M3isSi3j schreef:@ Mireille1970: dat klopt ja.. voor iemand anders ziet het er uit als of ik een beetje aan het lanterfantere ben en als ze dan na een tijdje kijken en zien dat het paardje lekker loopt begrijpen ze er helemaal niets meer van. Ik voel idd precies wat het paardje doet dmv mn zit. Ik zie precies wat het paardje doet aan zn oren, hoofd/hals houding en de reactie die ik krijg op mn hulpen. Ik denk dat dit gewoon een stukje basis is wat voor iedereen -ongeacht of je nou springt, dressuur, recreatie rijdt of what ever.
Met dat voorbeeld bedoelde ik niet dat jij het heb over mishandeling.. maar om maar even aan te geven dat het altijd erger kan!
mee eens, en de basis moet nog wel zonder slof kunnen vindt ik, ok een slof maakt t makkelijker, maar omdat je zelf nou niet kan rijden er een elastiek of slof omhangen, ga dan eerst op een leerpaard rijden, 1 die alles kent en doet, zo je gevoel ontwikkellen en dan pas op jongere paarden.
op mn stage vandaag toevallig ook discussie gehad over gebruik van slof op jonge paarden, die beesten duiken zowat de grond in en lopen dus in jouw hand ipv op hun achterbenen!! (tot die conclusie kwamen we nadat iemand paardje moest voorrijden wat altijd met slof gereden was, en dus nu zonder gereden werdt en zelf moest lopen)
maar nu al jaren niet meer. Mijn gevoel heeft zich dermate ontwikkeld dat mijn paarden hem niet nodig hebben. En als mijn gevoel vast slaat stapt mijn instructeur op de paarden, dan vullen we elkaar goed aan.
. maar blijkbaar voelt mevrouw zich daarboven verheven. Als je dan toch alles weet, vertel de topicstarter dan maar even haarfijn heo ze haar paard precies meot rijden.