artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:33

Apple schreef:
Aan een martingaal of thiedemann oid valt tijdens het rijden niet zoveel te prutsen.

Moet ie vóór het rijden wel goed ingesteld zijn. Een te korte martingaal is verre van positief voor de training van een paard en een te strakke thiedemann treed nóóit buiten werking....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:34

Er staat ook bewust 'tijdens het rijden' Haha!.

Natuurlijk kun je elke hulpteugel volkomen verkeerd gebruiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:36

Lusitana schreef:
ik zie staan dat mensen denken dat ze een "gevaarlijk" paard beter denken onder bedwang te kunnen houden met een slofteugel. A kun je je afvragen waarom zo´n paard gevaarlijk doet, B als een paard echt wat wil, doet hij het ook met slof. Er is geen enkele manier om een paard te voorkomen dat een paard bokt, steigert of aan de kletter gaat, behalve dan de redenen ervoor weg te nemen. De gevolgen van een paard dat met slof gek doet, kunnen best erg zijn. Als ze een voorbeen in de slofteugel slaan, kunnen ze zich geweldig verrekken, daar weet ik minstens twee voorbeelden van. Je moet je veiligheid niet in een slofteugel zoeken.

De veiligheid Lusitana.......... maar daar moet je even voor lezen......

Zit tussen MIJN oren...... ik heb geen slof nodig om het paard correct te rijden...... ik heb de zekerheid van een slof nodig om mijzelf zover te krijgen dat ik correct BLIJF rijden ondanks dat het moeilijk is.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:38

QQQQ schreef:
Mensen met rijtechnische problemen zien 't als een wondermiddel.... (het ziet er opeens ZO "goed" uit in de spiegel......). Dat is het gewoon niet.

en dat is nou eens een goede uitspraak........... ik kijk bijvoorbeeld altijd naar de ACHTERKANT in de spiegel............... en naar mezelf natuurlijk Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:38

QQQQ schreef:
Mensen met rijtechnische problemen zien 't als een wondermiddel.... (het ziet er opeens ZO "goed" uit in de spiegel......). Dat is het gewoon niet.

Omdat ze alleen kijken of een paard rond loopt aan de voorkant. Ze zien niet eens dat er een achterkant aan zit, laat staan dat ze dat betrekken op hun oordeel over de rijkunstige vooruitgang.
En díe mensen mogen wat mij betreft absoluut geen slof in handen krijgen en al helemaal niet door zo'n artikel gesterkt worden in hun positieve ideeën over dat ding.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:44

gijsenkim, ik heb het niet over jou, maar over wat ik over het algemeen hoor.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-12-04 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:45

Ik ben niet tegen het gebruik van de slofteugel mits hij goed gebruikt wordt.

Zelf rijd ik nu al weken met slofteugel op een geblesseerd paard dat alleen maar mag stappen. Ontbreekt het mij dan aan rijkunst?
Ik heb de slofteugel hard nodig en moet meerdere malen in het halve uurtje dat ik er op zit ingrijpen. En dan heb ik zeker veel baat bij de slofteugel. Echter, op het moment dat hij gaat bokken en steigeren gooi ik het ding meteen los want dan wordt hij er alleen maar linker op.
Kortom, voor een geblesseerd paard vind ik het ideaal, maar ook dan moet je uitkijken met deze hulpteugel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:47

Lusitana schreef:
gijsenkim, ik heb het niet over jou, maar over wat ik over het algemeen hoor.

Pfieuw............. Haha! Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:48

Fitzroy,Je gebruikt hem dan als rem? Is dat goed gebruik? Geen kritiek, maar een vraag, want ik weet eigenlijk nog steeds niet wat dan goed gebruik zou moeten zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:51

Het zal me echt worst zijn of dat goed gebruik is, Lusitana. Ik probeer er alles aan te doen om mijn paard weer goed te krijgen. Als ik daarbij dan naar een hulpteugel als de slof moet grijpen om mijn paard enigszins normaal te kunnen laten stappen zonder al te veel uitspattingen is dat in mijn ogen goed gebruik Knipoog
Wat een ander ervan denkt, interesseert me echt helemaal niets.

Net zo goed als ik hem tijdens het buitenrijden gebruik als ik alleen op pad ben. Het geeft een stukje veiligheid om mijn paard niet ongecontroleerd over bv. een drukke spoorbaan of verkeersweg te laten scheuren als hij het in zijn kop krijgt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:52

Voor een stukje extra controle als een paard zich sterk maakt kan een slof heel goed werken.......Plotselinge bewegingen kan je dan even net wat makkelijker in goede banen leiden... verder heeft een slof geen functioneel gebruik Haha! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:06

Hmmm... als een paard zich sterk maakt dan wil ik daar juist niet zelf ook sterk op worden.... om dan toch een rijtechnisch punt aan te stippen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:06

Is de conclusie dan dus dat de slof gebruikt kan worden om zeer gevaarlijke situaties (voor paard en/of ruiter) onder controle te houden, met het besef dat gebruik (=niet ECHT & CONSTANT los hangen) afbreuk doet aan de training van het paard ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:08

Dat is geen gekke conclusie Q

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:09

Mooi. Dan kan ik naar bed Gaaaap

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:10

Aimee schreef:
Hmmm... als een paard zich sterk maakt dan wil ik daar juist niet zelf ook sterk op worden.... om dan toch een rijtechnisch punt aan te stippen.

zeker! heb je helemaal gelijk in.......

