Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:22

Ik heb ook de raarste dingen gehoord:

'Speel maar een beetje met de teugels, alsof je in een spons knijpt'.

Maar dit was toch wel de raarste, overigens niet bij mezelf, maar hoorde het de lesgeefster tegen iemand anders zeggen:
'Speel maar een beetje met de teugels, zodat je met het bit het tandvlees masseert'.
-O-

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:25

Een draver een slof omhangen, deze onderaan de singel vastklikken en de slofteugels als enige teugels meegeven. Anders ging hij te hard en zou hij nooit aan de teugel lopen..
Na een paar keer mocht ik het dan toch met gewone teugels proberen. Het was ook mijn bijrijdpaard en doordeweeks hadden we al kleine stapjes progressie geboekt.
In stap wist ik hem goed naar beneden te frutselen, blijkbaar had ik inmiddels al flink wat van haar geleerd.
Ondanks een prima tempo en wat fijne voltes moest na een paar minuten draf de slof er weer om omdat het niet goed was voor zijn rug als zijn neus naar voren stond. -O-
Laatst bijgewerkt door Qerty op 30-01-15 18:28, in het totaal 2 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:26

Ik geloof dat dit topic niet zo'n rooskleurig gaat voor de instructie, vroeger of hedendaags... wat wordt er een hoop onzin verkocht voor paardrijden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:31

terpentijn schreef:
Ik geloof dat dit topic niet zo'n rooskleurig gaat voor de instructie, vroeger of hedendaags... wat wordt er een hoop onzin verkocht voor paardrijden...

Ik vraag me juist af of er hier niet een heel aantal verhaaltjes een beetje aangedikt zijn om ze wat erger te laten lijken...

Maar misschien heb ik wel gewoon veel geluk gehad in wat ik allemaal heb gezien.

terpentijn

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:35

Nou neem me niet kwalijk, maar wat zich ook UITGEEFT voor instructie is soms ook wel bar en boos.... dat heb ik zelf ook nog wel meegemaakt, toen ik niet beter wist. Dus ik geloof best dat sommige verhaaltjes voor de fun wat aangedikt zijn, andere voorbeelden herken ik echter helaas toch wel degelijk...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:35

Ik zie wel een aantal dingen voorbij komen die misschien wat anders opgepikt zijn door de ruiter dan bedoeld. Je kan niet altijd alles liefjes oplossen namelijk.
Maar er staan ook wel echt veel schandalige dingen tussen zeg.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:39

Niet voor het een of ander, maar rijinstructeur zijn lijkt me ook bést frustrerend zo nu en dan.
Hele volksstammen "penny ruiters " iets proberen bij te brengen terwijl je al vrij snel ziet dat er núl aanleg of gevoel bij de ruiter zit.
Maar het kind wil kost wat kost rijden....ouders vinden álles prachtig wat zij doet en betalen grif voor de lessen en het kostuumpje en willen nog méér resultaat zien.

Geen wonder dat die paarden en pony's daar op een gegeven moment afgestompt en taai in worden.
Maar ja......de klant is koning, dus zorg maar dat "het "ergens op lijkt.
Wederom een verhaal van als er geld mee gemoeid is wordt veel toegestaan, onder het kleed geveegd en een oogje dicht geknepen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:53

terpentijn schreef:
Nou neem me niet kwalijk, maar wat zich ook UITGEEFT voor instructie is soms ook wel bar en boos.... dat heb ik zelf ook nog wel meegemaakt, toen ik niet beter wist. Dus ik geloof best dat sommige verhaaltjes voor de fun wat aangedikt zijn, andere voorbeelden herken ik echter helaas toch wel degelijk...

Dat komt dan weer door de vraag... Zie de opmerking van RaafSmits ;)

En de hoeveelheid ruiters die nooit naar zichzelf of het paard willen kijken, maar liever een instructeur heeft die in hun straatje kletst.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:56

Julius ging wat hard over de hindernissen. Ik vroeg dus hoe uk hem wat rustiger aan kon laten doen. Zegt de instructeur "ja, he moet gewoon langzamer gaan" dus ik vroeg weer hoe ik dat dan moest doen en weer was het antwoord .gewoon langzamer gaan"

Echt geweldige instructeur! Daar heb je wat aan.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:58

Op de manege waar ik werkte werd altijd goed lesgegeven. Zelfs de beginners reden niet in een rijtje. Als je wilde beginnen dan begon je met privelessen. Als je goed kon sturen en remmen en gas geven dan mocht je in de les. De beginnerslessen waren meestal vijf kinderen ofzo.

