Paardrijden met overgewicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:17

Mooie posten Ygritte! Komt precies uit naar voren wat ik bedoel. Oordeel/ veroordeel niet op 1 punt en denk wat verder na dan je neus lang is. Wees niet te zwart/ wit in je denken er is een heleboel grijs in de wereld.

Natuurlijk is gewicht een punt maar bij de meeste mensen die willen rijden is wel een situatie/ paard te bedenken.

En dat lichter BETER is, in precies dezelfde situatie (die er dus nooit is) betekent niet automatisch dat zwaarder SLECHT is.

AnnemiekvM

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:06

Je hebt liefhebbers van de sport en liefhebbers van het paard. Ook een combi.
Ik heb niks tegen zware mensen. Maar vind het wel erg dat ze op een paard gaan zitten en kan niet begrijpen dat ze zichzelf boven het welzijn van een paard zetten.
Dan komen al die verschillende factoren boven, maar daar ging het in dit topic niet om. Het lijkt dan of je een excuus zoekt. Dat paard heeft het slechter, dus kan ik terwijl ik te zwaar ben wel rijden. Een beetje jezelf goed praten. Zegt voor mij genoeg.

Als je zeker weet dat je alles goed voor elkaar hebt voor je paard, dan zie ik ook geen reden om jezelf in dit topic te verdedigen. Want dan twijfel je blijkbaar..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:20

AnnemiekvM schreef:
Je hebt liefhebbers van de sport en liefhebbers van het paard. Ook een combi.
Ik heb niks tegen zware mensen. Maar vind het wel erg dat ze op een paard gaan zitten en kan niet begrijpen dat ze zichzelf boven het welzijn van een paard zetten.
Dan komen al die verschillende factoren boven, maar daar ging het in dit topic niet om. Het lijkt dan of je een excuus zoekt. Dat paard heeft het slechter, dus kan ik terwijl ik te zwaar ben wel rijden. Een beetje jezelf goed praten. Zegt voor mij genoeg.

Als je zeker weet dat je alles goed voor elkaar hebt voor je paard, dan zie ik ook geen reden om jezelf in dit topic te verdedigen. Want dan twijfel je blijkbaar..

Wat zijn dan zware mensen volgens jou? BMI grens? Of een vast gewicht? Onafhankelijk of ze op een D pony of paard van 1.80 rijden? En hierboven is al door een aantal mensen aangegeven waarom ze reageren. Zeker 2 daarvan wegen minder dan 70 kg... niet zo zwaar toch? Of volgens jou wel?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:37

romyamb schreef:
liekec schreef:
Vertel? Wat is de samenhang met deze discussie en precies mijn gewicht?

waarom zouden we het alleen over het gewicht van mensen moeten hebben met overgewicht

Volgens mij is de titel van dit topic nog steeds paardrijden met overgewicht en niet 'Wat is het gewicht van liekec en laten we het daar over gaan hebben'. Dus nog steeds zie ik nog totaal geen samenhang met dit topic. Maargoed ik merk dat jij fel op mij bent en ik durf te wedden omdat dat is dat jij vind dat mijn postst misselijk zijn. Ken je het gezegde speel op de bal en niet op de persoon? Fijne avond verder.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:00

Knoetje schreef:
Maar waar ik benieuwd naar ben is jullie mening wat betreft mijn verhaal,maar ook naar het paardrijden met overgewicht.
Zouden jullie je liefde voor het paardrijden voorop stellen dan de rug van het paard?

Dit is wat TS als vraagstelling opschrijft..
Dus het antwoord is een beetje 'een aantal mensen wel, en een aantal mensen niet'.
Ik heb veel respect voor TS en ik hoop dat het gaat lukken zodat ze weer van t rijden kan gaan genieten +:)+

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:16

Cer schreef:
Knoetje schreef:
Maar waar ik benieuwd naar ben is jullie mening wat betreft mijn verhaal,maar ook naar het paardrijden met overgewicht.
Zouden jullie je liefde voor het paardrijden voorop stellen dan de rug van het paard?

Dit is wat TS als vraagstelling opschrijft..
Dus het antwoord is een beetje 'een aantal mensen wel, en een aantal mensen niet'.

Nee, als je alleen het dikgedrukte beantwoord, is het de meesten stellen de liefde voor het rijden voorop.
Elk gewicht is namelijk overgewicht voor de rug van het paard.
Daarnaast zijn er mensen die het gewicht van de ruiter in een totaal plaatje bekijken en mensen die alleen maar naar het uiterlijk kijken bij hun oordeel.

