paard doen afvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:54

Art_Ificious schreef:
nou Amanda volgens sommigen is het positieve wel ongeloofwaardig. Wordt letterlijk getypt zelfs.

AlwaysH dat ze kan rondkijken is omdat ik probeer haar meer teugel te geven en dus de teugels niet krampachtig kort te houden, tevens ook zodat ik leer sturen met mijn benen ipv met teugeldruk. Maar van zodra de teugeldruk weg is gaat ze rondkijken.

Eigenlijk zeg je nu dus dat mensen. Die stelling vragen hun teugels krampachtig kort doen? 8)7

Buitenteugel er aan en binnenteugel naar binnen, teugel lengte hangt af van wat jij wilt. En stelling vragen is niet sturen, je vraagt buiging je het lichaam. Niet dat je paard die kant op gaat als je aan de binnenteugel trekt. Daarvoor heb je een binnenbeen die je lang maakt en de pony om je binnenbeen laat lopen.

Stelling is echt heel erg goed om te oefenen met een paard dat graag kijkt, geloof me, en stelling hoeft niet alleen op een kleine volte, je kan ook stelling vragen op de lange zijde:) Ik spreek uit ervaring.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 13:38

Dat zeg ik niet, maar is wat jij ervan maakt. Ik weet zeer goed dat je op alle zijden stelling kan vragen. Vandaar uit kan je namelijk schouder binnen en schouder buiten vragen.
Maar als ik de binnenteugel korter neem en buitenteugel eraan hou gaat ze dus wel die kant op van de binnenteugel.
Echter is mijn plan/doel om haar te leren ontspannen in stap. Wat Zaterdag dus wel enorm goed ging. Hierbij gaf ik haar ook meer losse teugel waardoor ze makkelijker haar hoofd naar beneden bracht en haar hals kon strekken.
Heb echter wel al 1 probleem verholpen. Het hoofd plots naar beneden trekken en het hoofdschudden. Ik heb gewoon de neusriem weggehaald en haar manen ingevlochten, dat blijkt te helpen. Bij het invlechten stond ze ook keurig stil en hield haar hoofd laag als ik bij de voorpluk begon.

AlwaysH

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:40

Ik maak er van hoe jij overkomt.
Halsstrekken oefen je nu terwijl jullie beiden duidelijk nog spanning hebben. Eerst aan het werk zetten, dan halsstrekken, zo zou ik het doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 13:54

Aan het werk zetten kan zoveel betekenen...
Het enige wat ik probeer te bereiken is ontspanning in alle gangen. Te beginnen bij stap.
Als ik maar iets te hard aan de teugels kom is de ontspanning weg en daarom geef ik dus losse teugel omdat dit het beste werkt voor het krijgen van ontspanning en dat heb ik zaterdag gemerkt.
Er zit dan wel bijna geen stuur op maar ik breng mijn linkerhand naar buiten zodat ze lichte druk voelt aan het bit en naar links gaat terwijl ik dan ook de beenhulp geef zodat ze de link legt aan de beenhulp. Ik maak dus eigenlijk grote gebaren maar houd de teugel dan wel nog steeds los met zo min mogelijk mondcontact.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:57

Je moet de teugels dan ook niet te strak nemen. Maar waarom zo los als er duidelijk geen vertrouwen is?

Sturen doe je overigens vooral met de binnen teugel. Ook al is het veel makkelijker om een pony aan te leren dat druk op link betekend dat ze naar links moet.
Zou toch echt op je zit gaan zonder die buitenteugel te associëren.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:59

Vind je dat je bekwaam genoeg bent om deze pony te rijden ts? Vind je zelf dat jouw rijkunsten goed genoeg zijn om zonder instructie of begeleiding met dit dier aan het werk te gaan? Vind je het zelf verantwoord?
Dan hoef je inderdaad niets met alle adviezen hier te doen of op te reageren. Scheelt iedereen tijd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 14:00

Ik vertrouw haar wel. Zaterdag zelfs zadelloos erop gaan zitten wat ook erg prettig was. Ik voelde haar bewegingen in stap ook veel beter.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:01

ligt het niet aan het zadel dat ze zo doet?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:02

Art_Ificious schreef:
Ik vertrouw haar wel. Zaterdag zelfs zadelloos erop gaan zitten wat ook erg prettig was. Ik voelde haar bewegingen in stap ook veel beter.

