tong over het bit leggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

libralietje

Re: tong over het bit leggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 19:53

kaatjemuts schreef:
midgie schreef:

ff off topic...Sorry hoor, maar wat is dat nou voor (volwassen) opmerking???? Ze heeft de tip van bitloos wel begrepen, maar wil t niet proberen. Dat is haar goed recht. Dat ze t met een panty of een leren bit wel wil proberen is ook haar goed recht.
Dit wordt gewoon een discussie over wel of niet bitloos rijden, daar had de TS het topic volgens mij niet voor geopend.

On topic.... heb je de panty al geprobeerd?
Het leren bitje vind ik ook wel een goede tip, ik haal altijd wel het kinriempje eraf (anders zit t zo vast in de mond...) en je moet t voordat het bit gebruikt wel een tijdje laten weken in water, anders heeft ie scherpe randen.(ik deed er altijd nog een stukje zeemleer overheen) Succes!!!

amen dankjewel Haha!
nee heb de panty nog niet geprobeerd ik wacht tot maandag dan is die vrouw er die er verstand van heeft. ik wil het een keer proberen lukt het niet ga ik de andere tips ondernemen..
stukje zeem klopt is fijn had ik vroeger bij mijn pony ook met lekker wat bruine suiker er omheen heerlijk vinden ze dat Haha!
maar dat maakt patty niet uit maar misschien met een leren bitje wel ik ben benieuwd en zal het laten weten..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:56

het leren bit lijkt me ook best een goed idee.
is dat dan niks?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:59

libralietje schreef:
hee
nee dit paard dus juist weer niet gelukkig Haha! is mijn scheet de rest wel en daar heb ik ook niet echt een band mee zoals patty..
ja klopt dan doet ze het ook ze doet het op stal al en dan kom ik in de bak en dan kan ik hem er weer onder drukken en zo ga maar door soms tijdens rijden stap ik er ook wel is 10 keer af om hem weer goed te leggen maar als ik er op zit dan ligt ie er weer over. of met longeren als je 2 meter terug loopt dan heeft ze hem der al weer over ze is er veel te slim in.
dankje dat je meedenkt en mij niet beoordeeld zo als veel anderen het wel doen dit wardeer ik
een normaal gesprek Haha!

Ben er toch van overtuigt dat er een andere oplossing moet zijn dan het gebruik van panty en of lepelbit.
Misschien geeft dat iets verduidelijking.
Het afstappen lijkt me geen goed idee.
Eerlijk gezegt ben ik ook voor om het eens bitloos te proberen maar heb gelezen dat deze optie is uitgesloten.
Het is gewoon een slechte gewoonte die er in gekropen is en goedgekeurd is zo´n lange tijd.
Denk dat het er toch op een andere manier uit moet kunnen krijgen.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:06

ja ik denk dat de twee bitten een zeker goed idee zijn en zal denk ik eerst dan de leren gaan proberen of moet ik dan juist die andere eerst proberen??
maar toch denk ik dat ze haar tond over de leren kan gaan gooien ze is er veel te slim in en die andere krijgt ze het denkik mis niet voor elkaar..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:12

libralietje schreef:
ja ik denk dat de twee bitten een zeker goed idee zijn en zal denk ik eerst dan de leren gaan proberen of moet ik dan juist die andere eerst proberen??
maar toch denk ik dat ze haar tond over de leren kan gaan gooien ze is er veel te slim in en die andere krijgt ze het denkik mis niet voor elkaar..

Hoop dat je het leren bit gaat proberen voor de panty, over de lepel ben je zelf niet tevreden dus ik denk persoonlijk dat je beter eerst het leren bit kunt proberen.
Ik hoop dat dit de oplossing zal worden.
Succes!!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:21

heb je al een bit geprobeerd met een hoge tongboog?
misschien is het al eerder gevraagd hoor, heb niet het hele topic gelezen, hij word al aardig lang nl. Bloos

veel "moderne" paarden hebben een veel fijner en chiquer hoofd gekregen dan de werkpaarden van vroeger, de tong is echter een grote spier die hierin niet is mee gegaan, deze is dus niet kleiner geworden maar de ruimte tussen de kingroeve's dus wel!
paarden met veel ruimte tussen deze kingroeve kunnen de tong hier tussen laten zakken wanneer deze een bit in krijgen, paarden met weinig ruimte dus niet, heb je dan ook nog een paard wat slecht tegen druk op de tong kan (dit is natuurlijk voor ieder paard anders) heb je dus vaak een probleem.
een bit met een hoge tongboog geeft dus wat extra ruimte waardoor de druk wat minder word, misschien reageert jou paard hier beter op?
hoe hoger de boog hoe minder de druk op de tong en hoe meer de druk op de lagen van je paard.
het blijft uitproberen wat voor jouw paard het beste is!

