goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marionnnn

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:28

Ik rij Vetlandia nu ongeveer een maandje.
Eerst had ik totaal geen aanleuning. Ze kroop enorm achter de teugel en ze sloeg haar hoofd echt heel erg eruit.. Ging dus nog nergens over. Nu heb ik haar een paar keer gelongeerd en ze begint nu echt goed druk aan te nemen.. Ze hoeft niet persé rond, als ik maar normaal druk op de teugels heb. Ik kan wel merken dat ze in een maandje ontzettend veel vooruit is gegaan..
Het is wel een enorme driftkikker.. Ik ben nu 3 keer alleen opgestapt, want mevrouw houdt niet zo van stilstaan.
Gister stapte ik ook op.. Mevrouw draait zich om, doet haar hoofd omlaag en begint vrolijk te springen haha.. Ik had m'n stijgbeugel nog niet, maar k ben wel blijven zitten..
Tis echt een droppie

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:24

Daar heeft Vienna ook even een houtje van gehad, met een bolle rug wegdraven voordat ik goed zat. Ik heb haar toen weer een paar keer laten vasthouden en nu blijft ze gewoon weer staan.
Volum, dat heb ik ook, dat ik me elke keer verwonder hoe snel ze vooruit gaat. Vanavond heb ik weer les, ben benieuwd hoe ze loopt. Vorige week ging het niet door i.v.m. sinterklaas en de week ervoor zijn we na een kwartier gestopt omdat de bodem een beetje glibberig was en ze zich daardoor echt niet durfde te ontspannen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:23

@ Javayo: Aah joh..Die volum is gewoon hartstikke leuk!! En misschien heb jij over een paar maandjes wel ineens een draakje terwijl die van ons allemaal gekalmeerd zijn.

We gaan ook met Vla aan het werk op rechts, dat komt ook wel goed, weet ik zeker. Alleen die bokken zijn zo irritant.

Het worden er nu zoveel trouwens dat ik echt even aan het denken ben welke V nou weer bij wie hoort

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:48

als we het echt nog eens schoppen tot een Huiskamer-topic dan moeten we echt een overzicht maken van boktnaam met V-naam!!

@Maaitjuh: Volum is af en toe wel een draak hoor!

Maar dat resulteert dan eerder in wat rennerig gedrag, hoofd omhoog gooien of gaan schudden. Maar hij probeert nog niet onder het werk uit te komen, dus zolang ik rustig blijf (en geduldig) dan kan ik hem wel weer naar de ontspanning rijden.
Nog geen bokken dus, al zei een stalgenoot al: hij geeft je rustig de tijd om vertrouwt met hem te raken, en als hij straks groot en sterk is gaat hij dubbel zo hard pubberen Lekker dan!

Ach in het begin was hij erg rennerig en ontzettend aan het schudden, en dat gaat nu al stukken beter, dus ik heb niks te klagen: liever dat dan boksessies

@Twinklebel: ben benieuwd naar het verslagje van je les vanavond! Zo te zien heb je in ieder geval goed weer (ik maakte eruit op dat je alleen beschikt over een buitenbak?)

@marionnnn: Volum kroop ook erg achter te teugel in het begin. Dat gaat nu al stukken beter, ik doe zo min mogelijk met mijn handen, rij hem wat voorwaarts op het been (voor zover mogelijk, want hij loopt altijd vrij vlot) en vooral veel binnenbeen heeft veel meer ontspanning in de aanleuning gebracht.

Ik had juist dat Volum de eerste maand perfect stil stond bij het opstijgen, langzaam aan begint hij steeds meer praatjes te krijgen, en loopt hij 9 van de 10x enthousiast weg als ik half opgestegen ben. Ik ben er ook wat te laks in merk ik, ik moet er maar eens wat consequenter over zijn

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:30

Javayo schreef:
@Twinklebel: ben benieuwd naar het verslagje van je les vanavond! Zo te zien heb je in ieder geval goed weer (ik maakte eruit op dat je alleen beschikt over een buitenbak?)

Ja, we hebben alleen een buitenbak, wel gelukkig met een redelijk goede bodem. Ik sta op de Hooipolder in Den Hoorn, ken je misschien wel. Ik heb les van Leone, zij heeft vroeger ook bij de Middenhof gewerkt, en geeft er geloof ik nog wat privélessen.

