Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:45

Wow wat veel reacties. Kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Lekker naar je DA luisteren en uitslag afwachten. Volg je gevoel en kijk goed naar je paard. Voor het zelfde geldt valt het hartstikke mee en komt hij er met een ander voerbeleid weer helemaal bovenop!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 23:46

Weidebloem schreef:
Wow wat veel reacties. Kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Lekker naar je DA luisteren en uitslag afwachten. Volg je gevoel en kijk goed naar je paard. Voor het zelfde geldt valt het hartstikke mee en komt hij er met een ander voerbeleid weer helemaal bovenop!

Inderdaad, ik denk dat het nu écht aan TS is om het voerbeleid (flink) aan te pakken, eventueel met hulp van de dierenarts/stalhouder/instructeur. Niemand behalve TS kan deze situatie veranderen, en nóg meer voertips zijn misschien zelfs wel verwarrend, tegenstrijdig, en vooral: herhalend.

TS: ik hoop dat je flink gaat aanpakken met het voerbeleid en juist gaat afbouwen met het (fanatieke) rijden, en dat we dan over een halfjaar tot een jaar een mooie fotoshoot voorbij zien komen van een vollere, actievere, en helder-kijkende Oreo met een blije eigenaresse! :)

damian23

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:33

Met voeding kan je nog heel veel doen. Het oudje van mijn schoonzus, met een lekkende hartklep en cushing, hebben we tot zijn 32e prima op gewicht weten te houden met de seniorenslobberbrok van masters (ruwvoerverganger) Oudjes hebben vaak niet genoeg aan alleen ruwvoer in de vorm van kuil of hooi. De darmen gaan minder werken en nemen minder voedingsstoffen op. ik kan je een goede seniorenslobber echt aanbevelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:42

Kimmie25501 schreef:
De dierenarts is net geweest.
Er kwam uit dat hij een veel te hoge hartslag had. Een normaal paard zit tussen de 20 en 40. Oreo had 60.
Verder heeft ze een bloedonderzoek gedaan. De te dikke benen konden komen door het hart.
De uitslag van het onderzoek komt morgen of maandag binnen.
Ik moet maisolie bij de muesli gaan geven. Ook gaat ze nog even op een rijtje zetten wat voor voer ik nog meer kan gaan geven.
Ik mag nog wel rijden. Ik mag in principe elke dag stappen in het bos en twee dagen draven en galopperen. Maar ik moet goed kijken naar zijn lijf. Als hij weer afvalt, is dat dus te veel.
Maar hij kan nu nog pijnvrij leven.
Maar mijn vader weet het nog niet zo goed. Want hij heeft zo iets van " als je niet kan rijden, heb je er niet zo veel aan". Ergens klopt dat ook wel, want ik wil graag trainen en verder komen. Maar ik wil echt nog geen afscheid van Oreo nemen. Maar mijn vader wil echt geen twee paarden hebben.
Dus daar moet ik nog even naar gaan kijken.

Als je paard inderdaad hartklachten heeft (waardoor hij traag is) dan houdt dat ook een flink risico in voor jezelf.
Stel je voor dat hij de geest geeft tijdens 1 van je buitenritjes, ook al is het maar een stapritje. Ik kan me hier nog een bokker herinneren die is verongelukt doordat haar paard onder haar dood neerviel. Ook al zegt de veearts dat een stapritje misschien nog wel moet kunnen, het is natuurlijk wel een tikkende tijdbom.
Ik zou - als je mijn dochter was - je niet meer op het paard laten rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:53

xLes schreef:
TS, kruip niet meer op dat dier. Voor hem maar ook zeker voor jezelf. Je gaat er nog eens mee verongelukken als hij dergelijke problemen heeft.

Weet je wel wat een hoge hartslag met een lekkende hartklep doet?
Ik ben zelf hartpatiënt. Ik heb een lekkende hartklep en ook nog eens een aortaverbreding. Nu heb ik van mezelf een rustige hartslag en lage bloeddruk, maar vroeger niet en toen moest ik daar medicatie voor nemen. Omdat het gevaarlijk is.

Als hij een episode krijgt (en geloof mij, die zie je écht niet altijd aankomen) en hij valt op jou... Dat wil je niet meemaken...

