[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:57

heb nog wat foto's van zaterdag. Die Namelus doet niet meer zo dr best in het B. Pas in de finale waar het 1.10 stond ging ze dr voorbenen beter optillen. Zal ook weer eens wat inuitjes gaan doen om dr wat vlugger te maken. heb haar ook 2 keer L gestart dus misschien dat het daardoor ook komt dat ze minder onder de indruk is.

Afbeelding

oklund

Afbeelding

Deze stond in een lijn die op 22m stond, dus ik reed iets schuin om de afstand wat 'korter te maken, normaal rij ik wel midden op de sprong, behalve in een barrage als dat uit komt ;)

Afbeelding

Ik moet proberen wat minder te 'duiken' op de sprong, maar vind dat vrij moeilijk eigenlijk hoe ik dat kan verbeteren. gouden tip is meer dan welkom, tuhis gaat het wel aardig maar op concours wil ik vooral naar de overkant ofzo.... :?

en ff tussendoor, mn nieuwe ros in de verlichte zit :D

Afbeelding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:06

Afbeelding
hinterhandmuskulatur aufbauen :D

CaPrIoLe`79

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:09

Heb jij ook die plaatjes van die duitsers die trainen met een ruiter + een karretje met gewicht en nog een extra persoon er achteraan? Daar ben ik al een tijdje naar op zoek.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:47

besita schreef:
hinterhandmuskulatur aufbauen :D

Bij Piet deden we dat met 6 of 9 banden, weet ik niet meer zo goed.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:00

Hoi Marcel

Door jou oefeningen en tips heb ik nu echt veel plezier in het springen!
Gister heeft een vriendin foto,s van mij gemaakt, alleen ze zijn heel erg bewogen helaas.
Had de camera op de sportstand staan dus snap niet waar het aan ligt.
Zijn er misschien mensen hier die weten hoe je een camera goed in moet stellen als je foto,s neemt
in een binnenbak? Ik heb een sony spiegelreflex a300.

Marcel als je er wat in kunt zien kun je dan misschien wat tips geven over mijn houding,
ik ben een beginnende springruiter en moet nog veel leren!
Hier doe ik een in uitje:
Afbeelding
En dit sprongetje met galop balk er voor op 2.70
Afbeelding

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:55

Ik heb toevallig vandaag een tuig opgehaald om met mijn 3 jarige over een tijdje te beginnen. Mag hij eerst wat sterker worden voor ik erop stap.

Leuke foto's Dots!! Ik vind je naar voren zitten niet hinderlijk :n
Laatst bijgewerkt door Scum op 02-03-10 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto quote verwijderd

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:01

MarcelDufour schreef:
Martie schreef:
Nee, het zijn niet de afstanden zelf, daar was je heel duidelijk in. Ik bedoel eigenlijk: als je eerst de balken/hindernissen op drafafstand hebt gedaan, ga je dan weer slepen met de staanders om alles op galopafstand te zetten? Of werk je de ene keer vanuit draf en een andere keer vanuit galop?

En met mijn drie mogelijkheden: beschouw je ze alledrie als even zwaar qua training of niet?

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.

Om te beginnen met de moeilijkheid van de oefeningen. Jouw lijstje, punten 1, 2 en 3. Dat is ook de volgorde van zwaarte als oefening, met 1 het zwaarst, en 3 het lichtst.
Nu de volgende.
Stel je voor je hebt 8 drafbalkjes liggen. We geven ze een nummer van 1 t/m 8. De afstand tussen ieder balkje is ongeveer 1.45.
Na een paar keer over deze balkjes te hebben gedraafd, pak je balkje 7 en die hang je in de staanders zodat boven balkje 8 een sprongetje ontstaat. Hier draaf je over heen. Na een paar keer pak je balkje 5 en die hang je weer in de staanders zodat boven balkje 6 een sprongetje ontstaat. Vervolgens balkje 3 pakken en boven 4 hangen...enz.
Nu een andere oefening. Je hebt een rijtje van 9 drafbalkjes. Je pakt balkje 8 en hangt die boven 9. Vervolgens haal je de balken
2, 4, en 6 weg, en voila! Daar heb je je perfecte gallopeerlijntje. Het ziet er nu dus als volgt uit. Balkje 1,3,5,7 liggen op de grond en balkje 9 is een hindernis.

Kijk, daar kunnen we fijn mee verder! Die laatste geeft me nl. de mogelijkheid veel te laten werken door ruiter en paard en wat zelf wat minder te sjouwen. :D Wel bedankt!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:31

ah hier ben ik ook blij mee :-)
nu nog een gek vinden die me wil helpen sjouwen en veranderen want alleen is dat niks,.. hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:54

Ik weet niet (meer) of dit vaker aangekaart is, ik lees het hele topic al mee maar misschien heb ik eroverheen gelezen, ik heb opstartprobleempjes in het pacour. Ik krijg het niet voor elkaar om in een goed ritme naar 1 te gaan, Hierdoor komt ze bijna nooit goed op hindernis 1 aan, helemaal mijn fout. Ik wil dit eigenlijk nog wel verbeteren voor ik naar de L ga. Heeft er iemand wat tips? Of is het nou vaak doen?
Hoe gestresster ik ben, hoe debieler ik naar 1 ga rijden. Als ik nou eenmaal over 1 ben, en ze die goed heeft gedaan lijkt het wel alsof ik zo opgelucht ben en dan gaat de rest vanzelf.

Ik had trouwens brabantse kampioenschappen gehad, 2x foutloos dus was dik tevreden (had zelfs nog een 5e prijs van de 24 *\o/* ), maar die noodsprong over 1 heen was wel erg overdreven. Ik was alleen zo gestresst omdat ik bang was dat ze 3x stopte dat ik er na de finish vanaf viel (ik beloonde der na de laatste sprong, maar toen draaide ze opeens zo snel en scherp dat ik er naast lag voor ik het door had _O- )
http://94.100.118.145/888250001-8883000 ... _r9Nq.jpeg

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:59

__Marloes schreef:
Ik weet niet (meer) of dit vaker aangekaart is, ik lees het hele topic al mee maar misschien heb ik eroverheen gelezen, ik heb opstartprobleempjes in het pacour. Ik krijg het niet voor elkaar om in een goed ritme naar 1 te gaan, Hierdoor komt ze bijna nooit goed op hindernis 1 aan, helemaal mijn fout. Ik wil dit eigenlijk nog wel verbeteren voor ik naar de L ga. Heeft er iemand wat tips? Of is het nou vaak doen?
Hoe gestresster ik ben, hoe debieler ik naar 1 ga rijden. Als ik nou eenmaal over 1 ben, en ze die goed heeft gedaan lijkt het wel alsof ik zo opgelucht ben en dan gaat de rest vanzelf.

Rij voor dat je door de start rijd ergens een grote volte in galop en maak een tempowisseling naar voren en weer terug. Op deze manier maak je je paard even wakker en scherp aan het been. Zorg dat je daarna niet te veel terug gaat rijden, maar lekker in het voorwaartse ritme blijft.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:40

Juventus schreef:
ah hier ben ik ook blij mee :-)
nu nog een gek vinden die me wil helpen sjouwen en veranderen want alleen is dat niks,.. hahaha

:j Daarom 'mag' ik ook altijd mee als mijn dochter wil springen... :D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:45

hahahha ja,...
op stal hebben ze een heel leuk meisje van 8 jaar dat enorm graag overal mee wil helpen,... soms heel makkelijk

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:47

Aanmoedigen zo'n kind Juventus! Ze zijn nooit te jong om te leren ;)

Bij ons op stal komen ook nog wel eens kinderen die ons bezig zien met springen en die willen dan ook wel. Er staat natuurlijk ook niet zo vaak materiaal uit. Mag best, ik wil ze ook helpen zolang mijn dochter nog bezig is met uitstappen en verzorgen maar één voorwaarde: ZIJ (of hun ouders) ruimen dan het materiaal weer op! Werkt uitstekend. :D
Laatst bijgewerkt door Martie op 01-03-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:47

__Marloes schreef:

Ik had trouwens brabantse kampioenschappen gehad, 2x foutloos dus was dik tevreden (had zelfs nog een 5e prijs van de 24 *\o/* ), maar die noodsprong over 1 heen was wel erg overdreven. Ik was alleen zo gestresst omdat ik bang was dat ze 3x stopte dat ik er na de finish vanaf viel (ik beloonde der na de laatste sprong, maar toen draaide ze opeens zo snel en scherp dat ik er naast lag voor ik het door had _O- )

De oefening met die 4 a 5 balkjes op de grond voor een sprongetje. Daar krijg je een heel fijn ritmegevoel van, en je paard ook.
Lees maar op pagina 1 van dit topic staat het helemaal uitgelegd hoe je dat moet doen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:35

Clarence:
Ik heb onderstaande tip van jou opgevolgd over het doorrijden als je geen afstand ziet,..

