Gewichtshulpen in wending nav mening Aqua8horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:28

Dat hoeft ook niet kawa, maar het is toch niet zo gek om te bedenken dat dat ook zal werken?
Je geeft het paard aan de andere kant ruimte, hij zal daarmee die kant ook op bewegen omdat dat makkelijk is.

Maar aan de binnenkant werkt dus OOK. Het is maar wat je paard het gemakkelijkst doet of, als je een doorgereden paard hebt, hoe het hem geleerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:49

Nee, sorry, in een wending kan ik me er nog steeds geen voorstelling van maken.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 20:50

Lielle schreef:
Een paard zal wel geneigd zijn om te wisselen boven de sprong maar automatisch is het zeker niet. Bovendien wil ik daar zelf de controle over hebben.

Het gebeurt alleen automatisch als het paard ten eerste helemaal gezond is en ten tweede als de ruiter goed in balans zit.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 20:52

Romkabouter schreef:
Wat doe je dan bv als je twee linkerwendingen achter elkaar krijgt Verward

Eerste rechtergalop, landt hij links, linkerwending, linkergalop, sprong, landt hij rechts, sh*t linkerwending Knipoog

Dit gebeurt natuurlijk in de meer hogere klassen. Tenminste, als een parcoursbouwer eerlijk bouwt houdt hij hier rekening mee. In dit geval moet je dus weer meer met je gewicht werken, waardoor het paard dus evengoed in de juiste galop landt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:54

appie, maar ook in de B krijg je van allerhande wendingen
En ook daar zal je als ruiter al moeten bepalen hoe er geland gaat worden.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 20:57

Romkabouter"]
Sorry dat ik je vraag eerder gemist heb.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "tegen het zwaartepunt zitten"
Als je bedoelt dat je tegen de beweging in moet gaan zitten? Nee, daar ben ik niet voor.

Als je naar binnen of buiten leunt breng je je paard idd uit balans. Dan gaat hij idd ook de bocht om. Maar het gaat hier niet om leunen, het gaat om een signaal waarmee je aan kan geven aan je paard welke kant hij uit moet.
[/quote]

Geeft niet, daarom herhaal ik mijn vraag ook Knipoog .
Als je de mechanica van de bewegingen van een paard kent, dan weet je dat het zwaartepunt van het paard in een wending naar rechts ook naar rechts gaat. Dus als jij dan op je buitenzitbeenknobbel gaat zitten, dan zit je dus buiten het zwaartepunt.

[quote="Romkabouter schreef:
Ja, dat is het doel van een hulp. Een paard leren op iets te reageren zodat hij doet wat jij van hem vraagt
Je kan hem ook leren links of rechts te gaan door een stemcommando. Werkt ook prima en is dus ook een goed werkende hulp.
En uit evenwicht brengen doe je idd als je teveel naar buiten/binnen hangt.

Ja, maar je moet wel een dusdanige hulp geven die het paard niet uit balans brengt. Natuurlijk kan je van alles leren aan een paard, idd ook door stemcommando's. Het paard kan daar prima op reageren, maar hij moet altijd compenseren als jij je gewicht verkeerd verdeelt over het paard.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 20:59

runningkawa schreef:
appie, maar ook in de B krijg je van allerhande wendingen
En ook daar zal je als ruiter al moeten bepalen hoe er geland gaat worden.

Als er een eerlijk parcours staat, dan is het zodanig gebouwd dat het paard altijd in de goede galop landt voor de volgende wending. Hierdoor worden de behendigheid van het paard en de ruiter nog niet zo op de proef gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:59

Dan word er hier niet eerlijk gebouwd Haha!

Het staat wel passend, dus hoef je niet te gaan schakelen bij een mooi basis tempo
Dat vond ik altijd al eerlijk genoeg Lachen

Edit:

B innen staat er in de B vaak hetzelfde parcours als in het Z
Alleen worden er wat meer sprongen in gezet om bv een 3 sprong in elkaar te knutselen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:50

Zo dat was even bijlezen Haha!

