Pony wordt heet tegen einde les

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ballard_L

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:29

Fijn dat het topic weer een betere wending heeft gekregen. Je doet hard je best TS, ik ben benieuwd wat voor resultaat je gaat zien in een paar weken.

Ik heb zelf ook een Welsh Cob (en meerdere (in)gereden) en het kunnen behoorlijk pittige diertjes zijn. Qua training zou ik trouwens ook opletten met welke spieren je traint. Zo kan je de ene keer lang en laag over de rug trainen, de andere keer meer zijgangen en lengtebuiging en de andere keer meer tempowisselingen bijvoorbeeld. Alleen zou ik dus bijvoorbeeld niet elke dag keihard aan de lengtebuiging werken, want dan raken doe spieren ook verzuurd. Dus misschien kan je hierin ook wat meer afwisseling aan toevoegen?

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 13:42

Beemsterkaas schreef:
Je doet in ieder geval ontzettend hard je best, en bent al veel verder dan velen onder ons destijds met een eerste paard :)

Mijn reactie was gisteren te direct naar jou toe. Een slechte dag. Mijn excuses. Het had misschien wat meer verpakking mogen hebben.

Er zijn veel nuttige tips gegeven voor je rijprobleem, en ik duim mee voor dat plekje bij de boer :)

Ik heb jouw reactie niet als vervelend ervaren. Dank dat je daar even op terugkomt, maar echt niet nodig

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:46

Had (blijkbaar verkeerd) gelezen dat jouw dochter 6 was. Gelukkig 10 nog steeds jong voor een jonge grote pony . Hoop dat het goed komt met alles en er geen lichamelijk probleem speelt.

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 13:55

Ballard_L schreef:
Fijn dat het topic weer een betere wending heeft gekregen. Je doet hard je best TS, ik ben benieuwd wat voor resultaat je gaat zien in een paar weken.

Ik heb zelf ook een Welsh Cob (en meerdere (in)gereden) en het kunnen behoorlijk pittige diertjes zijn. Qua training zou ik trouwens ook opletten met welke spieren je traint. Zo kan je de ene keer lang en laag over de rug trainen, de andere keer meer zijgangen en lengtebuiging en de andere keer meer tempowisselingen bijvoorbeeld. Alleen zou ik dus bijvoorbeeld niet elke dag keihard aan de lengtebuiging werken, want dan raken doe spieren ook verzuurd. Dus misschien kan je hierin ook wat meer afwisseling aan toevoegen?

Dank je! Heel fijn.
Zijgangen kan ze nog niet. Net als achterwaarts. Omdat ze dat nog niet begrijpt oefen ik het achterwaarts aan de hand. Onder het zadel vindt zij het moeilijk/begrijpt het niet waardoor ze in protest komt. Lengtebuiging doet ze best goed en dat is fijn voor balans, want die laat soms nog wat te wensen over. Ze heeft drie prima gangen maar dat is alles wat ze kan. De rest gaan we later aan werken. Ze loopt ook uit zichzelf heel makkelijk nageeflijk en is heel fijntjes en zacht in de mond/hand. Zelfs mijn dochter die er niet aan frummelt rijdt haar heel netjes na. Het is gewoon een hele fijne en lieve pony, alleen als je teveel doorpakt en het trainingsschema van de andere paarden aanhoudt dan kan ze dat blijkbaar niet aan. Ik begrijp haar protest en vind het zelfs zielig als ze zo explodeert. Zo een relatie wil ik niet met mijn dier. Men zegt altijd al dat ik te soft ben maar ik wil een natuurlijke relatie met mijn pony. Geven en nemen en er voor elkaar zijn. Het soort relatie dat zij samen met mij wil werken en inderdaad niet omdat het moet.

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 13:59

Rizette schreef:
Had (blijkbaar verkeerd) gelezen dat jouw dochter 6 was. Gelukkig 10 nog steeds jong voor een jonge grote pony . Hoop dat het goed komt met alles en er geen lichamelijk probleem speelt.

Voor sommigen hier misschien heel gek. Maar onze dochter rijdt al sinds haar 5e op connemara’s. Wij hebben geen kleine kinderpony’s op stal, ze is niet anders gewend. Ik zou ook geen tijdelijke pony willen kopen die vervolgens weg zou moeten omdat het te klein wordt. Dat kan ik niet. Vandaar deze maat.

pmwdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 14:01

LiannePuthzy schreef:
Ja, die zou ik inderdaad kiezen

Gelukt. Bestelling is geannuleerd en de Pharmahorse is onderweg!