Precies wat ik bedoel xLes, daar zou ik mij dus ook grote zorgen over maken. Een lekkende hartklep valt niet te repareren met voeding of training. Verwachting is, dat het alleen maar minder zou gaan. Dat het paard traag is, snap ik met deze info ook.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:11

Die van mijn schoonzus had ook een lekkende hartklep en daar is vanaf zijn 26e niet meer op gereden ivm het risico dat hij tijdens het rijden neervalt. De eerste jaren werd hij nog wel gelongeerd maar de laatste jaren werd er niks meer mee gedaan.
De winters werden wel steeds moeilijker omdat een lekkende hartklep progressief is (wordt dus steeds slechter). Steeds meer ging hij vocht vast houden en is uiteindelijk op zijn 32e ingeslapen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:12

tamary schreef:
Kimmie25501 schreef:
De dierenarts is net geweest.
Er kwam uit dat hij een veel te hoge hartslag had. Een normaal paard zit tussen de 20 en 40. Oreo had 60.
Verder heeft ze een bloedonderzoek gedaan. De te dikke benen konden komen door het hart.
De uitslag van het onderzoek komt morgen of maandag binnen.
Ik moet maisolie bij de muesli gaan geven. Ook gaat ze nog even op een rijtje zetten wat voor voer ik nog meer kan gaan geven.
Ik mag nog wel rijden. Ik mag in principe elke dag stappen in het bos en twee dagen draven en galopperen. Maar ik moet goed kijken naar zijn lijf. Als hij weer afvalt, is dat dus te veel.
Maar hij kan nu nog pijnvrij leven.
Maar mijn vader weet het nog niet zo goed. Want hij heeft zo iets van " als je niet kan rijden, heb je er niet zo veel aan". Ergens klopt dat ook wel, want ik wil graag trainen en verder komen. Maar ik wil echt nog geen afscheid van Oreo nemen. Maar mijn vader wil echt geen twee paarden hebben.
Dus daar moet ik nog even naar gaan kijken.

Meer calorieën voeren is niet genoeg, daar ben ik hier ook tegenaan gelopen. En dikke benen kunnen ook door teveel eiwit komen. Mits er niks raars uit het bloedonderzoek komt is mijn eerste vermoeden dat de darmen meer moeite hebben met opnemen van voedingsstoffen en dan zit je beter met ruwvoervervanger door seniorenslobber/pulp/grasbrok (al is dat laatste opletten ivm mogelijke stalbenen door eitwit). Ga zitten met rekenmachine en wat er gevoerd wordt en reken dat eens door naar wat er nodig is voor het gewenste gewicht. (750kg makkelijk). Ook een paard met een gebit wat in orde is, kan proppen maken (heb zo'n exemplaar). Vervang 50% van rantsoen voor gewenst gewicht eens door slobber. Dat is al gehakseld en makkelijker op te nemen in de darmen. Luzerne per emmer maakte hier niks uit, subli seniores of pavo 18+ trouwens ook niet. Uiteindelijk 2kg grasbrok + 2kg pulp (welkoop eigen merk). Meer pulp zonder zemelen is problematisch (calcium/fosfor balans) en meer grasbrok gaf hier olifantsbenen door teveel eiwit. Pony zit op dit dieet eindelijk weer boven de 400kg op het meetlint (is 50-75kg aangekomen en dat was nodig). Bespiering is nog onvoldoende, maar er zit weer een redelijk ronde vorm in.

Wil je aub bij een paard wat zo mager is niet zuinig gaan doen met eiwitten!? Er zit geen spier meer op en eiwitten zijn de bouwstenen van spieren.
Juist zo'n paard zijn ruwvoer aanvullen met pulp EN een eiwit rijk product.

Overigens zegt een hartslag van 60 niet zo donders veel. Als een paard in de verte even iets ziet wat hij spannend vind of uit rust een stukje gaat stappen zitten ze zomaar even op een hartslag van 60. Die moeten ze niet de hele dag door hebben in rust maar ik neem niet aan dat je je paard een hele dag met een hartslagmeter op stal hebt gezet? Een moment opname van 60 is helemaal niets geks.

je hebt een pb ts

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:05

pol013 schreef:
Overigens zegt een hartslag van 60 niet zo donders veel. Als een paard in de verte even iets ziet wat hij spannend vind of uit rust een stukje gaat stappen zitten ze zomaar even op een hartslag van 60. Die moeten ze niet de hele dag door hebben in rust maar ik neem niet aan dat je je paard een hele dag met een hartslagmeter op stal hebt gezet? Een moment opname van 60 is helemaal niets geks.

Misschien heb je erover heen gelezen pol013? Het paard heeft hartklachten (een lekkende hartklep).
Zijn hart maakt overuren om zijn bloed rondgepomd te krijgen.
Ook de reden dat hij vocht vasthoudt (in de benen).
Ga TS ajb niet wijsmaken dat dit niets geks is, want het risico voor TS zelf om nog op dit paard te rijden is aanzienlijk. Dat proberen we juist tussen haar oren te krijgen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 10:20

Wiske2, dat klopt eigenlijk wel. Mijn instructrice zei ook dat ze Oreo nooit aan mij hadden mogen verkopen. Ze hadden hem eigenlijk moeten laten inslapen. Dat had hem veel leed bespaard.
MarjanB, bedankt!
Danique, ja, dat was ik ook al wel van plan. Ik wilde mijn instructrice ook vragen om me een keer een lesje in dubbele lijnen te geven. Ik denk dat ik anders echt verschrikkelijk in de knoop kom haha.
Het lijkt mij inderdaad ook beter om lekker te blijven stappen. Want dat is ook minder vermoeiend en hij vindt het ook leuk. Draf en galop aan de longeerlijn is een goed idee.
koetjeboe, ik heb geen idee. Ik ga gewoon maar doen wat op de verpakking staat.
Isapaardje, voor mijn gevoel was hij niet heel gestresst. Hij stond gewoon lekker te eten in zijn stal. Het enige wat hij niet zo leuk vond was toen de dierenarts naar zijn tanden keek. Maar ik kan me eigenlijk niet herinneren of dat voor of na de hartslagopname was. Ik ga gewoon een beetje longeren, misschien wat stapritjes en lekker vrijheidsdressuur. Ik weet trouwens nu (ik heb het even gevraagd) dat het ruwvoer van hele goede kwaliteit is. Voor wat hij nu krijgt, zou hij eigenlijk 1 uur per dag arbeid kunnen doen. Als hij in conditie was dan.
Sclimpre, ja, ik denk dat ik het ook heel leuk vindt om te doen.
koetjeboe, ik blijf sowieso bewegen met hem. Ik ga hem niet alleen op het gras zetten, want daar beweegt hij amper, hij staat alleen stil te grazen. Dat is ook niet goed voor hem, want dan wordt hij helemaal stijf. En dan zijn we nog verder van huis.
xLes, ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar die lekkende hartklep had hij al een jaar. Dat was er ook uitgekomen bij de keuring. Maar die ging dicht na arbeid.
420BlazeIt, ik weet niet of ik dat moet doen. Maar ik ga kijken of het mogelijk is om hem onbeperkt ruwvoer te geven. Ik heb overigens niet het gevoel dat ik hem ondervoed. Want hij krijgt echt best wel veel eten.
bruintje123, oke, dan hou ik het op stapritjes. Het ruwvoer is sowieso van goede kwaliteit. Ik ga hem straks luzerne bijvoeren, en stoppen met maislijnzaadbrok. Is de daily plus van Pavo goed? Die kreeg ik als eerste hit op google. Mijn vader weet niks van paarden, vergeet dat niet! Hij luisterde gewoon naar wat mijn toenmalige instructrice zei, en we vertrouwden haar.
mabelmbohms, bedankt. Dat ga ik doen. Ik moet trouwens wel zeggen dat je hem een beetje beledigd hebt :') Ondanks dat hij geen echte man meer is, hoef je hem echt geen vrouwtje te noemen hoor :') :')
Isapaardje, dat klopt. Gelukkig kan ik wel door met het vrijheidsdressuur met hem, dat vinden we allebei heel leuk!
Balte, euh ik snap je niet helemaal. Wat is oedeem?
Weidebloem, dat ga ik doen! En misschien ga ik hem in de winter nog slobber geven ofzo.
Ygritte, ik ga zeker niet meer fanatiek rijden! Hopelijk ziet hij er dan straks veel beter uit!
damian23, daar ga ik ook naar kijken. Maar eerst even beginnen met luzerne.
Babootje, ik weet niet zeker of hij hartproblemen heeft. De dierenarts moest gissen. Maar als zij zegt dat het kan... Ik ga sowieso nooit in mijn eentje naar buiten!
pol013, oke bedankt. Dat klinkt opluchtend. Ik heb gereageerd!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:30

Oedeem = vochtophoping

Gek dat je hem niet op de weide wil zetten. Ook al lijkt het alsof ze daar stil staan te grazen, de beweging die ze daar hebben, kan je nooit zelf nabootsen.
Mijn oudste merrie (28) heeft in de zomer de benen van een jonkie zo droog en hard terwijl die in de winter dikker staan ook al staan ze hier nooit op stal (enkel op te eten) en hebben ze een gedraineerde bak van 20 bij 40 ter beschikking waarin ze kunnen rondstruinen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 10:33

Hij staat natuurlijk wel op de weide, maar ik wil hem verder niet helemaal stilzetten.
Ook heeft hij geen bak ter beschikking waar hij zelf kan bepalen om in te lopen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:34

Als er een wei is met gras. Dan zou ik hem daar wel op zetten. Als je af en toe kijkt dan lijkt het inderdaad net alsof ze stil staan. Maar je zou voor de grap eens een stappenteller om moeten doen. Dan zul je zien dat ze heel wat km's afleggen in zo'n wei.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 10:35