Er wordt (correct me if i'm wrong) gesuggereerd dat het paard uit blans zou raken. Niets is minder waar, zodra tact, schwung en impuls aanwezig zijn is een paard in balans. Daarnaast wil ik opmerken dat ik me bezig houdt met paarden die een probleem hebben. Vaak hebben deze problemen te maken met de balans. De oorzaak van de verstoring is bijna altijd verschillend. Bovendien heb je te maken met het karakter van het paard, de conditie en de rijkunst van de ruiter die het revalidatie project bepalen. De paarden waar ik het nu over heb zijn dus paarden met een probleem. Zou ik met mijn manier van rijden de paarden uit balans halen zoals men vermoedt, dan zouden die paarden juist slechter moeten worden dan beter. Gelukkig is dat in de praktijk niet het geval. De ruiters voelen direct een aangename verbetering bij hun paarden nadat ik het paard een kwartier heb gereden. Die paarden zijn ook allemaal goed na te rijden anders zouden de eigenaren de verbetering immers niet kunnen waarnemen. Paarden die normaal vervelend zijn, dus druk of bokken en wegschieten of rennen laten niets meer van dit gedrag zien. Ze maken een rustige plezierige indruk en werken graag mee als ze het principe snappen. Uit de praktijk blijkt dus dat de paarden het als zeer aangenaam ervaren. Ik heb het idee dat het komt omdat je de paarden op een eerlijke zo natuurlijk mogelijke manier berijdt. Je leert hem zijn last te dragen ( een leerproces wat gemiddeld 6-10 minuten duurt) vandaar uit ga je met het paard werken. Inmiddels heeft het paard dus een balans die in verhouding gelijk is aan het lopen zonder last. Door hem te leren dragen compenseer je de last. Tijdens het werk kan je de bewegingen vanuit het paard laten komen en laten blijven komen en die bewegingen begeleid je enkel. Omdat het paard heeft leren dragen heeft hij ontdekt dat het nageeglijk lopen een stuk plezieriger is dan lopen op een andere manier. Zijn achterhand wordt gestimuleerd waardoor je optimaal gebruik kan maken van de kracht van het paard. Het paard rijden met impuls is daarom ook eenvoudig. Hierdoor drukt het paard zijn rug niet weg maar maar komt de rug er met de spieren goed uit. Ik heb nu een paard in training wat nu groter blijkt te groeien. Dat is natuurlijk niet waar maar door de trainig komen de schouder en de rug er meer uit en toont hij groten en sterker. Het paard loopt dus in een goede balans. Door je buitenbeen lang te maken bereidt je het paard voor op een wending. Van dit langmaken ziet een toeschouwer oevrigens niets. Die hulp is nagenoeg onzichtbaar. Van scheef zitten en naar buiten hangen is dus helemaal geen sprake. Wat er wel gebeurt is dat het paard zich al min of meer stelt naar binnen( de kant die je op wil) Die wending wordt dus vanachter uit het paard ingezet. Je zou kunnen denken als bij een speedboot dat het paard als het ware zijn lijf naar de goede richting stuwt. De kracht , dus de impuls blijft dus behouden. Wat ik veel tegenkom bij ons is dat mensen een wending teveel vanuit de voorhand gaan inzetten en vaak teveel druk hebben op hun binnen teugel. Hierdoor wordt het achtebeen belemmert en heeft het paard moeite om dat been waar dus eigenlijk alle gewicht op is als standbeen te begruiken. Afgelopen week heb ik een jonge man lesgegeven op een paard van ons. Een groot stoer paard met enorm veel power(hij zou geslacht worden voordat wij hem kregen Bloos! ) Deze jongeman reed ook wending, ik zal maar zeggen vanuit de voorhand. Toen ik hem uitlegde wat ik wilde en hem ook attendeerde voelde hij dat het paard veel krachtiger blijft als hij het paard vanuit de achterhand liet wenden. Dat gevoel was voor hem duidelijk merkbaar en hij was er zichtbaar van onder de indruk. Overigens was het ook heel duidelijk te zien voor de mensen die keken. Deze jongeman was eigenlijk net zo sceptisch als een aantal van jullie. En daar heb ik dus helemaal geen problemen mee. Deze jongeman wilde de proef op de som en die heeft nu ervaren dat het een heel aangenaam gevoel is als je een paard onder je hebt wat zo beweegt. Het paard heeft vanuit zijn eigen beweging schwung en tact en met de impuls heeft het paard geen moeite. De dansende gang van dit paard is mooi om te zien maar voor een ruiter geeft het ook een super gevoel. Natuurlijk is een dergelijk ontspannen en sopel paard ook een lust voor je eigen rug.

Maar luister beste bokkers, ik vind deze discussie ook erg interessant. Ik doe hier daarom mijn verhaal niet om ook maar iemand te overtuigen(mocht dat door een schrijffout die indruk geven) maar alleen om mijn manier van rijden een beetje te onderbouwen. Ik kan er echt uren over duur praten omdat het allemaal logisch te verklaren is. Met mijn reactie probeer ik enkel dus wat toe te voegen aan de discussie. Ik hoop dat ik niemand persoonlijk kwets hiermee en dat niemand zich persoonlijk voelt aangesproken. Dat is geenzins mijn bedoeling. (dit wil ik voor de zekerheid toch even kwijt, omdat ik heb ervaren dat ik soms onbewust confronterend kan schrijven) Ik heb voor iedereen hier op dit topic respect.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:05

Aqua8horse schreef:
Je leert hem zijn last te dragen ( een leerproces wat gemiddeld 6-10 minuten duurt) .

