Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpeechLess

Re: Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:06

Ik hoop niet dat ik eroverheen heb gelezen. Maar hij begon toch met steigeren tijdens een buitenrit? Vraag je tijdens een buitenrit dan ook die houdingen en oefeningen ed?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:23

@jester, het gaat er niet zozeer om dat je moet blijven rijden, maar met die oefeningen van de site die ik opperde, kun je ervoor zorgen dat zijn lijf de ondersteuning kan bieden en dat ie pijnvrij leert bewegen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:23

Zal nu Heel bokt wel over me heen krijgen maar waarom zou je dit soort paarden als weide maatje willen houden. Ik snap de keuze inslapen heel goed, dit paard is niet goed, maar de kosten lopen door....inslapen vind ik humaner dan verkopen en afwachten waar hij terecht komt.
Ik zou mijn paard iig niet de rest van haar leven (nu 12) als weidemaatje houden met alle kosten van dien.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:42

@marije 1109:ik deel die mening ook...

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:50

Waarom zou je dit paard niet als weidemaatje houden? Alleen maar omdat het je geld kost waar je zogenaamd niets voor terug krijgt? Dat is dan maar net hoe je naar een paard kijkt.
Verkopen als weidemaatje zou ik zeker afraden. Mensen zijn raar en besluiten na een tijdje wellicht dat ze er best op kunnen. Met alle risicos van dien.
Maar zelf houden, beetje grondwerk, lange teugelen en lekker op de wei lijkt mij voor nu de beste keus.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:47

Omdat je je geld maar 1x uit kunt geven en veel mensen kopen een paard om mee te rijden en net als TS ook wedstrijden mee te rijden. Dan Is grondwerk etc toch niet hetzelfde.
Vraag me soms gewoon af waarom mensen alles toch maar in leven willen houden?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:01

Ik vraag me dan op mijn beurt weer af waarom veel mensen hun paard zien als een voorwerp met maar 1 gebruiksdoel en als dat niet meer kan dat 'het' dan maar dood moet.
Iets van paardenmensen en mensen met paarden denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:03

In mijn ogen heeft het meer met realistisch kijken te maken.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:35

Zo denk ik er ook over Marije..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:42

Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar wel jou verhaal. Heel heftig. Ik durf je geen advies te geven. Wil je wel sterkte en alle wijsheid wensen.

Het spiegelen van het paard is voir mij heel herkenbaar. na dat ik een hele moeilijke dramatische periode had meegemaakt. Leken ik en mijn paard elkaar helemaal niet meer te verstaan. Ik werd er zelf heel erg geïrriteerd door. En daardoor het paard ook. Ik heb toen besloten te stoppen op haar te rijden. Om er 8 jaar later pas weer op te stappen. Heel even de zelfde gekheid gehad, maar door dat ik mijn rust weer had gevonden. Konden we er samen doorgeen komen.

Maar of bij jou alleen daar het probleem ligt????

Heel veel succes.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:44

Mara: het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp?
Ik ben toch redelijk paardenmens (al zeg ik het zelf, hihi) en ja, paard is aangeschaft omdat ik paardrijden als hobby heb.

Als mijn paard daar niet meer geschikt voor is, gaat hij hemelen...

Waarom nog langer door dokteren? Waarom geen weidepown?
Omdat ik zo egoistisch ben dat ik dan niet meer mijn hobby kan uitoefenen.
Bovenstaande 2 dingen kosten dan geld, waar ik alleen maar ongemak van heb.
Want ze zorgen gaan geestelijk wel door want wie zegt mij dat paard geen pijn heeft gewoon of bij vocht / kou/ sneeuw of gewoon want hij is immers niet meer goed. Vindt hij het leven nog wel leuk zonder te werken bijv?
Dus realistische keuze: paard hoeft geen pijn meer te hebben en ik kan een nieuw paard kopen om mijn hobby weer mee uit te voeren!
En ja, ik hou er veel van mn paard en geniet meestal van hem!!!