Al met al leer je vooral uit dit hele topic dat er graag met belerende vingertjes gewezen wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:23

Daphara schreef:
Al met al leer je vooral uit dit hele topic dat er graag met belerende vingertjes gewezen wordt.

Nou, al met al leer ik vooral dat er bijna overal wat van gezegd mag worden, behalve van overgewicht blijkbaar :?
Want dat is dan ineens belerend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:35

Citaat:
Dus een zwaarlijvig kind van zeg 80 kg,
pardon... :oo
Meld dit bericht

Zou je je opmerking onder het door mij geschreven citaat nog even willen verklaren Cer?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:46

Ja hoor...

Ik was even confuus over de combinatie 'kind' en 80 kilo... maar dat komt omdat ik 'kind' associeer met .. ik denk jonger dan 12 ofzo... en dan vind ik 80 kilo heel veel...

Of valt dat wel mee?

Overigens .. "..nog even willen verklaren".. ben je me nu ter verantwoording aan het roepen?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:48

Cer schreef:
Daphara schreef:

Nou, al met al leer ik vooral dat er bijna overal wat van gezegd mag worden, behalve van overgewicht blijkbaar :?
Want dat is dan ineens belerend...

Nee, van mij mag je best wat van overgewicht vinden.
Alleen is overgewicht een relatief begrip.
Overgewicht icm paardenrug is imo altijd van toepassing, aangezien de paardenrug in natuurlijke toestand geen gewicht draagt.

Daarnaast is het relatief, omdat er veel meer factoren mee spelen.
Veel mensen hebben een ideaal plaatje van goed gewicht. Voor elk persoon is die anders, weer relatief.

Dus als jij het over overgewicht hebt, waar spreek je dan over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:59

Cer schreef:
Ja hoor...

Ik was even confuus over de combinatie 'kind' en 80 kilo... maar dat komt omdat ik 'kind' associeer met .. ik denk jonger dan 12 ofzo... en dan vind ik 80 kilo heel veel...

Of valt dat wel mee?

Overigens .. "..nog even willen verklaren".. ben je me nu ter verantwoording aan het roepen?

Nee hoor niet ter verantwoording roepen, ik had er al naar gevraagd eigenlijk, want ik dacht in eerste instantie dat ik iets verkeerds had gezegd, omdat er pardon bij stond.

Mijn voorbeeld was inderdaad bedoeld als iemand die dus veel te zwaar is voor de gevestigde orde, maar dus ook overduidelijk niet te zwaar voor het paard waar het dan eventueel op zit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:05

Daphara schreef:

Als ik het over overgewicht heb, kan ik inderdaad alleen maar vanuit persoonlijk perspectief praten, dat is waar. Voor mijzelf heb ik zelf ook overgewicht, zeker een kilo of 7.

Als ik het woord 'overgewicht' hoor, dan heb ik een plaatje in mn hoofd (maar niet iedereen denkt in plaatjes..). Het is lastig om dat in woorden te schetsen hoe dat plaatje eruit ziet. Ik kan het ook niet in kilos uitdrukken, want ik heb geen idee welk gewicht bij welk lichaamsmodel hoort, omdat gewicht van heel veel factoren afhankelijk is.

Maar bijv als mensen moeite krijgen met lopen (vanwege dikke bovenbenen), lastig kunnen bukken, moeite hebben met aankleden etc door hun gewicht / omvang kun je denk spreken van overgewicht. Ze zitten dan ook zichzelf in de weg, en je kunt mij niet wijsmaken dat je je prettig voelt (waarmee ik NIET beweer dat ze er niks aan willen doen, dát staat er niet).

Die BMI lijst geloof ik niet in, daar komen soms hele rare dingen uit..

Ik had overgewicht toen ik met mn 1.67 bij de Plus Sizes moest shoppen om passende kleding te vinden ( 87kg). (nog) niet obese, maar zéker niet prettig met paardrijden. Vond ikzelf.. Vanuit die invalshoek durf ik te beweren dat je niet optimaal rijdt als je uit verhouding bent, althans, ik niet.

Maarrr waar het hier ook over gaat is dat gewicht niet alles zegt. Het is lengte, model etc en dat in combinatie met paard. Een grof paard kan niet perse makkelijker meer gewicht dragen maar dat is ook allemaal al besproken. Training, ontwikkeling etc.. ook allemaal al besproken..

