ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:50

M3isSi3j schreef:
@ Mireille1970: dat klopt ja.. voor iemand anders ziet het er uit als of ik een beetje aan het lanterfantere ben en als ze dan na een tijdje kijken en zien dat het paardje lekker loopt begrijpen ze er helemaal niets meer van. Ik voel idd precies wat het paardje doet dmv mn zit. Ik zie precies wat het paardje doet aan zn oren, hoofd/hals houding en de reactie die ik krijg op mn hulpen. Ik denk dat dit gewoon een stukje basis is wat voor iedereen -ongeacht of je nou springt, dressuur, recreatie rijdt of what ever.

Met dat voorbeeld bedoelde ik niet dat jij het heb over mishandeling.. maar om maar even aan te geven dat het altijd erger kan!

mee eens, en de basis moet nog wel zonder slof kunnen vindt ik, ok een slof maakt t makkelijker, maar omdat je zelf nou niet kan rijden er een elastiek of slof omhangen, ga dan eerst op een leerpaard rijden, 1 die alles kent en doet, zo je gevoel ontwikkellen en dan pas op jongere paarden.

op mn stage vandaag toevallig ook discussie gehad over gebruik van slof op jonge paarden, die beesten duiken zowat de grond in en lopen dus in jouw hand ipv op hun achterbenen!! (tot die conclusie kwamen we nadat iemand paardje moest voorrijden wat altijd met slof gereden was, en dus nu zonder gereden werdt en zelf moest lopen)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:38

Het is zo verschrikkelijk jammer dat mensen niet meer fatsoenlijk leren paardrijden. Eerst theorie en dan praktijk. Juiste instructie en dergelijke.

Ik ben gezegend met een hele goede instructeur maar moet in mijn omgeving vechten om zonder een hele hoop kommentaar mijn paarden te kunnen trainen. Zo rijden wij in de les veel zijgangen, travers, renvers, wijken, schoudervoor, appuyementen en dergelijke. Dit is een hulpmiddel om de paarden goed recht te richten. Echter het enige kommentaar dat de stuurlui aan de kant uiten is ja maar zijgangen zijn slecht voor het paard.
Terwijl de stuurlui aan de kant rustig de slof eraan hangen onder de mom van ja maar anders krijg ik zijn hoofd niet naar onderen, en rijden met een giga scherpe stang anders sta ik na 10 ronden nog niet stil.

Ik moet mezelf gewoon dwingen om goed te leren rijden, mijn gevoel te ontwikkelen en te zorgen dat ik het gezegde na kan leven in de hand van de meester is de slof niet nodig. Natuurlijk is het fijn als een paard stierlijk is dat ik de begrenzing heb, maar die bereik ik ook zo en vaak verassend snel. Slofteugel ach ja ook ik heb hem vroeger gebruikt maar nu al jaren niet meer. Mijn gevoel heeft zich dermate ontwikkeld dat mijn paarden hem niet nodig hebben. En als mijn gevoel vast slaat stapt mijn instructeur op de paarden, dan vullen we elkaar goed aan.

Dus liever geen slof, liever een kundig leraar, heel veel inzet en fijne boeken lezen. Ieder paard kan zonder gereden worden.
De basis en de grand prix hebben de slof helemaal niet nodig.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:31

shettilover schreef:
me tanten zeg dat je niet met slof moet zijden dan verpest je hem

Zeg.. JIJ hebt zelf een berichtje geplaatst (ik weet niet meer of dat nou forum of topic heet.. ) over dat je je paard met een slof rijd..

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:34

Citaat:
Het gaat erom dat je niet de slof de schuld moet geven. Je mag best een hulpmiddel gebruiken.
Mits goed begeleidt en goed gebruikt

.

Ik heb even één van de vele reacties over gebruik van slof er tussen uit gepakt.

Maar mijn mening is het tegenover gestelde.
Als iemand goede begeleiding heeft. Dan word je niet aangeraden om een slofteugel te gebruiken.
Maar die zal je leren hoe je met een onafhankelijke zit je paard kan rijden. Je leren hoe je een paard goed aan de hulpen moet rijden. Leren hoe je een paard verticaal een horizontaal zijn gewicht gelijk matig verdeeld, dat hij gelijkmatige bespiering krijgt en los in elke buiging en los is in zijn gehele lijf.
Hoe je het paard, van achteruit moet rijden zodat het paard ondertreed en de ruiter draagt en dan zal het paard zijn buikspieren aanspannen en de rug spieren ontspannen.