Wat doen mensen met paarden dan in jouw ogen?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:04

Als paard op de wei ook pijn heeft, ja natuurlijk laat je hem dan inslapen.
Maar wat ik uit dit topic haal is dat bij dit paard niet het geval.
Of je ongemak hebt van het niet meer kunnen rijden? Jij blijkbaar wel. Ik denk zelf dat het net zo leuk is om samen een andere richting op te gaan.
Misschien oordeel ik in jouw ogen te makkelijk, maar mijn paard is dan ook mijn maatje en niet alleen maar rijpaard. Dus als ik niet meer kan rijden dan verzinnen we iets anders. Mits pijnvrij natuurlijk, maar dat schreef ik al.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:08

jojoni schreef:
Inderdaad ho stop! Er is nergens maar dan ook nergens KS gezegd. Daar is ook nooit sprake van geweest! Ook geen neiging tot of wat dan ook.. Gewoon 2 afwijkingen die niet ernstig zijn als ze los van elkaar staan.
Er is 1 wervel die wat dichter bij een andere staat door een lichte kalkvorming. GEEN KS.

Dan begrijp ik niet waarvan het paard bij oprichting volgens de veearts dan zoveel pijn zou hebben aan die 2 hele kleine afwijkingen en geen KS dat het ingeslapen zou moeten worden.
Ten tweede begrijp ik niet, dat de veearts heeft gezegd dat 2 twee afwijkingen al aanwezig waren voordat je het paard kocht. Nu heb ik echt wel wat ervaring met dat soort dingen en kan met stellige wetenschap zeggen dat KS al niet langer dan tot 3 maanden kan worden gedateerd tot voor aankoop. Laat staan die kleine afwijkingen waar jij het dan over hebt al bij de vorige eigenaar, twee jaar geleden!, aanwezig waren. Je hebt het paard aanvankelijk toch ook zonder problemen kunnen rijden.
Sorry, maar iets klopt er toch niet in jouw verhaal.; of misschien heb je het verhaal van de veearts niet goed geinterpreteerd,
De "afwijkingen" waarover je het hebt, zijn prima behandelbaar met inspuiten en een gericht trainingsschema. Er is IMO geen veearts die je paard daarom laat inslapen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:57

Ik begrijp ook niet goed waarom inslapen wordt geopperd bij een probleem wat nog niet eens geprobeerd is te behandelen.

Je doet je paard toch ook niet accuut naar de slacht bij een peesblessure of lichte spat waardoor het ineens zou steigeren? Doorgaans probeer je dan eerst te behandelen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:00

Sizzle schreef:
Ik begrijp ook niet goed waarom inslapen wordt geopperd bij een probleem wat nog niet eens geprobeerd is te behandelen.

Je doet je paard toch ook niet accuut naar de slacht bij een peesblessure of lichte spat waardoor het ineens zou steigeren? Doorgaans probeer je dan eerst te behandelen.

Lijkt me ook..

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:18

Stress? Je zegt dat je paard niet veel van de wereld had gezien voor jij hem had. Je ging op wedstrijd, toen op Belgische wedstrijd en daar ging het mis, omdat het daar een stuk groter was dan in NL. Je paard heeft nu een slechte ervaring met wedstrijdterrein denk ik..

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:22

Ik wil toch reageren op het medische verhaal. :o

Je zegt "geen KS en geen neiging tot KS", maar tegelijkertijd is de diagnose wél "twee wervels die dichter naar elkaar groeien, en twee andere wervels met onduidelijke afwijking". "Kissing Spines" is letterlijk "twee wervels die elkaar zoenen (en dus raken)", en het kan best eens zijn dat in beweging en/of bij bepaalde houdingen deze wervels elkaar wél raken. Dat sommige paarden met zo'n minieme afwijking niet of nauwelijks reageren zegt niets over hoeveel pijn jouw paard heeft aan de afwijking. Wellicht heeft jouw paard in bepaalde houdingen wel degelijk "Kissing Spines" oftewel: wervels die elkaar raken/schuren.

