Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bentuh

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:27

ilseilse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:18

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 17:59

Het buitensteken vormt weinig tot geen probleem meer. Al denk ik wel dat volgend jaar het terug moeilijk zal zijn. In de winter gaan ze in de paddock. Maar een grote wei is natuurlijk net iets spannender.
Gisteren weer dubbele lijnen. Meneer was gekalmeerd. Het enige dat ik nog liggen had dunner dan mijn huidig bit was een dubbelgedroken appel bitje. Hij reageerde fijn erop. Rustig met zijn mond, ga een tijdje deze gebruiken.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:27

Dierenarts geweest ('huis da', niet 'kliniek da'). Wou eens terug vit E controleren en scan hebben van die knieën, om te zien als hij terug hervalt of niet.
De da vond hem correct en regelmatig. Ook de soms verkorte pas in de overgang vond hij niet onrustwekkend. (eigenlijk niemand behalve ik... haha)
De rechterknie is wel beetje opgezet, en zat wel beetje vocht op. Knie zal blijvend onderhoud nodig hebben. Maar wel bruikbaar.
Tja, vraag me af wat dat kan betekenen..
Ook vond hij longeren een heel slecht plan. Maarja zal dat toch blijven doen, want dat is nu wel even het enige dat hem tot nu toe beetje vooruit geholpen heeft.
Verder adviseerde hij om duivelsklauw te geven, om hem door die stijfheid te helpen. Want dat vind ik nog het grootste probleem tot nu toe om er gewoon op te stappen en weg te rijden.
Dan volgende week de fysio nog. En hopelijk komen we weer een stap verder.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:43

Stukje bij beetje kom je steeds een stapje verder. Gelukkig.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 18:16

Rocamor schreef:
Stukje bij beetje kom je steeds een stapje verder. Gelukkig.

Ik hoop het. Maak me een beetje zorgen over die knie nog altijd. Het zal onderhoud nodig hebben. Dwz dat het toch een chronische overbelasting ofzo is.
Is niet zo leuk voor een paard dat je maar net hebt. En weet niet goed welke gevolgen dat zal hebben in de toekomst.
De da zegt dat hij toch geen gp proef moet lopen. Dat klopt. Maar wat zal teveel zijn... Enkel die gp proef?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:49

Jij bent de enige die eea zag en voelde. Goed in de gaten houden dus. En dat lukt je nu ook al goed.

Als hij al lang last heeft gehad van de knie, duurt de genezing ook lang hè. ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:58

Aangezien ik een paard heb met knieproblemen kan ik je zeggen dat het iets is wat je moet leren aanvoelen.

Zo rij ik inmiddels al een maand enkel buiten ondanks dat de DA er op het moment niets aan ziet.
Maar ik voel gewoon een bepaalde weerstand tegen mijn hulpen waarvan ik inmiddels weet dat het geen stoutheid is.
Ze kan overigens wel stout zijn, maar dat uit ze anders.
Van de week kon ik buiten ineens weer normaal een galopje doen. Dan weet ik dat het weer goed zit.

Ik train mijn paard nooit meer dan om de dag. Ik kan wel tussendoor een lekker stapritje maken of een beetje lang-laag aan de kaptoom. Maar als ik me niet aan de 48 uur trainings herstel houdt gaat ze kapot in de knieen, ook al heeft de rest van haar lichaam er geen moeite mee.

Ik wissel in de eerste 5 minuten draf een paar keer om de paar passen van been met lichtrijden. Voel ik geen verschil dan train ik normaal (we zijn zo op L-M niveau), voelt links en rechts niet gelijk dan rij ik enkel lang en laag of ga het bos in.

Zo hoop ik dit paard uiteindelijk wel op Z niveau te krijgen maar ik weet niet of het lukt. Vooral stap-galop is iets wat ze heel zwaar vind.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 10:07

Rocamor, dat is waar!

Sizzle. Geef jij anders nog iets bij, supplementen, of iets van onstekingsremmer af en toe?
Ik vind de mijne wel beter als hij meer werkt. De dag na de rust, vind ik hem stijf.
Hoop dat de stap galop stap bij de mijne beter zal gaan, anders ben ik al meteen uit de running. Bij ons zit een eenvoudige wissel al namelijk vanaf A niveau. Dat is onze L...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:12

Dat probleem heb ik helaas ook.
Ook hier eenvoudige wissels in de GA (laagste klasse) -O-
Dus we zijn gelimiteerd tot slechts 2 proeven op het moment.

Ik geef af en toe gemberpoeder over het eten (natuurlijke ontstekingsremmer).

Mijn paard staat in groepsstalling, dus een rustdag is nog steeds vrij actief.
In de winter hang ik haar dan nog wel eens aan de longe tussendoor maar dan vraag ik weinig.
Stijf zijn na een dag rust waarbij ze wel gewoon de hele dag op de wei staan zou mij trouwens ook licht ongerust maken bij een relatief jong paard. Dan zou ik experimenteren met selenium/vit E of magnesium bijvoorbeeld

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 10:21

Sizzle schreef:
Dat probleem heb ik helaas ook.
Ook hier eenvoudige wissels in de GA (laagste klasse) -O-
Dus we zijn gelimiteerd tot slechts 2 proeven op het moment.

Ik geef af en toe gemberpoeder over het eten (natuurlijke ontstekingsremmer).

Mijn paard staat in groepsstalling, dus een rustdag is nog steeds vrij actief.
In de winter hang ik haar dan nog wel eens aan de longe tussendoor maar dan vraag ik weinig.
Stijf zijn na een dag rust waarbij ze wel gewoon de hele dag op de wei staan zou mij trouwens ook licht ongerust maken bij een relatief jong paard. Dan zou ik experimenteren met selenium/vit E of magnesium bijvoorbeeld

Ging net beginnen zoeken naar natuurlijke ontstekingsremmers.
Ook Traumeel ga ik bestellen. Zal wel geen kwaad kunnen.
Ja wel dat maakt me ook ongerust, die stijfheid. Ook al gaat het wel snel weg. Daarom heb ik hem terug bloed laten trekken. Omdat hij voor de zomer al met een tekort aan vit E stond.
De andere Lusi bij ons op stal heeft een chronisch tekort. En ziet zulke tekorten vaken bij barokke paarden. Dus dat kan nu wel weer het probleem zijn.
Verder staat hij nu op de wei, maar naar de winter toe zal het enkele uren paddock worden.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 23:41

Vitamine E bij geven dan, en misschien ook magnesium?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 08:50

astridklomp schreef:
Vitamine E bij geven dan, en misschien ook magnesium?

Even afwachten naar de bloedresultaten natuurlijk.
Ben eigenlijk heel erg benieuwd haha! :o

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:38

En? Uitslag gekregen?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 14:13

Ja, alles was in orde. Ook vit e, volledig op peil.
Fysio is geweest, was in het middenstuk op de rug beetje vast op de spieren.
Dus dat losgemaakt. Vind hem nog niet helemaal los, maar wel al beter. Loopte meteen meer zoals ik het gewoon ben, meer buiging in die gewrichten en minder stijf. Uitsluitsel over het zadel. Drukt net iets teveel aan de achterzijde door de vorm van de kussens. Een ander zadel van op stal past beter. Maar op die kan ik gewoon niet zitten. Rugpijn in nog geen 10 min, voor mezelf...
Dus vandaag is hij de eerste keer bereden geweest, met het meer passende zadel. Met de staleigenaar, die dag in dag uit jonge paarden zadelmak maakt, heel rustig iemand, niet bang of nerveus te krijgen die man...
Ging echt heeeeeel goed! :D
Elk begin was wat moeilijk, instappen eerst erg gespannen, dan aandraven wat moeilijk, dan aan galopperen ook beetje bokkig en onwennig. Maar niet gemeen bokken, hij heeft gewoon rustig kunnen doorrijden en ontspannde dan ook snel, en begon weer te lopen zoals vroeger.
Dus nu nog een paar keer zo.
Volgende week komt fysio zadelpasser terug, ga van haar als ze het passend kan krijgen een zadel huren, voor zolang hij revaliderende is. Eens hij op kracht is wil ik nog steeds naar ninon voor zijn maatzadel.
Volgende week ook nog dubbele longe les. Dus we zijn eigenlijk lekker bezig! :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:47

Zo dan. Weer een stapje verder. Super zeg

CalishaAmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:02

Ik heb niet alle 10 pagina's terug gelezen.. maar ik begrijp dus dat het om een vorm van slijtage gaat?

Zo ja, heb je al eens gedacht aan het geven van glucosamine?
2 paarden met slijtage op mijn werk doen het er uitstekend op.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:13

Ja heel blij, vandaag terug heel braaf onder het zadel!!
Ging ook al veel beter dan de eerste keer, niet meer twijfelen of stressen bij aandraven en galloperen. Enkel wat traag in het begin. Maar dat is niet erg, vind ik zelf.
Vrijdag kijken voor een zadel waar ik zelf ook in pas. En dan gewoon genieten van mijn paard.

Calisha: goh neen niet echt, eigenlijk begrijp ik zelf niet zo goed hoe het komt. Niemand kan me ook een duidelijk antwoord geven. Er is geen slijtage in gewricht of bot. Ook geen schade aan pezen of ligamenten. Wel een overbelasting, en hoogstwaarschijnlijk vermoed ik dat het chronisch is. Rechterknie is net iets dikker dan de linker. Dus zal iets zijn dat ik in de gaten moet houden. En maken dat hij niet meer overbelast. Dus veel afwisseling en rechtrichten dat is het plan.
Ga wel binnenkort beginnen met duivelklauw, en krijgt al gemberpoeder, natuurlijke ontstekingsremmer. Tip van sizzle hier in dit topic. En voorlopig lijkt hij het goed te doen
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 28-09-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

CalishaAmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:20

Mooi dat het beter gaat!
Wel jammer dat er niet precies uit komt wat hij nou heeft.. maakt het allemaal net even moeilijker!

Veel succes met hem verder!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:49

CalishaAmira schreef:
Mooi dat het beter gaat!
Wel jammer dat er niet precies uit komt wat hij nou heeft.. maakt het allemaal net even moeilijker!

Het is duidelijk dat die knie overbelast is, maar de onderliggende oorzaak is niet echt duidelijk.
Het kon zijn dat door het niet 100% passend zadel dat hij rugpijn had, en daardoor overbelasting in knieen heeft gekregen. Dat is de fysio haar oordeel.
Die ziet veel paarden met knieproblemen, en meestal zit de achterliggende oorzaak in de rug, zegt ze.
Tijd zal het sowieso moeten uitwijzen.

En bedankt :o :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:08

CalishaAmira schreef:
Ik heb niet alle 10 pagina's terug gelezen.. maar ik begrijp dus dat het om een vorm van slijtage gaat?

Zo ja, heb je al eens gedacht aan het geven van glucosamine?
2 paarden met slijtage op mijn werk doen het er uitstekend op.

Volg je topic al een hele tijd en zat ook aan glucosamine te denken. Maar dan wel in combi met MSM. MSM is ontstekingsremmend en versterkt vele supplementen. Waaronder dus glucosamine.

Zelf geef ik die van Pharmahorse, die heeft glucosamine en MSM in 1 pot en niet duur. Mijn merrie loopt er top op.

Misschien toch iets om over na te denken?

En zeker i.c.m. zijn knie, stijfheid en scheefheid zou ik zeker kijken naar iemand die het rechtrichten goed onder de knie heeft en daar goed in kan lesgeven. Mijn merrie was er erger aan toe dan die van jou en door een goeie rechtricht instructeur was ze binnen een week al zoveel veranderd. En binnen 1 dag liep ze al niet meer kreupel. En dan ging het wel om eentje die zo slecht was, dat ze anders ingeslapen zou worden. En die van L1 dressuur & afgekeurd naar Z2 paard ging. Sindsdien nooit meer problemen mee gehad.

Hoop dat je er wat aan hebt!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:45

Fijn dat het beter gaat!

Ik ben het helemaal met je eens Cardy, wat betreft de gluco, MSM en het rechtrichten. Vooral dat laatste!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 13:41

Het is geen slijtage, maar een overbelasting. Dus denk niet dat Gluco of MSM zoveel zal helpen.
Ook vind ik hem nu al teveel supplementen krijgen om het er nog bij te geven. Zijn dieet bestaat uit duivelsklauw, olie, algemeen vit sup, gember en dat allemaal door een beetje krachtvoer en luzerne.
En hij doet het heel goed nu, dus ga even niet meer bij supplementeren of aanpassen.
Gisteren dubbele longe les gehad, met oog op rechtrichten, deed hij heel goed. Veel tips gekregen!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:33

ChocooPrins schreef:
CalishaAmira schreef:
Mooi dat het beter gaat!

Het is duidelijk dat die knie overbelast is, maar de onderliggende oorzaak is niet echt duidelijk.
Het kon zijn dat door het niet 100% passend zadel dat hij rugpijn had, en daardoor overbelasting in knieen heeft gekregen. Dat is de fysio haar oordeel.
Die ziet veel paarden met knieproblemen, en meestal zit de achterliggende oorzaak in de rug, zegt ze.
Tijd zal het sowieso moeten uitwijzen.

En bedankt :o :)

Wat fijn dat het beter gaat!

Waar zat je paard vast in de rug volgens de fysio? Mijn paard zat vast in de lendenen. Volgens de osteopaat is dan de bloedtoevoer ed naar de achterhand niet optimaal, waardoor mijn paard weinig spieren kon opbouwen rond het kniegewricht. Zijn knie spong daardoor vaak op slot. Na de behandeling was dat minder.

Dus misschien toch iets met je zadel? Al zou je verwachten dat het dan over zou kunnen gaan. Succes in ieder geval :-)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 16:25

Ja super fijn!!
Ja zijn lendenen zijn zijn zwakste schakel, goed punt!!
Nu vond de fysio hem ook aan zijn lendenen iets vaster, en ook een stukje midden op de rug.

Wel ik had nog geen eigen zadel, aangezien ik hem nog maar net had. Ik reed dus met een wintec die beschikbaar was op stal. Blijkbaar was het zadel door de vorm van de kussens niet ideaal.
Ik heb nu een kent and master die ik kan huren.
En ik heb al terug contact met Ninon Schutte. Daar zal ik dan als een bestelling is geplaatst ook een leenzadel hebben.