Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:09

Het verschil tussen beide systemen....
Nu ook een plaatje van TS en het klassieke rijsysteem....

Enkel foto's en plaatjes van LDR mogen objectieve mensen misschien wel een verkeerd beeld geven....

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:11

Clown
Laatst bijgewerkt door Foogul op 11-05-05 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:13

Op dat plaatje?????????? No ondertredend achterbeen... 1 been de staart in heel ver naar achteren optillend... zero points

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:14

Even met respect voor beide dames Kaja en Kafue, jullie hebben allebei je kwaliteiten, maar ik denk dat er niet zomaar fotos geplaatst kunnen worden van elkaar om elkaar zo een hak te zetten... meningsverschillen zijn gebruikelijk maar ik denk dat dit niet helemaal de bedoeling is...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:16

Mee eens HermesDeux, ik dacht dat we het nog steeds over de tekening hadden!!

Ik vind elkaar afkatten niet leuk meer. Sta achter de mening die je hebt, maar brandt een ander niet af.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:16

benangelique schreef:
@Q; in een koppel lopen doet Nobus al zoveel mogelijk; hij loopt gemiddeld 4 uur per dag buiten, samen met zijn vriendjes van stal. Die training erbij is (helaas) noodzakelijk, omdat hij anders toch vast komt te zitten en veel pijn heeft. Dit hebben we afgelopen zomer uitgeprobeerd. Zowel mijn instuctrice (waar hij gestald staat) als ik waren tegelijkertijd op vakantie. We kruisten elkaar net een week. Deze week heeft Noob dus stilgestaan, uiteraard zorgvuldig voorbereid door de training af te bouwen al geruime tijd van te voren.
Toen mijn instructice terugkwam (ik zat nog met mijn kont op het strand) trof zij een vreselijk stijf paard aan, wat nauwelijks nog uit zichzelf kon bewegen. Zij is hierop weer naar de kliniek gegaan. Hier hebben zij hem opnieuw gemanipuleerd en ingespoten op 12 plaatsen (!!). Hierna hebben we gezamenlijk de longeertraining weer opgepakt. Na veel hangen en wurgen kregen we hem langzaam maar zeker beter en sterker, maar nog veel belangrijker; pijnvrij. Een wijze les hebben we wel geleerd; Noob komt nooit meer stil te staan!

In die week is ie dus 4 uur per dag in de wei en 20 uur in de box geweest? Hoe zou het zijn geweest als ie 24 uur per dag in de wei was geweest, in koppel?
Zep schreef:
Het voordeel van achter de loodlijn volgens:

Denoix & Pailloux, Physical Therapy and Massage for the Horse
2e editie, 2001
Manson Publishing Ltd, London

P194-195

Trunk

As a rule, lowering the neck causes flexion of the thoracic spine, simultaneously stretching and elongating the area above the vertebral axis and causing an increase in work in the abdominal muscles below it. However, the constraints and effects vary if the hindquarters are either simultaneously engaged or not.[...]

Mooi verhaal Zep, alleen is Lowering of the neck ook mogelijk zonder achter de LL te gaan. Het EXTRA voordeel van het achter de LL gaan, daar geloof ik dus niet.

Eerder had jij het nog over lang en laag en dat dit het paard op de voorhand brengt: Ditzelfde zie je gebeuren bij LDR, dit KAN ook niet anders. Achterbenen werken misschien sneller en komen hoger, maar dat is juist omdat het gewicht van de achterbenen wordt afgehaald.

Lang en laag en aan de teugel, dus in verbinding, maar niet (zwaar) achter de loodlijn is één. De LDR houding (zie foto's TS) is de ander. Ik zie in de LDR houding enkel voordelen voor de ruiter (zoals ik al aangaf), maar geen voordelen voor het paard. (en ja, ik heb trainingen en demo's genoeg gezien, van "onze" topruiters)
Zep schreef:
Als je praat met iemand als Q die niet kan en wil begrijpen dat het extreem rond rijden van een paard van achter uit begint, is elke discussie zinloos en die energie kan ik beter besteden.

??
Op dit punt had jij mij al zo'n 3-4 uur niet "gesproken", dus vanwaar deze aanval?
Al het correcte rijden begint van achteren, daar waren we het al veeeeel langer over eens. Wat Q niet ziet is dat de extra knik ook maar iets positiefs voor een paard opleverd (ondanks al hele lange en ook diepgaande discussies over dit topic).
sherwood schreef:
een natuurlijke houding is met de neus op de grond Haha! alle andere houdingen zijn onnatuurlijk. Ok als hij loopt heeft hij z'n neus niet op de grond hangen, maar meestal niet keurig op de loodlijn..... dus ook die manier van rijden is niet natuurlijk.