Het is inderdaad relatief en voor iedereen persoonlijk.. en als ik over overgewicht spreek, is dat ook per plaatje anders. (en dan nog niet meegerekend wat het voor iemands gezondheid betekent, want ik ben geen dokter)

En afvallen is zeker niet makkelijk, maar wel een goed idee. En zelfs op bokt staan een aantal hele mooie voorbeelden van mensen die erg hun best hebben gedaan en super resultaten hebben bereikt. Dat ging zeker niet vanzelf.
Wat ik al eerder zei is dat ik veel problemen heb met mensen die menen niet te kunnen afvallen, zwaar gebouwd zijn, aanleg hebben en weet ik veel wat voor excuus hebben, en als je dan vraagt "goh, wat ga je eten?" negen van de tien keer antwoorden "oh ff langs de mac / KFC / Pizza bestellen / chips eten" een krat bier leegzuipen, 3 flessen cola per dag wegwerken, 7 blikjes redbull, en ieder weekend een sloot wijn etc.. Dát is struisvogel-gedrag en dan moet je niet huilebalken.. maar vergeet daarbij niet de verraderlijke light producten (ja dit is light, dus neem ik er 2 ipv 1), halve broden, tussendoortjes die vol suiker zitten en hele bakken pasta en aardappels met jus...

Citaat:
ik had er al naar gevraagd eigenlijk,
oooh ja ik had een vraag zien staan :j maar ik wist niet waar die betrekking op had. Maar wat dat betreft hadden we dus hetzelfde idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:16

ohjajoh6 schreef:
Dus een zwaarlijvig kind van zeg 80 kg, mag dan ook niet op een groot paard rijden? Omdat men het vet ziet bewegen?

Het is namelijk heel moeilijk inschatten hoeveel een persoon daadwerkelijk weegt.
De gemiddelde slanke man weegt zomaar 90 kg, om maar een voorbeeld te geven.

Ik vind ook dat je het paard naar je gewicht hoort uit te zoeken, maar ik krijg van dit soort topics steeds vaker het idee dat als je niet mooi slank bent je eigenlijk geen bestaansrecht meer hebt, laat staan dat je paard gaat rijden...

Over wat hetzelfde idee?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:39

Quote:
Oordeel/ veroordeel niet op 1 punt en denk wat verder na dan je neus lang is. Wees niet te zwart/ wit in je denken er is een heleboel grijs in de wereld.

Natuurlijk is gewicht een punt maar bij de meeste mensen die willen rijden is wel een situatie/ paard te bedenken.

En dat lichter BETER is, in precies dezelfde situatie (die er dus nooit is) betekent niet automatisch dat zwaarder SLECHT is....

Pfff heeeeellang nagedacht om wel of niet te reageren... Maar in bovenstaande kan ik me wel vinden.
Ook hier helaas overgewicht ook ik kan door lichamelijke medische ongemakken zeer beperkt sporten waardoor afvallen ook niet meevalt. Dus ik snap TS als geen ander.
Ik ben altijd wat zwaarder geweest en heb daarop mijn paard en fitheid uitgezocht en onderhouden maar ik was superfit sportte ook nog daarnaast rook niet drink niet was sterker dan menigeen met een goed gewicht en liep er ook veel uit met rennen. was echt supersportief alleen wat te zwaar.toen ik mezelf tè zwaar ging vinden heb ik ook niet meer gereden.
Als het verlangen blijft is dat heel moeilijk. En ja dan moet ook ik toegeven dat ik vind dat je te zwaar kan zijn om paard te rijden. Maar daar wil ik geen absoluut gewicht aan hangen. En dan vind ik die 10% regel raar want dan mag geen een kind ponyrijden (of geld dat niet voor pony's?) Maar goed das off topic.
Lieve TS ik snap je verlangen en het is supermoeilijk in jouw situatie dus ik hoop dat jeleuke dingen vind om met paarden te blijven omgaan en hoop datje er ooit toch nog lekker op kunt gaan zitten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:42

Cer schreef:
Daphara schreef:

Als ik het over overgewicht heb, kan ik inderdaad alleen maar vanuit persoonlijk perspectief praten, dat is waar. Voor mijzelf heb ik zelf ook overgewicht, zeker een kilo of 7.

