Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:58

Joolien schreef:
Denk dat terug in de kudde al een boel zou helpen, dan kan hij zijn speelse gedrag daar kwijt.

Helemaal mee eens

Ik zie hier veel reacties in de trant van "spelen doet hij maar met zijn weidemaatjes, niet tijdens het werk". Weidemaatjes dus, en laat hij die momenteel dus net even niet hebben. Het paard wordt dus een belangrijke basisbehoefte onthouden en dat vindt het gros van bokt dat het paard normaal moet doen als de soortgenoten gaan rennen en spelen. Ik vind het oneerlijk om dit van een paard te vragen.
Zorg eerst dat dit in orde komt, hoe lastig ook gezien zijn gedrag in de kudde. Als dit stabiel wordt, verwacht ik veel minder problemen tijdens het rijden, simpelweg omdat de kudde dan geen punt van aandacht meer hoeft te zijn. M.i. is dát het probleem bij de basis aanpakken.

Al het overige (sneller worden, paard meer te doen geven) kan werken maar is symptoombestrijding. Paard op zijn donder geven vind ik gewoonweg sneu in deze situatie.

Daarnaast nogmaals: van het krachtvoer af en wat magnesium bijvoeren, paard staat duidelijk te hoog in de energie en kan het ook nog eens niet kwijt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:07

vraagjes:
- Hoe oud is het paard nu?
- Tot hoelang is het paard in een opfok geweest/ groep met jongere dieren?
- óf is het paard juist nooit opgegroeid als jong dier tussen een grote kudde, en altijd in de hand bij mensen geweest (zegmaar op een stalling, en handmatig buitengezet etc.)
- Staat je paard in een grote groep op wei óf juist alleen..?

Ik herken het probleem namelijk..
vaak is het puberen en het gebeurd bij dieren die enorm kuddegedrag hebben of juist zo 'menselijk' zijn opgevoed dat ze een te kort aan kudde gedrag hebben en daarin nog altijd een drang naar hebben wat betreft altijd met de paarden mee willen gaan als deze gaan rennen etc.
Waar ik het van herken is een bij meerdere paarden..
de een mijn eigen, die is juist altijd op de opfok geweest en deed dit door kuddedrang en overgevoeligheid, ze was extreem overgevoelig op hoe de kudde zich gedroeg en reageerde extreem snel.. Ze was 'het middenbeentje' in haar eigen weide, had niet echt eigen mening, maar liet zich ook niet alles vertellen.. en reageerde in de bak precies zo..

Ik ben toen opzoek gegaan naar mensen met hetzelfde probleem en ik kwam iemand waarvan het paard precies zo deed..
Dit was een ruin, die juist net nooooit in een opfok is geweest...stond in een redelijk kleine groep op de weide (3 paarden max), de groep wisselde wel eens etc.

Omdat ik de verklaring dus niet kon vinden was ik gaan googlen en kwam ik op een studie.. s.w.s. uit amerika, ik dacht van Texas ergens.. Ik ga google of ik het kan terug vinden, heb hem ooit eens opgeslagen op laptop, maar dat is alweer mijn oude lappie...

Daar beredeneerde ze dus dat paarden met té veel kuddedrang zo kunnen reageren..
met paarden in de wei is het paard overgevoelig, wil opvolgen wat de rest van de paarden doet / tegen het paard zegt... is eigenlijk een onderdanig dier en ziet de paarden buiten de wei als 'baas' en de ruiter is nog lager in de rang dan de paarden in de weides.
Als de paarden binnen staan, is het overgevoelig/onderdanig paard 'verplicht' om de ruiter als baas te zien en gaat het rijden in de bak wel goed.

de tweede optie, met een paard dat niet in de opfok is geweest,
is het juist zo dat dit paard drang heeft naar in een kudde hanteren, te menselijk is opgevoed en daarom juist wil meedoen met de kudde en geen onderdanigheid toont naar de ruiter. Dat 'kent' ie allemaal al en ziet ie als zwak..

Vaak volgens die studie was het toen dat het opkomt bij puberen van het paard maar dat het soms langere tijd aanblijft en na het puberen gewoon niet meer weggaat.