Vienna wil ook erg graag achter de teugel kruipen, het is een tijdje wat beter gegaan, maar de laatste twee weken weer minder. Dus het is maar goed dat we vanavond les hebben.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:39

@Twinklebel: Wat leuk dat je van Leone les hebt! Ik sta inderdaad met Volum op Middenhof, en daar stond daarvoor ook Javayo en toen leste mijn zus en ik beiden bij Leone. (doe dr maar de groetjes, het jongste zusje dan weet ze het wel als je Javayo noemt )

Volum heeft ze niet gekend wat die had ik nog niet toen zij weg ging. Er zijn inderdaad stalgenoten die nog bij haar lessen, maar daarvoor moeten ze wel naar de Maasruiters in Maasland. Dat doet ook een stalgenoot die een halfbroertje van volum heeft.

Dat vind ik wat te veel gedoe, en ik les nu met veel plezier bij Margret, maar ik weet niet of dat je wat zegt.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:49

Wat betreft het stilstaan, die van mij staat perfect stil met opstappen, afstappen, jas uit en aan doen enz.
Maar als ik serieus aan het werk ben kan ie ineens niet meer netjes stilstaan en dramt ie door mijn hand. Gek paard!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:52

Javayo schreef:
als we het echt nog eens schoppen tot een Huiskamer-topic dan moeten we echt een overzicht maken van boktnaam met V-naam!!

@Maaitjuh: Volum is af en toe wel een draak hoor!

Maar dat resulteert dan eerder in wat rennerig gedrag, hoofd omhoog gooien of gaan schudden. Maar hij probeert nog niet onder het werk uit te komen, dus zolang ik rustig blijf (en geduldig) dan kan ik hem wel weer naar de ontspanning rijden.

Nog geen bokken dus, al zei een stalgenoot al: hij geeft je rustig de tijd om vertrouwt met hem te raken, en als hij straks groot en sterk is gaat hij dubbel zo hard pubberen Lekker dan!

Ach in het begin was hij erg rennerig en ontzettend aan het schudden, en dat gaat nu al stukken beter, dus ik heb niks te klagen: liever dat dan boksessies

ja dat wordt nog wat..

Vladimir is altijd heel braaf met opstappen, al heeft hij nu soms dat hij eventje eerst een rondje draait maar meestal staat hij gewoon stil.
Dat moet hij ook echt van mij.
Vla heeft nooit gehad dat hij achter de teugel kruipt, hij is altijd heel lekker in de aanleuning.
Vangelis heeft het wel heel erg, die moet je echt naar je hand toerijden. Maar die gaat ook steeds beter.

Ben benieuwd hoe et met Velvetje gaat, en hoe Vienna ging in de les vandaag.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:04

Viento is ook nog steeds niet aan het puberen.
Ik blijf hopen dat het gewoon een brave vent is.
Maar als ik hem zie bokken in de wei, dan hoop ik dat ie dat nooit onder het zadel gaat doen.
viewtopic.php?f=53&t=505695

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:22

Ja inderdaad..maar dit:

Afbeelding

doet die van mij dus onder het zadel, met zn rug in een kronkel.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:17

Hahaha, lijkt me niet echt prettig nee.
Leuk om naar te kijken, maar niet als je erop zit.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:29

Ja inderdaad..als hij los is ziet het er leuk uit. Ze kunnen ook zo lekker showen hea..

Hij doet het niet vaak hoor, onder het zadel, hij heeft het bij mij maar 1 keer geflikt. Gelukkig.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:06

Marliesje schreef:
Viento is ook nog steeds niet aan het puberen.
Ik blijf hopen dat het gewoon een brave vent is.
Maar als ik hem zie bokken in de wei, dan hoop ik dat ie dat nooit onder het zadel gaat doen.