Hoe doe jij dit? Je gaat op een paard zitten dat niet goed draagt, wat doe je om dit goed te krijgen?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:13

runningkawa"]
Dan word er hier niet eerlijk gebouwd Haha!

Het staat wel passend, dus hoef je niet te gaan schakelen bij een mooi basis tempo
Dat vond ik altijd al eerlijk genoeg

Edit:

B innen staat er in de B vaak hetzelfde parcours als in het Z
Alleen worden er wat meer sprongen in gezet om bv een 3 sprong in elkaar te knutselen.
[/quote]

Dat is heel jammer Haha!

Ik vind het ook raar dat er binnen vaak hetzelfde parcours staat in de B als in de Z.

[quote="Aqua8horse"]
Er wordt (correct me if i'm wrong) gesuggereerd dat het paard uit blans zou raken. Niets is minder waar, zodra tact, schwung en impuls aanwezig zijn is een paard in balans.
[/quote]

Balans en tact, impuls, en schwung gaan natuurlijk samen. Maar ik blijf erbij dat je het paard uit balans brengt als je je gewicht meer naar buiten doet. Jij zegt dat je in het zwaartepunt blijft van het paard, maar dat is dan gewoon onmogelijk. Omdat het zwaartepunt van een paard in een wending naar binnen gaat!

[quote="Aqua8horse schreef:
Wat ik veel tegenkom bij ons is dat mensen een wending teveel vanuit de voorhand gaan inzetten en vaak teveel druk hebben op hun binnen teugel. Hierdoor wordt het achtebeen belemmert en heeft het paard moeite om dat been waar dus eigenlijk alle gewicht op is als standbeen te begruiken.

Tja, hier is de basis ook al helemaal verkeerd (net als bij die jongeman met dat grote stoere paard). Logisch dat je hierin al heel wat kan verbeteren.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:33

Dat is een hele goede vraag want dat kan ik nog steeds niet zo onder woorden brengen dat anderen het kunnen uitvoeren. Ik weet ook niet wat het is, het is meer een gevoel. Ik ga er opzitten en doe dan niets anders dan met mijn zit en mijn benen hulpen geven. De teugels hebben misschien net aanleuning maar hebben nauwelijks functie in leerproces. Wat ik wil is dat het paard nageeflijk wordt. Ik doe dan iets met mijn zithulp waardoor het paard volgens een natuurkundige wet gestimuleerd wordt om die spieren te gebruiken die hij nodig heeft om mij te dragen.( zoiets als ik iemand om wil drukken gaat hij tegen hangen om niet tev allen)Het gebeurt in volledige ontspanning en ik gebruik geen zweep, sporen of andere hulpmiddelen en werk niet met mijn handen. Op het moment dat ik het doe zie ik bij de paarden die niet kunnen dragen, allemaal hetzelfde gebeuren. Die paarden gooien allemaal hun hoofd omhoog, dat laat ik rustig gebeuren. Ik blijf rustig zitten en ga door met wat ik aan het doen ben. Dan gaan ze enkele passen achteruit. Logisch want ze willen graag dat hun achterhand het hoogste punt blijft en de voorhand dus het laagste punt. Deze paarden doen dat omdat ze vaak teveel op de voorhand worden gereden en hierdoor in hun achterhand kracht verliezen omdat ze hun balans moeten compenseren. Op een gegeven moment valt dan in alle rust het kwartje en laten ze de achterhand zakken en zijn ze nageeflijk. Ze buigen hun hals geheel vrijwillig tot het hoofd op de loodlijn is of iets ervoor en laten hun rug eruit komen en gebruiken de juiste spieren. Op dit moment hebben ze leren dragen en hebben ze ervaren dat dat heel erg aangenaam is. Ze lopen dan ook met gemak heerlijk nageeflijk weg. Kennen ze dit principe dan is dat voor een ruiter heel gemakkelijk te onderhouden met enkel een "magnetische" beenhulp (=niet drijvende hulp maar een hulp waarbij je als het ware je ene been laat aantrekken door het paard naar je andere) Deze ontspan je direct nadat je paard weer nageeflijk is. De paarden bewegen allemaal met schwung en tact en de impuls is eenvoudig te onderhouden omdat het paard zichzelf stimuleert de achterhand te gebruiken waardoor het paard optimaal zijn kracht kan gebruiken. Het paard is in balans en vanuit dit punt kan je heerlijk aan het werk met je paard en worden oefeningen een stuk eenvoudiger. De bewegingen worden vloeiender en sierlijker. Ik kan het dus niet onder woorden brengen, ik kan het alleen uitvoeren. Je kan dan zien wat ik doe en daarna kan iemand het zelf ervaren of hij of zij zijn of haar paard verandert vindt of niet. Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik denk dat ik me kan voorstellen als het ongeloofwaardig klinkt. Maar het werkt in de praktijk gewoon zo simpel. Alle paarden waar ik op ga zitten hebben die verbetering laten zien. Ik ben er zelf ook verbaast over geweest want het is zo'n enorme ervaring om mensen daarna te zien rijden met hun paard....die smile van tevredenheid en voldoening en de uitdrukking van het paard maken altijd mijn dag weer goed!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:42

