Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikheetesmee

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:11

Ik heb weer een nieuw projectje. Pony is zadelmak maar moet nog heel veel leren en is flink stout. Uiteindelijk wil de eigenaresse dat ie mee kan looen in manege lessen op een kleinschalige manege want daar is ie voor aangekocht. Maar dat is nog een lange weg.
Hij heeft bijna geen conditie dus ik ben nu voornamelijk aa het longeren met hem.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:57

Dat klinkt alsof je weer van voren af aan moet beginnen Esmee. Eerst het vertrouwen, daarna oppakken en hopen dat hij de kuren van nu is vergeten.
Wel leuk, maar het is wel heel veel werk om een jong paard goed op te voeden :=

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:35

Ballard_L schreef:
Ik ben gisteren voor het eerst naar springles geweest met mijn bijna 4-jarige :) voor het eerst op vreemd terrein en voor het eerst een aantal hindernissen achter elkaar. Hij deed het echt super! Heel trots op hem :) de komende dagen krijgt hij vrij, want ik schat zo in dat hij spierpijn heeft :P maar dit was zeker voor herhaling vatbaar!

Persoonlijk zou ik 'm dan niet vrij geven, maar heel rustig onder het zadel (of mijn voorkeur: aan de dubbele lange lijnen) wat rek- en strekoefeningen doen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:26

Hilary schreef:
Ballard_L schreef:
Ik ben gisteren voor het eerst naar springles geweest met mijn bijna 4-jarige :) voor het eerst op vreemd terrein en voor het eerst een aantal hindernissen achter elkaar. Hij deed het echt super! Heel trots op hem :) de komende dagen krijgt hij vrij, want ik schat zo in dat hij spierpijn heeft :P maar dit was zeker voor herhaling vatbaar!

Persoonlijk zou ik 'm dan niet vrij geven, maar heel rustig onder het zadel (of mijn voorkeur: aan de dubbele lange lijnen) wat rek- en strekoefeningen doen.

Ja ik zat net ook al te denken, misschien is het beter om dan even te longeren. Ik heb zelf nu ook spierpijn en bewegen is dan opzich wel fijn om het los te maken :) bedankt voor de tip

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:30

En dan wel 'nuttig' longeren, dus niet rondjes slingeren aan een touwtje, maar even met dubbele lange lijnen, of een body wrap. Loswerken met bodywrap zou ook een optie zijn die ik zou overwegen.

xmarijeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:52

Leuk forum! /3
Mijn eerste pony was ook een net beleerde 5 jarige. We kenden beide de basis, jong op jong dus. ;) Maar ondanks ups en downs door een ongelukje rijden we nu in dresuur L1+7. *\o/*
Omdat ik nu natuurlijk gegroeid ben, ben ik een leuke maar wel jonge E pony tegengekomen. Ik weet niet super veel van jonge pony's maar deze is 4jaar oud, beleerd en 2weken bij bekenden onder het zadel waarbij hij heel braaf is, en nuchter in de omgang dus niet wegschiet ofzo van 'nieuwe, vreemde' dingen. :)
Ik ben benieuwd of jullie ook tips hebben hoe jullie een jonge pony rijden die nog wat onstabiel is? Dus niet lekker recht over de hoefslag loopt hihi :D

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:19

xmarijeex schreef:
Leuk forum! /3
Mijn eerste pony was ook een net beleerde 5 jarige. We kenden beide de basis, jong op jong dus. ;) Maar ondanks ups en downs door een ongelukje rijden we nu in dresuur L1+7. *\o/*
Omdat ik nu natuurlijk gegroeid ben, ben ik een leuke maar wel jonge E pony tegengekomen. Ik weet niet super veel van jonge pony's maar deze is 4jaar oud, beleerd en 2weken bij bekenden onder het zadel waarbij hij heel braaf is, en nuchter in de omgang dus niet wegschiet ofzo van 'nieuwe, vreemde' dingen. :)
Ik ben benieuwd of jullie ook tips hebben hoe jullie een jonge pony rijden die nog wat onstabiel is? Dus niet lekker recht over de hoefslag loopt hihi :D