Agradi, bedankt!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:12

pmwdh schreef:
Beemsterkaas schreef:
Je doet in ieder geval ontzettend hard je best, en bent al veel verder dan velen onder ons destijds met een eerste paard :)

Mijn reactie was gisteren te direct naar jou toe. Een slechte dag. Mijn excuses. Het had misschien wat meer verpakking mogen hebben.

Er zijn veel nuttige tips gegeven voor je rijprobleem, en ik duim mee voor dat plekje bij de boer :)

Ik heb jouw reactie niet als vervelend ervaren. Dank dat je daar even op terugkomt, maar echt niet nodig

+:)+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:18

pmwdh schreef:
Rizette schreef:

Voor sommigen hier misschien heel gek. Maar onze dochter rijdt al sinds haar 5e op connemara’s. Wij hebben geen kleine kinderpony’s op stal, ze is niet anders gewend. Ik zou ook geen tijdelijke pony willen kopen die vervolgens weg zou moeten omdat het te klein wordt. Dat kan ik niet. Vandaar deze maat.

Nee hoor. Ik was de langste van de kinderen dus met een jaar of 8 zat ik op 1.45, met een jaar of 10 op 1.55 en vanaf een jaar of 11/12 reed ik op de grote paarden 1.65+ omdat er niet voldoende klein spul was op dat moment. Gek genoeg heb ik nog steeds de voorkeur voor groot. Mijn huidige merrie van 1.68 noem ik na 8 jaar nog steeds “kleintje” terwijl ik zelf ook maar 1.68 ben ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:23

pluisje88 schreef:
Die suikeropslag in de spieren dan hebben ze het over een test op insulineresistentie of pssm. Beide gevallen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door te veel gras wat bij paarden die die afwijking hebben, niet goed verwerkt kan worden. Insulineresistentie geeft zover ik weet geen verzuring, wel andere hele nare klachten.

Symptomen van insuline resistentie:
Overgewicht of ondergewicht.
Vetophoping rond de manenkam en staartaanzet.
Hoefbevangenheid.
Zomereczeem of een andere chronische huidaandoening.
Vermoeidheid, minder werklust.
Spierbevangenheid.
Verminderde vruchtbaarheid.
Luchtwegproblemen.

Ik kan er nog een symptoom bijzetten:
Altijd honger.

ik heb zelf ook een welshcob gehad met insulineresistentie. IR hebben ze niet meteen maar bouwt zich op gedurende de jaren. Meestal met een jaar of 7 beginnen de symptomen.
Bij die van mij begon het met stijfheid en minder looplust. Dat was voor een 7 jarige niet goed en toen heb ik hem laten onderzoeken. Als hij op het land was kon dat alleen met een graasmasker anders kreeg hij klachten. Hij stond dus vaker op de paddock. Heel dubbel want enerzijds wil je ze graag op de wei, anderzijds weet je dat het niet goed voor hem is. Het graasmasker vond hij echt niet leuk, maar ja dat was voor zijn bestwil.
Paarden en pony's met IR moeten veel bewegen.

Welshcobs zijn gevoelig voor IR, want het zijn pony's die sober gehouden moeten worden. Ons gras (in Nederland) meestal Engels raaigras is veel te rijk voor dit soort pony's en de hele dag op het land een risico op hoef- en spierbevangenheid. Het is ook goed om erop te letten dat het krachtvoer ook laag in suikers is. Geperste brok bevat vaak toch veel suikers en in veel muesli's zit melasse.

Ik verwacht niet dat je pony nu al IR heeft - alhoewel dat niet onmogelijk is - maar ik denk idd dat je hem wat hebt overnomen met rijden (te snel te veel) en de pony daar wat spierpijn van heeft. Altijd goed dat je een supplement voor de spieren gaat geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:35

Pony is er nog maar een maandje, dus best nog kort .
Maar idd maak je les korter, ik train met nieuwe paarden maar heel kort sosm maar 5 min, goed is goed en dat geeft rust en vertrouwen.
Leer goed de signalen herkennen en ga geen grenzen over , de pony geeft waarschijnlijk al heel veel eerder aan dat het goed is geweest.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 20:10

een vol uur rijden is wel lang, en het kan ook stress zijn. Ik lees veel over de "stal" , echter het is nu super lekker weer, dus ik zou zeggen laat de pony overdag lekker in de wei, het liefst met soortgenoten, dit werkt zo ontspannend. Lekker grazen en haar eigen ding doen :9 dan gaan de lessen vast ook beter.