Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:14

Bijvoorbeeld. Of een elastiek.
Hoe dan ook zou de bovenlijn-spanning af moeten nemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:14

Nee QQQQ, een spier die niet helemaal is opgerekt is nog voor een deel aangespannen en dus niet slap. Maar dan hebben we het wel over een getrainde spier en niet over "uitgelubberde" buikspieren zoals bijvoorbeeld bij een drachtige merrie.

Overigens valt me iets op: we hebben een redelijk vriendelijke discussie over LDR.... JIPPIE!!!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:15

Dan kom je bij de materie uit, van wat een spier kan.
Lijkt mij van niet dat de veerkracht uit een spier kan raken, maar goed, dit is puur gevoel, ben geen fysio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:17

Even na zitten denken... een spier kan volgens mij niet uitgeput raken, maar worden er altijd nieuwe vezels aangemaakt. Laatst ergens iets over gelezen, weet alleen niet meer waar.
Een spier kan wel tijdelijk uitgeput raken natuurlijk, dat levert dan verzuring op, maar dat kan weer herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:17

essie79 schreef:
Dan kom je bij de materie uit, van wat een spier kan.
Lijkt mij van niet dat de veerkracht uit een spier kan raken, maar goed, dit is puur gevoel, ben geen fysio.

De veerkracht kan er wel uit, maar dan praat je bijv. over een paard wat spierbevangen is geweest. Daar zijn de cellen dusdanig aangetast dat de rek eruit is. Maar dat komt niet zoals dat bij een elastiek gebeurd. Dus het is niet te vergelijken.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:20

Dat is dus bij ziekte, of als die spier overbelast is (geweest) maar bij een normale training kan de rek er toch niet uit?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:22

Overigens zijn ook "uitgelubberde" spieren weer te trainen, de veer is er namelijk nooit echt uit. Slechts de training kan eruit zijn, die slappe spieren zul je gewoon weer sterk moeten maken, zeg maar weer terug naar de six pack; blokjesbuik. Hoe sterker de spieren weer worden, hoe meer ze weer op de juiste manier zullen kunnen oprekken.

Ik ben trouwens ook geen fusio, maar heb een hele delegatie bewegingswetenschappers die over m'n schouder meekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:23

Aimee schreef:
Overigens zijn ook "uitgelubberde" spieren weer te trainen, de veer is er namelijk nooit echt uit. Slechts de training kan eruit zijn, die slappe spieren zul je gewoon weer sterk moeten maken, zeg maar weer terug naar de six pack; blokjesbuik. Hoe sterker de spieren weer worden, hoe meer ze weer op de juiste manier zullen kunnen oprekken.

.

Maar bijv. een merrie van 15 die nooit gereden is maar wel 12 veulens heeft uitgepoept daarbij zal het reuze moeilijk, denk zelfs onmogelijk zijn om de spieropbouw nog goed te krijgen.

Zoals turnsters, atletiekmensen..........die starten met trainen allemaal op extreem jonge leeftijd.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:24

bubbels schreef:
Ik hou er niet van, vind het echt 3 keer niks. Zie er ook absoluut het nut niet van in. Als je een paard goed rijdt gaat ie vanzelf wel in een mooie en goede houding lopen, daar heb je het diep en rond rijden echt niet voor nodig. Ik weet dat het nu een hype is (Anky doet het natuurlijk ook, dus dan zal het wel goed zijn) maar ik doe er niet aan mee, geen overbelasting voor mijn paard, hij moet het idee hebben dat hij vrij is in het aannemen van zijn houding, dat ik hem zo rijdt dat ie vanzelf wel goed gaat lopen zorgt alleen maar voor een natuurlijkere uitsraling.

mee eens!!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:25

essie79 schreef:
Dat is dus bij ziekte, of als die spier overbelast is (geweest) maar bij een normale training kan de rek er toch niet uit?

De rek zal er natuurlijk niet zomaar uit zijn, dat zijn echt extreme gevallen. Maar ik kan me toch voorstellen dat de spierspanning dan minder wordt. En of dat nou slechter of juist beter zou zijn voor de dragende werking van de paardenrug... Verward

Zijn er (paarden)fysio's of andere spier-experts online die deze discussie meer inhoud kunnen geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:27

QQQQ schreef:

Zijn er (paarden)fysio's of andere spier-experts online die deze discussie meer inhoud kunnen geven?