Observeer maar eens een tijd een paard in de wei: meer dan 99% van de tijd zal de neus vóór de loodlijn hangen. In tijden van opwinding even kort erop of heel kort erachter. Kort is seconden, hooguit, niet minuten. Waarom? Omdat een ontspannen paard het hoofd los in het gewricht laat hangen en ie dan in evenwicht, neus voor de loodlijn hangt. Voor alles achter de loodlijn moet ie met spieren aan het hoofd trekken: verspilde energie. Onder de man moet òf de ruiter dit trekken doen, òf, als de ruiter niet meer druk in de hand krijgt, moet het paard z'n hoofd daar vasthouden. Geen ontspanning dus.
Mireille1970 schreef:
doe je paard maar aan een halster zonder bijzet laten draven. Als je een paard met zelfhouding hebt loopt hij te diep... die steken nooit hun neus op de loodlijn hoor.

Oneens. Alleen een paard dat met rijden "geleerd" heeft om z'n hoofd daar te houden loopt zo. Ik ben met één paard al zo'n 3 jaar bezig om dat er weer uit te krijgen! Het gaat vooruit, maar nooit helemaal weg, vrees ik.
Een paard dat niet geleerd heeft om zich op te krullen, zal dat niet zomaar voor een langere periode doen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:18

Opkrullen is NIET LDR!!!!!!!!!!!!!!

Er is ook geen LDR gereden paard dat ooit te diep loopt in de proef. LDR is een manier van LOSrijden, daarna gaat de neus ervoor, hoogste punt tussen de oren en ontspannen verder rijden!!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:18

In het vorige topic heb ik me ook al afgevraagd waar jouw frustraties vandaan komen, Kaja. Je windt je wel ontzettend op en jij bent degen die aggressieve neigingen krijgt :S.
Ik ben niet 100% tegen het een of het ander, ik blijf erbij dat de training per paard verschilt. Ik begin de training met voorwaarts neerwaarts en iets achter de loodlijn en werk dan steeds meer omhoog, met behoud van impuls, achterhand gebruik en ONTSPANNING.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:21

Wil je het niet snappen of hoe zit het?

Je hoeft het niet goed te keuren, maar probeer dan tenminste te accepteren dat andere mensen en dieren er soms wel bij varen....

Vind je echt dat er bij Anky en anderen NOOIT ontspanning te zien is? Kijken haar paarden niet vreselijk blij?

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:22

Heb je het tegen mij?

QQQQ

Mireille1970 schreef:

Er is ook geen LDR gereden paard dat ooit te diep loopt in de proef. LDR is een manier van LOSrijden, daarna gaat de neus ervoor, hoogste punt tussen de oren en ontspannen verder rijden!!

OK, opkrullen was een verkeerd gekozen woord. Ik bedoelde te zeggen dat een paard dat niet GELEERD heeft om zwaar achter de loodlijn te lopen zal dat nooit voor langere tijd uit zichzelf doen.

Er zijn ZAT LDR (maar ook wel wat niet LDR) gereden paarden die tijdens de proef achter de loodlijn lopen: Vaak komen ze alleen bij het uitstrekken op, of nèt voor de loodlijn. Maar da's weer een hele andere discussie natuurlijk (die we ook al vaak gevoerd hebben).

Mireille1970

Ik had het tegen QQQQ trouwens

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:23

Je moet wel weten dat niet ieder te diep lopend en te diep gereden paard LDR gereden is hoor....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:25

LDR is een manier om met zo min mogelijk hulp en zo min mogelijk kracht toch je paard zoveel mogelijk te laten doen.

Het is rond vragen (niet met trekken maar met stilstaande hand) en direct bij kauwen / loslaten zelf ook helemaal loslaten, liefst teugel naar voren doen en op de hals belonen.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:26

Ik heb dit pas een paar honderd keer in dit soort topics gepost Haha!

Sjef Janssen schreef:
Slecht paardrijden kan in elk "systeem"

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:27

Mireille: Ja dat snap ik, pas ik zelf ook vaak toe tijdens het rijden, zo lang het met ontspanning gebeurt is er niks aan de hand, imo. Waar ik tegen ben is de plaatjes met gestresste paarden die in de krul worden getrokken, niet waar jij het over hebt.

En die opmerking van Sjef Janssen, daar hoef je niet echt bijzonder voor te zijn om dat waar te nemen Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:28

Ohhhhhhhhh maar dat MAG je geen LDR noemen, dat zijn klunzen die in plaats van te willen dammen willen rijden...

Waar hebben we het dan over

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:29

Mireille: Dat weet ik allemaal en als je mijn laatste grotere stuk goed leest zou je ook kunnen weten dat die kennis nog altijd niet verteld wat het voordeel van het lopen in deze houding voor het paard is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:56

Kaja, het plaatsen van een foto van een ander is niet erg bevorderlijk voor het verloop van de discussie. Ik heb de foto dan ook verwijderd.

Graag in het vervolg alleen foto's plaatsen van jezelf of foto's waar je toestemming voor hebt gekregen om ze te plaatsen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:03

First of all.. heb de discussie niet gevolgd.. dus misschien val ik in herhaling..

Kafue schreef:
En wat jullie er dan van vinden dat paarden die met weggedrukte rug lopen toch hooggeplaatst worden in de wedstrijden.