Hij staat sowieso een deel van de dag op de wei.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:42

Goed bezig TS. Je probeert uit de enorme berg aan informatie de juiste keuzes te maken voor Oreo. Elk paard is anders en de meesten van ons kennen jouw paard niet dus we kunnen alleen in het algemeen tips en adviezen geven. Jij bent degene die de keuzes maakt en alleen jij kunt na een poosje zien of het werkt of niet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:44

Ik zou geen daily plus voeren maar havens luzernemix. Daar zit geen melasse in.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 10:46

Maflinger, Bedankt!
damian23, oke, bedankt voor je advies!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:23

pol013 schreef:
Wil je aub bij een paard wat zo mager is niet zuinig gaan doen met eiwitten!? Er zit geen spier meer op en eiwitten zijn de bouwstenen van spieren.
Juist zo'n paard zijn ruwvoer aanvullen met pulp EN een eiwit rijk product.

Zuinig nee, maar wel opletten dat paard wat je geeft kan opnemen/verwerken. Dikke benen komen ook voor bij teveel eiwit. Alles op hartklachten gooien is niet verstandig.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:26

Het hele topic doorgelezen en als het goed is, is gister de dierenarts geweest.
Ts, hoe ging dat en wat kwam er uit?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:29

eline1991 schreef:
Het hele topic doorgelezen en als het goed is, is gister de dierenarts geweest.
Ts, hoe ging dat en wat kwam er uit?

Dan heb je niet het hele topic gelezen :') :+

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:32

Sjips, laatste pagina's gemist.. ik ga hem lezen!

Geloofik nog niet helemal wakker.. :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:43

Babootje schreef:
pol013 schreef:

Misschien heb je erover heen gelezen pol013? Het paard heeft hartklachten (een lekkende hartklep).
Zijn hart maakt overuren om zijn bloed rondgepomd te krijgen.
Ook de reden dat hij vocht vasthoudt (in de benen).
Ga TS ajb niet wijsmaken dat dit niets geks is, want het risico voor TS zelf om nog op dit paard te rijden is aanzienlijk. Dat proberen we juist tussen haar oren te krijgen.

Daar heb ik zeker overheen gelezen!
Dan neem ik mijn opmerking terug.

Het hoeft als losstaand feit dus niets te zeggen als het een moment opname is. Echter als de dierenarts andere aanwijzingen vind moet je doe wel degelijk heel serieus nemen. en ik maak echt niemand iets wijs hoor.....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:13

Heeft de DA ook naar het hart geluisterd of er bijvoorbeeld een hartruis/souffle te horen is?
Want inderdaad, hartslag 60 is echt niet heel dramatisch, al is hij hoger dan normaal. Rusthartslag is meestal tussen 26 en 48. Jouw DA gaf wel hele lage rust waardes. Hangt nl heel erg af van ras, type en formaat.

Ik zou dan ook nog kijken naar turgor en CRT (capillairy refill time) ed om meer te weten te komen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:38

Danique schreef:
koetjeboe schreef:
[
TS, is het geen optie om hem een tijdje lekker te gaan longeren, en op de grond jullie band te versterken? Door longeren (misschien kan iemand je wel helpen met een hulpteugel of dubbele lijnen op stal?) kan hij toch in beweging blijven (ivm. die hartklep) en doet hij spieren op, blijft hij bezig en gaat hij zich niet vervelen. Op die manier zie je ook beter of hij afvalt of aankomt omdat je toch in het midden van de cirkel naar je paard staat te kijken! Dan kan je daarnaast rustig aan stapritjes doen, en kan je hem aan de longeerlijn laten draven en galopperen (dat is ook minder belastend zonder iemand erop!)
[/quo

ik zou juist zo'n oud paard niet gaan longeren lijkt me vrij belastend voor de gewrichten. lekker op de wei liefste met royaal gras. hij komt dan wel aan zijn beweging. en verder zou ik niet te veel met hem doen

Klopt ook wat je zegt, maar zolang zij toch alleen mag stappen zal het niet in zo'n vaart gaan! Het ging mij meer om het feit dat het een actief paard was (als het Z gelopen heeft) en op het moment dat zo'n beestje zich gaat vervelen, hij er echt niet sneller van opknapt... Zo is hij in ieder geval bezig.

nou volgens mij doet hij dat werk al een tijdje niet meer. zij heeft hem een klein jaar en daarvoor was hij manege paard

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 13:07

Djilna, ja er was een systolische hartruis te horen. Ik heb geen idee wat dat is, maar zo stond het in het onderzoeksverslag. Wat is turgor en CRT? Ik kan moeilijk ergens naar kijken, als ik geen idee heb wat het is :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:11