Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
essie79 schreef:Dan kom je bij de materie uit, van wat een spier kan.
Lijkt mij van niet dat de veerkracht uit een spier kan raken, maar goed, dit is puur gevoel, ben geen fysio.
Aimee schreef:Overigens zijn ook "uitgelubberde" spieren weer te trainen, de veer is er namelijk nooit echt uit. Slechts de training kan eruit zijn, die slappe spieren zul je gewoon weer sterk moeten maken, zeg maar weer terug naar de six pack; blokjesbuik. Hoe sterker de spieren weer worden, hoe meer ze weer op de juiste manier zullen kunnen oprekken.
.
bubbels schreef:Ik hou er niet van, vind het echt 3 keer niks. Zie er ook absoluut het nut niet van in. Als je een paard goed rijdt gaat ie vanzelf wel in een mooie en goede houding lopen, daar heb je het diep en rond rijden echt niet voor nodig. Ik weet dat het nu een hype is (Anky doet het natuurlijk ook, dus dan zal het wel goed zijn) maar ik doe er niet aan mee, geen overbelasting voor mijn paard, hij moet het idee hebben dat hij vrij is in het aannemen van zijn houding, dat ik hem zo rijdt dat ie vanzelf wel goed gaat lopen zorgt alleen maar voor een natuurlijkere uitsraling.
essie79 schreef:Dat is dus bij ziekte, of als die spier overbelast is (geweest) maar bij een normale training kan de rek er toch niet uit?
Aimee"]
Sorry QQQQ, maar je opmerking is even een belediging voor de mensen hier aanwezig. Ik quote mezelf maar even:
[quote="Aimee schreef:Ik ben trouwens ook geen fusio, maar heb een hele delegatie bewegingswetenschappers die over m'n schouder meekijken.
SuperPepeijn schreef:]je haalt nu een nieuw discussie-punt erbij terwijl de ander nog ter discussie ligt (de overbelasting in de nekwervel waar de duitse prof. onderzoek naar gedaan heeft).
Lovely schreef:Even na zitten denken... een spier kan volgens mij niet uitgeput raken, maar worden er altijd nieuwe vezels aangemaakt. Laatst ergens iets over gelezen, weet alleen niet meer waar.
Een spier kan wel tijdelijk uitgeput raken natuurlijk, dat levert dan verzuring op, maar dat kan weer herstellen.
Aimee schreef:Zoals ik hierboven al eerder heb geschreven wordt de wervelkolom gestut door de buikspieren, de dragende werking van de rug ontstaat doordat de wervelkolom gestut wordt, niet doordat de rug zelf sterker wordt.
De rugspieren moeten oprekken om het gewicht te kunnen dragen, inderdaad; om optimaal te kunnen rekken moeten de spieren juist getraind worden. Om de spierspanning van de rugspieren te kunnen laten afvloeien moeten dus de buikspieren aanspannen en de getrainde rugspieren oprekken.
Aimee"]
Wanneer je de spieropbouw wilt stimuleren kan het toevoegen van aminozuren een positief effect hebben. Met aminozuren bouwt het lichaam eiwitten, eiwitten vormen de belangrijkste bouwstoffen voor het gehele lichaam. Spierweefsel is bijvoorbeeld volledig opgebouwd uit eiwitten. Er zijn 22 verschillende aminozuren, die allen een schakel vormen in het gehele lichaamsproces. Wanneer één of meer aminozuren ontbreekt kan dit leiden tot een verstoring van diverse lichaamsprocessen. Een aantal worden door het lichaam zelf aangemaakt, anderen moeten in het voer aanwezig zijn. Verder is voor een goede opname van aminozuren belangrijk om te weten dat daarvoor bepaalde vitaminen en mineralen nodig zijn.
[/quote]
[quote="Aimee schreef:Glucose is de eerste energiebron van spieren, het kan direct gebruikt worden of in de lever en spieren worden opgeslagen als reserve-brandstof, in de vorm van glycogeen. Voor kortdurende inspanning kan glucose direct gebruikt worden als brandstof, daarna schakelen de spieren echter over op een andere vorm van opgeslagen energie, namelijk creatinefosfaat. Het hoge prestatieniveau kan langer worden voortgezet bij een grotere hoeveelheid opgeslagen creatinefosfaat. De hoeveelheid creatinefosfaat bepaald hoe lang de spieren gebruikt kunnen worden, voordat er over geschakeld wordt op het volgende energie-systeem, namelijk het melkzuursysteem.
Voor sportpaarden op zich dus fijn om de hoeveelheid creatinefosfaat aan te vullen, maar door goede training neemt de hoeveelheid opgeslagen creatinefosfaat ook toe.