Op dit soort dingen zou je inderdaad geen reacties krijgen. Ik vind daf namelijk een hele domme actie. Je zegt dag je zonder het door hebt spanning opbouwt en toch nu zonder zadel er op klimt? Ik snap het niet meer hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:03

mamamier schreef:
Vind je dat je bekwaam genoeg bent om deze pony te rijden ts? Vind je zelf dat jouw rijkunsten goed genoeg zijn om zonder instructie of begeleiding met dit dier aan het werk te gaan? Vind je het zelf verantwoord?
Dan hoef je inderdaad niets met alle adviezen hier te doen of op te reageren. Scheelt iedereen tijd.

Amen!
Denk echter dat je zelf wel beter weet TS: neem les! Leer zitten, daar begint het mee.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:04

In welke omgeving woon je TS? Lijkt me sterk dat er zo weinig instructeurs zijn. Bokt kan je wel helpen aan een instructeur in jouw omgeving. Zitles is écht geen overbodige luxe in dit geval. Je zult schrikken van wat voor een progressie je in korte tijd kunt maken...

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:14

Art_Ificious schreef:

Vind je dat zelf nou slim? Die pony neemt gewoon een loopje met je... :o Letterlijk en figuurlijk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:21

Art_Ificious schreef:
wederom niemand die leest:
het afsteigen verloopt niet erg soepel door pijn in mijn heup. Daarom dat ik ook voorover hang ipv naar achteren zit

@ Zwerte: ik had gewoon niet mogen opstappen toen ze begon te wandelen. Ik heb dat ook al 2x vermeld vind het dan ook vervelend het een 3e keer te moeten typen. >;)
Verder kon ik haar niet tot stilstand brengen wanneer ze begon te rennen want ik verloor de teugels en kon me nog net aan het zadel vasthouden. Schreeuwen was dus puur uit angst omdat ze recht op de weidepoort afliep en ik daar al een nare ervaring mee heb gehad. Zij rent op poort af in de zomer en springt op het laatste moment erdoorheen.

Meid meid meid, een paard zal het worst wezen waarom jij zo stijf doet, waarom jij die fouten maakt en waarom het allemaal niet lukt. Een paard reageert alleen maar. Mij kan het dus ook niet schelen waarom je zo op- en afstapt, het IS gewoon niet goed, punt. En je hebt verdomde veel mazzel dat ze zo mild reageert. Dat is ook wat bokkers zo frustreert, die paarden zijn makke schapen waar jij mee werkt en jij blijft maar de schuld leggen bij de paarden en de omstandigheden.
Om nog te zwijgen over het selectieve reageren van je. Van mijn hele bericht reageer je alleen op dat je niet had mogen opstappen en dat al had gezegd. Je gaat niet in op het feit dat je zo lomp opstapt en haar daarbij raakt. Of wat je ervan denkt hoe je dit bij harley wil gaan doen.
Ik leg goed uit waarom jouw hysterische gegil verkeerd is en je enige reactie is dat je bang was? Ja duh, dat is nou net het probleem! Je hebt al zoooo vaak gezegd dat je eraf was gevallen omdat ze ineens door de poort sprong, dat weten we inmiddels wel hoor. Punt is dat je dit van je af moet zetten en jezelf kalm moet zien te houden. Dat lukt je dus steeds niet. Het maakt gewoon niet uit waarom je bang bent en wat er eerder is gebeurd. Het probleem speelt NU en jouw reactie hier was gewoon van begin tot eind totaal verkeerd.
Je blijft maar bezig met jezelf verdedigen ipv in de spiegel te kijken en eens toe te geven dat je hier niet ervaren genoeg voor bent en HULP nodig hebt!

