waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:17

Astragirl schreef:
hoe vraag je dat zonder teugels? Of doet hij dat uit zichzelf na bepaalde stadia?

Dat vraag je niet zonder teugels volgens mij, maar het ontstaat wel weer in verschillende stadia.

De ruiter verzamelt middelen, het paard verzamelt [u]zich[/i].

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:37

Maar hoe nodig je een paard dan uit om te verzamelen zonder teugels? Met welke middelen doe je dat dan? Ik draaf een beetje door, i knwow, maar ik ben best wel benieuwd.
Misschien is dit wel mogelijk bij paarden die al verder in de training staan, maar lukt dit ook bij jonge, groene paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:16

Dit kan alleen bij paarden die lichamelijk in staat zijn zich te verzamelen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:41

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:53

Lovely schreef:
Dit kan alleen bij paarden die lichamelijk in staat zijn zich te verzamelen.

Mee eens! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:56

Dan kunnen we stellen dat Anky geen gevoel heeft Haha!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:04

Ja, hoe zit het dan daarmee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:05

Citaat:
Een paard hoeft niet te leren reageren op de hulp, een paard reageert altijd op gewichtshulpen, het is aan de ruiter om de juiste te geven. Reageert het paard niet of verkeerd dan heeft de ruiter niet de juiste gewichtshulp gegeven. De ruiter moet juist leren.

Eindelijk iemand die schrijft wat ik nooit durf te schrijven, omdak bang ben dat ik half bokt over me heen krijg Bloos

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:05

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:14

runningkawa schreef:
Dan kunnen we stellen dat Anky geen gevoel heeft Haha!
ik denk dat deze mensen een totaal ander doel voor ogen hebben dan anky. correct me if i'm wrong en dan het liefst met foto's Haha!

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:51

Hey,

Geweldig dat mensen beseffen dat hoe veel mensen rijden juist fout is!

Niet zo lang geleden vond ik mezelf geweldig rijden. Mijn pony/paard liep met zijn hoofd naar beneden!!!
Iedereen uit mijn lesgroep reed zo, instructrice was heel tevreden.
Nooit gedacht dat IK niet goed zou kunnen rijden. Haha!

Omdat ik vond dat ik geen les meer nodig had, ben ik zo gaan rijden.
Denk dat ik zo het meest heb geleerd.
Niet met paardrijden maar vooral over het paard-denken!

Na een tijdje kreeg ik het idee dat mijn houding niet meer mooi recht was, mijn benen niet meer goed stil waren.
Ik ging weer lessen......

Alles over het rond rijden wat ik had geleerd moest eruit...
Bloed, zweet en tranen gekost!
Huilend op het paard gezeten, het lukt zo niet! Huilen Huilen Huilen

Wel heb ik doorgezet! Ik wilde leren WEL goed te rijden.
Nu eindelijk heb ik regelmatig een ontspannen paard, die zijn achterhand heel goed onderzet, die reageerd, die voor mij wil werken.
Zo'n heerlijk gevoel!!!! OK dan! Haha! *LOL*

en, geen spierpijn meer omdat geen kracht op de paardenmond uitoefend.......... *LOL*

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:57

en zo hoort het toch??? jij lekker ontspannen en je paardje lekker ontspannen!! als je eenmaal voelt hoe het hoort, wil je niet meer anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:07

Astragirl schreef:
Mee eens! *LOL*

Met jonge paarden moet je dus wat oppassen, die hebben vaak de lichaamsbeheersing niet om zich te verzamelen. Als ze wel zoiets aanbieden, dan is dat mooi, dan weet je dat dat later (!) goed van pas komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:09

Je weet pas hoe verkeerd je bezig bent geweest als je een keer gevoeld heb hoe een corecte nageeflijkheid voelt........

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:10

gijsenkim schreef:
Je weet pas hoe verkeerd je bezig bent geweest als je een keer gevoeld heb hoe een corecte nageeflijkheid voelt........

zo mooi kon ik het nog niet verwoorden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:15

WildWings schreef:
_/-\o_
Eindelijk iemand die schrijft wat ik nooit durf te schrijven, omdak bang ben dat ik half bokt over me heen krijg Bloos

Met die quote die jij qoute
daar ben ik het volledig mee eens

maar dat wil niet meteen zeggen dat een lichte teugelhulp overbodig is
tenminste, dat vind ik dan

maar idd, je merkt dat elk paard reageert op zit hulpen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:09

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:55

schaapjuh schreef:
Klopt. Ik heb geen OS als doel Tong uitsteken Haha!

Hoezo niet? Tjee, dan hoor je hier niet thuis hoor Tong uitsteken Knipoog !

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:00

ik bedoel uiteraard rijtechnisch doel.

wat mij opvalt is dat op het moment dat men dit soort dingen beweert het profiel altijd zo goed als leeg is, geen foto's getoond worden en op geen enkel andere manier hun training effectief kunnen aantonen dan een vaag verhaaltje.

sorry voor mijn scepsis, maar prove me wrong, please. ik zou ook graag een magische manier van rijden willen leren waarbij ik alleen een poep hoef te laten en een groen paard gaat piafferen, zonder enige training.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:09

SuperPepeijn schreef:
ik bedoel uiteraard rijtechnisch doel.

wat mij opvalt is dat op het moment dat men dit soort dingen beweert het profiel altijd zo goed als leeg is, geen foto's getoond worden en op geen enkel andere manier hun training effectief kunnen aantonen dan een vaag verhaaltje.

sorry voor mijn scepsis, maar prove me wrong, please. ik zou ook graag een magische manier van rijden willen leren waarbij ik alleen een poep hoef te laten en een groen paard gaat piafferen, zonder enige training.

Misschien Bonfire klonen? Haha!
Maar ik ben het ermee eens dat je pas weet wat goed aan het been, aan de teugel en nageeflijkheid is, als je het zelf een keer gevoeld hebt.
Dan kun je daar naar toe werken. En met een voortdurende spanning van de ruiter kun je onmogelijk een ontspannen paard krijgen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:10

Het spijt me zeer dat ik de digitale van mijn papa niet mag lenen en we geen scanner meer hebben hoor, anders hadden er al lang foto's op gestaan. En er is geen magische manier van rijden, elk paard is anders, elke ruiter is anders, en je moet het doen op gevoel en een aantal basisregels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:50

Al dit gefilosofeer over hoe een paard moet lopen en hoe dat moet voelen fysiek en emotioneel is allemaal erg mooi, maar in de realiteit geldt nog steeds het principe van 'geen gelul in de krul' het allermeest.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 07:26

Lovely schreef:
Al dit gefilosofeer over hoe een paard moet lopen en hoe dat moet voelen fysiek en emotioneel is allemaal erg mooi, maar in de realiteit geldt nog steeds het principe van 'geen gelul in de krul' het allermeest.

Ik vind dit eerder een hoop gelul, al dat uit zichzelf blabla. Als een paard het voor het zeggen had, werd hij niet eens bereden. Dat een hoop paarden werkwillig zijn en veel willen leren, ja. Maar dat ze uit zichzelf alles doen? Nee.

Je leert samen verder te komen in de dressuur. En daarvoor moet je paard nu eenmaal "in de krul" lopen. Waarom ga ik niet uitleggen, als je dat niet snapt ga maar eens zoeken op aan de teugel lopen hier op Bokt.

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 07:41

Voorwaarts, neerwaarts.....
Een paard dat neerwaarts loopt of in de krul zoals sommige zeggen heeft zijn rug ontspannen en draagt zijn eigen hoofd...
Dat wil niet zeggen dat je meteen als je erop zit em omlaag moet rossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:14

Anoukie schreef:
Ik vind dit eerder een hoop gelul, al dat uit zichzelf blabla. Als een paard het voor het zeggen had, werd hij niet eens bereden. Dat een hoop paarden werkwillig zijn en veel willen leren, ja. Maar dat ze uit zichzelf alles doen? Nee.

Je leert samen verder te komen in de dressuur. En daarvoor moet je paard nu eenmaal "in de krul" lopen. Waarom ga ik niet uitleggen, als je dat niet snapt ga maar eens zoeken op aan de teugel lopen hier op Bokt.

Sorry, maar ik begrijp de bedoeling van je bericht niet zo goed. Ik heb niet beweerd dat een paard iets uit zichzelf doet, als je dat eruit begrepen hebt, dan snap je dus gewoon niet wat ik bedoel.