"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:46

Aqua8horse schreef:
Maar wij zien niet het verhaal erachter dus wat er door je gedachte schoot....er zal vast een link zijn.

Maar ik ben best benieuwd welke hulpen je volgens de Go & Ho leer gebruikt om aan te geven dat je wil gaan wenden.

OPM: Ik heb het hier dus over de voorbereidende hulp en niet over de hulp zelf

Er is geen voorbereidende hulp denk dat daar het grote verschil zit.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:46

Aqua8horse schreef:
Helaas moet ik dus constateren dat jullie bar weinig begrijpen van wat ik beschrijf......

En voorwaarts denken? Zijn jullie er nou werkelijk van overtuigd dat een paard voorwaarts kan denken? En dan het ene moment op een ho signaal (ophouding) moet doorlopen om verveolgens met impuls te gaan en het andere moemnt op hetzelfde ho signaal wel moet halthouden? Zelfs in de theorie alleen al is de balans ver te zoeken, vind ik

wat het eerste betreft, dat geldt ook vice versa denk ik. Volgens mij bedoelt men op veel gebieden hetzelfde maar is het een beetje een sport geworden om elkaar niet te willen begrijpen

wat het 2e deel van de quote betreft is mijns inziens juist bij het go&ho principe sprake van echte balans bij het paard, zonder dat er voortdurende ondersteuning of bijsturing nodig is van de ruiter. Hulpen bestaan uit meer dan been en teugelhulp. Door de duur en zwaarte van de teugelhulp in combinatie met je zit verfijn je de hulp en maak je het nuanceverschil tussen een halve ophouding en een hele ophouding

Maar goed, zo zie ik het, geen probleem als iemand anders het anders ziet maar probeer niet een mening op te dringen.
Laatst bijgewerkt door astridh op 04-08-05 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:47

Aqua8horse schreef:
Helaas moet ik dus constateren dat jullie bar weinig begrijpen van wat ik beschrijf. Ik rijd mijn paard in balans(op 4 benen Zep), dus met schwung, tact en impuls met niet meer dan 2 ons druk op de teugel. Zoals ik al gegeven heb is het geen zware lichamelijke belasting. Bovendien zie je de hulpen die ik gef in ieder geval niet of nauwelijks.

Wat jullie er allemaal van willen maken, vind ik prima.

Weten jullie wel hoe een evenwichtmechanisme werkt dan? Dat is namelijk de vraag die voortdurend bij mij op komt. Een paard moet je, om hem correct op 4 benen te laten lopen wel in balans rijden en dat doe je niet met je teugels!!!

En voorwaarts denken? Zijn jullie er nou werkelijk van overtuigd dat een paard voorwaarts kan denken? En dan het ene moment op een ho signaal (ophouding) moet doorlopen om verveolgens met impuls te gaan en het andere moemnt op hetzelfde ho signaal wel moet halthouden? Zelfs in de theorie alleen al is de balans ver te zoeken, vind ik

Aqua, is het wel eens in je opgekomen dat mensen je niet begrijpen, omdat jouw verhalen altijd vol tegenstrijdigheden zitten?
Je steeds weer je eigen stellingen onderuit haalt?
Je nooit ingaat op wat er gevraagd wordt?

En wat dat voorwaarts denken betreft, ik denk dat jij de intelligentie van paarden zwaar onderschat.
En het feit dat er hoopjes mensen zijn die zo kunnen rijden, geeft al aan dat ze het wel degelijk kunnen.
Dus daar gaat je verhaal alweer.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:08

Aqua8horse schreef:
Nou dat maak ik je zzeer eker wel wijs Dobbel! Ik weet zelf heel goed wat ik wel en niet doe, denk je ook niet ??? En jaloers? Waarom denk je dat? Ik vind die manier van rijden gewoon diep triest en slecht. Ik vind dat, waarom mag ik dat van jou niet vinden en word ik als jaloers bestempeld??? Nee, daarin ga ik niet met je mee. En mensen afkraken??? Dit heet in mijn ogen discusieren, Dobbel en dat heeft niets met afkraken in mijn ogen.

Je mag het een ander proberen wijs te maken maar bij mij zal je dat niet lukken, Begrijp me niet verkeerd maar je moet geen dingen gaan beweren die in werkelijk heid niet altijd kloppen, ik heb altijd mijn mond gehouden, maar soms denk ik wel van dit klopt niet van wat ik heb meegemaakt,

Voor de rest moet je zelf weten wat je doet, je paarden lopen allemaal lekker, dat is belangrijk, Maar je moet je zelf niet beter voor doen als je bent.

