Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:16

vuurneon schreef:
[
saddledancer schreef:
@azmay, ja misschien ook wel :j

dit is de pb die ik gestuurd heb naar azmay, voor degenen die geinteresseerd zijn:

de meeste races zijn natuurlijk voor 2 en 3-jarigen, daar word grotendeels Hun potentie ook bepaald. Heb je een 'loser' word hij na de 3-jaar races vaak doorverkocht, voor een andere tak van de sport, of als showhorse. Waar ze het Dan vaak prima in doen, tot een hele normale 'pensioenleeftijd' van 16/17/18, waarna ze vaak nog recreatief gereden kunnen Worden. Heb je een 'winner', Dan blijven ze vaak in de race sport zolang ze het daar goed doen, meestal gaan deze paarden door tot ongeveer 8 jaar oud, waarna ze met 'racepensioen' gaan, omdat het best een intensieve sport is. De merries Worden Dan vaak ingezet voor de fok als ze daar geschikt voor zijn, en de hengsten Worden vaak ingezet in de fok, en beiden worden verkocht voor andere disciplines. Ze kunnen vaak gewoon intensief ingezet Worden tot een leeftijd die bij andere takken ook gezien word :)

Sorry wacht,

Race pensioen? Ik weet niet erg veel oer rces maar wel over wat er gebeurt met de paarden die op 'pensioen' gaan.

Vleesfabriek is een beter woord. 95% vande afgedankte racepaarden komt in het vlees terecht dus.

Als je er zo weinig over weet, hoe kun je dan met dergelijke 'feiten' komen?

Saddledancer, ook van mij complimenten voor je verwoording :j[/quote]

Omdat ik het met eigen ogen heb gezien. Ik weet over het racen zelf niet veel, maar wel wat er met afgedankte paarden word gedaan.

Zeer onsmakelijk en zeker niet voor zwakke magen.

En een feit is dat er niet zoiets is als race pensioen. 95% van de paarden word geveild en worden opgekocht door vleeshandelaren, worden daarna met zon 20 paarden op een killtruck geladen en gemiddeld zo'n 3 dagen zonder water of voer vervoerd naar een slacht huis. Als ze geluk hebben worden ze die dag nog geslacht en met pech worden ze in een overvolle stront paddock gegooit waar ze wachten om in de salami te worden verwerkt.

Dit is de realiteit, in Nederland is dit veel minder maar in Nederland is de rensport nog niet zo groot.

Heb met pijn in mijn hart zo'n veiling gezien en wat er daarna gebeurt en daar baseer ik mijn feiten op.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:32

TS ik vind het helemaal niet raar dat je paard op drie jarige leeftijd nog niet ingereden is, zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen. Mijn paard is ook 'pas' op 6-jarige leeftijd ingereden, paard van een vriendin pas op 13 jarige leeftijd. Kan allemaal. Liever laat dan te vroeg.

Op de plek waar mijn paard ingereden is moet het paard ook altijd minimaal 4 jaar zijn. Vind ik een prima 'regel' eigelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:52

[
saddledancer schreef:
@azmay, ja misschien ook wel :j

dit is de pb die ik gestuurd heb naar azmay, voor degenen die geinteresseerd zijn:

de meeste races zijn natuurlijk voor 2 en 3-jarigen, daar word grotendeels Hun potentie ook bepaald. Heb je een 'loser' word hij na de 3-jaar races vaak doorverkocht, voor een andere tak van de sport, of als showhorse. Waar ze het Dan vaak prima in doen, tot een hele normale 'pensioenleeftijd' van 16/17/18, waarna ze vaak nog recreatief gereden kunnen Worden. Heb je een 'winner', Dan blijven ze vaak in de race sport zolang ze het daar goed doen, meestal gaan deze paarden door tot ongeveer 8 jaar oud, waarna ze met 'racepensioen' gaan, omdat het best een intensieve sport is. De merries Worden Dan vaak ingezet voor de fok als ze daar geschikt voor zijn, en de hengsten Worden vaak ingezet in de fok, en beiden worden verkocht voor andere disciplines. Ze kunnen vaak gewoon intensief ingezet Worden tot een leeftijd die bij andere takken ook gezien word :)

Sorry wacht,

Race pensioen? Ik weet niet erg veel oer rces maar wel over wat er gebeurt met de paarden die op 'pensioen' gaan.

