Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:18

runningkawa schreef:
Ik denk dat bij alle verkeerd gereden zijn, er stukken in het paard zijn die niet meer lekker functioneren.

Op de voorhand vallende de hoefkatrol paarden
het in de rug hebben bij de paarden in 2 delen enz.
Dan moet daar ook onderzoek naar gedaan worden.
En al die punten naast elkaar gelegt worden.

Maar je kunt al deze zaken niet op het LDR rijden "afschuiven" (en ik bedoel niet specifiek jijzelf maar de anti-LDR mensen). Ook klassiek en recreatief worden een hoop paarden verpest. Gewoon omdat de ruiters niet weten waar ze mee bezig zijn, verkeerd zelfstandig bezig zijn of verkeerde instructie krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:19

theresa wil helemaal niet beweren dat ze objectief is en daar is ze ook heel duidelijk in! Maar daardoor kun je toch zelf wel conclusies trekken, welke die ook zijn. Verder wil ik je toch aan moedigen met haar in discussie te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:20

Anoukie schreef:
Maar je kunt al deze zaken niet op het LDR rijden "afschuiven" (en ik bedoel niet specifiek jijzelf maar de anti-LDR mensen). Ook klassiek en recreatief worden een hoop paarden verpest. Gewoon omdat de ruiters niet weten waar ze mee bezig zijn, verkeerd zelfstandig bezig zijn of verkeerde instructie krijgen.

ja, dat bedoel ik dus ook juist

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:20

nou, als iemand pretendeert feiten op tafel te leggen, stel ik het toch erg op prijs als dat zoveel mogelijk objectief gebeurt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:22

Ik zie niet hoe je een correct gereden paard (lees hier even klassiek, natuurlijk vallen er meer paarden in die categorie) kunt verpesten. Verder gaat het niet zozeer over verpeste paarden, maar dat de glorie van d eruiter belangrijker lijkt te zijn geworden dan de opleiding van het paard, waar wedstrijdrijden voorheen een afspiegeling van was. Tegenwoordig worden er inderdaad "shows" gegeven en de opleiding van het paard is daar op gericht en niet meer degelijk, of in elk geval behoorlijk verschillend.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-01-05 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:23

Lusitana schreef:
Je kunt een roker niet in zijn waarde laten, omdat die met zijn rook ook de longen van een niet roker schaadt. De felheid zit bij de rokers die zich willen verdedigen. De niet rokers willen alleen gezond blijven en hebben alle recht om die te beschermen. Maar je ziet dus de vergelijking? Toch blijft roken slecht, wat je ook beweerd en hoe je het ook wilt zien in de maatschappij.

Lusitana, ik rook zelf niet maar als anderen willen roken, moeten ze dat lekker doen. Ik denk dat ik nog eerder dood zal gaan door de uitlaatgassen, de ozonlaag of gewoon dat ik een keer niet uitkijk bij het oversteken.

Maar het gaat hier inhoudelijk niet over roken, maar over paardrijden.

Ik zeg dan nogmaals, omdat zomaar iemand zegt dat LDR rijden schadelijk is voor paarden, moeten we dat zomaar aannemen, terwijl we om ons heen bewijzen zien dat het zijn vruchten afwerpt en dat het paard er absoluut niet slechter van wordt mits correct toegepast? Maar het correct toepassen geldt voor ieder systeem!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:24

Lusitana, als jij je paard wilt opleiden volgens het klassieke systeem, wil dat helemaal NIET zeggen dat jij dat op een correcte manier doet! Dat probeer ik jou, compleet objecief, aan je verstand te peuteren!

Anoniem

Lusitana schreef:
Ik zie niet hoe je een correct gereden paard (dus klassiek) kunt verpesten. .

Verdraai ik nu je woorden als ik zeg dat jij dus vindt dat correct LDR gereden paarden wel verpest worden?

Lielle

Lusitana schreef:
Ik zie niet hoe je een correct gereden paard (dus klassiek) kunt verpesten.

Kijk, en zo lang in jouw ogen correct gereden identiek is aan klassiek heeft deze discussie niet de minste zin.

tenzij iemand zich nog geroepen voelt om op mijn puntsgewijze reactie op QQQQ's 1e bericht in te gaan.

