Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AnnemiekvM schreef:Je hebt liefhebbers van de sport en liefhebbers van het paard. Ook een combi.
Ik heb niks tegen zware mensen. Maar vind het wel erg dat ze op een paard gaan zitten en kan niet begrijpen dat ze zichzelf boven het welzijn van een paard zetten.
Dan komen al die verschillende factoren boven, maar daar ging het in dit topic niet om. Het lijkt dan of je een excuus zoekt. Dat paard heeft het slechter, dus kan ik terwijl ik te zwaar ben wel rijden. Een beetje jezelf goed praten. Zegt voor mij genoeg.
Als je zeker weet dat je alles goed voor elkaar hebt voor je paard, dan zie ik ook geen reden om jezelf in dit topic te verdedigen. Want dan twijfel je blijkbaar..
romyamb schreef:liekec schreef:Vertel? Wat is de samenhang met deze discussie en precies mijn gewicht?
waarom zouden we het alleen over het gewicht van mensen moeten hebben met overgewicht
Knoetje schreef:Maar waar ik benieuwd naar ben is jullie mening wat betreft mijn verhaal,maar ook naar het paardrijden met overgewicht.
Zouden jullie je liefde voor het paardrijden voorop stellen dan de rug van het paard?
Cer schreef:Knoetje schreef:Maar waar ik benieuwd naar ben is jullie mening wat betreft mijn verhaal,maar ook naar het paardrijden met overgewicht.
Zouden jullie je liefde voor het paardrijden voorop stellen dan de rug van het paard?
Dit is wat TS als vraagstelling opschrijft..
Dus het antwoord is een beetje 'een aantal mensen wel, en een aantal mensen niet'.
Cer schreef:Daphara schreef:Al met al leer je vooral uit dit hele topic dat er graag met belerende vingertjes gewezen wordt.
Nou, al met al leer ik vooral dat er bijna overal wat van gezegd mag worden, behalve van overgewicht blijkbaar![]()
Want dat is dan ineens belerend...
Cer schreef:Ja hoor...
Ik was even confuus over de combinatie 'kind' en 80 kilo... maar dat komt omdat ik 'kind' associeer met .. ik denk jonger dan 12 ofzo... en dan vind ik 80 kilo heel veel...
Of valt dat wel mee?
Overigens .. "..nog even willen verklaren".. ben je me nu ter verantwoording aan het roepen?
Daphara schreef:Dus als jij het over overgewicht hebt, waar spreek je dan over?
oooh ja ik had een vraag zien staanCitaat:ik had er al naar gevraagd eigenlijk,
ohjajoh6 schreef:Dus een zwaarlijvig kind van zeg 80 kg, mag dan ook niet op een groot paard rijden? Omdat men het vet ziet bewegen?
Het is namelijk heel moeilijk inschatten hoeveel een persoon daadwerkelijk weegt.
De gemiddelde slanke man weegt zomaar 90 kg, om maar een voorbeeld te geven.
Ik vind ook dat je het paard naar je gewicht hoort uit te zoeken, maar ik krijg van dit soort topics steeds vaker het idee dat als je niet mooi slank bent je eigenlijk geen bestaansrecht meer hebt, laat staan dat je paard gaat rijden...
Cer schreef:Daphara schreef:Dus als jij het over overgewicht hebt, waar spreek je dan over?
Als ik het over overgewicht heb, kan ik inderdaad alleen maar vanuit persoonlijk perspectief praten, dat is waar. Voor mijzelf heb ik zelf ook overgewicht, zeker een kilo of 7.
Als ik het woord 'overgewicht' hoor, dan heb ik een plaatje in mn hoofd (maar niet iedereen denkt in plaatjes..). Het is lastig om dat in woorden te schetsen hoe dat plaatje eruit ziet. Ik kan het ook niet in kilos uitdrukken, want ik heb geen idee welk gewicht bij welk lichaamsmodel hoort, omdat gewicht van heel veel factoren afhankelijk is.
Maar bijv als mensen moeite krijgen met lopen (vanwege dikke bovenbenen), lastig kunnen bukken, moeite hebben met aankleden etc door hun gewicht / omvang kun je denk spreken van overgewicht. Ze zitten dan ook zichzelf in de weg, en je kunt mij niet wijsmaken dat je je prettig voelt (waarmee ik NIET beweer dat ze er niks aan willen doen, dát staat er niet).
Die BMI lijst geloof ik niet in, daar komen soms hele rare dingen uit..
Ik had overgewicht toen ik met mn 1.67 bij de Plus Sizes moest shoppen om passende kleding te vinden ( 87kg). (nog) niet obese, maar zéker niet prettig met paardrijden. Vond ikzelf.. Vanuit die invalshoek durf ik te beweren dat je niet optimaal rijdt als je uit verhouding bent, althans, ik niet.
Maarrr waar het hier ook over gaat is dat gewicht niet alles zegt. Het is lengte, model etc en dat in combinatie met paard. Een grof paard kan niet perse makkelijker meer gewicht dragen maar dat is ook allemaal al besproken. Training, ontwikkeling etc.. ook allemaal al besproken..
Het is inderdaad relatief en voor iedereen persoonlijk.. en als ik over overgewicht spreek, is dat ook per plaatje anders. (en dan nog niet meegerekend wat het voor iemands gezondheid betekent, want ik ben geen dokter)
En afvallen is zeker niet makkelijk, maar wel een goed idee. En zelfs op bokt staan een aantal hele mooie voorbeelden van mensen die erg hun best hebben gedaan en super resultaten hebben bereikt. Dat ging zeker niet vanzelf.
Wat ik al eerder zei is dat ik veel problemen heb met mensen die menen niet te kunnen afvallen, zwaar gebouwd zijn, aanleg hebben en weet ik veel wat voor excuus hebben, en als je dan vraagt "goh, wat ga je eten?" negen van de tien keer antwoorden "oh ff langs de mac / KFC / Pizza bestellen / chips eten" een krat bier leegzuipen, 3 flessen cola per dag wegwerken, 7 blikjes redbull, en ieder weekend een sloot wijn etc.. Dát is struisvogel-gedrag en dan moet je niet huilebalken.. maar vergeet daarbij niet de verraderlijke light producten (ja dit is light, dus neem ik er 2 ipv 1), halve broden, tussendoortjes die vol suiker zitten en hele bakken pasta en aardappels met jus...
ohjajoh6 schreef:Over wat hetzelfde idee?
Ygritte schreef:Ik lees dat je het wel hebt over "persoonlijk perspectief", maar dat je tegelijkertijd toch een boel persoonlijke oordelen meeneemt als je naar anderen kijkt en het hebt over "gewicht en paardrijden". Je zegt jouw oordeel te baseren op een bepaald plaatje in je hoofd van wat "te zwaar" is, maar uit eerdergenoemde voorbeelden blijkt "te zwaar" al erg relatief. Iemand kan volgens jouw "plaatje" ondergewicht hebben en toch 20%+ wegen van haar pony, en een klein iemand kan er "dik" uitzien volgens jouw plaatje en toch slechts 10% van haar trekpaard wegen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over nuances als spier vs vetgehalte, training paard en ruiter, de hevigheid van de training, etc. Zowel het percentage in verhouding tot paard en die nuances kun je niet beoordelen op een plaatje, daar heb je eerdergenoemde meet-instrumenten voor nodig (scores, objectieve cijfers).
Citaat:Bovendien hangt met jouw oordeel en het plaatje meteen een bepaald eetpatroon samen en verwijt je dus indirect mensen met overgewicht (op basis van een plaatje in je hoofd) van dat ze ongemotiveerd en lui zijn en maar chips zitten weg te kauwen. je weet hopelijk ook wel dat dat voor veel mensen niet zo is ? Er zijn superslanke dennen die grote hoeveelheden suiker en vet eten en zeer slank blijven (heb je daar dan ook 'problemen' mee, zoals je dat zelf noemt ?) en mensen die er zwaarder uitzien maar al jarenlang op speciale dieten leven. "Het plaatje" zegt dus niets over hoe gezond iemand eet en al helemaal niet over doorzettingsvermogen of "struisvogelgedrag".
ohjajoh6 schreef:Jij haalt er veel te veel bij Cer, precies wat Ygritte zo duidelijk uitlegt in bovenstaande post.
wat ík prettig vind om naar te kijkenCitaat:Het gaat er niet om wat jij prettig vind om naar te kijken, maar of het voor het uitgekozen paard te zwaar is of niet.
Citaat:Dat jij nu gaat praten over te veel lichaamsvet en niet gezond is in mijn voorbeeld helemaal niet aan de orde. Maar omdat het voor het zicht voor bepaalde mensen niet prettig toont, het dan ook maar niet meer mag, terwijl er qua gewicht ten opzichte van het paard, geen donder aan de hand is?
ohjajoh6 schreef:Ik geef toch een voorbeeld; iemand die 80 kg weegt, wel veel te zwaar is voor haar of zijn lengte en dus op een kanon van een paard stapt, waardoor het voor het paard een prima gewicht is.
Citaat:Ik vind het oprecht jammer dat jij dan alleen maar het stukje van het kind dat te zwaar is eruit haalt en verder niet reageert op mijn vraag/stelling.
ohjajoh6 schreef:Ik geef toch een voorbeeld; iemand die 80 kg weegt, wel veel te zwaar is voor haar of zijn lengte en dus op een kanon van een paard stapt, waardoor het voor het paard een prima gewicht is.
Ik vind het oprecht jammer dat jij dan alleen maar het stukje van het kind dat te zwaar is eruit haalt en verder niet reageert op mijn vraag/stelling.
Fenrir schreef:Ik denk dat de meeste ruiters met overgewicht als ze eerlijk naar zichzelf (durven te) kijken, zelf wel weten of ze echt fit zijn of niet. Dat zal voor iedereen verschillend zijn en bij een verschillende mate van overgewicht afhankelijk van je bouw, geschiedenis, etc.
Uiteraard vind ik dat iédereen fit moet zijn dus de vlieger gaat ook op voor mensen met ondergewicht en een normaal gewicht. Echter zit overgewicht je toch sneller in de weg dus zal het lastiger zijn om fit te zijn/blijven.