Verder vind ik ook dat er meer wegen naar rome lijden en dat je als je comentaar hebt op de toppers ze dat maar recht in het gezicht moet doen en niet dingen gaan zeggen terwijl het de mensen het zelf ook niet kunnen, wat nog niet eens in de schaduw staan,

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:12

Aqua al eens gehoort van zithulpen. Je zit sluiten. Hele halve ophoudingen.
Dat een paard zelfs na lange training ga sluiten op je buikspieren.
Waarom laat je in je denken weg dat met dit systeem dit allemaal achterwege blijft?????
Of denk je er niet aan omdat je dit zelf zo weinig gebruikt??

En dat een paard voorwaarts denkt is natuurlijk. Het is het vluchtinstict. Iets wat jij uitbant en niet gebruikt.
Tenminste dat begrijp ik uit al je andere stukjes van uit stilstaand het paard in balans brengen.

En aqua als jij denkt dat je met dit systeem paarden dus geen balans , grove ruiters enz hebben. Komt dat jouw nu niet een beetje..... in je hoofd. Bijna heel de top boekt er suc 6 mee en niet 1 keer maar elke keer en niet op 1 paard maar op meerdere. niet 1 ruiter maar meerdere.
En dat deze ruiters wel/ook wel eens een grove hulp geven daar ga jij over struikelen , je theorie uit opbouwen.

En waarom ga jij uit van fouten, al eens van natuurlijke omstandigheden, toeval, samenloop van dingen, menselijke reacties.

Ik praat grove hulpen niet goed hoor maar ik ben een mens en gelukkig sta ik met beide benen op de grond en weet dat trainign, prestaties, opvoeding enz niet met ......altijd... met de lichte hulpen, stem en andere wegen bewandelen samen gaan.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden dit spreekwoord is ook niet voor niets ontstaan

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:16

Aqua vindt jij het fijn om iedere keer onderuitgehaald te worden of zo? En zo'n tranentrekkend verhaal over je lichamelijke toestand boeit mij in ieder geval niet, het gaat hier over het ho en go principe.
Je kan mij niet wijsmaken dat je door altijd vriendelijke hulpjes te geven aan je paard fijn kan paardrijden. Mijn paard moet ik in ieder geval af en toe wel duidelijk maken wat de bedoeling is. Ik heb een erg loperig paard en die moet soms gewoon grof op de rem getrokken worden, zielig? ik weet het niet, 1 keer is genoeg en dan begrijpen we mekaar weer.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:40

Aqua8horse schreef:
Een paard moet je, om hem correct op 4 benen te laten lopen wel in balans rijden en dat doe je niet met je teugels!!!

Dat klopt, dat doe je met je zit. Recht zitten, recht tussen beide benen en recht op twee teugels. Ik geloof ook niet dat dat hier gezegd wordt.

Aqua8horse schreef:
En voorwaarts denken? Zijn jullie er nou werkelijk van overtuigd dat een paard voorwaarts kan denken?

Zeker weten. Dat lijkt mij niet eens een discussie waard. Voorwaarts denken in de stap, draf, galop maar ook in het halthouden en achterwaarts. Door dat voorwaarts denken kun je vanuit al die gangen ook weer op minieme hulpen naar voren.

Aqua8horse schreef:
En dan het ene moment op een ho signaal (ophouding) moet doorlopen om verveolgens met impuls te gaan en het andere moemnt op hetzelfde ho signaal wel moet halthouden?

Ho signaal is niet doorlopen, dat begrijp je verkeerd. Ho signaal is altijd stoppen (tempo verminderen of halthouden) Maar de impuls moet hij wel houden, zelfs in het halthouden en achterwaarts.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:55

Vraagje voor Kitty: HOE leer je een paard voorwaarts te blijven in de overgang terug? Ik snap het principe van Go & Ho wel, maar snap zelf niet hoe je dat dan in de praktijk voor elkaar moet zien te krijgen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:23

Ik doe dat door op het moment dat je voorwaartse drang weg is weer voorwaarts te rijden.

megamouse

Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:28

mensen ik snap het niet helemaal....

wat bedoelen jullie nou precies met een paard wat Voorwaarts denkt?????

Ik heb een lui paard wat niet voorwaarts van zichzelf is dus. Die van mij haalt het niet in zn hoofd om maar voorwaarts te denken, Wat bedoelen jullie daar nou precies mee...

Dat die uitzichzelf denkt oooooooooooo moet voorwaarts totdat jij weer het knopje omzet en dan denkt die weer owwwwwwwww stappen zoiets.....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:36

Ik heb ook een lui/ flegmatiek / hoe je het ook wil noemen paard.

Toch kan ik ook hem zo rijden dat hij voorwaarts blijft denken. ALs je een moeilijke oefening in gaat moet hij blijven denken aan dat voorwaartse en als ik hem meer op het achterbeen zet moet hij ook vooruit blijven denken. Ik geef onmiddelijk toe dat het moeilijk is, maar het kan.
Het gaat makkelijker als hij meer op het achterbeen blijft. Ik merk dan echt dat hij uit zich zelf door blijft lopen, veel makkelijker op een lichte hulp voorruit gaat en actief blijft bij een overgang terug.

