[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brittol

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:38

Hallo,
Ik en ..... (noem geen namen) zijn bezig om de pony van haar een beetje ontspannen en soepeler te rijden. Die pony heeft ze nog niet zo lang en ze is zo stijf als een hark (nooit echt met stelling gereden) , die pony is nu 6 jaar. We zijn als eerst begonnen met een beetje een losse teugel en aan de kuit rijden, veel stappen en draven (we hebben hiervoor les gekregen). Ze werd al wat ontspanner, toen zijn we overgegaan op het recht maken, meer buiging en stelling. Daar zijn we nu nog steeds meer bezig. Ze begint zich zeker te ontspannen en heeft afentoe die stukjes dat ze naar beneden komt. Zowel wij als de instructrice zijn er erg tevreden over.
Goede tip voor mensen die een gespannen/ stijve pony/paard hebben die niet wilt ontspannen (daarmee bedoel ik het naar beneden komen ervan en geen stelling kunnen rijden).

Edit: Een ander meisje die ik ken heeft problemen met het paard meer op de achterhand te krijgen. Ze heeft veel geduld en het paard loopt nu al lekker onstpannen, maar hij loopt veel op de voorhand. Weet iemand wat je hier mee kan doen?

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:33

nehm anders toch en paar lesen war se op die fouten ingaan Haha! Haha! Haha! Haha! Tong uitsteken

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 16:05

@Britjuh: rijd veel overgangen met dat paard, dat activeerd de achterhand. schijnovergangen kan ook de uitkomst bieden. dus in draf steeds langzamer draven en net niet in stap, en dan weer wegdraven. veel voltes openen en sluiten. op de volte overgangen maken. en springen wil de achterhand ook versterken, kortom, genoeg dingen die de achterhand kunnen activeren. succes ermee. Knipoog

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:58

Hier weer mijn verhaal over mijn verzorgpaard Haha! (ook al bij het andere topic met slotje )

Mijn verzorgpaard is bij de vorige eigenaar heel laat ingereden en nog helemaal verkeerd ook..echt zagen zagen zagen.Ik en de eigenaar zagen dit niet zitten en toen zijn we begonnen met Parelli. Hierbij hebben we een poos echt alleen maar lange teugel gereden zodat ze eerst is lekker kon ontspannen in haar rug en ook in haar nek! En sinds eigenlijk een maand of 2 gaat ze al een paar stukjes aan de teugel lopen...niet dmv zagen en rare schokjes geven maar wel met de beweging mee van het paard. Ze loopt nu dus met een lekkere ontspannen (nek/rug alles) aan de teugel..

Zo hebben wij het ons paard geleerd Haha! en t gaat nu echt SUPER Bloos

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:00

Updateje van mij. In stap blijft ze aardig zakken, alleen gaat ze dan op mijn hand hangen. Ik probeer ook wat tempowissels te rijden, maarja, ze moet ook nageeflijk blijven. Met overgangen gaat ze absoluut niet nageeflijk, maar alles krijgt de tijd. Ik ben trots op ons, het gaat steeds een tikkeltje beter. Helaas vandaag geen les gehad, ivm dat ik vorige week van een ander paard was gevallen. Volgende week weer! Haha!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:44

ik heb dus nu mijn paard eindelijk zover dat ze in draf dus omlaag gaat (nageven), maar nu is het probleem ze komt direct weer omhoog. In stap blijft ze heel fftjes beneden maar komt dan ook weer omhoog. Vooral als ik extra been geef. In galop vraag ik nog niet etc, dat laat ik nog eventjes voor wat het is. Eerst maar eens de stap en draf goed krijgen, maar hoe kan ik haar nageeflijk houden. Niet dat ze omlaag en omhoog gaat de hele tijd????