Ik heb de eerste paar pagina's vluchtig doorgelezen, maar was heel benieuwd naar het 'eind' en reageer nu toch maar. In het kort kan ik ook wel zeggen dat ik het niet met A8 eens ben, maar heb een flauw vermoeden dat ze hetzelfde bedoelt als de rest van de mensen in het topic maar dat ze een verkeerd verband legt.
Aqua8horse schreef:

Er wordt (correct me if i'm wrong) gesuggereerd dat het paard uit blans zou raken. Niets is minder waar, zodra tact, schwung en impuls aanwezig zijn is een paard in balans.

Een paard is in balans als hij aan bovenstaande 'eisen' voldoet en daarbij alle andere factoren gelijk blijven. Op het moment dat je een wending etc ingaat veranderen er verschillende krachten (cruciaal!) waardoor het paard zich aan zal moeten passen om in diezelfde tact/schwung/impuls door te kunnen gaan. Hij moet dus op dat moment een andere balans gaan zoeken omdat hij tijdens het ingaan van de wending uit balans raakt (oftewel, zijn 'oude' balans die hij bijv op het rechte stuk vóór de wending had voldoet niet tijdens de wending). Je brengt het paard dus wel uit balans, ongeacht of je gewicht op de binnen- of buitenkant brengt. Wat je als ruiter kan doen om de balans zo snel mogelijk (en liefst onmerkbaar, dus zonder takt/impuls fouten) te herstellen is je eigen gewicht actief gebruiken om de 'uit-balans-halende-krachten' te compenseren.

Citaat:
Je leert hem zijn last te dragen ( een leerproces wat gemiddeld 6-10 minuten duurt) vandaar uit ga je met het paard werken. Inmiddels heeft het paard dus een balans die in verhouding gelijk is aan het lopen zonder last. Door hem te leren dragen compenseer je de last.

Allemaal leuk en aardig, maar om te kunnen dragen heeft het paard daarvoor toch echt de kracht nodig. Ook al zou jij een paard binnen 10 minuten kunnen leren dragen (écht dragen) dan heeft dat dier dat daarvoor nooit aanspraak heeft hoeven maken op die spieren binnen een halve minuut de kracht niet meer om te kunnen blijven dragen.

Citaat:
Door je buitenbeen lang te maken bereidt je het paard voor op een wending. Van dit langmaken ziet een toeschouwer oevrigens niets. Die hulp is nagenoeg onzichtbaar. Van scheef zitten en naar buiten hangen is dus helemaal geen sprake. Wat er wel gebeurt is dat het paard zich al min of meer stelt naar binnen( de kant die je op wil) Die wending wordt dus vanachter uit het paard ingezet. Je zou kunnen denken als bij een speedboot dat het paard als het ware zijn lijf naar de goede richting stuwt.

Natuurkundig gezien kun je iets niet naar links laten gaan door er richting rechts druk op uit te oefenen. Zo ook op het paard niet. Het lang maken van je buitenbeen heeft meer gewichtskracht naar buiten ten gevolg waardoor het paard zich ook naar buiten zal moeten verplaatsten om in balans te blijven.
Wat wel zou kunnen (en in jouw geval volgens mij best aannemelijk is) is dat jij denkt dat naar binnen bewegen van het paard een direct gevolg is van het langer worden van jouw buitenbeen. Jij zegt dat niemand er iets van ziet en dat jij volkomen in balans blijft op het paard. Om dit te kunnen moet jij wel andere aanpassingen in je houding maken (om het verlengen van je buitenbeen te compenseren) en zou een logisch gevolg dus kunnen zijn dat je onbewust toch een gewichts/houdings hulp naar binnen geeft. Zou dit kunnen kloppen? Het kán namelijk niet dat jij in dezelfde balans blijft als je je buitenbeen verlengt en daarbij geen verdere aanpassingen maakt namelijk. En één van die aanpassingen zou wel eens de reden kunnen zijn van het naar binnen bewegen van het paard.