Waarschijnlijk denkt jou paard wel voorwaarts bij een buitenrit. Of valt hij dan uit de draf zodra jij stopt met drijven?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:49

Aqua ik kan dat topic met vragen aan jou niet meer vinden.
Ik heb toch een vraag over die methode.
Ik heb ooit begrepen dat jij je paard in stilstand leert dragen of toch in ieder geval binnen tien minuten.

Ik heb zelf een 'probleempje' met een schouder die ik verkeerd gebruik. Nu heb ik hier therapie voor gehad; een stuk of tien sessies van een half uur met oefeningen voor tussendoor. En toch is het voor mij vreselijk moeilijk om die schouder op de juiste manier te gebruiken. Ik weet hoe het moet, weet hoe het moet voelen, weet hoe het er uit moet zien en toch lukt dat niet zonder het 100.000 keer te herhalen.
Daarbij werd er ook wel eens aan mijn arm getrokken om hem op de juiste positie te houden. Ik werd gedwongen om op een bepaalde manier te bewegen (door bijvoorbeeld mijn schouder naar beneden te duwen) om zo het idee te krijgen hoe het aan zou moeten voelen. Helemaal in mijn eentje lukt me dat namelijk niet.

Wil je me nu eens uitleggen hoe jij een paard binnen tien minuten aan zijn verstand brengt hoe hij zich moet bewegen? Ik kan nog nadenken over mijn bewegingen, een paard heeft hier veel minder mogelijkheden voor.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:54

Ja OK, (even op Katja) je rijdt voorwaarts zodra de activiteit minder wordt. Maar volgens dat Go&Ho principe zou je dat dan zonder teugeldruk moeten doen. Als ik het goed begrijp. Hoe valt dan dat kwartje bij het paard dat ie bij een teugelhulp ook voorwaarts moet blijven?

Of is het zo dat je bij een overgang terug dus een teugelhulp geeft - je paard gaat langzamer maar wordt ook minder actief - je stopt met de teugelhulp en rijdt een paar pas voorwaarts - zodra hij weer actief wordt stop je met de drijvende hulp en geef je weer een teugelhulp... en dat continu net zo lang tot ie de overgang terugmaakt. Dus eigenlijk moet ie dan steeds kleinere, maar wel actieve pasjes maken. Klopt dat idee?

megamouse

Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:06

Maar bij een overgang terug..... druk je knieen toch aan, en adem je uit ( zo maak je zwaarder) gaat paard op terug. geen teugelhulp nodig.

Zo kan je toch nog de voorwaartse beenhulp geven, geef je teveel dan kan je toch nog buitenteugel 1/2 ophouding maken. zodat die alsnog gaat stappen,

zodat je paard wel de kracht behoud en niet van draf in stap donderd. Klinkt een beetje tegenstrijdig misschien, maar met ervaring leer je het op het juiste moment te doen en dan valt het wel allemaal in elkaar.

zo doe ik het en zo krijg ik wel een krachtigachterbeen wat blijft doorgaan in een overgang.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:10

WowAmigo schreef:
Ja OK, (even op Katja) je rijdt voorwaarts zodra de activiteit minder wordt. Maar volgens dat Go&Ho principe zou je dat dan zonder teugeldruk moeten doen. Als ik het goed begrijp. Hoe valt dan dat kwartje bij het paard dat ie bij een teugelhulp ook voorwaarts moet blijven?

Of is het zo dat je bij een overgang terug dus een teugelhulp geeft - je paard gaat langzamer maar wordt ook minder actief - je stopt met de teugelhulp en rijdt een paar pas voorwaarts - zodra hij weer actief wordt stop je met de drijvende hulp en geef je weer een teugelhulp... en dat continu net zo lang tot ie de overgang terugmaakt. Dus eigenlijk moet ie dan steeds kleinere, maar wel actieve pasjes maken. Klopt dat idee?

Dat klopt aardig met wat ik doe alleen combineer ik wel de teugelhulp met een zithulp zodat je uiteindelijk op je zit terug kunt komen.
Ik ga alleen zwaar zitten en zeker niet met mijn knieen klemmen zoals Megamouse voorstelt omdat je dan weer een tegenstrijdige hulp geeft imo.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:17

Aqua8horse schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens,hoor Katja. Maar jij interpreteert mijn verhaal dus heel anders dan het in werkelijkheid is. De manier waarop ik rijd is juist helemaal niet belastend voor het menselijk lichaam. Ik heb ook een aantal mensen met rugproblemen die altijd last hadden met het rijden. Nu ze bij mij rijden hebben ze dat niet meer. Daarom blijf ik ook herhalen dat je het eerst zelf moet ervaren om er een juist oordeel over te kunnen geven.