Als ik het woord 'overgewicht' hoor, dan heb ik een plaatje in mn hoofd (maar niet iedereen denkt in plaatjes..). Het is lastig om dat in woorden te schetsen hoe dat plaatje eruit ziet. Ik kan het ook niet in kilos uitdrukken, want ik heb geen idee welk gewicht bij welk lichaamsmodel hoort, omdat gewicht van heel veel factoren afhankelijk is.

Maar bijv als mensen moeite krijgen met lopen (vanwege dikke bovenbenen), lastig kunnen bukken, moeite hebben met aankleden etc door hun gewicht / omvang kun je denk spreken van overgewicht. Ze zitten dan ook zichzelf in de weg, en je kunt mij niet wijsmaken dat je je prettig voelt (waarmee ik NIET beweer dat ze er niks aan willen doen, dát staat er niet).

Die BMI lijst geloof ik niet in, daar komen soms hele rare dingen uit..

Ik had overgewicht toen ik met mn 1.67 bij de Plus Sizes moest shoppen om passende kleding te vinden ( 87kg). (nog) niet obese, maar zéker niet prettig met paardrijden. Vond ikzelf.. Vanuit die invalshoek durf ik te beweren dat je niet optimaal rijdt als je uit verhouding bent, althans, ik niet.

Maarrr waar het hier ook over gaat is dat gewicht niet alles zegt. Het is lengte, model etc en dat in combinatie met paard. Een grof paard kan niet perse makkelijker meer gewicht dragen maar dat is ook allemaal al besproken. Training, ontwikkeling etc.. ook allemaal al besproken..

Het is inderdaad relatief en voor iedereen persoonlijk.. en als ik over overgewicht spreek, is dat ook per plaatje anders. (en dan nog niet meegerekend wat het voor iemands gezondheid betekent, want ik ben geen dokter)

En afvallen is zeker niet makkelijk, maar wel een goed idee. En zelfs op bokt staan een aantal hele mooie voorbeelden van mensen die erg hun best hebben gedaan en super resultaten hebben bereikt. Dat ging zeker niet vanzelf.
Wat ik al eerder zei is dat ik veel problemen heb met mensen die menen niet te kunnen afvallen, zwaar gebouwd zijn, aanleg hebben en weet ik veel wat voor excuus hebben, en als je dan vraagt "goh, wat ga je eten?" negen van de tien keer antwoorden "oh ff langs de mac / KFC / Pizza bestellen / chips eten" een krat bier leegzuipen, 3 flessen cola per dag wegwerken, 7 blikjes redbull, en ieder weekend een sloot wijn etc.. Dát is struisvogel-gedrag en dan moet je niet huilebalken.. maar vergeet daarbij niet de verraderlijke light producten (ja dit is light, dus neem ik er 2 ipv 1), halve broden, tussendoortjes die vol suiker zitten en hele bakken pasta en aardappels met jus...

Ik lees dat je het wel hebt over "persoonlijk perspectief", maar dat je tegelijkertijd toch een boel persoonlijke oordelen meeneemt als je naar anderen kijkt en het hebt over "gewicht en paardrijden". Je zegt jouw oordeel te baseren op een bepaald plaatje in je hoofd van wat "te zwaar" is, maar uit eerdergenoemde voorbeelden blijkt "te zwaar" al erg relatief. Iemand kan volgens jouw "plaatje" ondergewicht hebben en toch 20%+ wegen van haar pony, en een klein iemand kan er "dik" uitzien volgens jouw plaatje en toch slechts 10% van haar trekpaard wegen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over nuances als spier vs vetgehalte, training paard en ruiter, de hevigheid van de training, etc. Zowel het percentage in verhouding tot paard en die nuances kun je niet beoordelen op een plaatje, daar heb je eerdergenoemde meet-instrumenten voor nodig (scores, objectieve cijfers).

Bovendien hangt met jouw oordeel en het plaatje meteen een bepaald eetpatroon samen en verwijt je dus indirect mensen met overgewicht (op basis van een plaatje in je hoofd) van dat ze ongemotiveerd en lui zijn en maar chips zitten weg te kauwen. je weet hopelijk ook wel dat dat voor veel mensen niet zo is ? Er zijn superslanke dennen die grote hoeveelheden suiker en vet eten en zeer slank blijven (heb je daar dan ook 'problemen' mee, zoals je dat zelf noemt ?) en mensen die er zwaarder uitzien maar al jarenlang op speciale dieten leven. "Het plaatje" zegt dus niets over hoe gezond iemand eet en al helemaal niet over doorzettingsvermogen of "struisvogelgedrag".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:45

ohjajoh6 schreef:
Over wat hetzelfde idee?

Hm, ik vind het lastig om jouw posts te lezen.. ik heb geen idee wat je bedoelt eigenlijk :)

Om mezelf even helder te stellen, ik vind een kind van medium bouw, bij ong 12 jaar met 80kg aan gewicht echt ongezond veel. Tenminste, als het dan de bouw wordt van een michelin mannetje zeg maar. Dat bedoel ik niet kwetsend, maar om een beeld te schetsen. Ik denk dan aan een jong kind met echt teveel lichaamsvet.
Kinderen van die leeftijd beslissen over het algemeen niet zelf wat ze eten en hoe ze bewegen, dus als er ouders zijn die hun kind zo zwaar laten worden, vraag ik me af hoe dat dan zit... (alle uitzonderingen even uitgesloten)

Daarom zei ik "pardon". Daarmee bedoel ik "een kind van 80kilo, dat is sowieso niet gezond denk ik"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:50

Jij haalt er veel te veel bij Cer, precies wat Ygritte zo duidelijk uitlegt in bovenstaande post.

Het gaat er niet om wat jij prettig vind om naar te kijken, maar of het voor het uitgekozen paard te zwaar is of niet.

Dat jij nu gaat praten over te veel lichaamsvet en niet gezond is in mijn voorbeeld helemaal niet aan de orde.
Maar omdat het voor het zicht voor bepaalde mensen niet prettig toont, het dan ook maar niet meer mag, terwijl er qua gewicht ten opzichte van het paard, geen donder aan de hand is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:53

Ygritte schreef:
Ik lees dat je het wel hebt over "persoonlijk perspectief", maar dat je tegelijkertijd toch een boel persoonlijke oordelen meeneemt als je naar anderen kijkt en het hebt over "gewicht en paardrijden". Je zegt jouw oordeel te baseren op een bepaald plaatje in je hoofd van wat "te zwaar" is, maar uit eerdergenoemde voorbeelden blijkt "te zwaar" al erg relatief. Iemand kan volgens jouw "plaatje" ondergewicht hebben en toch 20%+ wegen van haar pony, en een klein iemand kan er "dik" uitzien volgens jouw plaatje en toch slechts 10% van haar trekpaard wegen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over nuances als spier vs vetgehalte, training paard en ruiter, de hevigheid van de training, etc. Zowel het percentage in verhouding tot paard en die nuances kun je niet beoordelen op een plaatje, daar heb je eerdergenoemde meet-instrumenten voor nodig (scores, objectieve cijfers).

Goed verhaal :j iets te ingewikkeld voor mijn blonde hoofd... dus ik sla over.
Ik probeer te illusteren wat ik denk, en jij pakt me op percentages?
Die training en dergelijke noem ik zelf ook, dus je haalt mijn verhaal onderuit met argumenten die ikzelf beschrijf.. ben je gewoon anti of wil je anti doen?

Citaat:
Bovendien hangt met jouw oordeel en het plaatje meteen een bepaald eetpatroon samen en verwijt je dus indirect mensen met overgewicht (op basis van een plaatje in je hoofd) van dat ze ongemotiveerd en lui zijn en maar chips zitten weg te kauwen. je weet hopelijk ook wel dat dat voor veel mensen niet zo is ? Er zijn superslanke dennen die grote hoeveelheden suiker en vet eten en zeer slank blijven (heb je daar dan ook 'problemen' mee, zoals je dat zelf noemt ?) en mensen die er zwaarder uitzien maar al jarenlang op speciale dieten leven. "Het plaatje" zegt dus niets over hoe gezond iemand eet en al helemaal niet over doorzettingsvermogen of "struisvogelgedrag".

Dat is pertinent NIET wat er staat, en ik kan dat niet genoeg benadrukken. Wat is beschrijf is een specifiek voorbeeld. Alles wat jij hier nu schrijft zit in jouw hoofd en projecteer je op mij.

Ik verwijt niet dat mensen met overgewicht dik en en lui zijn, waar haal je het vandaan echt :')
Ik verwijt mensen die teveel eten en te weinig doen (letterlijk dat dus!!) en vervolgens klagen dat ze dik worden van de lucht, dat ze struisvogelen. Dát is wat er staat.

Als iemand die te zwaar is, klaagt dat die te zwaar is en daar niets aan kan doen want zware botten, aanleg om dik te worden enzovoorts enzovoorts letterlijk zegt 'ik ga naar de Mac' terwijl ze net een kapsalon hebben zitten eten (ik heb het zien gebeuren), dán ben je een huilebalk ja.

Uit ervaring (nieuwe alinea, ander onderwerp) weet ik dat ook wanneer je denkt op je eten te letten er per ongeluk te vaak te veel ongezonde dingen tussendoor sluipen. Daar valt dan echt wel winst te behalen..

maar dit is geen dieet topic meen ik..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:55

ohjajoh6 schreef:
Jij haalt er veel te veel bij Cer, precies wat Ygritte zo duidelijk uitlegt in bovenstaande post.

nee er wordt gevraagd naar wat ik bedoel, en dat leg ik uit, althans, ik doe een poging :j

Citaat:
Het gaat er niet om wat jij prettig vind om naar te kijken, maar of het voor het uitgekozen paard te zwaar is of niet.
wat ík prettig vind om naar te kijken :?

Citaat:
Dat jij nu gaat praten over te veel lichaamsvet en niet gezond is in mijn voorbeeld helemaal niet aan de orde. Maar omdat het voor het zicht voor bepaalde mensen niet prettig toont, het dan ook maar niet meer mag, terwijl er qua gewicht ten opzichte van het paard, geen donder aan de hand is?

ja maar dat kan je niet uit een rekensommetje halen, hebben we net gelezen.. toch?

Waarbij het er volgens het onderwerp over gaat is of je met overgewicht wel of niet kan paardrijden. Daar is dan geen sluitend antwoord op te geven... denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:59

Ik geef toch een voorbeeld; iemand die 80 kg weegt, wel veel te zwaar is voor haar of zijn lengte en dus op een kanon van een paard stapt, waardoor het voor het paard een prima gewicht is.

Ik vind het oprecht jammer dat jij dan alleen maar het stukje van het kind dat te zwaar is eruit haalt en verder niet reageert op mijn vraag/stelling.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:04

ohjajoh6 schreef:
Ik geef toch een voorbeeld; iemand die 80 kg weegt, wel veel te zwaar is voor haar of zijn lengte en dus op een kanon van een paard stapt, waardoor het voor het paard een prima gewicht is.

Ja in het licht van dit topic kan dat dan :j Als je het heel zwart wit ziet.
Of die persoon goed zit, en lekker kan rijden is vraag twee (waar ik dus nu niets over zeg, even voor alle duidelijkheid).
en of dat voor die persoon wel of niet gezond is, is nu ook niet relevant.

Citaat:
Ik vind het oprecht jammer dat jij dan alleen maar het stukje van het kind dat te zwaar is eruit haalt en verder niet reageert op mijn vraag/stelling.

Ja ik was door dat stukje geshockeerd :j Verder was het mij niet duidelijk dat er nog een andere veronderstelling stond, excuus :)

Maar een kanon van een paard wil niet perse zeggen dat die ook kan dragen, dat heeft met veel meer te maken, dit even voor de duidelijkheid :j Ik ging er nu even vanuit dat het iemand van ongeveer 1,60 is die 80 kilo weegt, verder niks raars doet en op een paard stapt die het kan tillen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:01

ohjajoh6 schreef:

Om op je voorbeeld in te gaan: ik weeg tussen de 53-55 kilo. Met 80 kg zou ik dus behoorlijk overgewicht hebben. Mijn overgewicht zou dan waarschijnlijk mijzelf flink in de weg zitten bij zo'n beetje alles wat ik doe. Mijn mening: dan hoor ik dus niet op een paard, ook al is het een kanon van 1.80 en zou hij het gewicht misschien wel kunnen dragen.
Als je fitheid en conditie van je paard verwacht dan moet je bij jezelf beginnen.

Voor mij is er een gewichtslimiet voor pony's/paarden ongeacht de reden van het gewicht (overgewicht, spiermassa, gewoon groot zijn, etc.) én daarnaast ben ik van mening dat mensen met (flink) overgewicht, waarbij het hen in hun dagelijks leven beperkt - en dat is bijna altijd zo als je aardig wat overgewicht hebt - een paard daarmee niet moeten willen belasten.
(En natuurlijk, als je 'm niet wil belasten moet je er sowieso niet op gaan zitten ongeacht je gewicht. Maar daar gaat het hier niet over. Dit is mijn visie er op, als ik 80 kg zou wegen klim ik niet meer op een paard want ik verwacht te allen tijde een gezonde conditie en fitheid van mezelf in de eerste plaats. Wat andere mensen doen is natuurlijk hun keuze).