Vond de discussie eindelijk inhoudelijk heel sterk worden Haha!:D:D

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:28

Pipo schreef:
Vond de discussie eindelijk inhoudelijk heel sterk worden Haha!:D:D

Ergens wel, maar de vraagtekens gaan wat domineren Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:37

Sorry QQQQ, maar je opmerking is even een belediging voor de mensen hier aanwezig. Ik quote mezelf maar even:

Aimee schreef:
Ik ben trouwens ook geen fusio, maar heb een hele delegatie bewegingswetenschappers die over m'n schouder meekijken.

Nog wel op wetenschappelijk niveau dus.....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:40

Aimee"]
Sorry QQQQ, maar je opmerking is even een belediging voor de mensen hier aanwezig. Ik quote mezelf maar even:

[quote="Aimee schreef:

Nog wel op wetenschappelijk niveau dus.....
[/quote]

Ben ik ook, alleen verkeerde wetenschap.
Kunnen jouw wetenschappers mijn laatste vraag beantwoorden?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:42

Vóórlaatste vraag bedoel ik dus, namelijk deze:

Ikzelf schreef:
Maar ik kan me toch voorstellen dat de spierspanning dan minder wordt. En of dat nou slechter of juist beter zou zijn voor de dragende werking van de paardenrug... Verward

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:46

QQQQ schreef:
je haalt nu een nieuw discussie-punt erbij terwijl de ander nog ter discussie ligt (de overbelasting in de nekwervel waar de duitse prof. onderzoek naar gedaan heeft).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:48

SuperPepeijn schreef:
]je haalt nu een nieuw discussie-punt erbij terwijl de ander nog ter discussie ligt (de overbelasting in de nekwervel waar de duitse prof. onderzoek naar gedaan heeft).

Daar wordt al een hele tijd niet meer over gesproken hoor, hier. Knipoog
Ik ging mee in de gedachtenlijn die anderen aan het volgen waren en stuitte daarbij op een vraag over de spierspanning in de bovenlijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:29

QQQQ, daar kan ik je zo antwoord op geven.

Zoals ik hierboven al eerder heb geschreven wordt de wervelkolom gestut door de buikspieren, de dragende werking van de rug ontstaat doordat de wervelkolom gestut wordt, niet doordat de rug zelf sterker wordt.
De rugspieren moeten oprekken om het gewicht te kunnen dragen, inderdaad; om optimaal te kunnen rekken moeten de spieren juist getraind worden. Om de spierspanning van de rugspieren te kunnen laten afvloeien moeten dus de buikspieren aanspannen en de getrainde rugspieren oprekken.

Ongetrainde buikspieren of buikspieren die zo slap zijn als bij fokmerries zullen dus idd de draagkracht van de rug niet ten goede komen, ze kunnen immers de buikspieren niet stutten.

Wat Pipo schreef, over een 15-jarige fokmerrie, ja, dat wordt heel erg moeilijk.

Alles wat we hier bespreken heeft ook met de spierstofwisseling te maken.
Kijk als je traint, is het de bedoeling dat je de spieren wat aantast. Daardoor wordt de 'zelf-herstellende-functie' van een spier aangesproken. De spier hersteld zich dan zelf én hij bouwt een stukje extra aan. Dat is om zichzelf zeg maar te beschermen, als het ware voor de volgende keer. Op die manier bouw je dus spieren op. Bovendien bouw je op die manier de energie-voorraad in de spieren op. Zie hiervoor m'n verhaal over energie-bronnen van spieren dat ik al in verschillende topics heb geventileerd.
Hoe beter een spier getraind is, hoe beter de herstel-functie zal functioneren.
Punt is, dat je een spier ook teveel aan kunt tasten. Dan kan ie zichzelf niet binnen de normale 'herstel-tijd' restaureren en wordt de energie-voorraad uitgeput. Dat betekend dat ie de volgende keer dat er getraind wordt idd verzuring op kan treden, dan is de spier namelijk niet hersteld en wordt vervolgens toch nog een keer aangetast, dan krijg je schade die alleen door hele lange hersteltijd in orde komt.
Zulke fokmerries, daarvan zal de spierstofwisseling niet echt op een hoog niveau actief zijn. Daardoor is het extreem moeilijk om die weer in getrainde conditie te krijgen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:33

Lovely schreef:
Even na zitten denken... een spier kan volgens mij niet uitgeput raken, maar worden er altijd nieuwe vezels aangemaakt. Laatst ergens iets over gelezen, weet alleen niet meer waar.
Een spier kan wel tijdelijk uitgeput raken natuurlijk, dat levert dan verzuring op, maar dat kan weer herstellen.

Stond laatst een artikel over sportpaarden, opbouw van spieren e.d. n.a.v. een 'ronde educatie' van dierenarts Oostra. Volgens mij was dit gepubliceerd in Paard en Sport begin van deze maand.....

Voor de rest rust ik met deze discussie. Het is toch praten tegen een gesloten deur....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:36

Het artikel van Oostra is vrij recent inderdaad.
De fysiotherapeut van mijn paard legt mij ook altijd alles uit wat ik wil weten en dat wat hij mij zo hier en daar vertelt, kwam erg overeen met het artikel van Oostra. Er is natuurlijk vrij veel over geschreven en niet alleen de laatste tijd.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:36

Als iets van toepassing is op de discussie hoe die nu verloopt is het juist open.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:37

Huh? Ik vind nou juist dat er eindelijk een leuke discussie is op RT. Juist zonder gesloten deur.....

Alleen al omdat er geen wetenschap bedreven kan worden met gesloten deuren!

En het meerendeel wat ik weet en hier ventileer over beweging bij dieren komt van/ of door discussie met iemand die op dit moment een wetenschappelijke scriptie schrijft over beweging bij dieren, specifiek paarden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 17:42

Aimee schreef:
Zoals ik hierboven al eerder heb geschreven wordt de wervelkolom gestut door de buikspieren, de dragende werking van de rug ontstaat doordat de wervelkolom gestut wordt, niet doordat de rug zelf sterker wordt.
De rugspieren moeten oprekken om het gewicht te kunnen dragen, inderdaad; om optimaal te kunnen rekken moeten de spieren juist getraind worden. Om de spierspanning van de rugspieren te kunnen laten afvloeien moeten dus de buikspieren aanspannen en de getrainde rugspieren oprekken.

Zo komt het op mij over, alsof de rugspieren in het werk alleen maar gerekt hoeven worden. Dat kan niet juist zijn toch ? Van enkel rekken worden ze ook niet sterker.
Ik snap jouw uitleg dus niet helemaal Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:44

Even twee stukjes van mezelf quoten, komt uit een topic wat langer geleden:

Aimee"]
Wanneer je de spieropbouw wilt stimuleren kan het toevoegen van aminozuren een positief effect hebben. Met aminozuren bouwt het lichaam eiwitten, eiwitten vormen de belangrijkste bouwstoffen voor het gehele lichaam. Spierweefsel is bijvoorbeeld volledig opgebouwd uit eiwitten. Er zijn 22 verschillende aminozuren, die allen een schakel vormen in het gehele lichaamsproces. Wanneer één of meer aminozuren ontbreekt kan dit leiden tot een verstoring van diverse lichaamsprocessen. Een aantal worden door het lichaam zelf aangemaakt, anderen moeten in het voer aanwezig zijn. Verder is voor een goede opname van aminozuren belangrijk om te weten dat daarvoor bepaalde vitaminen en mineralen nodig zijn.
[/quote]

[quote="Aimee schreef:
Glucose is de eerste energiebron van spieren, het kan direct gebruikt worden of in de lever en spieren worden opgeslagen als reserve-brandstof, in de vorm van glycogeen. Voor kortdurende inspanning kan glucose direct gebruikt worden als brandstof, daarna schakelen de spieren echter over op een andere vorm van opgeslagen energie, namelijk creatinefosfaat. Het hoge prestatieniveau kan langer worden voortgezet bij een grotere hoeveelheid opgeslagen creatinefosfaat. De hoeveelheid creatinefosfaat bepaald hoe lang de spieren gebruikt kunnen worden, voordat er over geschakeld wordt op het volgende energie-systeem, namelijk het melkzuursysteem.
Voor sportpaarden op zich dus fijn om de hoeveelheid creatinefosfaat aan te vullen, maar door goede training neemt de hoeveelheid opgeslagen creatinefosfaat ook toe.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:46

Ow sorry, QQQQ. Je moet m'n uitleg ook zien als verlengde van wat hier boven allemaal is geschreven. Namelijk dat het strekkende vermogen van een spier bevorderd wordt door het op kracht te trainen.