Citaat:
Wat ik veel tegenkom bij ons is dat mensen een wending teveel vanuit de voorhand gaan inzetten en vaak teveel druk hebben op hun binnen teugel. Hierdoor wordt het achtebeen belemmert en heeft het paard moeite om dat been waar dus eigenlijk alle gewicht op is als standbeen te begruiken.

Ik begin een wending vanuit de voorhand (richting!) én vanuit de achterhand (kracht!). Je moet een wending qua richting wel vanuit de voorhand rijden, omdat als je de wending rijdt door de achterkant te draaien (jouw speedbootvoorbeeld) de achterhand uitzwaait (in weze speel je 'vals' in een bak omdat de rand dan het uitzwaaien van de achterhand belemmert terwijl hiervan toch sprake is). De voorhand bepaalt waarheen, de achterhand bepaalt hoeveel er gedragen wordt, en deze 2 dingen (richting en kracht) staan los van elkaar.
De wending inrijden doe je inderdaad niet met binnenteugel (wat inderdaad veel gebeurt en het b.a blokkeert) maar met met een begrenzend buitenbeen, een begrenzende buitenteugel en een gewichts/houdings hulp naar binnen (waarmee je het paard wél uit balans haalt, omdat hij in een wending een andere balans moet zoeken, maar als je het goed doet onstaat er door deze relatief kleine balansverstoring geen takt/impuls fout).

Citaat:
Afgelopen week heb ik een jonge man lesgegeven op een paard van ons. Een groot stoer paard met enorm veel power(hij zou geslacht worden voordat wij hem kregen Bloos! ) Deze jongeman reed ook wending, ik zal maar zeggen vanuit de voorhand. Toen ik hem uitlegde wat ik wilde en hem ook attendeerde voelde hij dat het paard veel krachtiger blijft als hij het paard vanuit de achterhand liet wenden. Dat gevoel was voor hem duidelijk merkbaar en hij was er zichtbaar van onder de indruk.

Je hebt deze man gewoon geleerd 'door te rijden' in een wending, dus het paard niet op de voorhand te laten vallen in een wending. Waarschijnlijk heb je hem ook op de buitenkant laten wenden, waardoor het binnenachterbeen niet geblokkeerd werd door de binnenteugel. Niets nieuws aan, gebeurt in elke les en niet alleen tijdens wendingen, maar vooral tijdens nieuwe oefeningen (takt in bijv wijken/SB/travers).

Citaat:
Het paard heeft vanuit zijn eigen beweging schwung en tact en met de impuls heeft het paard geen moeite. De dansende gang van dit paard is mooi om te zien maar voor een ruiter geeft het ook een super gevoel. Natuurlijk is een dergelijk ontspannen en sopel paard ook een lust voor je eigen rug.

Hier streven we allemaal naartoe!

Citaat:
Maar luister beste bokkers, ik vind deze discussie ook erg interessant. Ik doe hier daarom mijn verhaal niet om ook maar iemand te overtuigen(mocht dat door een schrijffout die indruk geven) maar alleen om mijn manier van rijden een beetje te onderbouwen. Ik kan er echt uren over duur praten omdat het allemaal logisch te verklaren is. Met mijn reactie probeer ik enkel dus wat toe te voegen aan de discussie. Ik hoop dat ik niemand persoonlijk kwets hiermee en dat niemand zich persoonlijk voelt aangesproken. Dat is geenzins mijn bedoeling. (dit wil ik voor de zekerheid toch even kwijt, omdat ik heb ervaren dat ik soms onbewust confronterend kan schrijven) Ik heb voor iedereen hier op dit topic respect.

Moet eerlijk zeggen dat ik je in dit topic behoorlijk 'open minded' over vind komen, vandaar ook de moeite om er uitgebreid op te reageren. Zou je vooral even willen kijken (en dan echt heel kritisch, als je morgen weer op een paard stapt) of mijn 'theorie' over de niet directe relatie tussen het verlengen van je buitenbeen en de wending inzetten van het paard kan kloppen? Het lijkt me eigenlijk heel aannemelijk, en dan bedoelen we eigenlijk allemaal hetzelfde (wat niet wegneemt dat dit een interessante gespreksonderwerp blijft).