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:46

buitenhand erbij houden, als je paardje ontspant niet meteen alles geven. Wel mee gaan met de ontspanning en buiging maar hou je buitenhand eraan! Als je merkt dat ze weer omhoog wilt, geef je been en sluit je je buitenhand weer. Ook er heel erg opletten dat je buitenhand niet los hangt. Succes

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:29

okeej bedankt ik ga het morgen direct proberen Lachen

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:26

Hollybolly schreef:
@Britjuh: rijd veel overgangen met dat paard, dat activeerd de achterhand. schijnovergangen kan ook de uitkomst bieden. dus in draf steeds langzamer draven en net niet in stap, en dan weer wegdraven. veel voltes openen en sluiten. op de volte overgangen maken. en springen wil de achterhand ook versterken, kortom, genoeg dingen die de achterhand kunnen activeren. succes ermee. Knipoog

Bedankt, erg goede tip Haha!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 23:11

graag gedaan Knipoog laat je weten of t werkt? vind ik altijd wel leuk

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:35

@ krisjj: ik heb het geprobeert en in stap loopt ze nu zo goed eh Haha! maar in draf wil ze maar niet aan de teugel Boos! (nageeflijk zijn) wie heef een tip?

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:40

Wat voor mijn paard prachtig helpt is het volgen van de beweging van je paard door de zit...en als de linkse schouder naar voor gaat, geef ik aan die kant mijn teugel na (met eugel nageven bedoel ik dat ik mijn greep op de teugel even losser laat en dan mijn vuist weer dichtmaak, tis een beweging die geen mens merkt) aan dezelfde kant ontspan ik mijn been, tegelijkertijd is de schouder aan de andere kant naar achteren, aan die kant span ik mijn kuit op en zorg ik dat mijn vuist gewoon gesloten blijft en ik dus passieve weerstand biedt met mijn teugel...ik wil zeker benadrukken dat het afwisselend aanspannen van de kuiten echt heeeel belangrijk is...je benen zijn eigenlijk de motoren van de achterbenen...hoe meer jij met je benen werkt hoe actiever hij zal worden met zijn achterhand...zorg er ook voor dat je de beweging van je pony goed volgt in het zadel...je zal voelen dat aan de kant waar je je kuit aanspant, je een beetje naar beneden gaat met je bekken en aan de andere kant een beetje omhoog...volg deze beweging maar ga ze niet overdrijven...
oefen dit eerst eventjes in stap...en probeer dan eens in draf, vergeet niet dat je dan de beweging met je kuiten, zit en handen 2 keer zo snel moet maken...

maar het lukt je best!!!

veel succes ermee!!!

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:28

aan de teugel rijden = dat die met zijn nek (achter de oren) als hoogste punt loopt.

Nagevelijk = dat de hals (van nek tot schoft) als hoogste punt is.

Door een paard nagevelijk te laten lopen --> ook wel nageven genoemd, moet je 'm in elkaar schuiven. De achterhand er dus onder rijden! hij leert jouw te dragen en zal hiervoor zijn rug 'bol' moeten maken. Als je paard dit kan ben je al best ver!
Je houd aanleuning met de teugels en zorgt voor een beetje impuls! vangt het tempo wat op als het nodig is,de meeste paarden beginnen vanzelf wel aan de teugel te lopen.

Veel mensen halen deze 2 dingen door elkaar Lachen hier staat het duidelijk !

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:47

Hollybolly schreef:
graag gedaan Knipoog laat je weten of t werkt? vind ik altijd wel leuk

Nou het begint al aardig te komen.. Ze nemen nu ook bij een nieuwe instrutrice les, omdat die andere (nog in opleiding) niet veel zei over het op de voorhand rijden. Maar het begint al aardig te komen, als ze zo blijven oefenen komt het wel in orde Haha!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 21:19

mooi Knipoog

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:11

Ik dan ook maar even..

Op de stal waar ik mijn verzorgpony heb staan staat (bijna) alles in het teken van dressuur, Z ruiters ed die hun paard 7 dagen per week enkel dressuurgericht rijden en gelijk ldr beginnen..

De eigenaresse van de pony is gelijk mijn instructrice, en aangezien ze me wil klaarstomen voor concours is een groot hoofdonderdeel 'aan de teugel rijden', ik moet hem laag diep en rond rijden en daarbij de onderlijn wegwerken en de bovenlijn trainen en sterker maken.

Het wil alleen voor geen meter lukken.. Bloos de pony voelt er niets voor om 'dáár' met zijn hoofd te lopen.. ik heb al zóveel geprobeert, maar ik weet niet meer wat bij deze pony zou moeten werken om hem aan de teugel te krijgen. Ik weet, dit klinkt net alsof het enkel dwang, druk ed is om de pony per se aan de teugel te krijgen.. maar ik rijd hem erg ontspannen, begin met een lekkere lange teugel, veel overgangen om hem actief voor mijn been te maken en dan begint het probleem weer.

