Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
benangelique schreef:@Q; in een koppel lopen doet Nobus al zoveel mogelijk; hij loopt gemiddeld 4 uur per dag buiten, samen met zijn vriendjes van stal. Die training erbij is (helaas) noodzakelijk, omdat hij anders toch vast komt te zitten en veel pijn heeft. Dit hebben we afgelopen zomer uitgeprobeerd. Zowel mijn instuctrice (waar hij gestald staat) als ik waren tegelijkertijd op vakantie. We kruisten elkaar net een week. Deze week heeft Noob dus stilgestaan, uiteraard zorgvuldig voorbereid door de training af te bouwen al geruime tijd van te voren.
Toen mijn instructice terugkwam (ik zat nog met mijn kont op het strand) trof zij een vreselijk stijf paard aan, wat nauwelijks nog uit zichzelf kon bewegen. Zij is hierop weer naar de kliniek gegaan. Hier hebben zij hem opnieuw gemanipuleerd en ingespoten op 12 plaatsen (!!). Hierna hebben we gezamenlijk de longeertraining weer opgepakt. Na veel hangen en wurgen kregen we hem langzaam maar zeker beter en sterker, maar nog veel belangrijker; pijnvrij. Een wijze les hebben we wel geleerd; Noob komt nooit meer stil te staan!
Zep schreef:Het voordeel van achter de loodlijn volgens:
Denoix & Pailloux, Physical Therapy and Massage for the Horse
2e editie, 2001
Manson Publishing Ltd, London
P194-195
Trunk
As a rule, lowering the neck causes flexion of the thoracic spine, simultaneously stretching and elongating the area above the vertebral axis and causing an increase in work in the abdominal muscles below it. However, the constraints and effects vary if the hindquarters are either simultaneously engaged or not.[...]
Zep schreef:Als je praat met iemand als Q die niet kan en wil begrijpen dat het extreem rond rijden van een paard van achter uit begint, is elke discussie zinloos en die energie kan ik beter besteden.
sherwood schreef:een natuurlijke houding is met de neus op de grondalle andere houdingen zijn onnatuurlijk. Ok als hij loopt heeft hij z'n neus niet op de grond hangen, maar meestal niet keurig op de loodlijn..... dus ook die manier van rijden is niet natuurlijk.
Mireille1970 schreef:doe je paard maar aan een halster zonder bijzet laten draven. Als je een paard met zelfhouding hebt loopt hij te diep... die steken nooit hun neus op de loodlijn hoor.

Mireille1970 schreef:Opkrullen is NIET LDR!!!!!!!!!!!!!!
Er is ook geen LDR gereden paard dat ooit te diep loopt in de proef. LDR is een manier van LOSrijden, daarna gaat de neus ervoor, hoogste punt tussen de oren en ontspannen verder rijden!!

Sjef Janssen schreef:Slecht paardrijden kan in elk "systeem"

Kafue schreef:En wat jullie er dan van vinden dat paarden die met weggedrukte rug lopen toch hooggeplaatst worden in de wedstrijden.
M3isSi3j schreef:First of all.. heb de discussie niet gevolgd.. dus misschien val ik in herhaling..Kafue schreef:En wat jullie er dan van vinden dat paarden die met weggedrukte rug lopen toch hooggeplaatst worden in de wedstrijden.
Ik vind het schandalig dat er nergens in de wedstrijdsport gekeken word naar de rijmethode.
In vele dresuurproeven zijn paardjes die over hun rug lopen en netjes van achteruit naar vore zijn ver te zoeken. De jury let hier verder ook niet op de en paardje die so hoog zijn ingesteld dat hun rug volledig geblokeerd zijn halen de hoogste punten binnnen!
Het plaatje gaat voor functionaliteit en belang van het paard.. en ik ben er van overtuigd dat je paardje toch echt nr 1 moet blijven in deze sport. Heb altijd geleerd 'eerst je paard, daarna jij'. Jammer dat deze instelling bij VELE ver te zoeken is! (maar dat is misschien weer een andere discussie)
. Hij heeft inderdaad in één been warme plekken en een slechte doorbloeding en de thermografie wees ook uit dat er net achter zijn oren en in zijn hals warme plekken zaten. Alles wat er in dat stukje beschreven staat, slaat dus gewoon op mijn paardje...ik hoop dat we er snel achter komen wat het is. In ieder geval bedankt Lusitana, ga het stukje zeker uitptinten! QQQQ schreef:benangelique schreef:@Q; in een koppel lopen doet Nobus al zoveel mogelijk; hij loopt gemiddeld 4 uur per dag buiten, samen met zijn vriendjes van stal. Die training erbij is (helaas) noodzakelijk, omdat hij anders toch vast komt te zitten en veel pijn heeft. Dit hebben we afgelopen zomer uitgeprobeerd. Zowel mijn instuctrice (waar hij gestald staat) als ik waren tegelijkertijd op vakantie. We kruisten elkaar net een week. Deze week heeft Noob dus stilgestaan, uiteraard zorgvuldig voorbereid door de training af te bouwen al geruime tijd van te voren.
Toen mijn instructice terugkwam (ik zat nog met mijn kont op het strand) trof zij een vreselijk stijf paard aan, wat nauwelijks nog uit zichzelf kon bewegen. Zij is hierop weer naar de kliniek gegaan. Hier hebben zij hem opnieuw gemanipuleerd en ingespoten op 12 plaatsen (!!). Hierna hebben we gezamenlijk de longeertraining weer opgepakt. Na veel hangen en wurgen kregen we hem langzaam maar zeker beter en sterker, maar nog veel belangrijker; pijnvrij. Een wijze les hebben we wel geleerd; Noob komt nooit meer stil te staan!
In die week is ie dus 4 uur per dag in de wei en 20 uur in de box geweest? Hoe zou het zijn geweest als ie 24 uur per dag in de wei was geweest, in koppel?
Mireille1970 schreef:Opkrullen is NIET LDR!!!!!!!!!!!!!!
Er is ook geen LDR gereden paard dat ooit te diep loopt in de proef. LDR is een manier van LOSrijden, daarna gaat de neus ervoor, hoogste punt tussen de oren en ontspannen verder rijden!!