En als je dat allemaal beheerst dan zal geen slof nodig hebben

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 07:05

shasta schreef:
Citaat:
Het gaat erom dat je niet de slof de schuld moet geven. Je mag best een hulpmiddel gebruiken.

.

Ik heb even één van de vele reacties over gebruik van slof er tussen uit gepakt.

Als iemand goede begeleiding heeft. Dan word je niet aangeraden om een slofteugel te gebruiken.
Maar die zal je leren hoe je met een onafhankelijke zit je paard kan rijden. Je leren hoe je een paard goed aan de hulpen moet rijden. Leren hoe je een paard verticaal een horizontaal zijn gewicht gelijk matig verdeeld, dat hij gelijkmatige bespiering krijgt en los in elke buiging en los is in zijn gehele lijf.
Hoe je het paard, van achteruit moet rijden zodat het paard ondertreed en de ruiter draagt en dan zal het paard zijn buikspieren aanspannen en de rug spieren ontspannen.

Hier ben ik het volkomen mee eens duidelijker kan men het niet zeggen.
Zeer goed gezegd shasta.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 07:54

shasta schreef:
Citaat:

.

Als iemand goede begeleiding heeft. Dan word je niet aangeraden om een slofteugel te gebruiken

.

AMEN

Het valt mij op dat dingen vaak omgedraaid worden;
Ik vind: mensen moeten eerst voorwaarts leren rijden op twee benen, zit en twee teugels, vervolgens moeten ze leren hoe ze het paard kunnen uitnodigen om vanuit die voorwaartse drang de hand op te laten zoeken. Het valt mij op dat mensen dit proces vaak te lang vinden duren en gaan daarom lopen plukken en trekken enzo.

Het volgende word hier in het topic beweerd: 'Ik zie liever iemand met slof rijden dan dat ie zo gigantisch loopt te plukken en te trekken'
Nu ben ik het daar wel mee eens, maar ik vind dat de boel hier een beetje omgedraaid word.

(even een klein voorbeeldje om dat duidelijk te maken: iemand van mijn vorige stal had een paard dat een paar maanden het land op moest omdat ie iets mankeerde, paard staat op het land, gooit elke keer zn ijzers eraf en loopt zn hoeven kapot. Baasje van het paard haalt het paard maar weer van het land, zet em op stal en gaat vervolgens maar weer trainen omdat dat altijd nog minder slecht kan zijn dan dat ie elke keer zn ijzers ervanaf gooit!) Ik bedoel hiermee alleen te zeggen: dat de ene rottigheid met de ander word opgevuld.

Ik zou dus zeggen: ga eerst leren rijden voor je grijpt naar die middelen om zn kop naar beneden te krijgen. Nageeflijkheid zit em niet alleen in dat hoofd/hals, dat zit em in het hele lichaam!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 10:05

tja ieder zijn mening he?! daar blijf ik bij, als je van een slof een fijner paardje kan krijgen (door hem 1 keer per week te gebruiken zoals ik) dan zie ik er het kwaad niet van in..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:50

Ik zou dus zeggen: ga eerst leren rijden voor je grijpt naar die middelen om zn kop naar beneden te krijgen. Nageeflijkheid zit em niet alleen in dat hoofd/hals, dat zit em in het hele lichaam![/quote]

klopt, en met name de acherhand moet hierbij goed gebruikt worden, er zijn nl maar een paar gewrichten die de meeste bewegingen maken in de wervelkolom, en dat zijn die in de bekken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:45

@Shasta, @Nimmy, @Professor helemaal mee eens.

@Bonny4life, ik ben er heilig van overtuigd als je echt goed leerde rijden met 80%zit, 15%been en 5%hand ook jij de slof niet nodig zou hebben en je je mening zou herzien.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:58

Als je MET lekker vind rijden en je weet dat je ook ZONDER kan...

Gewoon eraan hangen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:37

waarom zou je m er dan omhangen???

Shira2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:54

Ik word echt werkelijk waar niet goed van alle mutsen die het gebruik van een slof afkeuren!! Het is een hulpmiddel om je paard de juiste houding aan te leren waardoor de bespiering zich juist kan ontwikkelen! Mensen die tegen het rijden met gebruik van een slof zijn, weten niet goed wat het gebuik hiervan inhoud en deze mensen kunnen dus ook maar beter niet naar een slof grijpen, laat staan eraan denken!! De negatieve reacties van mensen op het gebruik van een slof zegt meer over deze mensen dan over de mensen die met een slof rijden. Met het gebruiken van een slof waarvoor dit hulpmiddel bedoeld is, is helemaal NIETS mis!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:47

