Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:53

Idje, die spanning en weggedrukte rug heeft weinig te maken met wat er in de ring gebeurt. Dit laatste gaat namelijk ook onder dwang.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:34

Je hoort me ook nergens zeggen dat ik dat een voorbeeld vind.
Ik vind die weggedrukte ruggen minstens zo erg als dat hele opgerolde.
En natuurlijk gebeurt dat rug weg drukken onder dwang. Hoofd omhoog persen en lekker zwaar op de rug gaan zitten........ succes verzekerd.
De overeenkomst tussen die weg gedrukte rug in de wei en in de ring is wel dat het allebei met spanning gepaard gaat.
Positieve spanning als het om speelgedrag gaat en negatieve bij angst en dwang.
En dat zou je dan beide vluchtgedrag kunnen noemen.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:56

Overigens ben ik bloed serieus als ik beweer dat ik het jammer vind dat veel ruiters nog nooit een paard in zijn natuurlijke, onderlinge kuddegedrag hebben gezien.
Want dat leidt vaak tot verkeerde interpretaties.
Het paard wat dus daadwerkelijk zich edelmoedig en deemoedig overgeeft aan zijn ruiter, zal zijn oren opzij/naar achter hebben gericht.
Als het ware luisterend naar zijn ruiter.
Veelvuldige reactie : Hij heeft het niet naar zijn zin, of zelfs : Hij is boos.
Anderzijds gaat spanning vaak gepaard met (extreem) gespitste oren.
Dat wordt dan weer gezien als hij vind het leuk. (Niet altijd dus)
En als nu alleen de toeschouwers dat soort ideeen hadden.............

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:38

Tyrza schreef:
Het kan 2 kanten op QQQQ.

Het is ook niet bepaald edelmoedig als een paard met een weggedrukte rug angstvallig de neus voor de loodlijn houdt.

ELKE methode heeft zo zijn goede en slechte voorbeelden.

Niemand streeft ernaar om een paard met weggedrukte rug te rijden, er zijn tegenwoordig volksstammen die er naar streven om het paard "LDR" te rijden.

De ontspanning in de lage houding bereik je met lang en laag, rond is daar niet voor nodig.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:45

QQQQ schreef:
Niemand streeft ernaar om een paard met weggedrukte rug te rijden, er zijn tegenwoordig volksstammen die er naar streven om het paard "LDR" te rijden.

De ontspanning in de lage houding bereik je met lang en laag, rond is daar niet voor nodig.

*zucht*

Sommige mensen kijken ook zo zwart wit....

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:37

QQQQ schreef:

Zijn er nou écht zoveel mensen die het LDR-rijden als onderdeel van de training meepakken?! hele volksstammen? zijn daar cijfers over? is daar iets over gezegd op het symposium?

Of zijn het slechts die enkele Anky-wanabees die het kopiëren tegen alle adviezen in, door stiekum naar Anky te kijken als ze LDR toepast in haar trainingen?

Of zijn het haar lesklanten? Dat zal vast geen hele volksstam zijn gezien het drukke programma van stal van Grunsven.

Ik vind de discussie over de voor- en nadelen nog steeds erg interessant, maar denk ook dat het een discussie zal blijven zonder werkelijk compromis. Teveel emoties, teveel begripsverwarring, nog te weinig echte kennis...Maar ga gerust door en laat je alsjeblieft niet door mij hinderen. Ik moet dit gewoon even kwijt.

Bij mij op stal zie ik werkelijk nog geen enkel spoortje van de dreigende 'LDR-ramp' die nu als een olievlek over ons land schijnt te trekken. Wel zie ik slecht en onwetend paardrijden, want dat gebeurt overal en ik maak mij er zelf ook schuldig aan soms. Laten we wel eerlijk blijven

Wat dat betreft is rijden zo-ie-zo niet lief en denk ik soms ook wel eens, zet dat paard maar gewoon in de wei. Ik denk dat iedereen die de foto's ziet van een paard dat met zijn neus op zijn borst loopt en zijn ogen naar voren draaiend om nog wat te kunnen zien niet fraai vind, geen uitzonderingen! Hetzelfde geld voor een paard met zijn neus de lucht in en de ogen naar beneden gedraaid om nog wat te kunnen zien. Het ziet er niet prettig uit. Maar dat zijn foto's, stilstaande plaatjes, terwijl het gaat om de beweging.