Er zijn echt goede maneges hoor..

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:01

Ikeje schreef:
Een draver een slof omhangen, deze onderaan de singel vastklikken en de slofteugels als enige teugels meegeven. Anders ging hij te hard en zou hij nooit aan de teugel lopen..
Na een paar keer mocht ik het dan toch met gewone teugels proberen. Het was ook mijn bijrijdpaard en doordeweeks hadden we al kleine stapjes progressie geboekt.
In stap wist ik hem goed naar beneden te frutselen, blijkbaar had ik inmiddels al flink wat van haar geleerd.
Ondanks een prima tempo en wat fijne voltes moest na een paar minuten draf de slof er weer om omdat het niet goed was voor zijn rug als zijn neus naar voren stond. -O-

dat is gewoon echt erg :oo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:02

Heike schreef:
Echt geweldige instructeur! Daar heb je wat aan.

Net zoals een les die ik zag:
Volle groep van zo'n 15 ruitertjes, ongeveer vijf kletteren er vandoor, de nog jonge lesgever lijkt ook in paniek en roept in de rondte: Blijven zitten! Blijven zitten!

Alsof die kindjes zelf niet doorhadden dat ze er beter op kunnen blijven hangen _O-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:08

MairiMacBran schreef:
Maar zijn dat dan allemaal instructeurs met een officiële opleiding? Leren die dergelijke zaken op, ik noem maar, Deurne? Nee toch?

Hier wil ik wel even op inhaken, ook omdat er meer mensen zijn met de opmerking dat het toch een gediplomeerd instructeur is.

Tijdens de oren cursus leer je les geven. Maar wat je moet zeggen wordt je niet geleerd... dat kan ook niet, want er zijn zoveel verschillende paarden, zoveel verschillende ruiters en zoveel verschillende situaties en stijlen van rijden, dat alles bespreken gewoon weg onmogelijk wordt...
En dat is ook logisch, de uitdrukking is niet voor niks, dat je elke dag weer meer leert.

Tijdens de praktijk lessen wordt er ingespeeld op de combinaties die dan rijden en de situaties die zich dan voor doen. Maar de nadruk ligt toch echt op de didactiek. Hoe breng je iets over, hoe leren leerlingen etc etc etc.

Dus het kan goed zijn dat een instructeur gewoon zijn diploma heeft, maar het zelf al jaren geleden fout heeft aangeleerd en dus ook fout overbrengt.
Of dat een situatie zich voor doet waar de instructeur gewoon even niks mee kan.

Dit wil niet zeggen dat elke instructeur fout is. De opleiding is echt wel goed opgezet, zeker tegenwoordig nu het in meerdere diploma fases gaat.

Maar instructeurs zijn ook mensen en soms maken die fouten.

Verder speelt ook veel al het huidige beeld mee. Veel mensen willen een mooi plaatje op de snelste manier.
Die mensen zeg ik dat ik ze niet les geef. Ik geef les op mijn manier met oog op het paard en de ruiter.
Maar er zijn ook instructeurs die daarin mee gaan. En dat is jammer.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:10

Ik heb verkeerd om leren galopperen (binnenbeen achter de singel, buitenbeen aansporen)
En maar niet snappen waarom ik zo vaak in de verkeerde galop zat.