En als laatste.... Je bent ongeloofwaardig omdat je topics keer op keer hetzelfde verlopen. Probleem - advies van bokkers wat je ja maar blablabla wegwuift - ineens gaat het een keertje supergoed waar nooit beeld van is want er is altijd wel iets met geen mensen erbij of telefoon kapot of zoals nu verkeerd gegaan - hoppa weer gaat het mis - bokkers geven weer advies, nu wat geirriteerder - jij voelt je aangevallen, schiet in de verdediging - topic gaat op slot of bokkers geven het gewoon op. Paar weken later (of paar dagen...) komt er weer een nieuw topic en begint het weer van voren af aan.....
Echt, leer je hier dan helemaal niks van???
Het ongeloofwaardige wordt ook versterkt door je leugens. Zo heb je al vaker gezegd dat je Harley zou laten staan en pas op 3 a 4 jaar ging beleren. Inmiddels heb je er al een kind op gezet.... Beestje is nog geeneens 3. Je zegt gewoon wat je denkt dat wij willen horen wanneer je het zat bent, en dan nog verbaasd zijn dat je steeds minder word geloofd?? Heb je aan jezelf te danken hoor.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:21

Laurie schreef:
Art_Ificious schreef:

Vind je dat zelf nou slim? Die pony neemt gewoon een loopje met je... :o Letterlijk en figuurlijk.

dat bedoel ik dus, Ts. Zonder zadel stappen bouwt wel vertrouwen op maar dan moet je wel een goede basis hebben...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:27

Art_Ificious schreef:

Je vertrouwt haar? Hoe moet ik dit rijmen met je gegil dan? Of vertrouw je haar alleen wanneer ze braafjes ronstapt en meteen niet meer zodra ze ff rent en bokt? Dat is geen vertrouwen..... Dat is meevaren op de goede momentjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 14:29

Zwerte schreef:
Meid meid meid, een paard zal het worst wezen waarom jij zo stijf doet, waarom jij die fouten maakt en waarom het allemaal niet lukt. Een paard reageert alleen maar. Mij kan het dus ook niet schelen waarom je zo op- en afstapt, het IS gewoon niet goed, punt. En je hebt verdomde veel mazzel dat ze zo mild reageert. Dat is ook wat bokkers zo frustreert, die paarden zijn makke schapen waar jij mee werkt en jij blijft maar de schuld leggen bij de paarden en de omstandigheden.
Om nog te zwijgen over het selectieve reageren van je. Van mijn hele bericht reageer je alleen op dat je niet had mogen opstappen en dat al had gezegd.

Je gaat niet in op het feit dat je zo lomp opstapt en haar daarbij raakt. Omdat ik zelf al meerdere malen vermeld heb dat ik gewoon niet had mogen opstappen en haar eerst terug moest laten halthouden. Dus komt op hetzelfde neer, niet?

Of wat je ervan denkt hoe je dit bij harley wil gaan doen. Daar denk ik eerlijk gezegd nog niet aan, ik kan alleen hopen dat mijn stalinstructrice tegen dan wel tijd vrij heeft en eventueel zij Harley kan inrijden.

Ik leg goed uit waarom jouw hysterische gegil verkeerd is en je enige reactie is dat je bang was? Ja duh, dat is nou net het probleem! Je hebt al zoooo vaak gezegd dat je eraf was gevallen omdat ze ineens door de poort sprong, dat weten we inmiddels wel hoor. Punt is dat je dit van je af moet zetten en jezelf kalm moet zien te houden. Dat lukt je dus steeds niet. Het maakt gewoon niet uit waarom je bang bent en wat er eerder is gebeurd. Het probleem speelt NU en jouw reactie hier was gewoon van begin tot eind totaal verkeerd.
Nou of ik gil of me kalm houd en rustig tegen haar zou praten... in beide gevallen was ze toch blijven rennen want ik hing totaal niet comfortabel aan het zadel en kon me ook niet in het zadel getrokken krijgen om beter te zitten en de teugels te grijpen. ALS dat wel lukte had ik haar misschien wel tot rust kunnen brengen..

Je blijft maar bezig met jezelf verdedigen ipv in de spiegel te kijken en eens toe te geven dat je hier niet ervaren genoeg voor bent en HULP nodig hebt!