Ik heb mijn paardje toen een tijd alleen gezet en gewerkt met gezag vanuit mij, omdat ze klaarblijkelijk het gezag van de paarden op de wei hoger zag als het mijne..
Na een paar maand terug naar haar oud gewoontes genomen en het probleem was gelukkig over.. :)

Petrichor

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:09

Ik weet het verder niet hoor, opzich zit je dit wel netjes uit maar ik vraag mij heel erg af of je bang bent om hem aan te pakken? Je zit er op maar je doet gewoon niets. Ben je bang om hem een tik te geven en voorwaarts te rijden? Bang dat hij meer ontploft en je dan wel een smakkerd maakt?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:12

Corelli schreef:
Joolien schreef:
Denk dat terug in de kudde al een boel zou helpen, dan kan hij zijn speelse gedrag daar kwijt.

Helemaal mee eens

Ik zie hier veel reacties in de trant van "spelen doet hij maar met zijn weidemaatjes, niet tijdens het werk". Weidemaatjes dus, en laat hij die momenteel dus net even niet hebben. Het paard wordt dus een belangrijke basisbehoefte onthouden en dat vindt het gros van bokt dat het paard normaal moet doen als de soortgenoten gaan rennen en spelen. Ik vind het oneerlijk om dit van een paard te vragen.
Zorg eerst dat dit in orde komt, hoe lastig ook gezien zijn gedrag in de kudde. Als dit stabiel wordt, verwacht ik veel minder problemen tijdens het rijden, simpelweg omdat de kudde dan geen punt van aandacht meer hoeft te zijn. M.i. is dát het probleem bij de basis aanpakken.

Al het overige (sneller worden, paard meer te doen geven) kan werken maar is symptoombestrijding. Paard op zijn donder geven vind ik gewoonweg sneu in deze situatie.

Daarnaast nogmaals: van het krachtvoer af en wat magnesium bijvoeren, paard staat duidelijk te hoog in de energie en kan het ook nog eens niet kwijt

Zou jij je paard dan bij hem in de wei willen hebben ? Dacht het niet....
TS schreef ook al eerder dat niemand van stal z'n paard bij die van haar wil zetten door zijn gedrag...
Ze kan toch moeilijk zelf een kudde kopen om die verrot laten te lopen door dit knaapje... :?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:14

Als het klopt dat het paard van TS niet met andere paarden staat, denk ik dat dit een paard is dat overgevoelig is voor het niet hebben van een groep/kudde.
Hij heeft drang daarnaar en zal zich ten koste van alles willen gedragen als een groepsdier en gaat meedoen met de paarden om zich heen..
Als de paarden binnen staan heeft het paard geen keuze en zal het i.p.v. de paarden in de wei, de ruiter als 'gezag' moeten aanzien.

Wat ik TS aanraad is het paard eens met rust te laten en het paard laten zijn, in een groep met paarden te zetten en te laten merken hoe het ook alweer is om het een 'rangorde' te werken..
om vervolgens het rijden op te pakken en de rangorde 'ruiter eerst en dan paard' op te pakken..

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:16

Citaat:
TS schreef ook al eerder dat niemand van stal z'n paard bij die van haar wil zetten door zijn gedrag...
Ze kan toch moeilijk zelf een kudde kopen om die verrot laten te lopen door dit knaapje... :?

Hoe los je een paard op met gedrag dat 'niet paard' is..?
naar een grote kudde brengen waar 'heropvoeding' plaats vindt, je paard leert daar 'de kneepjes van het in een kudde leven'

Ik ben deste meer benieuwd naar of dit paard in een opfok heeft gestaan of niet, of te kort..
want alles vindt ik erop wijzen dat dit dier én geen kudde manieren kent én heel graag onderdeel van een kudde wil zijn..
Dit paard heeft volgens mij enkel en alleen het gezag van ruiter/mens mogen ondervinden, nooit het gezag van paarden..
en het gezag van ruiter zal hem nu een wordt wezen...hij wil kuddedier zijn en de paarden opvolgen ;)
Het dier is waarschijnlijk heel onderdanig naar ruiter als de paarden er niet omheen zijn, en is als de paarden in de weides staan onderdanig aan de paarden in de wei en luistert dan niet meer naar de ruiter...
in de weides zal het fout gaan en moet ie alleen staan omdat het paard niet meer gewoon is (en misschien als nooit in opfok is geweest, nooit gewoon is geweest) om een paard te zijn dat leeft via kudderegels..