Bekijk het dus in het geheel en realistisch...en blijf kritisch op jezelf! Gun iemand anders ook zijn overtuiging. Alleen onwetendheid en dwaasheid kan leiden tot 'marteling'! Iedereen die ook maar even de moeite neemt om zich tijdens het rijden te verplaatsen in zijn paard en wat hij van hem vraagt is al goed bezig, beseffen wat je doet, jezelf beheersen en met je paard proberen samen te werken. En of dat dan in een VWNW-richting is of in een LDR-houding, of misschien gewoon het hoofd in de lucht en de boscrosshouding, maakt mij niets uit...Als je maar weet waar je mee bezig bent.

Ik denk dat Tyrza heel goed weet waar ze mee bezig is. Ik denk dat QQQQ vooral de mensen bewust wil maken. Combineer die twee zaken nu eens, ben benieuwd wat jullie er nu van maken...

Ik blijf het volgen...

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:00

wauw, goed gesproken

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:23

Hee dewi, zie dat jij fysiotherapeute bent... hoe sta jij tegenover LDR?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:12

Jeuh Ragne .............. wat een wijze woorden!!!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:40

Ragne schreef:
Zijn er nou écht zoveel mensen die het LDR-rijden als onderdeel van de training meepakken?! hele volksstammen? zijn daar cijfers over? is daar iets over gezegd op het symposium?

Zijn vast geen cijfers over, want hoe moet je die vaststellen? Er is al zoveel discussie over wat men wel, en wat men niet tot LDR zou rekenen in deze context, dus dat wordt wat moeilijk.

Het "LDR-achtige-gedrag" is niet overal even sterk aanwezig, heb ik gemerkt. Op de stallen waar ik vaker kom is het echter zwaar aanwezig, overigens ook de slof wordt zeer veel toegepast op deze stallen. Als ik echter in bijv. Drenthe kijk, zie je dit soort zaken véél minder. Mogelijk is dit te wijten aan de stadse achtergrond van de mensen op de stallen bij mij in de buurt, tegenover de meer landelijke achtergrond in Drenthe: men staat daar dichter bij de natuur en ziet de paarden niet zozeer als gebruiksvoorwerp, maar is meer geneigd om het paard in z'n waarde te laten.

Opvallend vind ik ook dat eigenlijk alleen fanatieke wedstrijdruiters LDR gebruiken (ik heb het dan even over ruiters boven het basis niveau, de wannabees laat ik hier buiten beschouwing). Er zijn best aardig wat bekende ruiters die geen wedstrijden rijden, maar hun paarden enkel voor zichzelf en voor wat demonstraties e.d. opleiden tot het hoogste niveau. Als LDR zo goed en gymnastiserend zou zijn, waarom gebruiken deze mensen dan nooit LDR (ik ken er tenminste geen die dat wel doet)?

Zijn deze mensen allemaal te bekrompen om het nut van LDR in te zien?

Of brengt fanatisme en ambitie mensen tot het grijpen naar methodes als LDR?

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:55

Tja, in antwoord op je vraag woodstock... Het hele LDR is zo gecompliceerd! Er zijn zoveel factoren die ertoe kunnen leiden dat het of een marteling voor je paard, of een goede, maar zware oefening wordt. Het kan dus 2 kanten op. Welke kant het voor jou op zal gaan? Ligt aan het paard en aan de kundigheid van de ruiter. Grote voorzichtigheid is dus geboden. Als fysiotherapeute zie ik vaak de negatieve gevolgen van verkeerd LDR rijden. Veroorzaakt door onwetendheid en niet goed aanvoelen van het paard.

Welke manier van rijden dan ook, het mag nooit leiden tot lichamelijk ongemak, frustraties of blessures. Training mag zwaar zijn, maar er zitten grenzen aan.

Wat de toppers betreft, daar zou je je niet aan moeten meten. Dat is appels met peren vergelijken. Wat salinero van nature al kan, kunnen de meeste paarden zowiezo al niet. Ga dit dan ook niet forceren.

Karl66

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:59

Juist in de landelijke gebieden zoals Drenthe, waar nog veel boeren wonen, ziet men dieren juist veel sterker als productiemiddel. Dat wil niet zeggen dat men niet vindt dat er niet goed voor gezorgd hoeft te worden. Maar er wordt in tegenstelling tot "de stad" minder aandacht gegeven aan de emotionele band met een dier e.d.