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:52

Maar Appie, bij hoeveel mensen is de basis voor verbetering vatbaar? En dat jij denkt dat het onmogelijk is, respecteer ik. De praktijk laat mij alleen wat anders zien. Ook blijven de paarden in de wending nageeflijk, behouden ze impuls en blijven ze bewegen met schwung en tact. Dat kan toch echt alleen als een paard in balans is, volgens mij.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:02

Mag ik vragen waarom jullie Aqua8horse nog steeds zo veel eer geven door elke keer weer een discussie over haar manier van rijden te starten?

Hoevaak is dit nu al besproken? Valt er überhaupt wel te discusseren tussen beide partijen? Verward

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:11

Nee, Remenmber de paarden raken niet uit balans. Dan zouden ze onmogelijk in tact kunnen door blijven lopen en zou de impuls ook moeten wegvallen. Als het paard uit balans zou zijn moet hij dat ergens compenzeren, dat gaat altijd ten koste van de tact en de impuls omdat compensatie altijd gepaard gaat met het verlies aan kracht.

Precies het zijn spieren die hij moet leren aanspannen. Je moet dit dus ook gaan opbouwen. Het is niet zo dat de paarden dat binnen een minuut opgeven, althans die ervaring heb ik niet gehad met al die paarden die ik heb leren dragen. Dit heeft te maken met het feit dat het paard gestimuleerd wordt en niet gepusht. Het is dus een hele natuurlijke aanspanning die het paard als plezierig ervaart.

Dat natuurkundige heeft meer betrekking op het draag principe. Bij iedere beweging die je maakt verandert ook je balans. Dat is altijd zo al zijn de bewegingen nog zo klein. Misschien moet ik het duidelijker proberen te omschrijven. Ik blijf met de beweging van het paard meegaan en maak mijn been langer. Je buitenste zitbeenknobbel wordt dan meer belast. Met je binnenbeen kom je in. Misschien dat dat elkaar zou kunnen compenseren maar daar ben ik me niet bewust van.

Met je verhaal over de wending inzetten kan ik een eind meegaan. Jij begrijpt wat ik bedoel met het voorbeeld van de speedboot. Maar ik blijf toch van mening dat je eerst van achteren moet inzetten omdat je die kracht nodig hebt, en dan van voren iets toestaat. Ik denk dat we inderdaad wel aardig hetzelfde bedoelen maar dat het nog wat warrig overkomt in tekst. (ik moet ook zeggen dat ik sterker ben ik het mondeling uitleggen en dan het liefst als iemand op een paard zit omdat ik dan het verschil kan laten voelen als iets niet duidelijk is)

Ik zal zeker als ik morgen op mijn paard stap eens heel kritisch en bewust proberen te voelen wat er onder mij gebeurd met jou theorie in mijn koppie. Je hoort nog.

xtwisterx: het gaat hier helemaal niet om eer Verward We proberen hier van elkaar te leren: precies waar discussie volgens mij voor bedoeld is En zoals je ziet is het antwoord op jouw vraag positief: ja, er valt goed te dicussieren tussen beide partijen OK dan!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:16

Aqua8horse schreef:
xtwisterx: het gaat hier helemaal niet om eer Verward We proberen hier van elkaar te leren: precies waar discussie volgens mij voor bedoeld is En zoals je ziet is het antwoord op jouw vraag positief: ja, er valt goed te dicussieren tussen beide partijen OK dan!

Op mij komen sommige reacties niet over als discussieren maar het doordrukken van de eigen mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:18

Aqua8horse schreef:
Zou ik met mijn manier van rijden de paarden uit balans halen zoals men vermoedt, dan zouden die paarden juist slechter moeten worden dan beter.

Dat klopt, dat worden ze ook, ik heb het gezien dus ik kan er over meepraten.
Huilen

Voor A8: aub geen PB's sturen!!!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:24

Aqua8horse schreef:
Maar Appie, bij hoeveel mensen is de basis voor verbetering vatbaar? En dat jij denkt dat het onmogelijk is, respecteer ik. De praktijk laat mij alleen wat anders zien. Ook blijven de paarden in de wending nageeflijk, behouden ze impuls en blijven ze bewegen met schwung en tact. Dat kan toch echt alleen als een paard in balans is, volgens mij.

Kan je dat bewijzen dat het werkt? Verward

Ik heb je trouwens pb gestuurd maar waarom reageer je niet? Je ben er na toch al op bokt geweest??

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:25

xtwisterx schreef:
Op mij komen sommige reacties niet over als discussieren maar het doordrukken van de eigen mening.

Hmm dat vind ik ook wel een beetje, men probeert toch elkaar doordringend te overtuigen... (Sommige dan Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:27

Misschien is het voor A8 dan toch tijd om eens wat video materiaal te tonen. Ik weet wel dat Appie het daar niet over wilde hebben, maar ik zie echt geen andere oplossing.
Zien is geloven, toch........

