Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:30

RK, gelukkig zijn dat allemaal conclusies van jou!!! Ik zie dat anders en distancieer mij daarom dus ook van jou interpretaties.

Wat is daarmee, RK?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:30

omdat dat logischerwijs niet kan

als jij op de plaats gaat hardlopen dan trek jij ook je benen niet simultaan op

Je kan streven naar perfectie, alleen is dat niet mogelijk......... en dat heeft helemaal niks met balans te maken of met takt.

Tact en balans zijn in alle overige oefeningen wel degelijk aan de orde.

Wellicht moeten we de pi pa wel helemaal uit de proeven schrappen aangezien er mensen rondlopen die een combinatie alleen daarop beoordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:34

Leuk dat je jezelf alleen maar kunt verdedigen met dat ik het allemaal verkeerd interpreteer...jammer, maar dan weet iedereeen meteen weer genoed

wat er mee is, zoals Kim zegt, zulen we de pi en pa maar schrappen, want dat is het enige waar naar gekeken word, lijkt wel
of een aparte pi en pa wedstrijd gaan houden

Maar ga nu ook weer wat nuttigs doen, zoals bramen plukken, echt veel nuttiger dan dit eenzijdige gezever van iemand die nooit andere stukken leest, omdat er wel eens wat waarheid in zou kunnen zitten..

doei

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:35

Een tijdje geleden ging het over het op hebben van oogkleppen. Als je niet eens de moeite neemt om een artikel van de "tegenpartij" te lezen dan is het wel duidelijk wie de oogkleppen op heeft.
Dan sta je dus niet open voor argumenten van anderen en heb jij de waarheid in pacht. Dan is het dus einde discussie lijkt me.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:40

Aqua8horse schreef:
In balans door de bocht Betteke, zou ik zeggen...overigens wel rekening houdend met het verschil in paslengtes tijdens die bocht!!!

Hoe bedoel je verschil in paslengte?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:43

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:04

Aqua8horse schreef:
Ulrielle:Ik stel mijn paard helemaal niet in. Mijn paard stelt zichzelf in zodat de balans weer goed is.

Jij kan dus zien in welke balans je paard zich vindt en past de instelling dan aan?
Heel bijzonder, zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je de inschatting kan maken in welke balans het paard zich precies vindt?

grappig, de meeste paarden die ik rijd stellen zichzelf nl. zo in dat ze zo min mogelijk hoeven doen en dan is het aan mij om ze zo te rijden dat ze wel aan het werk gaan.

Ik rijd zelf altijd vanuit het idee dat ik precies andersom moet rijden dan mijn paard graag zou lopen: een loperig paard wordt aan het been actief terug gereden, een flegmatiek paard wordt met minimale hulpen goed voorwaarts gereden. Dit zal je neem ik aan niet onbekend voorkomen. Dat systeem hanteer ik ook bij het hoger of lager instellen van mijn paarden: paarden die de neiging hebben achter de loodlijn te willen duiken, worden hoog ingesteld en paarden die proberen zich bovenin te onttrekken of een 'houding' aan te nemen waarin ze wel in de hals nageven maar daar blokkeren en de rug dus niet meenemen stel ik heel diep in.

Maar ik ben blij voor jou dat jij allemaal van die extreem werklustige paarden hebt staan die voor jou elke dag weer tot het uiterste gaan. Eigenlijk hoef jij daar dus praktisch gezien alleen maar op te zitten? Dat is geen methode van natuurlijke balans, dat is pure psychologie en daar wil ik dan wel voor komen trainen bij jou!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:15

Urielle schreef:

grappig, de meeste paarden die ik rijd stellen zichzelf nl. zo in dat ze zo min mogelijk hoeven doen en dan is het aan mij om ze zo te rijden dat ze wel aan het werk gaan.

Ik rijd zelf altijd vanuit het idee dat ik precies andersom moet rijden dan mijn paard graag zou lopen: een loperig paard wordt aan het been actief terug gereden, een flegmatiek paard wordt met minimale hulpen goed voorwaarts gereden. Dit zal je neem ik aan niet onbekend voorkomen. Dat systeem hanteer ik ook bij het hoger of lager instellen van mijn paarden: paarden die de neiging hebben achter de loodlijn te willen duiken, worden hoog ingesteld en paarden die proberen zich bovenin te onttrekken of een 'houding' aan te nemen waarin ze wel in de hals nageven maar daar blokkeren en de rug dus niet meenemen stel ik heel diep in.

Klopt, dat doe ik idd net zo!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:17

en zo werkt het ook

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:29

He wat fijn, ik werd er al bijna onzeker van en ik moet er nog vier gaan rijden zometeen, dan kan ik toch voortdoen hoe ik al bezig was

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:20

De sport heeft in 9 van de 10 gevallen helemaal niets met klassieke dressuur, rijkunst of FEI-regels te maken zoals commerciële fastfood niets met biologische principes, gezonde voeding of EKO-keurmerk te maken heeft.

