Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:49

Gea99 schreef:
je hebt nog 2 topics lopen, weet niet of dat over hetzelfde paard is. Maar je krijgt hier ongelukken mee.

In ieder geval krijg ik naar aanleiding van 1 van die topics (longeren) en dit topic het idee dat ts minder geroutineerd is dan ze ons wil doen geloven. En dat geeft ook helemaal niets, maar wees dan blij met de tips ipv de kop in het zand te steken. Dat je het gaat zoeken in de hengstigheid snap ik, heb ik zelf ook gedaan en dat zal zeker mee spelen. Maar ook dan is het een kwestie van pijn. Mijn paard heeft zoveel last van de hengstigheid (lees pijn) dat ik haar in die dagen niet eens rijd maar wat andere, minder belastende dingen met haar doe. Door de pijn van de hengstigheid kunnen ze de lendenspieren zo gaan spannnen dat ze wel degelijk vast gaan zitten in de rug.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:49

ulion90 schreef:
Aan lichaamstaal die paard afgeeft aan de ogen en de houding die het paard aangeeft
Ik weet wanneer een paard echt bang is, daar heb ik er zat van gereden en getraind
Nogmaals als mijn paard echt medisch iets zou mankeren, dan stond ik bij de dierenarts op de stoep
En dan liet ik het paard behandelen.

Eerst was ze braaf, daarna ging ze wegdraaien en nu ben je op een punt beland dat ze zelfs steigert bij het opstappen...

Ts, wat denk JIJ dan dat je paard je probeert uit te leggen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:01

Orchidee14 schreef:
Gea99 schreef:
je hebt nog 2 topics lopen, weet niet of dat over hetzelfde paard is. Maar je krijgt hier ongelukken mee.

In ieder geval krijg ik naar aanleiding van 1 van die topics (longeren) en dit topic het idee dat ts minder geroutineerd is dan ze ons wil doen geloven. En dat geeft ook helemaal niets, maar wees dan blij met de tips ipv de kop in het zand te steken. Dat je het gaat zoeken in de hengstigheid snap ik, heb ik zelf ook gedaan en dat zal zeker mee spelen. Maar ook dan is het een kwestie van pijn. Mijn paard heeft zoveel last van de hengstigheid (lees pijn) dat ik haar in die dagen niet eens rijd maar wat andere, minder belastende dingen met haar doe. Door de pijn van de hengstigheid kunnen ze de lendenspieren zo gaan spannnen dat ze wel degelijk vast gaan zitten in de rug.

Zo las ik het longeertopic idd ook, ik had het idee dat die door een 13 jarige geschreven was en niet door een door de wol geverfde dame die al meerdere paarden getraind heeft.. Ik ben weg hier, ts wil niet luisteren en leren. Terwijl er al hele goede tips raad en daad gegeven is

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:04

Hmm je zegt dat inderdaad niet voor onnodige kosten wilt opdraaien.
Is het dan niet handig als je eerst het "goedkope oplosbare probleem" gaat uitsluiten?
Het kost niets om je paard even wat rust te geven aangezien hij naar mijn, en ook andere mening echt veelste veel op zijn bordje krijgt. Gewoon weer lekker basis en al die zijgangen etc. Achterwege laten.
Als je dit gedaan hebt en het niet werkt zou je misschien beter kunnen overwegen om het medische uit te sluiten. En ja dan zitten er kosten aan verbonden, maar je wilt tocht beste oor je paard?

En probeer je het wel en het werkt, heb je een fijne paard die niet meer bokt en steigert, en waar je weer heerlijk op kunt rijden toch? Op deze manier hoeft er geen geweld of dwang aan te pas te komen en met het proberen ervan verlies je helemaal niks! :)

Mungbean

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:45

Het probleem is nu dat het paard inmiddels natuurlijk wel een gedragsprobleem heeft ontwikkeld.
Enkel rustig aan doen verbeterd dat nu niet meer, dat had voorkomen moeten worden.
Nu moet je eerst het gecreeerde probleem weer oplossen zonder direct weer over zijn grenzen te duwen.

Het was misschien een paard waar je zelf mee aan de slag kon, maar dat is het nu waarschijnlijk niet meer.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:05

Ongelofelijk. Ik zou bijna hopen dat dit verhaal niet klopt inderdaad.

Nee hoor, het paard heeft geen pijn. Hoe je dat weet? Oh, zoveel ervaring, en deze is anders.
Nee hoor, het is niet slaan. Wat doe je dan?
Nee hoor, het paard is niet bang. Hoe je dat weet? Zoveel paarden gezien, en deze is anders.

Beste TS. Als je IETS geleerd zou hebben van al die ervaring en al die paarden die je getraind/ingereden/doorgereden hebt, dan is het dat geen paard hetzelfde is. Ieder paard gaat anders met pijn of angst om en kan daar hele andere signalen bij geven. Sommige paarden worden druk, sommige slaan dicht, sommige worden kwaad.

Dit paard probeert jou iets te vertellen. Eerst door te wiebelen met opstappen. Dat hielp niet. Toen begon ze wat moeilijker te worden met rijden. Dat hielp ook niet. Dan maar heel erg duidelijk zijn: bokken, steigeren, staken, weggalloperen. Hoe duidelijk moet het paard zijn voordat jij iets laat nakijken? Hoe wil je dat ze pijn aangeeft? Door heel hard AUW te roepen? Door een tekening te maken van het onderdeel dat zeer doet met haar hoef in het zand? Door zich bovenop jou te laten vallen? Door zich in een hek te laten lopen omdat ze compleet door het lint gaat?

Wanneer gaan jouw allarmbellen wel af? Dat vraag ik me echt heel oprecht af.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:23

Ok. Dan nog maar eens een versimpelde versie van mijn eerdere post.
Er zijn in dit geval maar een beperkt aantal mogelijkheden.

