ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:27

Foto's van mijn eerste les van A8H staan bij HAW.
Let wel: het zijn maar foto's dus echt duidelijk zijn ze niet...
Zou zeggen barst maar los..Haha! Haha!

[HAW] Woestein @ work tijdens de les van A8H

Ja Michelle lijkt me ook wel wat..Woes op een skippybal...hij lijkt er juist vaak meer op....
Maar denk niet dat een skippybal de oplossing is voor Woes...Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:28

Het enige wat mij opvalt bij die foto's is loslaten, bij beide ruiters Lachen
Armen ontspannen

(weet niet wie, wie is)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:44

Ehhh loslaten...
Daar bedoel je mee met teugels nog losser laten?
Want neem maar van mij aan had alleen maar het gewicht van de teugels in mijn handen...
Oja ik ben degene met het roze shirtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:46

niet de teugels langer, zelf losser.
Losse luchtige hand en arm.
Het ziet eruit alsof er wel meer gewicht is dan dat van de teugels.

dit is geen commentaar, maar iets wat me opvalt.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:18

Mijn commentaar heb ik al bij het topic geplaatst en komt ongeveer overeen met RK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:21

Ik heb nu je commentaar in het topic gelezen Astridh en daar sluit ik me helemaal bij aan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 20:38

ik vind zelf dat foto's niet datgene weer kunnen geven wat er daadwerkelijk gebeurd.
ik zal eens kijken woestein hoe het op het plaatje is gekomen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:31

ik heb ook mijn commentaar gegeven op wat ik zie op de foto's en bovendien zie ik veel in het commentaar van astrid, jippie en kawa, ik hoop dat Woestein iets aan die commentaren heeft.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:50

voor meer lesmateriaal van A8H kunnen jullie de foto's in deze topic ook nog bekijken. dat is waar wij we voornamelijk mee bezighouden, geen moeilijke oefeningen maar toch werken aan de balans. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:04

Die foto's geven wel een redelijk beeld van waar het over gaat ja.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 22:46

Nou, Pellie die oefeningen zijn nog moeilijker dan de kunstjes! Heb je je paard in de goede balans dan zijn de kunstjes veel minder moeilijk.

Woes was niet eenvoudig. Hij kon niet dragen en was niet recht. Bovendien liep hij extreem op de voorhand waardoor hij peritinent weigerde om zijn achterhand te gebuiken. Nadat ik hem een kwartier gereden had, gerevalideerd liep hij recht, was in balans, liep niet op de voorhand en gebruikte zijn achterbenen goed waardoor hij gewoon een wending kon maken zonder uit te breken.

Dus hieraan kun je zien hoe belangrijk balans nu werkelijk is...
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 24-07-04 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 22:50

RK: helaas kan ik mijn rechterhand en arm niet ontspannen zoals het hoort omdat mijn rechter pols volledig is vastgezet (gewricht was verbrijzeld en onherstelbaar, vandaar) Het gevoel is er uiteraard wel maar het plaatje komt er dus iets anders uit te zien. Ontspanning komt dus vanuit mijn schouder en elleboog. De paarden ondervinden hier geen hinder van. ik overigens ook niet (meer)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:23

Ik ga nog maar eens in de lucht l*llen, de vraag was: in balans om oefeningen te doen. of oefeningen om in balans te komen.
Natuurlijk moet je je paard in balans laten lopen, maar dat is in het begin nog zo fragiel en, door, eerst simpele oefeningen, helpen de ruiter en paard, om die balans in allerlei omstandigheden, te houden.
Basis is het balangrijkste, en dat is: takt, regelmaat, ontspanning, souplesse, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzameling. Balans is onlosmakkelijk met deze begrippen verbonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:55

Sall, je weet dat ik altijd beter weet en dus voeg ik aan het begin van je rijtje nog even Impuls toe en later komt er ook nog durchlassigheid en oprichting om de hoek kijken.
Paardrijden heeft te maken met diverse elementaire facetten en niet met slechts 1.
Als je balans niet klopt, gaan die andere 10 onderdelen ook niet goed.

Goed punt Sall OK dan!.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:01

Ja, die impuls is zeker belangrijk en hoort eigenlijk vooraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:13

Klopt.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:24

tja... nu hebben we geen dicussie meer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:25

Nee, pas als iemand probeert om dat te ontkennen. Ik weet nu al dat er iemand is die denkt dat impuls geen punt is wanneer je balans klopt.
Ondanks dat denk ik dat impuls eerst komt.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:26

Ben ik het niet helemaal mee eens. Overigens impuls komt toch op hetzelfde neer als schwung zoals Sall al in het rijtje noemt. En oprichting is het gevolg van verzameling.

Impuls moet zeker niet vooraan wat mij betreft, de punten van het duitse systeem staan volgens mij niet voor niets in de volgorde tact/regelmaat - losgelassenheid/ontspanning - aanleuning - schwung/impuls - rechtrichten - verzameling/oprichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:27

Schwung is wat anders dan impuls als je het mij vraagt. Het Duitse systeem telt 10 aspecten, 6 doet het systeem te kort.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:28

Als je balans gelijk stelt met rechtrichten dan komt het in het duitse systeem helemaal achteraan maar ik denk dat een paard redelijk in balans kan lopen voordat het helemaal rechtgericht is. Tact kan niet bestaan zonder balans mijns inziens.

Lov, dit is het rijtje wat ik in mijn hoofd heb Bloos! , wat is het precieze uitgebreide rijtje.
Laatst bijgewerkt door astridh op 26-07-04 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:28

En ik ben dan nog een rare in dat rijtje
Hoe kan er nu regelmaat en aanleuning zijn, zonder rechtgericht

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:30

maar rechtrichten staat er toch tussen...

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:31

ai ik miste een paar berichten

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:31

Volgens mij kan dat wel degelijk RK. Ik heb bijvoorbeeld bij de pavo 4 jarigen best paarden gezien die met tact en regelmaat door de baan gingen, waarbij er een prettige aanleuning was (om te zien, wat ze in hun handen hebben weet ik natuurlijk niet) terwijl ze praktisch allemaal nog flink scheef waren.