(p.s. alleen zetten is in het geval van extreme neiging tot reageren op het gedrag van paarden om zich heen in de bak echt geen optie...
Ik snap dat het tijdelijk het aanvallen etc. van paarden in de wei oplost... maar eigenlijk moet je hem groter zetten. niet 5 paarden erbij, maar eens naar een paarden kudde gaan, laat hem maar eens de baas zijn over 20paarden, eens kijken hoe daar zijn scheve regeltjes worden getolereerd.. NIET, dit paard heeft wat heropvoeding door paarden zelf nodig, anders blijf je elke keer terug komen op dit gedrag.... En eenmaal na 1 a 2maand daar kan ie terug naar stal, kan hij wss weer samen met andere paarden en zal je merken hoeveel anders het paard is ;)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 11-11-14 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:19

Pandora2 schreef:

Zeg ik dat ze hem verplicht in de bestaande kudde moet zetten? Nee :n
Zeg ik dat ik mijn paard erbij zou zetten? Nee :n
Zeg ik dat ze een kudde moet kopen? Nee :n

Allemaal niet nodig :)

Wat ik wél zeg is dat de basis van het probleem m.i. in het gebrek aan weidegang met soortgenoten ligt en ik vind het goed om daar aandacht op te vestigen, omdat hier overheen gestapt lijkt te worden. 90% van de adviezen gaat namelijk over hoe dit gedrag al rijdende aangepakt dient te worden. Door mijn input hoop ik dat TS naar het alleen staan van haar paard gaat kijken en daar verder induikt.

Vragen als: waarom gedraagt hij zich zo vervelend in de bestaande kudde? moeten dan beantwoord worden en vanuit daar kan verder gekeken worden naar een duurzame, veilige, werkbare oplossing om het paard tóch in een kudde te plaatsen of in ieder geval meer paard te laten zijn zodat andere (rennende) paarden op den duur geen probleem meer vormen

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:22

Ten eerste net als velen: respect dat het nog aandurft er op te klimmen. Ik heb niet het idee dat je dit doet om stoer te doen ''kijk mij dan''.

Zoals velen al aangeven hebben, kijk kritisch naar je voer.
Ik vrees dat er niet veel zal veranderen aan de huidige situatie, hij staat momenteel niet in kudde of met maatjes als het goed gelezen heb?

Ik kan me hierdoor goed voorstellen dat een gebrek aan dit sociaal contact hem zo extreem doet reageren op de andere paarden. Een soort schreeuw om aandacht.

Ik zou toch een mogelijkheid vinden zoeken om het paard samen met andere paarden te zetten, is het niet hier, dan op een andere stal.

Ik snap andere paardeneigenaren wat huiverig zijn door zijn gedrag maar hij blijft toch niet eeuwig door ravotten als ie uiteindelijk gewent is bij andere te staan? En wellicht lag het voorgaande keren toch aan de groepssamenstelling.

In dit geval is het waarschijnlijk een combinatie van verschillende factoren.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:27

marshmellow schreef:
Hij stond altijd met andere in de wei, maar omdat hij ze sloopte, de merries dekte, en er achter aan bleef vangen tot ze er zowat dood bij neer vielen, hebben we hem nu alleen gezet.
Hij heeft wel paarden om zich heen, en kan er ook contact mee maken over het hek.

Al eens getest op klophengst?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:29

Ik wilde net vragen of het voer al aangepast is :') en hoe het nu gaat.
Zie ik dat het een topic is van nog geen dag oud.

Heel veel succes TS. Mijn post zal geen meerwaarde hebben in alle tips die hier al gegeven zijn, o.a. het naar voren rijden tot hij zélf niet meer wil. Ik heb het ook moeten doen en je zeer logische reactie ís ook op de rem. Dat knopje moet om. Ik hoop dat het zo 'simpel' is voor jullie. Andere brok of zelf niks meer en naar voren rijden.

Ik volg je in ieder geval even.
Kudo's voor je zit trouwens! _O_

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:31

Ik ben er ooit een keer zo gigantisch afgevlogen door een paard dat ook de bak door bokte omdat de kudde in de weide ernaast een sprintje trok. Heel vervelend! Succes ermee!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:35

randalinpony schreef:
@RaafSmits: TS is 19. Toen ik zo oud was kon ik ook wel lachen om een paardje dat zo stout was, je bent allebei jong en actief (nu ben ik maar wat blij dat die van mij de beentjes aan de grond oudt :+ . )

Alleen heeft TS een paardje getroffen wat waarschijnlijk enorm vol van zichzelf is en wat die als een dolfijn door de bak dollen momentjes gewoon puur genieten vindt, en is het haar boven het hoofd gegroeid. Dat is niet bepaald een schande op een paard waar 95% van de ruiters niet eens zonder kleerscheuren bovenop kan stappen....

Die hatelijkheid naar TS is wat flauw.

