterend hesje met knipperende lichtjes vragen.