Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mr_PLH

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:37

oke, maar in het beginstadium van deze methode zal er wellicht wat spanning op de teugels staan, ik begrijp niet hoe je hem op de achterhand krijgt als hij altijd op de vh loopt. zal wel aan mij liggen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:42

Dat wil ik wel geloven maar dat is bij het NIET GOED doen.

Evenzogoed kun je zware beenproblemen veroorzaken als je als NIET GOEDE westernruiter pirouettes gaat draaien, of gescheurde mondhoeken als je een scherp springruiters bitje inhangt en naar een steilsprong rijdt van 1.60. Of als je aan een lange teugel het bos in gaat zonder enige steun van de hand en je paard z'n nek breekt en een pees scheurt, of als je dagelijks over het strand jakkert. Of als je altijd voorwaarts neerwaarts aan het rijden bent omdat je dat gezien hebt maar niet weet dat je er wel bij moet rijden en je paard bijvoorbeeld hoef, pees of luchtzakproblemen krijgt.... door het voorover zijn.

Maar als het verantwoord gebeurt zoals hier bedoelt. No problem. Ik heb er echt honderden meegemaakt en echt gezond, ja ze hebben een keer een schiefel in het land, of hoesten een keer, of hebben een peesprobleem (net als mensen soms bij een afstapje iets breken of scheuren, een peesklap zweepslag in je kuit krijg je om niks)...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:44

marcolemar schreef:
oke, maar in het beginstadium van deze methode zal er wellicht wat spanning op de teugels staan, ik begrijp niet hoe je hem op de achterhand krijgt als hij altijd op de vh loopt. zal wel aan mij liggen

Niet dus...

Het is het scherp maken aan het been, zelf steeds meer terug gaan zitten, net zolang tot het paard dus tegen hetzelfde bit aan loopt en jij kan doordrukken aan het been en je hand stil laat staan. Hij maakt zich rond, je beloont en houdt hem op achter aan de gang. Zo wordt er steeds meer ervaren door het paard dat hij het liefst en meest in de rust en balans loopt als hij aan je been is en heel licht voor. Het is NOOIT voor trekken en de rest zien we wel.... poeh dat red Schwarzenegger nog niet denk ik..... pfff

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:46

Ik ga, moet boodschappen doen en vanavond nog weg...

Tot de volgende keer.

PS het laatste stuk was mijn inziens een stuk prettiger.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:48

dus iedereen op het lorijterein kan nog niet goed ldr-en
degene die op de vh, lopen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:48

Nou ik moet zeggen dat ik geen voor of tegenstander ben het LDR-systeem. Ik stel mijn paarden ook wel eens ronder en dieper in.
Ik moet wel zeggen dat ik de paarden op de foto's geen paarden meer kan noemen en het rijden geen rijden meer.
Dit heeft niks meer te maken met het LDR rijden maar meer met LDR trekken. Je kan mij niet vertellen dat als je handen een meter uitelkaar staan dat je je paard niet naar beneden trekt, maar rijdt.
Als ik mijn paarden wat ronder rijdt heb ik ze heus wel wat lager en wijder dan anders, maar niet zo extreem als de gevallen op de foto's.
Met bespiering kan het weinig te maken hebben aangezien ze bij ons op stal aardig wat bespierder zijn dan Bv. Mix van Angela.
Natuurlijk geef ik ze in de training er ook weleens van langs als ze zeer aan het etteren zijn, met de nadruk op weleens. Deze mensen rijden elke dag zo.
Ik vindt dat er veel te zeggen valt voor het LDR maar zeker niet op deze manier. Ik vraag me ook zeer of de paarden respect hebben in de ring vaar hun ruiter/amazone.
Ik ben er me zeker van bewust dat we het hier over toppers hebben, maar ik vindt dit bijna hetzelfde als een paard over een hindernis jagen met een schriklijnt op de bovenste balk.
Ik vindt de op de foto's getoonde manier van LDR te extreem. Ik kan het eigenlijk niet LDR noemen. Paarden zijn niet laag, eigenlijk ook niet rond meer omdat er met het verkeerde deel van het hals gebogen wordt. Diep kan ik het ook niet meer noemen omdat de paarden wel mogen oppassen hun mond snel open en dicht te doen, want dan hebben ze hun tanden mooi inzichzelf staan.
Ik wil graag op hoog niveau rijden, maar als dat op deze zeer extreme manier moet hoeft dat van mij niet meer. Ik wil mijn paard graag paard houden.
Nogmaals ik ben dus geen voorstander maar ook zeker geen tegenstander van LDR, maar wel op de extreme manier zoals op de foto's wordt getoond

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:54

Marije1984 schreef:
Ik wil graag op hoog niveau rijden, maar als dat op deze zeer extreme manier moet hoeft dat van mij niet meer. Ik wil mijn paard graag paard houden.
Nogmaals ik ben dus geen voorstander maar ook zeker geen tegenstander van LDR, maar wel op de extreme manier zoals op de foto's wordt getoond

Ben ik helemaal mee eens!