Vleesfabriek is een beter woord. 95% vande afgedankte racepaarden komt in het vlees terecht dus.[/quote]

Als je er zo weinig over weet, hoe kun je dan met dergelijke 'feiten' komen?

Saddledancer, ook van mij complimenten voor je verwoording :j[/quote]

Omdat ik het met eigen ogen heb gezien. Ik weet over het racen zelf niet veel, maar wel wat er met afgedankte paarden word gedaan.

En een feit is dat er niet zoiets is als race pensioen. 95% van de paarden word geveild en worden opgekocht door vleeshandelaren, worden daarna met zon 20 paarden op een killtruck geladen en gemiddeld zo'n 3 dagen zonder water of voer vervoerd naar een slacht huis. Als ze geluk hebben worden ze die dag nog geslacht en met pech worden ze in een overvolle stront paddock gegooit waar ze wachten om in de salami te worden verwerkt.

Dit is de realiteit, in Nederland is dit veel minder maar in Nederland is de rensport nog niet zo groot.

Heb met pijn in mijn hart zo'n veiling gezien en wat er daarna gebeurt en daar baseer ik mijn feiten op.[/quote]

Is ook van toepassing op de dravers hier in Frankrijk....zo leuk die paardensport.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:57

Overigens snap ik ergens ook wel de logica van het vroeg inrijden. Topsporters moeten immers ook als kind beginnen willen ze een beetje kans maken( uitzonderingen daargelaten). Zelf denk ik dat 4 een mooie leeftijd is voor de meeste paarden.

geerke

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:03

is niet zo hoor,als je later met een paard begint heb je kans dat hij tot hogere leeftijd meekan.Geld zeker voor topsport.Mijn vriendin haar paard is nu 7,is ingereden op zijn 4 de en springt nu pas parcoursjes van 1m.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:16

Azmay schreef:
Overigens snap ik ergens ook wel de logica van het vroeg inrijden. Topsporters moeten immers ook als kind beginnen willen ze een beetje kans maken( uitzonderingen daargelaten). Zelf denk ik dat 4 een mooie leeftijd is voor de meeste paarden.

Die topsporters kiezen er wel zelf voor om hun lijf kapot te maken... Want face it, die topsporters zijn met 25 jaar ook wel over hun top heen.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:34

Het verbaasd me dat hier zoveel mensen zijn die van mening zijn dat je beter later kunt beginnen (4/5). In mijn omgeving ben ik ook een buitenstaander m.b.t. het laat inrijden.

Ik heb nu een 3jarige waar ik af en toe opkruip... (lees 1x per maand 10 min). Gaat super, nooit geen tegenstribbeling gehad, bokt niet, steigert niet. Dat vind ik ook vanzelfsprekend want we hebben veel tijd geïnvesteerd in wederzijds respect en vertrouwen. Veel gaan wandelen, grondwerk etc.
Er zijn zoveel leuke dingen te doen zonder dat je erop hoeft!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:38

Wat mij verbaasd is dat zoveel bokkers reageren met 'doen wat je zelf goed lijkt!', maar dan wel alleen als het 'laat' inrijden betreft :+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:41

vuurneon schreef:
Midgie, leuk bedacht; maar ook hier gaat het paard pas weg als hij dood is. Hij mankeert overigens niets hoor en we zijn al 15 jaar verder ondertussen. Zelfde verhaal voor zijn vriendje: blijft ook tot zijn dood bij de eigenaar en is ook met 3 jaar gewoon rustig ingereden. Ondertussen ook al 20+ jaar oud en nog steeds happy Horse.

De ruiter beslist inderdaad, wie zegt dat je met 6 of 10 jaar wel opeens goed zit? Het is sowieso al harstikke onnatuurlijk om erop te gaan zitten. Mijn pony was er met 3 jaar klaar voor en is met heel veel beleid en alle rust ingereden met 3 jaar. Geen enkele druk, want had 0 ambitie. Gewoon lekker naar buiten met hem en op zijn rug alles verkennen. Hij was niet onder de indruk van een zadel of een ruiter op de rug. Genoot van de buitenritten. Had ik kunnen wandelen tot hij 6 was? Ja. Had ik hem ook eeuwig groen kunnen laten? Ja. Maar dat wou ik niet en vond het onnodig en wou dat voor hem ook niet. Hij had en heeft nog steeds veel plezier in het buiten rijden.
Hij leerde snel en heb hem ook niet weer terug in de wei gezet nadat ik erop kon zitten. Ben gewoon rustig door blijven gaan met buitenritten langer maken en wekelijks een les die heel langzaam werd uitgebreid omdat de basis natuurlijk wel goed er in moet.

Ja ieder zijn ding, maar ik zou er niet voor kiezen om een lichaam te gaan belasten die nog volop in de groei is, als je weet dat een rug pas met 8 af is.

Je spreekt in verleden tijd over de pony??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:43

Midgie, omdat het inrijden ook 15 jaar geleden is geweest dus verleden tijd. Wat in het nu speelt staat in tegenwoordige tijd :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:51

Misschien een interessant stukje om toch nog eens echt na te denken voor je op een te jong dier gaat zitten, Het klopt gewoon niet als iemand zegt mijn paard is er aan toe, is het niet van ik kan niet meer wachten, wat ik al eerder zei , koop dan een 6 jarige
http://dierpraktijk-beest.nl/ruggenwervels-paard/

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:51

vuurneon schreef:
Midgie, omdat het inrijden ook 15 jaar geleden is geweest dus verleden tijd. Wat in het nu speelt staat in tegenwoordige tijd :)

Maar zou je het weer doen op zo een jonge leeftijd met alles wat je nu weet ??

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:52

midgie schreef:
Misschien een interessant stukje om toch nog eens echt na te denken voor je op een te jong dier gaat zitten, Het klopt gewoon niet als iemand zegt mijn paard is er aan toe, is het niet van ik kan niet meer wachten, wat ik al eerder zei , koop dan een 6 jarige
http://dierpraktijk-beest.nl/ruggenwervels-paard/

En dan nog een 6 jarige vinden die niet in is gereden :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:56

midgie schreef:
vuurneon schreef:

Maar zou je het weer doen op zo een jonge leeftijd met alles wat je nu weet ??

Als mijn pony nu weer 3 zou zijn: Ja. Over het algemeen kan ik niets zeggen, ik kijk wel naar het paard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:57

Kinke schreef:
Kendra schreef:
Wat een standpunten weer.... Ken je paard, weet wat hij aan kan.
Ieder paard is verschillend, dus een stapje verder als het kan, een stapje terug als het moet.
En ken jezelf: de kwaliteit van de ruiter bepaalt ook (heel erg) veel...

Maar hoe dan? Want als ik vind dat ik mijn paard 'ken' en ik vind dat ik er met 20 maanden prima op kan zitten, dan is dat dus ook zo?

Excuses, ook je verstand gebruiken :D .
En ik geef toe, daarmee komen we weer in dezelfde eindeloze discussie terecht...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:54

Longeren met een jong paard is gelukkig niet schadelijk, dat scheelt :+

Je kunt er beter op gaan zitten en rechtuit, dan longeren. Longeren is denk ik zo ongeveer een van de minst natuurlijke, geestdodende dingen die je met een paard kunt doen. Hoe bereid dat ze voor op het zwaardere werk dan?

midgie schreef:
Waarom een basis erop gaan zitten als hij 3 is en dan weer terug in de wei, waarom niet laten staan in de wei en er pas op met 5 of 6?
Tussen 3 en 5 kun je zoveel andere leuke dingen doen met je paard, waarom er perse op ?
Juist een ouder paard leert sneller en makkelijker omdat ze lichamelijk meer af zijn en mentaal al veel voor bereiding naar het rijden hebben gehad tenminste als je de juiste weg bewandelt,
Je hoort heel veel mensen die het niet leuk vinden om te longeren , maar juist het longeren is een basis oefening die elk jong paard zou moeten hebben door gelopen, een kind gaat ook niet gelijk naar de basis school toch, word ook voor bereid op zwaarder werk, dat hoort ook bij een paard,

Een paard valt volgens mij ook onder de huisdieren en niet onder dingen, ja zo worden ze vaak beschouwt,
Een hond heb je ook voor het leven alleen word die maar 10 en soms ouder als je geluk hebt, maar bij een paard heb ik het gevoel dat ze bij 25 dood gekeken worden of verkocht omdat je niet meer kan met het dier wat je kon toen hij nog maar 10 was, dus zodra een ouder paard wat gaat mankeren moet hij op de MP of in geslapen, zolang mijn paarden nog een waardig leven hebben dan mogen ze blijven en ik hoop dat ze allemaal 45 worden,
De jongen krijgen de tijd om volwassen te worden lichamelijk en mentaal , wie beslist of je paard er mentaal aan toe is, idd de ruiter zelf, maar dat is niet omdat het paard mentaal klaar is nee dat is omdat de ruiter erop wil en de handelaar het paard kwijt, dat is triest,

Koop een paard en doe er zijn hele leven mee en als je pech hebt mankeert hij wat , maar wat doe je met je hond als hij bij 6 wat gaat mankeren?? dan ga je ervoor maar een paard word dus idd als ding beschouwt , doet hij het niet moet hij maar weg

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:58

Ik vind 3 jaar best jong om een paard al in te rijden, hij/zij is dan nog helemaal niet uitgegroeit en het kan dan alleen maar schadelijk zijn om er meteen een zadel en alles op te gooien.

Jij weet zelf wanneer jij en je paard klaar zijn voor de volgende stap en vind het alleen maar beter dat je er nu pas mee begint, Longeerwerk kan geen kwaad maar zal er niet te vroeg een zadel op 'gooien' om het maar even grof te zeggen,.

lekker laten praten dat soort mensen

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:01

ah joh laat lekker banketstaaf!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:24

Kozbi schreef:

Heb met pijn in mijn hart zo'n veiling gezien en wat er daarna gebeurt en daar baseer ik mijn feiten op.

nou sorry, maar dat is dus niet 'de meerderheid' van de race paarden. misschien 95% op die specifieke veiling, en zoals ik al eerder heb gezegd, natuurlijk gebeuren zulke dingen. die gebeuren in elke tak van de paardensportsport. overal zijn rotte appels.
Ik ken de paardensport in het algemeen, en de race sport specifiek, buiten nederland erg goed (ik woon en werk namelijk hier in england, waar de race wereld erg groot is, en ik ken behoorlijk wat race eigenaren naast degene waar ik voor werk) En het grootste deel hiervan gaat helemaal niet naar de slacht. Er is wel degelijk 'racepensioen', het is dus niet 'feit' dat dat er niet is.
en heel eerlijk gezegd heb ik echt geen idee wat de omstandigheden in het slachthuis te maken hebben met de race wereld, naar de slacht is naar de slacht, en daar kan de ex-eigenaar van het paard vervolgens ook niets meer mee doen.
En de race eigenaren die ik ken zijn geen kleine namen die het voor de hobby doen, dus het is ook niet zo dat het bij de 'broodwinners' wel allemaal zo gaat.
Je hebt als ik het zo uit je verhaal opmaak 1 veiling 'gezien' (was je daar? was het een filmpje? heb je deze paarden helemaal naar het slachthuis gevolgd? hoe weet je hoe het in dat slachthuis was als je op de veiling was? ) En om nou op 1 ervaring 'feiten' te baseren, dat kan natuurlijk eigenlijk niet.
Ik snap dat het een vervelende ervaring was. maar daar kun je natuurlijk niet de hele race wereld op afrekenen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:49

Nou midgie... als je die cijfers zo goed weet.. gemiddelde leeftijd van overlijden en noem maar op... kom dan met bronnen.

Veel sporters of amateur sporters willen maar 1 ding. Paard zo vroeg mogelijk zo hoog mogelijk op trainen.
Waarom? Wepraten hier niet over 3000 euro maar over 30.000 tot soms wel 100.000 euro wat er voor een paard geschoven wordt voor zowel binnenland als buitenland.
Maar is het inrijden het probleem?
Nu even niet meteen koppig doen en ja roepen. Lees even verder.

Tot zijn derde mag hij lekker op het land. Dagen lang... zijn benen strekken.
Ineens komt ie op stal. Wordt er van alles mee gedaan en komt hij nogmaar misschien 5 uur buiten.
Dat is veeeel minder als voorheen.
Wat doet dát met n paardenlichaam?
Rondjes om zijn eigen as. 3,5 x 3,5 als hij geluk heeft...
Vervolgens gaat er iemand op zitten. Die dagelijks wat van hem vraagt. Steeds wat langer in de houding. Want hij moet straks starten.
Het lekker naar buiten... de bosserijen in zit er niet in... de trainer traint niet met ontspanning en nageeflijkheid want het moet rr zo gaaf en krachtig mogelijk uit zien.
Op wedstrijd wordt dit opnieuw toegejuigd en ontspanning als saai gezien.
'Het moet meer en flitsender.'
Trainen... longeren en veel stal uren.
Beestje wordt jong vol gepropt met onnodig veel krachtvoer en moet binnen een aantal jaren een niveau lopen van een bepaalde hoogte.

Die druk met omgeving en training wat eigenlijk incorrect is maar wordt toegejuigd door een jury met n bepaald beeld en gedachtengang. Dát is... wanneer je logisch na denkt het meest funest.

Als jonge paarden gewoon lange uren op het land mogen met korte correcte trainingen is rr niet veel aan de hand.

En ook al worden ze niet 100 procent correct grtraind. Bon fire mocht óók oud worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:26

@Maralyn heb je de link niet gezien die ik geplaatst heb?
Het feit is dat een paard pas uit gegroeid is met 8 wat moet je dan op een 3 jarige, dat is dan toch misbruik maken.
En dat paarden het leuk vinden is een menselijke gedachten, paarden zijn heel goed in het accepteren van hun lot, denk aan al die stal paarden en manege paarden,

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:29

midgie schreef:
Het feit is dat een paard pas uit gegroeid is met 8 wat moet je dan op een 3 jarige, dat is dan toch misbruik maken.
En dat paarden het leuk vinden is een menselijke gedachten, paarden zijn heel goed in het accepteren van hun lot, denk aan al die stal paarden en manege paarden,

Ik lees hier uit dat jij mijn post niet 100% goed gelezen hebt.

Nergens schrijf ik dingen over leuk vinden.
En is dat misbruik maken? Een paard aan het werkt zetten op een correct manier vanaf een leeftijd van 3?

Lees even nog 3x of misschien 4x mijn post volledig door, voor je een antwoord schrijft, die helemaal niet bij mijn post past ;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:46

Zoals eerder aangegeven ben ik ook iemand die niet met 3 al het paard ingereden zou hebben. 3 jaar niks en alleen maar op de wei vind ik dan weer het andere uiterste. Heb zelf ook op een fokkerij gewerkt, hier begonnen we vanaf dag 1 al met halstertje om doen, meelopen met mam vanaf 1-2 weken ongeveer en ook al snel het poetsen en hoefjes krabben/leren optillen.
Daarbij zijn er ook onderzoeken (kan link even niet terug vinden), dat het op jongere leeftijd bijv al trainen op het harde juist goed is voor pezen bijvoorbeeld. Ik ken iemand persoonlijk die een engels volbloed heeft die ook heeft gekoerst. Hard en goed beenwerk. Zelf een draver, ook hard en goed beenwerk, en sterke hoeven. En ik zie liever iemand die met 3 er 1x per week even 20min op gaat of lekker rechtuit traint, dan iemand die met 5/6 jaar meteen 6x per week gaat trainen omdat ie er dan wel klaar voor zou zijn.
Denk dat het belangrijkste in alles toch is trainen met beleid en oog voor het paard, en dat is niet alleen maar leeftijdsafhankelijk...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:21

midgie schreef:

Dat ze nog niet volgroeid zijn, wil niet zeggen dat het daarom maar schadelijk is natuurlijk. Als een site er voorbeelden bij haalt, pakken ze de zeer intensief gereden sportpaarden erbij. Maar hoeveel paarden in Nederland lopen er nou echt mee in de topsport tov hobby paarden? Er is geen enkel onderzoek dat aan toont dat het misbruik maken is van een dier als je het met 3 rustig aan in gaat rijden en niet overbelast. Dat is je eigen mening namelijk die niet wordt ondersteund door onderzoek. Je eigen conclusies trekken is immers nog niet gelijk dé waarheid voor alles en iedereen. Kan wel de reden zijn om zelf een weg te kiezen met je eigen paard natuurlijk :) dat is natuurlijk ook heel mooi.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:43

Nog een link,

http://kobolt.nl/gezondheid/leeftijd-bi ... ialnetwork

@vuurneon, het is een feit dat een dier van 3 nog niet volgroeid is , dat is niet mijn conclusie ,
het is een feit dat er heel paarden te jong tussen de boterham beland, het is een feit dat er veel blessures zijn bij te jongen dieren, dus ja je kop in het zand blijven steken kan ook