Al die verhalen van instructrices met de aan-de-teugel-truukjes zijn mij ook bekend. Die van mij hield er ook een interessante theorie op na omtrent het 'nageeflijk' rijden: Op een 10 meter volte zetten in draf en binnenhand naar je heup toe. Lekker dubbelklappen, dan buigt ie wel in! En als het niet lukte pakte ze zelf wel even vanaf de grond de teugels over om t' voor te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:13

Ik heb ook op een manege gereden waar alleen fanatieke ruiters welkom waren. Je moest daar vrij snel vordering maken anders viel je buiten de boot.
Het niveau van lesgeven en paarden was heel hoog. Ik denk wel dat er mensen zijn die slecht spreken over de stal aangezien je als ruiter echt in je lef aangesproken werd, vooral met springen. Hij kon dan ook heel hard zijn tegen zijn klanten in de zin van: vind je het gek dat hij stopt als je zelf bang bent.
Was echter absoluut een top plek als je wat wilde leren.
Mensen die liever een knuffelmanege hadden zullen het daar niet uitgehouden hebben en daar dus ook een negatieve mening over hebben.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:16

Slechtste tip? Hmm even denken...

"Gewoon vast blijven houden, net zo lang tot ie opgeeft" ...

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:18

slechtste tip: Ga het conflict maar met haar(mijn paard) aan...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:20

Kijk dat is dus iets wat niet altijd slecht hoeft te zijn (conflict aangaan). Dat ligt aan de situatie en de manier waarop.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:25

Als ik op mijn eerste manege (ik begon daar toen ik 10 was) gevraagd werd om het paard een flinke optater met de zweep te geven dan vertikte ik dat om te doen. Er werd vaak tegen me geschreeuwd door de instructeur omdat ik te softie deed tegen mijn paard, en omdat ik strenger moest zijn. Heb uiteindelijk elke week hetzelfde paardje onder mijn kont gehad waar niemand anders op reed (mocht daar zelf kiezen welke je pakte en zij was niet bepaald geliefd). Kreeg op haar ook de opdracht om dat te doen, heb er nooit naar geluisterd. Beestje had een hart van goud, deed na een paar lessen alles wat ik vroeg, is uiteindelijk ingeslapen omdat ze niet nuttig meer was voor de manege.. -O-

Op mijn tweede manege heb ik toch wel zo veel bij geleerd. Eindelijk mijn benen op de goede plek, kon ze nu ook stil houden, ik heb geleerd wat fatsoenlijk van achter naar voren rijden is (ik zeg niet dat ik het al goed kan, maar ik heb gelukkig niet geleerd om maar aan die voorkant te blijven plukken tot ze eindelijk naar beneden kwamen), mijn zit is zo veel verbeterd, ik kan nu prima springen.. ik zag mijn punten bij de FNRS omhoog schieten. Na een paar maanden rijden bij die manege haalde ik ineens in plaats van nét 210 punten, 242 punten. Was zo blij dat ik toen eindelijk écht kon voelen hoe het was om met je paard te werken in plaats van erop te zitten en hem te commanderen. Ik rij nu een tinker van 7 jaar, ontzettend groen en druk maar ik kan hem wel 'verstaan'. En daar ben ik mijn tweede manege ontzettend dankbaar voor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:29

Wat ook best wel "fout"was, hoe mij de juiste ruiterhouding ooit werd aangeleerd: als een plank rechtop, hakken zo diep mogelijk, alles in het gareel en in de houding.
Dat was toen ik een jaar of 14-15 was op een menege, instructeur was militair georienteerd.

Daar heb ik jaren later nog last van gehad, toen ik moest leren "niet zo in de houding"te gaan zitten maar "met het paard mee te bewegen".
Ik was een houten poppetje geworden door maar steeds strikt en stram aan "de houding"vast te houden.
Dat is dus ook niet de manier....

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:31

Ik heb geen hele dramatische verhalen. Maar op de manege waar ik heb leren rijden, werd mij geleerd dat je sturen moest zoals op een fiets. Dus binnenteugel strak naar je toe, buitenteugel naar voren en mijn handen gingen automatisch liggen als in pianohandjes. Want ja, op de fiets staan je vuisten niet rechtop. Nog steeds iets te vaak een terugval, maar gaat gelukkig ook steeds beter.

Op de huidige stal waar ik nu les vind ik het echt fijn lessen. Ieder paard is anders, net als dat iedere ruiter anders is. Enkel de ruiters die maar aaien en de buik net niet raken tijdens been geven wordt gezegd dat ze gerust wel wat harder mogen aangeven wat de bedoeling is. Van een stroompje lucht gaat een pony natuurlijk niet harder lopen als hij normaal veel duidelijkere hulpen krijgt :P
Momenteel rij ik een jonge Haflinger in de lessen. Die kan echt nog lang niet alle oefeningen goed uitvoeren, moet nog veel leren, en daar is gelukkig wel begrip voor dat ik dan dingen 'zachter' oplos, oversla of wat anders doe ipv gewoon te dwingen wat het paard niet kan.

Wat ik wel vaak hoor is dat mensen niet snappen dat ik met mijn 2,5 jarige, bijna 3 jaar, nog niet rij. Terwijl hij naar mijn mening er lichamelijk nog niet klaar voor is. Die paar zomers is hij altijd erg schraal gebleven, omdat de juiste voeding ontbrak (weinig hooi, weinig goed gras, etc). Waar mijn pony's nu staan wordt zo goed bijgevoerd in de vorm van hooi en voordroog dat hij nu echt een mooi gezond buikje heeft. Dus wil ik hem nu een zomer 'met rust laten', dat hij nog wat kan bijtrekken qua groeien wat hij misschien gemist heeft hier en daar, en aan de longeerlijn langzaam aan al wat spiermassa opbouwen. Hij is verder echt super braaf, heel nuchter karakter. Word ik voor gek verklaard, want daar ga ik juist problemen mee krijgen... okee... Ik geloof echt niet dat het paard denkt van 'nu ben ik 4 jaar en nog niet ingereden, kans gemist, jammer dan' :')

Wat ik trouwens wel een keer heb meegemaakt. Voor de paardenhouderij opleiding kregen we ook rijles om de basis onder de knie te hebben. De een reed uiteraard wat beter dan de ander. Ik had net angst opgelopen bij verzorgpaard voor de galop, onbekend hoe ik er aan kwam, waaruit naar mijn gevoel opgemaakt werd dat ik angst had voor het hele paardrijden. Dus ik kreeg een stijf gereden beginnerspaardje dat geloof ik ivm kerst 2-3 dagen 24/7 heeft stilgestaan in de stal. En die moest ik in 1 uurtje maar even nageeflijk zien te rijden. Daar had ik dus niet aan meegedaan. Lekker genegeerd en gereden hoe ik dacht dat het beste was voor zo'n paard.
Laatst bijgewerkt door CaVaLaPhoto op 30-01-15 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:33

'Binnenteugel omlaag duwen, buitenteugel kneepjes geven'. Ging het paard alleen maar rondjes van lopen, en dat mocht niet, dus moest ik tegelijkertijd mijn binnenbeen aan blijven drukken om hem rechtuit te laten :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:33

Sizzle schreef:
Kijk dat is dus iets wat niet altijd slecht hoeft te zijn (conflict aangaan). Dat ligt aan de situatie en de manier waarop.

Mee eens...

Ik merk inderdaad ook dat veel mensen hier aangeven dat ze iets (een tik of een schop ) niet gedaan hebben en uit eindelijk het liefste paard van allemaal hadden...

Kan aan mij liggen, maar toen ik begon met rijden, ik was toen een jaar of 6/7 had ik een groots respect voor mijn instructrice...
Ik haalde het echt niet in mijn hoofd om tegen haar in te gaan hoor.
Immers, het waren haar paarden, zij kende ze het beste, zij had jarenlange ervaring in de paarden en ik kwam nog maar net om de hoek kijken...

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:35

Ik hoor daar dan waarschijnlijk ook bij omdat ik zei 'uiteindelijk deed ze alles voor me' maar met 'een flinke optater' bedoel ik ook echt gewoon hard meppen. Ik gaf haar heus wel tikjes bij maar ik ging er niet als een gek op zitten slaan. En als ze niet naar beenhulpen luisterde dan werd ik daar ook wel duidelijker in. Ik ging haar alleen niet helemaal lopen ophitsen omdat ze even niet luisterde. Betekend niet dat ik niet duidelijk was met mijn hulpen :)

Brechtjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:37

Gewoon naar rechts trekken als je naar rechts wilt.. :x