Tegen de tijd dat hij warm en los is in zijn lijf moeten we aan de gang om hem naar beneden te krijgen.. ik begin meestal vanuit een halt, ik moet van mijn instructrice mijn handen breed zetten, een drukje geven en als hij het niet doet wat meer druk, zodra hij op de gewenste plek met zijn hoofd komt gelijk ontspannen, komt hij omhoog, komt de druk weer, zodat het voor hem als hij aan de teugel loopt fijn en ontspannen is, maar het wordt hem nog niet duidelijk dat als hij dáár loopt het fijner is..

Afijn, als de halt voor elkaar is, wat vrij makkelijk gaat, beginnen we aan de stap, het ging heel goed maar op een of andere manier ben ik de 'knop' kwijt en ik krijg hem in stap gewoon niet meer naar beneden, om over de draf of galop niet te praten.. en loopt hij wél daar, is hij zo sloom als een oude uitgebluste pony, terwijl hij normaal altijd actief voor mijn been was en vanuit stilstand bij de minste of geringste aanraking in een galop gezet kon worden..

Nu gaat mijn instructrice dus een week weg, en ze wil dat ik na die week de pony aan de teugel heb, dit klinkt misschien stom en ik zou vast reacties krijgen van 'dat kan niet in een week', ontspanning enzovoorts, maar daar heb ik nu even niets aan.. zijn er misschien mensen die hetzelfde hebben gehad of mensen die er verstand van hebben die mij kunnen helpen, ik weet dat het bij elke pony anders is, maar als jullie nu jouw eens methode uit zouden kunnen leggen, die ik uit zou kunnen proberen, zou dat al heel fijn zijn.. Lachen

ik hoop dat jullie me kunnen helpen....

Jodie

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 23:13

dat druk op de mond is niet goed, dat had ik eerst ook moeten doen, maar zo kwam ik niet verder. zit de achterhand van je pony eronder? en ga even je training in gedeeltes rijden. eerst lekker losrijden, zonder aan de teugel te denken, veel overgangen en schijnovergangen. dan spring je even of ga je balkjes lopen, beetje flink door de bak galoperen, gewoon iets doen wat je paard leuk vind, vervolgens ga je aan de teugel rijden. je begint op een volte, laat je paard netjes om je binnenbeen buigen. Je pony moet met een nette stelling lopen, liever iets te veel dan te weinig. op de volte begin je in stap, je buitenteugel houd je goed contact mee, met je binnenhand geef je voorzichtig wat kneepjes. dus kneepjes, even niks, weer kneepjes, en veer goed mee met je hand. zodra je pony ook maar iets inzakt, ontspannen, maar wel contact houden. vervolgens weer kneepjes als je pony omhoog komt, en belonen. ga overgangen maken op die volte, halthouden, weer in stap, draf, stap, draf en weer halthouden. galop doe je pas wannneer je paard wat makkelijker aan de teugel kan lopen. let dus op de stelling, dat je buitenteugel en goed bij is, en je voorzichtig wat kneepjes geeft, geen reactie? dan even wat meer duidelijk zijn. goed drijven, je paard mag niet sukkelen, goed actief voorwaarst gaan, want aan de teugel rijden komt voornamelijk uit de achterhand. succes jodie Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 23:15

zodra je paard aan de teugel gaat lopen. stoppen met je training en belonen, niet doorhameren, na een kwartier is het wel voldoende

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:11

Super! bedankt voor een zo'n heldere uitleg ik zal het zeker eens gaan proberen, bedankt Lachen

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 17:53

laat je weten of het werkt Knipoog en waar woon je in gelderland? desnoods kom ik je helpen Haha!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:47

haha Tong uitsteken ik woon in Warnsveld, de pony staat in Baak

gedupeerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 02:17

Tip:
neem les en longeer goed.......

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 14:39

indian_rose, ja je woont honderd kilometer van me vandaan Tong uitsteken haha.... succes met je pony. laat anders even een foto zien hier, dan kan ik misschien een tip geven?

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:36

gedupeerde schreef:
Tip:
neem les en longeer goed.......

Ik weet niet of dat voor mij was Bloos maar in mijn stukje staat dat het ook om mijn instructrice gaat.. die mij er dus niet echt mee kan helpen.. Bloos

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:37

Ik zal binnenkort eens een keer foto's laten maken Haha!