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:38

bedankt voor je bericht.
klopt iemand had het bit al genoemd maar je legt het heel mooi uit, maar begin ik wel weer te twijfelen tussen dus dit bit of de leren bit.
zelf denk ik nu dat de leren te streng voor haar zou zijn en deze met de hoge boog weer beter
moeilijk hoor Boos!...

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:56

Een leren bit is altijd stroever in de mond dan een metalen bit. Het glijdt dus niet en kan voor een paard dus toch minder prettig aanvoelen.

Ook al ben ik niet voor een biit, dan toch liever dit dan een panty.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:01

Alles beter dan een panty...

Verder begrijp ik dat het paard van een handelstal is, dus verkocht kan worden.... probeer dan dingen te gebruiken die ook op wedstrijd toegestaan zijn, zodat mensen die het paard kopen niet tegen verboden middelen aanlopen.
Ik zou er zeker weten een paard om laten staan als hij niet met een normaal bit gereden kan worden....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:55

Ik vind dit een moeilijke topic, Het is niet leuk als je paardje steeds drukker wordt en gaat rennen met zijn kop in de lucht.

Ik hoop dat je er uit komt met één van die bitten misschien kan je ze allebij proberen een maand, eerst de één en als die niet werkt dat je hem dan weer terug kan brengen bij de winkel en dan die andere kan proberen.

Ik zou misschien voor dat bit van probabeest gaan kijken je wil toch een oplossing die wat vriendelijker is als de panty.

Nou succes ik hoop dat je er uit komt, we willen toch allemaal het beste voor onze paarden Knipoog

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 20:38

hallo mensen
allemaal bedankt voor jullie reacties
na vandaag en gehoord hoe de panty inwerkelijkheid word vast gemaakt zie ik er toch van af ik dacht dat ie vriendelijk werd vast gemaakt.
ik zal nu nog 4 opties hebben die ik probeer
de zeem of bandage om het bit of de leren bit of het bit met de hoge boog.
ben benieuwd of het gaat werken dit zou het allemaal wel wat makkelijker maken voor ons allebei en een probleem minder.
want het is dubbel op ze pakt het bit ook nog is tussen de tanden vast en hier kun je echt niks tegen doen dan gewoon door rijden en mijn paard sterker in de halsspieren maken.
als er altijd nog mensen zijn met nog een paar goeie tips zijn altijd welkom Haha!
bedankt allemaal
zal laten weten hoe het gaat (de genen die er om vroegen Haha!)

gr lie

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:42

he goed dat je van de panty afziet!

ik hoop dat je een goede oplossing vind nu Lachen

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:53

Fijn te horen dat de panty niet doorgaat... OK dan!
Ennuuu...ik zal niet meer over bitloos beginnen...beloofd... Knipoog
Veel succes met je paardje... Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:52

NHEfan schreef:
Een leren bit is altijd stroever in de mond dan een metalen bit. Het glijdt dus niet en kan voor een paard dus toch minder prettig aanvoelen.

Ook al ben ik niet voor een biit, dan toch liever dit dan een panty.....

Juist een leren bitje vormt zich in de mond als het warm en zacht word door het speeksel.
Ik rij als ik met bit rij met een leren bitje, lijkt me juist fijner in de mond liggen.
Maar ja het blijft dat elk bit een zachte hand moet hebben, of het nu leer of metaal is.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:08

jee wat een toppic !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 08:55

olala schreef:
jee wat een toppic !

Gezellig he Haha! Haha!