Net als Volum dus Die heb ik bij het loslopen ook al bokken zien geven waar ik eng van werd. Die zit ik echt niet uit als hij dat onder het zadel probeert... maar ach, inmiddels is hij sterk genoeg om zulke ongein uit te halen, hij doet het nog steeds niet dus wellicht heb ik ook gewoon een brave vent

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:37

Ik heb zo lekker gereden vanavond! Ik liep al twee weken te klooien dat ze achter mijn hand dook en dus geen aanleuning meer had. Ik had haar zelf al een paar keer flink naar voren geschopt, maar het enige resultaat was dat ze heel hard dravend achter mijn hand bleef lopen, eruit krijgen deed ik haar niet.
Maargoed, nu had ik les en blijkt dat ik onbewust als ik haar dan naar voren reed mijn hand weer sloot, waardoor ze ging duiken. Dus na een lesje hand laag en naar voren (en Javayo weet denk ik wel hoe streng mijn instructrice daar in kan zijn ) ging ze super lopen.
Het was dus weer een nuttig lesje vandaag. De galop, waar we allebei wel wat moeite mee hebben verbetert ook met de week, kreeg er nu rechtsom een mooi nageeflijk galopje uit, linksom zaten er goede stukjes tussen.

goukstra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:02

hoihoi
ik rijd ook op een 3-jarige
hij is van de zomer ingereden en is superbraaf.
Ik rijd hem nu al een tijdje, maar ik kan niet elke dag naar hem toe (in verband met huiswerk ) ik kom wel altijd in het weekend en meestal ook wel 2 of 1 keer in de week. En dan in het weekend een uurtje les en in de week meestal een half uurtje. Maar ik kom niet regelmatig .

ik vraag me af of dit een nadeel is voor het paard??
heeft iemand hier een antwoord op?

alvast bedankt

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:44

@ Twink: Lekker dat Vienna zo lekker ging!! Zo'n stoer gevoel is dat, als iets wat eerst niet lukte dan ineens wel lukt.

@ Goukstra:
Ik denk niet dat het heel nadelig is voor je paardje, zolang hij maar wel lekker elke dag buiten komt. Je rijdt hem nu dus ongeveer 3 keer per week? Dat is genoeg hoor.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:44

@Twinklebel: Leone is zeker streng; en ze had in de 20x60 bak ook geen enkele moeite zich verstaanbaar te maken Ik heb veel van dr geleerd. Ik heb nu les van Margret en die blijft altijd heerlijk rustig, precies wat Volum en ik nodig hebben!

Volum ging te diep lopen, dus eigenlijk dook hij ook achter de teugel, maar niet om mijn hand te ontwijken. De moeilijkheid was dat hij echt z'n best deed, maar de aanleuning niet leek te begrijpen, ik wou dus ook niet al te hard ingrijpen. We hebben hem dus maar z'n gang laten gaan onder het mom van: hij zal zich vanzelf wel aanbieden als we ons nu op andere dingen richten. En inmiddels loopt hij steeds langere stukken fijn in de aanleuning.

@Goukstra: Je rijdt hem dus 2x in de week? 1x in het weekend en 1x doordeweeks? Zolang je probeert om daar 1 of 2 daagjes tussen te houden, dan is het nog redelijk verdeelt. Ik neem aan dat je paard iedere dag voldoende beweging krijgt? Wellicht wordt hij nog ergens een dagje gelongeerd en loopt hij verders voldoende los. Dan lijkt het me geen probleem. Je zult alleen wat langer nodig hebben om hem op te leiden, maar dat geeft niks, hij is maar een keer jong, doe maar lekker rustig aan!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:10

Goudkuipje schreef:
Naima schreef:
Mijn instructeur rijdt vooral veel voltes met haar (geen kleine, soms volte halve baan, maar vooral grote voltes), en links/rechtse buigingen over de middenlijn.

Momenteel is ze echt geen makkie eigelijk.. Ze zet een paar passen vooruit, en stop dan weer, idem voor de draf.
Wat kan je hier aan doen? Vooral veel overgangen rijden veronderstel ik?

Klopt, veel overgangen rijden en been erbij houden, je paard moet voorwaarts blijven gaan. Als het goed is voel je het namelijk aan als je paard wilt stoppen, wees hem te snel af en corrigeer met je benen en drijf hem voorwaarts (niet stampen, maar drijven met je benen èn je zit).

Het is ondertussen in orde gekomen Ik heb haar een goede maand enkel op stem aan de longe getraind en het zadel er niet meer opgelegd.
Nu kan ik er zelf al goed mee stappen en draven. Ze begint ook de link tss been en stem te snappen.