Ik denk dat de TS het wel zelf opgelost krijgt, ze heeft het in huis, is alleen niet consequent genoeg geweest (maar was daar waarschijnlijk nog wat jong voor toen ze begon met dit paard?) en zal het wel even lastig krijgen om controle te herwinnen. Maar als ze inziet dat ze dit MOET doen, of het paard landt in de handel of bij de slager, dan gaat haar knop wel om dan die bij paardje ook. ;)

Maar ik mis het verhaal van de instructie hier, ik zie in het profiel dat TS L springt, een beetje niveau springruiter kent dit soort paardjes wel en zou TS toch moeten kunnen begeleiden hiermee om te gaan?

TS ik weet niet wie je springinstructeur is, maar zoek er een (als je die niet hebt) die op controle, controle, controle hamert en gewend is dit soort extreme karakters te handelen.

Hoihoi, snap hier de hatelijkheid niet???
Denk alleen dat TS echt hulp nodig heeft bij dit paard ( helemaal nu ik begrijp dat ze pás 19 jaar is )
Heb zojuist ook het filmpje met de buitenritjes en wedstrijden gezien en zeker het eerste is gewoon rond uit gevaarlijk met zo een paard.
Het zijn duidelijk niet alleen "de paarden in de wei "waar dit paard op reageert.
Ben overtuigd dat TS kan rijden, maar training en begeleiding zijn hier wel op zijn plaats naar mijn mening.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:42

KingYasFenn schreef:
Citaat:

Hoe los je een paard op met gedrag dat 'niet paard' is..?
naar een grote kudde brengen waar 'heropvoeding' plaats vindt, je paard leert daar 'de kneepjes van het in een kudde leven'

Ik ben deste meer benieuwd naar of dit paard in een opfok heeft gestaan of niet, of te kort..
want alles vindt ik erop wijzen dat dit dier én geen kudde manieren kent én heel graag onderdeel van een kudde wil zijn..
Dit paard heeft volgens mij enkel en alleen het gezag van ruiter/mens mogen ondervinden, nooit het gezag van paarden..
en het gezag van ruiter zal hem nu een wordt wezen...hij wil kuddedier zijn en de paarden opvolgen ;)
Het dier is waarschijnlijk heel onderdanig naar ruiter als de paarden er niet omheen zijn, en is als de paarden in de weides staan onderdanig aan de paarden in de wei en luistert dan niet meer naar de ruiter...
in de weides zal het fout gaan en moet ie alleen staan omdat het paard niet meer gewoon is (en misschien als nooit in opfok is geweest, nooit gewoon is geweest) om een paard te zijn dat leeft via kudderegels..

(p.s. alleen zetten is in het geval van extreme neiging tot reageren op het gedrag van paarden om zich heen in de bak echt geen optie...
Ik snap dat het tijdelijk het aanvallen etc. van paarden in de wei oplost... maar eigenlijk moet je hem groter zetten. niet 5 paarden erbij, maar eens naar een paarden kudde gaan, laat hem maar eens de baas zijn over 20paarden, eens kijken hoe daar zijn scheve regeltjes worden getolereerd.. NIET, dit paard heeft wat heropvoeding door paarden zelf nodig, anders blijf je elke keer terug komen op dit gedrag.... En eenmaal na 1 a 2maand daar kan ie terug naar stal, kan hij wss weer samen met andere paarden en zal je merken hoeveel anders het paard is ;)

Dit klinkt eigenlijk wel logisch.. Misschien het proberen waard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:54

Corelli, TS schreef al dat het filmpje gemaakt is toen hij nog wél in de kudde stond. Het gedrag is nu verergerd, maar: het is november, kouder, korter buiten want vroeger donker, paard heeft al langere tijd succes behaald met dit gedrag.
Probleem wás dus al aanwezig maar is nog niet opgelost, in tegendeel.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 12:56

Hij heeft tot zijn 3de jaar in de opfok gestaan met andere paarden, en is daarna thuis ook de kudde in gegaan.
Hij is al vanaf het begin zo lomp met andere paarden in de kudde.
Het is pas sinds een paar maanden dat hij apart staat, omdat het echt te extreem werd.
Het was ook een groep met alleen merries, dus hij voelde zich daar ook echt het mannetje..
Helaas zijn er geen andere ruinen waar hij bij zou kunnen, want wil hem zelf ook heel graag weer in de groep hebben.

En over het lessen; ik heb les van een super springinstructeur, les daar al heel lang en hij kent mijn paard ook goed.
Het jammere is dat ik daar op stal les heb, en hij dus niet dat gedrag vertoont.