Ik vind het schandalig dat er nergens in de wedstrijdsport gekeken word naar de rijmethode. In vele dresuurproeven zijn paardjes die over hun rug lopen en netjes van achteruit naar vore zijn ver te zoeken. De jury let hier verder ook niet op de en paardje die so hoog zijn ingesteld dat hun rug volledig geblokeerd zijn halen de hoogste punten binnnen!

Het plaatje gaat voor functionaliteit en belang van het paard.. en ik ben er van overtuigd dat je paardje toch echt nr 1 moet blijven in deze sport. Heb altijd geleerd 'eerst je paard, daarna jij'. Jammer dat deze instelling bij VELE ver te zoeken is! (maar dat is misschien weer een andere discussie)

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:53

M3isSi3j schreef:
First of all.. heb de discussie niet gevolgd.. dus misschien val ik in herhaling..

Kafue schreef:
En wat jullie er dan van vinden dat paarden die met weggedrukte rug lopen toch hooggeplaatst worden in de wedstrijden.

Ik vind het schandalig dat er nergens in de wedstrijdsport gekeken word naar de rijmethode.
In vele dresuurproeven zijn paardjes die over hun rug lopen en netjes van achteruit naar vore zijn ver te zoeken. De jury let hier verder ook niet op de en paardje die so hoog zijn ingesteld dat hun rug volledig geblokeerd zijn halen de hoogste punten binnnen!

Het plaatje gaat voor functionaliteit en belang van het paard.. en ik ben er van overtuigd dat je paardje toch echt nr 1 moet blijven in deze sport. Heb altijd geleerd 'eerst je paard, daarna jij'. Jammer dat deze instelling bij VELE ver te zoeken is! (maar dat is misschien weer een andere discussie)

Daar ben ik het niet mee eens. In de nationale wedstrijdsport letten ze echt wel op een goede halshouding hoor! Iets te hoog of te laag in de nek wordt direct afgestraft.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:02

Poeh...Het heeft me wel ff gekost om dit hele topic te lezen maar ik vind het bijster interessant, ga het zeker ook in de gaten houden. Ik wilde Lusitana even bedanken voor de volgende link: http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... ebit3.html
Ik heb namelijk al behoorlijk wat onderzoeken achter de rug met mijn paard (scintigrafie, kreupelheidsonderzoek, thermografie etc etc etc) en nu ik dat stukje lees, begin ik toch ernstig te denken dat mijn paard misschien lange tijd te erg geforceerd is gereden Boos! . Hij heeft inderdaad in één been warme plekken en een slechte doorbloeding en de thermografie wees ook uit dat er net achter zijn oren en in zijn hals warme plekken zaten. Alles wat er in dat stukje beschreven staat, slaat dus gewoon op mijn paardje...ik hoop dat we er snel achter komen wat het is. In ieder geval bedankt Lusitana, ga het stukje zeker uitptinten!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:36

QQQQ schreef:
benangelique schreef:
@Q; in een koppel lopen doet Nobus al zoveel mogelijk; hij loopt gemiddeld 4 uur per dag buiten, samen met zijn vriendjes van stal. Die training erbij is (helaas) noodzakelijk, omdat hij anders toch vast komt te zitten en veel pijn heeft. Dit hebben we afgelopen zomer uitgeprobeerd. Zowel mijn instuctrice (waar hij gestald staat) als ik waren tegelijkertijd op vakantie. We kruisten elkaar net een week. Deze week heeft Noob dus stilgestaan, uiteraard zorgvuldig voorbereid door de training af te bouwen al geruime tijd van te voren.
Toen mijn instructice terugkwam (ik zat nog met mijn kont op het strand) trof zij een vreselijk stijf paard aan, wat nauwelijks nog uit zichzelf kon bewegen. Zij is hierop weer naar de kliniek gegaan. Hier hebben zij hem opnieuw gemanipuleerd en ingespoten op 12 plaatsen (!!). Hierna hebben we gezamenlijk de longeertraining weer opgepakt. Na veel hangen en wurgen kregen we hem langzaam maar zeker beter en sterker, maar nog veel belangrijker; pijnvrij. Een wijze les hebben we wel geleerd; Noob komt nooit meer stil te staan!

In die week is ie dus 4 uur per dag in de wei en 20 uur in de box geweest? Hoe zou het zijn geweest als ie 24 uur per dag in de wei was geweest, in koppel?

Nee, sorry dat ik hierin niet duidelijk ben geweest. In deze week heeft hij 24/7 buitengestaan, in een koppel van nog 4 andere paarden/pony's. Dit is dus geen optie voor onze Noob!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:37

Mireille1970 schreef:

Precies! *o/* Mensen hebben blijkbaar in hun hoofd dat bijvoorbeeld Thyrza, Wouter of mijn eigen persoontje alle tijd die we rijden achter de loodlijn rijden. Dat kan toch niet? Wordt ook niet geaccepteerd door de juryleden en zeker niet door mijn paard!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:40

Volgens mij is er in het begin gevraagd na aanleiding van de foto van Wouter, hoe hij dat wilde doen in een wedstrijd en is er duidelijk geantwoord dat Wouter dit alleen in een training deed, dus nee, dat denken wij niet Haha!