Ik zal nooit kunnen zeggen dat er niets mis is met kleverige smakeloze prut en een hoop lawaai. Eenvoudigweg omdat dat wel zo is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:21

Je argumentatie wordt per bericht beter Friemel! Maar waarom had de FEI nou een minimummaat?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:22

De sport heeft alles met rijtechnisch inzicht te maken.

Smaak mbt tot restaurants heeft niks met eten te maken

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:38

KiWiKo schreef:
De sport heeft alles met rijtechnisch inzicht te maken.
Smaak mbt tot restaurants heeft niks met eten te maken

Sport is de arena van ego, zelfverheerlijking en belangen.
Restaurantkeuze een gevolg van bewustzijn.

Wie vanuit zelf- en paardbewustzijn keuzes maakt, zal nimmer de sportstandaard als ideaalbeeld volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:40

Moet ik het zo lezen dat iedereen die wedstrijden rijd niks met zijn paard heeft en alleen maar gemeen is en aan zichzelf denkt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:42

dan heb jij wel een hele rare kijk op de sport Friemel.

Ik kies voor het behoud van het paard, zijn zelfbewustzijn en zijn welbevinden maar ik houd ook zeker als leidraad de sport aan.

Restaurantkeuze is een gevolg van smaak, Persoonlijke smaak dan wel goed te verstaan.

Hele vage en totaal plankmisslaande opmerking, sorrie.

Ik heb het vage vermoedde dat alleen mensen die niet goed mee kunnen komen in de sport de sport als een arena van ego, zelfverheerlijking en belangen ziet. In plaats van aan hun eigen rijtechnische tekortkomingen te werken

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:55

Eigenlijk wel ja.

Ik kan geen enkele zuiver motief bedenken om in competitie te gaan met andere combinaties. Wel zou je als combinatie je tegen jezelf kunnen laten beoordelen om de voortgang van de combinatie door een derde te laten vaststellen. Maar om daarvoor nou al die heisa te organiseren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:57

euh ik zie wedstrijden meer als een deskundig oog aan wie ik mijn vorderingen voorleg, deze jureert onze samenwerking. Ik heb niks te maken met de rest van het deelnemers veld.

Om een divers oog te krijgen is het het makkelijkst als je op wedstrijd gaat.
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 21-08-05 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:00

Dan zijn we vlug uitgeluld
want dan geloof je ook niet dat er mensen zijn die voor de leut op concours gaan.
Gezellig kletsen met paarden mensen.
Kijken naar andere paarden is ook altijd leuk.

En je kijkt of de jury ook vind dat je in je lessen bent gevorderd.
En als je dan een wp scoort is dat mooi, zoniet volgende keer beter.

Dan geloof je ook vast niet dat er mensen zijn die wel zien hoe het gaat op concours of dat er mensen zijn die op een bepaald nivo stoppen omdat ze vinden dat het daar te zwaar word voor hun paard.

in jou ogen zijn gewoon alle wedstrijd ruiters dezelfe machtsbeluste mensen die slaan en schoppen voor de 1e plaats.

Ben jezelf zo als je wedstijd rijd zofzo?
want ik kan er iig niks in terug vinden

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:27

@Aqua8, Friemel

ik snap niet waarom jullie nou zo moeilijk doen over takt en balans.. jullie zeggen namelijk ook dat de perfecte combinatie niet bestaat.

we proberen het met zijn allen allemaal zo goed mogelijk te doen hoor. over pasage en piaffe kunnen we wel zeuren, maar hebben jullie wel eens naar keertwendingen, schouderbinnenwaarts en travers gekeken.. vinden jullie het merendeel daarvan ook niet nogal slingerend?

Misschien is het handig dat je eerst op je eigen niveau de fouten eraf kijkt en ga je daarna pas vol goede moed recht tegen de TOPsport in.

over wedstrijden: je training thuis wordt beoordeeld in de oefeningen. proberen aan jezelf en aan je paard dingen te verbeteren

vind het knap dat jullie zown grote mond hebben terwijl ik in de verste verte nog nooooooit wat van jullie gehoord heb. en geloof me, dat zegt wel iets hoor.

sorry dat ik het zeg, maar als ik het heb over zelfverheerlijking, ego en heisa, nou dan praat ik eerder over jullie dan over onze toppers!!! met de geweldige draagmethode die niemand kent maar toch geweldige successen boekt...*kuch*
Laatst bijgewerkt door Renate12 op 21-08-05 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:30

Het is al zo vaak gezegd, in de achtertuin zijn we allemaal kampioen

pas als we meten met andere kun je weten of dat ook klopt of niet

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:33

misschien kunnen sommige mensen daar niet tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:35

Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat
want het hele fantasie wereldje ligt dan aan diggelen...

En dan moet je ook nog eens gaan roepen dat in de topsport de jury niet deugd, maar in de basis nog minder omdat je niet elke keer 1 staat en in je eigen wei wel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:38

zoekt sleutel die mond op slot draait smiley

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:40

hihihi