Het niet recht lopen heeft volgens mij met slappe spieren, onervarenheid en onbalans te maken.
Het inrijden bestaat uit meerdere onderdelen o.a.:

- Spieropbouw (door massage / buikspieroefeningen), trainen aan de longe of lange lijnen met hulpteugels. Neusje laag zodat de hals en de rugspieren oprekken of tijdens het rijden en het recht richten. Inbuigen en zijwaartse gangen oefenen in stap.
- Conditieopbouw, overgangen rijden en veel buitenritjes zodat ze leren rechtuit lopen

Gewoon lekker oefenen blijven, het paard wordt daardoor ook wat zekerder en zal op een gegeven moment wel gewoon rechte lijnen gaan lopen lijkt me.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:53

Ik zou me nu nog niet zo druk maken over de onstabiliteit. Het paardje zal nog erg zoekende zijn naar balans, want hij is nog maar kort onder het zadel. Ik zou aan de slag gaan met grondwerk/longeren/dubbele lijnen, beetje conditie op gaan bouwen, schriktraining doen, etc. etc. Zorg eerst maar voor een gaspedaal, rem en stuur, daarna kan je er steeds meer dingetjes bij gaan pakken. De balans komt dan vanzelf!

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er is iets mis gegaan met het uploaden van de foto's in mijn vorige berichten.
Ik plaats ze even opnieuw :)

Lola, mini Shetlander, 3 1/2 jaar oud en sinds een half jaar bezig met beleren voor de Sulki

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:18

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En Enzo, 3 jaar, sinds kerst bezig met beleren onder de man

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:17

Afbeelding
Afbeelding

Dit is de pony waar ik nu mee bezig ben. Hij is vreselijk scheef kwam ik achter tijdens t longeren dus dat gaan we ook maar eens oplossen. Zaterdag ga ik dr wss voor t eerst op om een rondje te stappem

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:29

Wat een lieve Haf!

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:54

Het is geen haflinger haha ! Wel een halflinger :')
Het is een haflinger x welsh kruising. Hij is ongv 1,40 hoog en is meer welsh dan halflinger als je hem in het echt ziet.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:37

ikheetesmee schreef:
Het is geen haflinger haha ! Wel een halflinger :')
Het is een haflinger x welsh kruising. Hij is ongv 1,40 hoog en is meer welsh dan halflinger als je hem in het echt ziet.

Ik dacht inderdaad dat het een welshje was :P leuke pony!

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:51

Grappige combinatie!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:51

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:34

Leuke foto's Ballard, heb gereageerd in je topic :)

Wij zijn gisteren in de buitenbak aan het werk geweest. De eerste serieuze poging om sturen, overgangen stap-draf en figuren op te pakken. Hij deed het super braaf al merk je dat zijn concentratievermogen snel op is. Het geeft wel weer vertrouwen om een volgende keer er weer op te stappen voor Rianne. Helaas geen foto's dit keer, want ik had de longeerlijn voor de zekerheid nog in handen.

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:41

Ik begin van de zomer met het inrijden van een merrie, ben benieuwd.
Indien er een klik is en ze wat potentie heeft voor het springen dan neem ik haar na het in- en doorrijden over.

Ik zal proberen er meer over te plaatsen als het zover is.

xmarijeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:47

wat leuk, dat doe ik deze maand ook!
Omdat jonge pony's snel groeien jun je na een maand nog beter zien hoe de pony is, dus leek ons het verstandig een maand proefperiode te doen.
Ben benieuwd :)

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:19

Kan dit jaar ook een projectje stallen olé.

The man himself :):)
Afbeelding

Heb een half jaar op een stal gewerkt #tussenjaar en iedereen de paarden zadelmak zien maken en nu is het mijn beurt!
De eigenaar is een boertje van 70 die normaal zijn veulens binnen een jaar verkoopt. Alleen kwam hij (helaas, gelukkig) niet van deze muts af. Hij is met 1 jaar al geruind en nooit echt groot geworden vandaar. Nu is hij toch wel zo'n 1,62 geworden maar nog wel een echt puppy!
Hij wordt in juni 3 dus we doen het lekker rustig!

De boer heeft helemaal geen kennis dus heb 'carte blance'. Natuurlijk wel met begeleiding, don't worry ;)
Tot nu toe hebben we lekker geborsteld, hoefjes geven, zijn we aan het wandelen geslagen (hij wilde eerst nieeettt lopen, het is een ontzettend verwend nest) en spelenderwijs kennis laten maken met dingen. Hij heeft al een dekje op zijn rug gehad....en op zijn hoofd :+

Merk dat hij zich gaat hechten en steun bij me zoekt bij spannende dingen. Ben zo erg verliefd aan het worden maar hij staat tegen de winter te koop (noooooo).

Met mijn merrie links die nu na 1,5 jaar rust ook weer doorgereden kan worden xd jeetje lekker bende
Afbeelding

Hoofdstel gepast <3 zonder bit en zooi ofc
Afbeelding

En weer even gestopt met wandelen :evaw: het is zo'n (lief) onhandig sukkeltje. Voor het eerst afgespoten. Dat was toch spannend, ojeetje ~~}> Maar na een tijdje bleef hij voorbeeldig staan als hij maar brokjes, klopjes en kooswoordjes kreeg <3
Afbeelding

Zoals jullie vast merken, wanhopig verliefd. Niemand anders mag er ook mee werken ~~}> MINE
Wordt nog wat als hij weg gaat. Jezus, penny hier. Wilde altijd een merrie van 1,70 maar ik denk dat ik langzaam maar wat geld opzij ga zetten, help :')

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:28

Haha die Penny dromen en gedachten blijven gevaarlijk! Dus succes daarmee :D
Vroeg me af heb sinds kort een paard van 3,8 jaar hij is al een paar maanden onder het zadel geweest maar dan wel als een hertje met zijn hoofd want dat is "mooi" vinden de vorige eigenaren. Dus nu gaan we heb opnieuw alles leren maar weet niet of ik me dan nog mag melden hier?..

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:29

Die is erg leuk! Een leuk project dus!

Ik ben inmiddels zo ver met de pony dat ie aam de longe netjes 25 min kan lopen zonder kapot te zijn. Heb er zaterdag een rondje op gestapt na het longeren maar dat was nog geen succes. Hij is bang voor ieder geluid en probeert er dan vandoor te gaan. Op dat moment heb ik geen rem en stuur. Kalmeren lukt ook niet. En aangezien hij zo klein is heb ik echt niks geen houvast als ie gaat rennen of zn kop tussen zn knieën trekt. Dus ik weet niet precies hoe ze m eerder hebben gereden maar er klopt niet alles van.
Ik heb besloten om hem eerst een tijd te longeren met dubbele longe. Hopelijk kan ik hem zo wat meer vertrouwen leren krijgen en hem een rem en stuur aanleren.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:38

Lijkt me een goed plan toch vervelend als je niet meer man stoppen :+
Wij zijn inderdaad ook begonnen net longeren en dan lekker relaxt met neusje over de grond :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:41

Welkom Caroline52! Gewoon lekker mee kleppen, je bent toch nog druk bezig met beleren?

@ikheetesmee: Ik ben ook weer back to basic gegaan, lekker aan de gang aan de dubbele longe om er nog beter een rem en stuur op te krijgen. Hij was al wel braaf onder het zadel, maar hij was nog heel onzeker en snapte veel dingen nog niet goed. Het was ideaal geweest als iemand vanaf de grond dan had kunnen helpen, maar aangezien ik heel veel alleen moet doen, dan maar wat langer door vanaf de grond ;)

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:43

Jammer dat niemand je kan helpen...

Als ik dan toch mee mag doen gelijk maar even mijn ista aan het werk laten zien
Afbeelding