Ik vind het wel degelijk van belang welke voorbereidende hulp er wordt gegeven voor een volte of een wending. Doe je dat namelijk met je binnenhand, dan ontneem je het paard de mogelijkheid om zijn standbeen goed onder te brengen. Gevolg: compenseren. Vaak gaat dat gepaard met overbelasting.

je lichamelijke situatie is poedersuiker, heb ik ook gehad.
maar tegenwoordig raadt zo elke fysio mensen met rugproblemen aan om te gaan paardrijden. dan zal je het zeker wel druk hebben? en hoe komt het dan dat ik niet ben doorverwezen naar jou?

een van de vraagtekens des levens denk ik.....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:20

Nee, dat zwaar zitten enzo (Katja) dat mag ik ook niet meer van mijn instructrice: LICHT ZITTEN! NIET KNIJPEN! Krijg ik altijd in mijn oortje getoeterd. Ik heb het altijd over mijn instructrice, maar ik leer ook wel erg veel nieuwe dingen van haar waar ik aan moet werken, vandaar.

Maar als dat idee van mij klopt dan is het Go&Ho principe dus helemaal geen HokusPokus en probeert mijn instructrice me dat waarschijnlijk ook aan mijn verstand te peuteren. Keilogisch...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:25

Hier loop je tegen het probleem aan van een discussie op internet. Wat versta jij onder zwaar zitten? Bij mij is het verschil heel minimaal ik druk vooral mijn hakken uit op die manier voorkom je direct dat je gaat knijpen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:34

Je kunt zwaar zitten ook nog zien als traag zitten. Net een klein beetje achter de beweging aan zitten. Dan zit je wel licht maar geef je een langzamer temp aan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:37

Oh ja ik reageerde eigenlijk nog op het berichtje van megamouse (zwaarder maken en knieen aandrukken). Voor mij is "zwaar zitten" denk ik wat extremer dan wat Katja bedoelt. Ik had/heb de neiging om me zwaar te willen maken maar dan wel zo dat ik teveel achterover ging zitten/hangen en het paard in de weg zat. Inclusief knijpende knieen. Van "eerder uit" had ik altijd geleerd "diep zitten!" en dat heb ik wat te ver in de praktijk doorgevoerd... Dus ik associeer dat nu met iets wat niet de bedoeling is. Er wordt met zwaar maken ook vast niet bedoeld dat je je als een blok lood op je paard stort, ik had het even teveel op mijn eigen situatie betrokken!

Ik snap ook wat jij bedoelt Polo13.

Pfff...vroeger was paardrijden nog leuk...toen dacht ik nog dat ik het kon! Leerzaam zo, op Bokt!

megamouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:43

Als je al diep uitblaast, dan ontspan je iets in je kont, dat voelt een paard al in zn rug, ( met goede omstandigheden zoals een goed passend zadel) Dan zit je eigenlijk al zwaarder dan eerst. das ook al zwaar zitten.

maar als je een overgang maakt en je maakt een ophouding met je teugels je geeft geen been meer want dat is tegenstrijdig zeggen jullie, je doet niks met je knie-en hoe houd het paard dan een krachtig achterbeen, dan donderd die toch uit een overgang

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:51

Nope, hij blijft actief omdat je hem geleerd heb dat bij onvoldoende activiteit hij direct weer voorwaarts moet.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:52

megamouse schreef:
maar als je een overgang maakt en je maakt een ophouding met je teugels je geeft geen been meer want dat is tegenstrijdig zeggen jullie, je doet niks met je knie-en hoe houd het paard dan een krachtig achterbeen, dan donderd die toch uit een overgang

Dan is en denkt je paard niet voldoende voorwaarts en heb je deze niet voldoende op de achterhand lopen.
Je doet inderdaad ook niks met je knieen, maar wel met je zit. Je trekt je kruis wat aan en maakt een kleine beweging met je heupen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:57

Als ik het goed begrepen heb dan gaat het bij zo'n overgang dus om een heel subtiele wisselwerking tussen beenhulp en teugelhulp. Dus het is niet van teugel-Boem-stil, maar teugel, een klein stukje terug willen - en zodra je paard uit de overgang dreigt te donderen even been geven en daarbij dus geen teugelhulp geven - snel weer opvangen, en daarbij dan geen been geven. En dan gaat het om een hele snelle afwisseling daarvan, zodat je paard wel actief blijft in de overgang terug. Dus het is niet zo dat je helemaal geen been meer hoeft te geven als je van draf naar stap wilt, maar dat je in de overgang terug niet beide hulpen tegelijk geeft, maar juist kort na elkaar. En als je het allemaal gefinetuned hebt dan kan je dat op minimale hulpen doen.

Maar dat is als ik het goed begrepen heb dan he

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:59

Ik vind dat je het mooi verwoord hebt WowAmigo.