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:47

je kan ook de tandarts (voor je paard natuurlijk) erbij halen, bij ons
thuis word dat wel gedaan, en dan kan die bekijken welk bit eens het proberen waard is

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:56

libralietje schreef:
hallo mensen
allemaal bedankt voor jullie reacties
na vandaag en gehoord hoe de panty inwerkelijkheid word vast gemaakt zie ik er toch van af ik dacht dat ie vriendelijk werd vast gemaakt.
ik zal nu nog 4 opties hebben die ik probeer
de zeem of bandage om het bit of de leren bit of het bit met de hoge boog.
ben benieuwd of het gaat werken dit zou het allemaal wel wat makkelijker maken voor ons allebei en een probleem minder.
want het is dubbel op ze pakt het bit ook nog is tussen de tanden vast en hier kun je echt niks tegen doen dan gewoon door rijden en mijn paard sterker in de halsspieren maken.
als er altijd nog mensen zijn met nog een paar goeie tips zijn altijd welkom Haha!
bedankt allemaal
zal laten weten hoe het gaat (de genen die er om vroegen Haha!)

gr lie

OK dan!

Misschien snap je nu de felle reacties, van mensen die wisten hoe de panty vastgemaakt zou worden?
Ze bedoelen het niet slecht hoor, maar zo op een forum (maw over internet) kan alles anders overkomen dan bedoelt.
Ik hoop dat 1 van de 4 opties werkt voor jou en je paard!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:55

las net trouwens een stukje naar boven dat jhet leren bitje in water gelegd moest worden, maar dit moet olie zijn, gewoon normale olijfolie, kwartiertje in laten liggen, word het gelijk een stuk soepeler door!

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:35

Doet iet het met gewoon longeren ook? als ie het dan niet doet kan het aan je handen liggen, ik vind een panty en strakkere neusriem ook geen oplossing, lekker ondiervriendelijk

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:32

probabeest schreef:
las net trouwens een stukje naar boven dat jhet leren bitje in water gelegd moest worden, maar dit moet olie zijn, gewoon normale olijfolie, kwartiertje in laten liggen, word het gelijk een stuk soepeler door!

bedankt voor de tip klinkt ook erg logisch Haha!
doe hoofstel ook wel is in olijfolie word het lekker spoepel van..

chanel:
ik had al een keer geschreven dat ze het dan ook doet, maar misschien heb je het over het hoofd gelezen Haha! .
ze doet het al op stal en in de bak mag ik hem er weer boven doen als ik er dan op zit of met longeren, en ze is een paar meter van me af ligt ie er al weer boven ze is er heel slim in.
het is een gewoonte. plus ze pakt het bit ook nog is vast dus het is dubbel op.
ik heb via te horen gekregen dat de vorige ruiter een rubbere tonglepen gebruikte en ze het toen niet deed dus dit is wel het eerste wat ik ga doen..
kwa bit vast pakken valt er niet veel te doen als ze dit doet geef ik teugel en laat haar goed voorwaats lopen aan het been en dan komt ze vanzelf wel weer met de achterhand er onder en mooi naar beneden...

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:01

Een vrouwtje bij ons op stal rijd met een leer bitje, zei zegt de eerste keer moet je hem gewoon een nacht in de zonnebloemolie leggen en daarna elke keer als je gaat rijden even onder de kraan doen. En voor de rest goed bij houden net als je gewone paarden spullen, dus afentoe in de zonnebloemolie leggen.

EN NIET IN DE LEDEROLIE WANT DAN KRIJGT JE PAARDJE EEN HELE VIEZE SMAAK IN ZIJN MOND.

zonnebloem olie is het beste zei ze, het is beter als olijfolie en zonnebloemolie is volgens haar iets vetter en smaakt beter bij een paard als olijfolie.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:28

Kingsley2 schreef:
Een vrouwtje bij ons op stal rijd met een leer bitje, zei zegt de eerste keer moet je hem gewoon een nacht in de zonnebloemolie leggen en daarna elke keer als je gaat rijden even onder de kraan doen. En voor de rest goed bij houden net als je gewone paarden spullen, dus afentoe in de zonnebloemolie leggen.

EN NIET IN DE LEDEROLIE WANT DAN KRIJGT JE PAARDJE EEN HELE VIEZE SMAAK IN ZIJN MOND.

zonnebloem olie is het beste zei ze, het is beter als olijfolie en zonnebloemolie is volgens haar iets vetter en smaakt beter bij een paard als olijfolie.

zo is het mij ook altijd geleerd.... Alleen week ik m voordat ik m gebruik ff, wordt ie wat zachter van dan onder de kraan... Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:40

Ik verkoop leren bitjes en geef ook het advies om hem een nacht je in de zonnebloem olie te zetten, dus niet in leerolie, lijkt me ook niet echt lekker.