Ik zou wellicht toch om een second opinion vragen om te kijken of het werkelijk zo is dat dit paard nog pijnvrij bereden kan worden in andere houdingen, aangezien ik de reacties uit het verleden (zich letterlijk laten omvallen) dermatig heftige pijnreacties vind dat ik twijfel of een "relaxt" stapritje zonder dressuur of springen geen pijn oplevert..

Ik zou zelf nooit zo'n paard verkopen, maar als je dat doet denk ik ook dat je een koper wel heel open en eerlijk in moet lichten over de gevaren van dit probleem: als iemand onnadenkend toch weer over zijn fysieke grenzen gaat kan dat heel naar aflopen.. (En dan laat ik in het midden of die grenzen zijn "helemaal niet meer bereden worden", of "alleen maar lange en lage stapritjes", of "geen 'echte' dressuur onder de man meer").

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:51

paardrijmiep schreef:
Hoi hoi, hier de oude eigenaar ik zou hem graag terug kopen. Helaas komen we het niet over de prijs uit. Ook omdat mijn ouders er niet achter staan (blijvende kosten) dus financiële steun hoef ik niet te verwachten.

Ik ken het paard en kan er dus ook rekening mee houden. Zonder het risico dat hij doorverkocht gaat of kan worden.

Is dit niks ts?

Heel eerlijk denk ik dat bij jou net teveel gebeurd is om nog lekker aan de gang te gaan. Gezien de lichamelijke problemen is de handel in ook geen optie.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 18:45

koos2015 schreef:
paardrijmiep schreef:
Hoi hoi, hier de oude eigenaar ik zou hem graag terug kopen. Helaas komen we het niet over de prijs uit. Ook omdat mijn ouders er niet achter staan (blijvende kosten) dus financiële steun hoef ik niet te verwachten.

Ik ken het paard en kan er dus ook rekening mee houden. Zonder het risico dat hij doorverkocht gaat of kan worden.

Is dit niks ts?

Heel eerlijk denk ik dat bij jou net teveel gebeurd is om nog lekker aan de gang te gaan. Gezien de lichamelijke problemen is de handel in ook geen optie.

Zoals hierboven ook aangegeven wordt komen we niet uit de prijs. Ik ben van mening dat het paard nog een prima toekomst tegemoet gaat en dat ik er dus geen geld hoef bij te leggen. En ja, dan ben ik heel hard. Maar soms moet je gewoon ook aan het financiële denken.

Verder... Ik heb geprobeerd om uit te leggen wat mijn beweegredenen zijn. Meer kan ik niet doen. Ik wil mezelf ook niet blijven herhalen, want het is al moeilijk genoeg allemaal.
Dit is een jong paard, wat nog heel veel in zijn mars heeft. Daarom wil ik hem niet laten inslapen. En financieel en emotioneel denk ik dat ik in de toekomst gewoon mezelf of hem de schuld ga geven van de hele situatie (financieel is het toch zwaarder om zo'n paard te houden, terwijl ik nog heel veel wil. En emotioneel wil ik echt wel verder. Ik ben geen wedstrijdruiter, maar ik vind het stiekem toch enorm leuk). Daarom wil ik hem niet houden.

Nog een kleine opmerking betreft het steigeren zowel op wedstrijd als op buitenrit. op buitenrit was hij zich behoorlijk aan het opjagen dus liep hij inderdaad wat opgericht (uit zichzelf en misschien ook wel omdat ik dan de teugels ook wat korter hou). En uit een bloedonderzoek is gekomen dat er een paar kleine tekorten zijn waaruit spierpijn kan geconcludeerd worden. Dit is nog allemaal niet zeker. Over 2 weken moet het onderzoek opnieuw gedaan worden. Het zou echter wel meer verklaren. Bij de buitenrit had ik al een flink uur gereden (ik weet alleen niet meer of ik ook les had die dag). En ben ik naar buiten gegaan om uit te stappen. En op de wedstrijden in BE hadden we in de ochtend al gereden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:54

jojoni schreef:
Inderdaad ho stop! Er is nergens maar dan ook nergens KS gezegd. Daar is ook nooit sprake van geweest! Ook geen neiging tot of wat dan ook.. Gewoon 2 afwijkingen die niet ernstig zijn als ze los van elkaar staan.
Er is 1 wervel die wat dichter bij een andere staat door een lichte kalkvorming. GEEN KS.

Babootje schreef:
Dan begrijp ik niet waarvan het paard bij oprichting volgens de veearts dan zoveel pijn zou hebben aan die 2 hele kleine afwijkingen en geen KS dat het ingeslapen zou moeten worden.
Ten tweede begrijp ik niet, dat de veearts heeft gezegd dat 2 twee afwijkingen al aanwezig waren voordat je het paard kocht. Nu heb ik echt wel wat ervaring met dat soort dingen en kan met stellige wetenschap zeggen dat KS al niet langer dan tot 3 maanden kan worden gedateerd tot voor aankoop. Laat staan die kleine afwijkingen waar jij het dan over hebt al bij de vorige eigenaar, twee jaar geleden!, aanwezig waren. Je hebt het paard aanvankelijk toch ook zonder problemen kunnen rijden.
Sorry, maar iets klopt er toch niet in jouw verhaal.; of misschien heb je het verhaal van de veearts niet goed geinterpreteerd,
De "afwijkingen" waarover je het hebt, zijn prima behandelbaar met inspuiten en een gericht trainingsschema. Er is IMO geen veearts die je paard daarom laat inslapen.

Kun je nu hierop antwoord geven Jojoni? Wat heeft de veearts nu precies gezegd en wat is de blessure nu precies? Heeft het paard nu pijn of niet? Als het paard pijn heeft is hij - ook al is hij nog jong - waard wat de slager ervoor geeft. Alles wat je meer krijgt is meegenomen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:59

Je wilt vanalles....
maar met een paard, heb je risico's.
Dus dat je paard zomaar op een dag minder of niks meer waard is.
Dat is duidelijk niet wat jij wil zien.
Jij wil vanalles.... maar neem gewoon je verantwoordelijkheid zoals het hoort. Het zou niet alleen om "wat jij wilt" moeten draaien.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:01

Hmm daarin vind ik je helemaal niet eerlijk, TS. Helemaal niet naar het paard toe.
Het paard vertoont gevaarlijk gedrag, wat normaal is door zijn 'afwijkingen' (sorry, ik vind het allemaal ontzettend vaag, ik had daar geen genoegen mee genomen als mijn DA dit zou zeggen). Ja, met correct trainen (wat je imo altijd moet doen) kan het mss opgelost worden, mss ook niet. Dat valt niet te zeggen.
Mijn pony heeft KS in een hele lichte vorm, mijn DA vond het helemaal niet erg, maar ik heb hem bijna een jaar gelongeerd en ben er enkele weken geleden weer opgekropen. Heel spannend want ik kon hem bijna niet meer rijden zonder eerst een rodeo sessie. Mijn pony had het vertrouwen terug en door het longeren deed zijn rug wellicht minder/geen pijn. Nou prima, nu kunnen we het terug opbouwen. Maar er kan altijd een moment zijn dat hij terug die pijn krijgt en terug gevaarlijk doet.
En dat kan bij jouw paard ook gebeuren. Ik vind de optie die je aangeboden krijgt, fantastisch. Je weet naar wie hem gaat, de oude eigenaar weet ook wat er met hem aan de hand is dus ik zou het wel weten dan (moest ik mijn pony willen verkopen).
Jij denkt nu aan het geld en niet aan het paard en daar kan ik echt niet mee om. Mijn pony heeft ook enorme kwaliteiten, maar ik zou hem nooit voor de volle pot verkopen omdat hij dat waard is. Nee, ik zou de prijs niet belangrijk vinden, wel de thuis zodat ik 100% zeker ben dat hij goed getraind wordt zodat zijn gevaarlijke gedrag niet meer boven komt.

