Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:24

Dankjewel! Het is heel naar om te zien ook. Ineens kaal en mager.in een woord:echt een persoon die is opgegeven. Gelukkig zit de humor en nog wel in dus het is geen grote huilboel als we bij hun zijn. Dan verbergen we het zegmaar een beetje,anders krijgt hij ook weer zo'n naar gevoel erbij.

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die gevoelig is op dat gebied. Soms jank ik om de kleinste dingen (lijk wel een zwangere vrouw :+

Maar nu over jou: is die manege nog een beetje in de richting van vianen?aan de eene kant is het weer naar dat je moet wennen aan de manier van instructie,de paarden enzovoort maar aan de andere kant is het ook wel weer een uitdaging.
Maar ik snap dat het moeilijk is om van het vertrouwde stekkie afscheid te nemen.
Wel fijn dat je goed heb gereden,het zou wat wezen als je op je laatste les er af floept en er met een niet goed afgesloten gevoel vandaan komt.gelukkig was dat niet het geval!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:36

Vervelend lies1994! Sterkte voor jou (en je oom en rest van de familie).

Hoe ik me voel, beïnvloed mijn rijden ook heel erg. Als ik niet lekker in mijn vel zit, dan lukt het rijden ook nooit zo lekker. Mijn paard pikt dat heel snel op. Ik heb nogal een onzeker paard, die vertrouwen en leiderschap nodig heeft. Dat lukt mij niet zo goed als ik me niet goed voel, waardoor het allemaal niet zo lekker loopt. En nu heb ik al ruim een half jaar dagelijks pijn in mijn zij, waardoor het rijden ook niet altijd even goed gaat. Ben al binnenstebuiten gekeerd in het ziekenhuis, maar de pijn is niet verklaarbaar. De artsen hebben mij verzekerd dat er niets ernstigs aan de hand is, al mn organen zijn in orde en er zijn geen ontstekingen. Dat geloof ik ook, maar de pijn blijft erg vervelend. In het begin was ik erg eigenwijs en ging ik toch ook gewoon rijden op momenten dat ik me niet goed voelde. Tegenwoordig probeer ik dat wel eerder te herkennen. Op zulke momenten kan ik er beter niet opstappen, maar andere dingen gaan doen. Poetsen of longeren of zo. Dat werkt voor mijn paard en mijzelf dan beter. Maar lastig blijft het wel, want rijden vind ik toch het leukste wat er is!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:50

lies1994 schreef:
Dankje. Ja normaal heb ik dat ook maar dit zat me nu zo dwars even,dat rijden ook niet echt meer hielp.barste even helemaal in tranen uit (ben nogal een gevoelig mens).

Maar super dat je bent blijven zitten! Is altijd wel even schrikken zoiets maar als ik het zo lees heb je het helemaal goed opgelost.

Is juist toch normaal meis, vervelende situatie zeg :(:) Wel goed dat je het even tegen je instructrce gezegd hebt,kan ze er rekening mee houden. Sterkte!
Ik ben ook supergevoelig hoor en dat beinvloed mijn rijden ook. Gister gelukkig een heeeerlijk ritje gereden over de zandverstuiving/bos. S'ochtends vroeg, en het ging erg goed. Ik durf de galop nog niet meer omdat ik voor mijn gevoel mn beugels nog te snel verlies. Maar volgens mij begin ik haar te leren kennen ofzo (nu pas? :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:41

Ik weet nog niet of ik ga paardrijden in Vianen! Ik ga eerst even settlen sowieso. Maar ik moet al zoveel aan mijn kamer en studie betalen dat ik er op dit moment eigenlijk even geen tijd meer voor heb en geld. Maar ik ga in het weekend nog naar huis dus misschien kan ik dan afentoe eens privelesje nemen nog. Maar wie weet ga ik een keer manege opzoeken in de buurt van Vianen :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:30

Marleeentje, dankjewel! Wat naar voor je zeg,dat ze er niet zijn achter gekomen waar die pijn vandaan komt.ik hoop dat ze er toch nog achterkomen.

Nicky84, dankjewel!had het eerst niet verteld dus toen ik die tranen kreeg stond ze wel even raar te kijken van 'wat krijgen we nou weer?is toch niet om te janken als het aangalopperen even niet lukt?' Toen had ik het toch maar even gemeld. Nu ik er aan denk,toen ik het verteld had sprong paardlief wel gelijk aan in galop.
Super dat je zo'n heerlijk ritje hebt gehad!is dat in de omgeving van Herpen?wou dat wij hier een bos met zandverstuiving hadden,dan had ik zeker ook een rit gaan maken.

TessaKaizoku,ja dat is ook niet meer te doen met alles wat je dan nog moet betalen.succes met alles!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:11

Sterkte Lies! Wat vervelend ;(

Paarden zijn inderdaad zo fijngevoelig dat ze alles oppikken. Mijn paard maakt er inderdaad ook gebruik van als ik me onzeker voel.

Nicky, wat leuk dat je een heerlijk ritje hebt gereden! En mooi toch, als je haar nu leert kennen. Beter laat als nooit :P

Heeft iemand nog wat tips voor mij? Mijn paard is nl. helemaal natural horsemanship opgevoed maar héél dominant, en als je het grondwerk niet duidelijk herhaalt gaat ze er vandoor. Maar... als je haar duidelijk leiding geeft is het een fantastisch paard! Nu woon ik nog thuis en zet mijn moeder rond 9 uur mijn paard buiten, dan ben ik (meestal) al weg naar school. Maar zij gebruikt NH niet (leiden - stoppen) en daar reageert mijn paard heel erg op, dan wordt ze weer dominant en niet meewerkend. Nu weet ik niet zeker of dit de reden is dat ze begon met bokken (ik heb nog wel intensief met de NH-methode gewerkt) maar ik vermoed dat het er sowieso mee te maken heeft. Ik heb mijn moeder alles uitgelegd dat ik weet over NH, ze kent het dus allemaal maar ze gebruikt het niet voor haar eigen paard en weigert het dus ook te gebruiken voor mijn paard, maar mijn paard heeft het wél echt nodig. Ik heb haar hierop aangesproken maar ze reageerde bloedchagrijnig en zei dat ik vervolgens alles dan maar moest doen, ook de stal :? (Haar paard en de shet staan in een schuilstal in de wei, mijn paard heeft als enige een stal, ik schep mest in beide weides en zij doe de stal). Ik ging er maar niet verder op in maar ik merk écht dat mijn paard daar heel dominant van word en ik word er gewoon wanhopig van, ik ben al een jaar aan het sukkelen met mijn paard en het zou fijn zijn als mijn moeder even wil helpen. Het is helemaal geen moeite, alleen zorgen dat ze het kleine stukje vanf stal naar de wei even een paar meter afstand houd en stopt wanneer ze moet stoppen. Maar er is geen normaal gesprek aan te knopen... Ze reageert zó geïrriteerd maar ik merk duidelijk verschil als ik met grondwerk bezig ben, en geen probleem als ik mijn paard 's morgens buiten moet zetten, maar ik kan niet mest scheppen, stal doen en 2 paarden verzorgen naast mijn studie, dat lukt gewoon niet, maar mijn moeder is zó naïef.. Iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:39

Misschien op een rustig moment even een gesprekje aangaan? (dus niet na het "gebeuren" zeg maar) Vervelend zeg!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:02

Narita, heeft je moeder je paard niet onder controle? Of doet ze dat op een andere manier als jij? Sommige paarden kunnen inderdaad niet zo goed omgaan met twee werkwijzen en kunnen daar opstandig van worden. Ik zou er eens op een rustig moment met haar over praten, want zij zal ook echt wel inzien dat het niet werkt als je paard zo lastig wordt. Als je dat bespreekt, kan ze dat vast wel begrijpen. Misschien kunnen jullie dan een manier vinden waarin jullie je allebei kunnen vinden.
Maar je geeft ook aan dat dit misschien de reden is dat ze gaat bokken (met rijden neem ik aan?) Die link zie ik niet helemaal, maar misschien is er wel een verklaring voor.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:43

Dankje narita!