Ik heb nog wel een vraagje, mn merrie strekt zicht altijd uit, maakt zichzelf altijd vrij lang. Zijn er goede oefeningen om dr meer compact te krijgen?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:12

Naima schreef:
Ik heb nog wel een vraagje, mn merrie strekt zicht altijd uit, maakt zichzelf altijd vrij lang. Zijn er goede oefeningen om dr meer compact te krijgen?

Het is logisch als je no maar zo kort onder het zadel bezig bent het paard nog uit elkaar loopt. Hij moet eerst leren zijn balans te vinden met een ruiter op zijn rug. Gewoon lekker naar voren rijden en niet te veel (eigenlijk niks) met je hand doen. Laat hem eerst maar leren lekker op eigen benen te lopen, dan komt de rest vanzelf.

goukstra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:47

oke bedankt:D

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:34

Twinklebel schreef:
Naima schreef:

Het is logisch als je no maar zo kort onder het zadel bezig bent het paard nog uit elkaar loopt. Hij moet eerst leren zijn balans te vinden met een ruiter op zijn rug. Gewoon lekker naar voren rijden en niet te veel (eigenlijk niks) met je hand doen. Laat hem eerst maar leren lekker op eigen benen te lopen, dan komt de rest vanzelf.

Ok bedankt! Dan weet ik toch alvast dat ik me niet teveel zorgen moet maken over dat lang maken...
Ik doe sws niets met mn handen. Ik "rijd" haar met een losse teugel, zodat er een heel licht contact is.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:57

@ Naima:

Eerst zorgen dat ze lekker op dr eigen benen gaat lopen en zelf dr evenwicht kan vinden.
Naja eigenlijk precies wat Twink zegt dus.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:08

Velvet heeft heel veel al geleerd in de bos, rechte stukken rijden. In het begin slingerde ze heel erg, maar dat gaat steeds beter.

Er zitten alleen wat korstjes op de knieen van Velvet, maar zaterdag mag ze weer aan de bak. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze het weer op pakt.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:52

@Morris; Fijn dat Velvet weer goed gaat, hopelijk is ze niet al te enthousiast zaterdag!!

Gisteravond gereden; het was niet zo koud dus ik ben maar heerlijk in de buitenbak gaan rijden. Daardoor was Volum wat heftiger dan gewoonlijk, maar ik wist hem nog aardig rustig te rijden vond ik. Het grote nieuws is: m'n eerste bokken zijn een feit!! Bij het aanspringen in galop (wat ik op beide kanten een paar keer heb geoefend) deed hij het een paar keer

Vooral rechtsom vind hij het moeilijk. Nu was Volum al wel wat scheef vanaf het begin, maar het lijkt wel alsof het erger wordt... alhoewel het ook kan komen omdat ik nu wat meer aanleuning en daardoor ook wat meer stelling van hem vraag. Op mijn rechter binnenbeen reageert hij ook vrij slecht vind ik, hij wordt er alleen maar rennerig van, in tegenstelling tot linksom.
Bij het rechtuit rijden moet ik hem ook duidelijk rechtrichten, want als ik hem zijn gang laat gaan, houdt hij zijn hals toch wat meer naar links.

Met rijden richt ik mijn aandacht ook maar wat meer op de rechterkant (ik werk altijd evenredig op beide kanten). Wellicht moet ik dit vooral met longeren trainen? We deden in ieder geval al de 'wortelproef' als hij los staat, en dan krijgt rechts ook wat extra aandacht. En onder het zadel laat ik hem (bij het halthouden) ook wat inbuig oefeningen doen...

Dat wordt nu dus een belangrijk aandachtspunt om aan te gaan werken in mijn les. Hebben jullie nog tips?

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:57

hallo,

Ik rijdt ook een driejarige Volansky (Polansky X Glendale), en hij is heerlijk aan het puberen, hij vind merrie's natuurlijk helemaal geweldig (hij is nog hengst) Zaterdag gaat hij voor het eerst mee naar een onderlinge wedstrijd van onze club. Kan hij lekker ervaring opdoen, en weet ik wat hij doet op vreemd terrein.
Duimen jullie voor me??