marleeentje schreef:Narita, heeft je moeder je paard niet onder controle? Of doet ze dat op een andere manier als jij? Sommige paarden kunnen inderdaad niet zo goed omgaan met twee werkwijzen en kunnen daar opstandig van worden. Ik zou er eens op een rustig moment met haar over praten, want zij zal ook echt wel inzien dat het niet werkt als je paard zo lastig wordt. Als je dat bespreekt, kan ze dat vast wel begrijpen. Misschien kunnen jullie dan een manier vinden waarin jullie je allebei kunnen vinden.
Maar je geeft ook aan dat dit misschien de reden is dat ze gaat bokken (met rijden neem ik aan?) Die link zie ik niet helemaal, maar misschien is er wel een verklaring voor.
Het enige wat mijn moeder doet is mijn paard naar de wei brengen (10 meter lopen ongeveer) dus over veel controle hoef je niet te praten want ze doet geen specifieke oefeningen. Ik weet niet of je een beetje thuis bent in de Parelli-methode? Die werken in ieder geval met een eigen ruimte. Het paard moet minstens een meter achter je lopen en stoppen zodra jij stopt. Mijn moeder die leidt de paarden gewoon op de Engelse manier, ernaast lopen. Mijn paard ziet dat dus als een onduidelijke grens: bij de een moet ik wel afstand houden, maar bij jou mag ik gewoon in jouw ruimte.
Mijn paard is heel dominant en zodra je één vinger geeft pakt ze je hele hand. Eigenlijk moet je eerst boos op haar worden voordat je fijn met d'r kan werken. Grondwerk en rijden verbindt zij gewoon in haar hoofd. Ben je op de grond mijn leider? Dan luister ik ook naar je onder het zadel. Geef jij op de grond niet duidelijk je grenzen aan? Dan zal ik daar eens gebruik van maken tijdens het rijden. Zodra je ook maar een grens bij haar laat vallen zal ze daar misbruik van maken, en dat uit zich vooral onder het zadel. Ik ben op de grond namelijk heel streng maar met rijden redelijk onzeker (zoals je vast al had gemerkt aangezien ik op dit topic post
), dus daar kan ze dan ook alleen ongestraft onder het zadel gebruik van maken.
Ik zal het morgen eens bespreken met mijn moeder. Bedankt voor jullie tips!