Ik rij een paard die zeer uitnodigd om vast te pakken............ en als hij in zijn uitnodigende fase is dan is het enige waar ik aan denk los., ontspannen en doorrijden......... daar heb ik en ik denk ook Jippie geen slof voor nodig. Rijtechnisch zit dat dus wel goed

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:11

QQQQ schreef:
Is de conclusie dan dus dat de slof gebruikt kan worden om zeer gevaarlijke situaties (voor paard en/of ruiter) onder controle te houden, met het besef dat gebruik (=niet ECHT & CONSTANT los hangen) afbreuk doet aan de training van het paard ?

Voor mij iig wel. Wat anderen ermee doen is hun pakkie an Knipoog

Ik ben niet de persoon om mensen erom te veroordelen tenzij zij er op het wedstrijdterrein meerijden en ik in mijn functie van jurylid daar rondloop Schijnheilig

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:15

Is dat echt zo?

Ik heb de slof vroeger ergens anders voor gebruikt, nm. voor het beter over de rug kunnen rijden, mijn paard raakt door nare ervaringen in het verleden erg gespannen als hij over zn rug moet lopen, ik heb toen onder begeleiding en later ook thuis een periode met slof gereden om hem over deze drempel heen te helpen, toen hij daar overheen was heb ik het slof gebruik afgebouwd en was er niks meer an de hand.
Ook heb ik hem een tijdje gebruikt bij een ander paard die moest revalideren om een snellere spieropbouw te krijgen, dit was in het voordeel van zijn blessure waarvan hij herstelde.

Ik heb hem nog nooit gebruikt om een paard onder controle te houden of aan de voorkant extra te begrenzen, is die daar dan voor bedoeld?
Laatst bijgewerkt door cissie op 22-12-04 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:15

gijsenkim schreef:
zeker! heb je helemaal gelijk in.......

Ik rij een paard die zeer uitnodigd om vast te pakken............ en als hij in zijn uitnodigende fase is dan is het enige waar ik aan denk los., ontspannen en doorrijden......... daar heb ik en ik denk ook Jippie geen slof voor nodig. Rijtechnisch zit dat dus wel goed

Geen slof voor nodig?!
Op dat moment kan die slof dus funest zijn, bedoelde ik ermee!!!
Het gros van de ruiters gebruikt die slof op dat moment om dat paard, dat zich wat sterk maakt, "erdoorheen" te rijden. Die denken dus niet aan los, ontspannen en been geven; die denken aan los-plukken aan de voorkant, lekker met slof want dan hebben ze meer kracht.

(let op: ik heb het NIET over Jippie! Over Kim kan ik geen oordeel fellen; nooit zien rijden)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:23

Aimee schreef:
Geen slof voor nodig?!
Op dat moment kan die slof dus funest zijn, bedoelde ik ermee!!!
Het gros van de ruiters gebruikt die slof op dat moment om dat paard, dat zich wat sterk maakt, "erdoorheen" te rijden. Die denken dus niet aan los, ontspannen en been geven; die denken aan los-plukken aan de voorkant, lekker met slof want dan hebben ze meer kracht.

(let op: ik heb het NIET over Jippie! Over Kim kan ik geen oordeel fellen; nooit zien rijden)

En DAAR pak je dus net het verschil aan.........

Ik hoef geen enkel paard er doorheen te rijden met een slof........ niet een. Ik heb trouwens liever dat ze een dag of drie (zelfs een maand of drie') met de kop in de lucht lopen....... geeft helemaal niks, komt vanzelf wel.

Maar ik wil wel heel duidelijk mijn grens in stoutigheid aan kunnen geven, ook dat kan ik zonder slof........ maar ik ben nou eenmaal bolder met slof, mijn fout

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:25

Maar dit is wat je schrijft Kim:

gijsenkim schreef:
Voor een stukje extra controle als een paard zich sterk maakt kan een slof heel goed werken.......

Sorry, maar over zo'n zinssnede kan ik dus echt vallen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:33

Ja kan ik begrijpen........ als een paard zich extra sterk maakt moet je als ruiter ook even in kunnen komen........ en dat kan met een slof Haha! Haha! Haha!

Das niet zo moeilijk te bedenken neem ik aan........

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:43

Voor mij is de slof een soort van 'tussen de oren' oplossing voor de moeilijke momenten. Die momenten zijn met opbouwen van een paard tijdens een blessure, een te heet paard die graag aan de kletter wil gaan en tijdens buitenritten. De slof is er voor mij niet om rijtechnische problemen op te lossen. Zeker tijdens blessure periodes zorgt de slof ervoor dat ik voor mijn gevoel veiliger bezig ben en zo meer ontspannen op mijn paard zit dan volledig in de stress dat hij er vandoor kan gaan en ik geen rem meer heb. Want tot nu toe heb ik hem daarvoor nog niet gebruikt en heb ik zelfs bij de bokkende rondjes de slof losgegooit. Maar voor mijn gevoel werkt hij uitstekend....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:50

En das volgens mij de enige correcte slofgebruik Haha! Haha! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:52

gijsenkim schreef:
Ja kan ik begrijpen........ als een paard zich extra sterk maakt moet je als ruiter ook even in kunnen komen........ en dat kan met een slof Haha! Haha! Haha!

Das niet zo moeilijk te bedenken neem ik aan........

Dat kan ik wel begrijpen, maar rijtechnisch zie ik daar dus een probleem van de slof. Als een paard zich sterk maakt, dan maak je kort een ophouding met been, zit en hand - om hem daartussen op te sluiten. Waarbij hand als het goed is niet overheerst (volgens principe: geen teugelhulp zonder beenhulp) en dat is vrijwel onmogelijk als er een slof in het spel is.