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:59

jep, jury's kijken niet meer naar het achterbeen kijk naar lingh

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:01

marcolemar schreef:
dus iedereen op het lorijterein kan nog niet goed ldr-en
degene die op de vh, lopen

Die kunnen gewoon NIET RIJDEN, heeft weer niets met LDR te maken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:02

marcolemar schreef:
jep, jury's kijken niet meer naar het achterbeen kijk naar lingh

Ook niet waar... en dat weet jij best wel. Maar nu niet de boel gaan ruien...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:03

Astragirl schreef:
Marije1984 schreef:

Ben ik helemaal mee eens!

IK ook, TE EXTREEM is nooit goed, maar foto's schieten en dan die diepe plaatsen en die in de ring of voor de ring in te gaan achterwege laten heeft er niets mee te maken.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:06

Nee, idd maar daarvoor is het ook een opwarmingsmethode voor die topruiters Lachen

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:07

maar het voorbeen met een half achterbeen word wel gewardeerd.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:11

maar bijna elk paard piaffeerd vierkant, het hoort zoals ferro deed

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:12

op ldr-dan he, dus achter LL

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:13

[quote="Mireille1970'']
IK ook, TE EXTREEM is nooit goed, maar foto's schieten en dan die diepe plaatsen en die in de ring of voor de ring in te gaan achterwege laten heeft er niets mee te maken.[/quote]

Ik snap dat ze in de ring niet zo rijden en ook niet en vlak voor ze de ring in gaan ook niet. Maar ze rijden wel op naar mijn idee een te EXTREME manier. Nogmaal ben absoluut geen tegenstander van het LDR. Maar zo op de foto's wel. Het maakt me dan niet uit of ze nu elke minuut zo rijden of ''slechts'' 10 min zo rijden. Ik vindt dat te extreem.
En als het nu een keer zo extreem wordt toegepast oke, maar elke ruiter op het losrijd terrein op de foto traint te extreem. Ik weet dat je in een korte tijd veel foto's kan maken. dat neemt niet weg dat het wel zo gebeurd.
LDR is voor mij niet de manier omdat ik geen goede trainer heb die mij kan begeleiden, maar de aangedragen motivatie vindt ik goed. Dat neemt niet weg dat mijn paarden ondanks dat ze niet LDR gereden worden er net zo fijn aan staan.
Ik ben blij dat je te extreem niet goed vindt, maar zelfs een korte periode extreem ben ik het al niet mee eens.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:31

aaaaaaaaaaaaaah, ik heb weer een ldr-rollkur discussie gespot Haha! . nou nou nou...

ahum, ik heb er wel een aantal dingetjes over te zeggen. ik heb het topic eventjes doorgebladerd (heb ook nog examens dus kan het niet geheel grondig bijlezen, maar heb toch weer een aantal dingen gezien die telkens terugkomen). nou wat van mijn kant het eerste ding is: het zijn beroepsruiters en ze moeten dus leven van wat hun paarden doen. tja, geld ruikt lekker en het doel heiligt alle middelen zeker...
dat biomechanische, hm, als wetenschappelijk gericht persoon heb ik dat bestudeerd en dan de LDR erin geplaatst en eum, tja, LDR is nu eenmaal niet bepaald goed voor het lichaam van een paard. dat is al een aantal keer bewezen, en als je daar eventjes induikt dan snap je het ook wel snel waarom. nou ja, ik ga mijn latijn verder blokken en straks eens terugkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:36

Er wordt hier nu net gedaan alsof die paarden een uur lang aleen maar zo diep lopen.
Precies die dag stond ik aan de andere kant van de ring. Ik heb ook foto's van Gribel genomen tijdens het losrijden viewtopic.php?f=10&t=421229&start=0&st=0&sk=t&sd=a en die van mij zien er heel anders uit:
Afbeelding

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:41

Heb je gene van Anky, want rond haar ging de discussie?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:43

Jippie schreef:
Er wordt hier nu net gedaan alsof die paarden een uur lang aleen maar zo diep lopen.
Precies die dag stond ik aan de andere kant van de ring. Ik heb ook foto's van Gribel genomen tijdens het losrijden en die van mij zien er heel anders uit:

Het maakt me dan niet uit of ze nu elke minuut zo rijden of ''slechts'' 10 min zo rijden. Ik vindt dat te extreem.
Direct gekopieerd van een reactie van mij. Dus nee er wordt niet net gedaan of. Gewoon mijn mening. Wel de hele topic al gelezen??
Mijn berichtjes zeker gemist.
Niet iedereen over een kam strijken dus!!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:51

marcolemar schreef:
maar bijna elk paard piaffeerd vierkant, het hoort zoals ferro deed

Ferro is met zo'n piaffe geboren, ik ken hem uit de tijd vlak na het springen met Marcel Schoenmakers en toen deed ie het al zo, die heeft hem uiteindelijk nooit daar gestart maar wel piaffe en passage voor de shows bijgebracht.

Dus iedereen die ldr rijdt heeft een vierkant piafferend paard? en alle anderen een mooi zittend ferro-kopie?

Nee hoor...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:52

Oke nu vraag ik me af wat piaffe met LDR te maken heeft??????

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:54

Biepje, wie heeft dat bewezen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:56

Marije1984 schreef:
[

Slaan is erger of ze in de bek trekken...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:56

Marije1984 schreef:
Oke nu vraag ik me af wat piaffe met LDR te maken heeft??????

Met je eens.