Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kafue schreef:In ieder geval met het plaatsje wilde ik VWNW laten ziet en inderdaad klassiek verzameld en het verschil.
VWNW vraagt geen dalende achterhand, rijkunstige verzameling wel.
Woodstock schreef:Owja en onderzoek zou zeker erg handig zijnEn ik denk dat Anky eerder zover gekomen is doordat haar paarden gewoon ongeloofelijk goed aan de hulpen staan, ipv haar trainingsmethode...Daar verkijken nogal wat mensen zich ook op denk k zo.
Goofy44 schreef:Met een valse knik of C3 op het hoogste punt is een paard niet durchlässig meer. Als je normaal met halve ophoudingen rijdt, werkt dit niet meer of met andere teugelondersteuning zodra C3 het hoogste punt is. C3 is de derde halswervel. Als C1 het hoogste punt vormt, komt elke subtiele teugelhulp bij het paard door, de nek en onderkaak zijn dan ontspannen. Deze ontspannenheid weerspiegelt de toestand waarin het paard fysiek en psychologisch verkeert. Als je C1 uitschakelt en C3 verheft tot het hoogste punt, dan valt een groot deel van de terugkoppeling die het paard subtiel aan de ruiter teruggeeft, nagenoeg weg.
Wat meespeelt, is dat het meer dan een kwestie van hoofd / halshouding is, maar ook van andere hulpgeving. Een aantal hulpen wordt niet meer of nauwelijks gebruikt. Denk aan halve ophoudingen, die zijn vaak onbekend bij ruiters. Het paard leert bij LDR anders te reageren, als bij de traditionele hulpgeving.
Tyrza schreef:wat bedoel je met verwarrende hulp?
Tyrza schreef:Ik vind het niet verwarrend eerlijk gezegd? Nooit gevonden ook?
Als je fietst ga je ook niet remmen en trappen tegelijk

Karl66 schreef:Woodstock schreef:Owja en onderzoek zou zeker erg handig zijn![]()
En ik denk dat Anky eerder zover gekomen is doordat haar paarden gewoon ongeloofelijk goed aan de hulpen staan
, ipv haar trainingsmethode...Daar verkijken nogal wat mensen zich ook op denk k zo.
Dat is toch de basis van dressuur?
Inferno schreef:Ik denk dat het weinig zin heeft jou dat uit te leggen omdat je duidelijk niet open staat voor komende antwoorden die niet in jouw straatje passen. De discussie kan zo oneindig lang doorgaan met geen constructief resultaat.
Waarom zou van Grunsven haar trainingstechniek moeten rechtvaardigen aan jou?
. mariska75 schreef:Hé Kafue, waarom heb jij eigenlijk dat plaatje met die zgn valse knik in je avatar (zo heet dat toch?).
Ik lees net iemand dat voorwaarts neerwaarts rijden zoals op die foto geen gymnastische waarde zou hebben??? Volgens mij sla je heel wat stappen over als je paard niet regelmatig stretched. Wat wil je dan alleen maar krachttrainen en nooit rekken, daar wordt je paard volgens mij niet soepeler van.... Misschien een soort bodybuilder die z'n benen niet meer kan strekken?
mariska75 schreef:Hé Kafue, waarom heb jij eigenlijk dat plaatje met die zgn valse knik in je avatar (zo heet dat toch?).
Ik lees net iemand dat voorwaarts neerwaarts rijden zoals op die foto geen gymnastische waarde zou hebben??? Volgens mij sla je heel wat stappen over als je paard niet regelmatig stretched. Wat wil je dan alleen maar krachttrainen en nooit rekken, daar wordt je paard volgens mij niet soepeler van.... Misschien een soort bodybuilder die z'n benen niet meer kan strekken?
Citaat:Sometimes movements in one part of the horse's spine are correlated with movements in another region. An example of this is that when the head and neck are lowered, the back is rounded and, conversely, when the head are raised the back hollows. To maximize the rounding effect in the horse's back, the outline of the neck should be low and deep (flexion of the cervical region) rather than low and stretched forward (extension of the cervical region). This explains why working the horse in a deep, round frame is beneficial for stretching the topline of the back.
The McPhail Chair Report #8
Published in Dressage TODAY, February 1999
).Gaarne dit keer een vriendelijk antwoord. 
Karl66 schreef: