Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Weidebloem schreef:Wow wat veel reacties. Kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Lekker naar je DA luisteren en uitslag afwachten. Volg je gevoel en kijk goed naar je paard. Voor het zelfde geldt valt het hartstikke mee en komt hij er met een ander voerbeleid weer helemaal bovenop!
Kimmie25501 schreef:De dierenarts is net geweest.
Er kwam uit dat hij een veel te hoge hartslag had. Een normaal paard zit tussen de 20 en 40. Oreo had 60.
Verder heeft ze een bloedonderzoek gedaan. De te dikke benen konden komen door het hart.
De uitslag van het onderzoek komt morgen of maandag binnen.
Ik moet maisolie bij de muesli gaan geven. Ook gaat ze nog even op een rijtje zetten wat voor voer ik nog meer kan gaan geven.
Ik mag nog wel rijden. Ik mag in principe elke dag stappen in het bos en twee dagen draven en galopperen. Maar ik moet goed kijken naar zijn lijf. Als hij weer afvalt, is dat dus te veel.
Maar hij kan nu nog pijnvrij leven.
Maar mijn vader weet het nog niet zo goed. Want hij heeft zo iets van " als je niet kan rijden, heb je er niet zo veel aan". Ergens klopt dat ook wel, want ik wil graag trainen en verder komen. Maar ik wil echt nog geen afscheid van Oreo nemen. Maar mijn vader wil echt geen twee paarden hebben.
Dus daar moet ik nog even naar gaan kijken.
xLes schreef:TS, kruip niet meer op dat dier. Voor hem maar ook zeker voor jezelf. Je gaat er nog eens mee verongelukken als hij dergelijke problemen heeft.
Weet je wel wat een hoge hartslag met een lekkende hartklep doet?
Ik ben zelf hartpatiënt. Ik heb een lekkende hartklep en ook nog eens een aortaverbreding. Nu heb ik van mezelf een rustige hartslag en lage bloeddruk, maar vroeger niet en toen moest ik daar medicatie voor nemen. Omdat het gevaarlijk is.
Als hij een episode krijgt (en geloof mij, die zie je écht niet altijd aankomen) en hij valt op jou... Dat wil je niet meemaken...
tamary schreef:Kimmie25501 schreef:De dierenarts is net geweest.
Er kwam uit dat hij een veel te hoge hartslag had. Een normaal paard zit tussen de 20 en 40. Oreo had 60.
Verder heeft ze een bloedonderzoek gedaan. De te dikke benen konden komen door het hart.
De uitslag van het onderzoek komt morgen of maandag binnen.
Ik moet maisolie bij de muesli gaan geven. Ook gaat ze nog even op een rijtje zetten wat voor voer ik nog meer kan gaan geven.
Ik mag nog wel rijden. Ik mag in principe elke dag stappen in het bos en twee dagen draven en galopperen. Maar ik moet goed kijken naar zijn lijf. Als hij weer afvalt, is dat dus te veel.
Maar hij kan nu nog pijnvrij leven.
Maar mijn vader weet het nog niet zo goed. Want hij heeft zo iets van " als je niet kan rijden, heb je er niet zo veel aan". Ergens klopt dat ook wel, want ik wil graag trainen en verder komen. Maar ik wil echt nog geen afscheid van Oreo nemen. Maar mijn vader wil echt geen twee paarden hebben.
Dus daar moet ik nog even naar gaan kijken.
Meer calorieën voeren is niet genoeg, daar ben ik hier ook tegenaan gelopen. En dikke benen kunnen ook door teveel eiwit komen. Mits er niks raars uit het bloedonderzoek komt is mijn eerste vermoeden dat de darmen meer moeite hebben met opnemen van voedingsstoffen en dan zit je beter met ruwvoervervanger door seniorenslobber/pulp/grasbrok (al is dat laatste opletten ivm mogelijke stalbenen door eitwit). Ga zitten met rekenmachine en wat er gevoerd wordt en reken dat eens door naar wat er nodig is voor het gewenste gewicht. (750kg makkelijk). Ook een paard met een gebit wat in orde is, kan proppen maken (heb zo'n exemplaar). Vervang 50% van rantsoen voor gewenst gewicht eens door slobber. Dat is al gehakseld en makkelijker op te nemen in de darmen. Luzerne per emmer maakte hier niks uit, subli seniores of pavo 18+ trouwens ook niet. Uiteindelijk 2kg grasbrok + 2kg pulp (welkoop eigen merk). Meer pulp zonder zemelen is problematisch (calcium/fosfor balans) en meer grasbrok gaf hier olifantsbenen door teveel eiwit. Pony zit op dit dieet eindelijk weer boven de 400kg op het meetlint (is 50-75kg aangekomen en dat was nodig). Bespiering is nog onvoldoende, maar er zit weer een redelijk ronde vorm in.
pol013 schreef:Overigens zegt een hartslag van 60 niet zo donders veel. Als een paard in de verte even iets ziet wat hij spannend vind of uit rust een stukje gaat stappen zitten ze zomaar even op een hartslag van 60. Die moeten ze niet de hele dag door hebben in rust maar ik neem niet aan dat je je paard een hele dag met een hartslagmeter op stal hebt gezet? Een moment opname van 60 is helemaal niets geks.
pol013 schreef:Wil je aub bij een paard wat zo mager is niet zuinig gaan doen met eiwitten!? Er zit geen spier meer op en eiwitten zijn de bouwstenen van spieren.
Juist zo'n paard zijn ruwvoer aanvullen met pulp EN een eiwit rijk product.
Babootje schreef:pol013 schreef:Overigens zegt een hartslag van 60 niet zo donders veel. Als een paard in de verte even iets ziet wat hij spannend vind of uit rust een stukje gaat stappen zitten ze zomaar even op een hartslag van 60. Die moeten ze niet de hele dag door hebben in rust maar ik neem niet aan dat je je paard een hele dag met een hartslagmeter op stal hebt gezet? Een moment opname van 60 is helemaal niets geks.
Misschien heb je erover heen gelezen pol013? Het paard heeft hartklachten (een lekkende hartklep).
Zijn hart maakt overuren om zijn bloed rondgepomd te krijgen.
Ook de reden dat hij vocht vasthoudt (in de benen).
Ga TS ajb niet wijsmaken dat dit niets geks is, want het risico voor TS zelf om nog op dit paard te rijden is aanzienlijk. Dat proberen we juist tussen haar oren te krijgen.
Danique schreef:koetjeboe schreef:[
TS, is het geen optie om hem een tijdje lekker te gaan longeren, en op de grond jullie band te versterken? Door longeren (misschien kan iemand je wel helpen met een hulpteugel of dubbele lijnen op stal?) kan hij toch in beweging blijven (ivm. die hartklep) en doet hij spieren op, blijft hij bezig en gaat hij zich niet vervelen. Op die manier zie je ook beter of hij afvalt of aankomt omdat je toch in het midden van de cirkel naar je paard staat te kijken! Dan kan je daarnaast rustig aan stapritjes doen, en kan je hem aan de longeerlijn laten draven en galopperen (dat is ook minder belastend zonder iemand erop!)
[/quo
ik zou juist zo'n oud paard niet gaan longeren lijkt me vrij belastend voor de gewrichten. lekker op de wei liefste met royaal gras. hij komt dan wel aan zijn beweging. en verder zou ik niet te veel met hem doen
Klopt ook wat je zegt, maar zolang zij toch alleen mag stappen zal het niet in zo'n vaart gaan! Het ging mij meer om het feit dat het een actief paard was (als het Z gelopen heeft) en op het moment dat zo'n beestje zich gaat vervelen, hij er echt niet sneller van opknapt... Zo is hij in ieder geval bezig.