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:35

Aqua8horse schreef:
Nee, Remenmber de paarden raken niet uit balans. Dan zouden ze onmogelijk in tact kunnen door blijven lopen en zou de impuls ook moeten wegvallen. Als het paard uit balans zou zijn moet hij dat ergens compenzeren, dat gaat altijd ten koste van de tact en de impuls omdat compensatie altijd gepaard gaat met het verlies aan kracht.

Maar ben je het dan wel met 'ons' eens dat het paard in de wending een andere balans aanneemt dan op bijvoorbeeld het rechte stuk daarvoor (dit is trouwens gewoon een feit!)? En dat je dan dus zou kunnen zeggen dat als je het paard in die oude balans de wending door stuurt het paard uit balans is (en hier de miscommunicatie dus zou zitten?)? En het paard dus zijn balans automatisch aanpast om juist te voorkomen op het punt van onbalans uit te komen? En dit heeft (wat ik al eerder zei) in principe niks te maken met of de inzet van de wending door verlenging van het buitenbeen komt of door gewicht naar binnen. Ik zeg dus dat het paard in een wending zowiezo uit zijn (oude) balans wordt gehaald.

Citaat:
Precies het zijn spieren die hij moet leren aanspannen. Je moet dit dus ook gaan opbouwen. Het is niet zo dat de paarden dat binnen een minuut opgeven, althans die ervaring heb ik niet gehad met al die paarden die ik heb leren dragen. Dit heeft te maken met het feit dat het paard gestimuleerd wordt en niet gepusht. Het is dus een hele natuurlijke aanspanning die het paard als plezierig ervaart.

Ik heb hier een heeeeel dik boek liggen over inspanningsfysiologie en wat er zo'n beetje centraal staat is dat er energie nodig is om spieren te kunnen laten aanspannen en dus kracht te kunnen laten leveren. De energie in ongetrainde spieren is zeer beperkt en de tijd waarin deze spieren kracht kunnen leveren is dus kort. Door training kan deze tijd verlengd worden. Wat jij voelt als dragen zou kunnen kloppen de eerste tientallen seconden, maar ik denk dat je daarna een ongedwongen ontspannend (in jouw visie, sommigen die jou bezig hebben gezien zijn het hier niet mee eens, ik kan hier niet over oordelen) paard voelt dat desondanks nog steeds behoorlijk stuwt ipv draagt. En dat nog steeds stuwen is niet erg, omdat je van hieruit telkens kleine stukjes ietjes kunt laten dragen (er is immers ontspanning) om zo het uithoudingvermogen van de 'dragende' spieren te vergroten.

Citaat:
Met je verhaal over de wending inzetten kan ik een eind meegaan. Jij begrijpt wat ik bedoel met het voorbeeld van de speedboot. Maar ik blijf toch van mening dat je eerst van achteren moet inzetten omdat je die kracht nodig hebt, en dan van voren iets toestaat.

Zie het als een fiets. Je hoeft niet harder te trappen (kracht vanuit achterhand) om in hetzelfde tempo een bocht door te gaan (richting vanuit voorhand). Wat bij sommige mensen wel gebeurt (zoals die jongeman met dat stoere paard) is dat ze vergeten door te trappen in een bocht (takt/impuls verlies). Je hoeft dus niet vanuit de achterhand in te zetten, want de achterhand heeft in weze 0,0 te maken met richting. Een wending in draaien doe je vanuit de voorhand, dat is het eerste deel dat in de nieuwe richting gaat en daar zal de verandering in richting dan ook het eerste merkbaar moeten zijn. Vanuit de achterhand inzetten zie ik als valsspelen, zelfde als in een SB de achterhand naar buiten drukken ipv de schouder naar binnen!

Citaat:
Ik zal zeker als ik morgen op mijn paard stap eens heel kritisch en bewust proberen te voelen wat er onder mij gebeurd met jou theorie in mijn koppie. Je hoort nog.

Graag! En hou dan wel in je achterhoofd dat als je een verband voelt, je dan niet fout bent geweest oid. Je bent echt niet de eerste of de laatste die denkt iets 'uitgevonden' te hebben, daar heel enthousiast over is en soort in zijn enthousiasme vergeet heel kritisch verder te kijken!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:39

Het was een goede discussie........ Ja, Jippie dat is jouw waarneming. Raar dat de mensen die het paard kenden wel een verbetering zagen. Met andere woorden ik respecteer jou bevinding maar dat beteknt niet dat jou wil ook wet is om het zo maar te zeggen. Iemand die de theorie niet begrijpt kan onmogelijk de uitwerking in depraktijk volgen. Hetzelfde geldt dus voor die video. Die plaats ik dus NIET omdat ik als die getoond wordt zelf wil kunnen uitleggen wat ik doe, waarom ik dat doe, waarom het paard reageert zoals het reageert en wat mijn bedoeling is met een bepaalde handeling. En Jippie jij hebt 1 paard op die manier beoordeelt en ik heb inmiddels al zoveel paarden gedaan waar de ruiters tevreden over zijn en de DA versteld staan omdat de paarden weer zo goed lopen! Dat is voor mij het bewijs dat het werkt. Maar ik heb respect voor jou Jippie en ik zou willen dat je dat nu eindelijk ook gewoon voor mij eens kan opbrengen. Ik heb jezelfs aangeboden om je te helpen met je probleem (gratis hoor mensen) Nergens om, alleen omdat ik uit ervaring zie wat een probleem met rijden voor vervelende gevolgen en impact heeft op een mens. Jij bent al bij verschillende mensen geweest en iedere keer zonder succes en met een smak geld overboord. Met het leren dragen van jouw paard, zal je met jouw probleem al een heel eind geholpen kunnen zijn. Daar sta ik voor.

Maar deze discussie is net zo interessant, verpest het nu aub niet.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:42

Ik heb vandaag geprobberd de manier van wenden van aqua8horse uit te voeren. Nou ja mijn knolliebollie dacht gelijk wat moet die trut van me lukte dus niet.
Ik ben wel bezig niet het onderbeen aan de buitenzijde naar achteren te leggen maar vanuit het dijbeen naar achteren te leggen. Dat doet me nu nog zeer maar het paard reargeert sneller. Dus dank=zij deze discussie en het boek wat ik daardoor nog even gelezen heb weer wat geleerd.

Half paardrijden Nederland wordt geen correcte manier van rijden aangeleerd. Nogal logisch dat de kans groot is dat je eens zo iemand in je les krijgt die je het dan mooi goed kunt leren.

Als de voorwaarde bij een paard van takt, schwung, rechtrichten, aanleuning en durchlassig aanwezig is logisch dat ik hem dan meer tegen mijn gesloten hand aan kan rijden en kan zorgen dat het paard zijn gewicht meer naar achteren kan gaan dragen. Hij is echter nog niet sterk en dus zal ik hem in korte reprisses moeten trainen om sterker te worden.
Ik berijk een mate van verzameling wel snel maar ben die zo weer kwijt zodra pijn komt zal een paard toch een reaktie geven.

De meeste paarden gaan al anders lopen als er een ruiter die vriendlijk en correct is in zijn hulpgeving en een onafhankelijker zit heeft erop gaat zitten.

Ieder heeft zijn eigen manier van rijden en geef me 10 paarden die zul je allemaal iets anders rijden maar in grote lijnen komt het ALTIJD op hetzelfde neer. De basis klassieke rijkunst daarom kunnen de meeste mensen die paarden na rijden.
Ik rijd dressuur en zou niet weten hoe ik zo'n westernpaard moest rijden en dat maakt het verschil en ik denk dat je al die manieren van rijden niet moet gaan mixen.

Ik heb ook wel vaker probleem paarden gereden maar die komen in doorsnee allemaal bij probleem ruiters weg dus een correcte manier van rijden zal al een enorme verbetering geven. Er zijn altijd paarden die volharden in hun problemen hoor. En in balans lopen als je onafhankelijk zit en mee gaat in de beweging van het paard loopt ieder paard in zijn eigen balans. Daarom zitten we bij een jonkie iets voorde loodlijn en bij een volwassen paard erboven. Daarom rijden we een jong paard lang en een oude getraind paard kort.

Tussen dat lang rijden en dat kort rijden zitten jaren van intensieve training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:46

Ik heb ook al veel verreden paarden goed gekregen.
Ook paarden die zo verrot gereden waren, dat ze overal vast zaten, teugelkreupel, ontzettend scheef enz waren.
Ook goed gekregen, dus daar hoef je niet zo prat over te gaan, dat doen wel meer mensen en is niet zo enorm geweldig.
Je bent daarin echt niet de enige. En wij 2 zijn daarin ook niet de enige, want ik kan er zo verschillende opnoemen

Zo nu verder in de discussie
Jammer dat je geen beeld materiaal laat zien, want dat zou toch duidelijkheid kunnen scheppen, omdat je het duidelijk anders doet dan de klassieke rijkunst.
Van het gewone rijden is genoeg te vinden, over wat jij doet minder, dus zou het echt wel verduidelijken.