/edit
verstandig om die opmerking idd maar even aan te passen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-01-05 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:25

LDR heb ik ook gereden, iedereen bij ons op stal doet het bijna. Vooral de minder goede ruiters vinden het geweldig. Het geeft een gevoel van beter rijden en vooruitgang. Daar is LDR niet voor bedoeld, de doelstelling van wedstrijdruiters om LDR te gebruiken is anders dan bij beginnende of minder ervaren ruiter, die hier al les in krijgt.
Laatst bijgewerkt door Tact op 13-01-05 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Citaat:
Ik zie niet hoe je een correct gereden paard (dus klassiek) kunt verpesten

En daar zeg je wat
Net alsof klassiek met correct gereden word
Was het maar waar, dan ben ik direct klassiek aanhanger

Ik denk (ondanks dat ik niet LDR rij) dat als je LDR correct doet de schade ook niet meer is als bij klassiek correct.

Het begint pas, bij niet correct, wat je ook rijd.

Lusitana

Het is in elk geval schadelijk voor de geest van het paard, maar dat valt zo slecht te bewijzen. Een paard wil zo graag werken voor de mens en doet zijn best om alles te doen wat wij vragen, moeten we dan het bijna onmogelijke dan maar normaal vinden, mits correct toegepast? Wat IS correct toegepast?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:26

Lusitana schreef:
Het is in elk geval schadelijk voor de geest van het paard, maar dat valt zo slecht te bewijzen. een paard wil zo graag werken voor de mense en doet zijn best om alles te doen wat wij vragen, moeten we dan het bijna onmogelijke dan maar normaal vinden, mits correct toegepast?

en waarop baseer jij dat? Ik heb het niet eens over bewijzen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:28

Ik geef het nu echt op.

Tot volgende week, nieuwe ronde nieuwe kansen. Doei, doei

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:28

Ik ga er van uit dat een paard dat in een onnatuurlijke houding moet lopen, en er dan ook nog verwacht wordt dat hij niet op de voorhand komt, het achterbeen goed gebruikt etc, zich daar niet prettig in voelt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:29

Lusitana schreef:
Ik ga er van uit dat een paard dat in een onnatuurlijke houding moet lopen, en er dan ook nog verwacht wordt dat hij niet op de voorhand komt, het achterbeen goed gebruikt etc, zich daar niet prettig in voelt.

et voila Knipoog . Jouw mening, jouw interpretatie. En daar heb je het volste recht op, maar ga het niet lopen doordrammen alsof dat de enige grote waarheid is.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:29

Q4 schreef
Citaat:
Een aantal mensen hebben hier hetgeen Solange verkondigt over gebracht, net zoals wij hetgeen klassieke ruiters en mensen als Theresa en Weiler verkondigen hier over brengen. Theresa's inbreng is in deze discussie erg practisch, juist omdat het vrij beschikbaar is op internet, voor iedereen. Anders dan een Solange, zit er voor haar geen winstoogmerk aan. Daar is ook wat voor te zeggen.

Ik vind dat je hier enorm kort door de bocht vliegt. In de eerste plaats vind ik de insinuering dat Solange praat en werkt vanuit een winstoogmerk zeer incorrect. Ja, ze verdient haar brood met fysiotherapie voor paarden maar op commercieel gedrag kan ik haar niet betrappen.

In de tweede plaats heb ik met Solange meermalen over dit onderwerp gesproken en als je werkelijk en goed naar haar luistert dan zegt ze iets heel anders dan op de Theresa-site wordt geschreven.

Zonder iemand als Theresa in persoon aan te willen vallen: een artikel van een mediateacher op Danderyds Gymnasium in Stockholm is voor mij toch hoe dan ook van een ander kaliber: het artikel is niet meer dan een verzameling van interpretaties en toelichtingen van mensen die zich op een of andere manier met LDR of Rollkur bezig houden (aldus haar inleiding in het artikel).
Desalniettemin interpreteert ze er lustig op los (waar op zich niets op tegen is, maar wat je niet mag doen als je slechts een overzicht wilt geven van de status quo op een bepaald onderwerp), maar ook zij heeft de waarheid niet in pacht. Om haar maar steeds in discussies als deze naar voren te schuiven en met het adagium 'Theresa zegt' (waaruit volgt: 'Theresa heeft gelijk') te komen, vind ik buitengewoon kortzichtig.

Wat me bovendien stoort is dat ze nergens een bronvermelding geeft.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:30

Een paard "Klassiek" rijden is wat anders als "zeggen dat je Klassiek rijdt".
Laatst bijgewerkt door Tact op 13-01-05 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:31

Ik denk dat ieder paard dat in training is, wel eens situaties heeft waarin hij/zij zich niet prettig zal voelen. Trainen is ook het verleggen van grenzen en dat kan niet altijd plezierig zijn. Of je dat nu klassiek of LDR doet.