Wat is het doel van die niet-wedstrijd-ruiters? Willen die demonstreren hoe een paard op GP niveau gereden kan worden, of willen ze de klassieke rijkunst demonstreren? In dat geval is het wel logisch dat zij geen LDR in de training toepassen.

Vergelijk het met de bezitters van klassieke auto's (en nee ik wil geen auto's met paarden vergelijken, maar het gaat over het gedrag van de eigenaar). De eigenaren steken heel veel liefde, tijd en aandacht in hun klassieker, showen ze op demonstraties e.d. Maar zullen over het algemeen niet roepen dat al die moderne techniek in nieuwe auto's eigenlijk een schande is. Ze vinden zo'n oude auto gewoon veel leuker.

In mijn ogen is iemand die zijn of haar paard traint volgens eeuwenoude methodes, zonder kennis te nemen van de nieuwste inzichten op het gebied van biomechanica en trainingsleer daarmee te vergelijken. Terwijl een sportruiter eerder zal kijken hoe hij of zij het paard zo effectief mogelijk kan trainen, gebaseerd op de nieuwste inzichten.

Daarom vind ik de zin:

Citaat:
Of brengt fanatisme en ambitie mensen tot het grijpen naar methodes als LDR?

ook erg stemmingmakend overkomen.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:03

qqqq, LDR is niet iets wat je MOET gebruiken, maar waar je gebruik van KUNT maken, wanneer het paard een bepaalde graad van africhting heeft bereikt. Ik ben met je eens dat je ook zonder LDR ver kunt komen. Misschien kan het voor een topper net even iets extra's bieden.

karl66, zou het misschien komen doordat er in het westen meer mensen zijn die zichzelf al snel als topper zien?? Over het algemeen zijn mensen in het oosten wat nuchterder... of zeg ik nu iets waarmee ik mensen tegen de schenen schop?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:09

Het zou kunnen zijn dat we wat nuchterder zijn, maar ik denk dat het meer te maken heeft met op welke stallen je komt. Er zullen vast in het westen ook genoeg stallen zijn waar je LDR niet of nauwelijks ziet en in Drenthe waar iedereen het gebruikt.

Ik denk dat naast de invloed van Anky, de manier van rijden van je stalgenoten van heel veel invloed is.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:15

hahaha, anky-volgelingen als subcultuur?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:27

Zo zou je het kunnen noemen.

Wat ik bedoelde is, dat mensen niet alleen naar de internationale top kijken en daarvan kopieëren maar ook van de locale topper op stal. Stel er rijdt op een bepaalde stal 1 persoon Z2 en die gebruikt LDR, dan is de kans groot dat mensen haar na gaan doen.

En natuurlijk is de instructie belangrijk. Geeft er een instructrice veel les op een bepaalde stal en is die een voorstander van LDR...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:28

Als iedereen het er over eens is dat LDR alleen voor de goede ruiters geschikt is, waarom wordt er dan een Symposium gehouden. Is dat om uit te leggen hoe de toppers invulling aan hun training geven en dat signaal af te geven of is het juist PR om LDR meer geaccepteerd te krijgen. Ook wordt LDR nu niet als trainingsmethode gezien, maar als een techniek die je extra kunt gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 22-12-05 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:29

Karl66 schreef:
Juist in de landelijke gebieden zoals Drenthe, waar nog veel boeren wonen, ziet men dieren juist veel sterker als productiemiddel. Dat wil niet zeggen dat men niet vindt dat er niet goed voor gezorgd hoeft te worden. Maar er wordt in tegenstelling tot "de stad" minder aandacht gegeven aan de emotionele band met een dier e.d.

De emotionele band die de "stadse" mensen vaak hebben met dieren, berust over het algemeen op een vermenselijking van het paard, waardoor het paard juist vaak verkeerd begrepen wordt (iets waar eerder in dit topic ook over is gesproken). Zaken als "het is koud buiten, ik zet hem maar lekker in z'n warme stalletje", en conclusies als "hij vind het leuk" of "hij vind het maar niks" zijn vaak gerelateerd aan hoe men het ZELF ervaart, zonder stil te staan bij de natuur van het paard zelf.
Mensen die op het platteland zijn opgegroeid, zien wellicht dieren eerder als productiemiddel, maar weten wel hoe het beestje in elkaar steekt, staan dichter bij de natuur en interpreteren tekens die de paarden afgeven eerder op een correcte wijze.

Ik zeg ook niet dat dit DE reden is voor het verschil dat mij is opgevallen, er zullen er wel meer zijn. De trend-behoefte is in de Randstad ongetwijfeld groter en zal zeker op de grotere stallen inderdaad eerder leiden tot dit soort zaken. Ook zijn niet alle stallen hetzelfde, elke stal z'n eigen trend: de een meer slof, de ander meer LDR, zelfs bij westernruiters is op sommige stallen de LDR-trend al doorgedrongen!

Deze verschillen zullen er zeker ook toe bijdragen dat iedereen op bokt weer anders tegen LDR aankijkt.

Wel valt me op dat, nu er wat vaker wordt "toegegeven" door de "gebruikers" dat het vooral om de verhoogde controle gaat, er meer afkeurende geluiden klinken. Blijkbaar is op het symposium het positieve effect op de fysieke ontwikkeling niet zo goed uit de verf gekomen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:35

Goofy44 schreef:
Als iedereen het er over eens is dat LDR alleen voor de goede ruiters geschikt is, waarom wordt er dan een Symposium gehouden. Is dat om uit te leggen hoe de toppers invulling aan hun training geven en dat signaal af te geven of is het juist PR om LDR meer geaccepteerd te krijgen. Ook wordt LDR nu niet als trainingsmethode gezien, maar als een techniek die je extra kunt gebruiken.

LDR wordt steeds meer toegepast en meestal op een verkeerde manier. Volgens mij was de reden van het symposium om mensen te laten zien wat de techniek werkelijk inhoudt en om uit te leggen hoe je het wel op een goede manier kan toepassen.

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:43

Wat bedoelen we hier eigenlijk met het LDR achtige?? Ik moet met QQQQ meegaan dat er inderdaad veel mensen zijn die hun paarden continu achter de loodlijn rijden. Maar dat is ook omdat het hen weer zo wordt aangeleerd. We zijn inmiddels zo aan dat beeld gewend dat dat wordt gezien als ideaal. Terwijl ideaal voor het paard eigenlijk een heel ander plaatje is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:45

Q, dat dichter bij de natuur staan en minder verpersoonlijken van dieren, houdt ook in dat men wat nuchterder tegenover het "dwingen" van het paard staat en een bepaalde hoofd/hals houding minder snel als paardonwaardig zal bestempelen (wat ook een veel gehoord argument is).

Ik ben zelf ook op het symposium geweest en heb totaal niet het gevoel gehad dat er meer afkeuring was omdat er toegegeven wordt dat er ook een controle aspect aan zit. Dat zou trouwens ook vreemd zijn. De reden om bij Rembrand LDR toe te passen was bijvoorbeeld puur controle en dat was een algemeen bekend gegeven.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:48

en ik vind daar niks mis mee

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:48

Lusitano schreef:
Wat bedoelen we hier eigenlijk met het LDR achtige?? Ik moet met QQQQ meegaan dat er inderdaad veel mensen zijn die hun paarden continu achter de loodlijn rijden. Maar dat is ook omdat het hen weer zo wordt aangeleerd. We zijn inmiddels zo aan dat beeld gewend dat dat wordt gezien als ideaal. Terwijl ideaal voor het paard eigenlijk een heel ander plaatje is.

Een paard continue achter de loodlijn rijden heeft niks met LDR maar met slecht paardrijden te maken. Bij LDR moet je een paard op elk moment op elke hoogte in kunnen stellen.

En daar kom je dus weer bij de kern van het probleem, kan je een techniek als LDR of een ruiter als Anky er de schuld van geven dat veel mensen slecht rijden?

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:49

KiWiKo schreef:
en ik vind daar niks mis mee

Nou je het zegt, jij was een veel beter voorbeeld geweest

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:52

ik plant ze ook wel eens met de kop tussen de knietjes als dit het verschil betekend tussen zelf wel of niet tegen een muur aan geplant worden........ maar ik ben absoluut geen LDR ruiter, ik heb het al moeilijk genoeg met de basis