Ik hoop enorm dat je hier nog goed over gaat nadenken en denkt in naam van het paard en niet wat goed is voor jouw portemonnee.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 19:04

Babootje schreef:
jojoni schreef:

Babootje schreef:

Kun je nu hierop antwoord geven Jojoni? Wat heeft de veearts nu precies gezegd en wat is de blessure nu precies? Heeft het paard nu pijn of niet? Als het paard pijn heeft is hij - ook al is hij nog jong - waard wat de slager ervoor geeft. Alles wat je meer krijgt is meegenomen.

Het paard zou normaal geen pijn hebben. Alleen in combinatie van de 3 dingen. Ze vertelde het zo; tussen de 6e en 7e halswervel zit een kleine afwijking. Teveel zwarte puntjes volgens haar (ik weet niet zo goed wat die inhouden, maar ik vertrouw op haar kunde). En tussen de 16e en 17e wervel zit een verkalking. Daardoor staan deze wervels dichter op elkaar dan normaal. Ze groeien dus niet naar elkaar. Als de verkalking operatief weggehaald zou worden is het opgelost.
Ik heb een verhaal gehoord over vroeger. Van 2 kanten, over het paard uiteraard. Ik heb er mijn eigen conclusies uit getrokken en wil verder niemand met de vinger aanwijzen. Maar daardoor stelde ik de vraag of dit probleem er al kon zijn voordat ik hem kocht (dus 3 jaar geleden). De veearts zei zonder twijfelen dat dat heel goed mogelijk was.
Ik heb het paard aanvankelijk inderdaad zonder problemen kunnen rijden, maar daar is ook een verhaal achter. Toen ik hem kreeg/bij mij had, viel hij eerst heel erg af -> een half jaar bijna niets tot niets gedaan. Het volgende half jaar langzaam opgebouwd. Ik kocht het paard voor mijn toenmalige vriend, dus ik reed er ook niet vaak op. Hij was immers bedoeld voor hem. Het laatste jaar ben ik dan ook beginnen rijden omdat hij toch wel energiek was/potentieel had/de buren mij meevroegen op wedstrijd/mijn toenmalige vriend niet vaak reed enzovoorts enzovoorts. Dus de toen het eerste voorval zich voordeed begon ik eigenlijk pas een paar maanden met fanatiek trainen en oprichting.
De veearts heeft nooit gezegd dat ik hem maar moest inslapen. Ze had het over de behandelingen en dat het paard nog heel goed terecht kon in de western wereld omdat hij daar minder last zou hebben van de afwijking.

Nog 1 keer over de portemonee. Ik wil echt niet de volle pot. Maar ik ga geen paard verkopen, met alle spullen erbij voor een prijs die lager is dan wat alleen het zadel al waard is. Het paard alleen hoef ik echt niet veel voor, maar het zadel en alle andere spullen doe ik niet zomaar voor niets weg

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:10

Imo verkoop je een potentieel gevaarlijk paard.
Mocht je hem verkopen zou ik het wel zo eerlijk vinden om dit duidelijk in het paspoort (en papier) te zetten.

Je kunt het paard toch zonder spullen verkopen?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 19:12

sneeuwpop schreef:
Imo verkoop je een potentieel gevaarlijk paard.
Mocht je hem verkopen zou ik het wel zo eerlijk vinden om dit duidelijk in het paspoort (en papier) te zetten.

Volgens mij heb ik al etterlijke keren gezegd dat alles bij de verkoop wordt gezegd. En dat de veearts gecontacteerd kan worden. Dat ik de papieren van de veearts erbij doe en in mijn achterhoofd had ik al om te kijken of ik iets in het paspoort kan zetten