Wbt gewicht van mannen: dat een gemiddelde slanke man zomaar 90 kilo zou wegen klopt echt niet hoor, dat is best wel zwaar. Een gemiddeld gewicht voor mannen van 1.80 is 65 - 81 kg.
In NL is het gemiddelde gewicht voor mannen 84 kg en dan tellen ze dus ook die met overgewicht mee en dat zijn er best wel een aantal. Een realistischer beeld van een 'slanke man' zou dus ergens in de 70 kg zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:19

Maar niet iedereen met overgewicht is beperkt in zijn beweging.
Ik kan wat dat betreft nog hetzelfde als toen ik slank was.
Ik kan gewoon bukken, gewoon mijn been optillen naar de stijgbeugel als ik zou willen. Ik gebruik wel een krukje maar niet daarvoor.
Door mijn trage schildklier heb ik wel overgewicht en door andere dingen kan ik niet meer fanatiek sporten.
Dus met dit gewicht doe ik het nu al jaren.
Door goed op te letten wordt het niet meer.
Maar minder is er helaas ook niet bij.

Doordat ik vroeger wel fanatiek in de sport heb gereden herken ik nog steeds een paard dat in balans loopt. Of hij goed draagt.
Ik ben nog steeds die klassieke ruiter die van achter na voor rijdt ipv het moderne geen gel.l in de krul.

En ik merk nog steeds dat mijn paarden dat doen. Ik ze dat dus kan laten doen.
Ik kan nog steeds goed mee bewegen, doorzitten.
Pas ook in het zadel met een vlakke hand vrij achter mijn kont.

Maar waar ik vroeger gerust een smal paardje kon rijden is dat iets wat ik nu nooit meer zou doen.
Ik kies paarden uit met een stevige bouw.

En dan zie ik echt geen probleem in rijden.
En dat is goed overwogen. Kritisch bekeken.
En zo rijden er heel wat meer stevige dames. Maar worden ze toch veroordeeld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:29

Ik denk dat de meeste ruiters met overgewicht als ze eerlijk naar zichzelf (durven te) kijken, zelf wel weten of ze echt fit zijn of niet. Dat zal voor iedereen verschillend zijn en bij een verschillende mate van overgewicht afhankelijk van je bouw, geschiedenis, etc.

Uiteraard vind ik dat iédereen fit moet zijn dus de vlieger gaat ook op voor mensen met ondergewicht en een normaal gewicht. Echter zit overgewicht je toch sneller in de weg dus zal het lastiger zijn om fit te zijn/blijven.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:38

Fenrir schreef:
Ik denk dat de meeste ruiters met overgewicht als ze eerlijk naar zichzelf (durven te) kijken, zelf wel weten of ze echt fit zijn of niet. Dat zal voor iedereen verschillend zijn en bij een verschillende mate van overgewicht afhankelijk van je bouw, geschiedenis, etc.

Uiteraard vind ik dat iédereen fit moet zijn dus de vlieger gaat ook op voor mensen met ondergewicht en een normaal gewicht. Echter zit overgewicht je toch sneller in de weg dus zal het lastiger zijn om fit te zijn/blijven.

Met zwaar overgewicht richting obesitas heb je natuurlijk 100% gelijk, maar wat is overgewicht voor jou? BMI? Vetpercentage? Middelomtrek?

En ik vind ook dat iedereen fit moet zijn. Wat ik wel heel vervelend vind is dat een ruiter met (licht) overgewicht als snel beoordeeld wordt als niet fit, terwijl een ruiter met een slanker lichaam, gezien wordt als fit. Bovendien zegt een paar kilo overgewicht niets over de balans en rechtheid van de ruiter (nogmaals, bij zwaar overgewicht ben ik het echt wel met je eens) Dus er wordt veroordeeld op lichaamsbouw wat gewoon niet eerlijk is

Ik zat ook eens wat te rekenen:
D pony, hoe zwaar zou die zijn? 400 kilo?
Als je daar 10% van pakt, kom je uit op 40 kg. Daar gaat dan nog 5 kg vanaf voor kleding en zadel. Vinden we dan werkelijk dat je minder dan 35 kg moet wegen om op een D te mogen stappen?
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 28-10-16 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt