DewiRox schreef:Volgens mij zegt hier niemand dat er op los geramd moet worden tot hij opgeeft? De meeste zeggen hetzelfde als SaskiaKa, probeer alleen maar eens een paard naar voren te rijden die duidelijk niet voor het been is. De beste manier is natuurlijk voorkomen, maar als die eenmaal zo omhoog komt is de enige reactie die je wilt vooruit. Zo te zien is paard op dat moment echt niet meer gericht op TS haar been, als die dat al was.
Een zweepje, of iemand met een longer zweep aan de grond kan hem op dat moment dan even een goede 'schrik' tik geven. Er zit hier altijd nog een verschil in met 'er maar gewoon op los rammen'. Tuurlijk gebruik je liever de zweep niet, maar dit kan gewoon niet meer.
Nu blijft ts nog zitten, maar dat gaat ook een keer fout. Naast dat ik er zelf niet eens meer fijn op zou gaan, zou ik ook van mijn ouders en de mensen om me heen niet meer mogen. Ts gaat inmiddels al met angst rijden (kan mij niet voorstellen dat je dat niet hebt, wat trouwens echt volledig te snappen is), paard weet dit en weet ook dat TS 'hem toch zijn gang laat gaan'.
Hij moet uit deze routine komen. De enige manier waarop TS dit zelf in mijn ogen kan doen, is door hem uit zijn comfortzone te halen en hem eerst inderdaad even op zijn donder te geven en hem daarna zo veel mogelijk voor te zijn.
En andere manier zou zijn om het door iemand anders te laten doen, een deskundige of in ieder geval met hulp van.
Maar ik snap dat TS dit ook graag zelf zou willen oplossen, alleen ben ik bang dat als daar niet genoeg actie voor gaat ondernemen, dit al te ver uit de hand is gelopen om het te doorbreken. Dit zal zeker een tijd gaan duren, maar het zou fijn zijn als je gaat zien dat het minder wordt.
Het is eerlijk gezegd niet goed te zien of het paard gericht is op ts haar been, ik zie haar been op het filmpje namelijk weinig tot niets doen..
Duidelijk, streng en consequent rijden. Natuurlijk mag je best eens wat feller inkomen als hij hier niet op reageerd, geef eens een harde "HEE!" als hij gaat klooien, maar ik voorspel je dat slaan niet gaat werken bij dit paard. Dan wordt paardrijden vechten. Er is geen respect voor de ruiter. Dit afdwingen met slaan heeft geen enkele zin, je creeert alleen wrijving. Rijden en de leiding pakken, wees vlugger dan hij!
En ach, noem het er op los rammen, meppen of slaan, er wordt aardig naar de zweep gegerepen op Bokt zo te lezen, erg jammer...
(ik mag niet zoveel quoten, vandaar even zo)
..........................................
Vervelend zeg, maar ik denk dat je hem toch een keer onwijs flink op zijn donder moet geven, dit is gewoon verschrikkelijk irritant en voornamelijk baldadigheid. Best lastig, want je blijft nu al onwijs goed zitten, maar ik zou hem echt een keer een onwijs knal geven. Desnoods iemand vanaf de grond met longeerzweep...
...Als je merkt dat de andere paarden en hij dus ook gaat eerst een enorme brul geven en als die dan gaat hem verschrikkelijk op zijn donder geven. Helemaal wanneer die zo omhoog gaat springen. Een voorwaartse beweging is wat dat betreft minder erg, dan die stomme rot sprongen. Gaat die weer, weer mep. En tussendoor doen alsof je neus bloedt en hem gewoon weer aan het werk zetten.
Jezus hey! Knap dat je nog op stapt joh

Idd even naar het rantsoen kijken en als hij al weinig krijgt een paar flinke klappen met de zweep en voorwaarts, wat een kloot viool zeg

Je paard is gewoon totaal niet met jou bezig. Je moet dus iets zien te vinden wat voor hem onverwachts is, en de aandacht weer op jou vestigt.
In mijn ogen verdient hij hier en daar een flinke knal, en ik zou hem veeeeel meer voorwaarts rijden om dit eruit te krijgen
Was ook mijn eerste gedachten en gevoel. Hij is je gewoon ontzettend aan het F*****! Op het juiste moment een héle stevige oplawaai geven en RIJDEN!
Op een flinke tets met de zweep reageert hij zo ong. als op het filmpje.. Blijf altijd wel door meppen tot ik het laatste word heb, maar daar word het dus ook niet beter van.
Het advies is vooral doorpakken;) En denk dat je dan toch niet helemaal radicaal genoeg bent met je zweep, hij moet zich een ongeluk schrikken en denken ''omg wauw wtf krijgen we nou'' en dan zijn conclusie trekken. Als hij reageert op de zweep negatief, jij geeft hem weer een tik, hij doet weer debiel >> weer in die cirkel van dat hij het voortouw neemt. Hij moet zich helemaal rot schrikken van jouw boosheid en dan eieren voor zn geld kiezen.
En als je een flinke ruk in z'n bek geeft en een klap tegelijk? Geen paard wat hier nog lang door ging

Wat een kl.otenknol! Die kreeg van mij een genadeloze knal met de zweep.
Ik had echt een zweep gepakt en even goed lopen meppen, want hij zit echt te kloten
Bokken gelijk afstraffen met een tik van je zweep en iemand in de bak met een longerzweep. Gelijk je stem erbij gebruiken zodat op n gegeven moment je stem duidelijk is.
Bokken kan hij alleen als hij in de remmen gaat, pak maar een zweep en ram hem bij de eerste bok naar voren. Aandacht bij jou graag...