Ben echt een nul in tips geven.dus ik lees even mee met de tips die je krijgt (leer ik ook nog wat van).

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:58

marleeentje schreef:
Narita, heeft je moeder je paard niet onder controle? Of doet ze dat op een andere manier als jij? Sommige paarden kunnen inderdaad niet zo goed omgaan met twee werkwijzen en kunnen daar opstandig van worden. Ik zou er eens op een rustig moment met haar over praten, want zij zal ook echt wel inzien dat het niet werkt als je paard zo lastig wordt. Als je dat bespreekt, kan ze dat vast wel begrijpen. Misschien kunnen jullie dan een manier vinden waarin jullie je allebei kunnen vinden.
Maar je geeft ook aan dat dit misschien de reden is dat ze gaat bokken (met rijden neem ik aan?) Die link zie ik niet helemaal, maar misschien is er wel een verklaring voor.

Het enige wat mijn moeder doet is mijn paard naar de wei brengen (10 meter lopen ongeveer) dus over veel controle hoef je niet te praten want ze doet geen specifieke oefeningen. Ik weet niet of je een beetje thuis bent in de Parelli-methode? Die werken in ieder geval met een eigen ruimte. Het paard moet minstens een meter achter je lopen en stoppen zodra jij stopt. Mijn moeder die leidt de paarden gewoon op de Engelse manier, ernaast lopen. Mijn paard ziet dat dus als een onduidelijke grens: bij de een moet ik wel afstand houden, maar bij jou mag ik gewoon in jouw ruimte.
Mijn paard is heel dominant en zodra je één vinger geeft pakt ze je hele hand. Eigenlijk moet je eerst boos op haar worden voordat je fijn met d'r kan werken. Grondwerk en rijden verbindt zij gewoon in haar hoofd. Ben je op de grond mijn leider? Dan luister ik ook naar je onder het zadel. Geef jij op de grond niet duidelijk je grenzen aan? Dan zal ik daar eens gebruik van maken tijdens het rijden. Zodra je ook maar een grens bij haar laat vallen zal ze daar misbruik van maken, en dat uit zich vooral onder het zadel. Ik ben op de grond namelijk heel streng maar met rijden redelijk onzeker (zoals je vast al had gemerkt aangezien ik op dit topic post := ), dus daar kan ze dan ook alleen ongestraft onder het zadel gebruik van maken.

Ik zal het morgen eens bespreken met mijn moeder. Bedankt voor jullie tips! +:)+

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:13

nee ik ben niet zo thuis in de parelli methode. Ik doe zelf ook wel wat simpel grondwerk, maar op de engelse manier. Zoals je het nu uitlegt, snap ik wel dat het een probleem is dat je moeder en jij verschillend met je paard omgaan. Je paard heeft vooral veel duidelijkheid en routine nodig dus. Ik zou je 'probleem' aan je moeder voorleggen en haar vragen om mee te denken over een oplossing. Als je het op die manier brengt, heeft dat meer effect dan dat je vertelt wat ze nu allemaal niet goed doet. Dat is dan nog even een tip van mij :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 08:48

Lies, wat een vervelende situatie, heel veel sterkte!

Ik ga later even verder reageren op iedereen want dat gaat een beetje lastig op mijn telefoon!