Shira2 schreef:
Ik word echt werkelijk waar niet goed van alle mutsen die het gebruik van een slof afkeuren!! Het is een hulpmiddel om je paard de juiste houding aan te leren waardoor de bespiering zich juist kan ontwikkelen! Mensen die tegen het rijden met gebruik van een slof zijn, weten niet goed wat het gebuik hiervan inhoud en deze mensen kunnen dus ook maar beter niet naar een slof grijpen, laat staan eraan denken!! De negatieve reacties van mensen op het gebruik van een slof zegt meer over deze mensen dan over de mensen die met een slof rijden. Met het gebruiken van een slof waarvoor dit hulpmiddel bedoeld is, is helemaal NIETS mis!

ik heb eerder ook wel eens met slof gereden, en het paard wat ik nu heb heb ik zelf ingereden en nooit enige hulpteugel bij gebruikt, duurt mss iets langer, maar ik heb wel t zelfde effect zonder dwangmiddelen (eh beter, want hij loopt echt goed met zn achterhand).

wat alleen jammer is aan de slof dat ie 9 van de 10 keer verkeerd gebruikt wordt, dus niet als begrenzing, en als het paard goed loopt los, maar stak, en dan trek je je paard op de voorhand en dwingt m in een goede houding, en dan ontwikkel je niet de goede spieren.
iedereen moet t helemaal zelf weten hoe die rijdt, maar om je paard te dwingen te ontspannen... ik vind dat de ontspanning vanuit t paard moet komen, en dus doormiddel van vwnw te rijden.

@mireille1970
en ik vraag me op t moment alleen af waarom je als je zonder kan m dr om zou hangen

Shira2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:15

Daar heb je gelijk in. In mijn reactie staat dan ook dat hij juist gebruikt moet worden. Er zijn paarden waarbij je het makkelijk op kan lossen zonder slof of ander hulpmiddel. Een slof is geen dwangmiddel. Het is een hulpmiddel net als een zweepje of een spoor of een bit. Deze hulpmiddelen zijn bij onjuist gebruik en in onkundige handen echter ook "levensgevaarlijk", maar helaas staan deze hulpmiddelen weinig of niet ter discussie omdat ze als vanzelfsprekend worden geacht.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 17:43

Shira2 schreef:

zouden mijn woorden kunnen zijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:05

Als je goed kan rijden heb je geen slof nodig. Je kan ook verreden paarden onder het zadel krijgen om te corrigeren. Als degene die corrigeert goed kan rijden, kan het waarschijnlijk ook zonder slof. Er zijn situaties waarin je even (een kwestie van minuten) een slof nodig kan hebben, maar dan moet degene die de slof gebruikt echt kunnen rijden.

Op stal lopen er mutsen rond die pas kort paardrijden maar ook die de Deurne opleiding gedaan hebben en ook lesgeven. Die krijgen les van iemand die geen opleiding gehad heeft maar alleen wedstrijden rijdt, de laatste kreten uit de Hoefslag en Bit lanceert en roept zo doet Anky het ook. Als je ziet wat die leerlingen (dus ook met de Deurne opleiding) met een slof aanrichten, het is heel erg en ze zijn er nog trots op ook.

Als je uitsluitend op je eigen paard rijdt, dan laat het paard je zien, wat je met rijden gepresteerd hebt. Als je een probleem niet kan oplossen, laat dan een betere ruiter, die dat wel kan, oplossen en je leren hoe je de oorzaak van het probleem, weg kan nemen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:09

@Nimmy, mee eens, als je hem niet nodig hebt, waarom dan gebruiken. Ik vind dat er op dit forum veel mensen zijn die goed kunnen verwoorden waarom ze 'tegen' het gbruik van een slof zijn en ik denk (kijk maar in de profielen o.a.a) dat dit zeer kundige mensen zijn. Een keer in de week een slof is misschien geen ramp maar ten eerste geloof ik niet dat het daarbij blijft (immers als hij zoveel 'fijner'loopt met, waarom hem er dan niet vaker aanhangen? En daarbij als het echt maar 1 x in de week is dan moet je ook DAT wel zonder slof kunnen, bovendien vind ik de reden om er een slof aan te hangen zo verkeerd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:15

Sees schreef:
@Nimmy, mee eens, als je hem niet nodig hebt, waarom dan gebruiken. Ik vind dat er op dit forum veel mensen zijn die goed kunnen verwoorden waarom ze 'tegen' het gbruik van een slof zijn en ik denk (kijk maar in de profielen o.a.a) dat dit zeer kundige mensen zijn. Een keer in de week een slof is misschien geen ramp maar ten eerste geloof ik niet dat het daarbij blijft (immers als hij zoveel 'fijner'loopt met, waarom hem er dan niet vaker aanhangen? En daarbij als het echt maar 1 x in de week is dan moet je ook DAT wel zonder slof kunnen, bovendien vind ik de reden om er een slof aan te hangen zo verkeerd.