* Het paard heeft pijn door een niet goed passend tuig of een medisch probleem. Als het dat niet is dan
moet het wel het volgende zijn:
* Het gedragsprobleem komt door het rijden van de ruiter zelf ( beroerde/trekkende (?) ruiter) óf
* De ruiter is niet bekwaam genoeg om met dit ( gedrag van dit) paard om te gaan

Oplossing in alle gevallen: Expert erbij halen.

Maar ja.
Dat lijkt TS niet te willen. Want aan haar rijden kan het niet liggen en ze heeft gezien dat het paard medisch niets heeft.

Wat wil je dan van ons horen TS?
Het is toch overduidelijk dat je het zelf niet redt met dit paard. Waarom dan de enorme weerstand om er een echte deskundige bij te halen? ( en dan heb ik het over een échte deskundige, en geloof me: die zijn moeilijker te vinden dan je denkt!)

En die echte deskundige.... daarvan verwacht ik dat hij/zij prima in staat is om de juiste volgorde aan te houden... Medisch...tuig...rijkunst huidige amazone.. eigen temperament/gedrag paard...

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:32

Ts kun je niet een keer iemand laten filmen? Zodat wij kunnen zien hoenerg het probleem is? En er dus nog beter advies gegeven kan worden?
Misschien dat je het wel wil aannemen als mensen je hebben zien rijden op je paard?

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:49

Gea99 schreef:
Op een kant wil ze niet graag lopen zowel met rijden als aan de longeerlijn dit krijg ik wel voor mekaar uiteindelijk maar het kost wel wat moeite om haar op die kant te laten lopen want ze gaat erg hard naar de andere kant van de rijbaan galopperen als ik haar wil corrigeren dat ze op volte moet blijven maar zij Gaat dan erg hard waardoor ik haar niet meer soms op de volte kan krijgen.

Dit heb ik even uit je eigen verhaal gekopieerd.
Klinkt toch echt niet alsof alles goed zit. Zou toch het paard laten nakijken, mede omdat je verder schrijft dat het een vrolijk paard is. Die doen dingen als steigeren en bokken normaal niet zo maar.
Verder schrijf je dat ze hengstig is. Zou ook nog aan de eierstokken kunnen liggen.
Kort samengevat; Laat dat paard nakijken!

Je kunt hier best wel eens gelijk in hebben, want ik heb het even opgezocht en dit kan inderdaad te maken Hebben met de hengstigheid

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:54

Hahahahaha... pak er idd maar het meest voordelige antwoord uit wat er tussen staat. Hoe zit het op de momenten dat ze niet hengstig is? Dan gaat het rijden voortreffelijk of niet?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:56

MPH schreef:
Hahahahaha... pak er idd maar het meest voordelige antwoord uit wat er tussen staat. Hoe zit het op de momenten dat ze niet hengstig is? Dan gaat het rijden voortreffelijk of niet?

Hier dezelfde gedachte :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:03

Johnie schreef:
MPH schreef:

Hier dezelfde gedachte :')

Nou, ik kan je vertellen dat ik ook een compleet ander paard heb als ze hengstig is. En die is werkelijk van haar oren tot haar staart medisch doorgelicht. Maar elke hengstigheid heeft ze gewoon heel veel last van. Ik laat haar die dagen dan ook zoveel mogelijk met rust. Net als de ene vrouw gewoon lekker doorhuppelt en een ander de hele week ligt te rollen van de buikpijn. Dus er kan wel degelijk verschil in zitten. Het is alleen te hopen dat als eierstokproblemen uitgesloten worden, ts niet gaat denken, zie je wel het is gewoon haar gedrag want ze heeft geen pijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:07

Citaat:
En die is werkelijk van haar oren tot haar staart medisch doorgelicht.

En daar zit hier het grote verschil. Dat heeft TS nl nog níet gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:11

Nee dat klopt. Helaas.

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:18

ze is nog niet eerder zo hengstig geweest. en daarom kan het er best mee te maken hebben
Dat ze daarom Dit gedrag vertoond

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:20

Wanneer is het steigeren begonnen?
En wanneer is ze hengstig geworden?

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:22

Ja toen is het erger geworden, dat bokken deed ze al iets eerder

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:23

Dat vroeg ik niet x)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:25

Waarom blijven jullie eigenlijk reageren? :?

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:30

Een paar weken geleden is ze hengstig geworden
En een Paar weken geleden is het stijgeren begonnen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:31

ulion90 schreef:
Een paar weken geleden is ze hengstig geworden
En een Paar weken geleden is het stijgeren begonnen

Maar een paard is niet een paar weken hengstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:32

Dus jouw paard is weken achter elkaar hengstg? Dan zou ik er toch zeker een veearts bij halen want dat is wel heel bijzonder. Eerlijk gezegd wordt het verhaal zo langzaam aan echt ongeloofwaardig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:34

Ongelovelijk ts.
Beton weg voor je hoofd da laten komen en je ogen uit je kop schamen.
Bah

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:27

De maanden van de ergste hengstigheid zijn alweer voorbij en gemiddeldweg is een paard 5 dagen hengstig. Lijkt me erg sterk dat het zo lang duurt tenzij er iets mis is met de eierstokken.
Als ze dus daadwerkelijk al zo lang hengstig is... Ging ik me toch eens goed achter de oren krabben en de dierenarts bellen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:35

Ik merk dat ik/ mijn reactie vakkundig genegeerd wordt.
Heb gezegd wat ik wilde zeggen, en het zou verstandig zijn om hier maar gewoon weg te gaan inderdaad. Of in ieder geval niet meer te reageren.

Maar joh... heb eigenlijk best te doen met het paard van TS, wát de oorzaak van het probleem ook is...