En het is echt eng om niks te doen als je je afstand niet ziet maar binnen een flits zie je het opeens wel.... als je doorrijdt.
Heb het een paar keer gehad, ik merkte dat ik er rustiger van werd en de afstand wel zag,...

Je denkt dat het moment van "niet de afstand zien" heel lang duurt maar het is een seconde ofzo,... en dan heb je m weer,... (2 a 3 galoppassen voor de sprong in mijn geval) Heerlijk dit,.. als het gewoon werkt voor je, THANX!
(supertopic dit)

4. Als je eenmaal een regelmatig ritme hebt, galoppeer dan gewoon naar een hindernisje zonder je tempo/ritme te veranderen. Doe dat 100 keer en na verloop van tijd begin je vanzelf te "voelen" of de hindernis iets van je af leunt (dan moet je dus je galopsprongen iets verlengen) of iets naar je toe leunt (verkorten) of dat het goed zit. Voel je niets, wacht dan een galopsprong. Dat is heel moeilijk, want soms vinden mensen dat eng, maar als je niets verandert terwijl je niets ziet dan zie je uiteindelijk vanzelf wel iets.

Ik zeg trouwens telkens hardop omdat je dan blijft ademen. Op die manier blijf je ontspannen en je paard ook.

(hahahah nou das ook een goeie,.. blijven ademen,.. want men als er ingebouwde barrage is dan pufte ik wat af,.. nu neem ik gewoon mijn 45 seconden, maar eerder dacht ik: ow ik moet weer verder en kon de rust niet nemen,..) nu adem ik dan extra even diep in en uit,... beloon mn paard en ga beginnen

Hopelijk heb je er wat aan.
ABSOLUUT

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:40

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:22

Zou liever wat meer oprichting zien. Nog meer zakken alleen als je voorwaarts/neerwaarts zou willen rijden.
Laatst bijgewerkt door Scum op 02-03-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto quote verwijderd

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:39

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:42

systeem wat Marcel beschrijft is echt met het neusje over vloer ..stofzuigertje dus ..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:44

Hmm, we hebben hier laatst een discussie over gehad. Mijn paard is erg gespannen en blokkeert zich voor alle hulpen als hij de kans krijgt. Op het moment probeer ik hem lang en laag te rijden (wat in galop het makkelijkst is) om hem los in zijn lijf te krijgen!

Morgen krijg ij de filmpjes en zal ik nog een galopfoto plaatsen, daar wil hij de hals dus wel laten vallen. In draf wil hij nog niet meer dan dit.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:47

ooh ok ik snap het. ik had niet door dat het daar over ging!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:49

Geeft niet! Hoe groot is jouw paard trouwens, wat een kasteel!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:51

1.81!! echt super groot idd!

ps- ik heb zelf trouwens ook moeite om hem met zn neusje over de grond te laten lopen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:58

Excuseme schreef:
Zou liever wat meer oprichting zien. Nog meer zakken alleen als je voorwaarts/neerwaarts zou willen rijden.

Ik, daarentegen, zou graag zien dat ie met de neus over de grond loopt. Zodat de rugspier echt helemaal lang wordt.
Dat heeft een springpaard nodig, namelijk. Het is een algemeen aangenomen, maar compleet foutieve, vergissing dat paarden doormiddel van aan de teugel rijden, of dieper, een verlengde rugspier krijgen. Integendeel zelfs.
besita schreef:
systeem wat Marcel beschrijft is echt met het neusje over vloer ..stofzuigertje dus ..

Precies! Maar jij kent dat systeem, want Eric zal dat ook nog steeds doen, denk ik. Eens geleerd, altijd gedaan.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:03

Hi Marcel,

Gezien mijn beperkte kennis een vraagje over voorwaarts/neerwaarts.

Loopt een paard wat voorwaarts/neerwaarts loopt ten alle tijden extreem op de voorhand?

gr.

FraLex