Inderdaad mooi verwoord ben ik het helemaal mee eens. ALs je het vijf keer in de week zonder doet en het lukt lukt 7 keer ook wel.
rijden komt vanuit jezelf en niet vanuit een hulpteugel en dergelijke.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:42

Kafue schreef:
Sees schreef:

Als je de slof wilt gebruiken om je paard door een moeilijke oefening of periode te rijden dan helpt 1 x p/w ook niet. Dan moet je dit gedurende bijv. een week doen en hem er dan weer aflaten. Nu lijkt het erop dat je structureel de slof aan het gebruiken bent en dan is het dus geen hulpmiddel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:22

Shira2 schreef:
Het is een hulpmiddel om je paard de juiste houding aan te leren waardoor de bespiering zich juist kan ontwikkelen!

Daar ga je weer. Je hebt het heir alweer over een houding. Nageeflijk is geen houding, maar een gevoel en een juist getraind paard in balnas dat smane maakt dat het lijf op een bepaalde manier gebruikt wordt en ideale manier van lopen bereikt wordt.
Die bespiering meot er EEERST zijn, voordat een paard ook maar in staat is in die zogenaamde "houding" te lopen. Ik ben echt enit direct tegen een slof, maar de meeste slofruiters sizjn alleen maar gefi=xeerd op die hoofd/halshouding en vergeten dat dat de laatste schakel in het proces is en niet de eerste.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 12:26

ik gebruik m een keer per week ja, alleen met les en ik vind dat voldoende, ga m niet meerdere keren gebruiken omdat ze er fijn op loopt.

Shira2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:33

Over welke hoofdhals houding heb jij het dan bijdehand?? Je moet je paard over zijn rug leren lopen zodat hij elastiseerd, hierbij kun je een slof gebruiken. Die spieren krijgt je paard niet vanzelf!!! Pas daarna moet je aan een gewenste hoofdhals houding gaan denken, aangezien jij daar gelijk aan denkt heb je het waarschijnlijk zelf hoog op je lijstje staan.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 17:56

Shira2 schreef:
Over welke hoofdhals houding heb jij het dan bijdehand?? Je moet je paard over zijn rug leren lopen zodat hij elastiseerd, hierbij kun je een slof gebruiken. Die spieren krijgt je paard niet vanzelf!!! Pas daarna moet je aan een gewenste hoofdhals houding gaan denken, aangezien jij daar gelijk aan denkt heb je het waarschijnlijk zelf hoog op je lijstje staan.

pardon heb je het tegen mij?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:41

Shira2 schreef:

en hoe wil jij die bespiering bereiken als je niet van achter naar voren rijdt, maar omgekeerd, want de slof begrensd de hals en dwingt hem dus als ware in de hoofdhals houding.

als je even kijkt naar de rug van een paard dan komen vrijwel alle bewegingen uit het s1 gewricht (gewricht bij het bekken), voor een goede hoofd hals houding moet het bekken dus zakken, de rug omhoog en de hals weer zakken.. (hoop dat jullie t snappen), om dit voor elkaar te krijgen is van achter naar voren rijden heel belangerijk, de meeste paarden met rugproblemen zijn dressuurpaarden, en de plaats waar die problemen zitten is 90 % van de tijd in dat gewricht.

@bonny4life: waarom open je een topic over de slof als je geen negative kanten van de slof wilt horen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:19

Shira2 schreef:

Sorry hoor, maar wie si ehir bijdehand. Ik geef een mn mening en zit daarna neit te wachten op iemand die met een avge opmerking terugkomt. Daar hoef je echt neit mee aan te komen bij mij. We kunnen elkaar toch normaal aanspreken hier . maar blijkbaar voelt mevrouw zich daarboven verheven. Als je dan toch alles weet, vertel de topicstarter dan maar even haarfijn heo ze haar paard precies meot rijden.
Ik zeg toch dat ik het neit over een bepaalde hoofd halshouding ehb, maar over een manier waarop een paard zn lichaam gebruikt en dat je eerst je paard meot ontwikkelen en van daaruit nageeflijkheid logisch is. Over de rug rijden doe je niet door hem met een slof naar beneden te dwingen of ëen hoduikng aan te leren" zoals jij dat zegt. Maar ik ehb geen zin om me af te laten snaauwen door iemand die niet eens wat uit mijn reactie kan halen...