En als laatste.... Je bent ongeloofwaardig omdat je topics keer op keer hetzelfde verlopen. Probleem - advies van bokkers wat je ja maar blablabla wegwuift - ineens gaat het een keertje supergoed waar nooit beeld van is want er is altijd wel iets met geen mensen erbij of telefoon kapot of zoals nu verkeerd gegaan - hoppa weer gaat het mis - bokkers geven weer advies, nu wat geirriteerder - jij voelt je aangevallen, schiet in de verdediging - topic gaat op slot of bokkers geven het gewoon op. Paar weken later (of paar dagen...) komt er weer een nieuw topic en begint het weer van voren af aan.....
Echt, leer je hier dan helemaal niks van???
Het ongeloofwaardige wordt ook versterkt door je leugens. Zo heb je al vaker gezegd dat je Harley zou laten staan en pas op 3 a 4 jaar ging beleren. Inmiddels heb je er al een kind op gezet.... Beestje is nog geeneens 3.
1X een kindje. Inmiddels heb ik al 2 weken niets meer met hem gedaan, enkel gepoetst, geknuffeld en los gegooid op de wei. En de plannen zijn om dit zo te houden tot april.

Je zegt gewoon wat je denkt dat wij willen horen wanneer je het zat bent, en dan nog verbaasd zijn dat je steeds minder word geloofd?? Heb je aan jezelf te danken hoor.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-02-16 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:32

Ieder topic gaat het steeds hetzelfde: ja maar dit, ja maar dat.. overal heb je wel een "ja maar..".

Je bent gevaarlijk bezig en denk dat je het pas leert beseffen als je eens slecht valt,
wat dan weer te laat is om te beseffen waarover het gaat.

Jij geeft in elk filmpje het paard te veel ruimte, net zoals bij het opstappen geef je haar de vrijheid waarbij zij er gebruik van maakt en jij dan nog eens slecht handelt, zoals hier eerder is beschreven door een paar bokkers. Als je opstapt moet je altijd de binnenteugel korter vast hebben zodat ze niet aan de loop gaan, maar dan draaien richting jou.. de achterhand naar jou toedraaien zoals je zelf zelf kan hier dus niet gebeuren. Als je al niet weet hoe je moet opstappen op een goede manier, dan hoor je echt nog les te krijgen alvorens je begint te rijden met dit paard. Aan ontspanning werken is niet alleen door balken te draven/stappen maar ook veel tempowisselingen,overgangen en figuren rijden en daar hoef je niet alleen aan het hoofd te denken maar aan het héle lichaam incl. de achterhand en ruggebruik. Jij zegt al maanden lang dat dit paard stout is, zenuwachtig.. ik zou zelf ook zo zijn als er iemand zo stijf als een hark op mij zit, mij laat doen wat ik wil en niet hoe je een paard aan het werk moet zetten. Dit paard is gewoon doodbraaf!

Je denkt helemaal nooit aan je veiligheid ook niet van iemand anders.. net zoals je nu al iemand op je 2 jarige(!!) laat zitten, een klein kind ZONDER cap!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Memere op 29-02-16 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:34

Dankjewel, toch nog iemand die het met me eens is dat TS niet alleen het hoofd moet laten zakken, figuren rijden is even belangrijk (of belangrijker).

Heb je via de boktmarkt een instructrice/teur gezocht?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:37

Ik snap er niks meer van en ik denk dat paard ook niet :D

TS, echt, neem les of stop ermee... Dit gedoe aldoor moet voor jou toch ook niet leuk zijn?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 14:38

Memere schreef:
Ieder topic gaat het steeds hetzelfde: ja maar dit, ja maar dat.. overal heb je wel een "ja maar..".

Je bent gevaarlijk bezig en denk dat je het pas leert beseffen als je eens slecht valt,
wat dan weer te laat is om te beseffen waarover het gaat.

Jij geeft in elk filmpje het paard te veel ruimte, net zoals bij het opstappen geef je haar de vrijheid waarbij zij er gebruik van maakt en jij dan nog eens slecht handelt, zoals hier eerder is beschreven door een paar bokkers. Als je opstapt moet je altijd de binnenteugel korter vast hebben zodat ze niet aan de loop gaan, maar dan draaien richting jou.. de achterhand naar jou toedraaien zoals je zelf zelf kan hier dus niet gebeuren. Als je al niet weet hoe je moet opstappen op een goede manier, dan hoor je echt nog les te krijgen alvorens je begint te rijden met dit paard. Aan ontspanning werken is niet alleen door balken te draven/stappen maar ook veel tempowisselingen,overgangen en figuren rijden en daar hoef je niet alleen aan het hoofd te denken maar aan het héle lichaam incl. de achterhand en ruggebruik. Jij zegt al maanden lang dat dit paard stout is, zenuwachtig.. ik zou zelf ook zo zijn als er iemand zo stijf als een hark op mij zit, mij laat doen wat ik wil en niet hoe je een paard aan het werk moet zetten. Dit paard is gewoon doodbraaf!
tempowisselingen heb ik zaterdag ook voor het eerst gedaan in stap. Al kostte me dat wel wat moeite want als ik haar wou doen vertragen stond ze stil dus moest ik weer aansporen maar haar tegelijk inhouden zodat ze niet weer in een snelle stap zou gaan.
Figuren doe ik ook altijd want zelf vind ik de op de hoefslag blijven ook saai; ik maak voltes, achten, lijnen en wissel van hand.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-02-16 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:40

mamamier schreef:

Ik quote mijzelf maar want ook over deze vraag wordt (selectief?) heen gelezen. TS, als jij vindt dat je het allemaal wel kunt en wel weet dan is de hele discussie klaar. Als je denkt dat je nog wel het één en ander kunt leren, neem dan in godsnaam iets aan van alle adviezen. Dit is namelijk gewoon sneu voor de pony.
De filmpjes doen mij erg denken aan de rijkunsten van mijn jongste dochter. Ze wil zo graag net zo goed kunnen rijden als haar grote zus maar vindt het ook allemaal zo spannend. En op alles wat we zeggen is het.... Ja maar.... Alleen is zij 5 jaar en jij volwassen. Doe er je voordeel mee.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:42

En er komt weer een "ja maar", net zoals het selectief lezen en antwoorden :+

Denk echt dat je slecht moet vallen eer je weet wat je aan het doen bent..zo leren er velen van hun fouten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:34

Wat ik niet begrijp is dat zo'n onnozele comentaar van Ts hier gewoon kan blijven doorgaan, zelf ben ik al verschillende keren even op de vingers getikt door enkele moderators hier op bokt omdat ik het blijkbaar even net iets te bot had gezegd.
Dit is hier geen voorbeeld van ernstige vragen meer, dit is enkel een discusie op gang willen blijven houden, en aandacht willen trekken, en zien hoe gaa de anderen hier nu maar weer eens op reageren.
Onbegrijpelijk vind ik dit.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:04

mamamier schreef:
Vind je dat je bekwaam genoeg bent om deze pony te rijden ts? Vind je zelf dat jouw rijkunsten goed genoeg zijn om zonder instructie of begeleiding met dit dier aan het werk te gaan? *\o/* Vind je het zelf verantwoord?

ik zou hierbij nog wel willen vragen wat je wél wilde horen toen je dit topic opende, want al het commentaar en advies dat je krijgt is kennelijk niet wat je wilt horen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:31

@mamamier: Als ik niet kon rijden was ik nooit aan de slag gegaan met dit paard. Het is dus ook lastig om uw vragen te beantwoorden aangezien het afwisselend is. Daarmee bedoel ik dat het soms wel goed gaat en soms dus weer niet.
En met de haflinger kan ik namelijk wel enorm goed rijden en figuren in draf en galop. Alleen vind ik hem dan weer te oud om nog te berijden.
Ik kan altijd bijleren. Maar vind in de buurt gewoon geen privéles. En dat "privé" heb ik écht wel nodig, geen groepsles want dat is me al eens slecht bevallen.