Ben al opzoek geweest naar ander voer, dus dat ga ik van de week meteen halen als het er is :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:02

Heb je mijn post nog gelezen, dat werkt degelijk nl...kost wel wat tijd de 1e maand,
maar daarna dimmen ze snel in en is het niet meer nodig en kun je afbouwen ;)

Alhoewel het bij mij jaarlijks herhaalt....maar dan druk ik het gelijk weer de kop in,
je moet gewoon slimmer en sneller worden dan je paard!

Overigens gedraagd mijn paard zich exact hetzelfde in de wei met kuddegenootjes,
niemand wil zijn paard dan ook bij mijn paard hebben :o dus daar ook een draadje ertussen...

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:37

DewiRox schreef:
Volgens mij zegt hier niemand dat er op los geramd moet worden tot hij opgeeft? De meeste zeggen hetzelfde als SaskiaKa, probeer alleen maar eens een paard naar voren te rijden die duidelijk niet voor het been is. De beste manier is natuurlijk voorkomen, maar als die eenmaal zo omhoog komt is de enige reactie die je wilt vooruit. Zo te zien is paard op dat moment echt niet meer gericht op TS haar been, als die dat al was.
Een zweepje, of iemand met een longer zweep aan de grond kan hem op dat moment dan even een goede 'schrik' tik geven. Er zit hier altijd nog een verschil in met 'er maar gewoon op los rammen'. Tuurlijk gebruik je liever de zweep niet, maar dit kan gewoon niet meer.
Nu blijft ts nog zitten, maar dat gaat ook een keer fout. Naast dat ik er zelf niet eens meer fijn op zou gaan, zou ik ook van mijn ouders en de mensen om me heen niet meer mogen. Ts gaat inmiddels al met angst rijden (kan mij niet voorstellen dat je dat niet hebt, wat trouwens echt volledig te snappen is), paard weet dit en weet ook dat TS 'hem toch zijn gang laat gaan'.
Hij moet uit deze routine komen. De enige manier waarop TS dit zelf in mijn ogen kan doen, is door hem uit zijn comfortzone te halen en hem eerst inderdaad even op zijn donder te geven en hem daarna zo veel mogelijk voor te zijn.
En andere manier zou zijn om het door iemand anders te laten doen, een deskundige of in ieder geval met hulp van.
Maar ik snap dat TS dit ook graag zelf zou willen oplossen, alleen ben ik bang dat als daar niet genoeg actie voor gaat ondernemen, dit al te ver uit de hand is gelopen om het te doorbreken. Dit zal zeker een tijd gaan duren, maar het zou fijn zijn als je gaat zien dat het minder wordt.

Het is eerlijk gezegd niet goed te zien of het paard gericht is op ts haar been, ik zie haar been op het filmpje namelijk weinig tot niets doen..
Duidelijk, streng en consequent rijden. Natuurlijk mag je best eens wat feller inkomen als hij hier niet op reageerd, geef eens een harde "HEE!" als hij gaat klooien, maar ik voorspel je dat slaan niet gaat werken bij dit paard. Dan wordt paardrijden vechten. Er is geen respect voor de ruiter. Dit afdwingen met slaan heeft geen enkele zin, je creeert alleen wrijving. Rijden en de leiding pakken, wees vlugger dan hij!

En ach, noem het er op los rammen, meppen of slaan, er wordt aardig naar de zweep gegerepen op Bokt zo te lezen, erg jammer...
(ik mag niet zoveel quoten, vandaar even zo)
..........................................
Vervelend zeg, maar ik denk dat je hem toch een keer onwijs flink op zijn donder moet geven, dit is gewoon verschrikkelijk irritant en voornamelijk baldadigheid. Best lastig, want je blijft nu al onwijs goed zitten, maar ik zou hem echt een keer een onwijs knal geven. Desnoods iemand vanaf de grond met longeerzweep...