Ik ken weinig mensen die zo'n dikke plank hout voor hun hoofd hebben als jij Lusitana Lachen. Ik vind je nog erger dan QQQQ Knipoog. No offence of course.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:32

gaarne toelichting dan op beide begrippen. Mss komen we dan iets verder. Voorlopig heb ik uit klassiek nog niets anders gehoord dan
- van achteren naar voren rijden
- rijden op de zit
- niet constant zitten drijven
- paard in zijn waarde laten

en dan zie ik niets anders dan wat ik doe.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:37

Tact schreef:
LDR heb ik ook gereden, iedereen bij ons op stal doet het bijna. Vooral de minder goede ruiters vinden het geweldig. Het geeft een gevoel van beter rijden en vooruitgang. Daar is LDR niet voor bedoeld, de doelstelling van wedstrijdruiters om LDR te gebruiken is anders dan bij beginnende of minder ervaren ruiter, die hier al les in krijgt.

Maar rijden die minder goede ruiters LDR of trekken ze hun paard met de neus naar de borst? Want daar zit een enorm verschil in.

Ik zie LDR als volgt (rijd zelf trouwens niet LDR, maar soms wel iets achter de loodlijn):
Bij LDR rijd je (net als bij klassiek) je paard van achteren naar voren (op weinig hulpen). Het paard is onvoorwaardelijk voorwaarts (d.m.v. signaalhulpen) en rechtgericht. Het zwaartepunt is naar de achterhand verschoven (paard loopt bergopwaarts).
De buikspieren zijn aangespannen, de rug is iets bol waardoor het paard de ruiter beter kan dragen.
En om de spieren van het paard iets meer te stretchen en soepel te houden in o.a. kaakgewricht, wordt het paard iets (tot veel) ronder gevraagd.

Niet iets dus voor onervaren ruiters om mee aan de gang te gaan.

Ik kan het fout hebben, maar dit is hoe ik het zie.
Laatst bijgewerkt door Kitty op 13-01-05 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:37

ik vind dit een moeilijke discussie of moet ik zeggen topic? ik denk dat er meerdere wegen naar rome leiden en dat alle 2, zowel klassiek als LDR, zijn positieve en negatieve kanten heeft. alle paarden hebben elk een eigen gebruiksaanwijzing en op het ene paard werkt de klassieke manier goed en bij de ander weer LDR. ik probeer beide gewoon uit en kijk gewoon wat het beste aansluit op het paard. ik denk ook niet dat beide een slechte manier zijn van rijden mits het op correcte manier wordt uitgeoefend. maar dat geld voor alles...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:38

Anoukie schreef:
Ik denk dat ieder paard dat in training is, wel eens situaties heeft waarin hij/zij zich niet prettig zal voelen. Trainen is ook het verleggen van grenzen en dat kan niet altijd plezierig zijn. Of je dat nu klassiek of LDR doet.

Ik ken weinig mensen die zo'n dikke plank hout voor hun hoofd hebben als jij Lusitana Lachen. Ik vind je nog erger dan QQQQ Knipoog. No offence of course.

Dank je wel. Ik denk niet dat dit soort persoonlijke aanvallen thuis horen in een discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:38

Je hebt absoluut veel gevoel nodig om je paard op correcte manier diep te rijden.

Edward is er misschien wel het beste in van allemaal.

Abby: goed stuk! OK dan!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:38

Zep (hè, net weg Boos! Edit: of toch niet!?): Wat wil je met die foto's? Zet een spanjaard op 'n spaans paard en dus is het klassiek? Zei al eerder dat ik de Soto niet HET voorbeeld voor klassiek vind. Ik vroeg naar foto's van dezelfde combinaties die jij eerder liet zien in iets anders dan uitstrekken.

Abby: Ik zeg niet "Theresa zegt, DUS is het waar". Dat maken jullie ervan. Ben het ook niet persé met elk woord eens. Wel met de strekking van die dingen die ik op bokt naar voren breng. Ook is de Theresa-site niet mijn enige bron.
Ook met klassieke meesters ben ik het niet altijd eens en ook dat lees ik kritisch! Hou dus maar eens op met op de persoon spelen en kom met nuttige argumenten voor discussie. DanQ Knipoog
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 13-01-05 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt