Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Romkabouter schreef:Wat doe je dan bv als je twee linkerwendingen achter elkaar krijgt
Eerste rechtergalop, landt hij links, linkerwending, linkergalop, sprong, landt hij rechts, sh*t linkerwending
Romkabouter"]
Sorry dat ik je vraag eerder gemist heb.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "tegen het zwaartepunt zitten"
Als je bedoelt dat je tegen de beweging in moet gaan zitten? Nee, daar ben ik niet voor.
Als je naar binnen of buiten leunt breng je je paard idd uit balans. Dan gaat hij idd ook de bocht om. Maar het gaat hier niet om leunen, het gaat om een signaal waarmee je aan kan geven aan je paard welke kant hij uit moet.
[/quote]
Geeft niet, daarom herhaal ik mijn vraag ook.
Als je de mechanica van de bewegingen van een paard kent, dan weet je dat het zwaartepunt van het paard in een wending naar rechts ook naar rechts gaat. Dus als jij dan op je buitenzitbeenknobbel gaat zitten, dan zit je dus buiten het zwaartepunt.
[quote="Romkabouter schreef:Ja, dat is het doel van een hulp. Een paard leren op iets te reageren zodat hij doet wat jij van hem vraagt
Je kan hem ook leren links of rechts te gaan door een stemcommando. Werkt ook prima en is dus ook een goed werkende hulp.
En uit evenwicht brengen doe je idd als je teveel naar buiten/binnen hangt.
runningkawa schreef:appie, maar ook in de B krijg je van allerhande wendingen
En ook daar zal je als ruiter al moeten bepalen hoe er geland gaat worden.

) Deze jongeman reed ook wending, ik zal maar zeggen vanuit de voorhand. Toen ik hem uitlegde wat ik wilde en hem ook attendeerde voelde hij dat het paard veel krachtiger blijft als hij het paard vanuit de achterhand liet wenden. Dat gevoel was voor hem duidelijk merkbaar en hij was er zichtbaar van onder de indruk. Overigens was het ook heel duidelijk te zien voor de mensen die keken. Deze jongeman was eigenlijk net zo sceptisch als een aantal van jullie. En daar heb ik dus helemaal geen problemen mee. Deze jongeman wilde de proef op de som en die heeft nu ervaren dat het een heel aangenaam gevoel is als je een paard onder je hebt wat zo beweegt. Het paard heeft vanuit zijn eigen beweging schwung en tact en met de impuls heeft het paard geen moeite. De dansende gang van dit paard is mooi om te zien maar voor een ruiter geeft het ook een super gevoel. Natuurlijk is een dergelijk ontspannen en sopel paard ook een lust voor je eigen rug. runningkawa"]
Dan word er hier niet eerlijk gebouwd![]()
Het staat wel passend, dus hoef je niet te gaan schakelen bij een mooi basis tempo
Dat vond ik altijd al eerlijk genoeg
Edit:
B innen staat er in de B vaak hetzelfde parcours als in het Z
Alleen worden er wat meer sprongen in gezet om bv een 3 sprong in elkaar te knutselen.
[/quote]
Dat is heel jammer![]()
Ik vind het ook raar dat er binnen vaak hetzelfde parcours staat in de B als in de Z.
[quote="Aqua8horse"]
Er wordt (correct me if i'm wrong) gesuggereerd dat het paard uit blans zou raken. Niets is minder waar, zodra tact, schwung en impuls aanwezig zijn is een paard in balans.
[/quote]
Balans en tact, impuls, en schwung gaan natuurlijk samen. Maar ik blijf erbij dat je het paard uit balans brengt als je je gewicht meer naar buiten doet. Jij zegt dat je in het zwaartepunt blijft van het paard, maar dat is dan gewoon onmogelijk. Omdat het zwaartepunt van een paard in een wending naar binnen gaat!
[quote="Aqua8horse schreef:Wat ik veel tegenkom bij ons is dat mensen een wending teveel vanuit de voorhand gaan inzetten en vaak teveel druk hebben op hun binnen teugel. Hierdoor wordt het achtebeen belemmert en heeft het paard moeite om dat been waar dus eigenlijk alle gewicht op is als standbeen te begruiken.
Aqua8horse schreef:
Er wordt (correct me if i'm wrong) gesuggereerd dat het paard uit blans zou raken. Niets is minder waar, zodra tact, schwung en impuls aanwezig zijn is een paard in balans.
Citaat:Je leert hem zijn last te dragen ( een leerproces wat gemiddeld 6-10 minuten duurt) vandaar uit ga je met het paard werken. Inmiddels heeft het paard dus een balans die in verhouding gelijk is aan het lopen zonder last. Door hem te leren dragen compenseer je de last.
Citaat:Door je buitenbeen lang te maken bereidt je het paard voor op een wending. Van dit langmaken ziet een toeschouwer oevrigens niets. Die hulp is nagenoeg onzichtbaar. Van scheef zitten en naar buiten hangen is dus helemaal geen sprake. Wat er wel gebeurt is dat het paard zich al min of meer stelt naar binnen( de kant die je op wil) Die wending wordt dus vanachter uit het paard ingezet. Je zou kunnen denken als bij een speedboot dat het paard als het ware zijn lijf naar de goede richting stuwt.
Citaat:Wat ik veel tegenkom bij ons is dat mensen een wending teveel vanuit de voorhand gaan inzetten en vaak teveel druk hebben op hun binnen teugel. Hierdoor wordt het achtebeen belemmert en heeft het paard moeite om dat been waar dus eigenlijk alle gewicht op is als standbeen te begruiken.
Citaat:Afgelopen week heb ik een jonge man lesgegeven op een paard van ons. Een groot stoer paard met enorm veel power(hij zou geslacht worden voordat wij hem kregen) Deze jongeman reed ook wending, ik zal maar zeggen vanuit de voorhand. Toen ik hem uitlegde wat ik wilde en hem ook attendeerde voelde hij dat het paard veel krachtiger blijft als hij het paard vanuit de achterhand liet wenden. Dat gevoel was voor hem duidelijk merkbaar en hij was er zichtbaar van onder de indruk.
Citaat:Het paard heeft vanuit zijn eigen beweging schwung en tact en met de impuls heeft het paard geen moeite. De dansende gang van dit paard is mooi om te zien maar voor een ruiter geeft het ook een super gevoel. Natuurlijk is een dergelijk ontspannen en sopel paard ook een lust voor je eigen rug.
Citaat:Maar luister beste bokkers, ik vind deze discussie ook erg interessant. Ik doe hier daarom mijn verhaal niet om ook maar iemand te overtuigen(mocht dat door een schrijffout die indruk geven) maar alleen om mijn manier van rijden een beetje te onderbouwen. Ik kan er echt uren over duur praten omdat het allemaal logisch te verklaren is. Met mijn reactie probeer ik enkel dus wat toe te voegen aan de discussie. Ik hoop dat ik niemand persoonlijk kwets hiermee en dat niemand zich persoonlijk voelt aangesproken. Dat is geenzins mijn bedoeling. (dit wil ik voor de zekerheid toch even kwijt, omdat ik heb ervaren dat ik soms onbewust confronterend kan schrijven) Ik heb voor iedereen hier op dit topic respect.
We proberen hier van elkaar te leren: precies waar discussie volgens mij voor bedoeld is
En zoals je ziet is het antwoord op jouw vraag positief: ja, er valt goed te dicussieren tussen beide partijen Aqua8horse schreef:xtwisterx: het gaat hier helemaal niet om eerWe proberen hier van elkaar te leren: precies waar discussie volgens mij voor bedoeld is
En zoals je ziet is het antwoord op jouw vraag positief: ja, er valt goed te dicussieren tussen beide partijen
Aqua8horse schreef:Maar Appie, bij hoeveel mensen is de basis voor verbetering vatbaar? En dat jij denkt dat het onmogelijk is, respecteer ik. De praktijk laat mij alleen wat anders zien. Ook blijven de paarden in de wending nageeflijk, behouden ze impuls en blijven ze bewegen met schwung en tact. Dat kan toch echt alleen als een paard in balans is, volgens mij.
Aqua8horse schreef:Nee, Remenmber de paarden raken niet uit balans. Dan zouden ze onmogelijk in tact kunnen door blijven lopen en zou de impuls ook moeten wegvallen. Als het paard uit balans zou zijn moet hij dat ergens compenzeren, dat gaat altijd ten koste van de tact en de impuls omdat compensatie altijd gepaard gaat met het verlies aan kracht.
Citaat:Precies het zijn spieren die hij moet leren aanspannen. Je moet dit dus ook gaan opbouwen. Het is niet zo dat de paarden dat binnen een minuut opgeven, althans die ervaring heb ik niet gehad met al die paarden die ik heb leren dragen. Dit heeft te maken met het feit dat het paard gestimuleerd wordt en niet gepusht. Het is dus een hele natuurlijke aanspanning die het paard als plezierig ervaart.
Citaat:Met je verhaal over de wending inzetten kan ik een eind meegaan. Jij begrijpt wat ik bedoel met het voorbeeld van de speedboot. Maar ik blijf toch van mening dat je eerst van achteren moet inzetten omdat je die kracht nodig hebt, en dan van voren iets toestaat.
Citaat:Ik zal zeker als ik morgen op mijn paard stap eens heel kritisch en bewust proberen te voelen wat er onder mij gebeurd met jou theorie in mijn koppie. Je hoort nog.