...Als je merkt dat de andere paarden en hij dus ook gaat eerst een enorme brul geven en als die dan gaat hem verschrikkelijk op zijn donder geven. Helemaal wanneer die zo omhoog gaat springen. Een voorwaartse beweging is wat dat betreft minder erg, dan die stomme rot sprongen. Gaat die weer, weer mep. En tussendoor doen alsof je neus bloedt en hem gewoon weer aan het werk zetten.
Jezus hey! Knap dat je nog op stapt joh :=
Idd even naar het rantsoen kijken en als hij al weinig krijgt een paar flinke klappen met de zweep en voorwaarts, wat een kloot viool zeg :+
Je paard is gewoon totaal niet met jou bezig. Je moet dus iets zien te vinden wat voor hem onverwachts is, en de aandacht weer op jou vestigt.
In mijn ogen verdient hij hier en daar een flinke knal, en ik zou hem veeeeel meer voorwaarts rijden om dit eruit te krijgen
Was ook mijn eerste gedachten en gevoel. Hij is je gewoon ontzettend aan het F*****! Op het juiste moment een héle stevige oplawaai geven en RIJDEN!
Op een flinke tets met de zweep reageert hij zo ong. als op het filmpje.. Blijf altijd wel door meppen tot ik het laatste word heb, maar daar word het dus ook niet beter van.
Het advies is vooral doorpakken;) En denk dat je dan toch niet helemaal radicaal genoeg bent met je zweep, hij moet zich een ongeluk schrikken en denken ''omg wauw wtf krijgen we nou'' en dan zijn conclusie trekken. Als hij reageert op de zweep negatief, jij geeft hem weer een tik, hij doet weer debiel >> weer in die cirkel van dat hij het voortouw neemt. Hij moet zich helemaal rot schrikken van jouw boosheid en dan eieren voor zn geld kiezen.
En als je een flinke ruk in z'n bek geeft en een klap tegelijk? Geen paard wat hier nog lang door ging :+
Wat een kl.otenknol! Die kreeg van mij een genadeloze knal met de zweep.
Ik had echt een zweep gepakt en even goed lopen meppen, want hij zit echt te kloten :')
Bokken gelijk afstraffen met een tik van je zweep en iemand in de bak met een longerzweep. Gelijk je stem erbij gebruiken zodat op n gegeven moment je stem duidelijk is.
Bokken kan hij alleen als hij in de remmen gaat, pak maar een zweep en ram hem bij de eerste bok naar voren. Aandacht bij jou graag...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:41

Corelli schreef:
Zeg ik dat ze hem verplicht in de bestaande kudde moet zetten? Nee :n
Zeg ik dat ik mijn paard erbij zou zetten? Nee :n
Zeg ik dat ze een kudde moet kopen? Nee :n

Allemaal niet nodig :)

Wat ik wél zeg is dat de basis van het probleem m.i. in het gebrek aan weidegang met soortgenoten ligt en ik vind het goed om daar aandacht op te vestigen, omdat hier overheen gestapt lijkt te worden. 90% van de adviezen gaat namelijk over hoe dit gedrag al rijdende aangepakt dient te worden. Door mijn input hoop ik dat TS naar het alleen staan van haar paard gaat kijken en daar verder induikt.

Vragen als: waarom gedraagt hij zich zo vervelend in de bestaande kudde? moeten dan beantwoord worden en vanuit daar kan verder gekeken worden naar een duurzame, veilige, werkbare oplossing om het paard tóch in een kudde te plaatsen of in ieder geval meer paard te laten zijn zodat andere (rennende) paarden op den duur geen probleem meer vormen

Ik bedoel maar dat het hele kuddeverhaal misschien wel de oplossing kan zijn, maar op dit moment denk ik heel moeilijk, zo niet onmogelijk, te realiseren...zeker op de stal waar ze staat en in deze periode van het jaar. :j
In een kudde staan is zeker het beste voor eender welk paard, maar de vraag is dan nog of deze er echt mee gebaat gaat zijn ivm het rijden alleen in de bak...paarden met uitgesproken kuddedrang willen ten allen tijde overzicht behouden over hun kudde...valt dit ( even ) weg ( door het alleen in de bak zijn terwijl de anderen lekker jolig doen in de wei en hij het dus wel kan zien maar niet kan aan deelnemen ) dan gaan ze weer helemaal over de rooie...Mijn jonge PRE had ook zo'n uitgesproken kuddedrang en dit is echt niet beter geworden door 'm samen te zetten met anderen...integendeel, het werd alleen maar versterkt. Sinds een paar jaar staat hij gewoon alleen op zijn wei naast de anderen en beetje bij beetje is alles helemaal in orde gekomen en maakt ie zich niet meer druk. Maar goed, ik kan alleen maar afgaan op mijn eigen ervaring in dit geval ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:42

Dan zou ik je springinstructeur toch eens vragen of hij voor een paar keer je thuis wilt komen helpen, want ik denk dat die je dan echt wel hier doorheen moet kunnen helpen?

Als dit echt een klophengst is (wat niet hoeft, maar nakijken kan geen kwaad want dan wordt ie steeds gevaarlijker, ook voor jou....) is hem samen met andere zetten levensgevaarlijk gewoon, dominante merrie of niet.
Een klophengst is geen gewone hengst, die kan levensgevaarlijk worden omdat hij veel meer testosteron kan aanmaken dan een normale hengst. En volgens mij weet je voor een paar tientjes of dat je probleem is.

En in het andere geval is een andere ruin om mee te stoeien leuker voor hem, hij is speels en dat soort ruige lompe jongensstoeien doen merries gewoon niet.

Is ie trouwens geschoren dat ie zo fris is nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:18

marshmellow schreef:
Hij heeft tot zijn 3de jaar in de opfok gestaan met andere paarden, en is daarna thuis ook de kudde in gegaan.
Hij is al vanaf het begin zo lomp met andere paarden in de kudde.
Het is pas sinds een paar maanden dat hij apart staat, omdat het echt te extreem werd.
Het was ook een groep met alleen merries, dus hij voelde zich daar ook echt het mannetje..
Helaas zijn er geen andere ruinen waar hij bij zou kunnen, want wil hem zelf ook heel graag weer in de groep hebben.

Hij staat sinds een paar maanden niet meer in de groep. Is sindsdien het probleem erger geworden? Of was het altijd al zo lastig?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:29

Er zijn al heel veel adviezen gegeven, de volgende adviezen lijken mij het beste:

- Stoppen met krachtvoer
- Instructeur desnoods iedere dag aan huis laten komen (hij doet het alleen thuis toch?)
- Paard meerdere malen per dag rijden

Ik heb met mijn paard ook een keer met de handen in het haar gezeten, heb mijn instructeur opgebeld, paard ingeladen (instructeur woont maar 125 km verderop :D ) en onder zijn begeleiding het probleem opgelost.

Het is alles of niets, je kunt dit soort dingen niet half doen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:30

marshmellow schreef:
Ben al opzoek geweest naar ander voer, dus dat ga ik van de week meteen halen als het er is :)

Is het niet het overwegen waard om hem een paar maand helemaal geen krachtvoer te geven ? Enkel hooi en een vit-min brokje desnoods ? Lijkt mij dat deze jongen met al z'n capriolen energie voor 10 heeft en dus niet echt de snelle suikers van krachtvoer nodig heeft :P

sliert

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:45

Hier een soortgelijke situatie. Alleen hebben wij een beukenhaag er tussen. Onze meestal brave paarden worden in de herfst ook draken. Bijna allemaal soortgelijk gedrag als jouw paard. Zoals al eerder aangegeven: RIJDEN!!!! Niet slaan, boos worden of weet ik veel wat, gewoon aan de hulpen zetten. Als ie weg spurt, prima....gewoon nog even been erachter aan geven en door galopperen. Op een volte, hoe moeilijk ook, maar dóór gaan!!! Desnoods galoppeer je 20 minuten achter elkaar. Net zolang tot ie ontspant, gehoorzaam is en luistert. Belonen en klaar. Volgende dag hetzelfde ritueel. Maar veel meer aan je been zetten en hem juist niet terug nemen!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:03

SaskiaKa schreef:
DewiRox schreef:
Volgens mij zegt hier niemand dat er op los geramd moet worden tot hij opgeeft? De meeste zeggen hetzelfde als SaskiaKa, probeer alleen maar eens een paard naar voren te rijden die duidelijk niet voor het been is. De beste manier is natuurlijk voorkomen, maar als die eenmaal zo omhoog komt is de enige reactie die je wilt vooruit. Zo te zien is paard op dat moment echt niet meer gericht op TS haar been, als die dat al was.
Een zweepje, of iemand met een longer zweep aan de grond kan hem op dat moment dan even een goede 'schrik' tik geven. Er zit hier altijd nog een verschil in met 'er maar gewoon op los rammen'. Tuurlijk gebruik je liever de zweep niet, maar dit kan gewoon niet meer.
Nu blijft ts nog zitten, maar dat gaat ook een keer fout. Naast dat ik er zelf niet eens meer fijn op zou gaan, zou ik ook van mijn ouders en de mensen om me heen niet meer mogen. Ts gaat inmiddels al met angst rijden (kan mij niet voorstellen dat je dat niet hebt, wat trouwens echt volledig te snappen is), paard weet dit en weet ook dat TS 'hem toch zijn gang laat gaan'.
Hij moet uit deze routine komen. De enige manier waarop TS dit zelf in mijn ogen kan doen, is door hem uit zijn comfortzone te halen en hem eerst inderdaad even op zijn donder te geven en hem daarna zo veel mogelijk voor te zijn.
En andere manier zou zijn om het door iemand anders te laten doen, een deskundige of in ieder geval met hulp van.
Maar ik snap dat TS dit ook graag zelf zou willen oplossen, alleen ben ik bang dat als daar niet genoeg actie voor gaat ondernemen, dit al te ver uit de hand is gelopen om het te doorbreken. Dit zal zeker een tijd gaan duren, maar het zou fijn zijn als je gaat zien dat het minder wordt.

Het is eerlijk gezegd niet goed te zien of het paard gericht is op ts haar been, ik zie haar been op het filmpje namelijk weinig tot niets doen..
Duidelijk, streng en consequent rijden. Natuurlijk mag je best eens wat feller inkomen als hij hier niet op reageerd, geef eens een harde "HEE!" als hij gaat klooien, maar ik voorspel je dat slaan niet gaat werken bij dit paard. Dan wordt paardrijden vechten. Er is geen respect voor de ruiter. Dit afdwingen met slaan heeft geen enkele zin, je creeert alleen wrijving. Rijden en de leiding pakken, wees vlugger dan hij!

En ach, noem het er op los rammen, meppen of slaan, er wordt aardig naar de zweep gegerepen op Bokt zo te lezen, erg jammer...
Vervelend zeg, maar ik denk dat je hem toch een keer onwijs flink op zijn donder moet geven, dit is gewoon verschrikkelijk irritant en voornamelijk baldadigheid. Best lastig, want je blijft nu al onwijs goed zitten, maar ik zou hem echt een keer een onwijs knal geven. Desnoods iemand vanaf de grond met longeerzweep...

...Als je merkt dat de andere paarden en hij dus ook gaat eerst een enorme brul geven en als die dan gaat hem verschrikkelijk op zijn donder geven. Helemaal wanneer die zo omhoog gaat springen. Een voorwaartse beweging is wat dat betreft minder erg, dan die stomme rot sprongen. Gaat die weer, weer mep. En tussendoor doen alsof je neus bloedt en hem gewoon weer aan het werk zetten.
Idd even naar het rantsoen kijken en als hij al weinig krijgt een paar flinke klappen met de zweep en voorwaarts, wat een kloot viool zeg :+
Je paard is gewoon totaal niet met jou bezig. Je moet dus iets zien te vinden wat voor hem onverwachts is, en de aandacht weer op jou vestigt.
In mijn ogen verdient hij hier en daar een flinke knal, en ik zou hem veeeeel meer voorwaarts rijden om dit eruit te krijgen
Was ook mijn eerste gedachten en gevoel. Hij is je gewoon ontzettend aan het F*****! Op het juiste moment een héle stevige oplawaai geven en RIJDEN!
Op een flinke tets met de zweep reageert hij zo ong. als op het filmpje.. Blijf altijd wel door meppen tot ik het laatste word heb, maar daar word het dus ook niet beter van.
Het advies is vooral doorpakken;) En denk dat je dan toch niet helemaal radicaal genoeg bent met je zweep, hij moet zich een ongeluk schrikken en denken ''omg wauw wtf krijgen we nou'' en dan zijn conclusie trekken. Als hij reageert op de zweep negatief, jij geeft hem weer een tik, hij doet weer debiel >> weer in die cirkel van dat hij het voortouw neemt. Hij moet zich helemaal rot schrikken van jouw boosheid en dan eieren voor zn geld kiezen.
En als je een flinke ruk in z'n bek geeft en een klap tegelijk? Geen paard wat hier nog lang door ging :+
Ik had echt een zweep gepakt en even goed lopen meppen, want hij zit echt te kloten :')
Bokken gelijk afstraffen met een tik van je zweep en iemand in de bak met een longerzweep. Gelijk je stem erbij gebruiken zodat op n gegeven moment je stem duidelijk is.
Bokken kan hij alleen als hij in de remmen gaat, pak maar een zweep en ram hem bij de eerste bok naar voren. Aandacht bij jou graag...

Als ie een beetje op de mijne lijkt, zal dat straffen ook echt niet helpen. Paard is op zo een moment zo op zichzelf en wordt alleen maar erger als je hem tikken geeft oid.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:35

SaskiaKa schreef:
DewiRox schreef:

Dat bedoel ik...Fijn dat je ze even op een rij hebt gezet SaskiaKa.., ik dacht al even dat ik het misschien verkeerd had gelezen of begrepen..:j