Wil wel graag met jullie delen dat afgelopen woensdag mijn paardje is gebracht! Heel blij mee uiteraard, en hij doet het ontzettend goed! Ik vind het zelf allemaal nog wel heel spannend allemaal. Ik reageer nog teveel op vanalles en zie ook overal de gevaren, terwijl paardje er eigenlijk heel koel onder is! Paardje is nog heel jong (2,5) dus ik moet niet zo zenuwachtig doen :P het is ook gewoon ontzettend stom! Paard heeft nog niets gedaan wat niet logisch te verklaren was (hij deed bijvoorbeeld gisteren behoorlijk druk omdat ik hem uit het land had gehaald om hem aan mijn ouders testen zien, maar hij is nooit eerder alleen geweest, dus hartstikke logisch dat hij daarvan in de stress schiet) en toch ben ik af en toe heel gespannen :( ik heb eerder in het topic al wat ervaringen gelezen over Bach druppeltjes, misschien moet ik dat eens proberen om de scherpe kantjes eraf te halen :) paardje is zo lief, en ik ben nu al bang dat ik het ga verkloten, heerlijk die angst!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:31

Wat liep mijn paardje zo mooi. Wijken deed ze vandaag super. Galop vanuit stap en mijn eerste poging om achterwaartst te gaan. Hierin was ze in het begin zeer koppig (tja ik ken haar) maar uiteindelijk deed ze ook dit super mooi (3 à 4 passen is toch al heel wat)
En tot slot nam ze ook haar ontworming redelijk gemakkelijk

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:13

Superliesje, dankje!
Wat super dat je paardje er is. Hoe gaat het nu ondertussen?ben je al gewend aan 'het eigenaar zijn'?ik begrijp wat je bedoelt met je angst,je bent nog té bezorgd en dat is heel normaal.gaat vanzelf over. Ik had het al bij mn hamster.haha

Debra,wat goed!! Super dat je in galop kan vanuit stap. Kan de mijne nog niet hoor!ga door zo

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:14

Ben vooral een meelezer, maar vind het top om te lezen hoe jullie elkaar helpen :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:18

Hallo allemaal,

ik heb vandaag weer een enorme tegenslag gehad, en omdat ik er vroeg bij wil zijn vraag ik nu hulp. Omdat jullie bokkers allemaal erg lief en behulpzaam zijn meld ik me hier (dit is de 2de x)

Vandaag reed ik op mn lieve hafje, het ging heel goed. Toen ging ik naar de buitenbak, en daar gebeurde het. Een mega ontploffing! Eerst schrok ze van een ander paard, goed kan gebeuren niet erg. Maar daarna begon ze opeens te crossen, hals en hoofd de lucht in, rug wegdrukken en nergens meer controle meer op. Uiteindelijk croste ze gewoon de bak uit (die stond open)

Ik werd gelijk mega kwaad op haar, wat misschien niet zo slim was. Maar ik durfde daarna niet meer te stappen in de buitenbak. Weet iemand hoe ik dit moet oplossen. Morgen ga ik direct in de buiten bak rijden maar ik ben bang dat weer hetzelfde gebeurt..

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:30

Oh jeetje dat is schrikken zeg!heb je iemand in de omgeving die je kan helpen? Ik zou dan met die gene weer even lekker beginnen aan de longe.gewoon stilstaan daarna stappen en als je er aan toe bent draf en galop. En als dan de angst zo goed als weg is lekker in de bak los rijden. en dan voorlopig de bak afgesloten houden,dat geeft je nu denk ik toch meer zekerheid.

Ik hoop dat ik je er mee kan helpen. Ben zelf niet zo'n goede hulp maar ik doe mn best!haha

Edit: leuke haf heb je! even op je profiel gespiekt :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:56

Ik heb niet iedere dag iemand die mij kan helpen. Aan de longe is idd wel een optie maar ik denk dat ze zich dat opgesloten voelt en het alleen maar erger word. Wie weet lag het eraan dat ze teveel energie had. Maar soms dat ziet ze iets of hoort ze iets en is de concentratie niet meer te vinden.

Toch bedankt voor je hulp en je complimentje :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:11

Graag gedaan hoor!ik snap wat je bedoelt. Maar kan je je haf voor het rijden even los te gooien (of toch weer even de longe) om even de beentjes te strekken en hupsels te maken waar je in het zadel misschien niet blij van word? :P
Doen wij altijd met paarden waarvan we merken dat ze erg fris zijn. Of voelt ze zich dan ook nog opgesloten,aan de longe zonder iemand er op?
Ik hoop op een oplossing voor jullie.maar onthou,het kan ook gewoon iets heel banketstaaf geweest zijn waar wij geen weet van hebben (een hupsende konijn ofzo :+ )

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:21

Ja het probleem was dat ze onder het zadel in de binnenpiste zooo lekker rustig was, en buiten vreselijk vervelend. Dusja dat kon ik niet van te voren weten. Morgen ga ik het gewoon nog eens proberen in de hoop dat het beter gaat :)

Haha id.. een bakkabouter

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:40

Stoer van je dat je het morgen weer probeerd! Ben benieuwd.laat je het weten hoe het is gegaan?

morgen stap ik er ook weer op,hoop dat paardlief nu iets meer gehoorzaam is dan de vorige keer. Wat 'n drama was dat := misschien wel mn eerste sprongetje sinds 'dè val'.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:12

M_hartje_M ik zou ook eerst beginnen met longeren in de buitenbak. Dan heeft je paard de bak alvast gezien en kan hij zijn overtollige energie uit. Daarna er op en lekker gaan rijden. Gewoon stappen en zodra dat vertrouwd voelt gaan draven. Zet je paard wel meteen aan het werk, zodat hij niet de kans krijgt om afgeleid te raken en zelf zijn eigen plan te gaan trekken. Dus vanaf de eerste minuut dat je er op zit, meteen lekker veel figuren gaan rijden en overgangen. Zo kun je de controle bevestigen en heeft je paard minder gelegenheid om er vandoor te gaan. Succes!

En Lies1994, ook veel succes vandaag! Hopelijk gaat het beter dan de vorige keer. Ben benieuwd!

Zondag een buitenritje gemaakt over straat met mn paard. Hij had er erg veel zin in, liep hard door en vond van alles spannend (terwijl we toch minimaal 2x per week op straat komen, maar ja). Alles was gelukkig gewoon goed controleerbaar, dus uiteindelijk wel fijn gereden. Gisteravond een fijne dressuurles gereden, paard heeft goed zn best gedaan! Ik denk dat ik woensdag aan mijn springinstructeur ga vragen of hij een keer bij mij op stal wil langskomen om te helpen oefenen met opstijgen. Hij is wel goed met dat soort 'probleem' gevallen.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:55

Bedankt,ik zal het nog wel laten weten!

Fijn dat het buiten rijden en ook nog eens de les goed ging. Zou het zelf nog niet aandurven,op straat.
Je was toch sinds kort dus lekker bezig met springen? Hoe gaat dat ondertussen?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:04

Springen en crossen deed ik eigenlijk altijd al, maar vanwege de wonden die mn paard had opgelopen toen ie er vandoor is gegaan, heeft dat een tijdje op een wat lager pitje gestaan. Nu weer sinds een week of drie lekker aan het springen en crossen. Dat blijft toch wel het leukste wat er is! (vind ik dan...)
Mijn probleem zit eigenlijk alleen in het opstijgen, als ik er eenmaal op zit is er niks meer aan de hand. Dat heeft even tijd nodig, maar komt ook wel weer goed. Nu stijg ik alleen in de stal op, over een tijdje hoop ik er ook weer gewoon buiten (in de bak) of op vreemd terrein op te kunnen klimmen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:24

Ik heb vandaag mijn eerste sprongetjes gemaakt met mijn eigen paardje. Op zich was er niet echt angst, wel een lichte spanning en dit was bij de sprong te merken aan mijn teugels, maar naarmate ik meer sprong kreeg ik ook dit wat beter onder controle. Er is nog veeeeeel werk al, maar woehoe ik heb gesprongen!!!! *\o/*